Ter gelegenheid van Gedichtendag wordt Mark Meekers uitgenodigd in de bibliotheek van de gemeente
Zwijndrecht.
Hij houdt een lezing
over eigen poëzie, becommentarieerd en geïllustreerd met dias.
Mark Meekers spreekt over poëzie,
die voor hem software voor de ziel
is, het wedstrijdencircuit, de kenmerken van zijn verzen, zijn inzichten over
vorm en inhoud. Hij doet zijn carrière uit de doeken van wieg tot wandelstok
en illustreert dit met gedichten.
Als beeldend kunstenaar (onder
zijn eigen naam Marcel Rademakers) ligt het beeldgedicht -het gedicht bij het
werk en het leven van een kunstenaar- hem nauw aan het hart. Hij toont een
reeks dias, met een lijntje muziek, en draagt daarbij voor. Komen aan bod: Van
Gogh, Camille Claudel (beeldhouwster), Gauguin, Rembrandt, Meunier (van de
koperen mijnwerksmuntjes). Zij illustreren themas als: existentiële angst,
vrouwenemancipatie, verlangen naar het paradijs, de zoektocht naar Licht,
sociale bewogenheid.
Hij staat wat langer stil bij
zijn bundel over de schilder van de Antwerpse haven: Eugeen Van Mieghem. Als
eerste dorpsdichter van Doel verduidelijkt hij zijn standpunt over het
verdronken dorp en brengt het poëtisch weer tot leven. Hij krijgt daarbij steun
van Wannes Van de Velde. Als provinciedichter opent hij even een
Vlaams-Brabants boekje. Hij leest enkele pikante teksten uit zijn recente
bundel rond de verketterde tekenaar Félicien Rops.
Tot slot toont hij zich als
sociaal geëngageerd dichter en legt hij de vinger op asielbeleid,
dierenmishandeling, kinderarbeid, fascisme, en hemeltergende miserabele
toestanden in Afrika, zoals beschreven in zijn Tanzania-bundel.
Poëzie is software voor de ziel (Mark Meekers) / "Poësie
is sagteware vir die siel" (Mark Meekers) / La poésie est un logiciel pour lâme (Mark Meekers) / carmina animae software(Mark Meekers)/ Poetry is software for the soul(Mark Meekers) / Poesie ist eine Software für die Seele(Mark Meekers) / 詩是靈魂的軟件 (Mark Meekers) / La poesía es un software para el alma (Mark Meekers) / La poesia è un software per l'anima(Mark Meekers) / A poesia é um software para a
alma(Mark
Meekers) / Poesia
soul egiteko softwarea da(Mark
Meekers) / паэзія
гэта праграмнае забеспячэнне для душы(Mark Meekers) / La poesia és un programari per a l'ànima(Mark
Meekers) / Poesi
er software for sjælen(Mark
Meekers) / Runous
on ohjelmisto sielu(Mark
Meekers) / ποίηση είναι ένα λογισμικό για την ψυχή(Mark Meekers) / Költészet
szoftver a lélek(Mark
Meekers) / Puisi adalah perangkat lunak untuk jiwa(Mark Meekers) / Tá filíocht bogearraí le
haghaidh an anam(Mark
Meekers) / Ljóð er
hugbúnaður fyrir sálina(Mark Meekers) / 詩は魂のためのソフトウェアです (Mark Meekers) / Poeżija huwa softwer għall-ruħ(Mark Meekers)/ Poesi
er programvare for sjelen(Mark Meekers) / Poezja
jest oprogramowanie dla duszy(Mark
Meekers) / Poezia
este un software pentru suflet(Mark
Meekers) / şiir
ruh için yazılım(Mark
Meekers) / Poezija
je programska oprema za duo(Mark
Meekers) / Poesi
är ett program för själen(Mark
Meekers) / Mashairi ni programu kwa ajili ya nafsi(Mark Meekers) / Poezie je software pro
dui(Mark
Meekers) / Thơ là phần mềm cho các linh hồn(Mark Meekers)
Naar
jaarlijkse traditie gaat op 26 december 2010 het KERSTCONCERT door in Galerie Hannah
te Herent om 10.00 uur.
Mark Meekers leest zijn gedichten rond
vier themas: oorsprong en begin, geboorte
en nieuw leven, verwachting en hoop,vreugde en dankbaarheid.
Cello:
Herman Van Puyenbroek (Kon. Vlaamse Opera
Antwerpen, Nationaal Orkest van België)
Piano:
Lode Luts
Ze
spelen Paul Bazalaire, Henry Purcell, Jules Massenet, Miska Hauser, Anton
Dvorak, H. Ackermans, Emile Dunkler, Brahms,
Kiselgof, Grieg, Beethoven en Fernand Bastin.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen) Tags:poëzie, Mark Meekers, Kerstmis, Herman Van Puyenbroeck
10-12-2010
Mark Meekers (Marcel Rademakers) belicht de TENTOONSTELLING VAN PETER VERDONCK
AAN DE LIJN GEHOUDEN: PETER VERDONCK, graficus-schilder
schilderen
is de kleine materie mateloos beminnen
met alle ogen jagen op licht, licht opjagen
lopen op zonnestralen, vinden en verliezen. (Mark
Meekers*)
Na zijn studies als grafisch
vormgever was Peter Verdonk 25 jaar werkzaam in de design en de publicitaire
sector.
Hoewel dit een koele, eerder onpersoonlijketechnische bezigheid was, bleef hij voeling houden met het écht
creatieve en het warm-menselijke. Door allerlei omstandigheden in zijn
privéleven werd hij onlangs gedwongen dieper in te gaan op essentiële zaken als
dood, liefde, maatschappelijke verhoudingen. Hierbij onderging hij een kleine
hergeboorte en knoopte terug aan bij de interesses en de impulsen uit zijn
jeugdjaren. De druk van dit mentale drijfgas werd hem te sterk zodat hij een
uitlaatklep moest zoeken. Zijn beeldend werk kan dan ook voor een stuk worden
gezien als therapeutische sessie, als louterend en bevrijdend. De kunstenaar
getuigt: Het wordt meer en meer een
passie Spontaan, zonder veel nadenken,
beredeneren of voorbereiding. Heel direct dus, momentopnames van gevoelens. Dit
artistiek project is echter geen solotocht, maar bezit voldoende beeldende
kwaliteiten om ook de medemens aan te spreken, te confronteren. Ik wil mijn werken niet opbergen maar
anderen mee laten genieten van het resultaat, laat hij zich ontvallen en
voegt eraan toe: Net zoals muzikanten,
theatermakers of stand-up comedians inkom vragen.
Verdonck is geen nieuwkomer:
Peter heeft een doorgrondende blik op de kunstgeschiedenis, de actuele
esthetische aanvoeling en neemt niet voor het eerst potlood en penseel ter
hand. Hij nam deel aan enkele groepstentoonstellingen in culturele centra, het
Jordaenshuis en cafés in het Antwerpse. Recent stelde hij tentoon in de Sint
Jozefskapel te Brasschaat, de Bistro-ruimte galerij van Campo (Antwerpen), de
showroom SITnSO (Boechout), de Foyer Vooruit (Boechout) en ook het Badhuis in
Antwerpen en het Cultuurcentrum Trancé te Ekeren staan op het programma.
De materiaalkeuze van zijn werk
is bewust eenvoudig: papier, karton, recyclagemateriaal, houtskool, potlood,
inkten, verf. Hij noemt het onbelangrijk.
Het achterliggende idee telt wel voluit mee: Geen artistieke voorschriften! Ik houd mij niet aan bepaalde stijlen,
normen, afspraken, het resultaat is niet te voorspellen. Ik wil experimenteren!
Mooi zo dit anarchistisch trekje.
Een echte kunstenaar moet niet de bestaande orde of zekerheden nogmaals
bevestigen. Hij moet exploreren, vernieuwen. Dat vereist veel meer creativiteit
en durf.Elke echte kunstenaar heeft in
wezen iets anarchistisch, zoekt naar een oprechte, eerlijke kunst, die zo
respectvol is om de toeschouwer niet te bedriegen met clichés of gevestigde
visies van het artistieke establishment.
Verdonck is geen filosoof die
mediteert over mens en kosmos of over de picturale act. Hij is meer een verteller die zijn gevoelens,
ervaringen, emoties en belevenissen wil uiten, niet met woorden, maar
plastisch, omdat ik deze vorm of ambacht het best beheers. Leven en kunst
liggen bij hem in elkaars verlengde. Hij put zijn onderwerpen uit de kleine
dagelijkse omgeving zoals die hem onder de ogen komt. Maar ook weer niet zo
letterlijk, hij levert geen kopie af: door de combinatie van uiteenlopende
elementen krijgt het resultaat een bijklank, een vreemde surreële betekenis.
Hij geeft de vrije loop aan hand en hoofd zodat elk werk experiment wordt, dat
de auteur zelf moet verrassen. Het mondt echter nooit uit in betekenisloosheid.
Een bevreemdende fascinatie, een wat bizarre magie gaat van deze werken uit.
Hij switcht van figuratie naar abstractie of beweegt zich even ongegeneerd,
ongeremd op het tussenliggend terrein.
Hij werkt met zuiver grafische en
picturale middelen. Dit is (nog) grafiek! Dit is (nog) penseelkunst! In de lijn
van de traditie maar toch actueel, van deze tijd. Zijn werk bezit uitgesproken
eigen accenten: stijl.
In zijn gestileerde figuren speelt
de lijn de hoofdrol. Met grote soepelheid laat hij ze dansen, arabesken
tekenen, strak in houding staan, meestal tegen een abstracte achtergrond. Soms
komen ze na wat kijkwerk uit het netwerk van strepen en graveringen te
voorschijn. Een aantal werken is louter textuur, die dynamisch werkt,
afwisselend zich bescheiden op de achtergrond houdt om zich dan weer op de
voorgrond te dringen.
Er is niet alleen de losse pols,
er is ook het ironisch berispende vingertje: Frivool spotten met maatschappij en kunstenaars die het te ernstig
nemen, te zakelijk! Of gewoon plezant
doen, Zotte dingen maken
(waarom Zot niet met hoofdletter?) Humor relativeert, maakt vrij. Peter heeft
spontaan de essentie van de lach gevat: een combinatie van herkenbare elementen
uit diverse situaties die met elkaar botsen en zo de logica aan het wankelen
brengen. Zie deze tekeningen als een bevrijdende gezondheidskuur: maak de
wangen los.
Het kleurgebruik is gereduceerd
tot het inkleuren van grafische vormen. Door deze ondergeschiktheid horen de
werken eerder tot de grafiek dan tot de schilderkunst. Wie zal er zich zorgen
om maken? Verdonck zeker niet: Naast of
onder de lijnen/normen werken, daar hou ik van. Zijn scala bestaat uit:
oker, rood, wit van de ondergrond en het zwart van de omtrekkende lijn (voor
zover zwart / wit kleuren zijn). Ik hou
van rood maar evengoed van grijs en zwart. Hoewel hij aan elke tint
bepaalde psychologische eigenschappen toekent past hij dit zelden bewust,
functioneel toe. Anders gezegd: ook als hij kleur gebruikt, tekent hij ermee.
Deze soberheid van palet geeft sterkte, stevigheid, werkt overtuigend,
nadrukkelijk.
Peter Verdonck liet zich ook
opmerken als gesmaakt rockartiest, die flink wat eigen composities uit zijn
gitaar sloeg. Deze muzikale gen werkt door in zijn beeldend werk: het ritmische
accent, het hoge tempo van zijn grafiek getuigt hiervan. Als weinigen slaagt
hij erin zijn tekeningen te electriseren, onder hoogspanning te brengen.
Saaiheid staat niet in zijn vocabularium.
Vergelijkingen met andere
kunstenaars zijn lichtjes denigrerend alsof Verdonck geen eigen (hand)tekening
zou hebben. Zoals aangetoond heeft hij dat beslist. Maar omdat hijzelf dit
doosje opende haal ik er ook even zijn lievelingsartiestenuit. Houden van wil niet zeggen kopiëren,
maar wel: dezelfde snaren in zich voelen trillen, dezelfde akkoorden op een
ander instrument, volgens een persoonlijke interpretatie aanslaan. Een
Alechinsky-touch vind je in de eerder abstracte bladen, Paul Klee loert over de
schouder in de figuratieve prenten,Bosch, Brueghel en Fred Bervoets knipogen mee in de mild ironiserende
platen. Dit zijn niet de minsten. Het is geen oneer met dit niveau verwantschap
te voelen.
Uit het trefzeker, dynamisch,
muzikaal, humoristisch werk van Peter Verdonck straalt de vreugde van het
creëren van het papier af, precies zoals hij het uitdrukt: Ik geniet ervan, ook van het resultaat. Wij ook Peter. En wanneer
de kunstenaar zich ontvallen laat: Kan
er niet mee stoppen fantasieën dwarrelen door mijn hoofd, moeten eruit, op
papier, houtof karton, doet er niet
toe. Kunnen we met veel plezier deze artistieke verslaving aanmoedigen!
Marcel Rademakers (Mark Meekers),
kunstrecensent
* Uit: Van binnen uit verlicht, gedichten en kunst, Demer Uitgeverij,
2010, p. 8
Is de titel van een literaire solidariteitsavond met de Liga voor
de Mensenrechten Mark Meekers (eerste dorpsdichter van Doel) - Peter Holvoet-Hanssen (stadsdichter van Antwerpen) - Paul
Vincent - Dianne Nuyts - BertBevers - Frank De Vos (huidig dorpsdichter van Doel) lezen hun gedichten
Intermezzos: Hans Gooris, dwarsfluit - Lisa Geets, altblokfluit
Op vrijdag 2 juli, 20.00 uur, in het Vrijzinnig
Ontmoetingscentrum
Lange leemstraat 57, Antwerpen,
*inkom 2 voor de Liga* Organisatie: KunstDoel vzw
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Tags:poëzie, literatuur, mark meekers, Liga voor de Mensenrechten
25-06-2010
MARCEL RADEMAKERS (MARK MEEKERS): TENTOONSTELLING
Op vrijdag 25 juni om 20.00 uur liep de
groepstentoonstelling
HET NIEUWE DOEL van
stapel.
Voor deze gelegenheid componeerde schilder-dichter MARCEL
RADEMAKERS / MARK MEEKERS een vijfdelige PICTURALE SUITE IN Doel-mineur. (Vijf schilderijen in gemengde techniek, acryl,
pastel, potlood, organische materie, 70 x 100 cm)
De tentoonstelling
loopt van 27 juni en 4 juli 2010 van 14 tot 17 uur
In het Vrijzinnig Ontmoetingscentrum, Lange
leemstraat 57, Antwerpen
In de
universiteitsbibliotheek, Ladeuzeplein, Leuven werd de nieuwe bundel van Guido
Cloet voorgesteld. Mark Meekers bracht voor een overtalrijk opgekomen publiek de
introductietekst.
In een
kwart eeuw schreef Guido Cloet drie dichtbundels: Na Onmogelijke Onmin
(1986) en Levend (1995) voorspelde Karel Sergen dat zijn derde
publicatie in 2004 op de markt zou komen. Maar Guido schrijft enkel wanneer hij
werkelijk iets te zeggen heeft en het werd dus 2010 voordat Mondige stilte
zijn geboorteschreeuw liet horen.
Mark Meekers concludeert als volgt: Op een onnavolgbare, eigen wijze
brengt Guido Cloet een authentieke getuigenis van de levensweg waarlangs deze homo viator is gegaan. Met Chagall kan
hij zijn kunstwerk, zijn bundel: een
doorzichtige wand tussen mijn hart en het hart van de wereld noemen: een
liefdesverklaring.
Met Cloet komt eindelijk nog eens een dichter aan het woord die
zinvolle, existentiële zaken zegt, die ons het gevoel geeft dat we niet álléén
onderweg zijn. Hij schreef een bundel die in alle opzichten rijk is. Ik heb het
hier niet over de financiële waardering van een product van de ziel, maar over
innerlijke rijkdom. De uiting van een gefundeerd leven is onbetaalbaar, overleeft
elke devaluatie.
Guido Cloet serveert ons een poëtische champagne, een mannelijke godendrank:
niet altijd doux, maar eerder brut, sec. Eindelijk iemand die het samenleven
een feest noemt en het woord geluk durft uitspreken! Ik heb de fles voor jullie
gedeeltelijk ontstopt, maak er een leesfeest van zodat de kurk er helemaal
afvliegt, want: Zo blauw is de hemel
daarboven (5, 4)!
BUNDEL VAN GILBERTE DE LEGER / INTRODUCTIE MARK MEEKERS
Op vrijdag 19 maart leidde Mark
Meekers in de grote zaal van de Bibliotheek Kris Lambert (Oostende) de bundel The Feast of
Burning Tongues / Feest van brandende tongen in. De Noord-Ierse
uitgeverij Lapwing (Belfast), publiceerde de laatste gedichten van de onlangs
overleden dichteres-schilderes Gilberte De Leger. Gedichten uit deze tweetalige
uitgave Engels-Nederlands werden gelezen door Martin Burke en Ingrid Verdonck.
De schrijfstijl van De
Legeris gekenmerkt door complexe
eenvoud, uitgezuiverd qua inhoud en woordkeus: zelden staat er een woord
teveel, je moet zoeken naar een adjectief. Haar schriftuur is beheerst, mengt
observatie en beschouwing, klinkt soms enthousiast maar ontspoort niet, is
gevoelig maar niet sentimenteel. Ze heeft alle clichés van tussen de tanden
gepoetst, spreekt met frisse adem en houdt daarbij nauwelijks rekening met
poëtische codes. Ze heeft vele aspecten van de poëzie van de jongste veertig
jaren in zich opgenomen en verwerkt tot een unieke, eigen stem. Ze aanvaard het
gebrek aan gehoor en beperkt succes. De literatuur relativerend, schrijft ze:
misschien blijft er hier en daar / een
woord van gisterenmaar het
verhaal / is meegenomen / achter de sluier / van de kim / waar zoveel verhalen
sterven. (Tekens in het zand,
85/ 10-11, 13-17)
De jury van een poëziewedstrijd
beoordeelde onlangs haar ingezonden tekst als een product van een jonge
dichteres. De zesentachtigjarige is dus niet verouderd, haar stijl en haar
pleidooi voor eerlijke maatschappij en schoonheid in natuur en kunst slaan nog
altijd aan. Is dit niet een beetje onsterfelijk zijn? Hoe kunnen we dat beter
vieren dan met de lectuur van Het Feest
van de Brandende Tongen? Ik ben er zeker van dat de lezers in vuur en vlam
zullen staan. (Mark Meekers, introductietekst)
Over Leven en overleven, de negentiende poëziebundel van Mark Meekers is na
twee maanden uitverkocht. De opbrengst van deze 1100 exemplaren werd integraal
overgemaakt aan P. Bolle in Tanzania.
De eerste reacties van de
recensenten kwamen binnen.
- Het mooiste dat ik in 2009 in handen kreeg. Wat een luxueuze
bundel! Bijna te mooi om OverLeven en Overleven in Tanzania te gaan!
Dit is geen kritiek, gewoon een opeenvolging van verwondering, bewondering, met
de mond vol tanden staan. Meekers beschikt over een indrukwekkend creatief
taalgebruik, over pakkende metaforen en vernuftig taalspel, ingrediënten die
nooit uit de stevige structuur van het gedicht ontsnappen. Meekers probeert
zijn boodschap duidelijk te maken, hij maskeert niet. Hij hoedt zich voor
hermetisch dichten, - dit vergroot de vervreemding, - hij brengt de inhoud
dichter bij de lezer via beeld, vergelijking, metafoor. De woorden hebben een
emotionele efficiëntie. Ze maken de inhoud tastbaar en aanvoelbaar. De dichter
beoogt toegankelijkheid en schrijft begrijpelijke poëzie.
(Th. Deleu)
*
- Deze bundel is een verrijking.
Een zeldzaam kleinood. Hij is te
degusteren als een doosje fijne Belgische pralines, die smaken naar de
Afrikaanse zon. Er zijn er bruine, donkerbruine, zwarte en een paar witte. Hun
vulling is crème en doet smaken naar meer. Drink er een heerlijke tas koffie
uit Tanzania bij. U zal verrukt zijn. (Dianne Nuyts)
*
Meekers komt in deze publicatie
sterk geëngageerd en betrokken naar voor met in elk gedicht wel beelden die
verrassen en wendingen waar je vaak meer dan één kant mee uit kunt. Onze
dichter heeft op een wijze die iets te maken heeft met wat Gauguin ooit ervoer
toen hij de baaierd in het thuisland ruilde voor de tropen, beslist oog voor
het paradijselijke van dit soort primitieve leven. Hij romantiseert daarbij
niet, maar registreert op de bijna wetenschappelijke wijze van de etnoloog. Je
staat te kijken van Meekers inleving in de materie. De uit Meekers pen gevloeide
metaforen mogen er zijn. Het is een
prachtboek (H. Baert)
Een gratis
exemplaar van de bundel wacht op de aanwezigen. Kom op tijd, de plaatsen zijn
beperkt.
MEER
INFO (flaptekst):
Mark
Meekers studeerde Wijsbegeerte en Letteren (KU Leuven). Hij schreef
kortverhalen, essays en visuele poëzie, publiceerde een roman
en
19 bundels gedichten. Hij richtte het dichterscollectief Mengmettaal op en is
voorzitter van de Nederlands-Vlaamse literaire Vereniging Concept.
Hij
is de eerste dorpsdichter van Doel en de meest gelauwerde Vlaamse dichter. Zijn
erelijst oogt ronduit indrukwekkend. In 2009 werd hij poëzie-ambassadeur van de
provincie Vlaams-Brabant. Onder zijn echte naam,
Marcel
Rademakers is hij eveneens actief als beeldend kunstenaar (internationale
groepen Lumen Numen en Fusion.
Mark Meekers publiceerde dit jaar
vier bundels poëzie:
Ropsiennes rond leven en werk van Félicien Rops, enige,
Belgische kunstenaar van Europees formaat uit de negentiende eeuw. (Februari
2009)
Doelgericht 55 gedichten die hij als eerste dorpsdichter van Doel
schreef bij de overlevingsstrijd van het bedreigde polderdorp. (Maart 2009 /
uitverkocht).
Over Leven en overleven, Afrika-gedichten ten voordele van het
scolarisatiewerk van pater Bolle in Tanzania, poëtische fotoboek. (November
2009 / uitverkocht)
Land van Stand, poëtische hommage aan
de provincie Vlaams-Brabant (Januari 2010)