In Nederland ligt de BOB-campagne zwaar onder vuur. Volgens experts zou het initiatief de vrienden van de bob aanzetten tot overmatig alcoholgebruik.
"Onder invloed van de drankindustrie wordt een bob vertoond die vooral nodig is om laveloze vrienden naar huis te brengen. Terwijl we juist duidelijk willen maken dat bovenmatig drinken altijd onverstandig is, ook als je niet rijdt", aldus dokter Rob Bovens van het Trimbos-instituut. (Bron: Gazet Van Antwerpen)
Mijn visie:
Een mooi voorbeeld hoe de wereld te onder gaat aan regeltjes en perceptie. De BOB campgne is een format die al jaren bejubeld wordt. De BOB campagne wijst de burger op een reeël gevaar in de maatschappij. Namelijk onder invloed van verdovende middelen achter het stuur kruipen. Uiteraard is het voor iedereen niet goed om overdreven te drinken of drugs te gebruiken. Maar dat is niet het doel van die campagne. Als mensen hun lazerus willen drinken of drugs gebruiken (wat trouwens een strafbaar feit op zich is), en deze rijden niet met de auto, vallen ze buiten deze campagne. Ik zie bijgevolg niet in waarom deze specifieke campagne zou aanzetten tot overmatig alcohol gebruik.
Als men telkens naast het doel van een campagne gaat kijken, kan je elk iniatief afschieten. De Responsable Young Drivers, zouden dan ook aanzetten tot alcohol gebruik, want ze rijden dronken bestuurders naar huis, die anders niet zouden gedronken hebben.
Men mag geen condooms meer promoten bij tieners, want die zouden de drempel naar sex kunnnen verlagen. Ik zou toch de tienermoeders niet te eten willen geven.
Sensibilisatie is een mooi en noodzakelijk iets, maar op den duur moet men opletten voor teveel belangengroepen en oversensibilisatie, vaak op het belachelijk af. Het individu is heus niet zo dom, dat er constant voor hem gedacht moet worden.
Luc,