Foto
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • Goofies april: pics
  • Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Award voor Jeremy Rogers
  • inschrijvingen Round The Island
    Foto
    Het schip

    Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars .
    Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
      meer contessa info :
    www.contessazeilers.nl
        www. co32.org
    Foto
    Zoeken in blog

    LECAS
    wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
    07-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goofies december
    Het was weer Goofies-tijd. De ploeg van dienst was onverwacht met een man minder. Een van ons had een nacht met zeer zware tandpijn achter de rug en kon niet anders dan een dagje Lecas om te wisselen in een half uurtje tandarts en de rest van de dag afzien.
    Dus vol goede moed en met een beetje aangepaste posities kwamen we met 5 aan boord : Christophe (stuur), Barbara (tact, spitrim), Toob (piano, genuatrim), Timp (voordek) en Jeroen (genuatrim, spitrim). De weersvoorspelling kwam voorlopig nog niet overeen met de werkelijkheid : van 4 Bft was nog niet veel te merken. De keuze voor de zeilen stond dus eigenlijk al vast voor de briefing : genua 1 en grote spi.
    Het parcours was een beetje anders dan anders met een spistart tegen stroom en de overloop van Zierikzee om te beginnen. Die start verliep voor ons vrij goed. We waren misschien iets te vroeg aan de lijn, waardoor de vaart uit de boot was. Het hijsen van de spi deden we op het juiste moment, maar Lecas was pas echt terug op dreef ter hoogte van de te ronden boei.Den Bolderik sjeesde er met een serieuze bootspeed vandoor, ook de Avanti en Tissum waren zeer goed weg.  Op de overloop van Zierikzee gingen we goed, maar er was toch een beetje weinig wind voor onze Lecas, kwam niet echt op gang.  Op enkele schepen waren ze even vergeten dat het vaarwater gevolgd moest worden, dus die moesten terugkomen om de boeien langs de juiste kant te nemen. Voor Zierikzee kwam dan het eerste stuk opkruisen. Hier konden we wat voorsprong nemen dankzij de goede overstagmaneuvers. Na de volgende boei konden we dan afvallen om het vaarwater te volgen. Ondertussen werden we overvallen door een serieuze bui. Lecas was even weer volop in haar element. De traveller hebben we toen een heel stuk moeten laten zakken om niet uit roer te lopen, maar voor de rest konden we de bui prima opvangen. Sommige boten uit de andere klasse hadden minder geluk en een andere klasse was juist onder spi op weg naar een benedenboei. Er zijn denkelijk wel een aantal spi's gesneuveld!
    Wij zaten op een halve-winds rak op weg naar de boei. Daarna nog een stukje opkruisen, we moesten maar 2 slagen maken om bij de volgende boei te geraken. En dan weer afvallen tot halve wind. We twijfelden om al dan niet de spi te trekken. Timp had alles in gereedheid gebracht, maar toen besloten we het toch niet te doen. We vaarden echt wel halve wind, en de bootsnelheid was goed.
    Dan restte alleen nog het laatste lange rak richting Colijnsplaat. Ook hier liepen we goed zonder spi, en weer was het twijfelen om hem al dan niet uit de zak te halen. Timp had alweer alles klaar, maar uiteindelijk hebben we hem weer niet getrokken. Misschien iets te voorzichtig, achteraf gezien hadden we hem eigenlijk wel kunnen trekken voor het laatste stuk, volgende niet meer twijfelen.  Nog even rond de boei, een scherp rakje en over de finish.
    Voor ons was het deze keer een beetje vis noch vlees. Het was vreemd weer, de wind had het toch een beetje laten afweten ; en het was voor de Goofen moeilijk geweest om een lang kruisrak in het parcours te steken. We hebben goed gevaren, de maneuvers gingen vlot..., maar Lecas heeft toch graag iets meer wind.
    Al bij al was het weer een geslaagde wedstrijd. De uitslag was ietswat verrassend : 1eplekBolderik (ze waren gewoon te goed), 2e plekTissum , 3e plek Avanti en wij 4e. Na het bekijken van de resultaten zagen we dat de rating van Tissum opeens is aangepast. Vreemd om dat zo midden in de Goofies te doen.
    Volgende week de Kerstrace. Hopelijk met een stabiele windkracht 4 of zo. Ook als dat niet zo zou zijn hebben we er alvast zin in.

    07-12-2008 om 00:00 geschreven door Barb  


    25-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Lecas wint Gerald Hume-Wright Trophy for sportsmanship in de UK!
    Met toch wel enige trots kan ik melden dat we afgelopen zaterdag de GERALD HUME-WRIGHT TROPHY FOR SPORTMANSHIP gewonnen hebben!

    Dit omdat we toch wel veel moeite gedaan hebben om naar de UK te varen en 2 series one-design racing CO32 te varen.  Voor ons een onvergetelijke ervaring, niet makkelijk..logistiek een hel maar we hebben het gedaan en wat misschien nog belangrijker is , we hebben getoond dat we, mits de nodige training, zeker middenmoot moeten kunnen varen.  Dit in een toch wel zeer competitieve klasse!  Als je dan weet dat Lecas ook nog niet helemaal race getuned was,(nog altijd niet trouwens) moet dit perspectief bieden naar 2009.

    In naam van Barbara en mezelf nen dikke merci aan Timp, Philippe, Toob, Dirk, Izaak, David, Jeroen, Stefan.

    Foto's van onze trofee volgen nog.

    Mail John (CO 32 Association)

    Hi Christophe

     

    Hope you are well.  I have good news for you.

     

    At the dinner dance and prizegiving last Saturday and following a unanimous decision by the committee you were awarded the Gerald Hume-Wright Trophy for the sportsmanship you showed in coming to race with us.

     

    Congratulations!  Every was delighted as I am sure you will be.

     

    I was delighted to accept the trophy on your behalf and am now wondering how best to get it to you.  Are you by any chance coming over to the UK?  If not I could make arrangements to courier it to you if you wish.

     

    Regards to all

     

    John

    25-11-2008 om 19:35 geschreven door Barb  


    16-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trainingstochtje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag hadden we met de Bolderikcrew afgesproken om wat te gaan trainen  voor Colijnsplaat.  Afspraak was rond 11.00u buiten, na telefonisch overleg besloten we om eerst upwind-downwind baantjes te varen.  Een baantje van 1,7 nm, wind NW rond kracht 4, in het begin een beetje regen maar het  trok snel open en werd uiteindelijk een prachtige zeildag.


    We konden den Bolderik wel niet bij houden maar het was toch wreed plezant, er was meer focus dan dat ge daar moederziel alleen op het water zit.  De Stefan draaide op een vreemde manier zijn vingers tussen de winch en in no time lag de kuip onder het bloed. Verpleegster Barbara snelde ter hulp en wikkelde zijn vingertjes in een zwachtel.  Na dit incident was het tijd om de spi te trekken, we hadden gekozen om onze heavy spi nog eens te trekken..toch een mooi zeiltje.  Vervolgens nog een baantje up en downwind en dan rond de plaat terug naar Colijnsplaat.

    Een mooi kruisrak gevolgd door een nog mooier spi-rak.  Onze bootspeed zat goed, ook tijdens het spivaren liepen we goed.
    Dit moeten we meer doen, gewoon keileuk en enorm leerzaam, vooral die upwind-downwind baantjes zijn goed om de maneuvers goed te oefenen.  Jammer dat onze vaste voordekker net van de partij kon zijn.



    Bon , weer 3,5 u kunnen varen...daar draait het om.  Bolderikcrew bedankt voor het gezelschap, next time ook nog een pintje in het clubhuis of ne whisky bij ons aan boord!

    16-11-2008 om 00:00 geschreven door Barb  


    02-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies november : koud en nat, harde wind en top 3 gezeild!

    1 november : Goofies-dag.
    Iedereen was er weer klaar voor. De bemanning deze keer : Christophe en Barbara, Timp, Phillippe, Stefan en Dirk. Er moest dus in de posities geswitched worden : Stefan aan de piano en Dirk aan de trim.  Zeilvoering vol GZ + genua 3.

    Start om 12.45. Een goei windje : 5 Bft NO. Het werd een ruime-windse start. Er waren er niet veel die de spi op de startlijn trokken. Bij degenen die het deden verliep het niet altijd vlekkeloos.
    Wij gingen als 7e of zo over de start : we hadden een goede positie, maar hadden nog iets sneller naar de lijn moeten gaan. Een in-de-windse start lijkt ons toch meer te liggen. Na eerst een beetje hoogte te winnen, trokken ook wij onze nieuwe heavy spi. Dat ging vlotjes en hij bleef goed vol staan. Prachtig zeil, topkwaliteit van UK sails.  Stefan hield alles vrij goed bij aan de piano, maar begreep direct dat het niet bepaald een rustig jobke is. (alweer iemand bij die volledig achter het plaatsen van stoppers staat.). Tissum lag iets voor ons ; Bolderik ook, maar die bleef vrij laag. Aan de boei gekomen, lagen we vrij goed. Na het weghalen van de spi moesten we onmiddellijk oploeven om aan het kruisrak te beginnen. De wind leek al een beetje aangewakkerd te zijn, en Lecas vaarde super onder volledig grootzeil en genua 3. De overstagmaneuvers gingen vlotjes, en we kwamen tamelijk goed bij de te ronden boei uit. Het zicht was niet super, en af en toe zijn die kleine tonnetjes dan wat moeilijker te vinden. Tijdens dat kruisrak vonden Timp en Stefan even tijd om de spi te gaan plooien. Die moest na de boei terug getrokken worden. 
    En daar liep het een beetje fout. Ondertussen leek er toch al een 6 Bft met windstoten van 7 te staan. En het lukte ons niet om de spi goed te krijgen. Na twee pogingen, heel wat over en weer geroep, een groot aantal liters water in de kuip ... hebben we hem laten zakken. Dan moesten we even terug een beetje orde scheppen in de kuip (er lag een grote, veelkleurige hoop touw voor Christophe zijn voeten) en onze positie terug inschatten. We deden even een gijp te veel, maar zaten vrij snel terug op koers.
    De rust keerde terug en al vlinderend stoven we op de boei af. Even leken we in planee te komen.
    De boei gingen we samen met een etap 39 rond. En toen was het weer tijd voor een kruisrak. Plezier alom, kletsnat waren we allemaal. Soms leken we onder water te varen, de genuatrimmer leek in een bad te zitten ... maar we liepen super. We konden goed scherp varen en haalden een aantal boten in. Lecas was in z'n element.  Heel veel schepen voeren nu zwaargereefd, Lecas was perfect in balans, had niet de neiging om uit roer te lopen, dit mede door Barbara die pro-actief met de grootschoot werkte.  We haalden oa een Frienship 33, Etap 39, Sun Odissey 39, Moody 31 in.
    Nog 1 boei te ronden en een kort ruim rak, en dan over de finish. Tissum hadden we vrij goed bijgehouden, voor de rest hadden we niet echt een idee van de concurrenten.
    We hadden geluk en konden na het aanleggen en opruimen nog even in de kuip zitten om de innerlijke mens te versterken. En als het even later dan toch terug begon te regenen gingen we nog  nakaarten in het clubhuis. De uitslag kwam vrij laat : enkele opgevers hadden zich vergeten afmelden, wat voor enige verwarring bij de organisatie had gezorgd.
    Het resultaat : Lecas 3, Bolderik 2 en Niata... 1.
    De blauwe plekken en stramme spieren hebben weer even tijd om te genezen. Het is nu al uitkijken naar de volgende Goofies.
    (geen foto's deze keer, fototoestel ligt nog aan boord, en veel heb ik er niet kunnen maken)

    NED 1133 NIATA ( 33 )
    Jos.Hendriks, Moody 31
    1 1.0 15:37:36.0 2:52:36.0 2:49:12.9 =GT * 100 / 102.0
    BEL 707 BOLDERIK
    Wim Driessens, SPIRIT 32
    2 2.0 15:23:33.0 2:38:33.0 2:49:34.3 =GT * 100 / 93.5
    BEL 629 LECAS
    DECLERQ, CONTESSA 32
    3 3.0 15:36:44.0 2:51:44.0 2:50:02.0 =GT * 100 / 101.0

    02-11-2008 om 00:00 geschreven door Barb  


    27-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Round the Island 2009
    Enkele weken geleden zijn we bijeen gekomen om het volgende wedstrijdjaar vast te leggen.  Vast staat dat we ook in 2009 naar de UK trekken om eenheidsklasse te gaan varen.  Wat vaststaat is dat we Round The Island gaan zeilen.  Een mega-event met meer dan 1800 deelnemende zeiljachten.  De Contessa 32 varen deze wedstrijd in eenheidsklasse.

    Rond the Isle of Wight - The Course

    Het traject is bijzonder eenvoudig.  Start in Cowes richting west, direction Yarmouth.  Voorbij needles Lighthouse, langs de zw-kust van het eiland naar St-Catherine's Point en dan voorbij Dandown Bay waar je de Bembridge ledge boei moet ronden.  Rond No man's Land Fort en voorbij Osborne Bay richting Finish.

     

    Afstandstabel:

     

    Way Point Location Distance nm Cumulative Dist nm Latitude North Longitude West
    1 S 0 0 50° 46.6' 01° 18.3'
    2 Hurst 10 10 50° 42.3' 01° 32.6'
    3 Needles 3.3 13.3 50° 39.7' 01° 35.8'
    4 St Catherines 12.8 26.1 50° 34.0' 01° 17.9'
    5 Dunnose 5.3 31.4 50° 35.7' 01° 10.0'
    6 Bembridge Ledge Buoy 7.1 38.5 50° 41.1' 01° 02.9'
    7 Forts 3.9 42.4 50° 44.6' 01° 05.3'
    8 FINISH 7.7 50.1 50° 46.2' 01° 17.2'

     

     

     

    Island vantage points Approx. times yachts will pass
    How to get there
    COWES Start
    COWES Finish
    0600-0740
    1000-2200
    Via Ward Ave., Baring Road & Castle Hill to the Parade and the Green either side of the Royal Yacht Squadron.
    SCONCE POINT 0730-1000 From Yarmouth, drive towards Freshwater. Turn right after 1/2 mile and follow signs to Fort Victoria.
    THE NEEDLES 0800-1030 From Freshwater or Totland follow signs to the Needles Car Park. Park and walk up West High Down to Needles Battery. Best view to south of Coast Guard Station.
    CHILTON CHINE 0845-1200 Situated on the cliffs near Brighstone is Chilton Chine (accessible from the Military Road). It has a terrific view of the boats as they sail by.
    ST. CATHERINE'S POINT 0930-1330 From Freshwater, Rookley or Ventnor go to Niton. Take loop road to Buddle Inn. Park and walk down cliffs by lighthouse.
    VENTNOR 0945-1400 Park on Cliff at West End of Esplanade.
    BONCHURCH 1000-1430 Take lane down to sea opposite Bonchurch pond. Take left turn and park in car park at bottom, which is best view.
    CULVER DOWN 1030-1600 From Brading, take Bembridge road. After 1 mile, turn right and follow sign for Culver (on a bend, and lane hairpins up!)
    RYDE PIER 1130-1730 From Ryde Esplanade, drive up pier and park at end. Parking for 1 hour.

    Mainland vantage points

    HURST POINT 0730-1030 From Lymington drive to Milford on Sea, take road to Keyhaven, but turn right towards Hurst beach after half a mile. Park at end and walk up Hurst Spit to Hurst Castle.
    GILKICKER POINT 1130-1730 From Gosport drive through Alverstoke towards golf course. Take road through golf course to Gilkicker Point and Fort.


    Vorig jaar heeft Connie van Mark Oliver deze wedstrijd in de Contessa 32 klasse gewonnen.  Het wordt vooral weer een hele opgave om Lecas ginder te krijgen.  Maar we hebben een gemotiveerde crew dus ook dit zal wel weer lukken!

    De rest van het seizoen zal er ongeveer als volgt uitzien:

    - Goofies (elke 1 zaterdag van de maand)
    - Mei  Oostende-Ramsgate
    - Mosselrace
    - Light Vessel
    - CR kampioenschap
    - Goesse Sas
    - Antwerp Race

    Ik zou zeggen , 'stay tuned'...

    27-10-2008 om 09:42 geschreven door Barb  


    19-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp Race : 3 dagen zeilplezier
    Op vrijdag vertrok Christophe - na heel wat geregel om alles op het thuisfront in orde te krijgen - richting Colijnsplaat. Samen met Toob en Timp bracht hij de boot in een recordtempo naar Terneuzen. Goed kunnen oefenen met de spi en veel geluk met de bruggen en het versassen. Rond 18 u lagen ze al vast. 5-dubbeldik, maar het was toch nog rustig in de haven. Vrijdagavond vertrok dan de rest van de bemanning naar Terneuzen. Eventjes met z'n allen wat gaan eten, en dan de kaart en route bekeken. We lagen op tijd allemaal in onze slaapzak. De buurman had echter nog zin in een feestje en besloot muziek te draaien voor de ganse haven. Waarschijnlijk was zijn batterij bijna leeg, want hij zette dan ook nog z'n motor bij. Na wat protest van andere slapers werd het toch terug stil.

    Om 7u liep de wekker af, en nog een, en nog een. Het was een frisse nacht geweest. Er werd beslist welk voorzeil we zouden zetten, en de laatste spulletjes werden in gereedheid gebracht. Een koffie of thee gedronken, enkele bokes gegeten en gewacht tot de eerste boot van het pak vertrok. Die wachtte daar vrij lang mee.
    En toen waren we weg. Zoals elk jaar ging het in colonne naar de startlijn.



    In de startzone was het een gewriemel, en dat zou er na de start niet op beteren. Een windje van 3Bft SW zorgde voor een spistart. Eens de startlijn gepasseerd trok iedereen zo snel mogelijk zijn spi, een enkeling al voor de lijn. Bij de ene lukte het al wat beter dan bij de andere.



    Onze start was goed, we hadden een goede positie en vrije wind. Wij hadden ervoor gekozen om rustig over de lijn te gaan en pas als we zeker waren van onze positie de spi te trekken. We hadden de concurrentie in de gaten, we lagen allemaal vrij dicht bij elkaar. Tot aan Hansweert bleef de spi staan. 2 keer was het nodig om te gijpen, en dat verliep vlekkeloos en zonder tijdverlies (met dank aan voordekker Timp en would-be stopper Toob).




    Het strijken van de spi ging vlot en het werd tijd om een stukje scherp te varen, en zelfs een slag te maken. Nu konden we een beetje inlopen op enkele concurrenten die iets meer in het voordeel zijn op de ruime koersen. Aan de overloop van Valkenisse moest de spi er weer op. Lecas is een schip dat genoeg wind nodig heeft om goed te lopen onder spi, maar we konden toch vrij goed mee.



    Tot hiertoe hadden we geluk met de beroepsvaart, we hadden nog niet moeten wijken. Aan de AlcaN1 ging de spi weer omlaag en was het tijd om scherp te gaan. Weer een stuk tussen scherp en half (dan is Lecas in haar element), nog een stukje oploeven naar scherp voorbij Doel en Lillo. Nu kwamen we in de industrie, waar de wind soms wegvalt of draaierig wordt. En we kregen gezelschap van een zeeschip dat al eens had moeten toeteren omdat er nogal veel zeilers in zijn weg zaten. Die besloot dan wijselijk veel trager te gaan varen, maar wij hadden hem dan wel vlakbij tot aan het Hansadok. We konden voorlangs oversteken, hoewel de rescue daar anders over dacht. De zeilers in de buurt dachten hetzelfde als wij, dus gingen we toch maar voorlangs. Anders zouden we, naast veel vertraging door te wachten, in zijn vuile wind komen.
    Het Willemsrek was traditiegetrouw opkruisen, en vanaf het Boomke was er traditiegetrouw geen wind meer. De spi was ondertussen voor de laatste keer omhoog, maar viel af en toe volledig in. Het werd dobberen met het tij tot aan de hoek. En dan konden we weer even opkruisen.
    Om 16.32 u gingen we de finish over, om een tijdje na ons de Tomidi te zien finishen.
    Het was wachten op het openen van de deuren, zo hadden we tijd voor enkele apiritiefhapjes. Iedereen had honger. We waren tevreden, er waren geen fouten gebeurd, de wind speelde een beetje in ons nadeel, maar al bij al een goed resultaat. Voorlopig was het een beetje raden naar het resultaat. We hadden top 10 vooropgesteld en dachten dat wel te kunnen halen.

    Na het vastleggen op Linkeroever, was het al snel tijd om ons naar de loods te begeven, waar een heerlijk buffet ons stond op te wachten. Daarna volgde de prijsuitreiking : een negende plaats. Dus tevreden.

    De volgende morgen om 6 u opstaan, om naar buiten te gaan met de eerste deuren.




    We waren nog getuige van de invloed van het tij bij het openen van de deuren, de boot voor ons was volledig de controle kwijt en stoof stuurlos op een aangelegde boot af. Met een onvermijdelijke crash tot gevolg. Gelukkig kon Christophe nog tijdig uitwijken, maar veel plaats hadden we niet meer over.
    Het eerst stuk op motor gevaren, en eens het licht was nog een goed stuk gezeild. Enkele boten wilden proberen door de Schaar van Waarde te varen. De eerste vaarde zich echter stevig vast (op motor), dus zijn achterliggers besloten rechtsomkeer te maken. Hopelijk is die boot intussen losgeraakt.
    Vandaag hadden we iets minder geluk op het kanaal. De sluis bleef vrij lang open staan, zodat we met een groot aantal boten door de bruggen konden. Zo zijn we toch een uurtje langer onderweg geweest. Maar het prachtige zeilweer op de Oosterschelde maakte alles goed. Rond 14 u lagen we weer in Colijnsplaat. Nog snel schoon schip gemaakt om dan de kinderen op te pikken.
    Het waren 3 goeie zeildagen.

    19-10-2008 om 22:12 geschreven door Barb  




    voor de bemanning
  • bloggen.be/racinglecas/
  • blog van CO32 Calypso
  • www.wsvo.nl

  • Foto

    Laatste commentaren
  • Info harkenlieren (Dieltjens geert)
        op nieuwe blog
  • - (Bert)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • gefeliciteerd (ben)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Archief per week
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 03/12-09/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs