het differentieel van de achteras is gedemonteerd, volledig en goed uitgewassen. De tandwielspeling, in gemonteerde toestand kan ik controleren met 'pruisisch blauw', hiermee kan je zien of de raakvlakken van de tandwielen OK zijn weliswaar in koude toestand. Het blijkt er allemaal goed uit te zien, speling is aanvaardbaar. Dus dit wordt niet verder gedemonteerd. Voor verdere demontage is wel wat ervaring vereist ivm afstelling van 'koude' speling, dus als 't nog goed is beter afblijven. De as zelf was ik ook deftig uit, alles monteren met nieuwe lagers en dichtingen, kleurtje geven en klaar.
Tja, de remmen horen er ook bij. De trommels en de achterplaten zijn reeds gezandstraald, echt handig hoor als je dit zelf thuis kunt doen...
De rempompjes achteraan zijn ook zuiver gemaakt, tenminste langs de buitenzijde. De boringen zijn iets minder simpel. Aangezien de bediening van de handrem in de pomp mee geïntegreerd is, is de boring gedeeld, en gescheiden door een hefboom. Dit maakt dat de boring voor de remcilinder relatief kort is en onderbroken voor de zuiger en hefboom van de handrem. Knap lastig om te honen, om niet te zeggen: met de standaard hoonapparaatjes niet te doen. Ik heb er twee op kapot gedaan, de hoonsteentjes blijven steeds haken achter de uitsparing voor de hefboom van de handrem, en, aluminium honen gaat niet heel goed. Dus... remmen zijn belangrijk, nieuwe kopen.
Op het chassis en de achteras zitten bevestigingen voor een ophanging van de achteras, deze houden de achteras vast bij het opkrikken van de auto zodat deze niet in zijn bladveren gaat hangen. Bij demontage van de achteras brak er eentje af, en het andere zag er ook niet bepaald schitterend uit. Twee nieuwe gemaakt op de draaibank, juiste schroefdraad erop gesneden (5/8UNF als ik me niet vergis) en er terug aangelast.
Ik vind spijtig genoeg geen foto's terug van de revisie van de schokdempers. Maar het kan, alhoewel het werkplaatshandboek het tegendeel beweert. Vooral de voorste zijn redelijk probleemloos te demonteren. De as steekt doorheen het huis en kan er uit geperst worden na demontage van de tweedelige triangel.
Ik heb zo'n vermoeden dat deze auto ooit een flinke trek rechts vooraan heeft gekregen. De as van desbetreffende schokdemper was een beetje krom en ook de triangel stond flink uit de haak. In eerste instantie heb ik alles terug gericht, lukte vrij goed, tot ik zag dat het huis ook gescheurd was, juist ter hoogte van het scharnierpunt, een weggooierke. Maar geen nood, deze zijn betrekkelijk gemakkelijk tweedehands te vinden. Geef er vooral nooit teveel geld aan uit, revisie stelt echt niks voor.
De achterste zijn wel wat lastiger uit mekaar te halen, er is een zogenaamde blinde zijde, hier is de boring door het huis dicht gemaakt met een geperst plaatje, is lastig terug oliedicht te krijgen nadien.
Heel veel foto's en info hierover vind je terug bij www.mgaguru.com/MGtech
Over het stuurhuis valt niet veel te vertellen, gewoon een onbekrachtigd tandheugel stuurhuis. Enkel de rubbers links en rechts waren belabberd, nieuw vlot verkrijgbaar. Dus heel het ding weer maar eens grondig zuiver gemaakt, nieuw vet erin en terug geassembleerd. De fusee's op de uiteinden worden ook vervangen, de rubberdichtigen over de kogels hadden hun tijd wel gehad. Op het eerste zicht zat er geen dichting bij de uitgang van de stuurkolom, maar bij het opvullen met vet, puilde dit er netjes uit langs die uitgang. Tekeningen nagekeken, en ja, hier hoort een vilten dichting te zitten. Heb ik niet direct bij de hand, met een gepaste O-ring moet dit ook lukken, en ja, stuurhuis is 'vet'dicht.
De bladveren zijn relatief simpel de demonteren. Ze zijn in mekaar geklonken en de beugels zijn relatief gemakkelijk open te plooien zodat de verschillende bladen los van mekaar komen. Eén voor één zandstralen en terug in mekaar steken. De verschillende bladen afzonderlijk schilderen zou geen goed idee zijn heb ik eens vernomen, zou te maken hebben met frictie onderling. De vrije hoogte van het eerste set is 6.6 inch, zoals voorgeschreven in de technische data, zo goed als nieuw dus. nu het tweede setje... bij het demonteren blijkt er een gebroken veer tussen te zitten. Een week werk heeft alleen schroot opgeleverd, nieuwe dus; alsook de nieuwe voorveren, zat ook een gebroken bij.
Weer maar eens, geen spectaculaire verhalen. Alle delen zandstralen, nieuwe bussen, nieuwe veren (ook hier een gebroken veer). Gedetailleerde info heb ik weer gevonden bij www.mgaguru.com. Het verhaal van de schokdempers heb reeds eerder aangehaald. Dus, de boel monteren en klaar. Dacht ik toch. Eén van de schokdempers is enige tijd later 'spontaan' beginnen lekken, zonder enige vorm van belasting, nee geen taksen of zo, gewoon, zonder iets te doen. Ze zijn nochtans gemonteerd met nieuwe dichting; nog te bekijken. En, mogelijk belangrijk aandachtspunt, na volledige montage van zowel achteras als vooras, lijkt het of de voorwielen niet correct staan tov de achterwielen. Ik zie hier echter geen punt waar ik kan regelen, nog te bekijken.
En zo staat het dragend gedeelte terug op zijn wieltjes. Aandachtspunten zijn dus nog de schokdempers vooraan lekvrij krijgen, en de uitlijning van de voor wielen. Maar eerlijk gezegd ben ik toch een beetje trots op het resultaat.
Nu dient er 'ergens' plaats gemaakt te worden om het rollend chassis te stallen, ik moet wat plaats hebben om de motor en de versnellingsbak aan te pakken.
Achteraan in den hof staat nog een houten garage, ex speelplaats van de jongens, maar die zijn de deur uit. Dus die garage uitgeruimd, verrotte houten vloer eruit en klinkers in de plaats. Prima extra garage voor mij... Maar weer werk... Geen foto's.
De motor wordt ook grondig gereviseerd, zoals eerder gezegd, ik wil er wel een 'betrouwbare' auto aan overhouden, voor zover dit mogelijk is.
De motor is eentje van een MGB, 1800cc met vijfmaal gelagerde krukas. Voor mij niks nieuws want ik heb vorig jaar de motor van mijn B ook gereviseerd. Dus deja vu. Toch niet helemaal, de vorm van de zuigers is al anders, wie weet wat kom ik nog tegen?
Voor de revisie van motor en versnellingsbak heb ik twee motorsteunen gekocht, voor de luttele prijs van 40 per stuk. Waarom twee? Wel, als ik die twee later aan mekaar koppel dmv een vierkante koker (lengte nog te bepalen) kan ik de carrosserie van de A er tussen klemmen en zo ronddraaien voor laswerken bovenaan, onderaan, en er ergens tussenin, makkelijk niet waar, en goeikoop.
De motor wordt ook volledig gedemonteerd. Cilinderboringen moeten nagemeten worden. Moet ie verboord worden of niet, of kan het nog, verboren? Hoe is de staat van de rest: distributieketting, tuimelaaras, nokkenas, lagering,... en ga zo maar door. Meten is weten, dus alles eruit! De eindlagers van de krukas zitten met een perspassing gemonteerd, met een zelfgemaakte trekker halen we die er zo uit. 't Is maar een weetje. Wel handig zo'n motorsteun, hiermee kan je de motor vrij simpel 360° draaien. Geen gesukkel meer met een loodzwaar blok op z'n zij of onderstenboven te moeten zetten.
Na opmeting van het blok het volgende: originele boring van de cilinders is 80.26mm, ik meet rondom tussen de 80.27 en 80.30mm. De originele boringen dus nog. Ik vreesde dat er reeds driemaal verboord was omdat er bij elke cilinder een 3 ingeslagen was, niet dus. Krukas is nog een gezonde staat alsook de nokkenas.
Nieuwe zuigers (eerste overmaat), zuigerveren, schelpen voor de glijlagers van krukas en drijfstangen, distributieketting en volledig pakkingset zijn besteld; alsook nieuwe kleppen en klepgeleiders. Voor mij hebben deze te veel speling, zou een oliezuiperke kunnen zijn.
De versnellingsbak... een heel ander verhaal. In tegenstelling tot de motor, een relatief simpele constructie, is de versnellingsbak een fijn staaltje vernuft. Zoals eerder aangehaald is het een 'boîte' uit een MGB met electrohydraulische overdrive. Ik heb weinig kennis van dit soort toestanden, laat staan dat ik het ooit al eens gedemonteerd heb. Blijkt ook niet zo vanzelfsprekend te zijn. Hetgeen ik zeker moet vermijden is geweld gebruiken, zelfs bij het scheiden van de verschillende delen. Als er iets niet loskomt is het mogelijk dat er ergens nog een 'verborgen' bout of zoiet zit. Dus niet kloppen, nadenken en vooral goed kijken. Het vordert, maar langzaam. Het is nu kwestie van voldoende foto's te nemen, zodat die bij montage kunnen nagekeken worden...
't Is echt kwestie van uw ogen goed open te houden. De secundaire as wou er maar niet uit; foute volgorde van werken, eerst moest de onderliggende as met tandwielen gedemonteerd worden, de tandwielen van beide assen hinderde de demontage van de secundaire as. Eénmaal die onderste as los, kwam de rest vanzelf. De primaire en de secundaire liggen in dezelfde lijn, maar kunnen onafhankelijk van mekaar draaien, ze zijn aan elkaar verbonden door een naaldlager, met losse naalden... Goed dat ik dat wist, die naalden vallen bij demontage allemaal los in het huis.
Nu een hoop assen, bussen, tandwielen, vulringen op een hoop en een leeg versnellingsbakhuis. Hierover maak ik me niet zoveel zorgen, is nog redelijk overzichtelijk, wacht totdat het electrohydraulisch gedeelte aan de beurt is...
Motor en versnellingsbak zijn volledig gedemonteerd, te vervangen onderdelen zijn besteld. Ik moet hier toch nog enkele weken op wachten, maar we gaan niet stilzitten...
Zoals je eerder kon zien heb ik de carrosserie in twee delen gedemonteerd, voor- en achterkant apart. Dit was op zich wel gemakkelijk, ik kon die delen gemakkelijk alleen pakken, maar toch hoorde het niet zo... Die moeten eigenlijk aan elkaar vasthangen...
Blijkbaar zijn de dorpels tussen de A- en de B stijl (waar de deuren tussen hangen) volledig 'verdwenen'.
Nu heb ik enige tijd terug reeds een linkse kant op de kop kunnen tikken (voor een luttele 75), dorpel inclusief A- en B stijl. Wel voorzien van de nodige vliegroest, maar dat stralen we er wel af. Maar de rechtse kant dien ik nog te maken. Aangezien we reeds één zijde hebben, is een kopietje maar dan in spiegelbeeld, niet zo'n groot probleem meer. Met het juiste gereedschap is dat vrij vlug geklonken. Ik moet het wel in twee delen maken omdat mijn plooibankje die lengte net niet aankan, maar geen probleem, we lassen die nadien wel aan mekaar.
- plaat van 1mm ruw op maak snijden,
- met de pneumatische verzettang een 'randje' eraan zetten,
- aftekenen volgens de maten van de andere zijde
- proefstukje plooien, om te zien of de volgorde van plooien klopt
Even terug naar de versnellingsbak. Alles gedemonteerd en op een hoopje voor controle.
- de synchroring van de tweede versnelling is niet heel slecht, maar als we toch zover zijn beter vervangen.
- het torentandwiel, de 'ingangen' van de verschillende tandwielen tonen toch wat slijtage. Ik demonteer dan ook de originele bak maar. Het torentandwiel van de originele bak is in veel betere staat, dus verwisselen.
- het torentandwiel moet met losse naaldlagers terug gemonteerd worden. Een blinde kan zien dat dat voor onmogelijke problemen kan zorgen. De vervanglagers zitten in een kooi, veel, heel veel gemakkelijker om te monteren.
- de aluminiumbehuizing wordt deftig proper gemaakt, het oog mag ook wat hebben.
Montage gebeurt in de omgekeerde volgorde als demontage, lijkt vrij simpel. Maar... probeer het vooral niet anders te doen want je kan gegarandeerd opnieuw beginnen.
De speling van het torentandwiel wordt opgeheven door twee geslepen ringen. Die dienen samen met het torentandwiel eerst onderin de bak gelegd te worden. Als hulpmiddel kan er een dunne staaf door gestoken worden. Volgende stap is het voorste deel van de primaire as monteren, naalden van het naaldlager erin plakken, en dan op hoop van zegen het tweede deel van de primaire as monteren. De synchro van de derde en vierde versnelling kan dan het torentandwiel niet passeren... dus dan maar eerst die synchro op het eerste deel passen, tweede deel van de as aanbrengen tot voorbij het torentandwiel, synchro terug op zijn plaats en dan mikken om de as in het naaldlager te krijgen. Vooral niet opgeven, er is geen keus. Eens lukt het. Maar dan... Als de twee delen van de primaire as op hun plaats zitten is het de beurt aan het torentandwiel, herinner de geslepen ringen... Bij mij was het onmogelijk om de achterste ring in de goede positie te krijgen om de as er door te steken. Enige oplossing was alles terug demonteren, en opnieuw beginnen. Zo twee maal... Enig voordeel is dat je het inwendige van zo'n versnellingsbak wel echt kent... Of iemand daar iets mee vooruit is, is een andere zaak... Enfin, na wat geduld (en gevloek) zit alles op z'n plaats...
De tandwielkast is gemonteerd, dacht ik toch. Ik zie nog een bus en een rondsel liggen in het bakje van de onderdelen... Kan niet anders of dit moet er nog in, maar waar...? Tekening erbij, het enige dat ik zie is een ontbrekende bus op de schakelas van de vierde versnelling, een afstandsbus, en de bus die ik nog heb past daar precies. Op de vorige foto zit ze reeds op haar plaats. Maar... als je de schakelas iets te enthousiast uit zijn huis trekt... vliegen de kogels en de veren rond je oren. Er zitten drie uitsparingen in de as om de positie bij het schakelen vast te houden, in het stalen huis zitten voor elke as een veer met een kogel om zo de as in zijn positie te houden. En als die wegvliegen, zoek ze maar... gelukkig heb ik die andere versnellingsbak ook gedemonteerd en kan daar onderdelen van nemen.