Zoals eerder vermeld, zouden we graag willen dat leerlingen meer inspraak krijgen in het organiseren van een schoolfeest. We stelden enkele vragen op om ons onderzoek gerichter te kunnen voeren. We hopen tegen het einde van ons project een antwoord te kunnen formuleren. We hebben 1 hoofdvraag en dan nog enkele bijvragen. Zo weten jullie ineens wat je van onze blog mag verwachten.
Hoe kunnen we leerlingen van een 3de graad betrekken bij het
organiseren van een schoolfeest? - Wat
kunnen we de leerlingen wel laten doen? Wat niet? - Hoe
willen de leerkrachten, ouderraad en/of ouders de taken uit handen geven en de
leerlingen hierin steunen? - Wat
zijn de grote verschillen tussen een vertrouwd schoolfeest en een
leerlingevent? - Hoe
kunnen we concreet op klasniveau een vernieuwend schoolfeest organiseren,
rekening houdend met het doel van een schoolfeest.
Deze vragen willen
we graag onderzoeken door het zelf uit te proberen. We weten dat dit onderzoek
meer op kleinschalige basis is, daar het niet haalbaar is meerdere
leerlingeventen uit te werken gedurende 1 schooljaar. Wel denken/hopen wij
met dit onderzoek scholen, die zoekende zijn naar vernieuwing, te kunnen
inspireren en aan te zetten door meer te durven loslaten en in handen te leggen bij de leerlingen. Wij zijn ervan
overtuigd dat deze manier van werken niet enkel zinvol en leerrijk is voor de
leerlingen, maar ook voor de leerkrachten en directieleden. Deze visie hebben
wij ervaren tijdens onze opleiding, wij hebben geleerd: Hoe meer je door
de leerlingen laat doen, hoe meer ze er van opsteken.. We hopen tijdens en na dit onderzoek tot een
positieve conclusie te bekomen.
Graag houden wij jullie op de hoogte over al ons werk en onze bevindingen.
Wij zijn Julie Vercauteren en Synn De Groot. Wij zitten in het laatste
jaar van de lerarenopleiding lager onderwijs te Thomas More Mechelen.
Als onderwerp van onze scriptie hebben wij het thema feest op school gekozen.
Wij hebben dit meer toegespitst op het onderwerp schoolfeest. Wij vinden
namelijk, uit eigen ervaring, dat er bij een schoolfeest nog veel te vaak initiatief komt van ouders
en leerkrachten. Leerlingen zelf hebben hier volgens ons, in erg veel
gevallen, heel weinig te zeggen. Daarin zouden wij graag verandering willen
brengen. Wat we wel willen meenemen in ons onderzoek zijn de functies van het
schoolfeest:
- We mogen geen verlies maken.
- Er moeten ouders / familie / leeftijdsgenoten betrokken worden.
- We willen aan de ouders tonen waar de school en de leerlingen mee bezig zijn.
Voor ons onderzoek hebben we eerst een literatuurstudie uitgevoerd.
Hiervoor hebben we verschillende bronnen geraadpleegd zoals o.a.: websites, een
enquête en interviews met leerkrachten / ouders / leerlingen / directie / andere personeelsleden.
Voor ons praktijkonderzoek kozen wij ervoor onze projectstage
te gebruiken, om zo met de leerlingen van de 2de graad te werken rond het
organiseren van een leerlingevent.
We willen deze blog gebruiken om ons werk openbaar te zetten. Zo kunnen
scholen of andere die hierin geïnteresseerd zijn deze gegevens raadplegen. De blog zal
uiteindelijk een geheel zijn van gegevens die we rond dit onderwerp verzameld hebben,
onze ervaringen die we hebben ondervonden in de praktijk en aanbevelingen voor
een nieuwe poging van dit project. We hopen dat het niet bij deze ene
praktijkstudie blijft, we zouden graag in de volgende jaren, als we echt voor
de klas komen te staan, nieuwe pogingen ondernemen om onszelf te verbeteren en
zo misschien tot het optimale leerlinginitiatief te komen. We kunnen niet met zekerheid zeggen dat we er ooit in slagen om dit tot in de perfectie te bereiken, maar
we willen er wel naar streven.