Inhoud blog
  • Tips
  • Toekomstplannen
  • Eindconclusie: onderzoeksvragen
  • Conclusie Leerlingevent
  • Dag 5
  • Dag 4
  • Dag 3
  • Dag 2
  • Dag 1
  • Hoe gaat het praktijkonderzoek eruit zien?
  • Poster Innovatieproject
  • Afsluiten opzoekwerk
  • Interviews
  • Enquête
  • Wat is het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
  • Wat willen we juist onderzoeken?
  • Wat is de bedoeling van deze blog?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Leerlingevent
    Leerlingen organiseren een event?!
    20-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poster Innovatieproject
    Beste Lezers,
    Ook hebben we een poster gemaakt, om zo ons onderzoek op de school te promoten. Met de informatie, die we hebben onderzocht in ons onderzoek, konden we beginnen aan onze poster te ontwerpen. Deze poster had als opdracht: ‘Maak een poster van jullie proces tot nu toe en wat jullie nog van plan zijn.’ Deze poster konden we dan op de hogeschool, tijdens de posterbeurs, tonen en voorstellen aan medestudenten en docenten. Zij konden hun bevindingen over ons onderzoek delen en gaven ons nog wat tips waarop we konden letten bij ons verdere onderzoek. Deze tips hebben we ten harte genomen en gebruikt voor de verdere uitwerking van ons praktijkonderzoek. Deze poster kunt u hier bekijken. Het leek ons zinvol om deze ook even met jullie te delen. Zo krijgen jullie nog eens een korte samenvatting van ons innovatieproject tot nu toe.


    Groetjes,
    Julie en Synn


    Bijlagen:
    P1.jpg (264.1 KB)   

    20-02-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afsluiten opzoekwerk
    Beste lezer,

    We hebben nu zo goed als al onze gegevens met jullie gedeeld. Op het internet vind je ook nog heel veel informatie over het organiseren van een schoolfeest, maar dit zijn eerder stappenplannen van hoe je ze moet organiseren of waar je hulp kan krijgen. Dit vertelt nog niet vaak iets over de leerlingen. Af en toe lees je wel eens op een site 'Vraag om de mening van de leerlingen', maar dit is heel beperkt.
    Een voorbeeld van een website/artikel waar men praat over de ideeën leerlingen is dit: http://www.klasse.be/archief/moet-ik-alle-schoolfeesten-zlf-organiseren/ 
    Nog een interessante link kan zijn: http://www.allesvooreenfeest.nl/

    Wij gaan ons nu klaarstomen voor ons praktijkonderzoek. We nemen hier vooral het idee mee dat leerlingen nog niets mogen doen/beslissen. We blijven ook realistisch en zijn ons bewust dat we dit niet ineens kunnen verwachten van leerlingen en leerkrachten die dit voor de 1ste keer proberen. Hier moet iedereen in groeien en zijn weg in vinden. Maar als je het niet probeert, blijf je bij het oude, leerkrachtgestuurde schoolfeest zitten. Iemand moet de drempel durven oversteken.

    Wanneer we ons onderzoek volledig hebben uitgewerkt, brengen we jullie hier zeker van op de hoogte.

    Groetjes,

    Julie en Synn

    18-02-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interviews
    Beste lezers,

    Hier zijn we terug. In ons vorig bericht hebben we jullie al een beetje overvallen met wat cijfergegevens, graag zouden we onze conclusies van onze interviews ook met jullie delen. We hebben een 5-tal personeelsleden van scholen in onze omgeving kunnen interviewen. Hun informatie sluit heel hard aan bij de conclusies die we in onze enquête gevormd hebben. Doordat deze interviews persoonlijk waren konden we hier wel doorvragen en hebben we iets meer informatie. We kiezen er bewust voor om de namen van de scholen niet te vermelden.

    School 1: Conclusie (Klasjuf OLVI-De Kade Boom)

    Dit is een school met een vertrouwd schoolfeest waarbij kinderen enkel een actje maken voor het Free Podium. Dit is een basisschool, het schoolfeest is dus zowel voor de kleuters als de lagere school. De enige die ons van deze school te woord kon staan was een kleuterjuf. Haar informatie bleek echter nuttiger te zijn dan verwacht want ze zat ook in de ouderraad. Het thema van het schoolfeest wordt gekozen door de leerkrachten. Er worden met de leerkrachten 4 thema's gekozen en dan binnen de leerkrachten gestemd. Wanneer wij vroegen waarom de kinderen van de lagere school niet mee het thema mochten kiezen (volledig zelf kiezen of mee stemmen tussen de 4 gekozen thema's) reageerde ze dat ze daar eigenlijk nog niet had over nagedacht. Ze ging dit zeker eens doorgeven aan de directie en vond het een goed idee. Voor de rest gaf ze toe dat ze vaak dezelfde kraampjes gebruiken bij hun Vlaamse Kermis omdat deze duur waren in aankoop. Ze ziet dus niet direct de mogelijkheid om de kinderen dit te laten kiezen. Wanneer ze het ooit eens over een andere boeg zouden willen gooien leek het haar wel nuttig om de mening van de kinderen te vragen. Ze zag ook direct de mogelijk om de leerlingen van de 3de graad (voornamelijk het 6de leerjaar) eventueel mee shiften te laten doen op het schoolfeest zelf om hen zo meer te betrekken. Het 6de leerjaar wordt momenteel al betrokken bij de opbouw. Dit is echter wel in de vorm van dit moet hier en dat moet daar. Toen we voorstelde om de kinderen dit misschien eens mee te laten beslissen kwam haar bemerking dat dit bijna allemaal door de ouderraad wordt beslist. Kan de ouderraad dan niet samenwerken met bijvoorbeeld het 6de leerjaar. Indien er ouders zijn die misschien overdag tijd kunnen maken en indien de klasleerkracht deze lestijd wil afgeven lijkt het mij inderdaad leerrijk en tof dat de kinderen iets meer mogen doen. Na afloop zei ze dat ze de dingen die wij aangebracht hadden zeker eens ging doorgeven en dat het tof zou zijn als ze stap voor stap zouden kunnen groeien in het leerlinginitiatief.


    School 2: Conclusie (Directie, ouders, leerkrachten Altena Instituut Kontich)

    In deze school is het schoolfeest echt een Vlaamse Kermis. De leerlingen zingen 1 keer allemaal samen het schoollied en dat is de enige verplichting voor de leerlingen die op dat moment op school aanwezig zijn. De algemene conclusie hier was dat het thema inderdaad misschien besproken kon worden met de kinderen, maar dat ze voor de rest van mening zijn dat er voor het schoolfeest geen verplichtingen mogen zijn voor de kinderen. Ze kunnen misschien tijdens de schooluren hier en daar iets mee in orde brengen en mee bespreken, maar wij vinden niet dat ze buiten de schooluren moeten komen en meehelpen. Een schoolfeest is een ontspanning voor de kinderen. 

    School 3: Conclusie (Directie De Wingerd Terhagen)
    De directeur van deze school gaf aan een vernieuwend schoolfeest te hebben. Het thema van ons schoolfeest wordt door de leerlingen zelf gekozen. Enkele jaren geleden kozen de leerlingen bijvoorbeeld het thema circus. De leerlingen hebben dan tijdens de lessen lichamelijke opvoeding enkele circuszaken geleerd, die ze dan konden opvoeren tijdens het schoolfeest zelf. Ze streven naar een hechtere band tussen leerling, ouders en school. De directeur van de school speelde de directeur van het circus. Hij werd gevangen genomen en verstopt. De leerlingen moesten samen met hun ouders enkele vragen oplossen of enkele opdrachten uitvoeren. Deze vragen en opdrachten werden gegeven door enkele leerkrachten uit ons team. Wanneer ze alle vragen opgelost hadden, kwamen ze te weten dat de directeur in een vat verstopt zat. Uit reacties van leerlingen, ouders en personeelsleden bemerkten we dat iedereen dit een leuk concept vond. Achteraf konden de ouders en leerlingen nog frietjes, hamburgers, hotdogs, ... eten bij de kraampjes van de ouderraad. Omdat er zovele positieve reacties kwamen, hebben we dit concept van werken behouden de laatste jaren. Op de vraag of we leerlingen nog meer zouden kunnen betrekken, denk ik dat we het al wel best goed doen. We kunnen de leerlingen natuurlijk niet zelf aan de kraampjes laten staan. Anders zouden zij niet mee kunnen genieten van de speurtocht.

