INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
16-11-2012
TRANSCANADAâS BULLDOZERS VERNIELEN HERNIEUWBARE BIOBRANDSTOFFEN FARM IN TEXAS
TRANSCANADAS BULLDOZERS VERNIELEN
HERNIEUWBARE BIOBRANDSTOFFEN FARM IN TEXAS
Bron: Stop Keystone Tar Sands Blockade.
Nacodoches, Texas-Op 13 november begonnen de bulldozers van TransCanada hun vernietigende
werk op de eigendom van Michael Bishop.
Mr.Bishop heeft jarenlang luid geprotesteerd
tegen de teerzanden pijplijn en had verschillende processen gevoerd tegen de
multi-national corporatie om te voorkomen dat zijn land en klein bedrijf zouden
vernield worden.
Mr.Bishop is een pionier op het gebied van het
kweken van hernieuwbare biobrandstoffen voor de toekomst. Nu ploegen de giftige energie bronnen uit het
verleden letterlijk zijn zaak en gewassen naar de verdoemenis.
My Louisiana Love volgt Monique Verdin ,een
jongeAmerikaans Indiaanse vrouw,
die terugkeert naar haar Houma Indiaanse familie in Zuidoost Louisiana .
Maar al vlug ontdekt zij dat de traditionele manier
van leven: vissen, trapping en jagen in deze kwetsbare wetlands bedreigt wordt
door de een na de andere , door de mens veroorzaakte milieucrisis.
Orkaan Katrina en het BP olielek zijn de meest
recente tragedies die Moniques clan dwingt om zich aan te passen aan nieuwe
levenswijzen.
Nadat Monique haar huis, haar vader en haar
partner verliest moet ze de betekenis van thuis herdefiniëren.
Russell Means, een
American-Indian activist, stierf op 22 oktober 2012 op 72 jarige leeftijd.
Toen Russell Means op zekere dag door het Diné (niet Navajo ,d.i. eenwoord van de blanke man) - land in New
Mexico reed liet hij de auto plots stoppen. Zij vrouw vroeg zich af waarom?
Hij was gestopt om naar een herder te kijken die zijn
schapen op de heuvel tussen het struikgewas leidde. Niemand had die man gezegd
waar hij naartoe moest of wat hij moest doen. Hij leefde met het land. En beter
nog, hij was aan het bidden, want dat was Indianen deden wanneer zij
luisterden. En het mooiste was, hij was een vrij man.
In stilte bracht Mr. Means hem een vurige eregroet.
Zijn eigen soevereiniteitsgevoel brandde in zijn binnenste
en ontstak het vuur voor de beweging voor de Indiaanse rechten die hij
tientallen jaren geleid heeft .
Hij was zuiver Oglala Lakota, geboren in de sacrale Black
Hills van Zuid Dakota .Hij had het grote, krachtige postuur van een Chief. Zijn
harde, donkere ogen leken uit een andere eeuw te staren,de strijd van weleer te aanschouwen ;
zijn knappe gelaat was overdekt met littekens, alhoewel deze minder met rituele
zaken te maken hadden dan wel souvenirs waren van café gevechten in Sioux Falls
of San Francisco.
De lange vlechten (nooit
afgesneden want haar draagt herinneringen), de kralen, het leder : alles
schreeuwde zijn afkomst uit.
Maar, zoals hij fel zei: Indiaan
zijn betekent niet je verkleden met vederen zoals een vogel en voor een paar
uur naar pow wows gaan . Geen Indiaan is authentiek zolang hij niet zo vrij
kan zijn zoals zijn voorvaders het geweest zijn.
Zelf stond hij daar nog ver af.
Het gammele Pine Ridge reservaat, zijn geboorteplaats stond
nog steeds in de Pentagon papieren
geboekstaafd als Prisoner of War Camp 344.
Het BIA (Bureau voor Indiaanse zaken) dat toezicht hield op
de krottenwijken was een broeinest van corruptie en incompetentie. Het moderne tribale bestuur bestond slechts uit marionetten
en collaborateurs.
