Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
06-10-2012
Veilig in het verkeer
Het thema verkeer is voorbij.Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de kleuters hun fluojasje niet meer moeten dragen! Probeer er een goede gewoonte van te maken, uw kind wordt veel beter gezien in het verkeer. Bovendien kunnen de mensen van de ouderraad nog steeds onverwachts opduiken voor een controle !!!
versje: Opzij, opzij, opzij, de auto komt voorbij, vroem, vroem, vroem, pats, pets, boem, o jee, een ongeluk, nu is mijn auto stuk !
Het nieuwe thema zal als muziek in de oren klinken: We dansen erop los. In dit thema gaat het om luisteren, reageren op geluid, geluid maken, Met muziek en dans maken we er twee uitgesproken vrolijke weken van. De kleuters mogen ervaringen met geluid opdoen met heel hun lichaam
We zullen ritmespelletjes spelen met de muis en de olifant, we leren kijken naar een dirigent om stil of luid te spelen, we zullen samen zingen met Jules, op een ritme stappen op de trommel, Wij worden echte muzikanten !
Jules en opa zitten samen in de woonkamer.Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek.Wanneer Jules de muziek luider zet, kan opa niets meer horen van het nieuws Dan krijgt Jules van opa een hoofdtelefoon.Maar daarmee is opas probleem nog niet opgelost Jules zingt nu luidkeels mee met de muziek!
Maandag gingen we van start met het waarnemen en vertellen over een aantal verkeersborden. We hadden de rode je mag niet borden en de blauwe je moet borden. We vertelden ook over het rode en groene verkeerslicht.
We werkten aan een verkeerslicht : 3 verschillende technieken : kleuren, snipperen en vingerstempelen.
We mochten terug experimenteren met autos en verf.
Hiermee zal onze auto gemaakt worden.
Dinsdag mochten we bij juf Kris rijden op een verkeersparcour met de brommertjes.
Bij de rode vlag moesten we stoppen, bij de groene terug doorrijden.
Aan de werktafel schilderden we onze rol voor ons verkeerslicht.
In de namiddag hebben we genoten van het zonnetje en buiten gefietst.
Woensdag hadden we een uitstapje naar het zebrapad gepland maar door de hevige regen kon dit niet door gaan.
Juf vertelde een verhaal in de plaats.
We schilderden de wielen voor onze auto.
Donderdag speelden we een telspelletje met de brommers. Het begrip evenveel kwam aan bod.
We knipten zwarte strookjes voor aan ons verkeerslicht.
Zo, nu zijn ze volledig klaar.
Vrijdag werden we in de bloemetjes gezet door de ouderraad nav dag van de leerkracht.
We werden gehuldigd met een medaille en kregen een prachtige zonnebloem.
Bij deze : een dikke merci aan de ouderraad.
Na de turnles mochten we knippen en puzzelen : kindje op de fiets
Dit was een vrijblijvende activiteit.
Volgende week vertellen we een weekje rond het belangstellingspunt Jules wil muziek
Het gaat voornamelijk om luisteren naar verschillende genres muziek, reageren op geluid, geluid maken
Muziek en dans maken hier een uitgesproken vrolijk thema van.
We starten morgen met het waarnemen van een aantal muziekinstrumenten.
Vroem vroem tuut tuut!! Wat gaat de tijd snel. Het 2de thema zit er ondertussen weer op.
We zijn het thema gestart met een verhaaltje over Octopus. Octopus was in het donker aan het wandelen maar hij had geen fluohesje aan. Daarom kon zijn papa hem niet goed zien in het donker. Zelf hebben we ook heel wat bijgeleerd over fluo. We hadden zelfs een fluodoos in de klas met daarin allerlei fluorescerende voorwerpen.
Zelf hebben we dan een fluorescerende vlag gemaakt om aan onze fiets te hangen. Zo zien de autos ons altijd goed fietsen.
Daarnaast hebben we een letter geleerd, namelijk de letter V van verkeer.
Het was fijn om te zien dat heel wat kinderen voorwerpen met de letter V meebrachten naar de klas. Zo zat onze letterdoos vol met allerlei voorwerpen zoals bvb. vliegtuig, verfborstel, veter, veer, vaas, vijl, voetbal,... .
We hebben ook iets geleerd over het verkeer op straat. Een politieman kwam ons heel wat vertellen.
Tenslotte hebben we ook nog een voertuig geknutseld van kosteloos materiaal. We mochten een doos beschilderen en bekleven. Er waren heel wat verschillende soorten voertuigen: auto, bus, boot, legertank,... . Deze prachtige voertuigen kunt u bewonderen op de fotos via onderstaande link:
Het volgende thema gaat over de winkel. Geef dus gerust lege verpakkingen mee met uw kapoen zo kunnen we onze klaswinkel, die trouwens de gekke winkel heet, verder aanvullen.
"Volg de pijlen" klonk de opdracht vandaag. De kleuters ontdekten 2 soorten pijlen en namen meestal de juiste bocht naar links of naar rechts.Ze hielden zich aan de afspraken en spelregels en gelukkig viel geen enkel slachtoffer en was er ook geen blikschade! De kinderen leerden te vertrekken bij de groene kleur en te remmen en halt te houden bij de rode kleur.Ook hielden we een race op zijn " Zolders" en wie het eerst over de meet kwam ,was... gewonnen!
Het was een leuke turnles waarbij zowel de meisjes als de jongens echte autofreaks waren!
Beste ouders, De 1ste maand van het schooljaar is reeds voorbij. Het afscheid verloopt al heel vlot, de kleuters kennen al de afspraken, iedereen begint al goed aan alles deel te nemen, En we hebben al veel leuke momenten meegemaakt!
Deze week hebben we rond het thema:de fiets gewerkt. De kleuters mochten hun fietsje meebrengen en in de namiddag mochten ze trots tonen wat ze al allemaal kunnen!
De ouders van Louis-Philip hebben heel leuke verkeersborden en een verkeersbord meegebracht naar de klas.Dankuwel, we hebben er veel plezier aan beleefd !!!
Deze morgen kregen we heel leuk bezoek op school nl.een politieagent en hij had een echte politiewagen mee. De kleuters genoten enorm en vonden het ook heel leuk om eens de politiewagen te verkennen. Geniet maar mee van de fotos.Tip: U kunt de fotos bekijken via diavoorstelling.
De uitspraak van de week: Hoe heten die witte strepen op de straat waar je kan oversteken? Een girafpad
Liedje:
Zie je, zie je, zie je dat?
Wit en zwart, een zebrapad.
Strepen midden op de weg,
Blijven staan tot ik het zeg.
Op 7 oktober is het de 'Vlaemsche Kermis wandeling'. Dit is de eerste activiteit die de ouderraad dit schooljaar organiseert. Het zou heel fijn zijn om u daar tegen te komen !!! Als u wil deelnemen, is het mogelijk om volgende week het inschrijvingsstrookje en -geld mee te geven met uw kleuter? Alvast bedankt.
Maandag gingen we van start met het waarnemen van een fiets.
We bekeken alles en vertelden hoe het heet en waarvoor het dient.
Juf zette hem zelfs eens ondersteboven. Zo konden we goed zien dat de wielen draaien als we de pedalen bewegen.
Aan de knutseltafel mochten we de wielen van een fiets schilderen. Juf kleefde op een blad 2 wielen. Met de verfborstel mochten we de banden schilderen.
Hierbij probeerden we een draaiende beweging te maken rond de wielen.
Juf schilderde dan het stuur en zadel.
We experimenteerden met autos en rode verf op grote kartonnen.
Hiermee zal juf verkeersdriehoeken maken.
In de namiddag hebben we gefietst .
Dinsdag speelden we in de turnles met de grote hoepels, we deden die rollen zoals de wielen van de fiets.
We kleurden, knipten en kleefden 3 fietsjes : van klein naar groot.
Het liedje dat juf ons deze week aanleerde ging over het zebrapad.
We weten nu goed dat we moeten wachten en nooit alleen overlopen!
Zie je, zie je, zie je dat? Wit en zwart, een zebrapad.
strepen midden op de weg, blijven staan tot ik het zeg.
Op woensdag vertelde juf. het verhaal van Jules : hij had een nieuwe fiets gekregen en gingen samen met mama op verkenning in het verkeer.
We kleurden Jules op de fiets voor op onze verkeersdriehoek die aan ons fietsje zal vastgemaakt worden.
Donderdag kregen we bezoek van een politieagent. Hij vertelde wat de politie zoal deed en we mochten eens kijken in de politieauto.
Ik richt mij speciaal tot de " nieuwe " ouders van onze school. Sedert vorig schooljaar zijn we gestart met het verzamelen van plastic dopjes ten voordele van de opleidingskosten van een blindegeleidehond voor Louis. Zo ' n opleiding kost duizenden euro ' s en wij willen graag ons " dopje" bijdragen. Na het succesvol sparen vorig schooljaar werd beslist om er nog een spaarjaar bij te doen. De dopjes mag je brengen of met je kleuter meegeven naar school aan de ingang bij het secretariaat. Regelmatig worden jullie op de hoogte gehouden ivm het aantal kilo' s verzamelde dopjes. Alle dopjes zijn welkom met uizondering van flesdoppen van was- en poetsprodukten. Indien vrienden of familieleden willen meesparen: graag!
Het is zo dat de kleuters van de derde kleuterklas iedere woensdagvoormiddag afwisselend Frans hebben en de Axen. Ik wil jullie samen met de kleuters eens de verschillende dieren van axenland voorstellen.
Krik de havik (geeft graag commentaar op anderen) Kadosch de kameel (doet wat anderen hem zeggen)
Sjef de leeuw (is de leider van de groep)
Zieme de pauw (toont graag dingen waar ze goed in is) Bolletje de poes (is een echte genieter)
Slosse de schildpad (verstopt zich voor anderen) Boinki de Steenbok (zegt altijd neen)
de uil (ziet alles en bewaart goed geheimen) Dag de wasbeer (geeft graag pluimen aan iedereen)
Het tweede thema van dit schooljaar is stilletjes aan op zijn einde aan het lopen. De eerste week leerden we over fluo kleuren en gezien worden in het verkeer.We namen verschillende dingen met fluokleuren waar.Alvast bedankt voor de vele spulletjes die werden meegebracht van thuis.
We maakten met fluostiften een fietsvlagje om aan onze fiets te hangen.Uw kleuter krijgt deze volgende week mee naar huis.Hopelijk worden deze vlaggetjes ook massaal gebruikt.
We kleurden met waskrijt en schilderden erover met ecoline.En wat zagen we, de waskrijt lichte helemaal op in het donker.
We leerden over dezelfde richting van de klaspop te kijken.En maakten daarna een werkblaadje over richting met voertuigen.
We luisterden naar verschillende verhalen over het verkeer.(met dank aan Moeke van Ibe), we leerden een versje over oversteken van de straat.
En we luisterden naar een leuk liedje van Jan Desmet die met instrumenten een auto kan nabootsen.
We werken maandag, dinsdag en woensdag nog verder aan dit thema.Ondertussen steken de kleuterleidsters van de K2-3 klas de hoofden bijeen om een nieuw thema te bespreken.Hiervan hoor je nog later.
De woorden: relaxen, massage , lounchen, chillen , klinken ons niet meer vreemd in de oren. Bij kinderen noemen we dit : snoezelen. Het is gezellig bij elkaar tot rust komen, in een zachte gemoedelijke sfeer.
Ze hebben het langst moeten wachten , maar vandaag was het hun " eerste" keer! Als visjes speelden ze vrolijk in het water en iedereen durfde onder de douche staan!
Na de initiatieles zijn we met de rode groep ( helft KL2) aan de slag gegaan voor ons eerste thema van het schooljaar: de carwash! Om beurt wasten de kleuters een auto: met een zachte spons, met respect voor de " carrosserie", grondig en geduldig. Als laatste werd de auto mooi gedroogd en opgeblonken! "Het deed deugd " ... was het commentaar... en dit was nou net de bedoeling
De kinderen exploreerden tijdens de week van de " verbouwingen" met verschillende soorten bouwblokken. Ze hebben ze gesorteerd, vergeleken en ermee gebouwd: in de hoogte , in de lengte en in de breedte. Stapelen doen kinderen graag en het liefst zo hoog mogelijk! Op die manier kwamen veel ruimtelijke begrippen aan bod. Via het bouwen kregen ze inzicht in de ruimte en zagen ze hoeveel ruimte een bouwwerk inneemt en hoe ze zich best bewegen op een " werf"..
Na de week van " bouwen" volgde de week van de "mobiliteit". Tijdens het exploreren met de hoepels ontdekten de kinderen al snel dat hoepels kunnen rollen als wielen. Dit hebben we goed geoefend. Ook diende de hoepel als stuur en reden we rond met papa' s auto.We stopten aan het rode licht en reden terug verder bij groen licht. Voorzichtig parkeerden we de auto' s achteruit...
We deden al eerste spelletjes met verbale ( gesproken) opdrachten van de juf en dit lukt al aardig.
De eenvoudigste vorm van stoelendans werd aangeleerd: lopen wanneer de muziek speelt rondom de hoepels en stoppen wanneer de muziek stopt en in een hoepel gaan staan.
Het terugvinden van hun eigen hoepel( kleur) was een beetje moeilijk voor enkele kindjes maar dit zullen we volgende week nog eens oefenen
Misschien heeft je kleuter al verteld over de vulkaan die uitbarstte ? We hebben inderdaad naar een mooi tekenfilmpje gekeken en zagen hoe de lentefee de vulkaan wakker maakte en daarop stroomde de lava uit de vulkaan. Alle dieren en mensen moesten vluchten en schuilen.Na de felle regens en onweersbuien hervond de lentefee met behulp van het lieve hert haar kracht en strooide ze nieuwe zaadjes, bloemen en blaadjes in het rond zodat de natuur weer groen en de lucht weer blauw werd. Dit verhaal hebben we gedanst, alleen , met 2 kinderen en ook op de vloer uitgebeeld met onze handen en met krijtjes in de beide handen. Dit is schrijfdans: op een speelse manier het lichaam gebruiken om grote, vloeiende bewegingen te maken om geleidelijk aan de patronen te beheersen voor het latere schrijven.
We hebben een heel leuke week achter de rug. We kunnen al torens bouwen en/of verbouwen als de beste; we weten nu (bijna) alles over Bob de bouwer. Of zoals Bob de bouwer het zegt: 'Kunnen wij het maken??? Nou en of !!!'
Liedje:
Deze steen op deze steen (3X) en zo bouw ik een toren!
Maar als ik zeg: Boe, ba, beg,... dan is mijn toren weg !
Op woensdag hebben we de verjaardag van Talia gevierd. Ze heeft zorgvuldig de kleuren van haar kroon gekozen en ze nam trots plaats op de verjaardagstroon. Het is een flinke meid die volop genoot van haar feest !
Geniet maar mee van de foto's, er zijn ook nog enkele foto's bij van vorige thema.
Volgende week starten wij met het thema: 'verkeer' en heel de school doet mee!
Kleuters begeven zich over het algemeen in gezelschap in het verkeer. We willen hen wijzen hoe ze voorzichtig moeten zijn in het verkeer. Dat doen we vooral door de kleuters attent te maken op wat de risico's zijn, wat het betekent om als voetganger in het verkeer te functioneren. Tijdens dit thema schenken we vooral aandacht aan de zwakke weggebruiker en zijn alertheid.
Op school werken wij allemaal aan het hetzelfde thema want: WIJ WILLEN GEZIEN WORDEN !!! Probeer om altijd het fluohesje van je kleuter aan te doen! De klas die het vaakst in orde is met het fluohesje kan zelf een leuke prijs winnen!!!
De kleuters mogen volgende week hun fietsje meebrengen naar school! Gelieve de naam van uw kleuter en de klas (1klb) ergens te vermelden op de fiets. U mag de fiets naar de overdekte speelplaats brengen. Kunt u geen fiets meebrengen naar school, er zijn op school ook enkele fietsjes aanwezig.
Nog een prettig weekend, juf Famke
De kleuters mogen volgende week hun eigen fietsje meebrengen naar school!!! Gelieve de naam van uw kleuter en
de klas (1kl b) ergens te vermelden op de fiets. De fiets mag de hele week op school blijven in de binnenzaal. Kan u geen fietsje meebrengen naar school, er zijn hier ook reeds enkele fietsjes aanwezig.
In de namiddag hebben we het meegebrachte speelgoed rond ons nieuwe B.P. bouwen en verbouwen waargenomen.
Dinsdag mochten we voor de speeltijd turnen met juf Kris.
W stempelden met ons vingertje : de helm van Bob de bouwer.
Op een strook stempelden we een blokkenpatroon in 2 kleuren.
Woensdag luisterden we naar het verhaal : het huis van Jules.
Daarna gingen we eens gaan kijken naar de verbouwingswerken op de speelplaats.
Aan de werktafel stempelden we stenen op een vrachtwagen want Bob kan niet metsen zonder stenen hé.
Donderdag speelden we een spelletje van klein naar groot met 3 Bob de bouwers. We plaatsten ze in juiste volgorde. Daarna hebben we ook eens 3 kindjes van klein naar groot gezet.
Hetzelfde deden we aan de werktafel.
Vrijdag sloten we onze week af met eerst een turnles.
We zongen nog eens ons weekliedje :
Deze blok op deze blok ( 3 x )
En zo bouw ik een toren.
Maar als ik zeg bie boe beg
Dan is mijn toren weg!!!
Aan de werktafel schilderden we een vrachtwagen .
Volgende week werken we rond het thema verkeer naar aanleiding van de projectweek op school rond Sam, de verkeersslang.
Om maandag mogen alle kls hun fiets, loopfiets, meebrengen en deze hier tot de donderdag laten. Graag naamtekenen aub en naar de overdekte speelzaal brengen. Alvast bedankt. ( voor wie het praktisch gezien niet mogelijk is kan gerust een fietsje van school gebruiken )