MGA
Inhoud blog
  • starten
  • Starten
  • Starten
  • Uitlaat
  • Versnellingsbak

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    23-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logistiek probleempje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu dient er 'ergens' plaats gemaakt te worden om het rollend chassis te stallen, ik moet wat plaats hebben om de motor en de versnellingsbak aan te pakken.
    Achteraan in den hof staat nog een houten garage, ex speelplaats van de jongens, maar die zijn de deur uit. Dus die garage uitgeruimd, verrotte houten vloer eruit en klinkers in de plaats. Prima extra garage voor mij... Maar weer werk... Geen foto's.

    23-09-2014, 22:57 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chassis klaar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En zo staat het dragend gedeelte terug op zijn wieltjes. Aandachtspunten zijn dus nog de schokdempers vooraan lekvrij krijgen, en de uitlijning van de voor wielen. Maar eerlijk gezegd ben ik toch een beetje trots op het resultaat.

    23-09-2014, 22:26 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verder vervolledigen
    Ook de achteras kan terug op zijn plaats, met al zijn toebehoren.



    23-09-2014, 22:22 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorwielophanging
    Weer maar eens, geen spectaculaire verhalen. Alle delen zandstralen, nieuwe bussen, nieuwe veren (ook hier een gebroken veer). Gedetailleerde info heb ik weer gevonden bij www.mgaguru.com. Het verhaal van de schokdempers heb reeds eerder aangehaald. Dus, de boel monteren en klaar. Dacht ik toch. Eén van de schokdempers is enige tijd later 'spontaan' beginnen lekken, zonder enige vorm van belasting, nee geen taksen of zo, gewoon, zonder iets te doen. Ze zijn nochtans gemonteerd met nieuwe dichting; nog te bekijken. En, mogelijk belangrijk aandachtspunt, na volledige montage van zowel achteras als vooras, lijkt het of de voorwielen niet correct staan tov de achterwielen. Ik zie hier echter geen punt waar ik kan regelen, nog te bekijken.



    23-09-2014, 22:17 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bladveren
    De bladveren zijn relatief simpel de demonteren. Ze zijn in mekaar geklonken en de beugels zijn relatief gemakkelijk open te plooien zodat de verschillende bladen los van mekaar komen. Eén voor één zandstralen en terug in mekaar steken. De verschillende bladen afzonderlijk schilderen zou geen goed idee zijn heb ik eens vernomen, zou te maken hebben met frictie onderling. De vrije hoogte van het eerste set is 6.6 inch, zoals voorgeschreven in de technische data, zo goed als nieuw dus. nu het tweede setje... bij het demonteren blijkt er een gebroken veer tussen te zitten. Een week werk heeft alleen schroot opgeleverd, nieuwe dus; alsook de nieuwe voorveren, zat ook een gebroken bij.



    23-09-2014, 00:00 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stuurhuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Over het stuurhuis valt niet veel te vertellen, gewoon een onbekrachtigd tandheugel stuurhuis. Enkel de rubbers links en rechts waren belabberd, nieuw vlot verkrijgbaar. Dus heel het ding weer maar eens grondig zuiver gemaakt, nieuw vet erin en terug geassembleerd. De fusee's op de uiteinden worden ook vervangen, de rubberdichtigen over de kogels hadden hun tijd wel gehad. Op het eerste zicht zat er geen dichting bij de uitgang van de stuurkolom, maar bij het opvullen met vet, puilde dit er netjes uit langs die uitgang. Tekeningen nagekeken, en ja, hier hoort een vilten dichting te zitten. Heb ik niet direct bij de hand, met een gepaste O-ring moet dit ook lukken, en ja, stuurhuis is 'vet'dicht.

    23-09-2014, 00:00 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schokdempers
    Ik vind spijtig genoeg geen foto's terug van de revisie van de schokdempers. Maar het kan, alhoewel het werkplaatshandboek het tegendeel beweert. Vooral de voorste zijn redelijk probleemloos te demonteren. De as steekt doorheen het huis en kan er uit geperst worden na demontage van de tweedelige triangel.
    Ik heb zo'n vermoeden dat deze auto ooit een flinke trek rechts vooraan heeft gekregen. De as van desbetreffende schokdemper was een beetje krom en ook de triangel stond flink uit de haak. In eerste instantie heb ik alles terug gericht, lukte vrij goed, tot ik zag dat het huis ook gescheurd was, juist ter hoogte van het scharnierpunt, een weggooierke. Maar geen nood, deze zijn betrekkelijk gemakkelijk tweedehands te vinden. Geef er vooral nooit teveel geld aan uit, revisie stelt echt niks voor.
    De achterste zijn wel wat lastiger uit mekaar te halen, er is een zogenaamde blinde zijde, hier is de boring door het huis dicht gemaakt met een geperst plaatje, is lastig terug oliedicht te krijgen nadien.
    Heel veel foto's en info hierover vind je terug bij www.mgaguru.com/MGtech

    18-09-2014, 21:42 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nogmaals achteras
    Op het chassis en de achteras zitten bevestigingen voor een ophanging van de achteras, deze houden de achteras vast bij het opkrikken van de auto zodat deze niet in zijn bladveren gaat hangen. Bij demontage van de achteras brak er eentje af, en het andere zag er ook niet bepaald schitterend uit. Twee nieuwe gemaakt op de draaibank, juiste schroefdraad erop gesneden (5/8UNF als ik me niet vergis) en er terug aangelast. 



    17-09-2014, 00:00 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nogmaals achteras
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tja, de remmen horen er ook bij. De trommels en de achterplaten zijn reeds gezandstraald, echt handig hoor als je dit zelf thuis kunt doen...
    De rempompjes achteraan zijn ook zuiver gemaakt, tenminste langs de buitenzijde. De boringen zijn iets minder simpel. Aangezien de bediening van de handrem in de pomp mee geïntegreerd is, is de boring gedeeld, en gescheiden door een hefboom. Dit maakt dat de boring voor de remcilinder relatief kort is en onderbroken voor de zuiger en hefboom van de handrem. Knap lastig om te honen, om niet te zeggen: met de standaard hoonapparaatjes niet te doen. Ik heb er twee op kapot gedaan, de hoonsteentjes blijven steeds haken achter de uitsparing voor de hefboom van de handrem, en, aluminium honen gaat niet heel goed. Dus... remmen zijn belangrijk, nieuwe kopen.

    17-09-2014, 00:00 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achteras
    Klik op de afbeelding om de link te volgen het differentieel van de achteras is gedemonteerd, volledig en goed uitgewassen. De tandwielspeling, in gemonteerde toestand kan ik controleren met 'pruisisch blauw', hiermee kan je zien of de raakvlakken van de tandwielen OK zijn weliswaar in koude toestand. Het blijkt er allemaal goed uit te zien, speling is aanvaardbaar. Dus dit wordt niet verder gedemonteerd. Voor verdere demontage is wel wat ervaring vereist ivm afstelling van 'koude' speling, dus als 't nog goed is beter afblijven.  De as zelf was ik ook deftig uit, alles monteren met nieuwe lagers en dichtingen, kleurtje geven en klaar.

    17-09-2014, 00:00 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    16-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ophanging
    Ik heb me voor de kleinere onderdelen zelf een straalcabineke gekocht, is toch zo gemakkelijk dat je er niet steeds mee op pad moet.
    Zo behandelen we alle delen, tenminste zij die in de kast kunnen. Op het stuurhuis na, zo goed als alles




    16-09-2014, 23:41 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een laatste afwerking zetten we er zelf wel op: een enkele lagen Hamerit lijken me goed. Is zeker niet goedkoop, maar wel goed bestand tegen steenslag en andere rotzooi dat onder je wielen komt.
    Ik ben eigenlijk best een beetje trots op het resultaat...

    15-09-2014, 23:22 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (23 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Behandeling
    Zo geraakt het chassis stilaan in 'nieuwstaat'. Om dit zolang mogelijk te behouden laat ik het volledig zandstralen en metaliseren. Zelf stralen is best mogelijk maar laat zoveel rotzooi achter dat het eigenlijk niet te doen is. 
    Ik heb iemand gevonden die het voor een vriendenprijsje wil doen, eerste roestbehandeling inbegrepen. Niet twijfelen...




    15-09-2014, 23:18 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanpassing
    De MGA heeft geen matching numbers, wil zeggen dat, fabriek af, de motor en de versnellingsbak eigenlijk niet bij dit chassisnummer horen. De motor is eentje van een MGB, 1800cc, terwijl, volgens het bouwjaar het een 1500cc zou moeten zijn. Er is ook gefoefeld met de achterzijde, heeft de achterlichten van een MGA MK II, klopt niet met het bouwjaar.
    Aangezien dit alles al niet origineel is, zit ik er ook niet mee een andere versnellingsbak te steken, een 5de vitesse gekoppeld aan een 1800cc is altijd welkom. Ik heb er eentje gevonden van een MGB, voor een zacht prijsje. Deze versnellingsbak is echter nooit in een A ingebouwd, enkele wijzigingen dringen zich op. Daarom moet ik de motor en de 'nieuwe' versnellingsbak terug monteren om de juiste plaats van de versnellingsbaksteun te vinden. Hiervoor heb ik een originele 'wieg' van een B aangeschaft, ietwat aangepast en in het chassis van de A gelast, dwarsbalk wat aangepast zodat de boite nergens tegenaan tikt bij het rijden. Later zal ook de middentunnel moeten vergroot worden, het electromechanisch gedeelte past niet onder de originele tunnel. Maar da's iets voor een andere keer.




    15-09-2014, 23:11 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herstelling 3
    Detaillekes niet vergeten... Alle beugeltjes, steuntjes ed voor elektriciteit naar voor, naar achter, brandstofleiding naar voor, ze moeten er ook zijn. De montage voor beide batterijen (2x 6 volt) waren zo goed als verdwenen, dus kompleet vervangen...



    15-09-2014, 22:47 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hersteling 2
    Alle profieltjes zijn geplooid, geboord, moertjes onderaan gelast. De hoofdbalken opengeslepen, vervangstukken op maat gemaakt. Het lassen kan starten







    15-09-2014, 22:39 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herstelling
    De eerste vierkant dwarsbalk, geen herstellen meer aan, dus een nieuwe fabriceren. Alle hoekprofieltjes waar de houten platen op gemonteerd zijn zijn zo goed als verdwenen, dus nieuwe maken. De beide hoofdbalken zijn doorgeroest langs de binnenzijde. MG wist waarschijnlijk dat dit zwakke punten zijn, want je kunt al deze dingen als spare parts kopen. Maar zo werk ik niet, hetgeen ik zelf kan maken maak ik zelf... Kost wel wat tijd maar da's de kwestie niet. Een plooibankje had ik eerder al gekocht, en strek en stuik pers is aangeschaft. Ik heb de beschikbare onderdelen als eens gezien, pasvorm is maar zo, als je ze zelf maakt kun je ze passend maken.





    15-09-2014, 22:19 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chassis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na zelf zoveel mogelijk gezandstraald te hebben, nat geprobeerd, droog geprobeerd, hebben we de slechte delen in kaart kunnen brengen.
    Amaai, da ziet er niet goed uit. De auto heeft een houten bodem, schutbord vooraan en achteraan zijn ook in hout. Overal waar hout is, was, is 't metaal verrot, zelf door de hoofdbalken doorgeroest.
    Ik zocht een auto met werk aan, wel ik heb er één met werk aan. Maar geen paniek, we beginnen eraan...

    15-09-2014, 21:30 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    14-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Demontage
    De bedoeling is om na restauratie een goede, betrouwbare auto over te houden. Tja, 't is een Engelse, dus betrouwbaar is relatief. Maar we gaan ervoor en de A wordt volledig gedemonteerd. Tot we... bijna... niks meer over hebben.





    14-09-2014, 02:04 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garage?
    Een auto exta op den hof is één, hem droog stallen is twee. Dus eerst onderdak maken, en plaats maken voor de B. OK, je kunt een restauratie starten maar er moet wel plaats zijn.
    - carport voor de MGA (voorlopig toch)
    - plaatsje voor de MGB, deze moet uit de atelier om plaats te maken voor de A. Dus maar een vier-palen brug gezet in de garage.




    14-09-2014, 01:54 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 06/04-12/04 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs