Voor Lijst Dedecker (LDD) is het ongehoord dat de regering Leterme naar een manier zoekt om de Waalse vliegtuigonderdelenbouwer Sonaca bij te springen. De steun is een Franstalige eis in ruil voor de kapitaalinjectie bij het Vlaamse KBC.
Jean-Marie Dedecker, kamerlid van LDD: Leterme wil blijkbaar de Vlaamse belastingbetaler laten opdraaien voor het Waals financieel en economisch geknoei. Werkt het Marshall-plan soms niet? Op die manier zijn we met regering Leterme terug aanbeland bij de wafelijzerpolitiek van de vorige eeuw: voor wat hoort wat. We weten wat dat opgeleverd heeft: mislukte miljardenprojecten zoals de scheepsliften van Strépy.
De vergelijking die de Waalse politici maken tussen de bank KBC en de vliegtuigbouwer Sonaca gaat trouwens helemaal niet op. KBC was en is een gezonde bank met een uitstekend financieel beheer. Het Waalse Sonaca is een bedrijf waar er de laatste jaren echt gemorst werd met geld en is nu al één van de zwaarst gesubsidieerde Waalse bedrijven. Alleen al aan kapitaalsubsidies werd in de periode 2005-2007 3,3 miljoen euro verkwist. Niet toevallig is het Waals gewest bijna volledig eigenaar van Sonaca.
Dedecker: Wat de Walen moeten doen is het goed financieel bestuur van de Vlaamse ondernemingen overnemen. Het financieel beheer van Sonaca was een ramp. Zo vond het management van het bedrijf het niet nodig zich in te dekken tegen een daling van dollar. In tegenstelling tot Vlaamse bedrijven zoals Barco die dit wel deden. Moeten de Vlamingen daar nu voor opdraaien?
De bedrijfsresultaten voor Sonaca zijn desastreus. Voor de eerste helft van dit jaar wordt gerekend op een verlies van 15 tot 20 miljoen euro. Geld pompen in Sonaca komt dus neer op het pompen van geld in een bodemloze put.
Dedecker: De bevoegdheden op het gebied van de vliegtuigbouw liggen grotendeels bij de deelstaten. De luchtvaartindustrie is trouwens een speerpunt van het Waalse Marshall-plan. Als de Waalse regering in actie wil schieten, dan kan ze dit dus. Of gaat de Vlaamse regering en minister van Economie Patricia Ceysens toelaten dat Leterme de bevoegdheden van de vliegtuigbouw gaat herfederaliseren omdat er een Waals bedrijf in nood is?
(bron: Persdienst LDD)
Mijn visie
Weer een typisch voorbeeld van de compensatiepolitiek van Wallonië. Vlaanderen heeft iets gekregen onmiddellijk moeten er één en ander recht gezet worden! Eén van de belangrijkste redenen waarom de communautaire onderhandelingen naar mijn mening een stille dood gaan sterven. Het kan niet zijn dat telkens het voor wat, hoort wat principe wordt toegepast. Dit is geen blijk van goed bestuur.
Als Vlaanderen deze regel zelf ook in de praktijk zou brengen, heeft Wallonië een enorme achterstand aan gunsten toe te staan, of worden decenia van belangeloze solidariteitsoverdrachten, dan net iets makkelijker onder de mat geveegd?
Wat mij in dit specifiek geval stoort, is de ongelijkheid in dossiers waar hier compleet aan voorbij gegaan wordt. De garanties die er voor de bankcrisis gevegen zijn, waren nodig om héél het land (dus vooralsnog ook Wallonië) van de totale chaos te vrijwaren. Meer nog de specifieke garantie naar KBC is zelfs maar preventief, om eventuele schade in te dekken. Deze bank boert naar de huidige normen vooralsnog redelijk. De eis van Wallonië om in een verlieslatend privé bedrijf geld te pompen is hier totaal naast de kwestie.
Ik begrijp dat zulke failissementen tot sociale drama's leiden, dit is een triest gegeven in de huidige arbeidsmarkt, en ik wens het niemand toe. Maar het kan en mag niet zijn dat de overheid verplicht wordt bij elk van deze gevallen in te grijpen. Dit is een keerzijde van de vrije markteconomie, waar we gepast moeten op reageren, maar zeker niet door de privé sector in overheidshanden te leggen. Dat systeem is destijds achter het ijzere gordijn toegepast en heeft ook niet stand gehouden.
Als Vlaamse liberaal is het mijn mening dat we de privé-sector zeker moeten sensibiliseren en voor hen een zo ondernemingsvriendelijk mogelijk klimaat moeten scheppen, maar hen niet bettutelen, of aan regelneverij doen. Dit werkt averechts.
Wallonie moet beseffen dat de tijd van nemen voorbij is, als ze verder willen met België zal het moeten leren samenwerken, innoveren en VERANTWOORDELIJKHEID nemen voor zijn economie en economische tekorten.
Luc,
08-11-2008, 11:51
Geschreven door Luc 
|