Twitter is niet meer weg te denken uit de maatschappij. En niet
zonder reden natuurlijk. Het medium is snel, de berichten zijn kort en
bondig en het nieuws staat eerder op Twitter dan dat het op het journaal
is te zien.
Hoe ga je om met Twitter
Als
je gaat twitteren, bedenk dan goed hoe je het in gaat zetten. Als je
dit later wijzigt, kan het raar overkomen. Maak bijvoorbeeld de afweging
of je in het Nederlands of in het Engels gaat twitteren. De Engelse
taal biedt qua doelgroep - potentiële volgers - meer potentie, maar de
Nederlandse taal is toegankelijker. Deze keuze hangt ook af van hoe je
twitter gebruikt: persoonlijk of zakelijk? Natuurlijk sluit het een het
ander niet direct uit, maar als je persoonlijk twittert ben je voor
minder mensen interessant. In dit artikel gaan we ervan uit dat je
Twitter in zakelijke vorm gebruikt. Daarmee bedoel ik niet dat je een
bedrijfsaccount of prive account hebt, maar of je Tweets verspreid als
'goedemorgen', 'lekker gegeten vanavond' of 'gaan we vanavond nog naar
de kroeg' afgezet tegen Tweets met nuttige zakelijke informatie.
Bijvoorbeeld een interessant nieuwsartikel.
Meer volgers op Twitter?
Natuurlijk
moet het aantal volgers geen doel op zich worden. Maar het is wel
interessant en motiverend om te zien dat je Twitter-energie wordt
beloond. Bijvoorbeeld in de vorm van volgers. Een aantal praktische
tips, om te zorgen voor meer volgers.
E-mail handtekening
Neem
ook je Twitter link op in je e-mail handtekening! Ga er niet van uit
dat mensen zelf actief op zoek gaan naar jou op Twitter!
Je website
Op steeds meer websites zie je het al: volg ons op Twitter! Ideaal en het kost weinig moeite voor de bezoeker om je te volgen!
Bio
Op
Twitter heb je 160 tekens om uit te leggen wie je bent en wat je doet.
Volzinnen komen daar niet vaak voor, vooral vanwege het zoekmachine
aspect. Gebruik deze beperkte ruimte om jezelf of je vak zo bondig
mogelijk te beschrijven!
Integreer Twitter!
Met Twitter
vertel je iedereen wat je doet, bezig houdt of waar je bent. Hoewel je
daar natuurlijk mee op moet passen, is het doel om informatie te delen.
Integreer daarom je Twitter account op bijvoorbeeld LinkedIn, je eigen
website of hyves.
Mobiel Twitteren
Installeer een Twitter
applicatie op je mobiele telefoon / smartphone. Je zult zien dat je meer
gebruik zult maken van Twitter. Regelmatig (nuttig) posten maakt je
account interessanter om te volgen.
Applicaties
Er zijn
vreselijk veel Twitter apps beschikbaar. Een veelvoud aan apps zorgt
ervoor dat Twitter overal beschikbaar is. Online gebruik ik
PowerTwitter, mobiel gebruik ik Panoramic MoTweets, op mijn PC thuis
staat TweetDeck geïntstalleerd en bovendien heb ik een Twitter app
toegevoegd in mijn iGoogle account. Zo ben ik nooit ver van een tweet,
wanneer ik iets interessants te melden heb!
# Geef een thema
Door
een hekje # voor een keyword te plaatsen, geef je een thema mee aan je
Tweets. Hierdoor zal je onder de aandacht komen van een groep
Twitteraars die geïnteresseerd is in dat keyword.
#durftevragen
Een
populaire tag in Nederland is de #durftevragen. Hier worden de meest
uiteenlopende vragen de wereld in geschoten. Zoek interessante vragen
uit en beantwoord die. Ook dit kan de nodige volgers opleveren, mits het
goed wordt ingezet.
Volg bekende/populaire Twitteraars
Door
populaire Twitteraars te volgen, breng je jezelf ook onder de aandacht
van anderen. Dit biedt bovendien nieuwe mogelijkheden, zoals ook in de
volgende tip te zien is.
@ Reageer
Reageer, bij voorkeur
een zinnige reactie naar een invloedrijk persoon. Een vraag is ook goed
overigens. Dit is een uitstekende manier om te zorgen voor followers.
Zorg voor unieke content en nieuws
Retweets
zijn erg effectief wanneer het gaat om gevolgd worden. Maar, hoe zorg
je voor retweets? Dat kan onder andere door te zorgen voor nieuws en
unieke content. Als je interessant bent en je tweets weerspiegelen dat,
dan zal dat op de lange termijn in ieder geval het nodige resultaat
hebben!
Bloggen
Schrijf eens een nuttige blog of een
gastblog op een website. Wanneer je zorgt voor goede content (opnieuw)
dan heb je best kans dat een bericht wordt geplaatst. Natuurlijk mag een
vermelding van je Twitter account daar niet ontbreken!
Keuze: Zakelijk of persoonlijk?
Een regelmatig opdoemende vraag is: gebruik ik mijn bedrijfsnaam (en identiteit) of mijn persoonlijke naam en identiteit?
Vooropgesteld:
het een sluit het ander niet uit. Mijn mening is echter dat ik zaken
doe met een persoon, en pas op de tweede plaats met een bedrijf. Het is
voor mij interessanter om te zien wat die persoon doet, dan wat het
bedrijf doet. Zeker als er ook vakkennis wordt gedeeld door de persoon
die ik volg.