Vandaag was de grote dag, de leerlingen waren best wel zenuwachtig. Er waren erg veel ouders, zij konden in drie lokalen terecht. De leerlingen hebben de 5 sterren binnengehaald. De leerlingen hebben hier veel initiatief genomen.
Bij reclame:
De leerlingen hebben zelf gezegd welke taken er vervuld moesten worden: mensen rondleiden, verwelkomen, uitleg geven bij wat er gebeurd is deze week. Nadien hebben de leerlingen deze taken zelf uitgevoerd bij de verschillende toonlokalen. Zij nodigden telkens de ouders uit om te komen kijken. Af en toe gebruikten ze zelfs enkele verleidingstechnieken om toch nog meer ouders, familieleden en toeschouwers te lokken.
Bij mode:
De modeshow was doorlopend. In totaal hebben de leerlingen de show 5 tot 6 keer uitgevoerd. Na de derde show hebben ze een korte plas- en babbelpauze ingelast. Het lopen ging heel erg goed en het spreken door de micro verliep beter dan gisteren, slechts enkele spraken nog niet luid genoeg. De ouders namen plaats en konden genieten van de show. Op het einde van elke show, hebben de leerlingen de toeschouwers bedankt om te kijken. De toeschouwers gaven een staande ovatie.
Bij film:
De leerlingen hebben hun film getoond aan de toeschouwers. Daarna hebben ze zelf uitleg bij hun film gegeven. Dit was bij verscheidene groepen verschillend. De ene groep baseerde zich meer op de inhoud, de andere groep meer op de vorm. Het was erg prettig om te zien dat de leerlingen zelfs de inhouden van deze week wilden meegeven met hun publiek.
De leerlingen hebben deze namiddag alles persoonlijk gedaan. Het ontvangen van de mensen was volledig voor de leerlingen. De ouders waren verrast door de resultaten en spraken vol lof over de hoeden, filmpjes, posters, ... die de leerlingen gemaakt hadden. De kinderen waren ook heel enthousiast om te vertellen wat ze geleerd hadden tijdens deze week en hoe ze dit hadden toegepast om de opdrachten goed te vervullen.
Het was een groot succes.
Later zullen we nog eens rustig terugblikken op deze week en jullie een bredere uitleg geven. We zullen dan de problemen en oplossingen posten.
Vandaag was het weer een leuke dag. In alle groepjes was er een leerlingeninitiatief met begeleiding van de juffen.
Reclame
De leerlingen van reclame hebben besloten om in de andere groepen en bij andere juffen te gaan vragen naar foto's van alles wat ze gaan doen en wat er al gebeurd is. De leerkracht heeft gezegd dat ze nu eigenlijk al iedereen uitgenodigd hebben. Wat zouden ze nu nog kunnen doen? Na een lang gesprek en verschillende ideeën, beslissen de leerlingen om een overzicht te maken voor de mensen die komen kijken. Maar foto's zeggen niet zoveel, dus in groep wordt er beslist dat we de leerlingen van de andere groepen kunnen interviewen, om zo te weten te komen wat ze daar gedaan hebben. De leerkracht wijst de leerlingen er ook op dat hun taak er zo goed als op zit, want de reclame is gemaakt. Elke groep maakt zijn opdracht maar als we denken aan morgen: zijn er dan nog algemene dingen die wij kunnen voorzien? Ze hebben bedacht dat er pijlen nodig waren om de richting en plaats aan te geven, zodat de ouders weten waar ze naartoe moeten gaan.
Film
Bij film hebben ze vandaag het verhaal dat ze gisteren bedacht hebben gefilmd. De leerlingen kozen zelf voor stomme film of fotofilm. Ze kozen zelf de plaats en het materiaal dat ze in hun filmpje gebruikten. De leerkracht was vooral ter beschikking voor technische problemen en tips.
Mode
De leerlingen hebben zelf de modeshow in elkaar gestoken. Enkele leerlingen hadden filmpjes opgezocht om de loopjes en gezichtsuitdrukkingen te onderzoeken, anderen hadden opgemerkt dat er een presentator moest zijn en uitleg moest worden gegeven over de kledij en accessoires. Nog andere leerlingen hadden een kleine opstelling in hun hoofd over waar het publiek zou zitten, waar en hoe zij zouden lopen, .... Na overleg in de groep is er besloten dat iedereen zijn eigen tekstje moest schrijven. De leerlingen en leerkracht hebben dan besproken wat er allemaal in het tekstje moest staan. De leerlingen kwamen op het idee om een naam voor zichzelf te verzinnen en hun hoed te beschrijven. De leerkracht heeft voorgesteld om er een naam van een film bij te schrijven, waarin hun hoed zou kunnen voorkomen. Dit met als reden, dat de leerinhoud die eerder gegeven was, toch aan bod kon komen naar de toeschouwers toe. Het is en blijft een projectstage. De leerlingen hebben na het schrijven zelf de volgorde beslist. Doordat er verschillende leerlingen zowel presentator als model wilden zijn, heeft de leerkracht voorgesteld dat iedereen zowel de rol van presentator als de rol van model zou uitvoeren. De leerlingen hebben de volgorde beslist van de modellen en van wie er zou lezen voor welk model. Wanneer dit allemaal achter de rug was, hebben de leerlingen een soort van 'generale' repetitie gehouden. Dit heeft wel even geduurd tot dit echt op punt stond, zoals het doorgeven van de micro, spreken door de micro, wachten tot het hun beurt was, ... maar uiteindelijk liep het erg goed.
In de namiddag hebben de leerlingen van mode hun modeshow opgevoerd voor de andere groepen. Ook de groepen van reclame en enkele groepen van film konden reeds hun 'product' tonen aan de verschillende groepen. Zo wisten ze van elkaar, waaraan zij gewerkt hadden.
Wat vonden wij ervan?
Enkele problemen die we toch hebben ondervonden in verband met organisatie in de namiddag:
- De groep van film was nog niet volledig klaar met filmen. - De gemonteerde filmpjes wilden niet afspelen op een andere computer (gebrek aan het juist geïnstalleerde programma) - Enorm veel leerlingen in één lokaal.
Als oplossing voor deze problemen zien wij het zo:
- De leerlingen van film, mode en reclame eerst laten vertellen, waaraan zij gewerkt hadden tijdens deze week (alvorens het te tonen) en de leerlingen verdelen over twee lokalen.
Vandaag was het organisatorische ook weer meer te vinden bij reclame. Wanneer iedereen was uitgenodigd, heeft de leerkracht aan de leerlingen gevraagd hoe het de volgende dag zou verlopen. Ineens kwamen de leerlingen op het feit dat de ouders niet weten waar ze moeten zijn. Dit loste ze op door pijlen te ontwerpen. Ze moesten zelf beslissen wat er nog allemaal moest gedaan worden de dag nadien en wie wat ging doen. De leerlingen kwamen nog met het idee om een artikel te schrijven voor het krantje dat de school uitgeeft. Ze gingen schrijven over hoe het op de grote dag verliep. Ze kwamen ineens met het idee om aan de mensen te vragen wat zij ervan vonden.
We kunnen ook hier weer spreken van een leerlingeninitiatief, maar dit is nog lang niet ideaal. Nu was het een groep van gemiddeld 26 leerlingen die moesten bespreken wat er voor de volgende dag nog in orde moest gebracht worden. Het ideale zou zijn, werkgroepjes van een 5-tal kinderen en elke werkgroep verantwoordelijk maken voor iets. Eén groep bijvoorbeeld voor de ouders die komen te ontvangen, één groep eventueel voor eten en drinken, één groep eventueel voor de reclame, ... Nu waren de leerlingen met veel te veel en in een te grote groep om op organisatorisch gebied veel te kunnen doen.
Vandaag was een korte, maar heel rijke dag. We hebben de ganse voormiddag aan ons project gewerkt in de 3 groepen.
Reclame
Bij de groep van reclame werd er aan de leerlingen gevraagd hoe we onze opdracht konden uitvoeren. Hoe kunnen wij het event vrijdag promoten? De leerlingen kwamen voornamelijk met ideeën als posters, radiospots en tv-spots. We hebben deze vormen van reclame klassikaal besproken en gezegd wat er bij elke vorm belangrijk was. Nadien hebben de leerlingen zelf gekozen of ze een poster, radiospot of tv-spot wilden maken. We hebben eventjes overlopen wat er zeker moest inkomen (plaats, uren, wie,...). Daarna zijn de leerlingen zelf aan de slag gegaan. Ze hebben helemaal zelf posters, radiospots en tv-spots gemaakt. De leerkracht was hier enkel om uit te leggen hoe de camera of dictafoon werkte.
Het enige wat je als leerkracht moet voorzien bij deze opdracht zijn verschillende (media)materialen, zodat de keuze van de leerlingen niet afgeremd kan worden. Nadien hebben we ook besproken wat we hiermee gingen doen. De leerlingen stelden voor om de posters aan de schoolpoort op te hangen, omdat hier veel ouders kwamen. De kinderen zijn zelf na overleg, de posters gaan ophangen, vooral op verschillende, zichtbare plaatsen in de school.
De leerlingen vonden het een leuk idee om de filmpjes op de schoolwebsite te posten zodat ouders dit konden zien. We hebben dan besproken hoe dit zou kunnen. We zijn samen met de kinderen tot de conclusie gekomen dat dit eerst aan de directie gevraagd moest worden. Twee leerlingen zijn op bezoek geweest bij de directie, maar deze was jammer genoeg niet op school aanwezig. Toen heeft de leerkracht gevraagd of we misschien nog iets anders konden doen. Wie hebben we al uitgenodigd en wie nog niet? Wie kunnen we nog uitnodigen? De leerlingen kwamen zelf met het voorstel om de filmpjes en radiospots door te mailen naar de andere klassen, die dit op het smartboard zouden kunnen zien in de klas. De klasleerkracht vroeg wel wie dit wilde mailen. De leerkracht heeft een leerling een mail met bijlage naar de juffen laten sturen. De juf legt uit dat het zou kunnen dat de juffen hun mails te laat checken, hoe zouden we dat kunnen oplossen? De leerlingen stellen voor om in de klassen rond te gaan en te vragen om de filmpjes te laten zien.
Mode-Grim
Ook hier was het een productieve dag. De leerlingen hebben met de leerkracht beslist dat, voor ze iets anders kunnen doen, ze eerst hoeden moeten maken. Als
leerkrachten hadden we ervoor gezorgd dat er vele boeken en afbeeldingen
aanwezig waren in de klas, om de leerlingen genoeg inspiratie te
geven. We hadden ook enkele stappenplannen rond vouwen voorzien, indien
de leerlingen dit wilden gebruiken om hun hoed aan te kleden, versieren,
.... Enkele vouwtechnieken die de leerlingen konden bekijken waren:
zigzag vouwen, waaier vouwen, muizentrapjes vouwen, bloemen vouwen,
vlechten met stroken, ... . De leerlingen mochten zelf materiaal
meebrengen en de leerkracht voorzag ook enorm veel materialen. Deze
materialen waren bijvoorbeeld: bloempotten, bekertjes, rekkertjes,
gekleurd papier, servetten, karton, tandenstokers, pareltjes, naald en
draad, linten, speldjes, inpakpapier, ...
De leerlingen vinden dit heel
erg leuk om te doen en de resultaten mogen er zeker zijn. Op het einde
van de dag is er nog even besproken wat er nog moest gebeuren: Wat was onze opdracht? Wat moet er nog gebeuren? Hoe kunnen we dat doen? Hoe kunnen we daar meer over te weten komen? ... De leerlingen hebben elkaar "opzoektaakjes" gegeven rond modeshows. Hoe loop je? Hoe kijk je? Wat moet er allemaal in een modeshow zitten? Wie presenteert? Wie gaat wat doen tijdens de modeshow? Hoe zit het met schikking van het publiek? ... Zo creëren ze voor zichzelf erg veel werkkansen naar morgen toe.
Film
In de groep van film zijn de verhalen vandaag geschreven. De leerlingen kregen eerst de keuze uit fotofilm of stomme film. In ideale omstandigheden hadden de leerlingen helemaal vrij kunnen kiezen wat voor soort film ze wilden maken. Door een zieke leerkracht en beperkte ruimte en materiaal en natuurlijk het feit dat de leerlingen nog jong zijn, zorgt ervoor dat we de beperking van twee soorten film hebben moeten kiezen. We hebben vooral gekozen om zonder geluid te werken. Zo kunnen meerdere groepen tegelijk filmen in éénzelfde lokaal. (organisatorisch)
Nadien hebben de leerlingen in groep wel volledig zelf hun verhaal mogen uitwerken. De leerkracht was er als ondersteuning: om de leerlingen er aan te herinneren dat één iemand moet filmen, dus dat ze niet teveel personages kunnen maken zodat het haalbaar is.
Wat vonden wij ervan?
Dit is eigenlijk zoals het dus de hele tijd zou moeten zijn. Vragen aan de kinderen wat ze denken, willen, .... Samen
met de kinderen de belangrijke dingen bespreken. Wat moet je weten om
te beginnen? Voor de rest doen de leerlingen alles zelf. Ze kiezen wat ze doen en hoe ze het doen. Dit initiatief kwam dus volledig van de leerlingen zelf. Dit was een hele fijne dag, ondanks een aantal beperkingen zijn we er toch in geslaagd veel door de leerlingen zelf te laten beslissen en te laten maken. Dit is waar we juist naartoe willen, actieve inbreng van de leerlingen.
De taken van het echte organisatorische zaten hier bij de groep van reclame. Al de andere opdrachten zijn opdrachten om iets aan de ouders te kunnen tonen. Dit zijn dingen die anders in de loop van het jaar gemaakt zouden kunnen worden. Wanneer we dit met één klas zouden doen, zouden we in de loop van een maand bijvoorbeeld materialen kunnen maken om te tonen of dingen te ontwerpen. De laatste week nemen we het organisatorische op ons. Ondanks de actieve inbreng van de kinderen in alle drie de groepen, doet reclame eigenlijk alleen waarover wat het echt hebben. Vandaag zijn er dus nog meerdere soorten vormen van reclame gemaakt.
De andere opdrachten waren ook belangrijk voor ons project en in het achterhoofd met onze scriptie hebben we ook hier willen bewijzen dat leerlingen zoveel mogelijk zelf kunnen doen.
Morgen hebben we nog tijd, maar vrijdag nadert. Zullen we een 5-sterrenschool worden?
Vandaag hebben we jammer genoeg niet zoveel te melden. We hadden enkel de namiddag om ons project verder vorm te geven. Vandaag hebben we vooral met de kinderen inhoud gezien. Dit komt, omdat dit project binnen onze projectstage valt.
In de groep van film hebben we met de leerlingen verschillende soorten film doorheen de geschiedenis besproken. De leerkracht heeft hier verschillende genres (stomme film, fotofilm, kleurenfilm, geluidsfilm) aangeboden en de kinderen zelf laten ontdekken. Nadien mochten de kinderen kiezen wat voor soort film ze zouden willen maken. Omdat we beperkte mogelijkheden hadden binnen onze stage i.v.m. tijd, hebben we de beslissing moeten nemen om de kinderen enkel te laten kiezen tussen twee soorten film, de fotofilm en de stomme film.
In de groep van reclame hebben we met de kinderen de reclame en de trucs van reclame besproken. De leerkracht heeft een aantal filmpjes (uit hun leefwereld) getoond en met de leerlingen gebrainstormd: wat ze weten over reclame in het algemeen, over reclame maken en hoe reclametrucs werken. Bijvoorbeeld: Wat wordt er toegepast? Waarom wordt dit (zo) toegepast?
In de groep van mode en grim hebben ze hoeden in films besproken. De leerlingen hadden boeken, internet en filmpjes om zich op te baseren. Klassikaal hebben we hoeden bekeken uit verschillende landen en van verschillende materialen. Dit hebben we gedaan door te werken met een tekenfilm uit hun leefwereld en bijbehorende hoeden. Zo doen de leerlingen vele impressies op en daalt de betrokkenheid niet. Dit werd met een powerpoint voorgesteld. Per land was er een filmpje geselecteerd met een bijzonder type hoed. De leerlingen mochten hier nog extra aanvullingen geven, indien ze er nog wisten. De leerlingen konden tijdens deze lessen impressies opdoen a.d.h.v. enkele zintuigen: - kijken naar: kleur, vorm, ... - voelen aan de verschillende materialen: vilt, riet, .... - ruiken aan de verschillende materialen: vilt, riet, leder,...
Wat vonden wij ervan?
We vonden het heel spijtig dat deze leerinhouden erbij moesten, omdat het weer niet volledig van de kinderen kon komen. Indien er genoeg tijd is, lijkt het ons interessant om, de dag voor je dit doet, met de kinderen samen te zitten en te praten. Wat denken zij van hun opdracht? Wat weten ze al? Wat zouden ze nog willen/moeten weten voor ze kunnen beginnen?
Als je deze dingen bespreekt kan je nog concreter inspelen op de vragen van de kinderen. We hebben dit vandaag wel kunnen doen, wanneer er vragen kwamen, maar nu kwam het initiatief nog teveel uit ons.
Het ideale en de bedoeling van het uitwerken van een leerlingevent is, dat kinderen leren om iets te organiseren. De leerinhoud zou dan ook zitten in het samenwerken. Het leren omgaan met geld. Het leren van bijvoorbeeld een uitnodiging maken. Alle dingen die echt nodig zijn om een event te kunnen organiseren. Hier hebben we echt leerinhoud gegeven. Wij hadden op voorhand voorbereid wat we aan de leerlingen wilden uitleggen en op welke manier. Bij film was dit bijvoorbeeld door opzoekwerk in teksten die wij geselecteerd hadden. In ideale omstandigheden zouden de leerlingen gewoon hun taak binnen hun groep uitvoeren en wanneer ze aangeven dingen niet te weten of ergens problemen bij te hebben, kan de leerkracht uitleg of materiaal aanbieden om hier wel verder te geraken. Nu was het preventief, de leerlingen ondervonden nog niet het probleem van niet verder te kunnen. Wij zouden dus aanraden in te spelen op de behoeften en niet preventief les te geven. Het is natuurlijk niet simpel, je weet als leerkracht nooit alles. Daarom is het niet fout om toe te geven dat je het ook niet weet en samen met de leerlingen naar een antwoord te zoeken. Hiervoor zijn wel meerdere computers en materialen nodig. Wanneer het echt de 1ste keer is lijkt het ons ook nodig om met meer dan één leerkracht te begeleiden. Je kan niet overal tegelijk zijn, maar de leerlingen kunnen in het begin misschien niet verder zonder vragen te stellen aan ervaren mensen. Wanneer het schoolfeest normaal door de ouderraad georganiseerd wordt, zou het een goed initiatief zijn om deze mensen tijdens het begin van de werkgroepen in je klas uit te nodigen. Zo kunnen zij misschien antwoorden op vragen of kinderen helpen door te vertellen over ervaringen van vorige jaren.
Vandaag was het de 1ste dag van onze stage en dus de 1ste dag voor het organiseren van ons leerlingevent, dat zal doorgaan deze vrijdag. Vandaag werden de klassen verzameld en werd het filmpje getoond. In dit filmpje werden 5 uitdagingen aan de leerlingen gegeven om sterren te verdienen en zo een 5-sterrenschool te worden.
Hieronder sommen we even de uitdagingen op:
1.Maak een film.
2.Maak een modeshow met hoeden.
3.Promoot het gebeuren.
4.Zorg dat er 50 mensen aanwezig zijn.
5.Werk goed samen.
De opdrachten zijn niet heel gesloten, maar ook niet heel open. Dit komt, omdat dit uitgeprobeerd is in een stage. Alle voorbereidingen moesten voor ons binnen de uren, die we kregen, haalbaar zijn. In de ideale omstandigheden kunnen alle gebeurtenissen op het event natuurlijk van de leerlingen komen. We denken wel dat je dan best leerlingen van de 3de graad heel erg goed betrekt en hen een leidingsfunctie geeft. Deze jongere leerlingen hadden nog veel nood aan deze opdrachten.
Natuurlijk hebben we bewust de opdrachten heel open gehouden, zodat we toch nog de beslissingen in de handen van de leerlingen kunnen laten. Daar draait het natuurlijk om bij onze scriptie.
De leerlingen hebben heel enthousiast gereageerd op dit filmpje. Vandaag werden er workshops gegeven, die verschillende aspecten belichten van de (werk)groepen. Zo kunnen we de leerlingen morgen in een vaste (werk)groep delen. De leerlingen kunnen dan nog meer ervaren hoe het is om de leiding te krijgen over één onderdeel van het grotere (eind)geheel. We werken ook met (werk)groepen, omdat het niet mogelijk is om met 80 leerlingen aan hetzelfde te werken. Vandaag kregen de leerlingen een proevertje van de drie opdrachten waaraan gewerkt moet worden. Zo konden ze tegen het einde van de dag zelf aangeven wat ze het interessantste vonden en waar ze hun schouders mee wilden onderzetten.
De kleine opdrachtjes, die de leerlingen vandaag deden, kwamen grotendeels van ons. Dit komt doordat het in een stage wordt uitgevoerd en we de leerlingen wilden laten beseffen wat de opdrachten juist konden inhouden. Veel leerlingen hadden hier geen idee van.
Het enige dat vandaag van de leerlingen kwam, was het maken van uitnodigingen. In het groepje van reclame werd er besproken met de leerlingen waarom er reclame gemaakt moet worden en wie we zeker moesten uitnodigen. De kinderen kwamen zelf af met het idee om hun ouders en familie uit te nodigen. Toen de leerkracht vroeg hoe we dat het best deden, mensen uitnodigen, kwamen de kinderen zelf af met affiches, uitnodigingen, reclamespot,... Wanneer de leerkracht vroeg wat er het beste mee naar huis genomen kon worden, werd er beslist om vandaag als eerste een uitnodiging te maken. De leerlingen hebben samen met een leerkracht besproken wat er zeker op een uitnodiging moet staan. (plaats, uur, wat,...) Nadien hebben de leerlingen zelf een uitnodiging mogen ontwerpen en deze ineens mee naar huis mogen nemen.
Op het einde van de 'workshops' moesten de leerlingen hun top drie noteren van wat ze het leukste vonden om te doen. Wanneer de leerlingen naar huis gingen, hebben we met de 4 leerkrachten samen gezeten om de leerlingen in groepen te verdelen. Wie gaat er aan welke uitdaging werken? Het is ons gelukt om iedereen zijn 1ste of 2de keuze te geven. Dat vonden we heel belangrijk. We willen het initiatief uit de leerlingen laten komen, dan moeten ze mogen doen wat ze graag willen doen. Doordat het in een stageperiode viel, was het nodig om rekening te houden met de 2de keuze om zo de groepen toch een beetje gelijk te verdelen. In een ideale omstandigheid met grote lokalen, veel tijd en geen beperkingen lijkt het ons aangewezen om de kinderen in te delen volgens hun 1ste keuze.
Wat vonden wij van deze dag?
Wij vonden het spijtig dat we zelf al een aantal thema's hebben geselecteerd en dit niet volledig uit de leerlingen hebben kunnen laten komen. Dit is iets dat volgens ons gemakkelijk uit de leerlingen kan komen, indien je de leerlingen genoeg kent. Op het gebied van een schoolfeest lijkt het ons aangewezen om met de kinderen van het 6de leerjaar te brainstormen over verschillende thema's en dan met deze thema's naar de jongere kinderen te stappen. Het lijkt ons dan het meest zinvol om de leerlingen van het 6de zelf op pad te sturen naar de andere klassen. Indien we dit terug op een klas-of graadniveau zouden doen, lijkt het ons een hele uitdaging om echt het thema volledig uit een brainstorm te laten komen.
Doordat we de leerlingen de uitdaging hebben gegeven om iets te organiseren voor hun ouders op een kleine week tijd zitten er opdrachten in zoals het maken van een film en een modeshow. Dit zijn eventueel voorstellen om op een schoolfeest te laten doen. Alleen zal er dan meer tijd zijn om zo'n dingen te maken. Wanneer het thema uit de kinderen komt kan je op de eerstedag met de kinderen brainstormen wat ze rond dat onderwerp zouden willen/kunnen doen. Deze stap hebben wij natuurlijk met de leerlingen gedaan, maar om wat meer variatie te brengen (doordat het in stageverband is) hebben we zelf nog enkele zaken aangevuld. Als we dit terug op dit niveau doen, zouden we graag met de kinderen brainstormen en volledig horen wat zij willen doen. Wij denken dat de kinderen van het 3de en 4de leerjaar in deze context te jong zijn. Wanneer we vroegen wat ze graag zouden doen, kwamen er vaak erg onrealistische dingen naar boven.
Nu hebben wij workshops gegeven om zo de groepen in te delen. Wanneer de ideeën van de leerlingen komen, kan er in groep gebrainstormd worden wat er allemaal moet gebeuren. Hoeveel groepen er moeten zijn. En dan vermoeden wij dat oudere kinderen zelf hun groepen kunnen maken. Nu denken wij echter, dat dit project beter eerst met één klas geprobeerd wordt. Al deze stappen eerst met één klas overlopen, om ze dan op een groter niveau te brengen. Met dit groter niveau bedoelen we werken met meerdere klassen om zo uiteindelijk te komen tot een volledig schoolfeest. Nu hadden we 80 leerlingen en was dit soms echt te veel. Een echt schoolfeest wordt ook niet met 80 leerlingen in elkaar gestoken en dat voelde je zelfs vandaag al.
Wat wel heel positief was vandaag en dat we zeker een 2de keer helemaal hetzelfde zouden doen, is de manier waarop we uitnodigingen hebben gemaakt. Het komt van de leerlingen zelf. Dit is goed voor hun eigen leerproces, maar nodigt veel meer uit. Het toont aan de ouders dat de leerlingen er echt mee bezig zijn.
We houden jullie graag op de hoogte. Morgenavond kunnen we jullie hopelijk meer vertellen. Morgen wordt er niet zo lang aan het project gewerkt.