Inhoud blog
  • Tips
  • Toekomstplannen
  • Eindconclusie: onderzoeksvragen
  • Conclusie Leerlingevent
  • Dag 5
  • Dag 4
  • Dag 3
  • Dag 2
  • Dag 1
  • Hoe gaat het praktijkonderzoek eruit zien?
  • Poster Innovatieproject
  • Afsluiten opzoekwerk
  • Interviews
  • Enquête
  • Wat is het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
  • Wat willen we juist onderzoeken?
  • Wat is de bedoeling van deze blog?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Leerlingevent
    Leerlingen organiseren een event?!
    08-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe gaat het praktijkonderzoek eruit zien?
    Beste lezers,

    Het grote moment nadert. We gaan nu zelf proberen een leerlingevent te organiseren. Op voorhand moeten we jullie wel even een aantal dingen meedelen. We gaan geen leerlingevent organiseren met de omvang van een schoolfeest. Omdat de meeste scholen erg vroeg beginnen met het plannen van hun schoolfeest, is het ons niet gelukt om een school te vinden die dit met ons op grote schaal kon uittesten.

    Daarom hebben we besloten om dit op kleinere schaal in onze projectstage uit te testen. In deze stage staat Julie in het 3de leerjaar en Synn in het 4de leerjaar. We hebben ieder parallel nog een student van de hogeschool die mee met ons in dit project wil stappen. We willen deze studenten op voorhand al bedanken voor de medewerking. We gaan dus met de hele 2de graad een event organiseren. Bij dit event houden we wel rekening met de functies van een schoolfeest:
    - We mogen geen verlies maken.
    - Er moeten ouders/familie/leeftijdsgenoten betrokken worden.
    - We willen aan de ouders tonen waar de school en de leerlingen mee bezig zijn.

    Oorspronkelijk draait ons onderzoek rond kinderen uit een 3de graad. Daarom zijn we  heel benieuwd hoe dit in de 2de graad gaat lukken. We gaan hier natuurlijk veel uit leren. Wij zijn nu even benieuwd als jullie.

    Vanaf maandag 10 maart begint onze stage en ook ineens de voorbereidingen voor ons event. Omdat dit ook ineens onze 1ste stageweek is en het event reeds op vrijdag 14 maart moet plaatsvinden, is het thema van het event al eerder gekozen. Omdat we de kinderen nog niet kennen, hebben we beslist om zelf al een 8-tal thema's te kiezen. De leerlingen kregen deze thema's op papier en moesten twee groene en twee rode vakjes kleuren.
    Als we de resultaten van de vier klassen bekijken, komt film er heel sterk uit. Dit wordt dus het thema.
    Natuurlijk is dit maar een voorbeeld.
    In een hogere graad of een klas die je goed kent, kan je de ideeën natuurlijk ook perfect volledig uit de klas zelf laten komen.

    Vermits we nog maar stagiaires zijn en ons praktijkonderzoek binnen ons project valt, hebben we nog een aantal beperkingen. We krijgen maar een beperkte tijd om dit project uit te voeren. We krijgen hiervoor de 1ste week van onze projectstage, maar moeten de vakken wiskunde, spelling, taal en lichamelijke opvoeding nog wel blijven geven. Dit zorgt dus voor een beperkte tijd en niet echt keuze in de planning. Bovendien moeten we dit ook als een project uitwerken, dit wil zeggen dat we op voorhand allerlei zaken op papier moeten uitwerken en dus niet alles van de leerlingen kunnen laten afhangen. We streven natuurlijk nog steeds naar een zo groot mogelijk leerlingeninitiatief en willen proberen tijdens de stage nog meer zaken door de leerlingen te laten aanbrengen, opzoeken en voorstellen. Omdat dit niet echt een schoolfeest is, maar een ander moment waarop we de ouders willen uitnodigen, was het nodig om voor de leerlingen met een uitdaging te komen. Normaal is er de uitdaging van het schoolfeest organiseren, maar nu hebben we ons gebaseerd op het principe van het tv-programma Fata Morgana. 

    In het begin van de week krijgen de leerlingen een filmpje met uitdagingen. Zo kunnen ze op het einde van de week een 5 sterrenschool worden.  De opdrachten worden gegeven door ons, deze zijn natuurlijk heel ruim en vaag. Zo kunnen de leerlingen dit voor zichzelf en als groep uitbouwen. Vanaf dan start het initiatief van de leerlingen, zij gaan zelf de opdrachten moeten oplossen. Wij (als leerkrachten) zijn er (bijna) enkel als begeleiders, niet als initiatiefnemers.

    Vanaf maandag 10 maart houden wij jullie elke avond op de hoogte over hoe het gelopen is in de groepen.
    - Wat ging goed?
    - Wat ging niet goed?
    - Wat zouden we volgende keer anders doen?

    In bijlage kan je ons verkort draaiboek terugvinden.

     

    Tot de volgende.

    We zijn heel benieuwd hoe het gaat lopen.

    Julie en Synn 

     


    Bijlagen:
    Draaiboek uittesten projectstage Julie en Synn.docx (236.1 KB)   

    08-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs