Een rechtbank in
Keulen heeft beslist dat besnijdenis om religieuze redenen strafbaar is.
Jongetjes die om religieuze reden worden besneden, wordt onherroepelijk
lichamelijk letsel toegebracht en dat is strafbaar. Zo besliste een rechter in
Keulen in een ophefmakend vonnis. Hij is van mening dat het recht van de
ouders, noch de grondwettelijk verankerde godsdienstvrijheid zo'n ingreep
kunnen rechtvaardigen.
God, wat ben ik
blij dat ik ook eens een positieve blog kan schrijven! Deze rechter verdient
werkelijk een standbeeld. Ik wil hem bij deze graag feliciteren met zijn
moedige vonnis. Al vraag ik mij wel af waarom het zo lang geduurd heeft
vooraleer iemand met een juridische scholing gewoon eens de waarheid onder ogen
durfde zien. Besnijdenis is niet alleen ouderwets en barbaars, het is ook een
vorm van kindermishandeling en een schending van de rechten van de mens. Hoe
kunnen rechtbanken en wetgevers in beschaafde landen deze praktijk blijven
accepteren?
Als achtergrond
wil ik u hier graag bij vertellen waarom ik me hierover zo kan opwinden. Ik ben
gehuwd met een Ghanese vrouw, en heb een zoon met haar, die nu drie jaar oud is.
En in Ghana vindt men het evident, de logica zelve, dat jongens besneden
worden. Aan de basis van deze logica liggen om te beginnen enkele van die
typische Afrikaanse mythes. Een besnijdenis zou mijn zoon beschermen tegen een
hele hoop ziekten. Meerdere vrienden en vriendinnen van mijn vrouw zijn bij
ons thuis op bezoek gekomen om mij daarvan te overtuigen. En het jammere van de
zaak is dat zij hierin vaak gesteund worden door Belgische dokters van
Marokkaanse afkomst, die zelfs hier hun diploma gehaald hebben (kennelijk heeft
hen dat niet slimmer gemaakt). En verder speelt ook het geloof van de
Ghanezen een rol. Het zuiden van Ghana is christelijk, op een bijna absurde
manier. U moet daar eens met vakantie gaan, het is gewoon komisch. Ghanezen
denken dat het goed is voor de zaken om hun nering een christelijke naam te
geven. Men komt daar dan ook voortdurend etablissementen tegen met namen als
kapperszaak Jesus is the Lord, eethuis gij zult niet doden (waar halen
die hun vlees vandaan?), rommelwinkeltje God is groot, of soms ook winkels
met gewoon een Bijbelvers op de voorgevel. Iedereen heeft thuis toch wel een
Bijbel liggen, zoek het dus zelf maar op! En waarschijnlijk zijn deze benamingen inderdaad ook goed
voor de zaken. Heel wat Ghanezen zullen immers inderdaad veronderstellen dat ze
er beter uitzien als ze op een christelijke manier gekapt zijn, of als hun
voedsel bereid werd met de tien geboden in gedachten. De naamloze bloemenwinkel
zal dan ook veel minder goede zaken doen dan bloemenwinkel Exodus. De echte
concurrentie heeft natuurlijk plaats tussen bloemenwinkel Exodus en
bloemenwinkel Eert uw vader en uw moeder aan de overkant. Een mens vraagt
zich af waarom dat land straatarm blijft, met al die godvruchtige handelszaken.
De Heer zal zich waarschijnlijk wat ongemakkelijk voelen bij al die aandacht.
Misschien is hij er wat bokkig door geworden. Ach, het heeft allemaal wel iets
charmants, dat Ghanese bijgeloof. Maar het wordt natuurlijk een heel ander
verhaal als de voorhuid van mijn zoon opgeofferd moet worden aan dergelijke
zotternijen.
Om te beginnen:
als haar ochtendhumeur overgewaaid is, is mijn vrouw meestal best wel te
genieten. En ik zou mij voor mijn kinderen geen betere moeder kunnen
voorstellen dan mijn vrouw. Ze is streng waar nodig, maar ze zou voor hen door
vuur gaan. Daar ben ik zeker van. Maar geloof mij: wij zijn minder dan een haar
verwijderd geweest van een echtscheiding. Zij wilde per se die besnijdenis. En dat is niet alleen haar fout; ze stond
natuurlijk ook onder zware druk van haar familie en van haar hele gemeenschap. Maar
ik kan zelfs niet zeggen dat mijn antwoord neen was. Mijn antwoord was njet. Geloof mij: ik ben stapelzot van
mijn zoon. Hij is de mooiste jongen die er bestaat, en ik kijk er elke dag naar
uit om hem terug te zien. Hij komt naar mij toegerend als ik thuiskom, hij
amuseert zich rot als ik hem in bad steek. Gewoon even aan mijn zoon denken is
voor mij genoeg om mijn werkdag fluitend door te komen. No way dat één of andere mohel
daar zijn handen naar uitsteekt.
Daar stonden dus
twee zeer overtuigde mensen tegenover elkaar. Twee mensen die bovendien zeer
goed van elkaar wisten waar de zwakke plekken zaten. Ik heb letterlijk moeten
knokken voor de voorhuid van mijn zoon. En bij mijn mijn Vlaamse vrienden was
de teneur meestal: Je gaat toch je huwelijk niet op het spel zetten voor zon
kleine operatie? Je wist toch dat je met een Afrikaanse trouwde? Maar dit is
geen kleine operatie! Dit is een barbaarse verminking. Vlamingen zijn zo
onuitstaanbaar braaf wanneer het
aankomt op respect voor andere culturen. Ik heb dat niet. Ik ben atheïst in
hart en nieren. Ik heb geen respect voor religies die mensen ertoe
verplichten hun eigen kinderen te verminken, of die ons compleet irrationele
zaken verbieden, zoals het eten van varkensvlees. God bestaat niet, zo simpel
is dat. Verorber dus maar gerust die kotelet, en laat uw zoon met rust.
U wil misschien
weten hoe het verhaal afloopt? Zoals gezegd: mijn vrouw is nog de kwaadste
niet. Mijn zoon is vandaag nog steeds intact, net als mijn huwelijk. Het intact
laten van onze zoon is nu niet meer alleen mijn beslissing, het is nu onze beslissing geworden. En wanneer
Afrikanen mijn vrouw daarop aanspreken (geloof mij: daarvoor zijn ze niet
beschaamd), krijgen ze nu steevast een bemoei u met uw eigen zaken ten
antwoord. Of de Ghanese variant: God veroordeelt niet, onthoudt gij u daar dus
ook maar van. Al doet het mij wel nog steeds pijn om aan die periode terug te
denken.
Maar waarom maak
ik mij daar nu zo druk om? Laat ik eerst de argumenten geven die de
voorstanders opsommen. Echt waar: op het internet zijn er mensen te vinden, die
beweren dat een besnijdenis voordelen heeft. Dokter Schoen is zo iemand
(spreek uit als Sjeun. Ik lach
helemaal niet met zijn naam, alleen maar met zijn prietpraat). Hij is een
tachtigjarige Amerikaanse Jood die zich pediater noemt en dit ook aantoont met
een hele resem diplomas en onderscheidingen. Zo zou een besneden piemel hygiënischer
zijn. Dat is natuurlijk quatsch. Een
beetje gezond verstand volstaat; als u in bad gaat, stroop uw ding dan eens af
en was alles grondig. Dan is er niks vies aan een intacte piemel (ik verkies
uiteraard de term intact boven onbesneden, aangezien ik mijn ding liever
beschrijf als wat het wel is i.p.v.
wat het niet is).
Besnijdenis zou
ook helpen tegen een aantal ziekten. Het is statistisch min of meer bewezen dat
besneden mannen minder kans lopen om met HIV besmet te worden. Dat is juist.
Maar is dat een argument? De kans is kleiner, maar is niet nul. Als u zich
doeltreffend tegen HIV wil beschermen, moet u dus toch leren van een condoom te
gebruiken als u met onbekende vrouwen vrijt. En als u een condoom gebruikt, is
de bescherming even groot wanneer u intact bent als wanneer u besneden bent.
Als u dus begaan bent met de gezondheid van uw zoon, koop hem dan condooms, of
geef hem het zelfvertrouwen om ze zelf te gaan kopen (desnoods in de carrefour,
samen met een pakje kauwgom om ze onder te onder te verstoppen aan de kassa).
Daarom hoeft u uw zoon nog niet te verminken. En het argument dat de
besnijdenis de man beschermt tegen voorhuidkanker is al helemaal te gek. Als we
dit ernstig nemen, dienen we ook alle vrouwen de borsten te amputeren om hen te
beschermen tegen borstkanker.
Maar het meest
venijnige argument is natuurlijk het argument van de religieuze vrijheid. Die
is in alle beschaafde landen grondwettelijk verankerd. Ik mag de godsdienst
aanhangen die ik wil, en haar regels volgen of niet volgen wanneer ik dat wil.
En mijn godsdienst schrijft nu eenmaal voor dat ik mijn zoon binnen de acht
dagen na zijn geboorte besnijd, zo luidt het argument. Hebben degenen die de
Bijbel ernstig nemen er echter al eens over nagedacht waarom daarin staat dat dit binnen de acht dagen na de geboorte
dient te gebeuren? Omdat God dat wil? Vergeet het! Omdat een baby zich niet kan
verzetten. Dat is de reden! Hebt u, na Abraham, nog iemand gekend die zichzelf
besneden heeft omdat God hem dat gevraagd heeft? Natuurlijk niet. Geen mens
doet zichzelf zoiets aan. Maar een baby? Die zal niet roespeteren natuurlijk.
Bovendien gaat dit argument voorbij aan een belangrijk juridisch probleem,
waarvan ik eerlijk gezegd niet begrijp dat juristen het niet willen zien: uw
religieuze vrijheid is uw religieuze
vrijheid. U mag de regels volgen die
u wilt. U mag zich verminken wanneer
u dat wilt. Maar iemand anders mag toch niet de prijs betalen voor een keuze
die u maakt? Stel dat ik een religie
aanhang die inhoudt dat ik uw neus mag afsnijden, gaat u mij dat dan laten doen
in naam van mijn religieuze vrijheid? En denkt u dat uw pasgeboren zoon zich
zou laten besnijden als hij hier een stem in zou hebben? In Californië is er
een krachtige anti-besnijdenislobby, die mijn volle sympathie wegdraagt (http://www.intactamerica.org). Op één van de affiches die zij op de
stadsbussen hebben laten aanplakken, staat een pasgeboren baby afgebeeld, die ons
met grote, verschrikte ogen aankijkt en vraagt: WAT wil jij wegsnijden??? Dat is geloof ik de nagel op de kop!
Ja, maar! Mijn
kinderen zijn toch mijn kinderen? Zij
zijn te jong om zelf keuzes te maken, en dat houdt nu eenmaal in dat ik het in
hun plaats doe, en dat ik beslis wat goed voor hen is. Meent u dat nu echt?
Als dit waar is, moeten we voortaan iedereen vrijspreken die zich schuldig
gemaakt heeft aan incest. Ho, maar! Incest, dat is een gruwelijke misdaad. Het
kind draagt daar levenslang de gevolgen van. Dat kunnen we toch niet toelaten?
Precies! En dat is exactly ook het
probleem dat ik heb met de besnijdenis!
En wat zijn dan
de argumenten tegen de besnijdenis?
Heb ik eigenlijk nog argumenten nodig? Ten eerste is het ouderwets. Een
weldenkend mens haalt zijn leefregels niets meer uit duizend jaar oude boeken.
Zelfs Joden beginnen zich meer en meer tegen de praktijk te verzetten, terwijl
hun religie hun die nochtans voorschrijft. Ook in Israël begint het succes van
de praktijk te tanen. Er verandert dus wel iets, maar niet genoeg. In San
Francisco heeft het weinig gescheeld of men had een referendum gehouden over
het verbieden van de besnijdenis. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan omdat een
rechter geoordeeld heeft dat medische kwesties de bevoegdheid zijn van de staat
(sinds wanneer is kindermishandeling een medische kwestie?).
Ten tweede is de
besnijdenis barbaars. De voorstanders zeggen wel dat een baby er geen pijn van
voelt, maar wie gelooft zoiets in godsnaam? Besnijdenis is een extreem
pijnlijke ervaring voor pasgeboren jongens. Het leidt tot een schokeffect,
waarbij de baby lange tijd huilt, en uiteindelijk in een diepe niet-REM slaap
valt om dit trauma te verwerken. Daarbij komen er dan vaak ook nog
moeilijkheden om borstvoeding te aanvaarden (http://themilkmama.com/2011/05/03/circumcision-and-breastfeeding/). Dit zijn primitieve paniekreacties, van
een kind dat weinig middelen heeft om zijn pijn uit te drukken. Ik hoop dat
ouders die hun zoon zoiets aandoen goed beseffen wat ze doen.
Ten derde vind ik
de besnijdenis een schending van de mensenrechten, aangezien de baby geen
inspraak heeft in een levenslange verminking die hem wordt aangedaan, zoals
reeds eerder opgemerkt. Daarom ook heb ik er mij met hand en tand tegen verzet
dat zoiets met mijn zoon zou gebeuren: ik kan niet beslissen in de plaats van
iemand anders. Ik kan het mij gemakkelijk maken, om mijn huwelijk te redden.
Maar het is mijn zoon die de prijs betaalt. Als ik hem nu besnijd, zal hij
degene zijn die later een verminderd seksueel genot ervaart omwille van een
verharde en minder gevoelige gland. Welk recht heb ik om hem zoiets aan te
doen? Trouwens, nu we het toch over dat seksueel genot hebben (ik hoop dat u
zich daar niet ongemakkelijk bij voelt): dokter Schoen komt ook vertellen dat
de meeste mannen die op latere leeftijd besneden werden, beweren dat hun
seksleven daar niet onder lijdt. Maar hij vergeet dat dit een psychologisch
mechanisme is, dat ervoor zorgt dat wij ons goed kunnen voelen bij situaties
waar we toch niets aan kunnen veranderen. Weet u dat reclameboodschappen het
vaakst gelezen worden door mensen die het product al gekocht hebben? We willen
gewoon bevestigd zien dat we de juiste keuze gemaakt hebben, anders zouden we
er de hele tijd ongelukkig bijlopen. Dus natuurlijk
zeggen besneden mannen dat hun seksleven daar niet onder lijdt! Dat is helemaal
geen argument.
Eén ding wil ik
nog wel graag opmerken: al de argumenten die ik hier opgesomd heb, gelden
natuurlijk evengoed voor de besnijdenis van meisjes, die in sommige Afrikaanse
landen ook voorkomt en die zo mogelijk nog gruwelijker is. Er is geen reden
waarom ik het van één van beide geslachten zou accepteren. Helaas stel ik vast
dat vele mensen dit juist wel doen; als ze horen over de vrouwelijke
besnijdenis, zijn ze gedegouteerd (terecht
overigens). Maar bij de mannelijke besnijdenis halen de meeste mensen hun
schouders op. Zijn jongetjes dan minder waard? Ik moet vaak denken aan een
Egyptische man, die op TV kwam vertellen over zijn huwelijk met een besneden
vrouw. Ze waren allebei Moslim, dus hoogstwaarschijnlijk was hijzelf eveneens
besneden. Kunt u zich voorstellen dat die twee liggen te vrijen? Dat is een
festijn van verminkte organen. Niks is daar nog zoals het hoort te zijn. En dat
allemaal omdat hun ouders lang geleden beslist hebben dat dit nodig was.
Als u zelf Jood
of Moslim bent, of er om welke reden dan ook aan denkt om uw zoon te besnijden,
dan hoop ik dat deze blog u kan overtuigen om dit niet te doen. Ik ben
realistisch, ik verwacht niet te veel. Maar als mijn schrijfsel zelfs maar één
voorhuid kan redden, dan ben ik een gelukkig man. En ik hoop ook dat de
wetgever wakker wordt. Verbied deze praktijk gewoon. En geef die kinderen de
mogelijkheid om op volwassen leeftijd een fikse schadevergoeding van hun ouders
te eisen wegens de onomkeerbare verminking die hun toegebracht werd. Barbaarse
praktijken die voorgeschreven worden door boeken van duizend jaar oud, horen
niet meer thuis in onze 21ste eeuw. Dat moet maar eens duidelijk zijn.