Overal werden de Indianen (nooit Native Americans, nog een woorduitgevonden door de kolonisten) beroofd, bijeengedreven en veranderd
in onderdrukte, zich zelf verachtende bergmuizen in hun witte scholen. Alle verdragen die de witte man had afgesloten met de
Indianen werden verbroken.
Amerika was de
grootste leugenaar ter wereld.
Hij daagde de leugens uit met grote en kleine middelen. Voor hem geen rijbewijs of visvergunning: het land waarover
hij reed, de rivier waarin hij viste hoorden tenslotte aan zijn volk toe. 21 jaar lang heeft hij geen inkomstenbelasting betaald. Hij
weigerde een Indiaanse ID kaart te dragen .
De hele tijd door was hij de charismatisch leidende figuur
van de American Indian Movement (AIM) .De beweging had hem op 29 jarige leeftijd een doel gegeven
om voor te vechten en hem weggetrokken van een leven als lanterfanter.
Met het AIM organiseerde hij een opeenvolging van stunts
waaronder de bezetting van Alcatraz eiland ; het in beslag nemen vaan een
replica Mayflower in Boston Habour op Thanksgiving Dag, 1970 ; een gebed -wake
op de top van Mount Rushmore, op het heilige Lakota land; en de bezetting en
afstraffing van de BIA in Washington in 1972.
Al deze stunts waren voorbodes voor de meest gedurfde stunt
: de bezetting in 1973 van Wounded Knee op het Pine Ridge reservaat , de plaats
waar in 1890 ongeveer 300 Indianen werden afgemaakt door het Amerikaanse leger.
Koud en hongerig, maar gesterkt door de geesten van de doden
heeft Means en 200 dapperen stand gehouden voor 71 dagen, ondanks sneeuwstormen
en onder het vuur van machinegeweren.
Hij heeft getracht de voorwaarden tot overgeven te bepalen;
maar natuurlijk heeft de Nixon regering deze herroepen.
Een pijl naar de zon
Het meeste van de tijd was hij kwaad, een zo intense
kwaadheid die soms bijna niet onder controle te houden was. Geweld hield hem in
zijn greep.
Vijanden, waarschijnlijk BIA agenten trachten hem neer te
schieten. Hij was betrokken bij vechtpartijen, heeft in de gevangenis gezeten,
huwde en heeft verschillende vrouwen verwaarloosd in de stijl van het
stijfkoppige zwervende mannetjesdier.
Zijn jaren bij het AIM waren chaotisch; hij heeft zes keer
ontslag genomen tot de beweging gesplist was.
Terwijl andere bewegingen van zwarten en vrouwen voorwaarts
gingen, bleven de Amerikaanse Indianen achter.
In 2007 trokken Mr. Means en verschillende anderen zich
terug uit de verenigde staten om hun Republic
of Lakota op te richten die duizenden mijlen in vijf staten beslaat.
Maar zelfs de Lakota broeders wilden het niet erkennen:hun
vrijheid was onder hypotheek bij de blanke man.
Russell Means betreurde het dat zijn volk geen natuurlijke
bondgenoten had: niet de Marxisten, want zij waren rationalisten die mensen tot
machines maakten; geen christenen, want hun begrip van God was onverenigbaar;
zelfs niet de zwarten want hun ervaringen van onderdrukking waren te
verschillend.
De revolutie die hij wou was met niets te vergelijken. Het
was de revolutie van het medicijn wiel, de sacrale hoepel van het leven die altijd
eindigt waar het begon; waarin de wereld traag maar uitermate mooi terug
draait, naar de vrijheid in de Natuur die de voorvaderen gekend hebben.
Hijzelf echter trok west -waards , naar Hollywood.
In The Last of the Mohicans en Disneys Pocahontas in de
1990s speelde hij het type van de vooruitziende chief die hij geweest zou zijn
als alles anders was geweest.
Hij werd het type van de standaard Indiaan, sympathiek
genoeg,maar hij moest de blanke man s scripts lezen onder de regie van de
blanke man. Wanneer zijn trots hem parten speelde verliet hij de set.
Als Chief Chingachgook in de Mohicans staat hij op een
bergtop terwijl hij zijn dode zoon toevertrouwd aan de voorvaderen roepende dat
hij naar hen toe zal vliegen als een 'pijl naar de zon'. Alle dode krijgers gingen die weg, dus ooit hij ook. Maar
hij heeft veelvuldig en luid verkondigd dat hij zal terugkomen als een bliksem
die het Witte Huis en alles waar het voor staat tot as zal herleiden.
HUGO CHAVEZ TOT OBAMA : STOP MET INVASIE VAN
LANDEN, RICHT JE OP DE SOCIALE NODEN IN JE EIGEN LAND.
Bron: Common Dreams Staff
De Venezolaanse president Hugo Chavez heeft de
herverkozen president Obama erop gewezen dat hij moet stoppen met de invasie
van andere landen en moet denken aan zijn eigen land dat lijdt onder
economische en sociale problemen.
President Obama is herverkozen. Hopelijk gaat
hij met zijn regering eens nadenken , in de eerste plaats over zijn eigen land
dat vele economische en sociale problemen heeft...Het is een verdeeld
land...Het lijdt onder alsmaar toenemende armoede, miserie en een elite, een
superelite dat het land en de maatschappij uitbuit, vergiftigd en manipuleert
door een media oorlog. En daarom moet hij zich concentreren op zijn eigen land
en ophouden met andere landen binnen te vallen en te ontwrichten. Aldus Chavez
De American Indian Movement van Southern
California (AIM-SOCAL) had op zaterdag 3 november ll. opgeroepen voor een
actiedag tegen de Wells Fargo Bank. Dit om aandacht te vestigen op de onwettige
uitzetting van de terminaal zieke Apache vrouw Niko Black.
De actiedag begon om 9 uur s morgens met een
protest voor het Wells Fargo Bank filiaal in Irvine waar AIM-SoCal , samen met
gelijkgestemde organisaties en supporters recht eisten voor Black zodat zij in
haar huis kon blijven. Ook in andere steden kwamen organisaties
buiten tegen de praktijken van Wells Fargo.
De feiten
Op 10 oktober braken agenten van de Orange
Countys Sheriffs Department met geweld het huis van Niko Black binnen. Hierbij negeerden zij het bevel van de
federale rechtbank die dergelijke acties verboden had.
Het bevel van de rechtbank geschreven door
rechter Theodore C.Albert gaf Black ,die lijdt aan terminale borstkanker, toelating
om in haar huis te blijven wonen.
Ondanks het bevel gaf de advocaat van Wells
Fargo de agenten de opdracht om het bevel te negeren en Black met geweld uit
haar huis te zetten.
De agenten hebben meer dan enthousiast hun
taak uitgevoerd.
Getuigen verklaren dat de agenten zich te
buiten gingen aan ongepaste seksuele opmerkingen voordat ze een vuurwapen tegen
het hoofd van de kleine, zwakke vrouw drukten; zij braken vensters en
vernielden de bewakingscamera.
Daarna hielden ze haar buitenhuis vast en
weigerden haar verzoek om haar medicijnen en andere noodzakelijke voorwerpen
uit het huis te halen . Blacks toestand ging zienderogen achteruit en ze moest
naar het ziekenhuis gevoerd worden.
Blacks verhaal is enkel het meest recente van
de schandelijke en onmenselijke praktijken die Wells Fargo op de arme en werkende
klasse uitoefent .
* Bankster is een mengvorm van de woorden: Bankier
en gangster.
Toen wij nu bijna 40 jaar geleden op straat
kwamen voor de vrijheid van Nelson Mandela en actie voerden tegen de apartheid
in Zuid Afrika werd ons meermaals de vraag gesteld: waarom doe je dat? Jij
bent toch geen Zuid Afrikaan.
Toen wij voor Angela Davis op straat kwamen
vroeg men: waarom jij, jij bent toch niet zwart?
Toen onze actie -groep samen met de dokwerkers
actie voerden tegen uitbuiting en onveilige werkvoorwaarden vroeg men; waarom
jij, jij bent toch geen dokwerker?
Wanneer wij nu actie voeren voor de vrijheid
van Leonard Peltier en tegen de grove schendingen van de rechten van de
Amerikaanse Indianen vraagt men: waarom doe je dat? Jij bent toch geen
Indiaan?
Nu, net zoals toen verwijzen wij dan naar de
woorden van dominee Martin Niemöller ,die hij omstreeks 1937 neerschreef:
Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;
ik was immers geen syndicalist.
Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;
ik was immers geen Jood.
Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;
Tom Goldtooth,Indigenous Environmental
NetworkIEN laat het ware verhaal horen van REDDs, misleidende oplossing voor
het klimaat zoals voorgesteld door de verenigde naties.
Het klinkt goed op papier vermindering van
de uitstoot van ontbossing en bos degradatie in ontwikkelingslanden maar de
waarheid is dat REDD de globale kolonisatie van Moeder Aarde versterkt .
ROCKGROEP âNO DOUBT TREKT AANSTOOTGEVENDE VIDEO TERUG
ROCKGROEP NO DOUBT TREKT AANSTOOTGEVENDE
VIDEO TERUG
Censored news
Alsof het recente Gaps Manifest Destiny-T-shirt,
De Navajo pantys van Urban Outfitters en de hipster fetisj van het dragen van
Indiaanse hoofdtooien nog niet genoeg was is er nu de video van het lied Looking
Hot van de Californische ska-rockgroup No Doubt.
De video zat boordevol met zowat alle denkbare
stereotypen over Indianen. De groep heeft na het felle protest de video
van het internet verwijderd.
No Doubts verontschuldiging is maar
zwakjes. Zij zeggen dat het nooit hun bedoeling is
geweest om de Native Amerikanen , hun cultuur en geschiedenis te beledigen, te kwetsen
of te bagatelliseren.
Maar laat ons wel zijn!
No Doubt is een commerciële rockgroep die hun
nieuwe single promoot en waarvan het de bedoeling was om te profiteren van een
concept waartegen zij duidelijk geen bezwaar gemaakt hebben tijdens het lange
productie proces.
Deze trend van culturele diefstal en het
botweg negeren van inheemse culturen is geen misverstand.
De strijd tegen racistische stereotypen van de
Indianen is reeds jaren bezig - van het protest tegen Clevelands Mascot Chief
Wahoo tot de Washington Redskins- onze strijd is nog niet over.
No Doubt, wanneer je ons echt respecteert en
wil eren, steun ons dan in onze strijd om ons land en onze cultuur te
beschermen.
Ricardo Cate is van de Santo Domingo Pueblo.
Voorheen onderwees hij sociale studies in the Pueblo en nu maakt hij comic
strips die dagelijks gepubliceerd worden in de Santa Fe New Mexican krant.
Zijn cartoons zijn nu gebundeld in de comic strip
: Without Reservations en verkrijgbaar bij Amazon.
NY CITY MARATHON: TELEURSTELLING VOOR LAKOTA LOPERS
NY CITY MARATHON: TELEURSTELLING VOOR LAKOTA
LOPERS
Bron: Ass.Press
Vijf Lakota lopers waren in de overtuiging dat
de New York City Marathon op zondag zou doorgaan. Maartoen zij vrijdagavond na een korte training van 2 mijl terug in het
hotel kwamen vernamen ze het nieuws dat de Marathon door burgemeester Michael
Bloomberg werd afgelast.
Jeff Turnning Heart,jr.,Amanda Carlow, Nupa
White Plume, Alex Wilson en Kelsley Good Lance waren van plan om de 26.2 -mijl race uit te lopen om fondsen
te verzamelen voor een lokaal toevluchtsoord voor jongeren.
Zij willen ook een positief rolmodel zijn voor
kinderen in het Pine Ridge reservaat dat overloopt met verhalen over zelfmoord,
alcoholisme en geweldpleging.
De groep bleef de hele avond in het hotel
wachten op het nieuws of de marathon zou uitgesteld of volledig afgelast
worden.
Ik begrijp volkomen hoe de New Yorkers zich
moeten voelen en de nood aan hulpdiensten,maar die nood is er altijd en dat is
de reden van ons bestaan, zei Jeri Baker, executief directeur van ONE SPIRIT,
een Native Amerikaanse organisatie die gesticht werd om de noden van de
Indianen in het reservaat te helpen verlichten.
De groep had gehoopt om met de marathon
fondsen te kunnen inzamelen voor de bouw van een jeugdcentrum in het reservaat.
De motivatie van Alex Wilson om te lopen
had een meer persoonlijke kant. Hij trainde voor de marathon, en kleinere
marathons dichter bij huis, om mee te helpen aan de bouw van een veilige
plaats waar zijn dochtertjes later ,wanneer ze ouder zullen zijn, hun toevlucht
kunnen zoeken. Iets wat zijn oudere stiefzuster nooit gehad heeft. Zij pleegde
zelfmoord in 1998 en Wilson heeft als 11-jarige knaap het lichaam gevonden .
Om het vreselijke beeld te verdringen is hij toen
beginnen lopen. Toen de mensen op het reservaat hem vroegen waarom hij zo hard liep
over de beslijkte wegen in het reservaat, soms wel 19 mijl aan een stuk, had
hij slechts één antwoord: Ik loop voor jullie.
De vijf Lakota loop-partners hadden reeds
verschillende wedstrijden gelopen voor zij aan de training voor de marathon
begonnen.
Carlow is een 31 jarige consulente aan een
school in het reservaat en zei dat ze aan haar studenten en andere jongeren
wilde tonen dat een gezonde leefstijl, zonder alcohol of drugs, hen kan
toelaten om meer van wereld te zien.
Turning Heart Jr. zei dat hij hoopte een
voorbeeld te worden zoals Lakota RunnerBilly Mills die in 1964 Olympisch goud heeft gewonnen, het voor hem is geweest . Mills was opgegroeid in het Pine Ridge
Reservaat en wordt zeer gerespecteerd door vele Lakota tribale leden.
VAN ALLERHEILIGEN ,HALLOWEEN EN BEGRAAFRITUELEN ...
VAN ALLERHEILIGEN ,HALLOWEEN EN
BEGRAAFRITUELEN ...
Op Allerheiligen herdenken wij onze geliefde
doden; wij bezoeken hun graven , leggen er bloemetjes op en sommigen onder ons
prevelen gebedekens die ons aangeleerd werden door de Heilige Kerk.
Halloween is natuurlijk pure commercie, hier
kunnen wij naar hartenlust alles los laten en andere mensen de duivel
aandoen.(om te lachen natuurlijk, kassa, kassa!).
Dit is voor ons een geschikte dag om eens te
gaan kijken hoe de Indianen het leven na de dood bekijken. De meeste Indianen geloven dat de zielen van
de doden overgaan naar de geestenwereld en deel uitmaken van de spirituele
krachten die invloed hebben op ieder aspect van ons leven. Vele stammen geloven in twee zielen : een dat
sterft met het lichaam en een dat nog een tijdje kan ronddwalen om dan
uiteindelijk ook te sterven.
Begraaf rituelen verschillen enorm van stam
tot stam.
De stammen van de Arctic lieten hun doden
simpelweg op de bevroren grond achter als voedsel voor de wilde dieren waarvan
zij geloofden dat deze ook bezielde wezens waren (Animisme).
De oeroude Hopewell gemeenschappen van de
Upper Midwest daarentegen plaatsten hun doden in rijkelijk uitgeruste graven
(mounds).
De stammen van het zuidoosten hielden een tweede
beenderen- begrafenis. Zij groeven de lichamen op, reinigden de
beenderen en hielden een tweede begrafenis.
Voor de Iroquoisuit het noordoosten de Five Nations Confederation stichtten
in de 17e eeuw, bewaarden zij de skeletten van de afgestorvenen voor
een massa begrafenis waarbij pelsen en ornamenten werden gebruikt die de
geesten in het leven na de dood nodig zouden kunnen hebben.
De stammen van de noordwest kust staken hun
doden in kisten of kanos boven op palen.
Meer naar het zuiden cremeerden de stammen uit
California hun doden. In het bergachtige gebied in het westen
plaatsten zij hun doden in grotten of bergspleten.
