De versnellingsbak... een heel ander verhaal. In tegenstelling tot de motor, een relatief simpele constructie, is de versnellingsbak een fijn staaltje vernuft. Zoals eerder aangehaald is het een 'boîte' uit een MGB met electrohydraulische overdrive. Ik heb weinig kennis van dit soort toestanden, laat staan dat ik het ooit al eens gedemonteerd heb. Blijkt ook niet zo vanzelfsprekend te zijn. Hetgeen ik zeker moet vermijden is geweld gebruiken, zelfs bij het scheiden van de verschillende delen. Als er iets niet loskomt is het mogelijk dat er ergens nog een 'verborgen' bout of zoiet zit. Dus niet kloppen, nadenken en vooral goed kijken. Het vordert, maar langzaam. Het is nu kwestie van voldoende foto's te nemen, zodat die bij montage kunnen nagekeken worden...
Na opmeting van het blok het volgende: originele boring van de cilinders is 80.26mm, ik meet rondom tussen de 80.27 en 80.30mm. De originele boringen dus nog. Ik vreesde dat er reeds driemaal verboord was omdat er bij elke cilinder een 3 ingeslagen was, niet dus. Krukas is nog een gezonde staat alsook de nokkenas.
Nieuwe zuigers (eerste overmaat), zuigerveren, schelpen voor de glijlagers van krukas en drijfstangen, distributieketting en volledig pakkingset zijn besteld; alsook nieuwe kleppen en klepgeleiders. Voor mij hebben deze te veel speling, zou een oliezuiperke kunnen zijn.
De motor wordt ook volledig gedemonteerd. Cilinderboringen moeten nagemeten worden. Moet ie verboord worden of niet, of kan het nog, verboren? Hoe is de staat van de rest: distributieketting, tuimelaaras, nokkenas, lagering,... en ga zo maar door. Meten is weten, dus alles eruit! De eindlagers van de krukas zitten met een perspassing gemonteerd, met een zelfgemaakte trekker halen we die er zo uit. 't Is maar een weetje. Wel handig zo'n motorsteun, hiermee kan je de motor vrij simpel 360° draaien. Geen gesukkel meer met een loodzwaar blok op z'n zij of onderstenboven te moeten zetten.
De motor wordt ook grondig gereviseerd, zoals eerder gezegd, ik wil er wel een 'betrouwbare' auto aan overhouden, voor zover dit mogelijk is.
De motor is eentje van een MGB, 1800cc met vijfmaal gelagerde krukas. Voor mij niks nieuws want ik heb vorig jaar de motor van mijn B ook gereviseerd. Dus deja vu. Toch niet helemaal, de vorm van de zuigers is al anders, wie weet wat kom ik nog tegen?
Voor de revisie van motor en versnellingsbak heb ik twee motorsteunen gekocht, voor de luttele prijs van 40 per stuk. Waarom twee? Wel, als ik die twee later aan mekaar koppel dmv een vierkante koker (lengte nog te bepalen) kan ik de carrosserie van de A er tussen klemmen en zo ronddraaien voor laswerken bovenaan, onderaan, en er ergens tussenin, makkelijk niet waar, en goeikoop.
Nu dient er 'ergens' plaats gemaakt te worden om het rollend chassis te stallen, ik moet wat plaats hebben om de motor en de versnellingsbak aan te pakken.
Achteraan in den hof staat nog een houten garage, ex speelplaats van de jongens, maar die zijn de deur uit. Dus die garage uitgeruimd, verrotte houten vloer eruit en klinkers in de plaats. Prima extra garage voor mij... Maar weer werk... Geen foto's.
En zo staat het dragend gedeelte terug op zijn wieltjes. Aandachtspunten zijn dus nog de schokdempers vooraan lekvrij krijgen, en de uitlijning van de voor wielen. Maar eerlijk gezegd ben ik toch een beetje trots op het resultaat.
Weer maar eens, geen spectaculaire verhalen. Alle delen zandstralen, nieuwe bussen, nieuwe veren (ook hier een gebroken veer). Gedetailleerde info heb ik weer gevonden bij www.mgaguru.com. Het verhaal van de schokdempers heb reeds eerder aangehaald. Dus, de boel monteren en klaar. Dacht ik toch. Eén van de schokdempers is enige tijd later 'spontaan' beginnen lekken, zonder enige vorm van belasting, nee geen taksen of zo, gewoon, zonder iets te doen. Ze zijn nochtans gemonteerd met nieuwe dichting; nog te bekijken. En, mogelijk belangrijk aandachtspunt, na volledige montage van zowel achteras als vooras, lijkt het of de voorwielen niet correct staan tov de achterwielen. Ik zie hier echter geen punt waar ik kan regelen, nog te bekijken.
De bladveren zijn relatief simpel de demonteren. Ze zijn in mekaar geklonken en de beugels zijn relatief gemakkelijk open te plooien zodat de verschillende bladen los van mekaar komen. Eén voor één zandstralen en terug in mekaar steken. De verschillende bladen afzonderlijk schilderen zou geen goed idee zijn heb ik eens vernomen, zou te maken hebben met frictie onderling. De vrije hoogte van het eerste set is 6.6 inch, zoals voorgeschreven in de technische data, zo goed als nieuw dus. nu het tweede setje... bij het demonteren blijkt er een gebroken veer tussen te zitten. Een week werk heeft alleen schroot opgeleverd, nieuwe dus; alsook de nieuwe voorveren, zat ook een gebroken bij.
Over het stuurhuis valt niet veel te vertellen, gewoon een onbekrachtigd tandheugel stuurhuis. Enkel de rubbers links en rechts waren belabberd, nieuw vlot verkrijgbaar. Dus heel het ding weer maar eens grondig zuiver gemaakt, nieuw vet erin en terug geassembleerd. De fusee's op de uiteinden worden ook vervangen, de rubberdichtigen over de kogels hadden hun tijd wel gehad. Op het eerste zicht zat er geen dichting bij de uitgang van de stuurkolom, maar bij het opvullen met vet, puilde dit er netjes uit langs die uitgang. Tekeningen nagekeken, en ja, hier hoort een vilten dichting te zitten. Heb ik niet direct bij de hand, met een gepaste O-ring moet dit ook lukken, en ja, stuurhuis is 'vet'dicht.
Ik vind spijtig genoeg geen foto's terug van de revisie van de schokdempers. Maar het kan, alhoewel het werkplaatshandboek het tegendeel beweert. Vooral de voorste zijn redelijk probleemloos te demonteren. De as steekt doorheen het huis en kan er uit geperst worden na demontage van de tweedelige triangel.
Ik heb zo'n vermoeden dat deze auto ooit een flinke trek rechts vooraan heeft gekregen. De as van desbetreffende schokdemper was een beetje krom en ook de triangel stond flink uit de haak. In eerste instantie heb ik alles terug gericht, lukte vrij goed, tot ik zag dat het huis ook gescheurd was, juist ter hoogte van het scharnierpunt, een weggooierke. Maar geen nood, deze zijn betrekkelijk gemakkelijk tweedehands te vinden. Geef er vooral nooit teveel geld aan uit, revisie stelt echt niks voor.
De achterste zijn wel wat lastiger uit mekaar te halen, er is een zogenaamde blinde zijde, hier is de boring door het huis dicht gemaakt met een geperst plaatje, is lastig terug oliedicht te krijgen nadien.
Heel veel foto's en info hierover vind je terug bij www.mgaguru.com/MGtech
Op het chassis en de achteras zitten bevestigingen voor een ophanging van de achteras, deze houden de achteras vast bij het opkrikken van de auto zodat deze niet in zijn bladveren gaat hangen. Bij demontage van de achteras brak er eentje af, en het andere zag er ook niet bepaald schitterend uit. Twee nieuwe gemaakt op de draaibank, juiste schroefdraad erop gesneden (5/8UNF als ik me niet vergis) en er terug aangelast.
Tja, de remmen horen er ook bij. De trommels en de achterplaten zijn reeds gezandstraald, echt handig hoor als je dit zelf thuis kunt doen...
De rempompjes achteraan zijn ook zuiver gemaakt, tenminste langs de buitenzijde. De boringen zijn iets minder simpel. Aangezien de bediening van de handrem in de pomp mee geïntegreerd is, is de boring gedeeld, en gescheiden door een hefboom. Dit maakt dat de boring voor de remcilinder relatief kort is en onderbroken voor de zuiger en hefboom van de handrem. Knap lastig om te honen, om niet te zeggen: met de standaard hoonapparaatjes niet te doen. Ik heb er twee op kapot gedaan, de hoonsteentjes blijven steeds haken achter de uitsparing voor de hefboom van de handrem, en, aluminium honen gaat niet heel goed. Dus... remmen zijn belangrijk, nieuwe kopen.
het differentieel van de achteras is gedemonteerd, volledig en goed uitgewassen. De tandwielspeling, in gemonteerde toestand kan ik controleren met 'pruisisch blauw', hiermee kan je zien of de raakvlakken van de tandwielen OK zijn weliswaar in koude toestand. Het blijkt er allemaal goed uit te zien, speling is aanvaardbaar. Dus dit wordt niet verder gedemonteerd. Voor verdere demontage is wel wat ervaring vereist ivm afstelling van 'koude' speling, dus als 't nog goed is beter afblijven. De as zelf was ik ook deftig uit, alles monteren met nieuwe lagers en dichtingen, kleurtje geven en klaar.
Een laatste afwerking zetten we er zelf wel op: een enkele lagen Hamerit lijken me goed. Is zeker niet goedkoop, maar wel goed bestand tegen steenslag en andere rotzooi dat onder je wielen komt.
Ik ben eigenlijk best een beetje trots op het resultaat...
Zo geraakt het chassis stilaan in 'nieuwstaat'. Om dit zolang mogelijk te behouden laat ik het volledig zandstralen en metaliseren. Zelf stralen is best mogelijk maar laat zoveel rotzooi achter dat het eigenlijk niet te doen is.
Ik heb iemand gevonden die het voor een vriendenprijsje wil doen, eerste roestbehandeling inbegrepen. Niet twijfelen...
De MGA heeft geen matching numbers, wil zeggen dat, fabriek af, de motor en de versnellingsbak eigenlijk niet bij dit chassisnummer horen. De motor is eentje van een MGB, 1800cc, terwijl, volgens het bouwjaar het een 1500cc zou moeten zijn. Er is ook gefoefeld met de achterzijde, heeft de achterlichten van een MGA MK II, klopt niet met het bouwjaar.
Aangezien dit alles al niet origineel is, zit ik er ook niet mee een andere versnellingsbak te steken, een 5de vitesse gekoppeld aan een 1800cc is altijd welkom. Ik heb er eentje gevonden van een MGB, voor een zacht prijsje. Deze versnellingsbak is echter nooit in een A ingebouwd, enkele wijzigingen dringen zich op. Daarom moet ik de motor en de 'nieuwe' versnellingsbak terug monteren om de juiste plaats van de versnellingsbaksteun te vinden. Hiervoor heb ik een originele 'wieg' van een B aangeschaft, ietwat aangepast en in het chassis van de A gelast, dwarsbalk wat aangepast zodat de boite nergens tegenaan tikt bij het rijden. Later zal ook de middentunnel moeten vergroot worden, het electromechanisch gedeelte past niet onder de originele tunnel. Maar da's iets voor een andere keer.
Detaillekes niet vergeten... Alle beugeltjes, steuntjes ed voor elektriciteit naar voor, naar achter, brandstofleiding naar voor, ze moeten er ook zijn. De montage voor beide batterijen (2x 6 volt) waren zo goed als verdwenen, dus kompleet vervangen...