Nu jullie op de hoogte zijn van ons literatuur -en praktijkonderzoek, is ons jaar bijna om en hebben we onze theorie een keer in de praktijk kunnen testen. Natuurlijk loopt niet alles vanaf de 1ste keer goed. Daarom zouden we graag hierop willen verder werken, zodat ons werk niet voor niets geweest is. Desondanks vinden we wel dat we in ons opzet geslaagd zijn en dat wij ons doel in grote mate bereikt hebben, daar niet alles kon uitgevoerd worden zoals wij in het begin van onze opdracht wilden.
Voor we jullie willen vertellen wat we nog van plan zijn, zouden we graag iedereen bedanken die dit onderzoek mogelijk heeft gemaakt voor ons. Zoals eerder al vermeld, bedanken wij graag de stageschool waar we dit hebben mogen uitproberen en onze medestudenten. Natuurlijk is dat niet alles. Ook danken wij iedereen die ons geholpen heeft: zoals onze interne begeleider, de verantwoordelijke van de scriptie en de mensen die ons de hele tijd gesteund hebben.
Wanneer we onze plannen exact kunnen uittesten, dat kunnen we jullie natuurlijk nog niet melden. Niemand kan voorspellen wanneer we ons eigen klasje gaan hebben of wanneer we langere vervangingen gaan kunnen doen. Je kan nooit voorspellen hoe je leven er gaat uitzien.
Graag zouden we het volgende willen proberen:
-We zouden dit project graag opnieuw uitproberen met een klas van de 3de graad. Indien het geen van ons beide lukt om in een 3de graad te gaan lesgeven, willen we het nog eens opnieuw doen met een 2de graad. We zouden graag onze ideale situatie eens met één klas proberen. We laten de leerlingen een thema kiezen en werken dit thema volledig met de leerlingen uit. We houden rekening dat we geen verlies maken, ouders, familieleden en leeftijdsgenoten uitnodigen en tonen wat we allemaal gerealiseerd hebben. De leerlingen beslissen zelf wat we rond het thema allemaal doen en staan stil bij wat er moet voorbereid worden om de ouders en anderen naar de school uit te nodigen. We verdelen de leerlingen in werkgroepjes en er wordt vooraf beslist wie verantwoordelijk is voor wat. De klasleerkracht in de hele tijd aanwezig en een aanspreekpunt voor leerlingen die vast zitten en niet weten wat te doen. We zouden onze bevindingen hierover graag met u delen.
-Wanneer dat lukt, lijkt het ons vanzelfsprekend dat de volgende stap het effectieve schoolfeest is. We zouden graag, indien mogelijk, met dezelfde school als waar we bovenstaande hebben uitgetest graag eens op een personeelsvergadering evalueren hoe dit gelopen is en of we de leerlingen ook al inspraak kunnen geven in het schoolfeest. Indien dit lukt en de school staat hierachter dan zijn wij ons er volledig van bewust dat we niet in één jaar ineens het schoolfeest in handen van de leerlingen kunnen leggen. Wanneer we stap voor stap elk jaar hieraan kunnen werken, kunnen we wel tot dit ideaal komen. Wij zijn ervan overtuigd, met een goede ondersteuning van het hele team, dat een schoolfeest op een paar jaar heel hard kan evolueren. Wij hopen dat we dit ooit echt kunnen uittesten en lang genoeg op een school kunnen blijven, om dit alles te laten evolueren en meemaken. Scholen die een beetje angstig staan om alles in handen te leggen van kinderen, gaan na een positieve ervaring op klasniveau of door hele kleine aanpassingen misschien sneller geneigd zijn om hier toch een keer voor te gaan.
Wij hopen dat dit niet het einde van ons onderzoek betekent en dat we jullie nog vele ervaringen (liefst positieve) mogen meedelen.
Hopelijk zijn jullie net zo enthousiast als wij en kunnen jullie hiermee zelf aan de slag. Indien jullie tips, opmerkingen of nog extra informatie hebben, weten wij dit heel erg graag. Vrees dan niet en reageer op onze blog, zo kunnen wij ook nog bijleren.
Vele groetjes en nogmaals bedankt voor de interesse,