Foto
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • Goofies april: pics
  • Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Award voor Jeremy Rogers
  • inschrijvingen Round The Island
    Foto
    Het schip

    Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars .
    Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
      meer contessa info :
    www.contessazeilers.nl
        www. co32.org
    Foto
    Zoeken in blog

    LECAS
    wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
    19-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.












    19-06-2010 om 09:09 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-06-2010 om 09:07 geschreven door Barb  


    13-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schelderegatta, downwind whole the way!
    Vrijdag 11 juni was het eindelijk zo ver en konden we vertrekken voor de Schelderegatta, de eerste wedstrijd voor Lecas sinds de winter.
    Vrjidagmiddag kwamen we aan in Colijnsplaat. Nog even enkele kleinigheidjes aan boord in orde gebracht (het nieuwe kookvuurtje is geinstalleerd) en dan vertrokken richting Wemeldinge.
    Er stond redelijk wat wind en het was vochtig, maar dat kon de pret niet bederven. Onder de Zeelandbrug door varen lukte niet, het water stond wel heel hoog. Dus op naar de brug ... om die weer nipt te missen. Juist voor we er waren ging ze toe. Een half uurtje wachten dus. En dan konden we varen. De kleine spi werd getrokken, en voor het eerst testten we het systeem met de dubbele schoten. Alles werkte. In Wemeldinge kwamen we als 1 van de eerste boten aan en konden we genieten van een rustige, gezellige avond. Het was er opvallend rustig. Blijkaar hadden toch een aantal boten gekozen voor een late tocht of een nachtje Hansweert.

    Om 6.45 u zaterdag stonden we op. De stoet door het kanaal vertrok om 8u. Onderweg konden we ontbijten en genieten van het "bootjes kijken" . Aan de sluis was het een tijdje wachten, eens we erdoor waren gingen we verder de Schelde op richting startlijn. Daar zagen we oude bekenden : Tissum en Satisfaction waren ook van de partij. Een aantal boten testten hun snelheid onder spi.
    Om 11 u was het onze start. En we gingen als 6e of 7e boot over de lijn. Onmiddellijk ging de spi omhoog. We werden al snel de voorste boot van het pak, maar de ruime koers zorgde er wel voor dat we veel vuile wind hadden van de achterliggers. Het duurde dan ook een tijdje voor we van de achterliggers weg geraakten, en eens dat dat was gelukt voeren we een inhaalace.. Het gat tussen ons en het duo Satisfaction en Tissum was niet te dichten. En er voer nog een Spirit 32 iets na hen : Capuccino. De hele wedstrijd hebben we de spi laten staan. We hebben 7 keer gegijpt, en dat verliep bijna altijd perfect.  We hadden een wedstrijd in een wedstrijd met de Bura (nog een Spirit 32).
    De hele wedstrijd bleef de "focus" belangrijk. Een aantal keren was het opletten voor een klapgijp, en af en toe moesten we ferm reachen. Maar de spi stond als een huis met zijn dubbele schoten. Het was de ideale dag om het systeem te oefenenen en verfijnen. De man aan de piano (deze keer Stefan) had eigenlijk wat extra handen nodig, Timp op het voordek had tijdens de gijp af en toe assistentie van Dirk nodig ...
    Maar alles ging super.
    Tot de laatste gijp. Daar hadden we opeens een windvlaagje tijdens de gijp, waardoor de twee beren op het voordek toch moeite hadden om de bek van de spi terug over de schoot te krijgen en aan de mast. Naar verluidt gingen we wel heel schuin hangen, en  dat  juist voor de rede van Antwerpen. Uiteindelijk stond alles wel weer zoals het moest. Armen en handen waren wel een beetje beschadigd, maar Lecas liep weer goed.
    En toen was er de finish.
    Uiteindelijk waren we de 5e boot (op de 24 deelnemers)over de lijn binnen onze klasse. Gecorrigeerd was dat goed voor een 4e plek. Een zeer goed resultaat na een zeer leuke zeildag. Iedereen voldaan en tevreden! Dit alles met een volledig downwindparcours, knap werk gasten en vrouw !
    Voor de volledigheid : Satisfaction 1, Tissum 2, Capucino 3, Lecas 4, Burra 5.
    (foto's hopen we binnenkort te zien te krijgen - geen tijd gehad om er zelf te trekken)Opvallend was ook nog dat wij gecorrigeerd , overall op 78 deelnemers, 5e de geworden zijn na respectievelijk Satisfaction, Tissum, Asterix, Cappucino.

    13-06-2010 om 20:18 geschreven door Barb  


    16-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geslaagde test

    Het is achter de rug. Oostende Ramsgate hebben we niet kunnen meedoen, maar we hebben wel enkele geslaagde zeildagen achter de rug. Uiteindelijk bleek dat tijdens Oostende Ramsgate de wind volledig was weggevallen. Er zouden niet veel deelnemers  zijn  gefinisht. Maar terug naar Lecas.

    Donderdag is er een dag gepoetst, gevezen en gesleuteld en met de hulp van de kinderen was alles snel klaar. Alleen voor de bevestiging van de reven en outhoul moesten we nog wat bedenken. Vrijdagvoormiddag stonden we dan weer paraat en hebben we uiteindelijk een oplossing gevonden voor de 2 "zorgenlijnen". Een dubbele katrol aan de rodkicker en een dubbele katrol aan het handvat op het dek is een voorlopige oplossing.


    Dit seizoen zal er niet geboord worden en werken we met de outhoul en 1 reef klaargestoken voor vertrek. In extremer weer - zal hopelijk nooit nodig zijn - kunnen we de outhoul wegnemen en reef 2 klaar steken.

    En dan werd het tijd voor de vaartest. Er stond een ideaal windje en de zon was van de partij. Het grootzeil stond prachtig en de rodkicker geeft ons weer veel meer kans om te spelen met de trim. Een stukje opkruisen was genieten voor de winchers : zelfs de genua 1 is nu met groot gemak snel vlak te krijgen. Iedereen was dus wild enthousiast.

    Het reefsysteem is uitgetest en goedgekeurd. En het zou geen trainingsdag zijn zonder de spi te hijsen en te strijken. En de roos die mooi vol staat blijft een streling voor het oog.

     

     

    Ook zaterdag werd een mooie zeildag. Vandaag stond een rondje plaat op het programma, met een stukje Hammen. Iets minder zon nu, en een paar graden frisser (het leek maar een graad of 9), maar wel nog een ideale wind. Lecas genoot volop en liep goed.

    We zijn dus zeer tevreden over de aanpassingen (gelukkig maar), en kunnen niet wachten op ons volgende uitje. Voor de Schelderegatta zijn we nu echt wel klaar ...

     



    16-05-2010 om 20:55 geschreven door Barb  


    11-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de foto's :






    11-05-2010 om 19:32 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijna klaar
    We zijn - voorlopig- bijna klaar met de werken. De kop is helemaal proper, hopelijk kunnen de kids er nog goed in slapen. Hij is stralend wit. De nieuwe giek en rodkicker hangen, het grootzeil is ook geleverd. Nu moeten we nog een beetje gepuzzeld worden om alles netjes opgetuigd te krijgen.We moeten er nog voor zorgen dat we de reeflijnen en onderlijkstrekker naar achter kunnen brengen. Daar moeten nog blokken voor gemonteerd worden.
    Na een lange zoektocht op het internet hebben we een kookvuurtje gevonden dat moet passen. Het zal binnenkort arriveren en dan kunnen we ook weer iets warms voorzien. (en dat is nodig in deze tijdelijke ijstijd.)
    Vrijdag gaan we in elk geval zeilen, en misschien kunnen we zaterdag een wedstrijd meedoen in Zeeland. We gaan in elk geval varen ! Ole !

    11-05-2010 om 19:25 geschreven door Barb  




    voor de bemanning
  • bloggen.be/racinglecas/
  • blog van CO32 Calypso
  • www.wsvo.nl

  • Foto

    Laatste commentaren
  • Info harkenlieren (Dieltjens geert)
        op nieuwe blog
  • - (Bert)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • gefeliciteerd (ben)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Archief per week
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 03/12-09/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs