Hier zijn we weer. Voor we dit alles kunnen uittesten is het natuurlijk belangrijk dat we eerst wat onderzoek doen naar hoe het nu loopt op een schoolfeest. Klopt ons gevoel dat leerlingen op dit moment weinig inspraak hebben of zitten wij volledig fout? Wat mogen leerlingen op dit moment in sommige scholen misschien al wel doen?
We hadden een aantal scholen gecontacteerd voor een interview. Toen bleek dat we maar op enkele scholen een interview mochten afnemen leek het ons nuttig om online een enquête van enkele vragen op te stellen. Het invullen van de enquête duurde maar 3 minuten en zo verkregen we meer reactie dan bij het interview. We hebben in Vlaanderen 88 scholen per mail gecontacteerd en slechts 22 hebben de enquête ingevuld. Omdat we dit aantal wat magertjes vonden, hebben we ook de schoolwebsites bezocht. Aan de hand van hun informatie en sfeerfoto's van hun schoolfeest konden we onze enquête wat versterken. We hebben de gegevens van de enquête en websites verwerkt en kwamen op volgende vaststellingen:
1. Wat voor soort schoolfeest organiseren jullie?
traditioneel = vertrouwd
Conclusie:
Wij merken dat erg veel scholen zich vasthouden aan het gekende soort schoolfeest. Dit werkt voor hen en daarom voeren ze dit jaarlijks uit. - Als bijvraag moesten de deelnemende scholen ook antwoorden op de vraag: Wat kunnen leerlingen doen op uw schoolfeest? De antwoorden op deze vraag waren: workshops, optredens, spelletjes spelen, springkastelen, eten en drinken, free podium, kinderfuif, De scholen die eigenlijk aangaven een vernieuwend schoolfeest te zijn, lieten de kinderen hetzelfde doen dan in onze uitleg rond een vertrouwd schoolfeest.
- Als 2de bijvraag moesten de deelnemende scholen ook antwoorden op deze vraag: Kunnen leerlingen participeren bij het organiseren van het schoolfeest. De antwoorden op deze vraag waren: wij laten ze inspraak doen via het leerlingenparlement, de leerlingenraad mag mee beslissen over de prijsjes, enkel de leerlingen van de hogere klassen mogen af en toe mee beslissen over de volgorde en taken. We merken dat de deelnemende scholen wel proberen de leerlingen inspraak te laten hebben, maar deze kans te weinig benutten.
Alle scholen blijken dus een vertrouwd schoolfeest te hebben, ook al werd door hen aangegeven vernieuwend te zijn.
2. Wie bepaalt het thema van het schoolfeest?
Conclusie:
Ondanks dat de scholen aangeven leerlingen te betrekken, merken we vaak dat deze kans
niet gegrepen wordt. De keuze van het thema ligt
grotendeels in handen van leerkrachten en directie. De kinderen worden zelfs
nog minder geraadpleegd dan de ouders / ouderraad. Dit vinden wij erg jammer,
want wanneer de leerlingen meer inspraak zouden hebben over het thema, zouden
ze zich al meer betrokken voelen. Wij denken dat wanneer leerlingen meer
betrokken worden, de inzet van de leerlingen groter zal zijn om te
participeren. Dit thema zou dan meer leven in de school en bij de kinderen.
3. Hoe worden ouders en andere mensen uitgenodigd voor het schoolfeest?
Conclusie:
De meeste scholen
kiezen voor een brief of een kaartje om zo de ouders op de hoogte te brengen.
Wij vinden dit ergens jammer, ouders komen vaak hun kinderen ophalen
aan de schoolpoort. Wanneer er daar een affiche zou worden opgehangen, zou dit
ook onder de ouders meer leven. Wij vinden, zoals al eerder aangegeven in
onze beschrijving, dat een affiche heel erg leerzaam kan zijn naar
leerlingen toe en ook een manier om hen erbij te betrekken. Een affiche ontwerpen is namelijk al niet zo simpel. Ze moet creatief en duidelijk zijn. Ook moet ze de
juiste informatie bevatten en is de lay-out ook erg belangrijk. De school zou
bijvoorbeeld een wedstrijd kunnen organiseren, waarbij de leerlingen zelf een
affiche mogen ontwerpen, de beste affiche wint en kan worden opgehangen. Of de
school kan besluiten om verschillende elementen van verschillende affiches te
gebruiken en zo te komen tot hun affiche. Ook zou de school kunnen kiezen om er
meer dan 1 te kiezen, mogelijkheden genoeg dus. Zo zou de betrokkenheid
weer groter worden en leeft het onderwerp meer onder de kinderen. Hiermee willen we niet zeggen dat de gewone kaartjes en uitnodigen niet goed zijn. Ouders waarderen het dat ze persoonlijk worden uitgenodigd. Ook bij deze kaartjes kunnen we kinderen initiatief laten nemen. Een goede combinatie en een goed evenwicht is hier de oplossing.
4.Waar komen de inkomsten vandaan? Waaraan worden ze besteed?
Omdat de functies van een schoolfeest wel behouden moeten worden. Leek het ons nuttig om eens te kijken waaraan er op een schoolfeest geld verdiend wordt en wat er met dat geld gebeurt.
Conclusie:
1. Waar komen ze
vandaan?
De meeste inkomsten van de schoolfeesten komen van de verkoop van eten,
drinken en spelletjes. Sommige
scholen vullen dit nog aan met een tombola of verkoop van fotos. De scholen
zoeken dikwijls een sponsor om de kosten te drukken.
2. Waar worden ze voor gebruikt?
We merken erg vaak dat scholen de inkomsten van de schoolfeesten gebruiken voor
zaken zoals: organiseren van activiteiten tijdens het schooljaar die geen
geldelijke winsten opleveren, aankopen van spelmateriaal, projecten,
uitstappen, . Ook geven sommige scholen aan dat ze hun doel vooraf bepalen en
dat deze winst enkel en alleen voor dat doeleinde mag worden gebruikt. Andere
scholen geven aan dat er zo goed als geen winst wordt gemaakt tijdens deze
schoolfeesten.
3. Wie beslist waar het geld naartoe gaat?
Vaak is het de ouderraad of de directie die de leiding krijgt. Zij beslissen
dan wat het meest nodig is op dat moment. Na dit besproken te hebben, worden de
zaken aangekocht of wordt het geld veilig opgeborgen op de schoolrekening.
5.Wie evalueert het schoolfeest nadien?
Conclusie:
Wanneer we de procenten hierboven optellen komen we niet op 100%. Dit is te wijten aan het feit dat bij deze vraag meerdere antwoorden mogelijk waren. Een school kon zowel werkgroep, als leerkrachten, als leerlingen aanduiden. Zo werd één school in meerdere rubrieken meegeteld.
Op dit punt merken wij dat scholen vaak ook
deze kans om leerlingen te betrekken laten liggen. De leerlingen hebben
namelijk het meeste deelgenomen aan de activiteiten die de school
voorziet. Zij zouden dus een erg waardevolle mening kunnen hebben, naar de
volgende jaren toe. Zij kunnen als beste aangeven welke zaken best wel behouden
worden en welke zaken best niet. Daar kunnen scholen op inspelen door de leerlingen dan erg concreet naar suggesties te vragen. Nu vragen
de meeste scholen enkel de mening van volwassenen zoals o.a. het
leerkrachtenkorps of de werkgroep en de ouderraad. Deze meningen zijn
natuurlijk steeds erg waardevol, maar opnieuw een gemiste kans om de
leerlingen te betrekken.
Eindconclusie:
Ondanks dat er
weinig scholen wilden meewerken aan dit project hebben we toch erg veel
geleerd uit dit onderzoek. Sommige zaken hadden we wel verwacht, van andere
zaken zijn we toch erg geschrokken o.a. de keuze van het thema en de
evaluatievorm. We merken dat erg veel scholen op zeker spelen, terwijl dit
nefast is voor het betrekken van kinderen bij het onderwerp schoolfeest. Er
zijn zo veel kleine zaken, die scholen kunnen doen, waardoor het schoolfeest
meer iets van de hele school wordt en waarbij de leerlingen meer betrokken
worden. De zaken die we in de enquête als voorstel hebben gegeven, gaan wij
verwerken in onze uitvoering van ons leerlingevent. Zo kunnen we verder ook nog
reflecteren. Om de volledige resultaten van onze enquête te bekijken, kunt u onderstaande bijlage raadplegen. Vraag 1 was oorspronkelijk gericht op de namen van de deelnemende scholen, daar wij geen toestemming hebben om deze namen openbaar te maken, hebben we deze vraag bewust verwijderd in dit document.