Wij zijn Julie Vercauteren en Synn De Groot. Wij zitten in het laatste
jaar van de lerarenopleiding lager onderwijs te Thomas More Mechelen.
Als onderwerp van onze scriptie hebben wij het thema feest op school gekozen.
Wij hebben dit meer toegespitst op het onderwerp schoolfeest. Wij vinden
namelijk, uit eigen ervaring, dat er bij een schoolfeest nog veel te vaak initiatief komt van ouders
en leerkrachten. Leerlingen zelf hebben hier volgens ons, in erg veel
gevallen, heel weinig te zeggen. Daarin zouden wij graag verandering willen
brengen. Wat we wel willen meenemen in ons onderzoek zijn de functies van het
schoolfeest:
- We mogen geen verlies maken.
- Er moeten ouders / familie / leeftijdsgenoten betrokken worden.
- We willen aan de ouders tonen waar de school en de leerlingen mee bezig zijn.
Voor ons onderzoek hebben we eerst een literatuurstudie uitgevoerd.
Hiervoor hebben we verschillende bronnen geraadpleegd zoals o.a.: websites, een
enquête en interviews met leerkrachten / ouders / leerlingen / directie / andere personeelsleden.
Voor ons praktijkonderzoek kozen wij ervoor onze projectstage
te gebruiken, om zo met de leerlingen van de 2de graad te werken rond het
organiseren van een leerlingevent.
We willen deze blog gebruiken om ons werk openbaar te zetten. Zo kunnen
scholen of andere die hierin geïnteresseerd zijn deze gegevens raadplegen. De blog zal
uiteindelijk een geheel zijn van gegevens die we rond dit onderwerp verzameld hebben,
onze ervaringen die we hebben ondervonden in de praktijk en aanbevelingen voor
een nieuwe poging van dit project. We hopen dat het niet bij deze ene
praktijkstudie blijft, we zouden graag in de volgende jaren, als we echt voor
de klas komen te staan, nieuwe pogingen ondernemen om onszelf te verbeteren en
zo misschien tot het optimale leerlinginitiatief te komen. We kunnen niet met zekerheid zeggen dat we er ooit in slagen om dit tot in de perfectie te bereiken, maar
we willen er wel naar streven.