    School 4: Conclusie (Klasjuf De Reuzenboom Boom)
    Deze school heeft eerder een vertrouwd schoolfeest. Ze voorzien een Free Podium, waarbij de leerlingen kunnen optreden. Wij voorzien ook kraampjes, de leerlingen kopen een speelkaart en kunnen onze spelletjes spelen. Hiermee kunnen ze punten verzamelen, die ze kunnen inruilen voor een prijsje. De ouders kijken voornamelijk naar de optredens en kunnen iets te eten en te drinken bestellen bij ons. De ouderraad helpt ons bij het bemannen van de toog. Ons schoolfeest ligt al enkele jaren vast, in het begin van het schooljaar maken wij werkgroepen. De werkgroep schoolfeest past in onze planning het thema en de werking deels aan. Zij organiseren momenten om over dit onderwerp te praten en bekijken resultaten van vorige jaren. Een week na het schoolfeest zit de werkgroep samen met de directie en enkele andere leerkrachten. Zij bekijken zaken zoals opbrengst, opkomst, ... en evalueren of de keuze voor herhaling vatbaar is of niet. De leerlingen treden op tijdens ons schoolfeest. Enkele leerlingen kunnen zich inzetten om mee op te dienen en ons zo te helpen met de bediening van de bezoekers.


    Algemene Conclusie
    Het leerlingevent/schoolfeest volledig door leerlingen laten overnemen gaat niet van vandaag op morgen, daar zijn wij ons ook van bewust. Maar vele scholen waren zich niet bewust van het feit dat ze door kleine dingen de leerlingen al mee kunnen laten beslissen, bijvoorbeeld bij het zoeken van een thema. Wij zijn ervan verschoten in hoe weinig scholen dit nog maar het geval was. Ik denk wel dat we bij deze scholen de indruk hebben nagelaten dat ze op een simpele manier toch al meer kunnen doen. Eigenlijk is dat waar we willen beginnen, beginnen met een thema en zo na verloop van tijd bijna alles overdragen naar de kinderen. 

    We zijn wel heel tevreden dat we een school hebben kunnen interviewen die toch al op goede weg zijn. De wingerd laat de leerlingen al mee het thema kiezen en laat de leerlingen participeren. Nog iets meer initiatief zou leuk zijn maar de directeur heeft wel een goede reden om dit niet verder te doen. Het deelnemen van leerlingen staat bij zijn schoolfeest centraal. Misschien kunnen leerlingen wel nog mee betrokken worden bij opbouw of inkleding.


    Groetjes,

    Julie en Synn

    12-02-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enquête
    Beste lezers,

    Hier zijn we weer. Voor we dit alles kunnen uittesten is het natuurlijk belangrijk dat we eerst wat onderzoek doen naar hoe het nu loopt op een schoolfeest. Klopt ons gevoel dat leerlingen op dit moment weinig inspraak hebben of zitten wij volledig fout? Wat mogen leerlingen op dit moment in sommige scholen misschien al wel doen? 

    We hadden een aantal scholen gecontacteerd voor een interview. Toen bleek dat we maar op enkele scholen een interview mochten afnemen leek het ons nuttig om online een enquête van enkele vragen op te stellen. Het invullen van de enquête duurde maar 3 minuten en zo verkregen we meer reactie dan bij het interview. We hebben in Vlaanderen 88 scholen per mail gecontacteerd en slechts 22 hebben de enquête ingevuld. Omdat we dit aantal wat magertjes vonden, hebben we ook de schoolwebsites bezocht. Aan de hand van hun informatie en sfeerfoto's van hun schoolfeest konden we onze enquête wat versterken. We hebben de gegevens van de enquête en websites verwerkt en kwamen op volgende vaststellingen:

    1. Wat voor soort schoolfeest organiseren jullie?

        traditioneel = vertrouwd

    Conclusie:

    Wij merken dat erg veel scholen zich vasthouden aan het gekende soort schoolfeest. Dit werkt voor hen en daarom voeren ze dit jaarlijks uit. 
    -   Als bijvraag moesten de deelnemende scholen ook antwoorden op de vraag: ‘Wat kunnen
        leerlingen doen op uw schoolfeest?’ De antwoorden op deze vraag waren: workshops, optredens,
        spelletjes spelen, springkastelen, eten en drinken, free podium, kinderfuif, … De scholen die
        eigenlijk aangaven een vernieuwend schoolfeest te zijn, lieten de kinderen hetzelfde doen dan in
        onze uitleg rond een vertrouwd schoolfeest.

    -   Als 2de bijvraag moesten de deelnemende scholen ook antwoorden op deze vraag: ‘Kunnen
        leerlingen participeren bij het organiseren van het schoolfeest.’ De antwoorden op deze vraag
        waren: wij laten ze inspraak doen via het leerlingenparlement, de leerlingenraad mag mee
        beslissen over de prijsjes, enkel de leerlingen van de hogere klassen mogen af en toe mee beslissen
        over de volgorde en taken. We merken dat de deelnemende scholen wel proberen de leerlingen
        inspraak te laten hebben, maar deze kans te weinig benutten.

    Alle scholen blijken dus een vertrouwd schoolfeest te hebben, ook al werd door hen aangegeven vernieuwend te zijn.

    2. Wie bepaalt het thema van het schoolfeest? 


    Conclusie:

    Ondanks dat de scholen aangeven leerlingen te betrekken, merken we vaak dat deze kans niet gegrepen wordt. De keuze van het thema ligt grotendeels in handen van leerkrachten en directie. De kinderen worden zelfs nog minder geraadpleegd dan de ouders / ouderraad. Dit vinden wij erg jammer, want wanneer de leerlingen meer inspraak zouden hebben over het thema, zouden ze zich al meer betrokken voelen. Wij denken dat wanneer leerlingen meer betrokken worden, de inzet van de leerlingen groter zal zijn om te participeren. Dit thema zou dan meer leven in de school en bij de kinderen.


    3. Hoe worden ouders en andere mensen uitgenodigd voor het schoolfeest?  

    Conclusie:

    De meeste scholen kiezen voor een brief of een kaartje om zo de ouders op de hoogte te brengen. Wij vinden dit ergens jammer, ouders komen vaak hun kinderen ophalen aan de schoolpoort. Wanneer er daar een affiche zou worden opgehangen, zou dit ook onder de ouders meer leven. Wij vinden, zoals al eerder aangegeven in onze beschrijving, dat een affiche heel erg leerzaam kan zijn naar leerlingen toe en ook een manier om hen erbij te betrekken. Een affiche ontwerpen is namelijk al niet zo simpel. Ze moet creatief en duidelijk zijn. Ook moet ze de juiste informatie bevatten en is de lay-out ook erg belangrijk. De school zou bijvoorbeeld een wedstrijd kunnen organiseren, waarbij de leerlingen zelf een affiche mogen ontwerpen, de beste affiche wint en kan worden opgehangen. Of de school kan besluiten om verschillende elementen van verschillende affiches te gebruiken en zo te komen tot hun affiche. Ook zou de school kunnen kiezen om er meer dan 1 te kiezen, mogelijkheden genoeg dus. Zo zou de betrokkenheid weer groter worden en leeft het onderwerp meer onder de kinderen. Hiermee willen we niet zeggen dat de gewone kaartjes en uitnodigen niet goed zijn. Ouders waarderen het dat ze persoonlijk worden uitgenodigd. Ook bij deze kaartjes kunnen we kinderen initiatief laten nemen. Een goede combinatie en een goed evenwicht is hier de oplossing. 


    4.Waar komen de inkomsten vandaan? Waaraan worden ze besteed? 

    Omdat de functies van een schoolfeest wel behouden moeten worden. Leek het ons nuttig om eens te kijken waaraan er op een schoolfeest geld verdiend wordt en wat er met dat geld gebeurt.

    Conclusie:

    1. Waar komen ze vandaan?
    De meeste inkomsten van de schoolfeesten komen van de verkoop van eten, drinken en spelletjes. Sommige scholen vullen dit nog aan met een tombola of verkoop van foto’s. De scholen zoeken dikwijls een sponsor om de kosten te drukken.

    2. Waar worden ze voor gebruikt?
    We merken erg vaak dat scholen de inkomsten van de schoolfeesten gebruiken voor zaken zoals: organiseren van activiteiten tijdens het schooljaar die geen geldelijke winsten opleveren, aankopen van spelmateriaal, projecten, uitstappen, … . Ook geven sommige scholen aan dat ze hun doel vooraf bepalen en dat deze winst enkel en alleen voor dat doeleinde mag worden gebruikt. Andere scholen geven aan dat er zo goed als geen winst wordt gemaakt tijdens deze schoolfeesten.

    3.  Wie beslist waar het geld naartoe gaat?
    Vaak is het de ouderraad of de directie die de leiding krijgt. Zij beslissen dan wat het meest nodig is op dat moment. Na dit besproken te hebben, worden de zaken aangekocht of wordt het geld veilig opgeborgen op de schoolrekening. 


    5.Wie evalueert het schoolfeest nadien?

    Conclusie: 

    Wanneer we de procenten hierboven optellen komen we niet op 100%. Dit is te wijten aan het feit dat bij deze vraag meerdere antwoorden mogelijk waren.  Een school kon zowel werkgroep, als leerkrachten, als leerlingen aanduiden. Zo werd één school in meerdere rubrieken meegeteld.

    Op dit punt merken wij dat scholen vaak ook deze kans om leerlingen te betrekken laten liggen. De leerlingen hebben namelijk het meeste deelgenomen aan de activiteiten die de school voorziet. Zij zouden dus een erg waardevolle mening kunnen hebben, naar de volgende jaren toe. Zij kunnen als beste aangeven welke zaken best wel behouden worden en welke zaken best niet. Daar kunnen scholen op inspelen door de leerlingen dan erg concreet naar suggesties te vragen. Nu vragen de meeste scholen enkel de mening van volwassenen zoals o.a. het leerkrachtenkorps of de werkgroep en de ouderraad. Deze meningen zijn natuurlijk steeds erg waardevol, maar opnieuw een gemiste kans om de leerlingen te betrekken. 


    Eindconclusie:

    Ondanks dat er weinig scholen wilden meewerken aan dit project hebben we toch erg veel geleerd uit dit onderzoek. Sommige zaken hadden we wel verwacht, van andere zaken zijn we toch erg geschrokken o.a. de keuze van het thema en de evaluatievorm. We merken dat erg veel scholen op zeker spelen, terwijl dit nefast is voor het betrekken van kinderen bij het onderwerp schoolfeest. Er zijn zo veel kleine zaken, die scholen kunnen doen, waardoor het schoolfeest meer iets van de hele school wordt en waarbij de leerlingen meer betrokken worden. De zaken die we in de enquête als voorstel hebben gegeven, gaan wij verwerken in onze uitvoering van ons leerlingevent. Zo kunnen we verder ook nog reflecteren. Om de volledige resultaten van onze enquête te bekijken, kunt u onderstaande bijlage raadplegen. Vraag 1 was oorspronkelijk gericht op de namen van de deelnemende scholen, daar wij geen toestemming hebben om deze namen openbaar te maken, hebben we deze vraag bewust verwijderd in dit document.

    Groetjes,

    Julie en Synn 

    Bijlagen:
    Resultaten enquête.pdf (375.9 KB)   

    22-01-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
    Beste lezers,

    Voor we hier met heel wat cijfermateriaal beginnen leek het ons nuttig om jullie eerst even op de hoogte te brengen over het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent.

    Wat is een vertrouwd schoolfeest? 

    Het allerbelangrijkste dat wij verstaan onder een vertrouwd schoolfeest is het feit dat alles in elkaar gestoken wordt door ouders, leerkrachten en directie. Verder zien wij dit ook als een schoolfeest dat meestal bestaat uit een Vlaamse Kermis met heel wat kraampjes en optredens van de kinderen. Op dit soort schoolfeesten is er vaak heel weinig input van de leerlingen. De leerkrachten kiezen het thema, de leerkrachten kiezen de kraampjes, de leerkrachten bemannen de kraampjes,... 

    Tijdens het schoolfeest zelf treden de leerlingen meestal op, dit is één van de weinige initiatieven die de leerlingen kunnen uitvoeren tijdens dit soort schoolfeest.  Dit kan op verschillende manieren gebeuren:

    1. in de trend van een ‘free podium’ bijvoorbeeld. Vaak zijn dit leerlingen die zelf graag iets willen tonen aan familie en/of vrienden, … . Dikwijls zijn dit groepjes van kinderen die een dansje, liedje, gedicht, … voorbrengen.

    2. in de trend van een ‘klasoptreden’ bijvoorbeeld. Dit wordt door de klasleerkracht soms in overleg met de leerlingen beslist. Vaak is dit een lied of een dans, dat met heel de klas wordt geoefend en opgevoerd voor familie en/of vrienden.

    3. in de trend van een schoolvoorstelling bijvoorbeeld. De klasleerkrachten kiezen het toneelstuk en het script. De leerlingen mogen soms wel of soms niet auditie doen i.v.m. de rolverdeling. Aan dit toneelstuk wordt tijdens de lessen gewerkt. Vaak zijn er op de dag van het schoolfeest een 4-tal voorstellingen. Dikwijls dient men ook hiervoor ingeschreven te worden.

    Het doel van een vertrouwd schoolfeest is : geld inzamelen ten voordele van de school, door ouders uit te nodigen naar de school. De rol van kinderen tijdens een vertrouwd schoolfeest is: het maken van een (klas)optreden, spelletjes spelen bij de kraampjes, knutselen voor de aankleding, …


    Wat is een leerlingevent?

    Als wij gaan bekijken wat we met de leerlingen willen bereiken, vinden wij de term vernieuwend schoolfeest niet echt passend. Wij willen echt gaan voor optimale betrokkenheid bij de leerlingen. Wij vinden ook dat dit leerlingevent niet enkel op het einde van het jaar mogelijk is, maar meermaals per jaar. Wij willen praktisch alles in handen van de leerlingen leggen, wel mits goede ondersteuning en begeleiding van de leerkrachten. Wij denken dat leerlingen van een 2de tot 3de graad het zouden moeten aankunnen om de medeleiding te krijgen. Zij kunnen naar aanleiding van enkele zaken ook de leerlingen van de 1ste graad inschakelen. Zo is het echt een samenwerking van de hele school die tot uiting komt.


    Hiermee willen we bedoelen dat zelfs een vertrouwd schoolfeest ook een leerlingevent kan zijn. Het enige wat leerkrachten en directieleden hiervoor moeten doen is het free podium of de speelkraampjes ook echt in handen van de leerlingen leggen en hun dit laten organiseren.

    De leerlingen kunnen zich dan ontplooien op bepaalde vlakken die anders weinig, tot erg weinig aan bod komen. De leerlingen krijgen te maken met verantwoordelijkheid en samenwerking. De leerkrachten nemen natuurlijk ook nog erg veel deel aan de gesprekken en keuzes, maar houden zich eerder afzijdig als het tot uitvoering komt. De leerkracht krijgt in dit leerlingevent meer de begeleidende rol in plaats van de leidinggevende rol. De leerkracht is beschikbaar voor de leerlingen en klaar voor de vragen, bemerkingen en problemen waarop de leerlingen kunnen stuiten. De leerkrachten mogen natuurlijk nog steeds suggesties doen. Wij streven echt naar een goede samenwerking tussen de leerlingen, leerkrachten, ouders en directieleden. Daarom stellen wij voor de leerlingen te wijzen op het werken in werkgroepen. Zo wordt de structuur naar de leerlingen toe ook duidelijker en werken de leerlingen niet allemaal tegelijk aan hetzelfde. Ook de manier van beslissen wordt dan iets makkelijker, omdat de groep ook kleiner is. 


    Welke zaken zien wij in handen van de leerlingen:
    - De leerlingen kiezen het thema van het leerlingevent.
    - De leerlingen kunnen zelf vorm geven bij het thema en activiteiten uitwerken of onderzoeken.
    - De leerlingen zorgen voor de uitnodigingen, affiches en versieringen.
    - De leerlingen kunnen omgaan met geld en kunnen ervoor zorgen dat dit event geen verlies lijdt.
    - De leerlingen kunnen deels de rollen overnemen van de leerkrachten bij een leerlingevent zoals o.a.: opdienen, afruimen, activiteiten begeleiden, …

    We zijn er ons van bewust dat bovenstaande voorbeelden niet door alle graden kunnen worden volbracht. Volgens ons kunnen de leerlingen van 5 en 6 het beste omgaan met geld. Daarom zouden wij deze taak in hun handen leggen. Wanneer we echt met de hele school werken lijkt het ons aangewezen om de leerlingen van de 3de graad de leiding te laten nemen. Zij kunnen dan zelf beroep doen op de leerlingen van de jongere graden. 



    We houden jullie zeker op de hoogte hoe dit allemaal afloopt.

    Groetjes,

    Synn en Julie



    10-12-2013 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat willen we juist onderzoeken?
    Beste lezers,

    Zoals eerder vermeld, zouden we graag willen dat leerlingen meer inspraak krijgen in het organiseren van een schoolfeest. We stelden enkele vragen op om ons onderzoek gerichter te kunnen voeren. We hopen tegen het einde van ons project een antwoord te kunnen formuleren. We hebben 1 hoofdvraag en dan nog enkele bijvragen. Zo weten jullie ineens wat je van onze blog mag verwachten.

    Hoe kunnen we leerlingen van een 3de graad betrekken bij het organiseren van een schoolfeest?
    -  Wat kunnen we de leerlingen wel laten doen? Wat niet? 
    -  Hoe willen de leerkrachten, ouderraad en/of ouders de taken uit handen geven en de leerlingen hierin steunen?
    -  
    Wat zijn de grote verschillen tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
    - 
    Hoe kunnen we concreet op klasniveau een vernieuwend schoolfeest organiseren, rekening houdend met het doel van een schoolfeest.


    Deze vragen willen we graag onderzoeken door het zelf uit te proberen. We weten dat dit onderzoek meer op kleinschalige basis is, daar het niet haalbaar is meerdere leerlingeventen uit te werken gedurende 1 schooljaar. Wel denken/hopen wij met dit onderzoek scholen, die zoekende zijn naar vernieuwing, te kunnen inspireren en aan te zetten door meer te durven loslaten en in handen te leggen bij de leerlingen. Wij zijn ervan overtuigd dat deze manier van werken niet enkel zinvol en leerrijk is voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten en directieleden. Deze visie hebben wij ervaren tijdens onze opleiding, wij hebben geleerd: ‘Hoe meer je door de leerlingen laat doen, hoe meer ze er van opsteken.’.  We hopen tijdens en na dit onderzoek tot een positieve conclusie te bekomen. 

    Graag houden wij jullie op de hoogte over al ons werk en onze bevindingen.

    Groetjes,

    Julie en Synn 

    20-11-2013 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:onderzoeksvragen
    11-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is de bedoeling van deze blog?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Beste,                                                                                                                                                                

    Wij zijn Julie Vercauteren en Synn De Groot. Wij zitten in het laatste jaar van de lerarenopleiding lager onderwijs te Thomas More Mechelen. 


    Als onderwerp van onze scriptie hebben wij het thema ‘feest op school’ gekozen. Wij hebben dit meer toegespitst op het onderwerp ‘schoolfeest’. Wij vinden namelijk, uit eigen ervaring, dat er bij een schoolfeest nog veel te vaak initiatief komt van ouders en leerkrachten. Leerlingen zelf hebben hier volgens ons, in erg veel gevallen, heel weinig te zeggen. Daarin zouden wij graag verandering willen brengen. Wat we wel willen meenemen in ons onderzoek zijn de functies van het schoolfeest:
    - We mogen geen verlies maken.
    - Er moeten ouders / familie / leeftijdsgenoten betrokken worden.
    - We willen aan de ouders tonen waar de school en de leerlingen mee bezig zijn.

    Voor ons onderzoek hebben we eerst een literatuurstudie uitgevoerd. Hiervoor hebben we verschillende bronnen geraadpleegd zoals o.a.: websites, een enquête en interviews met leerkrachten / ouders /  leerlingen / directie / andere personeelsleden.

    Voor ons praktijkonderzoek kozen wij ervoor onze projectstage te gebruiken, om zo met de leerlingen van de 2de graad te werken rond het organiseren van een leerlingevent. 

     

    We willen deze blog gebruiken om ons werk openbaar te zetten. Zo kunnen scholen of andere die hierin geïnteresseerd zijn deze gegevens raadplegen. De blog zal uiteindelijk een geheel zijn van gegevens die we rond dit onderwerp verzameld hebben, onze ervaringen die we hebben ondervonden in de praktijk en aanbevelingen voor een nieuwe poging van dit project.  We hopen dat het niet bij deze ene praktijkstudie blijft, we zouden graag in de volgende jaren, als we echt voor de klas komen te staan, nieuwe pogingen ondernemen om onszelf te verbeteren en zo misschien tot het optimale leerlinginitiatief te komen. We kunnen niet met zekerheid zeggen dat we er ooit in slagen om dit tot in de perfectie te bereiken, maar we willen er wel naar streven. 

    Groetjes,

    Julie en Synn  

    11-11-2013 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs