Inhoud blog
  • Tips
  • Toekomstplannen
  • Eindconclusie: onderzoeksvragen
  • Conclusie Leerlingevent
  • Dag 5
  • Dag 4
  • Dag 3
  • Dag 2
  • Dag 1
  • Hoe gaat het praktijkonderzoek eruit zien?
  • Poster Innovatieproject
  • Afsluiten opzoekwerk
  • Interviews
  • Enquête
  • Wat is het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
  • Wat willen we juist onderzoeken?
  • Wat is de bedoeling van deze blog?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Leerlingevent
    Leerlingen organiseren een event?!
    10-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
    Beste lezers,

    Voor we hier met heel wat cijfermateriaal beginnen leek het ons nuttig om jullie eerst even op de hoogte te brengen over het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent.

    Wat is een vertrouwd schoolfeest? 

    Het allerbelangrijkste dat wij verstaan onder een vertrouwd schoolfeest is het feit dat alles in elkaar gestoken wordt door ouders, leerkrachten en directie. Verder zien wij dit ook als een schoolfeest dat meestal bestaat uit een Vlaamse Kermis met heel wat kraampjes en optredens van de kinderen. Op dit soort schoolfeesten is er vaak heel weinig input van de leerlingen. De leerkrachten kiezen het thema, de leerkrachten kiezen de kraampjes, de leerkrachten bemannen de kraampjes,... 

    Tijdens het schoolfeest zelf treden de leerlingen meestal op, dit is één van de weinige initiatieven die de leerlingen kunnen uitvoeren tijdens dit soort schoolfeest.  Dit kan op verschillende manieren gebeuren:

    1. in de trend van een ‘free podium’ bijvoorbeeld. Vaak zijn dit leerlingen die zelf graag iets willen tonen aan familie en/of vrienden, … . Dikwijls zijn dit groepjes van kinderen die een dansje, liedje, gedicht, … voorbrengen.

    2. in de trend van een ‘klasoptreden’ bijvoorbeeld. Dit wordt door de klasleerkracht soms in overleg met de leerlingen beslist. Vaak is dit een lied of een dans, dat met heel de klas wordt geoefend en opgevoerd voor familie en/of vrienden.

    3. in de trend van een schoolvoorstelling bijvoorbeeld. De klasleerkrachten kiezen het toneelstuk en het script. De leerlingen mogen soms wel of soms niet auditie doen i.v.m. de rolverdeling. Aan dit toneelstuk wordt tijdens de lessen gewerkt. Vaak zijn er op de dag van het schoolfeest een 4-tal voorstellingen. Dikwijls dient men ook hiervoor ingeschreven te worden.

    Het doel van een vertrouwd schoolfeest is : geld inzamelen ten voordele van de school, door ouders uit te nodigen naar de school. De rol van kinderen tijdens een vertrouwd schoolfeest is: het maken van een (klas)optreden, spelletjes spelen bij de kraampjes, knutselen voor de aankleding, …


    Wat is een leerlingevent?

    Als wij gaan bekijken wat we met de leerlingen willen bereiken, vinden wij de term vernieuwend schoolfeest niet echt passend. Wij willen echt gaan voor optimale betrokkenheid bij de leerlingen. Wij vinden ook dat dit leerlingevent niet enkel op het einde van het jaar mogelijk is, maar meermaals per jaar. Wij willen praktisch alles in handen van de leerlingen leggen, wel mits goede ondersteuning en begeleiding van de leerkrachten. Wij denken dat leerlingen van een 2de tot 3de graad het zouden moeten aankunnen om de medeleiding te krijgen. Zij kunnen naar aanleiding van enkele zaken ook de leerlingen van de 1ste graad inschakelen. Zo is het echt een samenwerking van de hele school die tot uiting komt.


    Hiermee willen we bedoelen dat zelfs een vertrouwd schoolfeest ook een leerlingevent kan zijn. Het enige wat leerkrachten en directieleden hiervoor moeten doen is het free podium of de speelkraampjes ook echt in handen van de leerlingen leggen en hun dit laten organiseren.

    De leerlingen kunnen zich dan ontplooien op bepaalde vlakken die anders weinig, tot erg weinig aan bod komen. De leerlingen krijgen te maken met verantwoordelijkheid en samenwerking. De leerkrachten nemen natuurlijk ook nog erg veel deel aan de gesprekken en keuzes, maar houden zich eerder afzijdig als het tot uitvoering komt. De leerkracht krijgt in dit leerlingevent meer de begeleidende rol in plaats van de leidinggevende rol. De leerkracht is beschikbaar voor de leerlingen en klaar voor de vragen, bemerkingen en problemen waarop de leerlingen kunnen stuiten. De leerkrachten mogen natuurlijk nog steeds suggesties doen. Wij streven echt naar een goede samenwerking tussen de leerlingen, leerkrachten, ouders en directieleden. Daarom stellen wij voor de leerlingen te wijzen op het werken in werkgroepen. Zo wordt de structuur naar de leerlingen toe ook duidelijker en werken de leerlingen niet allemaal tegelijk aan hetzelfde. Ook de manier van beslissen wordt dan iets makkelijker, omdat de groep ook kleiner is. 


    Welke zaken zien wij in handen van de leerlingen:
    - De leerlingen kiezen het thema van het leerlingevent.
    - De leerlingen kunnen zelf vorm geven bij het thema en activiteiten uitwerken of onderzoeken.
    - De leerlingen zorgen voor de uitnodigingen, affiches en versieringen.
    - De leerlingen kunnen omgaan met geld en kunnen ervoor zorgen dat dit event geen verlies lijdt.
    - De leerlingen kunnen deels de rollen overnemen van de leerkrachten bij een leerlingevent zoals o.a.: opdienen, afruimen, activiteiten begeleiden, …

    We zijn er ons van bewust dat bovenstaande voorbeelden niet door alle graden kunnen worden volbracht. Volgens ons kunnen de leerlingen van 5 en 6 het beste omgaan met geld. Daarom zouden wij deze taak in hun handen leggen. Wanneer we echt met de hele school werken lijkt het ons aangewezen om de leerlingen van de 3de graad de leiding te laten nemen. Zij kunnen dan zelf beroep doen op de leerlingen van de jongere graden. 



    We houden jullie zeker op de hoogte hoe dit allemaal afloopt.

    Groetjes,

    Synn en Julie



    10-12-2013 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat willen we juist onderzoeken?
    Beste lezers,

    Zoals eerder vermeld, zouden we graag willen dat leerlingen meer inspraak krijgen in het organiseren van een schoolfeest. We stelden enkele vragen op om ons onderzoek gerichter te kunnen voeren. We hopen tegen het einde van ons project een antwoord te kunnen formuleren. We hebben 1 hoofdvraag en dan nog enkele bijvragen. Zo weten jullie ineens wat je van onze blog mag verwachten.

    Hoe kunnen we leerlingen van een 3de graad betrekken bij het organiseren van een schoolfeest?
    -  Wat kunnen we de leerlingen wel laten doen? Wat niet? 
    -  Hoe willen de leerkrachten, ouderraad en/of ouders de taken uit handen geven en de leerlingen hierin steunen?
    -  
    Wat zijn de grote verschillen tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
    - 
    Hoe kunnen we concreet op klasniveau een vernieuwend schoolfeest organiseren, rekening houdend met het doel van een schoolfeest.


    Deze vragen willen we graag onderzoeken door het zelf uit te proberen. We weten dat dit onderzoek meer op kleinschalige basis is, daar het niet haalbaar is meerdere leerlingeventen uit te werken gedurende 1 schooljaar. Wel denken/hopen wij met dit onderzoek scholen, die zoekende zijn naar vernieuwing, te kunnen inspireren en aan te zetten door meer te durven loslaten en in handen te leggen bij de leerlingen. Wij zijn ervan overtuigd dat deze manier van werken niet enkel zinvol en leerrijk is voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten en directieleden. Deze visie hebben wij ervaren tijdens onze opleiding, wij hebben geleerd: ‘Hoe meer je door de leerlingen laat doen, hoe meer ze er van opsteken.’.  We hopen tijdens en na dit onderzoek tot een positieve conclusie te bekomen. 

    Graag houden wij jullie op de hoogte over al ons werk en onze bevindingen.

    Groetjes,

    Julie en Synn 

    20-11-2013 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:onderzoeksvragen
    11-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is de bedoeling van deze blog?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Beste,                                                                                                                                                                

    Wij zijn Julie Vercauteren en Synn De Groot. Wij zitten in het laatste jaar van de lerarenopleiding lager onderwijs te Thomas More Mechelen. 


    Als onderwerp van onze scriptie hebben wij het thema ‘feest op school’ gekozen. Wij hebben dit meer toegespitst op het onderwerp ‘schoolfeest’. Wij vinden namelijk, uit eigen ervaring, dat er bij een schoolfeest nog veel te vaak initiatief komt van ouders en leerkrachten. Leerlingen zelf hebben hier volgens ons, in erg veel gevallen, heel weinig te zeggen. Daarin zouden wij graag verandering willen brengen. Wat we wel willen meenemen in ons onderzoek zijn de functies van het schoolfeest:
    - We mogen geen verlies maken.
    - Er moeten ouders / familie / leeftijdsgenoten betrokken worden.
    - We willen aan de ouders tonen waar de school en de leerlingen mee bezig zijn.

    Voor ons onderzoek hebben we eerst een literatuurstudie uitgevoerd. Hiervoor hebben we verschillende bronnen geraadpleegd zoals o.a.: websites, een enquête en interviews met leerkrachten / ouders /  leerlingen / directie / andere personeelsleden.

    Voor ons praktijkonderzoek kozen wij ervoor onze projectstage te gebruiken, om zo met de leerlingen van de 2de graad te werken rond het organiseren van een leerlingevent. 

     

    We willen deze blog gebruiken om ons werk openbaar te zetten. Zo kunnen scholen of andere die hierin geïnteresseerd zijn deze gegevens raadplegen. De blog zal uiteindelijk een geheel zijn van gegevens die we rond dit onderwerp verzameld hebben, onze ervaringen die we hebben ondervonden in de praktijk en aanbevelingen voor een nieuwe poging van dit project.  We hopen dat het niet bij deze ene praktijkstudie blijft, we zouden graag in de volgende jaren, als we echt voor de klas komen te staan, nieuwe pogingen ondernemen om onszelf te verbeteren en zo misschien tot het optimale leerlinginitiatief te komen. We kunnen niet met zekerheid zeggen dat we er ooit in slagen om dit tot in de perfectie te bereiken, maar we willen er wel naar streven. 

    Groetjes,

    Julie en Synn  

    11-11-2013 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs