Een rechtbank in
Keulen heeft beslist dat besnijdenis om religieuze redenen strafbaar is.
Jongetjes die om religieuze reden worden besneden, wordt onherroepelijk
lichamelijk letsel toegebracht en dat is strafbaar. Zo besliste een rechter in
Keulen in een ophefmakend vonnis. Hij is van mening dat het recht van de
ouders, noch de grondwettelijk verankerde godsdienstvrijheid zo'n ingreep
kunnen rechtvaardigen.
God, wat ben ik
blij dat ik ook eens een positieve blog kan schrijven! Deze rechter verdient
werkelijk een standbeeld. Ik wil hem bij deze graag feliciteren met zijn
moedige vonnis. Al vraag ik mij wel af waarom het zo lang geduurd heeft
vooraleer iemand met een juridische scholing gewoon eens de waarheid onder ogen
durfde zien. Besnijdenis is niet alleen ouderwets en barbaars, het is ook een
vorm van kindermishandeling en een schending van de rechten van de mens. Hoe
kunnen rechtbanken en wetgevers in beschaafde landen deze praktijk blijven
accepteren?
Als achtergrond
wil ik u hier graag bij vertellen waarom ik me hierover zo kan opwinden. Ik ben
gehuwd met een Ghanese vrouw, en heb een zoon met haar, die nu drie jaar oud is.
En in Ghana vindt men het evident, de logica zelve, dat jongens besneden
worden. Aan de basis van deze logica liggen om te beginnen enkele van die
typische Afrikaanse mythes. Een besnijdenis zou mijn zoon beschermen tegen een
hele hoop ziekten. Meerdere vrienden en vriendinnen van mijn vrouw zijn bij
ons thuis op bezoek gekomen om mij daarvan te overtuigen. En het jammere van de
zaak is dat zij hierin vaak gesteund worden door Belgische dokters van
Marokkaanse afkomst, die zelfs hier hun diploma gehaald hebben (kennelijk heeft
hen dat niet slimmer gemaakt). En verder speelt ook het geloof van de
Ghanezen een rol. Het zuiden van Ghana is christelijk, op een bijna absurde
manier. U moet daar eens met vakantie gaan, het is gewoon komisch. Ghanezen
denken dat het goed is voor de zaken om hun nering een christelijke naam te
geven. Men komt daar dan ook voortdurend etablissementen tegen met namen als
kapperszaak Jesus is the Lord, eethuis gij zult niet doden (waar halen
die hun vlees vandaan?), rommelwinkeltje God is groot, of soms ook winkels
met gewoon een Bijbelvers op de voorgevel. Iedereen heeft thuis toch wel een
Bijbel liggen, zoek het dus zelf maar op! En waarschijnlijk zijn deze benamingen inderdaad ook goed
voor de zaken. Heel wat Ghanezen zullen immers inderdaad veronderstellen dat ze
er beter uitzien als ze op een christelijke manier gekapt zijn, of als hun
voedsel bereid werd met de tien geboden in gedachten. De naamloze bloemenwinkel
zal dan ook veel minder goede zaken doen dan bloemenwinkel Exodus. De echte
concurrentie heeft natuurlijk plaats tussen bloemenwinkel Exodus en
bloemenwinkel Eert uw vader en uw moeder aan de overkant. Een mens vraagt
zich af waarom dat land straatarm blijft, met al die godvruchtige handelszaken.
De Heer zal zich waarschijnlijk wat ongemakkelijk voelen bij al die aandacht.
Misschien is hij er wat bokkig door geworden. Ach, het heeft allemaal wel iets
charmants, dat Ghanese bijgeloof. Maar het wordt natuurlijk een heel ander
verhaal als de voorhuid van mijn zoon opgeofferd moet worden aan dergelijke
zotternijen.
Om te beginnen:
als haar ochtendhumeur overgewaaid is, is mijn vrouw meestal best wel te
genieten. En ik zou mij voor mijn kinderen geen betere moeder kunnen
voorstellen dan mijn vrouw. Ze is streng waar nodig, maar ze zou voor hen door
vuur gaan. Daar ben ik zeker van. Maar geloof mij: wij zijn minder dan een haar
verwijderd geweest van een echtscheiding. Zij wilde per se die besnijdenis. En dat is niet alleen haar fout; ze stond
natuurlijk ook onder zware druk van haar familie en van haar hele gemeenschap. Maar
ik kan zelfs niet zeggen dat mijn antwoord neen was. Mijn antwoord was njet. Geloof mij: ik ben stapelzot van
mijn zoon. Hij is de mooiste jongen die er bestaat, en ik kijk er elke dag naar
uit om hem terug te zien. Hij komt naar mij toegerend als ik thuiskom, hij
amuseert zich rot als ik hem in bad steek. Gewoon even aan mijn zoon denken is
voor mij genoeg om mijn werkdag fluitend door te komen. No way dat één of andere mohel
daar zijn handen naar uitsteekt.
Daar stonden dus
twee zeer overtuigde mensen tegenover elkaar. Twee mensen die bovendien zeer
goed van elkaar wisten waar de zwakke plekken zaten. Ik heb letterlijk moeten
knokken voor de voorhuid van mijn zoon. En bij mijn mijn Vlaamse vrienden was
de teneur meestal: Je gaat toch je huwelijk niet op het spel zetten voor zon
kleine operatie? Je wist toch dat je met een Afrikaanse trouwde? Maar dit is
geen kleine operatie! Dit is een barbaarse verminking. Vlamingen zijn zo
onuitstaanbaar braaf wanneer het
aankomt op respect voor andere culturen. Ik heb dat niet. Ik ben atheïst in
hart en nieren. Ik heb geen respect voor religies die mensen ertoe
verplichten hun eigen kinderen te verminken, of die ons compleet irrationele
zaken verbieden, zoals het eten van varkensvlees. God bestaat niet, zo simpel
is dat. Verorber dus maar gerust die kotelet, en laat uw zoon met rust.
U wil misschien
weten hoe het verhaal afloopt? Zoals gezegd: mijn vrouw is nog de kwaadste
niet. Mijn zoon is vandaag nog steeds intact, net als mijn huwelijk. Het intact
laten van onze zoon is nu niet meer alleen mijn beslissing, het is nu onze beslissing geworden. En wanneer
Afrikanen mijn vrouw daarop aanspreken (geloof mij: daarvoor zijn ze niet
beschaamd), krijgen ze nu steevast een bemoei u met uw eigen zaken ten
antwoord. Of de Ghanese variant: God veroordeelt niet, onthoudt gij u daar dus
ook maar van. Al doet het mij wel nog steeds pijn om aan die periode terug te
denken.
Maar waarom maak
ik mij daar nu zo druk om? Laat ik eerst de argumenten geven die de
voorstanders opsommen. Echt waar: op het internet zijn er mensen te vinden, die
beweren dat een besnijdenis voordelen heeft. Dokter Schoen is zo iemand
(spreek uit als Sjeun. Ik lach
helemaal niet met zijn naam, alleen maar met zijn prietpraat). Hij is een
tachtigjarige Amerikaanse Jood die zich pediater noemt en dit ook aantoont met
een hele resem diplomas en onderscheidingen. Zo zou een besneden piemel hygiënischer
zijn. Dat is natuurlijk quatsch. Een
beetje gezond verstand volstaat; als u in bad gaat, stroop uw ding dan eens af
en was alles grondig. Dan is er niks vies aan een intacte piemel (ik verkies
uiteraard de term intact boven onbesneden, aangezien ik mijn ding liever
beschrijf als wat het wel is i.p.v.
wat het niet is).
Besnijdenis zou
ook helpen tegen een aantal ziekten. Het is statistisch min of meer bewezen dat
besneden mannen minder kans lopen om met HIV besmet te worden. Dat is juist.
Maar is dat een argument? De kans is kleiner, maar is niet nul. Als u zich
doeltreffend tegen HIV wil beschermen, moet u dus toch leren van een condoom te
gebruiken als u met onbekende vrouwen vrijt. En als u een condoom gebruikt, is
de bescherming even groot wanneer u intact bent als wanneer u besneden bent.
Als u dus begaan bent met de gezondheid van uw zoon, koop hem dan condooms, of
geef hem het zelfvertrouwen om ze zelf te gaan kopen (desnoods in de carrefour,
samen met een pakje kauwgom om ze onder te onder te verstoppen aan de kassa).
Daarom hoeft u uw zoon nog niet te verminken. En het argument dat de
besnijdenis de man beschermt tegen voorhuidkanker is al helemaal te gek. Als we
dit ernstig nemen, dienen we ook alle vrouwen de borsten te amputeren om hen te
beschermen tegen borstkanker.
Maar het meest
venijnige argument is natuurlijk het argument van de religieuze vrijheid. Die
is in alle beschaafde landen grondwettelijk verankerd. Ik mag de godsdienst
aanhangen die ik wil, en haar regels volgen of niet volgen wanneer ik dat wil.
En mijn godsdienst schrijft nu eenmaal voor dat ik mijn zoon binnen de acht
dagen na zijn geboorte besnijd, zo luidt het argument. Hebben degenen die de
Bijbel ernstig nemen er echter al eens over nagedacht waarom daarin staat dat dit binnen de acht dagen na de geboorte
dient te gebeuren? Omdat God dat wil? Vergeet het! Omdat een baby zich niet kan
verzetten. Dat is de reden! Hebt u, na Abraham, nog iemand gekend die zichzelf
besneden heeft omdat God hem dat gevraagd heeft? Natuurlijk niet. Geen mens
doet zichzelf zoiets aan. Maar een baby? Die zal niet roespeteren natuurlijk.
Bovendien gaat dit argument voorbij aan een belangrijk juridisch probleem,
waarvan ik eerlijk gezegd niet begrijp dat juristen het niet willen zien: uw
religieuze vrijheid is uw religieuze
vrijheid. U mag de regels volgen die
u wilt. U mag zich verminken wanneer
u dat wilt. Maar iemand anders mag toch niet de prijs betalen voor een keuze
die u maakt? Stel dat ik een religie
aanhang die inhoudt dat ik uw neus mag afsnijden, gaat u mij dat dan laten doen
in naam van mijn religieuze vrijheid? En denkt u dat uw pasgeboren zoon zich
zou laten besnijden als hij hier een stem in zou hebben? In Californië is er
een krachtige anti-besnijdenislobby, die mijn volle sympathie wegdraagt (http://www.intactamerica.org). Op één van de affiches die zij op de
stadsbussen hebben laten aanplakken, staat een pasgeboren baby afgebeeld, die ons
met grote, verschrikte ogen aankijkt en vraagt: WAT wil jij wegsnijden??? Dat is geloof ik de nagel op de kop!
Ja, maar! Mijn
kinderen zijn toch mijn kinderen? Zij
zijn te jong om zelf keuzes te maken, en dat houdt nu eenmaal in dat ik het in
hun plaats doe, en dat ik beslis wat goed voor hen is. Meent u dat nu echt?
Als dit waar is, moeten we voortaan iedereen vrijspreken die zich schuldig
gemaakt heeft aan incest. Ho, maar! Incest, dat is een gruwelijke misdaad. Het
kind draagt daar levenslang de gevolgen van. Dat kunnen we toch niet toelaten?
Precies! En dat is exactly ook het
probleem dat ik heb met de besnijdenis!
En wat zijn dan
de argumenten tegen de besnijdenis?
Heb ik eigenlijk nog argumenten nodig? Ten eerste is het ouderwets. Een
weldenkend mens haalt zijn leefregels niets meer uit duizend jaar oude boeken.
Zelfs Joden beginnen zich meer en meer tegen de praktijk te verzetten, terwijl
hun religie hun die nochtans voorschrijft. Ook in Israël begint het succes van
de praktijk te tanen. Er verandert dus wel iets, maar niet genoeg. In San
Francisco heeft het weinig gescheeld of men had een referendum gehouden over
het verbieden van de besnijdenis. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan omdat een
rechter geoordeeld heeft dat medische kwesties de bevoegdheid zijn van de staat
(sinds wanneer is kindermishandeling een medische kwestie?).
Ten tweede is de
besnijdenis barbaars. De voorstanders zeggen wel dat een baby er geen pijn van
voelt, maar wie gelooft zoiets in godsnaam? Besnijdenis is een extreem
pijnlijke ervaring voor pasgeboren jongens. Het leidt tot een schokeffect,
waarbij de baby lange tijd huilt, en uiteindelijk in een diepe niet-REM slaap
valt om dit trauma te verwerken. Daarbij komen er dan vaak ook nog
moeilijkheden om borstvoeding te aanvaarden (http://themilkmama.com/2011/05/03/circumcision-and-breastfeeding/). Dit zijn primitieve paniekreacties, van
een kind dat weinig middelen heeft om zijn pijn uit te drukken. Ik hoop dat
ouders die hun zoon zoiets aandoen goed beseffen wat ze doen.
Ten derde vind ik
de besnijdenis een schending van de mensenrechten, aangezien de baby geen
inspraak heeft in een levenslange verminking die hem wordt aangedaan, zoals
reeds eerder opgemerkt. Daarom ook heb ik er mij met hand en tand tegen verzet
dat zoiets met mijn zoon zou gebeuren: ik kan niet beslissen in de plaats van
iemand anders. Ik kan het mij gemakkelijk maken, om mijn huwelijk te redden.
Maar het is mijn zoon die de prijs betaalt. Als ik hem nu besnijd, zal hij
degene zijn die later een verminderd seksueel genot ervaart omwille van een
verharde en minder gevoelige gland. Welk recht heb ik om hem zoiets aan te
doen? Trouwens, nu we het toch over dat seksueel genot hebben (ik hoop dat u
zich daar niet ongemakkelijk bij voelt): dokter Schoen komt ook vertellen dat
de meeste mannen die op latere leeftijd besneden werden, beweren dat hun
seksleven daar niet onder lijdt. Maar hij vergeet dat dit een psychologisch
mechanisme is, dat ervoor zorgt dat wij ons goed kunnen voelen bij situaties
waar we toch niets aan kunnen veranderen. Weet u dat reclameboodschappen het
vaakst gelezen worden door mensen die het product al gekocht hebben? We willen
gewoon bevestigd zien dat we de juiste keuze gemaakt hebben, anders zouden we
er de hele tijd ongelukkig bijlopen. Dus natuurlijk
zeggen besneden mannen dat hun seksleven daar niet onder lijdt! Dat is helemaal
geen argument.
Eén ding wil ik
nog wel graag opmerken: al de argumenten die ik hier opgesomd heb, gelden
natuurlijk evengoed voor de besnijdenis van meisjes, die in sommige Afrikaanse
landen ook voorkomt en die zo mogelijk nog gruwelijker is. Er is geen reden
waarom ik het van één van beide geslachten zou accepteren. Helaas stel ik vast
dat vele mensen dit juist wel doen; als ze horen over de vrouwelijke
besnijdenis, zijn ze gedegouteerd (terecht
overigens). Maar bij de mannelijke besnijdenis halen de meeste mensen hun
schouders op. Zijn jongetjes dan minder waard? Ik moet vaak denken aan een
Egyptische man, die op TV kwam vertellen over zijn huwelijk met een besneden
vrouw. Ze waren allebei Moslim, dus hoogstwaarschijnlijk was hijzelf eveneens
besneden. Kunt u zich voorstellen dat die twee liggen te vrijen? Dat is een
festijn van verminkte organen. Niks is daar nog zoals het hoort te zijn. En dat
allemaal omdat hun ouders lang geleden beslist hebben dat dit nodig was.
Als u zelf Jood
of Moslim bent, of er om welke reden dan ook aan denkt om uw zoon te besnijden,
dan hoop ik dat deze blog u kan overtuigen om dit niet te doen. Ik ben
realistisch, ik verwacht niet te veel. Maar als mijn schrijfsel zelfs maar één
voorhuid kan redden, dan ben ik een gelukkig man. En ik hoop ook dat de
wetgever wakker wordt. Verbied deze praktijk gewoon. En geef die kinderen de
mogelijkheid om op volwassen leeftijd een fikse schadevergoeding van hun ouders
te eisen wegens de onomkeerbare verminking die hun toegebracht werd. Barbaarse
praktijken die voorgeschreven worden door boeken van duizend jaar oud, horen
niet meer thuis in onze 21ste eeuw. Dat moet maar eens duidelijk zijn.
Ik schrijf u omdat ik beschaamd ben. Beschaamd omdat u, iemand die jarenlang ons land geleid heeft, weer een blundertweet op internet gesmeten heeft. Is Henry with you now? was de mededeling die u deze keer aan honderden van uw Twitter-volgelingen te kennen gaf. Al een geluk dat u deze keer geen fouten gemaakt hebt tegen de Engelse taal, maar dit terzijde. Ik weet niet waarover dit gaat, ik hoef dit ook niet te weten, maar uw verleden op Twitter doet mij het ergste vrezen. Die berichtjes die daar door uw onoplettendheid belanden, lijken mij telkens opnieuw... vreemd. Vooraleer u zich komt verdedigen met het cliché dat dit privé is, wil ik toch wel een paar bedenkingen maken.
U bent jarenlang premier van dit land geweest. Premier, verdorie! Ik vind dat het minste wat we van iemand in die positie mogen verwachten toch is dat hij zijn hoofd een beetje bij de zaken heeft. Een klein beetje maar. Zelfs ezels stoten zich geen twee keer aan dezelfde steen. Zon Blackberry, zo ingewikkeld is dat nu toch ook weer niet? En als het voor u wel te ingewikkeld is, waarom hebt u dan in godsnaam zon ding? Jongensachtig verlangen? Trouwens, jongensachtig, ja... dat is het gevoel dat ik wel vaker krijg als ik over u lees. Uw vorige blundertweet luidde: Missch klopt het dan niet. Maar dat vertel je me zondagav he ? Werkte je bij Adecco ? / Als ik teveel vraag, zeg maar. Wil je nt stalken.. Hoezo, wil je nt stalken? Hebt u echt zo weinig guts, mijnheer Leterme? Laat mij duidelijk zijn: ik ben zelf gehuwd, ik vind mannen die hun vrouw bedriegen gewoon slappelingen. Als u uw vrouw beu bent, zet ze dan buiten en zoek een andere! Dat in de eerste plaats. Maar als u ze dan toch wil bedriegen, doe het dan tenminste met een beetje stijl! En hou op met u te gedragen als een schooljongen. Persoonlijk zou ik getweet hebben: Missch klopt het dan niet. Maar dat vertel je me zondagav he ? En als je braaf bent, kunnen we missch nog eens stevig rampetampen. Zegt u dat iets, bolleke ? Wedden dat ze ja! terugtweet? Een nog eerdere blundertweet van u was nog triestiger. Vanop de viering van vijftig jaar Congolese onafhankelijkheid twitterde u: Not at all. Want to learn to know you... You to ? Geen al te best Engels. U bedoelde natuurlijk you too ?. Maar goed, dat is nog het minste. Wat ik vooral zou willen zeggen, is: komaan Yves, word toch eens een man! Ik zie jou graag, jij mij ook? dat is wat schoolkinderen naar elkaar schrijven! Een eerste minister zou moeten schrijven: Not at all. Want you in my bed tonight. And I won't ask it twice! Go for it, Yves! U wil toch wel dat de Belgen een beetje fier zijn op u? Seriously, moest ik uw echtgenote zijn, ik had u al lang buitengezet. Niet omdat u scheefpoept, maar omdat u een slappeling bent! Trouwens, mijnheer Leterme, u bent niet alleen een slappeling, u bent ook sociaal onhandig. Waarvoor gebruikt men een mail of een SMS? Voor dingen die niet dringend zijn. Als u iemand opbelt, weet u nooit of dit ongelegen komt. Het kan zijn dat die mens op dat moment ook aan het scheefpoepen is, nietwaar? U zou dan toch ook niet graag onderbroken willen worden. Het grote voordeel van een SMS of een mail is dat ze een vorm zijn van asynchrone communicatie. In mensentaal: u moet niet aan uw bureau zitten om een mail te ontvangen. Die blijft braaf wachten tot u terug bent en er tijd voor hebt. Een heel ander verhaal wordt het echter als u een SMS of een mail begint te gebruiken omdat u bang bent voor sociaal contact. U hebt een voordracht van de Grandes Conférences Catholiques in Brussel, waar u zelf de belangrijkste spreker was, afgezegd per SMS. Een uur voor ze zou starten! De zaal was al vol aan het lopen. En de organisatoren hebben toen snel-snel Mark Eyskens opgetgrommeld om u te vervangen. Een geluk dat die brave mens dat wilde doen, persoonlijk zou ik dat geweigerd hebben, zelfs al had ik gekund. En wat was dan het excuus dat u in deze SMS gaf? Ik moet het rapport van de experts over de Fortis-zaak bestuderen. En de volgende dag voegde u daar in de pers aan toe: Dat is het leven van een politicus. Het werk heeft absolute prioriteit voor mij. Serieus? U bedoelde waarschijnlijk: mijn eigen hachje heeft absolute prioriteit voor mij. Ziet u dan echt niet dat men die Fortis-saga aangegrepen heeft om u volkomen terecht te wippen? Niet omdat er iemand iets tegen u heeft, maar omdat u gewoon niet bekwaam bent. Dat is trouwens ook de reden waarom men u nu een goedbetaalde non-functie bezorgd heeft bij de OESO. U mag daar wat in uw zandbak gaan spelen. Dit zou allemaal zoveel woorden niet waard zijn, als het niet zo zou zijn dat het hele land er nog steeds voor betaalt. We hebben jaren stilgestaan omdat u te slap bent om op tafel te slaan. U versteent, wanneer u in uw gezicht! een non krijgt van een pittige dame die wat stevig in haar schoenen staat. Heeft iemand madame non nog gehoord sinds u geen premier meer bent? Waarom kan Di Rupo wel wat u niet gekund hebt? Hij is homo (met alle respect, overigens), maar heeft meer ballen aan zijn lijf dan u. Ik weet nu al wat de kritiek op deze blog zal zijn: dat Leterme één of meerdere minaressen heeft, gaat niemand aan. Dat zijn privé-zaken. En weet u, mijnheer Leterme, ik ga hier zelfs volledig mee akkoord. Al hebt u er honderd, dat gaat mij inderdaad niet aan. Wat echter mijn probleem is, is dat ze een bewijs zijn van uw onhandigheid, uw jongensachtigheid en uw slapheid. Die hebben tot jaren van stilstand geleid, waar we nog steeds voor betalen. En dat gaat mij wel degelijk aan! Is Henry with you now? twitterde u, als een overjaarse tiener. Sofie Lemaire antwoordde onmiddellijk: "No darling. I'm all alone." En Michaël Van Drogenbroeck: "He wants to learn to know you." Ziet u, mijnheer Leterme: men lacht met u. Men lacht u vierkant uit. Maar achthonderdduizend van ons hebben ooit op u gestemd. Eigenlijk zinken we allemaal in de grond van schaamte. Pieter Servranckx
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen) Tags:Yves Leterme, blundertweet, Leterme, is henry with you now,
25-01-2012
Open brief aan mijn generatiegenoten
Beste stakers, vakbondsmilitanten en generatiegenoten,
Mag ik mij even voorstellen? Ik ben Pieter Servranckx. Ik ben veertig jaar oud en werk als bediende op een helpdesk. Ik zou dus kunnen zeggen dat ik in de leeftijdscategorie zit die men niet meer jong, maar ook niet oud kan noemen. Ik zou u graag even willen spreken over de vakbondsactie die u maandag gaat voeren om onze verworven rechten te beschermen. Ik vermoed dat ik bij diegenen hoor die u hiermee hoopt te bereiken; het zijn immers mijn verworven rechten, die u met deze staking zegt te verdedigen.
Ik wil u dus ook graag bedanken voor deze sociale strijd, maar voor mij had u toch wat minder genereus mogen zijn. Ik zou u willen vragen een stukje van mijn rechten af te nemen, ik heb ze echt niet allemaal nodig, dank u wel. Geef ze alsjeblieft aan onze jongeren, onze twintig- of vijfentwintigjarigen, die op zoek zijn naar hun eerste job of er net aan begonnen zijn. Ik herinner mij die tijd nog levendig, en ik vond het niet aangenaam. Honderd sollicitatiebrieven schrijven, en dan vaststellen dat de meeste werkgevers niet eens de moeite nemen om te antwoorden dat ze je niet nodig hebben. Of mogen vernemen dat je in de werfreserve opgenomen bent, hoera! Tot je vaststelt dat dit een synoniem is voor de prullenbak. En als het dan toch lukt, ik zal het u eerlijk zeggen: mijn eerste loon was zelfs geen duizend euro.
Toegegeven: solliciteren is nu wel een stuk makkelijker geworden. De tijd dat men alleen het CV mocht typen en de begeleidende brief met de hand hoorde te schrijven, heb ik gelukkig niet meer meegemaakt. Ik mocht ze allebei typen en diende alleen een fortuin uit te geven aan postzegels, internet was immers nog niet uitgevonden. Enfin, toch niet bij ons thuis. Ik kon dus een standaardbrief op mijn PC bewaren, waarin ik telkens slechts hier en daar iets diende aan te passen. Maar dan die gênante schaamte, als bleek dat ik ergens iets toch niet goed aangepast had en dus een heer aansprak met mevrouw, een brief voor de KBC naar de Fortis stuurde, of erger nog, naar mijnheer Fortis, een mijnheer Van den Broek aansprak met Geachte Broek... neen, niet aangenaam om aan terug te denken. Dat is nu wel een stuk gemakkelijker geworden met al die sollicitatieformulieren op het internet, waarmee je bijna geen fouten meer kunt maken. En als de advertentie vermeldt dat je voor 24 november dient te reageren, kun je je emailtje nog steeds vanuit je luie stoel versturen op 23 november om 23u45. Ja, dat was in mijn tijd wel even anders, maar toch.
Op mijn werk hou ik mij o.a. bezig met de aanmaak van gebruikersaccounts voor nieuwe werknemers. Vorige maand heb ik de eerste werknemer mogen verwelkomen die geboren is in het jaar 1990. Bij ons betekent dit dat zijn account begint met de letter I (de negende letter van het alfabet, weet u wel), terwijl die van mij begint met een G (ik ben geboren begin de jaren 70) en die van mijn oudste collega zelfs begint met een verrimpelde E, maar dit terzijde. Wat ik wil zeggen is: ik heb te doen met onze letter I. Ik heb het al zo vaak zien gebeuren: er moet bespaard worden op de lonen, maar onze lonen verlagen is natuurlijk uit den boze. Dat zijn verworven rechten. Dus bespaart men nog wat extra op de eerste lonen van onze nieuwelingen. Daar heeft nooit iemand problemen mee. En degenen die nog niet eens aangeworven zijn, kunnen moeilijk gaan staken, nietwaar? Dat er bij uw laatste staking verhoudingsgewijs drie keer meer 50-plussers gestaakt hebben (7% van hen) dan min-30ers (2% van hen) zal zo wel zijn redenen hebben (Kempeneer, F., (2012). Enquête over staken en vakbonden. www.profacts.be.).
Bovendien worden deze jongeren om de oren geslagen met allerlei onheilsberichten, zoals arbeid die massaal naar China verhuist, migranten die hier met steeds meer willen komen werken voor nog minder geld, steeds meer mensen die hier op een steeds kleinere ruimte willen wonen (in mijn lagere-schooltijd leerden wij dat België negen miljoen inwoners had, nu zijn we al met elf miljoen), en ga zo maar door. U staakt voor het behoud van ons brugpensioen? Wel, de meeste jongeren hebben zich er al lang bij neergelegd dat ze zelfs geen gewoon pensioen zullen hebben. De cijfers over de toename van het pensioensparen onder de jongeren zeggen genoeg: bij KBC was in 2009 maar liefst 45,61% van alle nieuwe contracten voor pensioensparen afgesloten door een jongere onder de dertig (J.V., Pensioensparen in 2009 vooral een succes bij jongeren (2010). forum.politics.be). Zij betalen dus twee keer: één keer voor hun pensioen en één keer voor het onze. Dit terwijl mama en papa op wereldreis gaan om volop te genieten van hun welverdiende vervroegd pensioen, tijdskrediet (63% van degenen die tijdskrediet opnemen is ouder dan vijftig), opgespaarde ziektedagen, enfin: verworven rechten, nietwaar?
Intussen zijn zelfs de kleinste woningen zo duur geworden, dat onze jongeren gaan samenhokken, niet voor de gezelligheid of voor de sex (het weze hun gegund), maar om de huur te kunnen betalen! En dat onze banken hen opzadelen met hypotheekleningen op veertig jaar. Vraag het aan uw bankier, als u mij niet gelooft. Als u uw eerste woning koopt op 33 jaar en dat is de gemiddelde leeftijd waarop de Belgen dit doen bent u in principe dus verplicht om te blijven werken tot 73. Maar wij, wij zijn op 59 jaar echt opgebrand, nietwaar? En de zestigers die helemaal alleen wonen in huizen met vier kamers of méér, zijn eerder regel dan uitzondering.
Trouwens, nu we het toch over uitzonderingen hebben: wat is dat toch met die uitzonderingen die men wil maken voor mensen die "zwaar werk" verrichten? Men ziet nu al dat wij dit allemaal weer "op z'n Belgisch" zullen aanpakken en dat binnenkort ongeveer àlles "zwaar werk" zal blijken te zijn. Maar zelfs als dit zou kloppen, moet dit dan echt opgelost worden door Jan en alleman met vervroegd pensioen te sturen? Ik doe soms ook "zwaar werk", weet u? Ik moet soms PC's verhuizen, of schermen. En weet u wat ik zal doen als ik zestig ben (gesteld dat ik dit werk dan nog zou doen)? Ik vraag mijn jongere collega om de PC te verhuizen, ik zal dan wel even op zijn telefoon letten. Wedden dat hij er geen probleem van maakt?
Beste stakers, vakbondsmilitanten en generatiegenoten, kom mij alstublieft niet meer vertellen dat de jongeren in dit land verwend zijn. En kom mij zeker niet vertellen dat wij verworven rechten hebben. Hoe kan men in godsnaam iets een recht noemen als het betaald moet worden met het geld van iemand anders? Dat brugpensioen, dat tijdskrediet, die opgespaarde ziektedagen, voor mij hoeft het allemaal niet. Dat zijn vergissingen uit de vorige eeuw. Schaf die dingen toch gewoon af, en trek dan de echte pensioenleeftijd een paar jaar op, zoals men ook elders in Europa al gedaan heeft. Van mij mag u, echt waar! Als u dan goed bezig bent, verlaag dan alsjeblieft ook de belastingen voor starters. En leg ons een deftige leegstandtaks op, zodat wij verplicht worden om onze lege kamers ter beschikking te stellen van de jongeren. Daar wil ik best wel eens voor staken.
Bruno Tobback wil de hoofden van de bankiers op onze belastingbrief zetten
Bruno Tobback (voorzitter sp.a) heeft een
voorstel voor minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V): op de
achterzijde van het aanslagbiljet voor de belastingen zouden de hoofden moeten
komen van de bestuurslui van de Belgische banken. "Zo weten ze wie verantwoordelijk
is voor het feit dat ze zoveel belastingen moeten betalen", zei Tobback in
zijn nieuwjaarstoespraak.
Ten eerste bulkt dit voorstel van hetzelfde populisme dat Bruno Tobback zo graag aan andere politici verwijt.
Cafépraat noemt men zoiets. En ten tweede hou ik niet zo van die ouderwetse
lynchpartijen. Zelfs als de bankiers de grote schuldigen zouden zijn, moeten ze
daarom dan aan de schandpaal genageld worden? Ik weet trouwens niet of het
Bruno Tobback al opgevallen is dat de meeste mensen intussen gebruik maken van
Tax-on-Web, en dus überhaupt zelfs geen belastingbrief meer krijgen. Maar dit
terzijde, dit is niet de kern van de zaak.
Het lijkt natuurlijk ook zon mooi verhaaltje,
nietwaar? Onwetende, brave burgers hebben hun spaarcenten aan de banken
toevertrouwd in de veronderstelling dat ze daar veilig waren. Maar zij konden
natuurlijk niet weten dat die bankiers gewetenloze schurken waren, die met dat
geld gespeculeerd hebben om zichzelf te verrijken. En zie, dat gespeculeer is "natuurlijk" verkeerd afgelopen. En omdat deze bankiers zelf niet voor hun fouten
willen of kunnen opdraaien, moet de belastingbetaler dat nu doen. Daardoor zullen
we allemaal wat meer belastingen moeten betalen.
Ik ben de laatste om het op te nemen voor
speculanten. Ik vind het onverantwoord dergelijke risicos te nemen met het
geld van anderen. Zeker als deze mensen niet eens weten dat er met hun geld
dergelijke dingen gedaan worden. Ik vind dat bankieren opnieuw saai zou moeten
worden, en dat bankiers desnoods via wettelijke regels verplicht mogen worden
om voorzichtig met ons geld om te gaan. Maar de gretigheid waarmee sommige
sociaal-democraten de banken de schuld willen geven voor deze crisis, lijkt mij
toch wat te frappant. Ik krijg bijna de indruk dat ze blij zijn met de bankencrisis. Maar ik vrees dat het volledige plaatje er toch iets ingewikkelder
uitziet dan wat Tobbacks voorstel laat vermoeden.
Ten eerste is het niet waar dat alles in
ons land peis en vree was voor de bankencrisis, en dat het gespeculeer van de
bankiers ons nu in het verderf gestort heeft. De waarheid is dat we voordien al
aan de rand van afgrond stonden, en dat deze bankencrisis ons het
spreekwoordelijke extra duwtje gegeven heeft. Niet minder dan negentig procent
van onze staatsschuld dateert van voor de bankencrisis. En ze is vooral
opgebouwd tijdens de jaren 70 en 80, ten gevolge van een sociaal beleid
waarin iedereen recht had op vanalles en nog wat, zonder dat daar zelfs maar de
verplichting tegenover stond om werk te zoeken. En aan de redding van
verlieslatende bedrijven zoals Cockerill Sambre of de Kempense Steenkoolmijnen,
die toch ten dode opgeschreven waren. Alleen mocht dat niet gezegd worden. Met andere
woorden: mijnheer Tobback, als we de hoofden van de bankiers op de achterzijde
van onze belastingbrief moeten zetten, dan moeten we dat van uw eigen
vader er negen keer op zetten.
Ten tweede moet toch wel eens duidelijk gesteld
worden dat het geld dat gestoken is in de redding van de banken, niet naar deze
gewetenloze speculanten gegaan is. Bekijk gewoon eens de aandelenkoersen van om
het even welk bankaandeel, en u kunt vaststellen dat deze mensen het grootste
deel van hun geld kwijt zijn (ik zal daar trouwens geen traan om laten). Neen,
dat geld is gebruikt om de spaarcenten te redden van de gewone spaarders. Wat zou
u dan gewild hebben? Dat we de banken overkop hadden laten gaan en duizenden
mensen hun spaargeld hadden laten verliezen omdat de speculaten niet geholpen
mogen worden? Diezelfde spaarders worden door de huidige regering nu trouwens
gestraft met een verhoogde roerende voorheffing, met als excuus dat men de
speculanten wil belasten.
Neen, mijnheer Tobback, als we de hoofden
van de werkelijke schuldigen van deze crisis op onze belastingbrief willen
zetten, dan vrees ik dat we nog maar eens een dikke bijlage zullen moeten
toevoegen aan een brief die de meeste mensen toch niet meer nodig hebben. Uit milieu-overwegingen
stel ik dan ook voor dat u dit voorstel intrekt.
Hans Bonte wil het kindergeld uit de collectieve schuldenregeling halen
Gezinnen die in een collectieve schuldenregeling zitten, moeten onbeperkt recht blijven hebben op hun kinderbijslagen. Het bedrag van die kinderbijslagen moet buiten het verplichte afbetalingsplan gehouden worden. Dat staat in een wetsvoorstel van SP.A-kamerlid Hans Bonte. Volgens Bonte kan deze eenvoudige en goedkope maatregel een wereld van verschil maken in de strijd tegen armoede.
In een brief aan de federale staatssecretaris voor Armoedebestrijding, Maggie De Block (Open VLD), klaagt Bonte aan dat het kindergeld in de huidige regeling niet veilig is bij gezinnen die in een collectieve schuldenregeling zitten.
Vandaag leven 94.863 gezinnen in een jarenlang keurslijf van een schuldenregeling, dikwijls alleenstaande vrouwen. Het is een uitstekende zaak als mensen met kinderen zich engageren om hun schulden af te lossen, het is een essentiële ontsnappingsroute uit de armoede. Maar ook het kindergeld opofferen in een afbetalingsplan, zoals nu vaak het geval is, richt alleen maar nog meer schade aan. Welke zin heeft het dat we ouders in een collectieve schuldenregeling op droog zaad zetten en hen beletten hun kinderen op een fatsoenlijke manier te voeden en te kleden? Als we de strijd tegen armoede bij kinderen echt au sérieux nemen moeten we komaf maken met dit soort fundamentele onrechtvaardigheden. Wij willen garanderen dat het kindergeld veilig is. Altijd.
Mooi, nietwaar? Arme mensen beschermen tegen de schuldeisers, die woekeraars die hen hun laatste cent willen afnemen en op die manier deze mensen in armoede storten. Gelukkig is er Hans Bonte om hen te beschermen.
Mooi, maar helaas onjuist. Dit is andermaal een mooie illustratie van het afschuiven van verantwoordelijkheid, dat we zo vaak terugvinden onder hen die bekend staan als de sociaal zwakkeren. Is men dan echt vergeten dat het hier gaat over volwassen mensen, die bij volle bewustzijn en volledig op eigen initiatief beslissingen nemen, en daar dus ook zelf de gevolgen van moeten dragen? Elke euro schuld die ik heb, is het gevolg van een uitgave die ik zelf gedaan heb, én een handtekening die ik zelf gezet heb. Wie moet er dan de gevolgen dragen wanneer ik mijn verplichtingen niet nakom? De schuldeiser? Wat is dat uiteindelijk, een schuldeiser? Dat is iemand die zijn geld aan iemand anders uitleent tegen een onderling overeengekomen intrest, en het nadien terugvraagt. Zijn eigen geld! Hij is dus ook degene die het recht aan zijn kant heeft, dunkt mij. Wie moet er hier dan eigenlijk beschermd worden?
Ik hoor nu al de tegenwerping dat deze schuldeisers vaak gewetenloze woekeraars zijn, die mensen die het moeilijk hebben in de luren leggen met mooie praatjes, terwijl die mensen niet weten wat ze tekenen. Ik vind dat dit getuigt van weinig respect voor onze sociaal zwakkeren. Mijns inziens zijn deze mensen best in staat om te lezen wat ze tekenen, en twee keer na te denken over wat ze doen. Wiens verantwoordelijkheid is het eigenlijk wanneer ik de kleine lettertjes niet lees?
Bovendien geloof ik dat de meeste van deze schuldeisers geen hebzuchtige bankiers zijn. Vaak gaat het om heel gewone mensen, die met hun spaargeld bijvoorbeeld een appartement gekocht hebben als investering voor de toekomst. En die de inkomsten uit deze investering hard nodig hebben, omdat ze zelf ook een lening aangegaan zijn om ze te bekostigen, en die deze lening graag wél willen terugbetalen zoals het hoort. Een huurder die niet betaalt, is voor deze mensen dan ook een groot probleem. Dan zijn gerechtelijke stappen en het keurslijf van een collectieve schuldenregeling vaak de enige manier om nog iets van hun centen te recupereren (waarbij ze dan nog vaak de intresten moeten laten vallen, waar ze eigenlijk recht op hebben). Nu ook nog eens het bedrag verkleinen waarop deze schuldeisers beslag kunnen leggen, verergert alleen alleen maar het reeds bestaande probleem. Heeft Hans Bonte er trouwens ook al eens over nagedacht dat deze maatregel het nog onaantrekkelijker zou kunnen maken om een woning te verhuren aan een sociaal zwakkere? Wie gaat er deze mensen nog een woning verhuren als men op voorhand weet dat men geen verhaal meer heeft wanneer ze niet betalen?
Er speelt trouwens ook nog iets anders mee, waar men een sociaal-democraat nooit over zal horen spreken: georganiseerde insolvabiliteit. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn onze sociaal zwakkeren geen tamme schapen, die zomaar in de luren te leggen zijn. Vaak weten ze zeer goed wat ze doen. Met al onze beschermende maatregelen is het niet zo moeilijk om insolvabel te zijn. Zorg er gewoon voor dat u niet werkt, en moest u toch de aandrang voelen, doe het dan in het zwart. Zo valt er bij u niks te rapen, klaar is Kees. Dat er intussen andere mensen zijn die op hun eigen geld aan het wachten zijn is geen probleem, dit zijn toch allemaal rijke mensen die dit wel kunnen missen, nietwaar? Zoals reeds gezegd, klopt dit vaak niet eens, maar zelfs àls het zou kloppen, vraag ik mij toch nog altijd iets anders af: sinds wanneer is rijkdom een excuus voor diefstal? En als het een excuus is, zou men dit voor mij dan eens in een paar duidelijke regels kunnen gieten? Vanaf welk inkomen mag ik mensen bestelen? En kunnen deze rijken dan ook aanspraak maken op een paar aftrekposten? Mag ik een miljonair bijvoorbeeld nog bestelen als hij vijf kinderen heeft? Of als hij een deel van zijn inkomen aan goede doelen geeft? En moet ik ook niet mijn eigen situatie in rekening brengen? Mag ik bijvoorbeeld stelen van een rijke als ik gedurende jaren een uitkering gekregen heb die met zijn belastinggeld betaald werd? Het zijn maar een paar ideeën.
Nu hoor ik Hans Bonte al tegenwerpen dat het alleen het kindergeld is dat hij uit het verplichte afbetalingsplan wil houden. Hij zegt letterlijk: welke zin heeft het dat we ouders in een collectieve schuldenregeling op droog zaad zetten en hen beletten hun kinderen op een fatsoenlijke manier te voeden en te kleden? Als we de strijd tegen armoede bij kinderen echt au sérieux nemen moeten we komaf maken met dit soort fundamentele onrechtvaardigheden. Nu vraag ik u: welke garantie kan Hans Bonte mij geven dat dat kindergeld gebruikt wordt om de kinderen te kleden? Ik heb zelf twee kinderen, en ik zeg u in alle eerlijkheid: ik zou niet weten waaraan ik mijn kindergeld besteed. Het is een welgekomen extra, die bij ons gewoon vermalen wordt in de maandelijkse uitgaven. Ik heb deze maand tweehonderd euro gespendeerd aan speelgoed voor de jongste, dus misschien is dat geld daar inderdaad voor gebruikt. Maar ik ben ook voor tweehonderd euro op restaurant geweest met Nieuwjaar. U kunt dus met evenveel recht beweren dat ze daaraan gespendeerd zijn. Misschien zijn ze wel naar de afbetaling van het huis gegaan, en heb ik er dus inderdaad een deel van mijn schulden mee betaald... Wat zou daar trouwens verkeerd mee zijn? Mijn kinderen wonen ook dat huis. Ik zie dus bijgevolg niet in waarom het kindergeld niet gebruikt zou mogen worden voor de afbetaling ervan, of voor de afbetaling van schulden in het algemeen!
Hans Bonte zou trouwens ook moeten weten dat een rechter, wanneer hij iemand een collectieve schuldenregeling oplegt, ook bepaalt welk bedrag de schuldenaar nodig heeft om in zijn levensonderhoud te voorzien, en dus niet aangeslagen kan worden. En daarbij wordt nu ook al rekening gehouden met de kinderen die hij of zij eventueel heeft. Het is ook in de huidige regeling echt niet zo dat het welzijn van de kinderen opgeofferd wordt omwille van de schulden van de ouders.
Wat mij ook stoort, is de term fundamentele onrechtvaardigheden, die hier zomaar gebruikt wordt alsof het een evidentie is. U volgt de gedachtegang: iemand leent u zijn centen uit, tegen de betaling van een intrest waar u zelf schriftelijk mee akkoord gaat. U legt dit netjes naast u neer, spendeert uw geld aan god-weet-wat, behalve aan het terugbetalen van datgene wat niet eens van u was. En als deze schuldeiser uiteindelijk, na een vervelende en dure procedure, zijn geld dan maar komt opeisen, dan is dat een fundamentele onrechtvaardigheid.
Neen, mijnheer Bonte, laat dit wetsvoorstel maar voor wat het is. De werkende mensen, die graag nog iets van hun centen willen terugzien wanneer een sociaal zwakkere zijn verplichtingen niet nakomt zullen u dankbaar zijn.