Inhoud blog
  • Tips
  • Toekomstplannen
  • Eindconclusie: onderzoeksvragen
  • Conclusie Leerlingevent
  • Dag 5
  • Dag 4
  • Dag 3
  • Dag 2
  • Dag 1
  • Hoe gaat het praktijkonderzoek eruit zien?
  • Poster Innovatieproject
  • Afsluiten opzoekwerk
  • Interviews
  • Enquête
  • Wat is het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
  • Wat willen we juist onderzoeken?
  • Wat is de bedoeling van deze blog?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Leerlingevent
    Leerlingen organiseren een event?!
    17-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conclusie Leerlingevent
    Aan allen,

    We zijn weer op post. We zouden graag voor jullie nog eens alles op een rijtje zetten.

    Bedoeling:
    Met dit project was het onze bedoeling erachter te komen of het mogelijk is om de organisatie van een evenement op school, volledig aan de kinderen over te laten.

    Positieve punten:

    - We hebben bewezen dat het mogelijk is om leerlingen veel meer eigen inbreng te laten hebben, wat vaak niet gebeurt.
    - De leerlingen leren hier veel vaardigheden bij o.a. samenwerken, informatiebronnen gebruiken, verder denken, organisatievermogen, ...
    - Je kan nu met waarheid tegen de ouders zeggen dat het van de kinderen komt (en de leerlingen vinden het niet erg om dit zelf te doen).
    - Grote motivatie, grote betrokkenheid: Op de dag van het event gingen de leerlingen ineens veel meer uitleg geven aan de ouders dan dat voorzien was. Gewoon omdat de ouders geïnteresseerd waren en de leerlingen waren zeer trots dat ze op alle vragen konden antwoorden. 
    - Smartborden in de meeste klassen: hierdoor werd het makkelijk om alles wat de kinderen aanbrachten visueel te maken naar anderen toe.

    Negatieve punten:

    - Vele beperkingen: weinig tijd, er moest veel inhoud inzitten,  kleinere ruimte.
    - De leerlingen waren misschien net iets te jong om alles zelf te doen. Bij de leerlingen van het 4de leerjaar ging dit beter, maar bij de leerlingen van het 3de was dit toch nog erg moeilijk.
    - Het is als leerkracht niet makkelijk, zonder zich voor te bereiden en uit het niets in te spelen op de noden van de leerlingen.

    Bemerkingen:

    - Als je dit ooit op een groter niveau zou doen is het misschien aangewezen om meerdere begeleidende volwassenen te hebben. Eén klasleerkracht om overal bijstand te bieden is heel weinig. Zeker bij de groep van het filmen, is het belangrijk om meerdere begeleidende volwassenen te hebben. Zo kunnen de leerlingen sneller feedback en hulp krijgen bij problemen of meningsverschillen.

    -Werk met minder leerlingen die misschien meningen in andere klassen gaan vragen. Zorg ervoor dat de echte kern en werkgroep uit een 5-tal personen bestaat. Zij bewaren het overzicht, maar kunnen eventueel aan andere klassen gaan vragen om hen te helpen. Bijvoorbeeld een 5-tal leerlingen verantwoordelijk maken voor reclame. Zij brainstormen en sommen op wat er van hen allemaal verwacht wordt. Eén van die dingen is reclame maken voor het event zodat er mensen komen. Ze gaan met dat idee naar een klas van bijvoorbeeld het 4de leerjaar. Ze leggen uit wat er gaat gebeuren en dat we mensen moeten uitnodigen. Ze bedenken samen dingen om te verwezenlijken en de werkgroep zet het 4de leerjaar aan de slag. Ondertussen kunnen zij zich verder organisatorisch bezig houden.

    - Je kan de ouders bij het binnenkomen of bij het buitengaan een klein vragenlijstje geven. Op dit lijstje voorzie je de vragen 'Wat vond u goed?' 'Wat kan beter volgens u?'. We zouden er ook een multiple choice van kunnen maken. Zo krijg je een gerichtere feedback van de ouders, deze kan je later bij de bespreking met directie en de werkgroep gebruiken ter ondersteuning.

    - Ondanks dat we niet alles tot in detail konden laten uitwerken door de leerlingen, vinden we toch dat dit project erg geslaagd is. Ook voor ons was het onze eerste keer, om echt bijna alles uit handen te geven. Toch niet zo makkelijk, omdat dit een stage was en er ouders kwamen kijken. De reputatie van de school staat namelijk ook op het spel. We hadden niet  veel tijd en er moest veel gebeuren. Niettegenstaande deze korte termijn, is het resultaat van dit project er erg geslaagd uitgekomen.

    Graag willen we de stageschool bedanken, dat ze ons de kans hebben gegeven dit project uit te werken met zoveel vrijheid. Ook willen we de twee andere stagiaires bedanken om mee in ons project te stappen en mee te helpen dit project op punt te stellen. Als laatste willen we natuurlijk de leerlingen nog bedanken, omdat ze deze opgave echt onder handen hebben genomen en een prachtig resultaat hebben neergezet, waar zij en wij echt wel trots op mogen zijn.


    Groetjes,

    Julie en Synn


    17-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs