Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
28-09-2012
jules op de fiets
Maandag gingen we van start met het waarnemen van een fiets.
We bekeken alles en vertelden hoe het heet en waarvoor het dient.
Juf zette hem zelfs eens ondersteboven. Zo konden we goed zien dat de wielen draaien als we de pedalen bewegen.
Aan de knutseltafel mochten we de wielen van een fiets schilderen. Juf kleefde op een blad 2 wielen. Met de verfborstel mochten we de banden schilderen.
Hierbij probeerden we een draaiende beweging te maken rond de wielen.
Juf schilderde dan het stuur en zadel.
We experimenteerden met autos en rode verf op grote kartonnen.
Hiermee zal juf verkeersdriehoeken maken.
In de namiddag hebben we gefietst .
Dinsdag speelden we in de turnles met de grote hoepels, we deden die rollen zoals de wielen van de fiets.
We kleurden, knipten en kleefden 3 fietsjes : van klein naar groot.
Het liedje dat juf ons deze week aanleerde ging over het zebrapad.
We weten nu goed dat we moeten wachten en nooit alleen overlopen!
Zie je, zie je, zie je dat? Wit en zwart, een zebrapad.
strepen midden op de weg, blijven staan tot ik het zeg.
Op woensdag vertelde juf. het verhaal van Jules : hij had een nieuwe fiets gekregen en gingen samen met mama op verkenning in het verkeer.
We kleurden Jules op de fiets voor op onze verkeersdriehoek die aan ons fietsje zal vastgemaakt worden.
Donderdag kregen we bezoek van een politieagent. Hij vertelde wat de politie zoal deed en we mochten eens kijken in de politieauto.
Ik richt mij speciaal tot de " nieuwe " ouders van onze school. Sedert vorig schooljaar zijn we gestart met het verzamelen van plastic dopjes ten voordele van de opleidingskosten van een blindegeleidehond voor Louis. Zo ' n opleiding kost duizenden euro ' s en wij willen graag ons " dopje" bijdragen. Na het succesvol sparen vorig schooljaar werd beslist om er nog een spaarjaar bij te doen. De dopjes mag je brengen of met je kleuter meegeven naar school aan de ingang bij het secretariaat. Regelmatig worden jullie op de hoogte gehouden ivm het aantal kilo' s verzamelde dopjes. Alle dopjes zijn welkom met uizondering van flesdoppen van was- en poetsprodukten. Indien vrienden of familieleden willen meesparen: graag!
Het is zo dat de kleuters van de derde kleuterklas iedere woensdagvoormiddag afwisselend Frans hebben en de Axen. Ik wil jullie samen met de kleuters eens de verschillende dieren van axenland voorstellen.
Krik de havik (geeft graag commentaar op anderen) Kadosch de kameel (doet wat anderen hem zeggen)
Sjef de leeuw (is de leider van de groep)
Zieme de pauw (toont graag dingen waar ze goed in is) Bolletje de poes (is een echte genieter)
Slosse de schildpad (verstopt zich voor anderen) Boinki de Steenbok (zegt altijd neen)
de uil (ziet alles en bewaart goed geheimen) Dag de wasbeer (geeft graag pluimen aan iedereen)
Het tweede thema van dit schooljaar is stilletjes aan op zijn einde aan het lopen. De eerste week leerden we over fluo kleuren en gezien worden in het verkeer.We namen verschillende dingen met fluokleuren waar.Alvast bedankt voor de vele spulletjes die werden meegebracht van thuis.
We maakten met fluostiften een fietsvlagje om aan onze fiets te hangen.Uw kleuter krijgt deze volgende week mee naar huis.Hopelijk worden deze vlaggetjes ook massaal gebruikt.
We kleurden met waskrijt en schilderden erover met ecoline.En wat zagen we, de waskrijt lichte helemaal op in het donker.
We leerden over dezelfde richting van de klaspop te kijken.En maakten daarna een werkblaadje over richting met voertuigen.
We luisterden naar verschillende verhalen over het verkeer.(met dank aan Moeke van Ibe), we leerden een versje over oversteken van de straat.
En we luisterden naar een leuk liedje van Jan Desmet die met instrumenten een auto kan nabootsen.
We werken maandag, dinsdag en woensdag nog verder aan dit thema.Ondertussen steken de kleuterleidsters van de K2-3 klas de hoofden bijeen om een nieuw thema te bespreken.Hiervan hoor je nog later.
De woorden: relaxen, massage , lounchen, chillen , klinken ons niet meer vreemd in de oren. Bij kinderen noemen we dit : snoezelen. Het is gezellig bij elkaar tot rust komen, in een zachte gemoedelijke sfeer.
Ze hebben het langst moeten wachten , maar vandaag was het hun " eerste" keer! Als visjes speelden ze vrolijk in het water en iedereen durfde onder de douche staan!
Na de initiatieles zijn we met de rode groep ( helft KL2) aan de slag gegaan voor ons eerste thema van het schooljaar: de carwash! Om beurt wasten de kleuters een auto: met een zachte spons, met respect voor de " carrosserie", grondig en geduldig. Als laatste werd de auto mooi gedroogd en opgeblonken! "Het deed deugd " ... was het commentaar... en dit was nou net de bedoeling
De kinderen exploreerden tijdens de week van de " verbouwingen" met verschillende soorten bouwblokken. Ze hebben ze gesorteerd, vergeleken en ermee gebouwd: in de hoogte , in de lengte en in de breedte. Stapelen doen kinderen graag en het liefst zo hoog mogelijk! Op die manier kwamen veel ruimtelijke begrippen aan bod. Via het bouwen kregen ze inzicht in de ruimte en zagen ze hoeveel ruimte een bouwwerk inneemt en hoe ze zich best bewegen op een " werf"..
Na de week van " bouwen" volgde de week van de "mobiliteit". Tijdens het exploreren met de hoepels ontdekten de kinderen al snel dat hoepels kunnen rollen als wielen. Dit hebben we goed geoefend. Ook diende de hoepel als stuur en reden we rond met papa' s auto.We stopten aan het rode licht en reden terug verder bij groen licht. Voorzichtig parkeerden we de auto' s achteruit...
We deden al eerste spelletjes met verbale ( gesproken) opdrachten van de juf en dit lukt al aardig.
De eenvoudigste vorm van stoelendans werd aangeleerd: lopen wanneer de muziek speelt rondom de hoepels en stoppen wanneer de muziek stopt en in een hoepel gaan staan.
Het terugvinden van hun eigen hoepel( kleur) was een beetje moeilijk voor enkele kindjes maar dit zullen we volgende week nog eens oefenen
Misschien heeft je kleuter al verteld over de vulkaan die uitbarstte ? We hebben inderdaad naar een mooi tekenfilmpje gekeken en zagen hoe de lentefee de vulkaan wakker maakte en daarop stroomde de lava uit de vulkaan. Alle dieren en mensen moesten vluchten en schuilen.Na de felle regens en onweersbuien hervond de lentefee met behulp van het lieve hert haar kracht en strooide ze nieuwe zaadjes, bloemen en blaadjes in het rond zodat de natuur weer groen en de lucht weer blauw werd. Dit verhaal hebben we gedanst, alleen , met 2 kinderen en ook op de vloer uitgebeeld met onze handen en met krijtjes in de beide handen. Dit is schrijfdans: op een speelse manier het lichaam gebruiken om grote, vloeiende bewegingen te maken om geleidelijk aan de patronen te beheersen voor het latere schrijven.
We hebben een heel leuke week achter de rug. We kunnen al torens bouwen en/of verbouwen als de beste; we weten nu (bijna) alles over Bob de bouwer. Of zoals Bob de bouwer het zegt: 'Kunnen wij het maken??? Nou en of !!!'
Liedje:
Deze steen op deze steen (3X) en zo bouw ik een toren!
Maar als ik zeg: Boe, ba, beg,... dan is mijn toren weg !
Op woensdag hebben we de verjaardag van Talia gevierd. Ze heeft zorgvuldig de kleuren van haar kroon gekozen en ze nam trots plaats op de verjaardagstroon. Het is een flinke meid die volop genoot van haar feest !
Geniet maar mee van de foto's, er zijn ook nog enkele foto's bij van vorige thema.
Volgende week starten wij met het thema: 'verkeer' en heel de school doet mee!
Kleuters begeven zich over het algemeen in gezelschap in het verkeer. We willen hen wijzen hoe ze voorzichtig moeten zijn in het verkeer. Dat doen we vooral door de kleuters attent te maken op wat de risico's zijn, wat het betekent om als voetganger in het verkeer te functioneren. Tijdens dit thema schenken we vooral aandacht aan de zwakke weggebruiker en zijn alertheid.
Op school werken wij allemaal aan het hetzelfde thema want: WIJ WILLEN GEZIEN WORDEN !!! Probeer om altijd het fluohesje van je kleuter aan te doen! De klas die het vaakst in orde is met het fluohesje kan zelf een leuke prijs winnen!!!
De kleuters mogen volgende week hun fietsje meebrengen naar school! Gelieve de naam van uw kleuter en de klas (1klb) ergens te vermelden op de fiets. U mag de fiets naar de overdekte speelplaats brengen. Kunt u geen fiets meebrengen naar school, er zijn op school ook enkele fietsjes aanwezig.
Nog een prettig weekend, juf Famke
De kleuters mogen volgende week hun eigen fietsje meebrengen naar school!!! Gelieve de naam van uw kleuter en
de klas (1kl b) ergens te vermelden op de fiets. De fiets mag de hele week op school blijven in de binnenzaal. Kan u geen fietsje meebrengen naar school, er zijn hier ook reeds enkele fietsjes aanwezig.
In de namiddag hebben we het meegebrachte speelgoed rond ons nieuwe B.P. bouwen en verbouwen waargenomen.
Dinsdag mochten we voor de speeltijd turnen met juf Kris.
W stempelden met ons vingertje : de helm van Bob de bouwer.
Op een strook stempelden we een blokkenpatroon in 2 kleuren.
Woensdag luisterden we naar het verhaal : het huis van Jules.
Daarna gingen we eens gaan kijken naar de verbouwingswerken op de speelplaats.
Aan de werktafel stempelden we stenen op een vrachtwagen want Bob kan niet metsen zonder stenen hé.
Donderdag speelden we een spelletje van klein naar groot met 3 Bob de bouwers. We plaatsten ze in juiste volgorde. Daarna hebben we ook eens 3 kindjes van klein naar groot gezet.
Hetzelfde deden we aan de werktafel.
Vrijdag sloten we onze week af met eerst een turnles.
We zongen nog eens ons weekliedje :
Deze blok op deze blok ( 3 x )
En zo bouw ik een toren.
Maar als ik zeg bie boe beg
Dan is mijn toren weg!!!
Aan de werktafel schilderden we een vrachtwagen .
Volgende week werken we rond het thema verkeer naar aanleiding van de projectweek op school rond Sam, de verkeersslang.
Om maandag mogen alle kls hun fiets, loopfiets, meebrengen en deze hier tot de donderdag laten. Graag naamtekenen aub en naar de overdekte speelzaal brengen. Alvast bedankt. ( voor wie het praktisch gezien niet mogelijk is kan gerust een fietsje van school gebruiken )
We zijn het nu al goed gewoon in onze klas en kunnen het heel goed met elkaar vinden!
Er was van alles te ontdekken: de verschillende hoeken en hun afspraken, veel speelgoed, de computer, ...
We hebben ook al "gewerkt"! Knippen en kleven, schilderen, kleuren...
Elk vriendje heeft zichzelf geschilderd, uitgeknipt en op een achtergrond gekleefd. Bovenaan is onze verjaardagstaart bevestigd. We kunnen nu mooi zien wie de volgende jarige is! We hadden ook opdrachtjes die we "moesten" doen en andere die we "mochten" doen.
Wil je zien hoe goed we het samen hebben in onze klas, kijk dan maar naar de foto's...
Het 1ste thema, dag allemaal!, loopt bijna op zn einde. We
hebben heel wat gedaan.
Zo leerden we niet alleen de nieuwe juf en de nieuwe vriendjes kennen, maar ook
de nieuwe klas.
De klas bestaat uit verschillende hoekjes en elke hoek heeft
een aantal afspraken. Soms vergaten we wel eens een afspraak, maar we doen goed
ons best.
Daarnaast mochten we onszelf naschilderen. We bekeken
onszelf eerst goed in de spiegel en toen begonnen we eraan. De kleuters van de
2de kleuterklas kregen een volledig kindje voor zich om in te schilderen. Maar
voor de 3de kleuterklas was het wat moeilijker. Ze moesten hun lichaam zelf bij
het kopje tekenen.
We hebben ook elk een verjaardagstaart mogen inkleuren. Daar
schreef de juf dan onze geboortedatum bij. Zo zien we altijd wie wanneer jarig is.
We leerden ook hoe is het om dicht bij iemand te staan. Zo
kan je dicht bij andere kindjes staan en ontstaat er een mooie vriendschap.
Maar we hebben ook geprobeerd om letterlijk dicht bij elkaar te staan. Dat was
niet zo eenvoudig, maar we hadden heel wat pret.
Wanneer we goed ons best doen, krijgen we s avonds een
stempel van de juf.
Via de link kan je de fotos van het voorbij thema bekijken.
Deze fotos kan u niet alleen bekijken, maar ook zelf afhalen.
Het eerste thema zakken en tassen is reeds voorbij. De meeste kleuters zijn het nu al goed gewoon in de klas. U hebt het misschien gemerkt dat er op de speelplaats verbouwingswerken gebeuren. Wij krijgen een nieuwe toiletblok.De kleuters zijn heel geïnteresseerd in de vrachtwagens, de werkers, enz En dit wordt dan meteen ons nieuw thema: Bob de bouwer!
Hebt u thuis spullen van Bob de bouwer: een veiligheidshelm, speelgoed, ? Dan mag uw kleuter dit meebrengen naar school. Gelieve alles goed te naamtekenen!!!
Op school zijn wij gestart met een nieuw thema m.b.t godsdienst. Iedere kleuter mag eens nadenken waar hij/zij heel goed in is, ergens de beste in is of een bepaald talent heeft. Misschien kan je thuis eens samen nadenken en dit op een briefje schrijven. Deze week zal ik dan eens alle briefjes overlopen tijdens het godsdienstmoment en we zullen er een prachtige medaille van maken!
Naar aanleiding van de verbouwingswerken is er maar 1 speelplaats ter beschikking voor volledige school. Vandaar dat we de kleinste kls s morgens en s middags wat in de zaal laten spelen.
Graag uw kl aan de poort afzetten aub en niet in de zaal.
versje:
met mijn zak en met mijn jas stap ik naar de kleuterklas ik heb veel vriendjes groot en klein en Jules zal er 1 van zijn !
liedje:
1, 2, 3, 4, 5, ... vriendjes in de klas, wat ben ik blij! Met mijn vriendjes dicht bij mij!
Deze week stond het vervolg van het thema zakken en tassen centraal.
Jules had zijn rugzak mee en vertelde wat er allemaal in zat.
We waren heel nieuwsgierig en keken daarna ook naar alle schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 3 verschillende soorten waren : ritsen, plakkertjes (velcro) en touwtjes.
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
Aan de werktafel versierden we onze grote tas metgrote bollen.
Deze tas zullen we geregeld meekrijgennaar huis. Natuurlijk met al onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.
Dinsdagheeft juf een versje aangebracht. Na veel herhalen in de klas zullen we het vlug kennen.
" Met mijn tas en met mijn jas, ga ik naar de kleuterklas.
Ik maak veel vriendjes groot en klein. Jules zal er één van zijn."
We werkten verder aan onze grote werkjestas : we schilderden met structuurrollen op de andere kant.
Wisten jullie al dat onze juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de grote rugzak van Jules. Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.
Woensdagspeelden we een spelletje met kaartjes : goed kijken en vergelijken was de boodschap.
Daarna mochten we hetzelfde werkje maken aan de werktafel : eerst knippen, dan kleven.
Donderdag vertelde juf het verhaal : een nieuwe juf voor Jules.
Daarna kregen we kleine prentjes en moesten we kijken bij welke grote verhaalplaat ze hoorde.
Aan de werktafel hebben we gesnipperd. Dat was voor sommige kls de eerste keer en voor vele andere lang geleden. Juf heeft veel moeten helpen.
Vandaag was het voor de speeltijd turnles met juf Kris, na de speeltijd kleefden we kleeffiguurtjes op ons schooltasje.
Volgende week vertellen we een weekje over Bob, de bouwer naar aanleiding van de verbouwingswerken op de speelplaats (nieuw sanitair blok ).
Maar op maandag zullen we eerst feest vieren want Evi wordt 3 jaar.
Wie thuis speelgoed of boekjes heeft omtrent dit themamag dit gerust meebrengen op maandag. ( graag alles naamtekenen aub )
Groetjesjuf Sabien
Naar aanleiding van de verbouwingswerken is er maar 1 speelplaats ter beschikking voor volledige school. Vandaar dat we de kleinste kls s morgens en s middags wat in de zaal laten spelen.
Graag uw kl aan de poort afzetten aub en niet in de zaal.
Zoals beloofd komt het eerste artikel van onze klas op de
kleuterblog.
In de eerste week, zijn we op verkenning geweest in onze klas
en in het schoolgebouw.
Waar zijn de toiletten, waar gaan we eten?Waar vinden we de directie? En waar zijn de
andere klassen.Ook in de klas leerden
we de verschillende hoeken kennen en maakten er ook afspraken bij zodat alles
vlot verloopt in de klas.
We hebben de boekenhoek, de luisterhoek, de poppenhoek, de
schilderhoek, de knutselhoek, de boetseerkleihoek, de computerhoek, .
Bij iedere hoek hangt een pictogram, waar de kinderen zelf
kunnen zien hoeveel kinderen er in deze hoek mogen spelen.
We leerden in de onthaalhoek op verschillende manieren goeiedag
zeggen.Met ons lichaam, met woorden,
ook in een andere taal,
We maakten een kindje die we mochten bekleven met snippers, de
kinderen van de 3kk moesten zelf de armen en benen erbij tekenen.
Daarna kleefden we wol voor het haar, en de kinderen van de
tweede kleuterklas, mochten het haar schilderen met een kleine kam.
We deden ook in de klas eens een rustige yoga oefening van de
ooievaar.Daarbij moeten de kinderen met
eenversje meebewegen en op deze manier
komen ze tot rust.
Ook deden we een aantal spelletjes om elkaar wat beter te
leren kennen.
We hebben van onze klas een club gemaakt met een echte
lidkaart, een lied en een naam.
Onze klas is de schoolclub.
Zo dat was wat we de voorbije weken hebben gedaan in
klas.Via de link kan je ook
verschillende fotos zien van je kleuter in de klas.
Vanaf volgende week donderdag starten we met het thema
verkeer.
Het eerste lesje verliep heel vlot. De oefeningen vandaag waren: Met een rietje in het water blazen Van de boord in het water springen ( alleen of met hulp vanuit stilstand) rechtdoor lopen met weerstand door het water. De afspraken werden goed nageleefd en iedereen deed zijn best bij het uit- en aankleden!
Mag ik er even aan herinneren dat vanaf dit schooljaar zwemshorts( bermudamodel) niet meer toegelaten zijn in de zwembaden. Wegens hygienische redenen moeten de jongens verplicht een aansluitend zwembroekje dragen. Dank voor het begrip.
De eerste week is reeds voorbij. Ik zag vele blije gezichtjes, weinig traantjes, leuke momenten en soms wat vermoeidheid. Op maandag mocht Lennert de spits afbijten van de verjaardagsfeestjes. Hij vond het iets te eng van op de verjaardagstroon dus genoot hij van de liedjes van op zijn stoel. Hij was heel blij en fier. Vrijdag was Marcel aan de beurt, hij genoot van alle aandacht, koos zorgvuldig de kleuren van zijn kroon en genoot van de dag! Ik wens hen beiden nog superveel zorgeloze jaren toe met prachtige klasmomenten !
In de loop van de week zijn we begonnen aan ons nieuw thema: "zakken en tassen". Op een morgen was Jules spoorloos verdwenen, we zijn overal op zoek gegaan in de klas... Uiteindelijk vonden we hem in een grote tas! Er zaten nog allemaal tassen in... we hebben ook al wat geknutseld. Het is een hele aangename klas met vele flinke kleuters. Na deze actieve week denk ik dat ze toch zullen genieten van het weekend met wat extra rust!
U kan veel foto's zien van de klas. Als u een foto wil kan u die opslaan. U kan ongeveer een maand de foto's bekijken. Daarna moet ik ze wissen om nieuwe foto's er op te kunnen plaatsen. Veel kijkplezier!
Zou ik mogen vragen om 's morgens uw kleuter aan de schoolpoort af te zetten. Op die manier leren de kleuters zelfstandiger te worden en verloopt het afscheid gemakkelijker. Alvast bedankt voor de inspanning!