De nomadische stammen op de grote vlakten
begroeven hun doden wanneer de grond zacht was of legden hen op platformen van
bomen of zelfgemaakte stellingen.
De midden en zuid Atlantische stammen
balsemden en mummificeerden hun doden. Maar tijdens een pokken epidemie of
andere ziekten die vele stamleden troffen begroeven de overlevenden de lichamen
in een massagraf of wierpen hen in de rivier.
Indiaanse rituelen zijn gericht op het helpen
van de overlevenden in hun leven na de dood. Sommige stammen lieten voedsel en bezittingen
van de overlevende achter in of nabij de begraafplaats. Anderen, zoals de Nez Perce in het noordwesten,
offerden echtgenoten,slaven en een favoriete paard van een dode krijger.
Bij vele stammen sneden de rouwenden , vooral de weduwen, hun haar af. Sommige Amerikaanse Indianen wierpen hun
versieringen af en maakten hun gezicht zwart om de dode te eren. Anderen
kerfden in hun armen en benen om hun verdriet uit te drukken.
Stammen uit California jammerden en huilden en
hielden lange begrafenis ceremoniën. Een of twee jaar later werd een herdenking
- rouwritueel gehouden.
Hopis uit het zuidwesten jammerden en huilden
op de dag van de dood en weenden een jaar later.
Sommige stammen uit het zuidwesten, vooral de
Apache en Navajo vreesden de geesten van de afgestorvenen waarvan zij dachten
dat die aanstoot namen aan de levenden. De nomadische Apaches begroeven snel de dode
lichamen en verbranden het huis en de bezittingen van de overlevende. De rouwende familieleden zuiverden zich
ritueel en verhuisden naar een nieuwe plaats teneinde te ontsnappen aan de
geest van hun overleden familielid.
De Navajo begroeven hun doden ook vlug en
zonder veel ceremonie. De stamleden die in aanraking gekomen waren met het dode
lichaam moesten een lang zuiverend ritueel ondergaan.
HEILIGE KATERI TEKAKWITHA IS EEN CONCEPT VAN DE JEZUÃETEN.
HEILIGE KATERI TEKAKWITHA IS EEN CONCEPT VAN
DE JEZUÏETEN.
Op 21 october ll. zei paus Benedict XVI in het
Engels en in het Frans dat het zo bijzonder was dat iemand uit die cultuur
gekozen had om zich volledig toe te wijden aan het katholieke geloof! Het verhaal van Kateri zoals het in
verschillende kerkelijke schriften opgetekend staat beschrijft hoe de maagd
haar geloof bewaarde ondanks kwellingen, uitsluiting en vervolging door haar
eigen stam waardoor zij naar Canada moest vluchten.
Chaz Kader, Mohawk journalist die in het
katholieke geloof werd opgevoed maar teruggekeerd is naar zijn traditionele
geloof zegt hierover: Ik ga helemaal niet akkoord met de
beschrijving van de andere Mohawks zoals ze in het Jezuïeten verhaal
voorgesteld worden. Het contrast tussen de goede Mohawks en de slechte
Mohawks zijn beledigend voor ons volk. Traditionele Mohawks hebben gevochten om hun
spirituele tradities en oude taal levend te kunnen houden ondanks de druk van
niet- Indianen die ons een Europese cultuur en geloof wilden opdringen. Deze traditionalisten hebben taal -scholen
opgericht en volgen een op de clan gebaseerde overheid los van de verkozen
tribale overheid dat erkend werd door de US, Canada en de staat New York. Voor buitenstaanders worden zij geassocieerd
met het beeld van de slechte Mohawks die goederen smokkelen over de grens en en
weigeren belastingen te innen op de verkoop van sigaretten. De goede" Mohawks
zijn diegenen die naar Rome gingen om Kateri te aanbidden.
Orenda Boucher, een Mohawk humanist, professor
aan het Kiana Instituut, (een Native Amerikaans college nabij Montreal) zei dat
de hele heiligmakerij gemengde gevoelens oproept en de vraag over in hoever
Kateri nu de Mohawks vertegenwoordigd of in de rest van de wereld belangrijk is blijft
onbeantwoord.
Vele van mijn vrienden zijn traditionalisten
en zij zien Kateri onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de
kolonisatie die de Kahnawake diep getroffen heeft, en met de gruweldaden van de
kerk.
Hij voegde er nog aan toe dat het belangrijk
is dat mensen echt wel rekening moeten houden met het feit dat Kateris verhaal
geschreven werd door Jezuïeten die zich volledig richtten op wat zij
christelijke waarden achtten. (Bv. maagdelijkheid werd door de Mohawks niet
als een hogere waarde beschouwt. Kinderen waren nodig voor het voortbestaan van de
stam ) .
George-Kanentiio zei dat traditionele Iroquios
weten dat Kateris leven zal gebruikt worden om Native Amerikanen hun
voorvaderlijke waarden op te doen geven voor het katholieke dogma.
Maar het zal nooit de grondslag van onze
aboriginal spiritualiteit kunnen verdringen, noch zal Kateris gedrag als model
kunnen staan voor de vrouwen. Waarmee hij verwees naar Kateris zelf-
verminking door zweepslagen,doornen en hete kolen.
Vrouwen in het bijzonder moeten niet in
onderwerping knielen in voor mannen noch voor goden maar moeten kunnen dansen
en zingen in pure vreugde. Wij kunnen nooit eender welk instituut aanvaarden
die vrouwen onderdrukt
KLIMAATVERANDERING VOEDT SUPERSTORM 'TRIPLE
WHAMMY'- OPWARMING VAN DE AARDE DOET ZEESPIEGEL
STIJGEN, VERANDERT DE STRAALSTROOM EN MAAKT STORMEN STERKER.
Terwijl Amerika zucht onder de gevolgen van de
orkaan Sandy, dringen wetenschappers aan bij het Environmental Protection
Agency (EPA) om gebruik te maken van de Clean Air Act om spoed -acties te ondernemen
tegen de klimaatverandering.
De opwarming van de aarde creëert een
superstorm triple whammy die stormen kunnen veranderen in een nachtmerrie van
dodelijkeen allesverwoestende
stormwinden.
De verschrikkelijke waarheid is dat Amerika
een toekomst vol Frankenstorms tegemoet gaat, zegt Shaye Wolf Ph.D.,
wetenschaps directeur van het centrum: klimaatveranderingen doen de zeespiegel
stijgen en stormen aangroeien. De bedreiging van dodelijke winden en
verpletterende stormen zal met de jaren groeien tenzij wij er dringend iets
gaan tegen doen.
Snel en ernstig optreden tegen het broeikasgas
is nu nodig om het risico op extreem weer te verminderen.
De Clean Air Act is het belangrijkste middel
om het broeikasgas vervuiling aan banden te leggen, en meer dan drie dozijn steden
in de US hebben zich aangesloten bij de Clean Air Cities campagne die
aandringen bij de EPA om de Clean Air Act te gebruiken om de C02 in onze
atmosfeer terug te brengen tot 350 delen per miljoen, het niveau dat door de
wetenschappers vooropgesteld wordt om een catastrofale klimaatverandering te
vermijden.
Nota van NAIS: Opvallend detail: New York
geteisterd door de orkaan Sandy! Kranten staan er vol van; TV en Radio nieuws
brengen verslag uit over hoe de blanke midden klasse getroffen werd.
Maar wat over Cuba, Jamaica en de plaatsen
waar de armsten der armen hun schamele bezittingen zagen vernield worden en
waar wanhoop en diepe ellende troef is?!?
VEEL GUATEMALTEKEN MERKEN NIETS VAN ANTI-HONGERPLAN
VEEL
GUATEMALTEKEN MERKEN NIETS VAN ANTI-HONGERPLAN
Door: Danilo Valladares,IPS
Bron: De Wereld Morgen.be
Guatemala
Stad In februari kondigde de Guatemalteekse president OttoPérez Molina zijn anti- hongerplan aan. Maar voor honderdduizenden
van zijn landgenoten die in grote voedselonzekerheid leven is er nog niets
veranderd.