Kepie Belgische luchtvaartpolitie
De Luchtvaartpolitie (LPA) groepeert de eenheden van de federale politie die werkzaam zijn op de zes Schengen-luchthavens van ons land. Onder "Schengen-luchthaven" verstaan we alle luchthavens die fungeren als buitengrens voor het Schengengebied.
De volgende Belgische luchthavens hebben dit Schengenstatuut:
- Brussels Airport (Zaventem).
- Brussels South Charleroi Airport (Gosselies).
- LiĆØge Airport (Bierset).
- Ostend Bruges Airport (Oostende).
- Antwerp Airport (Deurne).
- Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (Wevelgem).
Verschillende redenen werden in aanmerking genomen voor de oprichting van ƩƩn luchtvaartpolitie, namelijk:
- De ontwikkeling van de specialiteit luchtvaartpolitie.
- De verhoging van de competentie van alle eenheden LPA door uitwisseling van informatie en vorming.
- Op gelijk niveau brengen van de uitvoering van de opdrachten om zo de verschuiving van bepaalde fenomenen tussen de verschillende luchthavens te vermijden.
Om dit te realiseren werd te Brussel een Federaal Commando opgericht. Hier wordt het globaal beleid van de luchtvaartpolitie bepaald in overeenstemming met de algemene strategie van de bestuurlijke zuil (DGA) van de federale politie.
Dit globaal en ƩƩnvormig beleid laat de prioriteiten en principes die vermeld staan in het Nationaal Veiligheidsplan, en vertaald werden in concrete actiepunten, uitvoeren op het terrein, zijnde de verschillende Schengenluchthavens.
Opdrachten:
De prioritaire opdracht van de luchtvaartpolitie is de grenscontrole in al haar aspecten, namelijk:
- De controle aan de buitengrenzen.
- Het toepassen van de Schengenreglementering.
- Het uitvoeren van het nationaal beleid inzake immigratie.
- Het onderzoek naar valse en vervalste reisdocumenten.
De tweede opdracht van de luchtvaartpolitie is de politiezorg. Hieronder kan onder andere het volgende begrepen worden:
- Het onthaal van passagiers en bezoekers van de luchthaven.
- Het ontvangen en behandelen van klachten en aangiften.
- De verkeersregeling.
- Het vaststellen van misdrijven.
- Het uitvoeren van patrouilles.
- De beschermingsopdrachten.
|
 |
Een laatste opdracht van de luchtvaartpolitie is de gespecialiseerde politiezorg. Dit kan op twee manieren begrepen worden:
- Enerzijds wordt hiermee de gespecialiseerde steun bedoeld aan andere eenheden van de federale en lokale politie betreffende het onderzoek van allerlei documenten op authenticiteit en rechtmatig gebruik.
- Anderzijds betreft het de eerste en dringende vaststellingen bij strafrechtelijke inbreuken, het uitvoeren van en het deelnemen aan gerechtelijke controles en acties inzake drugs- en mensenhandel in de omschrijving van de zes luchthavens in Belgiƫ die het statuut van Schengenluchthaven bezitten.
Terwijl Brussels Airport zowel een cargo- als een passagiersluchthaven is, zijn de overige luchthavens eerder geëvolueerd naar een bepaald onderdeel van het luchtvaartvervoer. Zo richten de luchthavens van Oostende en Bierset zich vooral op vrachtvervoer terwijl men zich in Gosselies en Deurne toelegt op personenvervoer. Tenslotte specialiseert de luchthaven van Wevelgem zich in General Aviation d.w.z. vliegvervoer met kleinere toestellen overwegend gebruikt door de zakenwereld. Ook nog vermelden dat er op de luchthavens van Brussels en Liège Airport een deel van het luchtcomponent aanwezig is.


27-06-2014, 00:00 geschreven door Guy 
|