Inhoud blog
  • Tips
  • Toekomstplannen
  • Eindconclusie: onderzoeksvragen
  • Conclusie Leerlingevent
  • Dag 5
  • Dag 4
  • Dag 3
  • Dag 2
  • Dag 1
  • Hoe gaat het praktijkonderzoek eruit zien?
  • Poster Innovatieproject
  • Afsluiten opzoekwerk
  • Interviews
  • Enquête
  • Wat is het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
  • Wat willen we juist onderzoeken?
  • Wat is de bedoeling van deze blog?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Leerlingevent
    Leerlingen organiseren een event?!
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interviews
    Beste lezers,

    Hier zijn we terug. In ons vorig bericht hebben we jullie al een beetje overvallen met wat cijfergegevens, graag zouden we onze conclusies van onze interviews ook met jullie delen. We hebben een 5-tal personeelsleden van scholen in onze omgeving kunnen interviewen. Hun informatie sluit heel hard aan bij de conclusies die we in onze enquête gevormd hebben. Doordat deze interviews persoonlijk waren konden we hier wel doorvragen en hebben we iets meer informatie. We kiezen er bewust voor om de namen van de scholen niet te vermelden.

    School 1: Conclusie (Klasjuf OLVI-De Kade Boom)

    Dit is een school met een vertrouwd schoolfeest waarbij kinderen enkel een actje maken voor het Free Podium. Dit is een basisschool, het schoolfeest is dus zowel voor de kleuters als de lagere school. De enige die ons van deze school te woord kon staan was een kleuterjuf. Haar informatie bleek echter nuttiger te zijn dan verwacht want ze zat ook in de ouderraad. Het thema van het schoolfeest wordt gekozen door de leerkrachten. Er worden met de leerkrachten 4 thema's gekozen en dan binnen de leerkrachten gestemd. Wanneer wij vroegen waarom de kinderen van de lagere school niet mee het thema mochten kiezen (volledig zelf kiezen of mee stemmen tussen de 4 gekozen thema's) reageerde ze dat ze daar eigenlijk nog niet had over nagedacht. Ze ging dit zeker eens doorgeven aan de directie en vond het een goed idee. Voor de rest gaf ze toe dat ze vaak dezelfde kraampjes gebruiken bij hun Vlaamse Kermis omdat deze duur waren in aankoop. Ze ziet dus niet direct de mogelijkheid om de kinderen dit te laten kiezen. Wanneer ze het ooit eens over een andere boeg zouden willen gooien leek het haar wel nuttig om de mening van de kinderen te vragen. Ze zag ook direct de mogelijk om de leerlingen van de 3de graad (voornamelijk het 6de leerjaar) eventueel mee shiften te laten doen op het schoolfeest zelf om hen zo meer te betrekken. Het 6de leerjaar wordt momenteel al betrokken bij de opbouw. Dit is echter wel in de vorm van dit moet hier en dat moet daar. Toen we voorstelde om de kinderen dit misschien eens mee te laten beslissen kwam haar bemerking dat dit bijna allemaal door de ouderraad wordt beslist. Kan de ouderraad dan niet samenwerken met bijvoorbeeld het 6de leerjaar. Indien er ouders zijn die misschien overdag tijd kunnen maken en indien de klasleerkracht deze lestijd wil afgeven lijkt het mij inderdaad leerrijk en tof dat de kinderen iets meer mogen doen. Na afloop zei ze dat ze de dingen die wij aangebracht hadden zeker eens ging doorgeven en dat het tof zou zijn als ze stap voor stap zouden kunnen groeien in het leerlinginitiatief.


    School 2: Conclusie (Directie, ouders, leerkrachten Altena Instituut Kontich)

    In deze school is het schoolfeest echt een Vlaamse Kermis. De leerlingen zingen 1 keer allemaal samen het schoollied en dat is de enige verplichting voor de leerlingen die op dat moment op school aanwezig zijn. De algemene conclusie hier was dat het thema inderdaad misschien besproken kon worden met de kinderen, maar dat ze voor de rest van mening zijn dat er voor het schoolfeest geen verplichtingen mogen zijn voor de kinderen. Ze kunnen misschien tijdens de schooluren hier en daar iets mee in orde brengen en mee bespreken, maar wij vinden niet dat ze buiten de schooluren moeten komen en meehelpen. Een schoolfeest is een ontspanning voor de kinderen. 

