Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
16-10-2012
Mijn winkel
Hallo
hallo! Het thema mijn winkel zit er bijna weer op.
We hebben
een eigen winkel ingericht in onze klas, namelijk De gekke winkel. Alvast
bedankt aan de ouders die spulletjes meegaven met hun kleuter.
Elk op zijn
beurt mochten we dan eens in de winkel spelen: kopen, verkopen, betalen,
prijzen aflezen, een winkelmandje vullen en nog veel meer. Maar we zijn ook op
bezoek geweest naar een echte winkel, namelijk De Euroshop.
Net zoals
papa en mama dat doen, hebben we ook een boodschappenlijstje gemaakt. De
kleuters mochten tekenen wat ze allemaal wilden meebrengen van de winkel.
Van een
brikverpakking hebben we onze eigen portemonnee gemaakt. Het was wel niet zo eenvoudig
om te knippen in het harde karton..
We mochten
ook in reclameboekjes kijken. De dingen die we leuk vonden moesten we dan
uitknippen en op een winkelwagen kleven. Zo was het net alsof we echt naar de
winkel geweest waren.
Tenslotte
mochten we elk een verpakking uit onze eigen gekke winkel kiezen. Deze moesten
we heel goed bekijken: vorm, kleur, letters,... En daarna moesten we dan deze
verpakking naschilderen.
De fotos
kunt u bekijken door op het prentje van de gekke winkel te klikken.
Deze week werkten we rond het thema Daar zit muziek in!
Juf had verschillende instrumenten mee en ook een muziektas.
We vertelden over de instrumenten, hoe ze heten, hoe je ze moet bespelen en natuurlijk hebben we er ook naar geluisterd en bespeeld.
In de klas mochten we experimenteren met de instrumenten maar al vlug stelden we vast dat het moeilijk is om de instrumenten mooi samen te laten spelen. Ze maakten de hele tijd ruzie.
Juf had ook muziek mee waarop we hoorden dat de instrumenten ruzie maken. Amai, onze oren.
Gelukkig mochten we daarna luisteren naar een orkest die in harmonie speelde.
Aan de werktafel mochten we kiezen of we een trommel of gitaar wilden maken.
Hieraan werkten we bijna de ganse week.
Dinsdag werkten we verder aan ons instrumentje :
Versieren met bloemetjes of kleuren op zwarte strook.
Woensdag vertelde juf het verhaal Jules wil muziek
Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze draaien om de beurt het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon. Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
We schilderden een trommeltje.
Donderdag werkten we rond luid en stil.
We merkten op dat stil vééél aangenamer is dan luid!!!
We kleurden een klokkenspel : elk staafje in een andere kleur .
Dit was voor de meeste kls niet zo gemakkelijk.
s Avonds mochten we ons instrumentje meedoen naar huis.
We moesten natuurlijk nog eens samen trommelen en gitaar spelen in de klas.
Vrijdag vierden we de verjaardag van Irene.
Trots nam ze plaats op de verjaardagsstoel en genoot van alle aandacht.
Onze catechesemomentjes deze week hadden als thema
Waw, ik kan horen met mijn oren!
Volgende week start ons thema kabouters en paddestoelen.
Maandag trekken we er dan ook op uit en gaan we naar het bos.
Graag laarsjes aandoen en schoenen in genaamtekende zak meegeven aub.
Is het mogelijk om een deksel van een grote schoendoos mee te geven aub? (graag naamtekenen )
Alvast een prettig weekend
Gr juf Sabien
Deze week waren er kindjes ziek (overgeven, koorts, diarree, ). Om besmetting bij andere kinderen te voorkomen is het wenselijk dat zieke kindjes niet naar school komen. Met dank voor uw begrip.
Juffrouw Kris geeft bewegingsopvoeding aan de kleuterklassen. Iedere week gaan de kleuters opgewekt naar de turnzaal. Deze week is juffrouw Kris met 'schrijbelen' gestart in onze klas. In kleine groepjes gaan de kleuters
'schrijbelen'. De kleuters vinden het heel leuk en ik genoot er ook echt van om hen bezig te zien. (Schrijbelen = van kriebelen en krassen naar de meest elementaire basisbewegingen gaan. Dat doen we door te ervaren en te ontdekken, in de lucht, op bord en papier, met glijverf en glijklei, scheerschuim en zand... Met muziek maken we alles weer schoon.)
Eén, twee, drie, ik wil graag dansen, dansen is zo fijn! Eén, twee, drie, wil jij ook dansen, laat ons vrolijk zijn!
Eén, twee, drie en hup en hop hop, dansen is zo fijn! Eén, twee, drie, en hup en hop hop laat ons vrolijk zijn!
Volgende week starten we met ons nieuw thema: kabouters en paddestoelen.
Op maandag (15/10) maken we een uitstap naar het bos.De kleuters mogen die dag hun laarsjes aandoen om naar de klas te komen.Gelieve de schoentjes in een genaamtekende zak mee te geven naar school.
(Bij heel slecht weer gaat de uitstap helaas niet door)
Is het mogelijk om een deksel van een grote schoendoos mee te geven aub? (graag naamtekenen )
Deze week waren er kindjes ziek (overgeven, koorts, diarree, ).
Om besmetting bij andere kinderen te voorkomen is het wenselijk dat
zieke kindjes niet naar school komen. Met dank voor uw begrip.
Schrijbelen is van kriebelen en krassen naar de meest elementaire basisbewegingen ( ronden, rechten, arcades, guirlandes, doorgaande, verbonden lijnen) gaan. Dat doen we door te ervaren en te ontdekken, in de grote ruimte, de lucht, en op verschillende vlakken. Met de richtingen naar boven, naar beneden, naar links en naar rechts, en met de bewegingen heen en weer, rond, kronkelend en golvend, kan al veel geschrijbeld en gespeeld worden. Het schrijbelen sluit aan op de expressiemogelijkheden die het kind zelf van nature zoekt (krassen, rondkronkelen...) en is een goede afdruk van de innerlijke belevingswereld. De eerste schrijbelactiviteit bestond uit het verkennen van ritme( muziekje), de op en neerwaartse beweging bij tikken en de draaiende roterende beweging met materialen: potjes, lepels,handen en vingers op een glijdende oppervlak. Het badschuim rook lekker en voelde lekker glad!
WE zijn ondertussen al volop bezig in ons nieuwe thema.De winkel
We maakten in onze klas een echte winkel met verschillende
lege verpakkingen.We kunnen inde weeghoek dingen wegen.In onze winkelhoek kunnen we de barcodes
scannen. Daarna vertelt de kassa ons hoeveel we moeten betalen.
We maakten ook met een brikverpakking een echte portemonnee
met sluiting, die we dan ook kunnen gebruiken om naar de winkel te gaan.
We leerden dingen uit de winkel sorteren, eetbaar, niet
eetbaar, om te drinken, .
We maakten een spandoek voor onze winkel met de nieuwe naam
op: wij doopten onze winkel om tot de zonschool winkel.
We maakten ook zelf een boodschappenlijstje en tekenden erop
wat we wilden meebrengen van de winkel.
In de derde kleuterklas maakten de kinderen een
boodschappenlijstje aan de hand van een rooster.Wat hebben we nodig en hoeveel?
De kleuters mochten ook knippen in reclame folders en de
spulletjes werden dan in een winkelwagen gekleefd.
We luisterden ook naar het lied van de winkel zie blog artikel
juf Charlotte.We gingen maandag en
dinsdag ook samen naar de euroshop waar we zagen hoe alles netjes gesorteerd
was in de rekken.
Bij de kassa moesten we aanschuiven met onze winkelmand, en
toen het aan ons was toonde de kassamevrouw hoe ze de dingen scant.( wehoorden daarbij een Biep).
We luisterden naar het verhaal van Anna die naar de markt
mocht met haar oma.En op vrijdagmiddag
maakten we ook een echte smoethie en mochten er dan ook samen van proeven.
Het was leuk met jouw erbij in de klas. We hebben van jou aanwezigheid genoten. We missen je wel in de klas. We namen vorige week vrijdag afscheid van Bob, want hij is nu terug naar Australië met zijn mama en papa. We maakten voor Bob een mooie verrassing die hij kan meenemen naar Australië om nog eens aan ons terug te denken. We hielden ook een klein verrassingsfeestje en maakten samen pannenkoeken. en natuurlijk aten we die dan ook met z'n allen op.
Het thema verkeer is voorbij.Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de kleuters hun fluojasje niet meer moeten dragen! Probeer er een goede gewoonte van te maken, uw kind wordt veel beter gezien in het verkeer. Bovendien kunnen de mensen van de ouderraad nog steeds onverwachts opduiken voor een controle !!!
versje: Opzij, opzij, opzij, de auto komt voorbij, vroem, vroem, vroem, pats, pets, boem, o jee, een ongeluk, nu is mijn auto stuk !
Het nieuwe thema zal als muziek in de oren klinken: We dansen erop los. In dit thema gaat het om luisteren, reageren op geluid, geluid maken, Met muziek en dans maken we er twee uitgesproken vrolijke weken van. De kleuters mogen ervaringen met geluid opdoen met heel hun lichaam
We zullen ritmespelletjes spelen met de muis en de olifant, we leren kijken naar een dirigent om stil of luid te spelen, we zullen samen zingen met Jules, op een ritme stappen op de trommel, Wij worden echte muzikanten !
Jules en opa zitten samen in de woonkamer.Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek.Wanneer Jules de muziek luider zet, kan opa niets meer horen van het nieuws Dan krijgt Jules van opa een hoofdtelefoon.Maar daarmee is opas probleem nog niet opgelost Jules zingt nu luidkeels mee met de muziek!
Maandag gingen we van start met het waarnemen en vertellen over een aantal verkeersborden. We hadden de rode je mag niet borden en de blauwe je moet borden. We vertelden ook over het rode en groene verkeerslicht.
We werkten aan een verkeerslicht : 3 verschillende technieken : kleuren, snipperen en vingerstempelen.
We mochten terug experimenteren met autos en verf.
Hiermee zal onze auto gemaakt worden.
Dinsdag mochten we bij juf Kris rijden op een verkeersparcour met de brommertjes.
Bij de rode vlag moesten we stoppen, bij de groene terug doorrijden.
Aan de werktafel schilderden we onze rol voor ons verkeerslicht.
In de namiddag hebben we genoten van het zonnetje en buiten gefietst.
Woensdag hadden we een uitstapje naar het zebrapad gepland maar door de hevige regen kon dit niet door gaan.
Juf vertelde een verhaal in de plaats.
We schilderden de wielen voor onze auto.
Donderdag speelden we een telspelletje met de brommers. Het begrip evenveel kwam aan bod.
We knipten zwarte strookjes voor aan ons verkeerslicht.
Zo, nu zijn ze volledig klaar.
Vrijdag werden we in de bloemetjes gezet door de ouderraad nav dag van de leerkracht.
We werden gehuldigd met een medaille en kregen een prachtige zonnebloem.
Bij deze : een dikke merci aan de ouderraad.
Na de turnles mochten we knippen en puzzelen : kindje op de fiets
Dit was een vrijblijvende activiteit.
Volgende week vertellen we een weekje rond het belangstellingspunt Jules wil muziek
Het gaat voornamelijk om luisteren naar verschillende genres muziek, reageren op geluid, geluid maken
Muziek en dans maken hier een uitgesproken vrolijk thema van.
We starten morgen met het waarnemen van een aantal muziekinstrumenten.
Vroem vroem tuut tuut!! Wat gaat de tijd snel. Het 2de thema zit er ondertussen weer op.
We zijn het thema gestart met een verhaaltje over Octopus. Octopus was in het donker aan het wandelen maar hij had geen fluohesje aan. Daarom kon zijn papa hem niet goed zien in het donker. Zelf hebben we ook heel wat bijgeleerd over fluo. We hadden zelfs een fluodoos in de klas met daarin allerlei fluorescerende voorwerpen.
Zelf hebben we dan een fluorescerende vlag gemaakt om aan onze fiets te hangen. Zo zien de autos ons altijd goed fietsen.
Daarnaast hebben we een letter geleerd, namelijk de letter V van verkeer.
Het was fijn om te zien dat heel wat kinderen voorwerpen met de letter V meebrachten naar de klas. Zo zat onze letterdoos vol met allerlei voorwerpen zoals bvb. vliegtuig, verfborstel, veter, veer, vaas, vijl, voetbal,... .
We hebben ook iets geleerd over het verkeer op straat. Een politieman kwam ons heel wat vertellen.
Tenslotte hebben we ook nog een voertuig geknutseld van kosteloos materiaal. We mochten een doos beschilderen en bekleven. Er waren heel wat verschillende soorten voertuigen: auto, bus, boot, legertank,... . Deze prachtige voertuigen kunt u bewonderen op de fotos via onderstaande link:
Het volgende thema gaat over de winkel. Geef dus gerust lege verpakkingen mee met uw kapoen zo kunnen we onze klaswinkel, die trouwens de gekke winkel heet, verder aanvullen.
"Volg de pijlen" klonk de opdracht vandaag. De kleuters ontdekten 2 soorten pijlen en namen meestal de juiste bocht naar links of naar rechts.Ze hielden zich aan de afspraken en spelregels en gelukkig viel geen enkel slachtoffer en was er ook geen blikschade! De kinderen leerden te vertrekken bij de groene kleur en te remmen en halt te houden bij de rode kleur.Ook hielden we een race op zijn " Zolders" en wie het eerst over de meet kwam ,was... gewonnen!
Het was een leuke turnles waarbij zowel de meisjes als de jongens echte autofreaks waren!
Beste ouders, De 1ste maand van het schooljaar is reeds voorbij. Het afscheid verloopt al heel vlot, de kleuters kennen al de afspraken, iedereen begint al goed aan alles deel te nemen, En we hebben al veel leuke momenten meegemaakt!
Deze week hebben we rond het thema:de fiets gewerkt. De kleuters mochten hun fietsje meebrengen en in de namiddag mochten ze trots tonen wat ze al allemaal kunnen!
De ouders van Louis-Philip hebben heel leuke verkeersborden en een verkeersbord meegebracht naar de klas.Dankuwel, we hebben er veel plezier aan beleefd !!!
Deze morgen kregen we heel leuk bezoek op school nl.een politieagent en hij had een echte politiewagen mee. De kleuters genoten enorm en vonden het ook heel leuk om eens de politiewagen te verkennen. Geniet maar mee van de fotos.Tip: U kunt de fotos bekijken via diavoorstelling.
De uitspraak van de week: Hoe heten die witte strepen op de straat waar je kan oversteken? Een girafpad
Liedje:
Zie je, zie je, zie je dat?
Wit en zwart, een zebrapad.
Strepen midden op de weg,
Blijven staan tot ik het zeg.
Op 7 oktober is het de 'Vlaemsche Kermis wandeling'. Dit is de eerste activiteit die de ouderraad dit schooljaar organiseert. Het zou heel fijn zijn om u daar tegen te komen !!! Als u wil deelnemen, is het mogelijk om volgende week het inschrijvingsstrookje en -geld mee te geven met uw kleuter? Alvast bedankt.
Maandag gingen we van start met het waarnemen van een fiets.
We bekeken alles en vertelden hoe het heet en waarvoor het dient.
Juf zette hem zelfs eens ondersteboven. Zo konden we goed zien dat de wielen draaien als we de pedalen bewegen.
Aan de knutseltafel mochten we de wielen van een fiets schilderen. Juf kleefde op een blad 2 wielen. Met de verfborstel mochten we de banden schilderen.
Hierbij probeerden we een draaiende beweging te maken rond de wielen.
Juf schilderde dan het stuur en zadel.
We experimenteerden met autos en rode verf op grote kartonnen.
Hiermee zal juf verkeersdriehoeken maken.
In de namiddag hebben we gefietst .
Dinsdag speelden we in de turnles met de grote hoepels, we deden die rollen zoals de wielen van de fiets.
We kleurden, knipten en kleefden 3 fietsjes : van klein naar groot.
Het liedje dat juf ons deze week aanleerde ging over het zebrapad.
We weten nu goed dat we moeten wachten en nooit alleen overlopen!
Zie je, zie je, zie je dat? Wit en zwart, een zebrapad.
strepen midden op de weg, blijven staan tot ik het zeg.
Op woensdag vertelde juf. het verhaal van Jules : hij had een nieuwe fiets gekregen en gingen samen met mama op verkenning in het verkeer.
We kleurden Jules op de fiets voor op onze verkeersdriehoek die aan ons fietsje zal vastgemaakt worden.
Donderdag kregen we bezoek van een politieagent. Hij vertelde wat de politie zoal deed en we mochten eens kijken in de politieauto.