Zoals eerder vermeld, zouden we graag willen dat leerlingen meer inspraak krijgen in het organiseren van een schoolfeest. We stelden enkele vragen op om ons onderzoek gerichter te kunnen voeren. We hopen tegen het einde van ons project een antwoord te kunnen formuleren. We hebben 1 hoofdvraag en dan nog enkele bijvragen. Zo weten jullie ineens wat je van onze blog mag verwachten.
Hoe kunnen we leerlingen van een 3de graad betrekken bij het
organiseren van een schoolfeest? - Wat
kunnen we de leerlingen wel laten doen? Wat niet? - Hoe
willen de leerkrachten, ouderraad en/of ouders de taken uit handen geven en de
leerlingen hierin steunen? - Wat
zijn de grote verschillen tussen een vertrouwd schoolfeest en een
leerlingevent? - Hoe
kunnen we concreet op klasniveau een vernieuwend schoolfeest organiseren,
rekening houdend met het doel van een schoolfeest.
Deze vragen willen
we graag onderzoeken door het zelf uit te proberen. We weten dat dit onderzoek
meer op kleinschalige basis is, daar het niet haalbaar is meerdere
leerlingeventen uit te werken gedurende 1 schooljaar. Wel denken/hopen wij
met dit onderzoek scholen, die zoekende zijn naar vernieuwing, te kunnen
inspireren en aan te zetten door meer te durven loslaten en in handen te leggen bij de leerlingen. Wij zijn ervan
overtuigd dat deze manier van werken niet enkel zinvol en leerrijk is voor de
leerlingen, maar ook voor de leerkrachten en directieleden. Deze visie hebben
wij ervaren tijdens onze opleiding, wij hebben geleerd: Hoe meer je door
de leerlingen laat doen, hoe meer ze er van opsteken.. We hopen tijdens en na dit onderzoek tot een
positieve conclusie te bekomen.
Graag houden wij jullie op de hoogte over al ons werk en onze bevindingen.