uniformologie


Welkom op mijn uniformologie blog!

Vandendriessche Guy Krekelstraat 201 8870 Izegem 0476.361558

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

headwear, uniforms and accessoires
Het is allemaal begonnen met een verzameling 'hoofddeksels' en langzaam uitgegroeid tot een studie van de bijhorende kledij (uniformen en accessoires)
11-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ABL kepie Off Genie 1953

ABL kepie Off Genie 1953

Met Franse inscriptie :
- makelij Pierre Du Pas
- ChaussƩe d'Aelbeke 72 Courtrais
- maat 57





11-07-2013, 18:06 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje USS John F. Kennedy CV-67

Petje USS John F. Kennedy CV-67










De USS John F. Kennedy (designatie: CV-67, voorheen: CVA-67) was een supervliegdekschip van de United States Navy. Het schip werd in 1968 in dienst genomen. Na bijna 40 jaar dienst is het in 2007 weer uit dienst genomen. Het was het enige schip uit de John F. Kennedy-klasse. Het schip werd genoemd naar oud-president John F. Kennedy.

De USS John F. Kennedy was oorspronkelijk besteld in de nucleair aangedreven Enterprise-klasse. Omdat de kosten daarvoor te hoog opliepen werd het herbesteld in een aparte met conventionele stoomturbines aangedreven klasse. Sinds de uitdiensttreding in 2007 is de USS Kitty Hawk (CV-63) het enige overgebleven supervliegdekschip zonder kernaandrijving.

De kiellegging van de USS John F. Kennedy vond plaats op 22 oktober 1964. In 1967 werd het tewatergelaten. Het werd gedoopt door Jacqueline Kennedy en de negenjarige Caroline Kennedy, respectievelijk de weduwe en de dochter van de overleden president naar wie het schip was vernoemd. In september 1968 kwam het schip in dienst van de Amerikaanse marine.

De John F. Kennedy zou oorspronkelijk ƩƩn van de zes vliegdekschepen van de Enterprise-klasse worden en aandrijving met kernreactoren krijgen. Wegens hoog oplopende bouwkosten van de USS Enterprise werden de vijf andere schepen echter geannuleerd. Een deel werd opnieuw besteld in de conventioneel aangedreven Kitty Hawk-klasse, ook de John F. Kennedy. Die laatste was echter zo verschillend van de Kitty-Hawks dat de Amerikaanse zeemacht het als een aparte klasse, de John F. Kennedy-klasse, met slechts ƩƩn schip beschouwde.

Jaren 1970

De USS John F. Kennedy werd gestationeerd in de Naval Station Mayport in Florida. De eerste reizen gingen naar de Middellandse Zee in verband met de situatie in het Midden-Oosten. Nog in de jaren 1970 werd het schip opgewaardeerd om F-14 Tomcat's en S-3 Viking's aan te kunnen. Op het einde van het decennium volgde een onderhoudsbeurt van een jaar.

Op 22 november 1975 botste het vliegdekschip met de kleinere kruiser USS Belknap waarbij vooral die laatste zware schade leed. Op 14 september 1976 was de John F. Kennedy opnieuw betrokken bij een botsing. Deze keer met de torpedobootjager USS Bordelon. De Bordelon werd hierbij zo zwaar beschadigd dat het uit dienst werd genomen.

Jaren 1980

In 1981 was de USS John F. Kennedy op weg tijdens de negende reis. Hierbij deed het voor het eerst de Indische Oceaan aan en voer het door het Suezkanaal. Tijdens die reis kreeg het ook het staatshoofd van Somaliƫ op bezoek. In 1983 werd het schip ingezet nabij de Libaneese hoofdstad Beiroet. Het schip vormde de Amerikaanse aanwezigheid tijdens de crisis die in de regio aan de gang was.

In 1984 volgde een nieuwe onderhoudsbeurt en verbeteringen in een droogdok. Tijdens de twaalfde reis, die in augustus 1988 begon, werd het vliegdekschip 130 kilometer voor de kust van Libiƫ genaderd door twee Libische MiG-23s. Vanuit de Kennedy werden twee F-14's gelanceerd om de MiGs weg de escorteren. Het escaleerde echter tot een luchtgevecht waarin beide Libische straaljagers vernietigd werden.

Bijlagen:
CV67_INSIG.jpg (35.3 KB)   
Kennedy-DN-ST-82-08870.jpg (79.9 KB)   
USS-John-F-Kennedy-CV-67.jpg (8.8 KB)   
USS_John_F_Kennedy_(CV-67)_port_stern_view_2004.jpg (103.8 KB)   

11-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
10-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje Belgische UN soldaten

Petje Belgische UN soldaten








Half oktober 1992 vertrokken 148 personen van het 11de bataljon van de genie uit Burcht naar Savudrija. Onder VN-bescherming bouwde Winter Lodge 300 semi-permanente woningen voor honderden daklozen (hoofdzakelijk moslims).

Tussen oktober 1992 en december 1995 werkten 100 militairen met 24 voertuigen samen met Nederland in het kader van tien Moving Star-opdrachten. In maart 1994 voegde een compagnie pantserinfanterie van BELBAT zich bij hen. Deze Compagnie was afkomstig van het Regiment Carabiniers-Grenadiers en werd voordien reeds ingezet in de Baranja (DARDA).

Tussen april 1992 en eind 1997 leverde Belgiƫ een volledig Bataljon Blauwhelmen onder de naam BELBAT, dat actief was in de sector EAST (BARANJA), in samenwerking met Russische militairen.
Dit was de eerste keer sinds de jaren 50 dat een Belgisch bataljon tot 6 maanden in het buitenland opereerde.

De Belgische bijdrage bestond uit 1038 soldaten en 6 waarnemers.

Bijlagen:
022.JPG (45.7 KB)   

10-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
09-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje Canadian Navy HMCS Protecteur AOR-509
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Petje Canadian Navy HMCS Protecteur AOR-509








HMCS Protecteur is een Canadese Protecteur-klasse Auxiliary Oiler Aanvulling schip.
  Gebouwd door Saint John Shipbuilding and Dry Docks in Saint John, New Brunswick, werd zij opgedragen in 1969, het eerste schip van haar klasse.  Zij is de eerste Canadese marine-eenheid die de naam Protecteur draagt, maar zijn er verschillende eenheden geweest, waaronder een basis, genaamd HMCS Protector.  Het schip wordt in Esquimalt, British Columbia aan de Royal Canadian Navy Maritime Forces Pacific (Marpac) toegewezen.

Bijlagen:
HMCS-Protecteur-AOR-509.jpg (504.4 KB)   
hmcs_protecteur_aor509_badge_n11646.gif (21.7 KB)   

09-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje Flugzeugträger Graf Zeppelin

Petje FlugzeugtrƤger Graf Zeppelin







(Uit Wikipedia)
   

De Graf Zeppelin was een vliegdekschip van de Kriegsmarine, net als het beroemde luchtschip genoemd naar Graf Ferdinand von Zeppelin. Het was Duitslands enige vliegdekschip gedurende de Tweede Wereldoorlog. De opdracht voor de bouw werd gegeven op 16 november 1935 en de kiellegging was op 28 december 1936 bij Deutsche Werke in Kiel. Het werd te water gelaten op 8 december 1938, maar werd nooit voltooid, nooit in dienst gesteld en heeft nooit deelgenomen aan de oorlog.

Planning en constructie

In 1935 kondigde Adolf Hitler aan dat Duitsland vliegdekschepen zou bouwen om de Kriegsmarine te versterken. Het jaar erna werd de kiel gelegd voor twee van deze schepen. Twee jaar later presenteerde Großadmiral Erich Raeder een ambitieus scheepsbouwprogramma dat Z-Plan was genoemd. Volgens dit plan zouden er vier vliegdekschepen moeten worden gebouwd tot 1945. In 1939 paste hij het plan aan door het aantal te verminderen naar twee.

De Duitse marine heeft altijd een beleid gevoerd om schepen pas een naam te geven bij de tewaterlating. Het eerste Duitse vliegdekschip, vanaf de kiellegging "FlugzeugtrƤger A" genoemd, werd naar Graf Zeppelin genoemd tijdens de tewaterlating in 1938. De tweede, met als bouwnaam FlugzeugtrƤger B, werd nooit te water gelaten, maar zou de naam Peter Strasser hebben gekregen.

Een overzicht van het overleg van Hitler over zaken die met de Kriegsmarine te maken hadden - waarvan de notulen na de val van het Derde Rijk werden gevonden - laat zien dat hij gaandeweg de interesse in de vliegdekschepen verliest. Luchtmaarschalk Hermann Gƶring, die de leiding had over de Luftwaffe, was zwaar gekant tegen elke inmenging in zijn autoriteit als hoofd van de luchtmacht en hij werkte Raeder tegen waar hij maar kon. Binnen de Kriegsmarine ondervond Raeder tegenstand van admiraal Karl Dƶnitz, de bevelhebber van de onderzeeboten van de Duitse marine.

1941Ā–1945

In mei 1941 was Raeder nog steeds optimistisch over het project en hij informeerde Hitler dat de Graf Zeppelin, toen voor zo'n 85% afgebouwd, in een jaar zou zijn voltooid en dat er nog een jaar nodig was voor proefvaarten en vliegtrainingen.

Hoewel Raeder bleef volhouden tegenover Hitler dat de vliegdekschepen zouden worden afgebouwd, werd zijn strijd met Gƶring steeds bitterder. Gƶrings minachting bleek uit zijn kennisgeving aan Hitler en Raeder dat de vliegtuigen die voor de Graf Zeppelin besteld waren, niet voor het eind van 1944 geleverd konden worden. De uitsteltactiek van Gƶring bleek te werken.

De bouw van de vliegdekschepen verliep vanaf het begin onregelmatig. De bouw van FlugzeugtrƤger B werd stilgelegd in 1940, waarna het werd gesloopt. De bouw van de Graf Zeppelin werd geplaagd door een gebrek aan materiaal en arbeiders.

Na overreding door Raeder beval Hitler dat Gƶring vliegtuigen moest leveren voor het vliegdekschip. Onder deze druk bood de luchtmaarschalk aangepaste versies aan van de Junkers Ju 87B en de Messerschmitt Bf 109E-3, die rond die tijd werden vervangen bij de elitesquadrons van de Luftwaffe. Raeder was hier niet gelukkig mee, maar het was dit of niets. Gƶring drong er ook op aan dat het vliegpersoneel onder het commando van de Luftwaffe zou staan. Door dit alles werd een extra vertraging veroorzaakt: het vliegdek moest worden aangepast.

Later in 1942 werden de Me 155 V2 en de JU 87E (D versie, aangepast voor gebruik op zee) toegevoegd. Geen van de JU-87E werd afgebouwd.

Tegen 1943 was Hitler teleurgesteld in zijn marine. Raeder stapte uit eigen beweging op en werd opgevolgd door Dƶnitz, de duikbootadmiraal. Het werk aan het voor meer dan 95% afgebouwde vliegdekschip werd volledig stilgelegd. Alle bewapening werd verwijderd en werd overgebracht naar kustbatterijen in Noorwegen.

Toen het einde van de Tweede Wereldoorlog naderde, werd het vrijwel geheel afgebouwde vliegdekschip afgezonken in ondiep water bij Stettin (tegenwoordig Szczecin) op 25 april 1945, juist voordat het Rode Leger de stad veroverde.

Lot na de oorlog

Het lot van het schip na de overgave van Duitsland was decennialang onduidelijk. Volgens de voorwaarden van de Allied Tripartite Commission moest een "Categorie C"-schip (beschadigd of afgezonken) worden vernietigd of afgezonken in diep water voor 15 augustus 1946. In plaats hiervan besloten de Sovjets om het beschadigde schip te repareren. Het werd gelicht in maart 1946. De laatst bekende foto laat het schip zien tijdens vertrek van Świnoujście op 7 april 1947

Lange tijd ontbrak verdere informatie over het lot van het schip. Het leek erg onwaarschijnlijk dat het schip naar Leningrad was gebracht, aangezien de aankomst van zo'n groot en ongewoon schip wel door westerse inlichtingendiensten zou zijn opgemerkt. Dit zou betekenen dat het schip tussen Świnoujście en Leningrad verloren was gegaan. EĆ©n verklaring was dat het schip op 15 augustus 1947 ten noorden van Rügen op een mijn was gelopen, maar Rügen ligt westelijk van Świnoujście, en bevindt zich niet op de route naar Leningrad. Verder naar het noorden, in de Finse Golf, een gebied bezaaid met mijnen dat moeilijk in de gaten te houden was voor westerse waarnemers, leek meer waarschijnlijk.

Na het openen van de Sovjet archieven werd nieuw licht op het mysterie geworpen. Het bleek dat het schip toch naar Leningrad was gesleept. Daar werd het omgedoopt tot "PO-101". De Russen hoopten dat het schip gerepareerd kon worden op de scheepswerven in Leningrad, nu de werven in Szczecin waren verwoest. Toen dit onmogelijk bleek, werd het schip weer naar zee gesleept, terug naar de Poolse kust. Daar werd het op 16 augustus 1947 als oefendoel gebruikt voor Sovjetschepen en -vliegtuigen. Naar verluidt plaatsten de Sovjets bommen op het vluchtdek, in hangars en zelfs in de schoorstenen (om een lading gevechtsmunitie te simuleren), waarna ze bommen lieten vallen uit vliegtuigen en granaten en torpedoĀ’s afvuurden. Deze aanval zou voldoen aan het Tripartitemandaat (hoewel te laat) en zou de Sovjets ervaring geven in het tot zinken brengen van een vliegdekschip. Tegen deze tijd was de Koude Oorlog begonnen en de Sovjets waren zich zeer bewust van de grote aantallen en de belangrijke rol van vliegdekschepen in de Amerikaanse marine, die in geval van een echte oorlog tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten zeer belangrijke strategische doelen zouden zijn. Vandaar dat ervaring in het tot zinken brengen van een vliegdekschip door vliegtuigen in 1947 belangrijker was dan voor 1945. Na te zijn geraakt door 24 bommen en granaten zonk het schip nog niet en moesten er twee torpedoĀ’s worden gebruikt om het tot zinken te brengen. De exacte positie van het wrak bleef decennia lang onbekend.

Ontdekking in 2006

Op 12 juli 2006 ontdekte een schip dat voor de Poolse oliemaatschappij Petrobaltic werkte, een 265 meter lang wrak vlak bij de haven van Łeba (volgens een bericht van de BBC 55 km noord van Władysławowo) waarvan zij dachten dat het waarschijnlijk de Graf Zeppelin was. Op 26 juli 2006 ging de bemanning van het onderzoeksschip ORP Arctowski van de Poolse marine het wrak in om de identiteit vast te stellen. De dag daarop bevestigde de Poolse marine dat het wrak inderdaad de Graf Zeppelin was. Het wrak ligt 80 meter onder de waterspiegel.

Bijlagen:
23.jpg (73.2 KB)   
24.jpg (74.8 KB)   
26.jpg (67.8 KB)   
27.jpg (80.9 KB)   
28.jpg (46.4 KB)   
29.jpg (82.7 KB)   

08-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje Belgische Marine

Petje Belgische Marine



 



 



De geschiedenis van de Belgische Koninklijke Marine gaat terug tot 1815 toen Belgiƫ, na de ondergang van het Frankrijk van Napoleon, aangehecht werd aan het Koninkrijk der Nederlanden. Bij de Belgische Revolutie van 1830 blokkeerde een Nederlands schip de haven van Antwerpen en voorkwam zo dat via de haven nog handel bedreven kon worden.

Een eigen marine

Om aan deze blokkade het hoofd te bieden, besloot het parlement op 15 januari 1831 om de eerste Belgische Koninklijke Marine op te richten. In 1862 besloot de regering de militaire Marine af te schaffen en richtte een Staatsmarine op. Deze is beter gekend onder de naam het Korps der Zeelieden en Torpedisten.

De vlag van de Belgische marine
 
 

Tijdens het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog had Belgiƫ geen marine meer omdat haar schepen het doelwit van Duitse onderzeeboten en mijnen waren. Het Leger trok toen beroepszeelui terug van het front en plaatste ze op Franse schepen. Op het einde van WO I (1918) kreeg Belgiƫ van de geallieerden 11 torpedoboten en 26 mijnenvegers. Dit waren van de Duitsers buitgemaakte schepen. Dit werd mogelijk gemaakt door het verdrag van Versailles. In 1927 werd het Korps der Zeelieden en Torpedisten om budgettaire redenen afgeschaft.

Nieuwe marine vanaf 1940

De eerste jaren na 1927 werd er niet tot heroprichting van een marine besloten. En wanneer in 1940 de Tweede Wereldoorlog uitbrak beschikte Belgiƫ nog steeds niet over een marine. Deze werd op dat moment snel opgericht en personeel werd hiervoor aangetrokken. De belangrijkste taak van het nieuw opgerichte marinekorps was het opsporen en vernietigen van mijnen binnen de Belgische kustwateren. Later verleende ze ook haar medewerking aan de Franse marine en nam ze deel aan de evacuatie van Belgiƫ en Frans Duinkerken. Op 25 juni 1940 werden haar schepen in Spanje echter aan de ketting gelegd. Slechts ƩƩn schip (de P16) kon ontkomen en bereikte Groot-Brittanniƫ.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een Belgische Sectie van de Royal Navy opgericht. Deze afdeling leverde de bemanning voor twee korvetten (HMS Buttercup en HMS Godetia), een flotillie mijnenvegers en enkele patrouillevaartuigen. De Belgische Sectie van de Royal Navy bestond tot 1946.

Na de Tweede Wereldoorlog

Bij het einde van WOII besloot de regering om de Marine te behouden en gaf haar de volgende opdrachten:

  • Ontmijnen van de territoriale wateren
  • Controle van koopvaardijschepen die de havens binnenvaren
  • Visserijwacht
  • Redding op zee
  • Kustbewaking

Op 1 februari 1946 richtte de regering, bij KB 30/03/1946, de Zeemacht op.

Na 1945 werd de marine uitgerust met schepen gekregen van de geallieerden. Hierdoor kreeg Belgiƫ ook haar eerste, echte vloot. Deze schepen waren vooral mijnenvegers van Amerikaanse makelij en korvetten van de Britse 'Algerine'-klasse. De marine zal hieraan een aantal schepen van Belgische makelij toevoegen.

Tijdens de jaren 70 en 80 ondergaat de vloot een moderniseringsprogramma en worden de 'Wielingen'-klasse fregatten en de 'Tripartite'-klasse mijnenjagers aan de vloot toegevoegd. Tijdens de jaren 90 deelt ook de marine in de besparings- en hervormingsplannen van defensie. Er worden geen nieuwe schepen meer gebouwd. De mijnenvegers gaan allen buiten dienst en de vier fregatten worden vervangen door twee tweedehandse Nederlandse M-fregatten van de Karel Doormanklasse. Toch blijft de marine tijdens die periode deelnemen aan talrijke buitenlandse operaties.

De Zeemacht werd in het jaar 2000 omgedoopt tot Marinecomponent. Dit is een direct gevolg van de Eenheidsstructuur (strategisch Plan 2000-2015) die op last van Minister van Defensie AndrƩ Flahaut werd ingevoerd.

In 2005 vierde de marinecomponent haar 60e verjaardag in aanwezigheid van Koning Albert II.

Taken van de marinecomponent

De huidige taken van de Marinecomponent:

In vredestijd
  • Visserijwacht waarborgen
  • Vernietigen van springstoffen (op zee)
  • Redding op zee
  • Steun verlenen aan de Politie en Douane (op zee)
  • Opsporen van wrakken en vergane schepen
  • Hyperbaar Medisch Centrum ter beschikking stellen (decompressietanks)
  • Controle Territoriale Wateren en de exclusieve economische zone
  • Controle vervuiling op zee
  • Humanitaire operaties
  • Steun verlenen aan diplomatie en buitenlandse handel
  • Belgische aanwezigheid op zee verzekeren
  • Deelname aan operaties in NAVO en VN verband

07-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterpet hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie (2007)

Winterpet hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie (2007)

(uit een vergaderingsverslag van 8 maart 2007)

Het model van een wintermuts van de politiezone Westkust wordt voorgesteld. Er werd door de Federale Politie voorgesteld om een werkgroep samen te roepen waarin twee korpschef zullen zetelen.

De vraag in de vergadering van de vorige Vaste Commissie was om tegen volgende winter te
kunnen beschikken over een wintermuts of een winterpet. Het model van de wintermuts is van minder belang.

"De vergadering verkiest een warme winterpet die niet afwaait en ook voldoende klasse uitstraalt. Tegen de volgende vergadering wordt een model van winterpet voorgesteld.

De VCLP vindt de oprichting van nog maar eens een afzonderlijke werkgroep overbodig en niet rationeel. Dit moet binnen de kledijcommissie kunnen worden afgehandeld en wel binnen de kortst mogelijke tijd (een winterpet tegen volgende winter ?)."

 


 



 







06-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
05-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheepje inspecteur Belgische Fed. Politie

Scheepje inspecteur Belgische Fed. Politie





05-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
04-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheepje hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie

Scheepje hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie





04-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
03-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pet hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie (2001)

Pet hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie (2001)





03-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
02-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pet Commissaris Belgische Fed. Politie

Pet Commissaris Belgische Fed. Politie





02-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
01-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pet agent/inspecteur Belgische Fed Politie

Pet agent / inspecteur Belgische Fed Politie





01-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
23-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kepie Posterijen

Kepie Posterijen

Eigenaardige kepie in velours van een of andere postdienst.
Ik betwijfel het dat dit ooit bij de reguliere Belgische posterijen in dienst is geweest,
hoewel de maker Janssen uit de SteKatelijnestraat 34 in Brugge is.
Een jaartal ontbreekt...





23-06-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
22-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kepie RTT

Kepie RTT



 



 



Het begin van de telefonie in Belgiƫ

In 1879 installeerden de Belgische telegraafdiensten een telefoonlijn in het parlement en in datzelfde jaar dienden verscheidene privƩondernemers een aanvraag in voor de exploitatie van telefoonnetwerken in verschillende Belgische steden.

Doordat er de eerste jaren van de exploitatie geen wetgeving bestond, was de kans op een succesvolle ontwikkeling van een telefoonnetwerk eerder klein. Daardoor was de Belgische overheid verplicht een wetgevend kader op te stellen dat de exploitatie van de telefonie in Belgiƫ reglementeerde.

Vanaf 1896 kwam de sector van de telefonie volledig in handen van een overheidsbedrijf.

In 1913 was een groot deel van Belgiƫ bereikbaar via de telefoon. Het aantal abonnees bleef beperkt, maar het merendeel van de stations, post- en telegraafkantoren was uitgerust met openbare telefooncellen.

Na WOI: overgang naar een autonoom overheidsbedrijf

Logo RTT, Hasselt, 2007

Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwam een abrupt einde aan de telecommunicatie in Belgiƫ.

Een van de redenen voor die stopzetting was te vinden in de financiƫle afhankelijkheid van het overheidsbedrijf. Door de schade en de gedeeltelijke ontmanteling van de netwerken tijdens de oorlog had het Bestuur van Telegrafie en Telefonie kolossale investeringen nodig.

Op 19 juli 1930 werd de Regie voor Telegraaf en Telefoon (RTT) opgericht. Het overheidsbedrijf kreeg een grotere autonomie: het was niet langer afhankelijk van de jaarlijkse budgetten van de staat en had de bevoegdheid om een eigen bestuur te voeren.

De integratie van de RTT in het industriƫle beleid van de staat

Met de oprichting van de RTT werden enorme sommen geĆÆnvesteerd in het Belgische telefoonnet. Een steeds groter deel van de bevolking, uit verschillende sociale klassen, had voortaan toegang tot de telefonie.

Parallel hiermee zien we een ander verschijnsel opduiken, dat al snel een zware last voor de onderneming betekende. In het kader van de economische crisis van de jaren Ā’30 gebruikte de staat de RTT in zijn industrieel en werkgelegenheidsbeleid. De staat probeerde de hoge werkloosheidsgraad in de sector te counteren door een volledige automatisering van het Belgische telefoonnet te forceren.

Hierdoor werd de autonomie van de RTT sterk beknot. De wet van 1930 had immers duidelijk bepaald dat de onderneming op onafhankelijke wijze een investeringsprogramma mocht concipiƫren en toepassen. Door zijn werkgelegenheidsbeleid op te leggen, druiste de staat dus regelrecht in tegen het eerste principe van de wet. Hierdoor ontstond na de oorlog al snel een structureel probleem bij de RTT.

Bijlagen:
004.JPG (51.5 KB)   
028.JPG (47 KB)   
186.JPG (86.8 KB)   
189.JPG (86.2 KB)   

22-06-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kepie Belgische Posterijen

Kepie Belgische Posterijen








Bpost is het postbedrijf van Belgiƫ. Het bedrijf was voor 2011 bekend als De Post (In de Franse Gemeenschap La Poste, in de Duitstalige Gemeenschap Die Post). De nieuwe naam, bpost, past beter in een internationale context en moet de banden met het thuisland, Belgiƫ, extra in de verf zetten.

Bpost is de leidende postoperator in Belgiƫ met een brede waaier van activiteiten op postale en aanverwante markten. Het bedrijf staat vooral in voor de ophaling, de sortering, het transport en de bestelling van brieven en pakjes. Elke dag komen postbodes langs bij elke brievenbus in het hele land en worden 12 miljoen poststukken behandeld. Daarnaast ontwikkelt bpost activiteiten die inspelen op de wisselwerking tussen elektronische communicatie en communicatie per brief. Zo bieden bpost en haar dochterondernemingen oplossingen aan op het vlak van documentbeheer, elektronisch gecertificeerde communicatie, internationale toegevoegde waardediensten enz. De diensten aan bedrijven worden aangeboden onder de naam bpost business. De internationale activiteiten gebeuren onder de vlag bpost international.

Bpost bank, een joint venture van bpost (50%) en BNP Paribas Fortis (50%), biedt van haar kant een assortiment van bank- en verzekeringsproducten aan.

In 1830 worden de Belgische Posterijen een staatsdienst onder de naam "Direction GƩnƩrale des Postes", of ook "Les Postes". In 1884 verandert de naam naar "Ministerie van Verkeerswezen - Directie van Posterijen".

  

 In 1937 wordt dit "Administratie van de Post - Administration de la Poste" en in 1971-1972 "Regie der Posterijen - RĆ©gie des Postes". In 1992 verandert de naam naar "De Post - La Poste - Die Post". Sinds 17 juni 2010 wordt de naam "bpost" gebruikt.
 

 

 

Sinds 17 maart 2000 is het bedrijf verzelfstandigd. De federale overheid sluit beheerscontracten af met bpost over het dienstverleningsniveau.

De Belgische overheid, het consortium van Post Danmark A/S en CVC Capital Partners Limited, en bpost van publiek recht hebben op 17 januari 2006 een strategisch partnerschap tot stand gebracht om te werken aan een verdere modernisering van het bedrijf.

In 2006 gingen de nieuwe sorteercentra Gent X, Charleroi X, Antwerpen X en Luik X van start. Het bestaande Brussel X werd vernieuwd. De nieuwe sorteercentra vertegenwoordigen met 200 miljoen euro de grootste investering van bpost ooit.

Het bedrijf had in 2011 een omzet van 2,365 miljard euro. 80% van de omzet wordt behaald met het ophalen en bezorgen van nationale (en deels internationale) post. Eind 2011 werkten bij bpost 32.000 mensen.

21-06-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
20-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kepie GMIC Security

Kepie GMIC Security








Feb 2006...
"De beveiligingsfirma Initial Security staat te koop.
Zowel sectorgenoten als financiƫle partijen werden al benaderd. De Nederlandse sectorgenoot
PreNed heeft het dossier al bekeken.
Initial Security maakt deel uit van de groep
Rentokil Initial.
Het verkoopdossier van Initial Security circuleert al een tijdje. Volgens ƩƩn bron staan zowel de Belgische, de Nederlandse als de Britse activiteiten in de etalage. De zakenbank UBS zou de verkoop begeleiden. Zowel sectorgenoten als financiƫle partijen werden benaderd. Het Nederlandse PreNed keek het dossier in. PreNed is een onderdeel van Facilicom Services Group, een van de grootste beveiligingsorganisaties in Nederland."
 


Initial Security is bijna een eeuw oud. Het bedrijf werd in 1907 in de haven van Antwerpen opgericht onder de naam ‘Garde Maritime’.
De naam werd later aangepast in ‘Garde Maritime, Industrielle et Commerciale’ (GMIC).

 
  • 1907 Oprichting van Garde Maritime Industrielle et Commerciale
     
  • 1982 Overname door Generale Bank
     
  • 1988 Oprichting van G.M.I.C. Express
     
  • 1995 Overname door RENTOKIL Group
     
  • 2000 GMIC verandert in Initial Security
     
  • 2006 Overname door de groep SECURIFRANCE
     
  • 2007 Initial Security verandert in Seris Security.
     (foto's www.tjoeten.be)

    In 1996 kocht Rentokil het bedrijf. Rentokil is gespecialiseerd in de bestrijding van ongedierte en in hygiƫne, maar doet ook aan beveiliging. In 1997 werd de naam GMIC-Security vervangen door Initial-GMIC.




    De jongste naamswijziging dateert van april 2001. Sindsdien draagt het bedrijf de naam Initial Security.
    De Amerikaanse beveiligingfirma Brinks Ziegler nam de Belgische waardetransport- en behandelingsactiviteiten van Initial Security in 2003 over.




    Uit de databank Belfirst blijkt dat Initial Security in 2004 een omzet boekte van 56,3 miljoen euro en een nettowinst van 740.000 euro. Het Brusselse bedrijf is actief in mobiele bewaking, bewaking van personen en elektronische veiligheid. Het staat via zijn telebewakingscentrum ook in voor bewaking op afstand en voor het veilig vervoeren van documenten en pakketjes (Initial Express).
  •  
  • 20-06-2013, 00:00 geschreven door Guy  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kepie Belgische Politie

    Kepie Belgische Politie





    19-06-2013, 00:00 geschreven door Guy  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kepies Belgische Douane

    kepies Belgische Douane
    (Officier en Onderofficier)













    Belgische douane controleert nog amper

    vrijdag 16 maart 2012
    De Belgische douane kan steeds minder goederen die ons land binnenkomen en buitengaan fysiek controleren. Dat blijkt uit interne cijfers waarover De Tijd bericht.

    Tot vorig jaar probeerde Douane & Accijnzen nog 1,3 procent van de aangiftes of 1 op 76 fysiek te inspecteren. Dat is een streefcijfer dat ook in de andere Europese landen gangbaar is. Door een nijpend tekort aan middelen moest de douane de lat vorig jaar al verlagen naar 1,1 procent of 1 op 90.


    Maar nu blijkt ook die norm niet meer haalbaar. Van de goederen die ons land binnenkomen, wordt nog maar 0,9 procent of 1 op 111 fysiek gecontroleerd. Voor de export is de controle helemaal weggezakt naar 0,39 procent of 1 op 256. Dat bevestigt Francis Adyns, de woordvoerder van de federale overheidsdienst Financiƫn.

    Zo gebeurden er bijvoorbeeld op de luchthaven van Zaventem vorig jaar maar 10.347 controles waar er dit in 2007 39.308 waren. Volgens De Tijd is de pakkans zo laag geworden dat Belgiƫ de zwakste schakel in Europa wordt. Ons land stevent af op een uitbrander van Europa, luidt het.

    Minister van Financiƫn Steven Vanackere (CD&V) zal dit jaar 5 miljoen euro vrijmaken voor Douane & Accijnzen, meldt zijn woordvoerder. In 2012 wordt 10 miljoen euro extra gebudgetteerd. (Belga/SD)

    18-06-2013, 00:00 geschreven door Guy  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kepie brandweer Belgie

    Kepie brandweer belgie





    17-06-2013, 00:00 geschreven door Guy  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kepie ABL posterijen (in restauratie)

    Kepie ABL posterijen (in restauratie)





    16-06-2013, 00:00 geschreven door Guy  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    E-mail mij

    vandendriessche.guy@telenet.be


    Gastenboek
  • Mooi
  • knappe site
  • Felicitaties

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek. Zit je met een vraagje, dan krijg je zeker antwoord. En als ik u kan helpen met een 'hoofddeksel'-probleem, aarzel niet mij te contacteren, hier op het gastenboek of privƩ.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Archief per week
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 01/09-07/09 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013

    Hoofdpunten blog gendarmecollection

    Musea en verzamelingen
  • de grootste verzameling kepies en helmen ter wereld

  • Inhoud blog
  • Nederlandse uniformen
  • Praktijkervaring met Napoleontische uniformen: onderscheidingstekens.
  • Kleine hervormingen van uniformen der Nederlandse artillerie.
  • Camoeflage
  • Khaki
  • Belgische helm type M1
  • Baret UN
  • veiligheidshelm Centurion-concept
  • Cel Leefmilieu
  • Tsjechische MP
  • Riot helm CRS Frankrijk
  • politie Oostenrijk
  • Nederlandse Koninklijke Marine
  • Kyffhauserbund 1945-46
  • Joodse keppel
  • Leger Hongarije
  • Griekse paleiswacht
  • Franse Adrian 1915
  • Duitse bundeswehr fuerwehr
  • Duitse Bundeswehr
  • Duitse brandweer
  • CCCP Russische Marine
  • Franse uniformen voor 1916
  • ABL para '65-'70
  • Wintermuts (astrakan) politie Noorwegen
  • Uniform Belgische veldwachter
  • Pet Royal Irish Constabulary (1890-1915)
  • Scheepje ABL Medische Dienst
  • Kepie en uniformjas RMT-purser Oostende
  • Riot helm Koninklijke Nederlandse Marechaussee
  • Politiemotoren op postzegels
  • Kepie Politie Taiwan (Formosa)
  • Kepie Police Nationale (Frankrijk)
  • Korte geschiedenis van de ontwikkeling van het Nederlandse Politieuniform
  • Riot helm Belgische Rijkwacht
  • Kepie en vrouwenhoedje Rijkspolitie Nederland
  • Kepie Russische Politie (1976)
  • Kepie Politie Scarborough-Ontario (Canada)
  • Kepie Politie SardiniĆ«
  • Kepie Police Nationale CRS (Frankrijk)
  • Baret Police Di Raja (MaleisiĆ«)
  • Kepies voormalige Belgische Gemeentepolitie (bis)
  • Kepie 'politi' Oslo (Noorwegen)
  • Kepie Politie Geneve (Zwitserland)
  • Petje ABL
  • Een onbekend politie-vrouwenhoedje
  • Beenbeschermers voormalige Belgische Rijkswacht
  • Bobby-helm South Wales Constabulary
  • Bobby helm Hertfordshire Constabulary
  • Kepie voormalige Belgische Rijkswacht (met regenkap)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs