29 maart : Sportraad Provincie 1 - 4 april : weekend Zeeland 6 april : Buitenspeeldag http://www.buitenspeeldag.be/ 9 april : Scheldetocht Groen! Plus en Jong Groen!
Ben nu officieel "PETER" van de "trage wegen" gelijklopend met het looppad langs onze dijken.
Het heeft misschien wat lang geduurd voor ik reageer maar ik heb daarom niet minder genoten van jouw felicitaties voor mijn voorzittersschap.
Voorzitter worden verandert je leven van vandaag op morgen, zeker als dit ook nog eens samen valt met koninklijke uitnodigingen en contacten met wijze mannen als Herman Van Rompuy en Armand De Decker met in hun zog de journalisten die allemaal willen weten wat er gezegd en niet gezegd is.
Maar wees gerust ik zal me niet de hele tijd laten opslorpen door de feiten van de wetstraat. De dorpsstraat, onze leden, onze mandatarissen, onze militanten en sympathisanten zijn me dierbaar. Ik hoop jullie spoedig te ontmoeten zodat we samen aan de weg kunnen timmeren, de groene weg naar een betere toekomst.
Uittreksel uit bovenstaand artikel : "Op sommige plaatsen ligt dat wel moeilijk. Hier en daar zit de SLP in de meerderheid en Groen! in de oppositie"
Dit is zeker van toepassing in onze stad. En wat doen we ermee? Rond de tafel gaan zitten en erover praten? Liggen de standpunten niet te ver uit elkaar? Mag men een persoonlijke mening hebben of schikt men zich naar teamorders?
"De integratie zal ook gebeuren in de lokale afdelingen. Op plaatsen waar dat moeilijk ligt omdat de ene partij in de meerderheid en de andere partij in de oppositie zit, zullen de SLP-mandatarissen onder eigen vlag blijven werken. Zo kunnen zowel SLP als Groen! de engagementen ze zijn aangegaan na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 respecteren." (Groen!)
Er zal nog veel water door de Liere Neten vloeien denk ik. Maar ik wil de moeilijke oefening wel mee helpen maken, als Groen! voorzitter Lier wil ik mijn verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan.
Wat kunnen we doen om gezond oud te worden? Je leest en je hoort er geregeld over. Ook Groen!Plus wou het onderwerp verder uitdiepen. Tijdens een druk bijgewoonde studiedag deden liefst 6 sprekers een duit in het zakje.
En een dankwoord van de voorzitter. Beste vrienden en vriendinnen van Groen!Plus,
Vooreerst een gemeende dank aan u allen die vorige vrijdag en zaterdag in Berchem mee de handen uit de mouwen hebben gestoken zowel voor, tijdens en na de Inspiratiedag Gezond oud worden en daarmee hebben bijgedragen tot het welslagen en het rimpelloos verloop ervan. Proficiat !
Gelukkig is het probleem opgelost, enkel de voegen moeten nog opgevuld worden. En de lijnen (die de dag voor de werken geschilderd zijn???) moete ook herschilderd worden.
De trein naar Berchem om daar in het Groen! huis (de Chapo) de Groen!Plussers te helpen met de verhuis van stokken, vlag en wimpel. Gezamenlijk, met mijn goede vriend Bruno, en vele medebetogers op pad naar Brussel. De trein in Berchem had 10 min vertraging maar dat kon, net zoals het zeer slechte weer, de motivatie niet drukken. In Brussel nog even overstappen op een derde trein, met mijn 3m lange vlaggestokken niet evident in die massa. Volk, volk en altijd maar meer volk stroomde er toe. Alleen de politieke partijen die het voor het zeggen hebben lieten het massaal (enkel CDH aanwezig), maar dat is geen nieuw gegeven. Het interesseert hen toch geen moer. Toch waren de vakbondsafgevaardigen van ACV met velen aanwezig, maar ja zij hadden gisteren niet betoogd. Ook de zichzelf-groenrespecterende socialisten (buiten enkele ABVV-ers) blonken uit door afwezigheid. Waarschijnlijk had iedereen die niet aanwezig was wel een belangrijke reden om niet in Brussel te zijn. Kozen de liberalen geen nieuwe voorzitter? Maar de 15 000 betogers gaven wel een duidelijk signaal dat de man in de straat er wel mee bezig is. Uiteindelijk was de overgrote massa politiek ongebonden. Hopelijk levert de conferentie in Kopenhagen een positieve noot op, maar laten we niet al te voortvarend zijn. Met een tevreden gevoel zijn we huiswaarts gekeerd. Het zal niet deze manifestatie zijn die het klimaatprobleem gaat oplossen, maar op je luie krent zitten helpt je ook geen stap vooruit. See you in Kopenhagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aanstaande zaterdag, nb de dag voor Sinterklaas, komen alle geïnteresseerde, bekommerde klimaatburgers samen om met zijn allen duidelijk te maken dat ook Vlaanderen (en België) meer dan zijn steentje moet bijdragen. Het zullen niet de aanwezigen zijn die nog moeten overtuigd worden. Dit is een "warme" oproep om massaal aanwezig te zijn.
"Loop storm voor het klimaat", samen met uw vrienden en familie. Zaterdag 5 december 2009 om 14u, Luxemburgplein, Brussel. (Metro Troon of Luxemburgstation) Tips: * Kom met het openbaar vervoer, met de fiets, te voet, op skates, met de step * Klimaatbiljet van NMBS: 8,00 EUR heen-en-terug vanuit elk Belgisch station. Infos: www.nmbs.be
Beste Fietsersbondlid, Kom op zaterdag 5 december naar Brussel en "Loop storm voor het klimaat" ! Breng zoveel mogelijk vrienden, familie en medestanders mee. De afspraak is om 14u op het Luxemburgplein. Omdat we als Fietsersbond gegroepeerd willen opstappen, spreken we af op de hoek van de Trierstraat (kant Beliard) en het Luxemburg plein. Doe je Fietsersbondhesje aan (voor afdelingen: en neem je nieuwe spandoek mee) om de herkenbaarheid te vergroten. Het plein is te bereiken met het openbaar vervoer via metrostation Troon, treinstation Luxemburg of met de fiets natuurlijk.
Het zwemmen of het vissen is al enige tijd achter de rug. Reeds ettelijke dagen geleden werden alle putten volgestort met beton. Maar tot op heden zijn deze nog steeds afgesloten en een gevaar voor het verkeer. Niet enkel voor wagens maar voornamelijk voor de fietsers. Ik passeer er dagelijks minstens 2 keer en het is niet de eerste keer dat ik auto's over het fietspad zie "vliegen". Hopelijk komt er vlug een einde aan dit verhaal.
Sinds meer dan een week is de Lintsesteenweg een slalombaan. Het beton werd vakkundig verwijderd maar sindsdien kan men er gaan vissen of kunnen de kinderen er een zwempartijtje(spijtig dat het geen zomer is) houden. Misschien moet er eerst weer een ongeluk gebeuren. Dat er werken uitgevoerd moeten worden ok, maar werk ze dan ook onmiddellijk af (welk excuus heeft men nu weer). Het grappige is dat de dag voor de putten gegraven werden, men er de witte boordlijnen heeft herschilderd. "De nutteloosheid der dingen". Kan dat alleen in Lier?
Ook Lier laat armoede niet los. Zaterdag 17 oktober : "Ontsnappen uit armoede is een zaak voor iedereen" Grote Markt van 9u tot 12u Organisatie "Ons Gedacht"
Programma Nationale activiteit zaterdag 17 oktober
13u Verzamelen Sint-Katelijneplein, 1000 Brussel 13u-13u45 muziek door Gypsy Guitars 13u45-14u Victor Rondas brengt levensliederen 14u Hoe en waarom van deze dag van Verzet en gesprek met Staatsecretaris Armoedebestrijding 14u15 Start optocht voor het optrekken van de uitkeringen en laagste inkomens 15u30-16u15 Optreden Axl Peleman en trio 16u15-16u30 Les Brigittines brengen een stukje uit hun volksopera 17u Einde.
La Source zorgt voor soep en broodjes! Oxfam-Wereldwinkels zorgt voor koffie en thee!
Op dinsdag 25 augustus ll. verzond ik onderstaand e-mailtje met bijgevoegd de 2 foto's.
Graag wil er nogmaals op wijzen dat er dringend iets moet gedaan worden aan het fietspad op de Hoogveldweg (rechttegenover de beenhouwer Janssens).Ik weet dat er veranderingen gaan komen ivm het fietspad, Maar dit euvel kan vlug en gemakkelijk opgelost worden. Ik heb speciaal gisteravond enkele foto's genomen om aan te tonen dat het wel degelijk fout loopt. Het hoogteverschil bedraagt zeker van 2cm tot 7a8cm. Het kleine vlekje dat u op het wegdek ziet liggen is een pot appelcompot. waarschijnlijk door de grote schok uit een mandje gevallen. (Ik had geen borstel bij maar de glasscherven liggen er nu nog). Dit kan toch vermeden worden veronderstel ik.
De glasscherven waren vrij vlug opgeruimd. En ongeveer een week later kreeg ik volgend bericht terug :
Geachte heer Van Oosterwyck
Uw melding over een hoogteverschil in het fietspad aan de Hoogveldweg werd overgemaakt aan bedrijfseenheid wegen en water.
Zij hebben het aanwerken van de klinkers met de betonplaat op het fietspad ondertussen opgenomen in hun planning.
Nog enkele dagen later was alles prima hersteld en ondertussen ben ik er al een aantal keren over gereden, geen gewip meer. Als het positief is mag het ook vermeld worden, met dank aan diegene die er zich voor ingezet hebben
Gisteravond in Den Bril naar een interessante voordracht geweest van klimaatambassadeur Serge De Gheldere (serge-de-gheldere-de-vlaamse-ambassadeur). Een enige gelegenheid om de man eens in onze eigen contreien aan het werk te zien. Spijtig genoeg was er vanuit Lierse politieke hoek blijkbaar geen interesse. Niemand van de Lierse gemeenteraad gaf blijk van aanwezigheid, maar waarschijnlijk zijn zij allemaal klimatologisch volledig bijgeschoold. Meer dan 100 mensen waren samengekomen om te luisteren naar een uiterst gedreven klimaticus. Hij begon als ingenieur, is nu gastprofessor bij Groep T (www.groept.be/de-gheldere/), is klimaatambassadeur van Al Gore en heeft een eigen bedrijf Futureproofed. Zijn voordracht was voor mij niet echt vernieuwend, maar ik kan me inbeelden dat voor sommige aanwezigen de cijfers, statistieken en beelden toch ietwat verrassend overkwamen. Laten we er zelfs vanuit gaan dat hier de helft overdreven wordt, dan nog moeten we het er over eens zijn dat ons wereldje dat wij AARDE noemen door onszelf naar de ... wordt geholpen. Het is aan ons om er iets tegen te doen. En als we niet bij onszelf beginnen moeten we niet het lef hebben om het aan anderen over te brengen. Alle beetjes helpen hoe klein ook.Toch liggen de meesten onder ons er niet wakker van, het raakt ons (nog) niet in onze geldbeugel en het blijft een ver-van-mijn-bed-show. Als ik eerlijk ben, het is tegenwoordig nog altijd een beetje de global warming van de rijken. Een auto (http://www.teslamotors.com/, 45g CO2/km, prijs 40 000euro) met een lage CO2-uitstoot is niet voor iedereen betaalbaar, een passiefwoning brengt meer dan zijn geld op maar is duur in aankoop. De minder gegoede burger kan zich geen klimatologische aankopen aanschaffen, hier is en blijft nog veel werk aan de winkel en zullen de (politieke) verantwoordelijken meer dan hun duit in het zakje moeten doen. Maar met wat inventiviteit en goede wil kan men zelf positieve resultaten bereiken. Na de voorstelling heb ik de eer en het genoegen gehad een tijdje persoonlijk met de man te praten. Het is een zeer aimabel iemand die verdorie goed weet waar hij mee bezig is en waarover hij het heeft. En non-believers en critici zullen er overal en altijd bestaan. Maar dat er iets aan de hand is dat staat voor 100% buiten kijf.
De vakantiemaanden juli en augustus zijn in het politieke lopende jaar de minst wervelende maanden. Het is meestal absolute komkommertijd. Aan de hand van enkele kranten heb ik toch getracht om de maand juli in een politiek kleedje te gieten.
Graag toch nog één opmerking, schepen Vermeulen laat alweer zien dat het hem enkel om de centen gaat en dat deze zwaluwnestjes hem niet interesseren. Maar zijn we dat ondertussen niet gewoon aan het worden. Voor de heer Vermeulen is dit duidelijk "het" jaar teveel. Er valt met hem geen zinnig woord te discussiëren. Hopelijk komt er na 1 januari (met de heer Tersago???) verduidelijking en verbetering.
Een strijd tegen de klok om de boerenzwaluwen in de schuur van OCMW Lier te redden
Laat ons hopen dat het allemaal zulke vaart niet zal lopen, maar Groen! Nijlen is er toch niet gerust in. Daarom deze oproep :
Vandaag is er nog steeds geen zekerheid dat de werken zullen uitgesteld worden. Het vogelasiel maakt zich klaar voor een eventuele noodzakelijke reddingsactie maar vermits het gaat om insecteneters is dat lang niet evident. Indien de aannemer volgende week toch aanstalte maakt om de werken aan te vatten, wil ik graag dat zoveel mogelijk mensten een ketting vormen rond de schuur om de nodige tijd te winnen. Ik hoop dat het zover niet hoeft te komen, maar wil graag zoveel mogelijk mensen aanspreken om eventueel tot actie over te gaan. Indien je volgende week (vandaag 4/8/09) mee wil helpen, ontvang ik graag een SMS op het nummer 0474/27.62.10 en laat dan ook een mailtje met je naam en GSM-nummer. Zo kunnen we je snel bereiken indien nodig. Je kan deze mail ook doorsturen naar bevriende vogelliefhebbers uit de streek. Plaats van gebeuren: Itegemsesteenweg 2 , Bevel (heikant)
'De straat is lelijk en niet afgewerkt' Asfaltering van de Rechtestraat is veel mensen een doorn in het oog
LIER - De asfaltering van de Rechtestraat is een doorn in het oog van heel wat Lierenaars. De 'kinderkopjes' verdwenen er en dat geeft bestuurders volgens enkele bewoners een vrijgeleide om te snel te rijden.
'Wat ik vandaag in mijn stad gezien en moedeloos vastgesteld heb, tart elke verbeelding', zegt Rony Van Oosterwyck, de voorzitter van Groen! Lier. '54 jaar woon ik in deze (eens) gezellige stad, met een historisch aanzicht en geklasseerde gebouwen. 54 jaar waarin men me wijsgemaakt heeft dat de kinderkopjes, hoe vervelend ook, deel uitmaakten van het historische uitzicht. In één dag heeft men een gedeelte van dit uitzicht omgetoverd tot een autostrade, dwars door de stad. Nu ja, van het Kluizeplein tot aan de brug voor de Markt. Een lelijke asfaltweg die oproept om sneller dan 70 kilometer per uur te rijden en de bocht achter de kerk te nemen met de handrem, zoals rallyrijders dat doen.'
'Alles wat we gedaan hebben, is de overlaging van de straatstenen herstellen', zegt schepen van Openbare Werken Jan Hermans (Lier&Ko). 'Tien jaar geleden is er immers al eens een laag asfalt op aangebracht. We zijn daar tien jaar goed mee geweest, maar nu was die helemaal kapot gereden en, vooral, ze heeft heel veel geleden onder de werken van de nutsmaatschappijen. We konden twee dingen doen: een nieuwe overlaging aanbrengen, zoals we gedaan hebben, of de teer afschrapen en de straat heraanleggen. Straten heraanleggen doen we alleen nog wanneer er een rioleringsdossier is. Dat is gesubsidieerd en de kosten voor heraanleg zijn dan heel wat minder. Daar komt de Rechtestraat de eerste vijf jaar zeker niet voor in aanmerking, want voor de aanleg van de riolering moeten we een vast plan volgen', zegt Hermans.
'Dat alles stuk gereden was, daar ben ik het roerend mee eens', zegt Van Oosterwyck nog. 'Maar dat dit de enige oplossing is - waarschijnlijk wel de makkelijkste en de goedkoopste - daar heb ik mijn twijfels over. Proficiat aan de verantwoordelijken voor dit prachtige staaltje stadsverneuking.'
'We konden niet meer wachten', zegt Jan Hermans. 'De straat lag vol putten. Het was een schande. Een gevaar voor oudere mensen en een dagelijkse pijniging voor de fietsers die deze route volgen. Fietsers kunnen nu met een mandje eieren van de Berlarij naar de Grote Markt zonder schalen te breken of hun lamp te verliezen. Het asfalt is ook veel geluidsvriendelijker dan de oude kasseien. Autobanden maken veel minder storend geluid. Maar het is zeker niet de bedoeling Lier vol asfalt te gaan leggen. Wanneer de Rechtestraat over 5 tot 10 jaar aan de beurt zal zijn voor gescheiden riolering, wordt de straat heraangelegd met gezaagde kasseitjes, net zoals we al verscheidene straten ingericht hebben. Die passen mooi in ons historisch centrum, ze geven fiets- en geluidscomfort.'
Ook de afwerking van de straat roept kritiek op bij de bewoners. 'De straat is niet alleen lelijk, ze is vooral slecht afgewerkt', zegt Karin Clemens. Ook zij is niet blij met de asfaltering. 'Vanmorgen regende het en er waren overal plassen. Natuurlijk moest er iets gedaan worden. Je kunt niet geloven hoeveel oudere mensen ik hier al zien vallen heb en hoeveel dames met de hak van hun schoen in de hand naar de schoenlapper moesten. Maar op deze manier hadden ze het echt niet moeten doen. Het is lelijk. De Berlaarsestraat is, als de zon weg is, een donkere straat. Nu is ze dus nog donkerder. En kijk eens naar de manier waarop het allemaal gebeurt. De asfaltering is afschuwelijk afgewerkt. De afwateringsgoten zijn rafelig en de straat zelf ligt vol putten. Vanmorgen regende het. De autobanden gooiden het water uit de plassen rondom op de voorbijgangers. Ik zal je nog eens iets anders laten zien: in Lier zijn de stoepranden allemaal verschillend. Ze hebben allemaal een andere hoogte. De vergrijzing in Lier ligt hoger dan elders, dat zie je ook aan het toenemende aantal rolstoelen. Daar zou ook wel eens iets voor gedaan mogen worden. En hier bijvoorbeeld, hier staat een bord dat de parkeerplaats voorbehouden is voor gehandicapten. Maar het bord staat voorbij de parkeerplaats en op de grond staat geen cirkel met de rolstoel. Buiten het feit dat de meeste mensen niet eens merken dat ze op een gehandicaptenplaats staan en dus een retributiebon riskeren, vindt de mindervalide zijn parkeerplaats altijd bezet en heeft ze weinig of geen nut.'
Het was de bedoeling om een (persoonlijke en algemene) evaluatie te maken ivm de voorbije verkiezingen. Maar ... Wat ik vandaag in mijn stad heb gezien en moedeloos vastgesteld, tart elke verbeelding. Vierenvijftig jaar woon ik in deze stad, in een (eens) gezellige stad, met een historische aanleg en geklasseerde gebouwen. Vierenvijftig jaar waarin men me wijsgemaakt heeft dat de kinderkopjes (hoe vervelend ook) deel uitmaakten van het historische uitzicht. Op 1 dag heeft men een gedeelte van dit uitzicht omgetoverd tot een autostrade dwars door de stad (nu ja van de Kluizeplein tot aan de brug voor de Markt). Een lelijke asfaltweg (alleen de witte lijnen ontbreken nog) die oproept om snelheden van meer dan 70km/u te ontwikkelen en de bocht achter de kerk te nemen alleen met de handrem (zoals rallyrijders doen). Het woord schande ligt nog te appetijtelijk in mijn mond. Dat alles stuk gereden was daar ben ik het roerend mee eens, maar dat dit de enige oplossing is, waarschijnlijk wel de makkelijkste en de goedkoopste, daar heb ik mijn twijfels over. En uit een artikel in GVA (ma 08/06) kan ik opmaken dat er niet snel verandering zal komen : "omdat er nog verscheidene interventies nodig zijn voor de restauratie van de kerk, die tot 2020 duurt". Opnieuw een kaakslag, of moet ik zeggen nekslag voor de al zo verkommerde buurt die richting Leuvensepoort gaat. Alle cafe's dicht, winkels die verdwijnen, ouderen kunnen geen centjes meer afhalen (dichtste bancontact Markt), een Berlaarstraat die om de haverklap wordt opgebroken en ga zo maar door. Een schepen heeft ooit eens gezegd : "de stad begint daar waar de Markt begint en eindigt aan het station". Ik moet hem nog gelijk geven ook. Proficiat aan de verantwoordelijken voor dit prachtige staaltje stadsverneuking.
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Reacties verkiezingen :
Veel succes! Goeie brief! Succes Ronny, Zeer duidelijk en ik zal zeker stemmen Er hangen affiches aan onze voorgevel en ik rij met uwe kop rond Amai Rony, je hebt jezelf daar eventjes "mooi" in beeld gebracht! Je hebt een eerlijk en krachtig programma en ik ken je voldoende om te weten dat jij je tanden ergens kan inzetten! Ik hoop dan ook dat je campagne vruchten afwerpt en dat je verkozen wordt! Groetjes en nog veel moed !!!
Ferm gedaan!
Succes he!!!
Ziet er goed je programma,punten waar ik mij ook wel in kan vinden. Ik wil je dan ook heel veel succes wensen op 7 juni!