    School 3: Conclusie (Directie De Wingerd Terhagen)
    De directeur van deze school gaf aan een vernieuwend schoolfeest te hebben. Het thema van ons schoolfeest wordt door de leerlingen zelf gekozen. Enkele jaren geleden kozen de leerlingen bijvoorbeeld het thema circus. De leerlingen hebben dan tijdens de lessen lichamelijke opvoeding enkele circuszaken geleerd, die ze dan konden opvoeren tijdens het schoolfeest zelf. Ze streven naar een hechtere band tussen leerling, ouders en school. De directeur van de school speelde de directeur van het circus. Hij werd gevangen genomen en verstopt. De leerlingen moesten samen met hun ouders enkele vragen oplossen of enkele opdrachten uitvoeren. Deze vragen en opdrachten werden gegeven door enkele leerkrachten uit ons team. Wanneer ze alle vragen opgelost hadden, kwamen ze te weten dat de directeur in een vat verstopt zat. Uit reacties van leerlingen, ouders en personeelsleden bemerkten we dat iedereen dit een leuk concept vond. Achteraf konden de ouders en leerlingen nog frietjes, hamburgers, hotdogs, ... eten bij de kraampjes van de ouderraad. Omdat er zovele positieve reacties kwamen, hebben we dit concept van werken behouden de laatste jaren. Op de vraag of we leerlingen nog meer zouden kunnen betrekken, denk ik dat we het al wel best goed doen. We kunnen de leerlingen natuurlijk niet zelf aan de kraampjes laten staan. Anders zouden zij niet mee kunnen genieten van de speurtocht.

    School 4: Conclusie (Klasjuf De Reuzenboom Boom)
    Deze school heeft eerder een vertrouwd schoolfeest. Ze voorzien een Free Podium, waarbij de leerlingen kunnen optreden. Wij voorzien ook kraampjes, de leerlingen kopen een speelkaart en kunnen onze spelletjes spelen. Hiermee kunnen ze punten verzamelen, die ze kunnen inruilen voor een prijsje. De ouders kijken voornamelijk naar de optredens en kunnen iets te eten en te drinken bestellen bij ons. De ouderraad helpt ons bij het bemannen van de toog. Ons schoolfeest ligt al enkele jaren vast, in het begin van het schooljaar maken wij werkgroepen. De werkgroep schoolfeest past in onze planning het thema en de werking deels aan. Zij organiseren momenten om over dit onderwerp te praten en bekijken resultaten van vorige jaren. Een week na het schoolfeest zit de werkgroep samen met de directie en enkele andere leerkrachten. Zij bekijken zaken zoals opbrengst, opkomst, ... en evalueren of de keuze voor herhaling vatbaar is of niet. De leerlingen treden op tijdens ons schoolfeest. Enkele leerlingen kunnen zich inzetten om mee op te dienen en ons zo te helpen met de bediening van de bezoekers.


    Algemene Conclusie
    Het leerlingevent/schoolfeest volledig door leerlingen laten overnemen gaat niet van vandaag op morgen, daar zijn wij ons ook van bewust. Maar vele scholen waren zich niet bewust van het feit dat ze door kleine dingen de leerlingen al mee kunnen laten beslissen, bijvoorbeeld bij het zoeken van een thema. Wij zijn ervan verschoten in hoe weinig scholen dit nog maar het geval was. Ik denk wel dat we bij deze scholen de indruk hebben nagelaten dat ze op een simpele manier toch al meer kunnen doen. Eigenlijk is dat waar we willen beginnen, beginnen met een thema en zo na verloop van tijd bijna alles overdragen naar de kinderen. 

    We zijn wel heel tevreden dat we een school hebben kunnen interviewen die toch al op goede weg zijn. De wingerd laat de leerlingen al mee het thema kiezen en laat de leerlingen participeren. Nog iets meer initiatief zou leuk zijn maar de directeur heeft wel een goede reden om dit niet verder te doen. Het deelnemen van leerlingen staat bij zijn schoolfeest centraal. Misschien kunnen leerlingen wel nog mee betrokken worden bij opbouw of inkleding.


    Groetjes,

    Julie en Synn

    12-02-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs