Een laatste middagmaal op Belgische bodem met aligot uit de Aveyron. Heel eenvoudig maar met een symbolische waarde. Zo heb ik de nodige calorieën om morgen te starten.
Vandaag zijn we begonnen met het klaarmaken van de bagage. Dat is een heel karwei want van elk stuk moet je heel goed nadenken of je het wel echt nodig hebt. Bij voorbeeld: neem ik een echte pyjama mee of trek ik mijn plan met een trainingsbroek en een t-shirt? Of: neem ik een fietsjas mee voor koud weer of zal dat niet nodig zijn? Zo heb ik het uiteinde van de steel van mijn tandenborstel afgezaagd omdat hij niet vlot in de toiletzak geraakte. En heb ik in de apotheek kleine potjes gehaald om een bepaalde zalf in over te scheppen. Ik heb zelfs gratis staaltjes gekregen. Morgen of zaterdag stop ik alles in de 4 fietstassen en maak ik een lijst van de inhoud van elke tas zodat ik niet alles overhoop moet halen als ik vergeten ben in welke tas ik iets heb gestopt. In elk geval zorgen we ervoor dat de bagage, tassen inbegrepen, de 16 kg niet overschrijdt.
Ik beleef veel plezier aan de mooie, spontane reacties die de leerlingen van onze beide zesde klassen posten op mijn blog. Die reacties zijn voor mij een hart onder de riem, d.w.z. dat ze mij ertoe aanzetten om voorzichtig te zijn en mijn best te doen op mijn pelgrimstocht. En wees er maar zeker van: ik hoop ook van harte dat ik jullie allemaal (volwassenen en jongeren) gezond en gelukkig terugzie op 11 mei in Peyrusse-le-Roc.
Vandaag heb ik de plaatsen voor de eerste twee overnachtingen van mijn pelgrimstocht gereserveerd. De eerste nacht zal ik, als alles naar wens verloopt, slapen in een 'chambre d'hôte' ten zuiden van het stadje Bavay (département du Nord) en de tweede overnachting is in een hotel ten zuid-oosten van Laon dat een speciale prijs geeft voor pelgrims op weg naar Compostela (ontbijt en avondmaal inbegrepen). De andere overnachtingen zal ik zoeken op de dag zelf of misschien soms reserveren de dag tevoren. We zien wel.
Vandaag heb ik een eerste testrit gedaan met de trekkingbike. Alles lijkt perfect: zithouding, remmen, derailleurs, wielen, zadel, afstelling van het stuur, klikpedalen en nieuwe schoenen, bandenspanning, ketting, ... Hopelijk is dat volgende week ook zo. Het is in elk geval veel comfortabeler dan met het koersfietsje waar ik nu nog enkele trainingsritjes rijd voor de conditie: vandaag heb ik 59 km gereden op 2u.02 min.: een gemiddelde van net geen 29km/u. Het voelde vreemd aan toen ik langs de Waalse kant van de Schelde ter hoogte van Spiere passeerde en ik me realiseerde dat de school daar in volle activiteit was. Ik zal toch maar voorzichtig blijven, dat ik niet word uitgeschakeld door een stom ongeval.