Bereken de dag van de week waarop 'n bepaalde gebeurtenis uit het verleden plaatsgreep (bvb. je geboortedag) >>> Kalender
T I L D O N K
Gemeente Haacht Prov. Vl.-Brabant
4 km > Haacht
5 km > Werchter 8 km > Tremelo 11 km > Leuven
18 km > Mechelen 20 km > Aarschot 30 km > Brussel
E-MAIL
Druk op onderstaande knop om te e-mailen (vragen, suggesties, opmerkingen, toevoegingen,...).
Je kan ook de 'reageer'-knop gebruiken onder elk bericht.
GASTENBOEK
Dit is onder meer de plaats om je mening te geven over de blog 'Tilloenk vruger'. Of om te lezen wat anderen ervan vinden.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
TILLOENK VRUGER
DEZE BLOG BEGON OP 29 NOVEMBER 2005 EN STOPTE EI ZO NA OP 16 APRIL 2011 NA HET BEREIKEN VAN 1000 ITEMS OVER HET VERLEDEN VAN TILDONK.
MAAR HET BLOED KRUIPT WAAR HET NIET GAAN KAN,
DUS AF EN TOE MAG JE JE NOG AAN WAT MOOIS VERWACHTEN...
Jan Gordts
We schreven vroeger reeds een stukje over de diamanten jubilee in 1961 van Theofiel Aerts (Fille van de metser) en Marie Winnepenninckx (zie blog 511 van 12/9/2008). Vijf jaar later vierde het kranige echtpaar zijn briljanten bruiloft en ook dat was de correspondent van het toenmalige weekblad De Haechtenaar niet ontgaan. Naast een pasfoto van beide jubilarissen werd ook een foto afgedrukt van het bezoek van de 90-jarige Fille (°Tildonk 15 oktober 1876) aan de drukkerij.
De Haechtenaar is een echte goudmijn om in te delven voor onze streekgeschiedenis. Het blad maakte in zijn kolommen ruim plaats voor de kleine gebeurtenissen van iedere dag. De verslagen van jubilea en allerhande feesten en sportieve gebeurtenissen in de streek werden door de lezers gretig verslonden.
(Knipselarchief J. Van Goethem) Gerard Cauwenberghs, Persoons, Wespelaar, Wakkerzeel
*Dag van de Ambachten - 'n bezoekje aan confituristen Wildiers
't Was dus vandaag de Dag van de Ambachten. Een reden voor ons om eens, met het fototoestel in de aanslag, een bezoekje te brengen aan het ambachtelijk confituurbedrijf Wildiers. Dit laatste is gelegen in het nieuwe industrieterrein Kruineike, op de grens van Tildonk met Wespelaar. De eerste potjes confituur werden in de jaren '80 door Guido Wildiers en Nicole Michiels op de Tildonkse Boerenmarkt voorgesteld, en meteen gunstig onthaald door de marktbezoekers. Daarnaast experimenteerden ze met zelfgemaakte pickles (nog nooit zo'n lekkere pickles gegeten! jg), en nieuwigheden zoals witloof- en ajuinenconfituur. De zaak breidde doorheen de jaren gaandeweg uit en dochter Emilie nam recent het roer over. Sedert vorig jaar werd een stap voorwaarts gezet met de inplanting van een gloednieuw bedrijf op het Tildonkse industrieterrein. Ambachtelijk betekent bij Wildiers: koken in kleine koperen ketels, manuele bereiding, vermijden van additieven en koken volgens traditionele recepten. Een aantal producten draagt het label van 'Erkend streekproduct' en wordt als zodanig ook gepromoot in de Streekhoekjes van de provincie Vlaams-Brabant. We telden vandaag bij Wildiers niet minder dan 40 verschillende soorten confituur, gelei en konfijt en daarnaast nog de vlierbessensiroop zoals we die ons herinneren van onze kinderjaren... We constateren dat de smaak van de toenmalige Tildonkse marktbezoekers ondertussen zowat gedeeld wordt door liefhebbers doorheen het ganse land. Meer nog, ook in Spanje, Nederland, Zwitserland, Frankrijk en zelfs in Hong-Kong vinden de Wildiers-producten tegenwoordig hun afzet. Straffen toebak!
1. Confiturist Willy Verschoren roert in de potten 2. Nicole Michiels legt het procedé uit 3. Zaakvoerster Emilie Wildiers toont ons het afgewerkt product
767) Devotie- en andere prentjes (1. Priesterwijding R. Van Stappen 1928)
Als je een oud missaal doorbladert, kom je ze steevast tegen: de doodsprentjes, communieprentjes, herdenkingsprentjes van een priesterwijding of intrede in het klooster, gebedsprentjes en dies meer. Op de ene zijde staat dan doorgaans een of andere heilige afgebeeld met op de keerzijde een tekst die verband houdt met de gebeurtenis . In de toekomst zullen we af en toe op deze blog dergelijk devotieprentje brengen. Uiteraard steeds verbonden met Tildonk, dat spreekt voor zich.
1. Aandenken aan de priesterwijding (Mechelen 2 juni 1928) en eremis (Tildonk 4 juni 1928) van Raymond Van Stappen.
Raymond Van Stappen (°Tildonk 24 juni 1901, +Leuven 28 januari 1981) was de zoon van koster-organist Egidius Alfons Van Stappen en van Maria Catharina De Coninck. Pastoorke Van Stappen, zoals hij gemeenzaam in Tildonk genoemd werd, was eerst op diverse plaatsen onderpastoor (Dworp, Meise, Sint-Jans-Molenbeek) en nadien pastoor te Sint-Genesius-Rode. Eens gepensioneerd keerde hij terug naar het ouderlijk huis te Tildonk (1970). Hij werd hier ook begraven.
De illustratie op het prentje is van de gekende Art deco-graficus Joseph Speybrouck (1891-1956) en stelt de heilige Franciscus van Assisië voor die een lijdende Jezus Christus omarmt (1927). Druk. Lannoo, Tielt.
Telkens wanneer we een begrafenis bijwonen, haasten we ons tijdens de offerande naar voor. Na onze offergave krijgen we een doodsprentje, een herinnering aan de overledene. Een doodgewone gebeurtenis. Of toch weer niet. Dit typisch katholieke gebruik is veel minder verspreid dan we wel denken. Maar waar komt dit gebruik dan wel vandaan? Santjes of devotieprentjes zijn voorstellingen van Christus, van heiligen, van bijbelse taferelen of religieuze symbolen. Aanvankelijk werden ze slechts in kloosters per stuk gemaakt op papier of perkament.
In de 15de en 16de eeuw zien we beeldekensmakers verschijnen buiten de kloosters. Zij schilderden miniaturen voor getijdenboeken. Zij waren verenigd in de Sint-Lucasgilde en kenden strenge regels voor de handel. Schitterende exemplaren zijn gelukkig geconserveerd en worden hier en daar in musea, kloosters of kerken bewaard.
Rond 1400, nog voor de uitvinding van de boekdrukkunst, werden prentjes in spiegelschrift op een houten blok getekend. Men sneed weg wat moest en men maakte afdrukken. De houtsnede was ontstaan. Rond 1435 ontwikkelde zich de kopergravure. Het devotieprentje zal nu zijn grote bloei en verspreiding kennen. In de 17de eeuw werd Antwerpen het belangrijkste centrum. De jezuïeten hebben hierin een groot aandeel gehad. Het beeldekens maken werd een bloeiende nijverheid, vaak in familiaal verband beoefend. Talrijke vaklui, kunstenaars en graveurs hebben in de Scheldestad gewerkt. Enkelen der bekendsten zijn Galle, Van Merlen en de drie broers Wierix in de tweede helft van de 16de eeuw. Het ging hier niet enkel om een regionale productie, maar men exporteerde naar Duitsland, Italië en Oostenrijk. Ook vrouwen werkten in deze branche. Zij kleurden vaak in en verkochten de afgewerkte prenten. Bestellingen voor 2000 perkamenten prentjes voor Wenen, 4000 stuks voor Italië bewijzen het belang.
Een bijzondere vorm zijn de knipselprenten die in de tweede helft van de 17de en in de 18de eeuw zo geliefd waren. Schaar en pennenmes vormden het gereedschap. Buiten kloosterzusters en begijnen beoefenden ook dames uit welgestelde kringen deze kunstvorm. Vermits de opkomst van de devotieprentjes te situeren is ten tijde van de contrareformatie is het dus vanzelfsprekend dat heiligen uit die tijd vaak voorkwamen. Het woord santje is een duidelijke volksethymologische afleiding van het Latijnse woord sanctus (heilig). In heel wat Vlaamse dialecten is santje of sentje dan ook het standaardwoord voor bidprentje, ook al is de overledene daarom niet altijd een heilige geweest.
De eerste afbeeldingen refereren wel aan echte heiligen. We denken b.v. aan Franciscus van Sales, Ignatius van Loyola en Theresia van Avila. Een groot deel waren bedevaartprentjes. Pelgrimsoorden als Kamerijk, Kevelaer, Passau, Napels en Loreto komen vaak voor. Soms wordt een gebeurtenis uit het leven van een heilige voorgesteld: Sint-Martinus die zijn mantel deelt met een bedelaar. Ook attributen zijn legio: de heilige Ambrosius met een bijenkorf of Sint-Pieter met de sleutels. Verder is de Heilige Familie goed vertegenwoordigd. Het lijden van Jezus is een der meest voorkomende onderwerpen.
Einde 19de eeuw begint de mechanische fabricatie. De onderwerpen veranderen en er komt meer variatie. Voorstellingen uit het Oude en het Nieuwe Testament, een begrafenisstoet, een monnik bij een open graf, engelen die een krans neerleggen en zelfs een doodshoofd of doodsbeenderen worden afgebeeld. Vanaf de tweede helft van de 17de eeuw verschijnt het gebruik dat er een gebed gevraagd wordt voor de overledene. Deze doodsprentjes komen vrijwel uitsluitend voor in katholieke middens. Later krijgt de herinnering aan de persoon meer belang. De gewoonte om bij een begrafenis een bidprentje te geven begon midden 19de eeuw. Eerst slechts voor leden van aanzienlijke families en voor priesters. Stilaan komen er meer gegevens voor zoals naam, geboorte- en sterfdatum, functie en lidmaatschap van broederschappen. Eén der vroegste voorbeelden was ter nagedachtenis van Thomas Philip dAlsace de Boussu, kardinaal-aartsbisschop van Mechelen, gestorven op 5 januari 1759. De zwarte rand rond het prentje verschijnt in 1855 en verdwijnt stilaan na 1940. Kinderdoodsprentjes beginnen rond 1900, vaak in kleurendruk en met een zilveren of blauwe rand. En zo is dit devoot gebeuren ook uitgegroeid tot een verzamelobject en tevens een belangrijke bron van informatie voor heemkundigen en genealogen. In de Koninklijke Kring voor Heemkunde besteden wij veel aandacht aan deze vorm van cultureel erfgoed. Als sluitstuk van de rites de passage past ons santje of bidprentje perfect in de rij van de geschreven bronnen die het leven van een mens begeleiden, te beginnen vanaf het geboortekaartje. Deze archivalische bronnen leveren ons een schat aan informatie over de tijdgeest van een bepaalde periode. De bezoeker aan het documentatiecentrum kan altijd op zoek gaan naar een overleden familielid. Er is een redelijke kans dat je er informatie vindt tussen de santjes.
We ontvingen vandaag een speciale eeuwigdurende kalender in onze elektronische brievenbus. Eentje die je de juiste datums geeft van de feestdagen (zowel de wettelijke als kerkelijke), de schoolvakanties, de aanvang van zomer- en wintertijd. Maar die je tevens helpt uit te vissen wanneer valentijnsdag, carnaval, moederdag, vaderdag, halloween, sinterklaas, sint-maarten,... plaatsgrijpen.
766) Tildonkenaren met de bus op bedevaart naar Banneux
In een fotoalbum dat ooit Victorine Pletinckx toebehoorde, zit een mooie foto van een groep Tildonkenaren die indertijd met de autobus op bedevaart naar Banneux togen. Een aantal onder hen konden we (met de hulp van Arlette De Potter) identificeren: 2de L: Nekke Vandersypen, 4de L: Fikke Germonprez, 6de L: Anna Stevens (een nicht van Victorine Pletinckx, die bij Nekke woonde), 7de L: Irène Pardon (met de witte hoed en lange sjaal), 4de R: Anna Pletinckx, midden met zwarte handtas: Maria Vandersypen, R achter de vorige: Victorine Pletinckx. De foto dateert van 1933 of later (verschijning Banneux).
We vragen ons af of het allemaal Tildonkenaren waren die op de foto voorkomen. Wie kan verder aanvullen?
(stuur gerust een mailtje indien je de foto in grotere resolutie wenst te bekomen)
De vzw Stop de Oven, het actiecomité dat zich verzet tegen de komst van een afvalverbrandingsoven aan Kampenhout-Sas, roept ons op om waakzaam te blijven. De plannen voor de bouw van de oven blijken helemaal niet opgeborgen te zijn, integendeel.
Jessa Wildemeersch (die ons in 2007 in de kloosterkerk van Tildonk vergastte op een sublieme vertolking in 'De Nacht van Margaretha') deelde ons zo pas haar nieuwste muziektheatervoorstellling mee, getiteld 'Long Days. Short Stories'. Je kan haar aan het werk zien in de Centrale Bibliotheek KU Leuven (Mgr. Ladeuzeplein) op 12, 13 en 14 februari, in het kader van Kulturama 2010. En, niet gans onbelangrijk: de inkom is gratis!
Meer info lees je in de brief van Jessa in bijlage:
FEESTMENU 25 Voorgerecht: Momo(gevuld deeg) gefrituurd - 2 stuks met gekruid gehakt - 2 stuks met gekruide groenten met dipsaus Noedel soep met kip Hoofdgerecht: Varkenschilli - Kippencurry - Gemengd gehakt gekruid op Nepalese wijze - Koude aardappelen gewenteld in sesamsaus - Tarkari van witte kool en bloemkool met Nepalese kruiden - Gekookt ei in tomatencurry - Licht gekruide spinazie Dit alles wordt geserveerd met rijst en chowming (gebakken spaghetti gemixt met groenten) Afsluiter: koffie of Nepalese thee
Je kon er niet naast kijken als je voorbij het klooster reed de laatste weken. Een drukte van jewelste, reusachtige spots die de gevels verlichtten... Een antwoord op menig wenkbrauwgefrons kwam er in de jongste weekendkrant van Het Laatste Nieuws.
studenten en docenten filmschool Rits, Sint-Angelacollege Tildonk (Haacht), kortfilms, Sven Ponsaerts, Arthur Reynders,
het Rits de Brusselse Erasmushogeschool voor Audiovisuele Kunsten, Patrick Dhooghe, Wim De Maeseneer,
Om de twee weken tref je hier een paar
portretten van onze Tildonkse voorzaten.Met een klein beetje commentaar op zijn
Tilloenks. Soms zijn we zelfs niet zeker wie er op voorkomt en verwachten we
enige feedback van de lezer.
Zie je ook
graag een van je voorouders of verwanten verschijnen in Den Tilloenksen almanak? Bezorg ons dan een
foto en we bedienen je op uw wenken!
Edmond Fillet, Mon Fillet, Jan Fillet, De Verenigde Vrienden, De Verkes, De Varkens, Georgette Borreman, Georgette Borman, Georgette Engelborghs
* Watersnoodramp, nacht 31 januari op 1 februari 1953
Zuid-Beveland overstroomd (1953)
(Photo: Agency for International Development - Public domain)
De waternoodsramp of watersnood van 1953, ook wel de Beatrixvloed of de Sint Ignatiusvloed, voltrok zich in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953. Springtij en een noordwesterstorm stuwden het Noordzeewater op tot recordhoogte.
In Nederland overstroomde een groot deel van de provincie Zeeland, West-Brabant en de Zuid-Hollandse eilanden. Hierbij verdronken meer dan 1800 mensen en veel dieren; 100.000 mensen verloren hun huis en bezittingen. Ook in Engeland, België, en Duitsland vonden overstromingen plaats en vielen heel wat slachtoffers. Op zee verloren bij schipbreuken velen het leven. In de Ardennen liet de storm een sneeuwlaag van twee meter achter...
De Watersnoodramp of kortweg 'De Ramp van 53' veroorzaakte, behalve het enorme verlies aan mensenlevens, grote schade aan de veestapel, gebouwen en infrastructuur. Menigeen herdenkt op 1 februari de slachtoffers.
Dodenbalans: 1836 in Nederland, 28 in Vlaanderen, 307 in het Verenigd Koninkrijk en 224 op zee...
't Wordt eigenlijk eens tijd dat we ook de nodige aandacht besteden aan een pur sang rocker van eigen bodem, met name MOUSTACHE, oftewel Julien Thijs. Een Tildonkse telg: als zoon van Jean Thijs en Amanda Swerts bracht hij immers zijn jeugdjaren door in de Hambos. Toen hij in de jaren '70 de Booischotse dancing 'My fathers Moustache' uitbaatte en even later zijn kansen op de bühne waagde, was z'n artiestennaam dan ook vrij vlug gekozen... De uit de kluiten gewassen knevel werd zijn handelsmerk. Daarnaast maakte hij als diskjockey eveneens de dienst uit. Doch ook als 'marktman' genoot hij snel overal bekendheid.
Awel, Moustache is helemaal terug van weggeweest, zo lazen we tenminste op de site van Vlaams showbizznieuws (21/3/09):
De Vlaamse rocker Moustache is helemaal terug van weg geweest. In de jaren 70 scoorde hij de ene hit na de andere. Hij stond destijds met vijf verschillende nummers gedurende vele weken in de BRT Top 30. Zijn grootste hit was The cradle of love waarmee hij gedurende 12 weken in de top 30 stond. Hij kreeg in die periode ook een aantal gouden platen. Hij kreeg de laatste jaren zoveel aanvragen binnen om opnieuw op te treden dat hij er niet meer aan kon weerstaan. Hij is er nu dus helemaal terug en plant zelfs al nieuwe opnames. De optredens blijven binnen komen. Zo zal hij op 22 april optreden tijdens de grote fanavond van clown Argo te Testelt. Op 10 mei zal hij samen met een aantal andere Vlaamse artiesten optreden in de Ahoy te Rotterdam.
Dooien op Sint Aldegonde, vult de kelder met een vloed van zonde!
Aldegonda van Maubeuge (630 - Maubeuge (Frankrijk), 30 januari 684) is geboren in Henegouwen. Ze was de dochter van de heilige Walbertus van Lotharingen en van Bertilia van Henegouwen. De heilige Waltrudis van Bergen was haar zuster. Zij vluchtte van huis om in een klooster te gaan leven. Later stichtte zij het eerste klooster van Maubeuge, dat aan de Samber ligt. Daar werd zij abdis.
Een scène waar ze vaak in wordt afgebeeld is dat ze de Samber oversteekt omdat ze een kuis leven wilde. Daarbij helpen een of zelfs twee engelen haar. Volgens sommige verhalen werden haar voeten tijdens de oversteek zelfs niet nat.
Aldegonda van Maubeuge wordt voorgesteld als kanunnikes, met in haar hand een staf. Boven haar hoofd vliegt soms een duif met (meestal) een zwarte sluier in zijn bek, die hij op haar hoofd legt. Dit zou gebeurd zijn toen ze van de heilige Amandus van Gent het ordekleed ontving. Meestal staat ze op een kroon, of op een scepter, dat is omdat ze haar adellijkheid afwees. Soms heeft ze een kaars in haar hand. Dat is een verwijzing naar dit verhaal: Toen ze met Amandus van Gent stond te praten, stootte hij een kaars om die toen meteen uitging. Toen zij hem weer rechtzette, begon de kaars weer te branden! Vaak heeft ze ook een kruis of een rozenkrans bij haar.
Aldegonda van Maubeuge wordt aangeroepen tegen kanker, de ziekte waaraan ze ook overleed. Maar ook tegen kinderziekten, koorts, tetanus, zweren, hoofd- en keelpijn...
In 1761 werd de Tildonkse heerlijkheid Nieuwenborg verkocht aan graaf Maximiliaan Josephus de Lalaing. Er gingen vijf verkoopdagen aan vooraf. We vonden de onkostenrekening terug van deze verkoop. De totale som (honorarium van de notaris niet inbegrepen) bedroeg 102 gulden courant* en 46 stuivers (ARAB, familiearchief de Lalaing, n° 1676).
Specificatie van den notaris Gerardi van de ontcosten geschiet nopende de vercoopinge van t goed te Nieuwenborgh
Rekeninghe van oncosten geresen int vercoopen ende incoopen der goederen van Tildonck.
- Eerst betaelt aen de gazettier voor ses advertenties in de gazetten a 2 - 2 ider advertentie, saemen voor de drij lesten ende voor de drij eerste maer 1 - 8 Sa(men): 30 schellingen (10 - 10) - voor veijffthien kerckgeboden betaelt (3 - 0) - betaelt vijffthien zegels (3 - 0) - voor bestellen der plackbilletten (3 - 0) - voor thouden van 5 sitdage extraordinair met stellen der conditie 36 gls wiss.gelt maeckt courant (42 - 0) - betaelt voor den zegel tot het coopcheel (22 - 16) - betaelt voor de plackbilletten te doen drucken (2 - 18) - voor 5 billetten te bestellen aen den Notaris Biscop tot Loven tot 4 rijsen als tot Tildonck aen Broers tot Mechelen en aen den procureur Droesbeeck tot Brussel samen met schrijven (4 - 0) - voor copije van appoinctement tot approbatie van de conditie met zegel (1 - 0) - item copije van de authorisatie met zegel autenticq (1 - 0) - transport met procuratie tot goedenisse (2 - 8) - voort passeren der selve betaelt voor den zegel daertoe (3 - 12) - item voort dobbel authenticq (1 - 8) - betaelt voor den zegel (0 - 8) - voor posten van brieven (0 - 10)
(totaal) 102 - 46
Den inhout deser voldaen door costte vanwegens den heere grave van Lalaingh ende Tildonck dato 20 januarij 1761. (ondertekend: Gerardi, Not(ariu)s, 1760)
* Wie wenst te vernemen wat begrippen als "rekenmunt" en "courant geld" inhouden en zich wil verdiepen in de niet zo gemakkelijke materie van de oude munteenheden en -verhoudingen, leze er het zeer gedegen werkje van Karel Lemmens op na, dat verscheen in Vlaamse Stam (1991-1992) van de Vlaamse Vereniging voor Familiekunde (VVF), alsook in het Jaarboek 1998 van het Europees Genootschap voor Munt- en Penningkunde. Zie pdf >
Ook deze keer kijken we uit naar de activiteiten die dit
weekend plaatsgrijpen in Tildonk.
Vrijdag 29, zaterdag 30 en zondag 31 januari:
* Toneelkring Kerlinga speelt de kluchtEen bed vol vreemden, in zaal Familia. Aanvang 20.00 u. (vrijdag en zaterdag), 15.00 u. (zondag).
Zondag 31 januari: * FCVV Tildonk - Wommersom. Aftrap om 15.00 u. in het Gaston Pinnoystadium, 7de Liniestraat.
* KLJ-Tildonk:Speelnamiddag van 14.00 tot 17.00 u., (aan het
rode poortje in de Kruineikestraat naast nr. 6). Iedereen van 6 tot 16 jaar is
welkom.
LEUVEN/HAACHT - Vandaag staat het gedicht centraal. Over heel Vlaanderen en Nederland worden er tal van initiatieven gehouden. Zijn gedichten en poëzie een ondergewaardeerd onderdeel van de literatuur? Je hoort het vaak. Uitgevers durven vaak geen poëzie uitgeven omdat het geen breed publiek zou aanspreken. Poetry International en Stichting Lezen Vlaanderen denken daar anders over en willen door middel van de Gedichtendag, die inmiddels aan zijn elfde editie toe is, zoveel mogelijk mensen aanzetten tot het lezen en schrijven van gedichten.
We merken dat er vaak nood is aan poëzie', zegt Sofie Dewulf van Stichting Lezen Vlaanderen. Mensen grijpen vaak naar gedichten op belangrijke momenten, zoals bij de dood of bij een geboorte. Maar we merken inderdaad dat poëzie minder goed verkoopt dan bijvoorbeeld romans. Met Gedichtendag willen we aandacht voor het genre creëren.'
Je kan het zo gek niet bedenken: gedichten in winkeletalages, chocolatiers die gedichten in chocolade maken, bibliotheken waar gedichten worden voorgedragen, fluisteracties, enz. In Haacht lanceerde men een oproep naar alle handelaars om aan het initiatief deel te nemen.'
Gedichtendag gaat ook het station in Leuven niet voorbij. Tussen zeven en negen uur worden er gratis bundels uitgedeeld. Achteraf lezen dichters zoals Stijn Vrancken, Christophe Vekeman en Sylvie Marie voor op de trein.' We laten enkele bekende gezichten aan het woord die elk hun ongezouten mening en verhaal over poëzie hebben. Hun lievelingsgedicht mocht niet ontbreken. (evb)
* NMBS wijzigt productengamma en verhoogt tarieven
Vanaf 1 februari 2010 kunnen treinreizigers niet langer een 50%-verminderingskaart en de treinbiljetten "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" van de NMBS kopen. Niet alleen het productengamma van de NMBS wijzigt, maar ook enkele tarieven gaan op 1 februari gemiddeld met 0,57 procent de hoogte in. De NMBS verwijst voor de prijsverhogingen naar de lichte stijging van de gezondheidsindex. De tariefwijzigingen vanaf 1 februari bedragen volgens de NMBS gemiddeld 0,57 procent. Zo stijgt de prijs van een trajecttreinkaart met 0,66 procent en wordt een Rail Pass een euro duurder zodat die voortaan in eerste klas 113 euro en in tweede klas 74 euro zal kosten. De tariefwijziging van de campuskaart gebeurt proportioneel met de prijsstijging van de schooltreinkaarten, namelijk 0,66 procent meer. Een standaardbiljet behoudt na 1 februari zijn prijs. Vanaf 1 februari wordt ook het "Kids4Free"-principe vereenvoudigd; kinderen tot 12 jaar kunnen voortaan zonder uurbeperking gratis reizen in zowel eerste als tweede klas als een betalende volwassene hen begeleidt. Het seniorenbiljet krijgt op 1 februari een variant in eerste klas voor 12 euro. De prijs van een seniorenbiljet in tweede klas wordt ook duurder en kost voortaan 5,2 euro. Het biljet zal bovendien meer dagen geldig zijn: het hele jaar namelijk, behalve dan in de weekends van juli en augustus. In de week is het seniorenbiljet na 9 uur geldig, in het weekend vervalt die uurbeperking.
* De Lijn introduceert sms-ticket en past tarieven aan
Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen per gsm. Een sms-ticket van een uur zal, inclusief verzendingskost, 1,45 euro kosten. Voorlopig kunnen enkel klanten van Proximus hun busritten via gsm betalen. De Lijn voert op 1 februari bovendien enkele tariefwijzigingen door. Wie een sms-ticket wil, stuurt voor het opstappen een bestelcode naar het nummer 4884. Voor een ticket van zestig minuten is de code "DL" en voor 120 minuten "DL120". Voor dat laatste sms-ticket zullen reizigers 2,25 euro, verzendingskosten meegerekend, betalen. De bevestigings-sms die de reiziger na enkele seconden krijgt, geldt als vervoerbewijs. Zolang het sms-ticket geldig is, mogen reizigers onbeperkt overstappen. Volgens De Lijn is het sms-ticket tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Via de gsm-factuur of het beltegoed wordt het sms-ticket afgerekend. Het ticket is enkel via Proximus verkrijgbaar want De Lijn onderhandelt nog met Base en Mobistar. Vanaf 1 februari 2010 past de vervoersmaatschappij bovendien enkele tarieven aan. Door indexaanpassingen worden Buzzy Pazz en Omnipas gemiddeld 2,5 procent duurder. Ook de kaarten en biljetten op het voertuig worden duurder, maar de tarieven in voorverkoop blijven ongewijzigd. Het systeem van de Dina-abonnementen wordt ten slotte eveneens gewijzigd. Wie een privé-auto aan de kant zet en die niet vervangt, zal nog een gratis abonnement krijgen voor één jaar. Na een jaar kan dat abonnement verlengd worden met vijftig procent korting. Voorheen werd het abonnement toegekend voor drie jaar.
* Ook tarieven van MIVB gaan omhoog
De tarieven van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zullen vanaf 1 februari 2010 met gemiddeld 2,53 procent stijgen. De grootste stijging betreft de MTB-abonnementen, die gelden voor metro, tram en bus. Met bijna 180.000 gebruikers is het een van de populairste formules. De basisprijs verhoogt van 495 naar 530 euro per jaar. De prijzen voor schoolabonnementen en kaarten voor een rit veranderen niet.
* USB-sticks, mp3-spelers en externe harde schijven duurder
Onder meer USB-sticks, settopboxen, mp3-spelers en externe harde schijven worden vanaf 1 februari een tikkeltje duurder, omdat vanaf dan een vergoeding voor het kopiëren voor eigen gebruik voor die producten betaald moet worden. De inkomsten via die vergoeding van "oude" dragers zoals cd's en cassettes zijn gedaald en dus bedong beheersmaatschappij Auvibel een uitbreiding van de zogenoemde kopieertaks. Auvibel spreekt liever niet over een taks aangezien de thuiskopievergoeding niet naar de Belgische staatskist vloeit, maar bestemd is voor de creatieve sector. Concreet moet er vanaf 1 februari ook een extra vergoeding betaald worden voor geheugenkaarten, USB-sleutels, mp3- en mp4-spelers, gsm's met mp3- en/of mp4-functie, externe harde schijven en zogenoemde salontoestellen met geïntegreerde harde schijven zoals een dvd-recorder met harde schijf. De nieuwe vergoedingen, die inbegrepen zijn in de verkoopprijs, variëren afhankelijk van de capaciteit van 0,15 euro (voor geheugenkaarten en USB-sleutels van meer dan zestien gigabyte) tot dertien euro (voor een salontoestel met geïntegreerde harde schijf). Vanaf 1 februari stijgt bovendien ook de prijs van al iets oudere producten zoals dvd's en audio-cd met 0,12 tot 2 euro.
* CE-markering van ramen en deuren wordt verplicht
De CE-markering of Europese norm voor ramen en deuren in de Europese Unie is vanaf 1 februari 2010 verplicht. Het gaat om gewone ramen en deuren, of ramen en deuren zonder brand- en rookwerende eigenschappen. Europa wil dat ramen en deuren voldoen aan enkele normen. Die producten krijgen dan een CE-label. Dergelijk label is pas mogelijk als voldaan wordt aan bepaalde normen over waterdichtheid, minimale luchtdoorlatendheid en bestandheid tegen windbelasting. Concreet moet bijvoorbeeld de schrijnwerker zich voortaan informeren en zijn productie aanpassen. Opmerkelijk bij de maatregel is dat bedrijven die de ramen en deuren ook plaatsen, niet verplicht zijn om de CE-markering toe te passen omdat ze niet onder de Europese Bouwproductenrichtlijn, maar onder de dienstenrichtlijn vallen. De Bouwunie, de unie van het kmo-bouwbedrijf, vroeg overigens een aanpassing van de norm omdat die de grote fabrikanten zou bevoordelen, maar kreeg die aanpassing tot nu toe nog niet. De unie vreest ten slotte dat heel wat producenten niet klaar zijn voor de nieuwe verplichting.
Rita tijdens de Kapellekensfietstocht van KVLV in 2007 (2de links)
Herinner mij, maar niet in sombere dagen Herinner mij in stralende zon Hoe ik was toen alles begon.
Veel te jong overleed Rita Hamels op 25 januari thuis te midden van haar geliefden. Rita was sociaal geëngageerd, was lid van de gemeenteraad van Haacht, bestuurslid van KVLV Tildonk, lid van de politieraad, actief medewerkster van Tildonk 900 en Tilloenk Leeft, werkzaam op het secretariaat van het Sint-Angela Instituut te Tildonk. Zij voelde zich gans haar leven nauw verbonden met ons dorp.
Rita wordt ten grave gedragen zaterdag 30 januari om 11.30 u. de uitvaartliturgie grijpt plaats in de Sint-Jan de Doperkerk te Tildonk.
Ben je benieuwd of je familienaam voorkomt in de blog? Of zoek je info over bvb. het klooster, 'varkens en beren', de vaart, ... Breng je zoekterm hierboven in en je krijgt onmiddellijk ALLE artikels waarin deze term voorkomt!
ZEKER EENS PROBEREN! DIT WERKT DUS NIET MEER
DE FOTO'S IN DE BLOG
Gebeurlijke miniatuurfoto's in het middengedeelte kan je doorgaans vergroten door erop te klikken.
De foto's in de linker- en rechterkolom echter niet, ze zijn dan ook veeleer bedoeld als opsmuk. Het gros kwam je wel al eerder tegen in een artikel in het middengedeelte.
.
WARM AANBEVOLEN
Voor slechts 34 € word je lid van HAGOK, de Haachtse Geschied- en Oudheidkundige Kring. Als lid kan je de meeste activiteiten van HAGOK gratis meemaken. Ontvang je HOGT, een glossy magazine met tientallen kleuren- en andere foto's; elk jaar goed voor meer dan 300 blz. streekgeschiedenis, heemkunde, genealogie, archeologie en wetenschappelijke bijdragen over de dorpen van de driehoek Aarschot-Leuven-Mechelen.
Als lid kan je de artikels over Tildonk, naast alle andere reeds verschenen artikels, en dat zijn er ondertussen meer dan 1400 (!), ten allen tijde gratis online raadplegen. Over Tildonk zelf verschenen doorheen de tijd heel wat uitgebreide bijdragen:
Arnold Bonne & Jan Gordts, Cimorné gezien in Tildonk
Jan Gordts, Raar maar waar?! De Tildonkse Sint-Jan-de-Doperkerk is gezegend met een merkwaardige preekstoel
Jan Gordts, Een geval van overbemesting te Tildonk in 1795
Arnold Bonne, West-Vlaamse WO I-vluchtelingen, poserend voor Hôtel du Cygne (1918)
Jan Gordts, Zieltjes redden in 1827. Tildonkse pastoor Lambertz neemt mes van chirurgijn Beckers ter hand
Jan Gordts, Jacobus Evers (°Tildonk 1828), een 'filius septimus' of zevende zoon
Arnold Bonne, Jan Gordts & Freddy Vens, De grauwzusters van Roeselare en andere vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog in Tildonk
Jan Gordts, 1848, de jonge Tildonkenaar Gaspar Gielielmus Engelborgs overlijdt in den vreemde
Kristien Suenens, Een man, duizend vrouwen. De ursulinen van Tildonk
Jan Gordts, 'Ge moet niet alles geloven wat in de gazetten staat...'
Jan Gordts, Vondelingen te Tildonk op het einde van de 18de eeuw
Jan Gordts, De memoires van Tildonks brugdraaier Jozef Mommaers, alias 'Jef van de brug' (1873-1968)
Jan Gordts, Lucienne De Keuster (1923-2015) dochter van de sassenier van Tildonk. Een vergeten partizane
Jan Gordts, Lokalisatie van enkele 18de-eeuwse gronden te Tildonk. Een oefening
Peter Dejaegher, Het gevecht aan de Lips (1266)
Jan Gordts, André Van Aerschot & Jan Cleynhens, Begin september 1944: de bevrijding van Haacht en omgeving
Jan Gordts, Betwisting rond een in 1820 te Tildonk gevonden geldpot
Ward Caes, Een zilvermunt van keizerin Maria Theresia of een pot bier in 1750?
Jan Gordts, 'Life in a Belgian Convent: A Sydney Girl Abroad'. Een relaas uit 1913 door Maie Mason, Australische oud-leerlinge van de Tildonkse ursulinenkostschool
Jan Gordts, Liedeken op de groote moordery geschied tot Tildonck in den nagt op Gulde Mis (1837)
Jan Gordts, Marie Antoinette Caroline van der Gracht de Fretin en het kasteel ter Elst te Tildonk
Jan Gordts, Voorjaar 1814. Het veldleger van "de Zwarte Hertog" Frederik Willem van Brunswijk strijkt neer in onze dorpen
Roger Casteels, Uittreksels uit het frontblad 'Het Kanton Haacht onder de wapens' - (Thildonck)
Jan Gordts, Wat mispeuterden de Tildonkenaren zoal een goede honderd jaar geleden? Een verhaal van onder meer 'varkens' en 'beren'
François van der Jeught, Een nieuwe Van den Gheinklok voor de kerk van Tildonk in 1601
Jan Gordts, Het Tildonkse ursulinenklooster, litho op postkaart 1903-04
Jan Gordts en Guido Abts, De preekstoel met de verkeerde parochieheilige
Germaine Verheyt, 'Maurice Neefs, een oorlogsslachtoffer uit Tildonk
Jan Gordts, Openbare boedelverkoop in 1771 van de Tildonkse hoeve van 'de Tafel van de Grote Heilige Geest van Leuven' (Hof Ter Leeps)
Jan Gordts, Leerlingenwerving voor de internationale kostschool van de Tildonkse ursulinen in de 19de en 20ste eeuw
Jan Gordts, Bijna vier eeuwen Tildonkse pastoors (1626-1999)
Willy Van Langendonck, De waternaam Lips
Hubert Simonart, Tildonk-Banneux 1933-2008. Een uitzonderlijke band
Jan Gordts, Het testament van kanunnik Philippus Van 't Sestich (+ Tildonk 15 oktober 1764)
Jan Gordts, De Tildonkse processie van weleer
Willy Van Langendonck, Het toponiem Tildonk
Jan Gordts, Een Tildonks politiereglement uit 1837
Jozef Hamels, Renners uit onze regio: Maurice Croon
Jan Gordts, De Tildonkse galg
Roger Casteels, Dagboek van de ursulinen van Caen over hun belevenissen te Wespelaar en Tildonk tijdens de Eerste wereldoorlog
Jan Gordts, Tildonk ten tijde van de Oostenrijkse Successieoorlog (1741-1748)
Louis Swiggers, Over Tildonkse dorpsfiguren: Jakke Vanden Acker, alias Sinterklaas; de smed; Jef van Woil; Lewie Van Krieken; Plien Borreman
Jan Gordts, De geschiedenisles van schoolmeester Paulus Goossens over Tildonk (1856)
Roger Casteels, Het Tildonkse ursulinenklooster en de Eerste Wereldoorlog
Jan Gordts,Tildonk beschreven rond 1830 in de 'dossiers d'expertise' van het kadaster
Jozef Hamels, Renners uit onze regio: met Tildonkse connectie
Henri Vannoppen, De familie de Behault du Carmois tegen de achtergrond van de samenleving van Tildonk
Jan Gordts, De Tildonkse notarissen in de periode 1758-1920
Jan Gordts, De bewogen carrière van Leon Vincart, gevolmachtigde minister van België in Venezuela (°Huy, 22 april 1848 - +Tildonk, 6 juli 1914)
Maurice Vandenheuvel, In 1945 was het klooster van Tildonk een Brits legerhospitaal
Jan Gordts, Knechten op de vuist in het 18de eeuwse Tildonk
Jan Gordts, De Tildonkse reuzen Jan en Babs in de kijker
Jan Gordts, Over oude Tildonkse pachthoven. Het hof ter Elst, van pachthof van de abdij van Affligem tot kasteelhoeve van de families Van 't Sestich en Snoy
Jan Gordts, Over oude Tildonkse pachthoven. Het hof te Bettenrode, win- of pachthof van vele heren
Jan Gordts, Gaf Sus Artoos zijn naam aan de Tildonkse wijk Sussenhoek?
Maurice Vandenheuvel, Het Janssenskapelletje (1852) en de familie Janssens te Tildonk
Jan Gordts, Het Tildonks Sticht in de periode 1818-1832, voorloper van het latere ursulinenklooster
Jan Gordts, De Tildonkse handbooggilde van St.-Sebastiaan in het begin van de 18de eeuw
Jan Gordts, Tildonkse notarissen in de periode 1758-1920
Henri Vannoppen, Schilderijen en kunstwerken rond de notarisfamilie Verzyl te Tildonk
Jan Gordts, De grote kloosterbrand te Tildonk in 1928
Henri Vannoppen, De familie de Behault du Carmois tegen de achtergrond van de samenleving in Tildonk
Jan Gordts, Indische bedevaarders op bezoek te Tildonk in 1935
Maurice Vandenheuvel, Met Tildonkenaars op de vlucht in mei 1940
Jan Gordts, Het ploeg-handmerk van Louis Van Bolle, schepen van Tildonk (1664)
Marleen Rosier, Het Ursulinenklooster te Tildonk. De Art Nouveauzaal
Roger Casteels, Op 26 mei 1940 verloor Tildonk 2/3 van zijn onderwijzerskorps
Marleen Rosier, Het Ursulinenklooster te Tildonk:een bouwhistorisch en iconografisch overzicht
Jan Gordts, 12/8/1942: een Engels gevechtsvliegtuig stort te pletter in Tildonk
Jo Vandesande, Een 18de-eeuwse kaart van Tildonk en Wespelaar
Jos Cools, Tildonk
Jan Gordts, Een drievoudige moord te Tildonk in 1837
Henri Vannoppen, Een beeld van de gemeenten Haacht, Tildonk en Wespelaar rond 1830
Jo Vandesande, Motten en heerlijkheden te Tildonk. Deel II: De heerlijkheid Lauwendries
Jo Vandesande, Motten en heerlijkheden te Tildonk. Deel I: De heerlijkheden Tildonk, Ter Borcht (Nieuwenborg) en Oudenborg, vanaf hun ontstaan tot omstreeks 1650
Bart Minnen, Getuigenissen uit 1390 over de verdeling van de tienden te Tildonk