Het is even geleden, maar een gebroken voet, tijdens onderhoud MGB nogwel, met een hoop lastige bijverschijnselen, maakte het me onmogelijk om verder te doen aan het projectje. Maar we hebben de draad terug opgepakt.
Intussen is er wel het één en het ander veranderd.
Delco, langs buiten ziet ie er niet erg fris uit, zal van binnen hetzelfde geval zijn. Helemaal uit elkaar dus, alles goed proper maken, en terug in mekaar, met nieuwe contactpuntjes, condensator en rotor.
Voorlopig hou ik het bij de 'oude' techniek van contactpuntjes. Kun je onderweg nog de baas als er iets misloopt.
In den beginne had ik al laten weten dat de achterste rempompen door hun constructie praktisch onmogelijk te restaureren zijn. Nieuw zijn ze best betaalbaar, dus repareren is redelijk zinloos. Maar... de pompen moeten vrij kunnen bewegen in de montageplaat, heeft te maken met de handrem. De nieuwe passen zelfs amper in de plaat, laat staan dat ze vrij kunnen bewegen. Met wat engelengeduld, fijne vijltjes en dikwijls passen is dit euvel opgelost.
Koppig zoals ik ben, heb ik toch een poging gedaan om de voorste rempompen te redden. Om die rotdingen dan toch nog uit mekaar te krijgen heb ik een boutje door geboord, schroefdraad getapt zodat een vetnippel erin kon, gemonteerd in de rempomp en met de vetspuit de zuiger eruit geperst. Allemaal best wat moeite om er nadien achter te komen dat het vergeefse moeite was, maar toch een beetje vindingrijk... Ook deze pompen zijn betrekkelijk goedkoop...
Zoals eerder is aangehaald, heb ik een versnellingsbak van een MGB, met overdrive gemonteerd. Mits wat aanpassingen aan de ophanging gaat dit 'vanzelf'. Echter, de versnellingspook staat niet op de goeie plaats, dient ongeveer 12cm naar achter op te schuiven om op de originele plaats in de middentunnel uit te komen. Om dit te bereiken heb ik dat staartstuk doorgezaagd, de stang doorgezaagd en alles verlengd. Van een aluminium buis is een kopietje gemaakt dat er mooi tussen past, de stang is gewoon verlengd. Ik heb wat pogingen gedaan om de alu stukken te verbinden, maar hier heb ik hulp nodig van iemand die aluminium kan lassen. Komt wel goed.
Door het verlengen van dat staartstuk wordt dat wel erg 'flexibel'. Ik vind de versnellingen amper nog terug, schakelen lukt dus niet zo heel goed. Ik had wel nagelaten de originele versteviging, verbinden, met de versnellingsbak terug te plaatsen, paste trouwens ook niet meer. Dan maar aangepast. Nu is alles terug 'stevig' genoeg
Het begint intussen te kriebelen, ik wil de motor starten, of althans toch proberen. Maar zonder uitlaat gaan de geburen niet zo blij zijn. Ik heb me een nieuwe, RVS, uitlaat aangeschaft. Zoals meestal past dit ding ook weer niet voorbeeldig. Oude en nieuwe vergelijken, en links en rechts wat aanpassingen...
Nog een voorwaarde om te kunnen starten, of toch proberen, is chocke... Ooit heeft iemand hier een gedrocht bedacht om de chockekabel te monteren, zeker niet origineel, dat ga ik dus niet gebruiken! Veel eenvoudiger, en veel mooier kan ook.
Nu alles eraan hangt kunnen we wat pogingen ondernemen. Wat voor mij echt van belang is, is de oliedruk. Aangezien er nog geen plaats is om de oliekoeler te plaatsen, bypassen we dat circuit even. Al de rest ziet er goed uit. Echter bij de eerste pogingen, zonder bougies, blijkt er geen oliedruk opgebouwd te worden. Is het toerental van de oliepomp te laag enkel bij aandrijving door de startmotor? Ik zoek het uit...