Ik keur af wat u zegt, maar tot de dood zal ik uw recht verdedigen om het te kunnen zeggen. (Voltaire)
GEMEENTE- EN POLITIERAADSLID TE SINT-KATELIJNE-WAVER
01-03-2009
De pedofielen website...ja of nee?
Beste lezer,
Normaal ben ik tegen elke inbreuk op de privésfeer van het individu. De Big Brother is Watching maatschappij laat ik liever aan mij voorbij gaan. Maar ooit komen er toch voorstellen of iniatieven, die je principes toch even in vraag stellen. Het publiceren van veroordeelde pedofielen is daar zeker één van. Kan dit??? Kan dit niet...???
De kinderen zijn de hoeksteen van onze beschaving, onze toekomst, onze verantwoordelijkheid om ze te beschermen. Net zoals elke rechtgeaarde burger kookt mijn bloed met elk geval van pedofilie dat ik lees of over hoor. Kinderen zijn de belichaming van de onschuld en daar blijf je af!!
Maar goed mijn mening betreft deze mogelijke website, een publieke databank met alle veroordeelde pedofielen. Ik zie het nut er zeker van in, omdat in pedofilie de kans op recividisten toch vrij hoog ligt. Aan de andere kant is er natuurlijk die naar mijn mening kleine groep die wel zijn les geleerd heeft. Ik gebruik hier bewust niet het woord genezen, want pedofilie moet in de eerste plaats nog steeds als een misdaad en geen ziekte beschouwd worden. Maar goed die kleine groep, dat wel zijn les leerde en zijn straf deed, wordt hier mee aan de schandpaal genageld. Een moeilijke denkoefening .
Daarom zou ik eerder opteren voor een zeer uitgebreide databank, bij de politie of een gemandateerde dienst. Dit kan bijvoorbeeld ook Child Focus zijn, hoewel die hun core buisiness eigenlijk verdwijningen zijn. Deze databank kan geraadpleegd worden op aanvraag. Scholen, Kind en Gezin, Jeugdbewegingen, Sportclubs...... kortom ellk iniatief dat op een pedagogische begeleiding steunt kan zijn kandidaten laten screenen dat ze niet in die database zitten. Dit lijkt me een veel waardevoller iniatief dan bijvoorbeeld een website openbaar maken, die eerder een curiosa zou worden.
Voor de overige pedofielen die worden vrijgelaten en zich terug in de maatschappij vestigen, is het de overheid die een opvolgende en begeleidende rol moet spelen, om zo recividisten eruit te halen.
Mijn mening over deze materie, het opstellen van zo'n uitgebreide database, zeker en vast. De modaliteit moet toch even over nagedacht worden.
Vlaams CD&V-parlementslid Johan Sauwens vraagt dat minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) een grondige, wetenschappelijke studie laat uitvoeren naar de effecten van het experiment van het gratis busvervoer in Hasselt. De kostprijs van het experiment is in tien jaar bijna verviervoudigd, terwijl er nooit grondig onderzoek werd uitgevoerd naar de effecten van de ingreep op het vervoersgedrag van de inwoners en bezoekers van de stad, luidt het.
Bijna viermaal duurder De kosten van het gratis openbaar vervoer in Hasselt zijn voor de openbare vervoersmaatschappij De Lijn gestegen van 967.000 euro in 1997 naar 3.453.000 euro in 2007. Dat is bijna een verviervoudiging.
Vijf miljoen per jaar Volgens Sauwens draagt iedere Vlaming jaarlijks een halve euro bij voor het gratis busvervoer. "Daar komen nog diverse bedragen van de stad Hasselt bij, in totaal goed voor anderhalf miljoen euro extra subsidies of zo'n 21 euro per Hasselaar. Het totale kostenplaatje van het gratis busvervoer loopt zo op tot bijna vijf miljoen euro per jaar", klinkt het.
Slechte score Uit de meest recente editie van de Stadsmonitor uit 2006 blijkt dat in Hasselt slechts 9,3 procent van de inwoners gebruikt maakt van het openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer. Daarmee scoort het gratis openbaar vervoer in Hasselt lager dan het betalend openbaar vervoer in andere centrumsteden, stelt Sauwens.
Beperkt effect De CD&V'er haalt ook een studie uit 1998 aan, waaruit blijkt dat het gratis busvervoer slechts een beperkt effect heeft op het autogebruik en dat niet zozeer het gratis tarief, maar wel het verhoogde aanbod doorslaggevende factoren waren om de bus te nemen. Sauwens acht het zinvol om die studie verder te verfijnen, rekening houdend met de vrij grote inbreng van belastingsmiddelen en de relatief lage effecten op maatschappelijk en sociaal vlak. (belga/eb)
(Bron www.hln.be)
Mijn visie:
Tja bovenstaande is geen nieuw gegeven natuurlijk. Elke mens met gezond verstand, wist toen dit project werd voorgesteld, dat dit een vestzak...broekzak operatie was. Het was duidelijk dat De Lijn de kosten niet ging dragen, de stad Hasselt zou dit ook niet volledig doen. Dus de volgende halte was natuurlijk de Vlaamse Gemeenschap, met zijn Vlaamse belastingbetaler. Het Heilig Paterke, kon wel mirakels aankondigen, maar ze niet financiëren. Een logisch gevolg van een pervers, bijna misdadig beleid dat nooit had gevoerd mogen worden. Maar jammer genoeg heeft plaatsgevonden. Maar het heeft de iniatiefnemer zeker geen windeieren gelegd, het Heilig Paterke, is weggepromoveerd naar een mooie gouverneursfunctie voor het leven en de rest is men al vergeten. Aleen jammer dat zoveel jaar later U en IK het kind van de rekening zijn en de kosten van dit verspilzuchtige project zullen moeten dragen.
Het Spa beleid te voeten uit, de voordelen nu en de lasten doorschuiven naar verdere generaties.... electoraal scoren, de gevolgen voor later. Andere tijden, andere mensen, zelfde streken.