Deze morgen werkten we elk afzonderlijk aan onze workshop/atelier. Bij mij ging het vrij vlot dus kreeg ik snel wat op papier. Daarna heb ik Joke nog wat geholpen, want eerlijk gezegd rond muziek-ruimte vind je niet zoveel om te doen op de basisschool...
Benodigdheden: klei ijzerdraadje bescherming voor banken banken Organisatie: Een workshop duurt telkens een halfuur. De banken zijn opgesteld in een kring. De banken worden beschermd met vuilniszakken (tegen de klei).
Verloop: De lkr vertelt dat we zullen werken rond het begrip ruimte. Waaraan denken de kinderen als ze het begrip ruimte horen? Lkr vertelt hen dat we vandaag plastisch zullen werken, en zo elementen in de ruimte zullen plaatsen, maar ook voortdurend de vorm van een element in de ruimte zullen veranderen.
De lln krijgen elk een klompje klei, ze mogen telkens 2 minuten boetseren aan het klompje klei en op het teken, geven ze het klompje klei door aan hun linker buur. Deze werkt dan verder aan het klompje klei Wat moeten ze nu boetseren? Het onderwerp is de zetel. Uiteraard zal niet elk kind dezelfde zetel voor ogen hebben, de ene zal denken aan een designzetel, de andere aan een luie zetel Op het einde krijgen ze hun zetel terug en plaatsen die op een aparte tafel in de ruimte.
De lln beschouwen samen met de lkr de werkjes.
-Herken je je zetel nog?
-Wat straalt je zetel uit?
-Welke plaats neemt hij in in de ruimte?
-Waar zou je hem plaatsen in je living?
-
Lkr zegt dat beeld zeer ruim is, en dat het dus niet zeker is als we morgen ook met klei zullen werken (Het is belangrijk dat dit wordt gezegd, want diegene die graag met klei werken, zullen misschien teleurgesteld zijn als we de dag erna niet met klei werken en voor diegene die niet graag met klei werken, is het misschien een stimulans om dan de volgende dag toch rond beeld te werken )
Atelier 9 en 16 maart 2010
Benodigdheden: grijze potloden kleurpotloden verf penselen mengpotten bokalen voor water vodden bescherming voor banken banken kledingstukken wadraad wasknijpers A3-papier (hard) Organisatie: Het atelier duurt ongeveer 3uur en een kwartier. De banken zijn opgesteld in een U-vorm. De demonstratietafel staat in het midden. Een hoop kleren ligt ook in het midden. De banken worden beschermd met vuilniszakken (tegen de verf). Verloop: Instap De lkr vertelt hen dat ze gisteren met klei hebben gewerkt, maar hoe kunnen we nog op andere manieren beeldend werken rond het begrip ruimte? Lkr zegt hen dat we vandaag zullen proberen ruimte te creëren op een gewoon blad papier Hoe zouden we dat kunnen doen?
ðvan detail naar grof/wazig
ðvan licht naar donker
ðvan groot naar klein
ðvia overlapping
ðvia afsnijding
ðdoor schaduwen
ðdoor 3-dimensioneel te werken
De lkr oefent enkele van die technieken uit (met de derde graad kun je alles voortonen en eens oefenen, met de eerste graad niet ) dit doet de lkr de ene keer met kleurpotloden, de andere keer met verf, de andere keer met grijze potloden.
Midden
De lkr legt de link met de voorstelling van de dag erna wasmachine kleren. De lkr legt een hoop kleren in het midden van de U-vorm.
ðWe zullen kledij tekenen op het blad (eerst eens oefenen op een klein blaadje) en zullen proberen ruimte in ons blad te creëren door de kledij in het middelpunt te plaatsen. Via de technieken die we zonet hebben gezien.
Lln gaan aan de slag en de lkr begeleidt en helpt waar nodig.
Slot
De lln beschouwen de werkjes van zichzelf en van elkaar samen met de lkr.
-Waar kun je heel goed de ruimte in het blad zien?
-Wie werkte er met schaduwen?
-Wie werkte er van licht naar donker?
-Wie werkte er met overlapping?
-Wie werkte er met afsnijding
-
De werkjes hangen we op aan een waslijn die door de zaal hangt. Zo benutten we ook de ruimte en hangen de getekende kledingstukken ook aan een waslijn. Zo kunnen de andere lln tijdens het toonmoment de werkjes goed zien.
Toonmoment, de werkjes worden geshowd aan de andere kinderen en leerkrachten.
Deze middag werkten we samen met meneer Crul rond fluotheater. Voor mij was het niet de eerste keer dat ik met dit kennis maakte, want ik zag reeds zo'n voorstelling in Spanje. Toen was ik al zo gefascineerd en begreep ik maar niet hoe ze het klaar speelden. Nu bleek dat het eigenlijk niet zo moeilijk was... het was een leuke en interessante namiddag!
Deze morgen werkten Joke en ik verder aan onze Pecha Kucha voorstelling. We zijn goed opgeschoten, onze tekst staat zowat op punt en onze powerpointpresentatie is al voor de helft klaar.
Deze middag oefenden we onze voorstelling enkele keren in, tekst, muziek, dans etc... we vonden ook nog een dansje op het tussenlied 'samen op zoek naar knuffel!'. We timeden ook eens onze voorstelling en kwamen op een 25tal minuten, ons ritmisch stuk en het deeltje van de sok 'literatuur' moet er ook nog in, dus we schatten dat het ongeveer iets van 40 minuten zal duren...
Vanavond heb ik verder gewerkt aan mijn vogel (papier machée). Nu heeft hij een mooiere vorm en is momenteel aan het drogen... hopelijk kan ik hem dan morgen schilderen.
Morgenochtend zullen we samen zitten om eens na te denken wat we allemaal kunnen doen tijdens onze workshops en ateliers.
Deze morgen hebben we in het beeldatelier verder gewerkt aan onze kijkkast. Vol enthousiasme begon ik aan de opbouw in kippenhaas van mijn vrij grote vogel. Toen ik hem in mijn luchtballon wilde plaatsen om eens te proberen, zei onze docente dat ik dit beter niet zou doen. Het effect zou verloren gaan... Omdat ik echt wel iets wilde doen met de vogel én de luchtballon, zette ik even het idee van de vogel in de luchtballon opzij...en werkte ik lustig verder aan mijn vogel. Nu heb ik het idee om een vrij ruime kijkkast te creëren aan de hand van stevig touw of stalen draden die ik ergens kan aan bevestigen. Zo kan ik ook de luchtballon en de vogel aan een touw vast hechten.
Tussen de middag maakten Steffi en ik een dansje op 'pak hem dan!' die we vervolgens aanleerden aan de rest. We oefenden ook nog enkele keren ons dansje op 'Pirates of the Carabian'.
Toen ik thuis kwam heb ik de jeansbroek die al een volledige dag aan het drogen was beschilderd (zakken en riem erop geschilderd) en heb ik ook de das geschilderd die dan rood wordt.
Deze morgen kwamen we met ons groepje samen. We namen het tussenliedje op en dat verliep vrij vlug. Terwijl Steffi en Hanne hun liedje inzongen, gingen Joke en ik richting Delhaize en Ava om kleuringen voor in de wasmachine om onze kostuums te kleuren (behoorlijk kostelijk vind ik!). Daarna gingen de meiden naar lokaal D3 en daar leerde Steffi ons de choreografie aan voor het dansje op Pirates of the Carabian. Voor mij was het met vallen en opstaan (letterlijk!), maar uiteindelijk vond ik het nog geslaagd . Terwijl monteerde Alexander de liedjes, ik vind de liedjes echt pareltjes, ik vind dat Alexander een groot applaus verdient (dat heeft hij van ons ook wel gekregen + knuffel ). We keken ook nog eens naar onze kostuums en pasten die even en toen bleek dat we de verkeerde maten hadden genomen voor Hanne haar kostuum, en omdat het niet echt mogelijk is om er nog in te knippen of te stikken, waren we genoodzaakt om te wisselen van personages Daarom ben ik nu de jeans en Hanne de sok
Deze middag brainstormden we met meneer Dewitte wat we nu precies met de kinderen gaan doen na de voorstelling. Vervolgens zaten we in onze groepjes samen en kwamen we tot het besluit dat we de eerste dag in workshops zouden werken en de tweede dag in ateliers. We zouden 4 domeinen van het muzische willen betrekken; beeld, muziek, drama en dans. Joke zou muziek voor haar rekening nemen, Steffi dans, Alexander drama en ikzelf beeld. Hanne is zo'n beetje de vlinder die van het ene naar het andere springt, die coördineert, alles zowat in goede banen zal leiden (zowel voor ons als voor de kinderen) en ons helpt wanneer we het moeilijk hebben.
Ik zelf heb al een vaag idee wat ik met de kinderen zou willen doen rond beeld-ruimte. Ik zou tijdens de workshop kort uitleggen wat men bedoelt met ruimte en beeld en kort met klei even aan de slag gaan (de workshop zelf duurt maar een halfuurtje, want de kinderen schuiven voortdurend door). En dan tijdens het atelier zou ik wat grondiger willen uitleggen hoe we ruimte in beeld kunnen creëren. Dit kan ik doen door;
-te werken van detail naar grof/wazig
-van licht naar donker
-van groot naar klein
-met overlapping
-met afsnijding
-via schaduwen
-
Ik had gedacht om tijdens het atelier de technieken te tonen en dan enkele oefeningen daar rond te maken. En het uiteindelijk zou ik de leerlingen een A3 blad geven Waarop ze tekeningen van kleren maken (ze kunnen eerst beschouwen door naar de kledingstukken te kijken die ik zal meebrengen) en zo met diepte werken en rond ruimte. Waarom kleren? Welja zo blijft er een samenhang met de voorstelling die wij maakten en ik vind het ook wel een leuk thema omdat het niet zo alledaags is. Bovendien kun je vele details maken in kleren en is het ook haalbaar van het eerste leerjaar tot aan het zesde leerjaar.
Bij het toonmoment zou ik dan de werkjes aan een waslijn hangen met wasknijpers en zou ik die spannen doorheen de ruimte, om zo ook het aspect ruimte in beeld te brengen.
Vanavond zal ik nog de jeansbroek kleuren in jeanskleur en mijn luchtballon wat steviger maken, zodat ik hem morgen naar school kan meenemen.
Deze middag hadden Steffi en ik afgesproken bij haar thuis om daar verder aan de kostuums te werken. Na ettelijke keren met de naainaald in mijn vinger te zitten is dat ene kleine lapje stof toch op de sok geraakt, ondertussen naaide Steffi lustig verder en zo geraakten bijna alle kledingstukken af. Nu moeten we ze nog kleuren en netjes afwerken met kleine details die we er kunnen op schilderen.
Deze morgen werkte ik verder aan mijn luchtballon, ik wilde de wanden van de ballon zelf met gips maken (de ene wand wel met gips de andere niet, dan weer wel, dan weer niet, zodat je wel nog in de luchtballon kan kijken, want dat is toch de bedoeling van een kijkkast). Dat heb ik dus ook gedaan, maar bij nader inzien, had ik beter niet met gips gewerkt, aangezien het te zwaar is, waardoor mijn constructie inzakt...nu ben ik nog altijd aan het uitzoeken hoe ik het zal oplossen, want voorlopig wordt de constructie van de ballon opgehouden met een elastiekje aan mijn wasrekje héhé... soms moet je toch wel inventief zijn hoor... Misschien vind ik deze nacht wel inspiratie in mijn slaap.
Deze middag kwamen Joke, Alexander en ik samen in het opnamelokaal van de KHBO. Daar hebben we Jokes stem opgenomen en die van mij voor het liedje 'Pak hem dan!' (finalenummer). Bij mij duurde het net dat ietsje langer dan bij Joke. Eigenlijk was ik wel wat zenuwachtig omdat ik niet echt zeker ben van mijn stem, maar uiteindelijk is het resultaat toch wel nog geslaagd vind ik. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat wanneer de stem van Hanne en Steffi er ook nog bij komt...
Deze morgen spraken Alexander, Steffi en ik op school af. Eerst brachten we een bezoekje naar de AVA om verf te kopen en ook naar de HUBO om schuimcilinders te halen (voor onze wasmachinedeur). Vervolgens staken we de handen uit de mouwen en gingen we aan de slag om onze wasmachine nog realistischer te maken. Terwijl Alexander verder werkte aan de muziek. Enkele resultaten...
Vandaag heb ik eerst wat verder gedaan aan andere taken en dan 's avonds heb ik mijn constructie van de luchtballon verstevigd met gips, wat wel wat tijd innam aangezien het precies werk is...
Deze morgen kwamen Joke en ik samen om te werken aan onze 'pecha kucha' voorstelling. We vonden een interessant artikel over componeren op de basisschool. We zorgden interessante informatie op omtrent het artikel en schreven losse flarden op. Dit alles zal Joke in een mooie tekst gieten en vervolgens zal ik de powerpoint maken en ervoor zorgen dat de tekst klopt met het aantal diassen... Als laatste rest ons dan nog serieus wat oefenen zodat we een vlotte voorstelling kunnen maken.
Deze middag spraken Alexander, Steffi en ikzelf af aan de parking van de KHBO, van daaruit gingen we naar Delhaize, waar we na 10 minuten met grote stukken karton terug naar buiten kwamen. We konden beginnen aan ons decor! Aan de receptie vroegen we of we het beeldlokaal mochten gebruiken aangezien er toch geen lessen waren, was het beeldlokaal beschikbaar. Daar gingen we meteen aan de slag, ons muzisch talent Alexander kroop achter de computer en zijn laptop en ging op zoek naar liedjes die we eventueel kunnen gebruiken tijdens de voorstelling. En flanste daar zo even een super leuk liedje in elkaar! Onze turn/dans/ritmicalerares Steffi kon haar dansmicroben niet inhouden, toen we het lied van Pirates of the Carabian oplegden. En vond - naar mijn gevoel - toch vrij snel een coreografie op het lied. (Ikzelf zou daar ongeveer 3 dagen over doen ) Ikzelf hield me vooral bezig met het decor, 2 grote stukken karton tegen elkaar, die kunnen we dan samen kleven met ducktape (zo'n aluminiumkleurige, net zoals de binnenkant van de wasmachine). Nu moet enkel nog de wasmachine zelf worden geschilderd en uiteraard ook de constructie in elkaar worden gestoken... Hier volgen al enkele sfeerfoto's.
Deze morgen spraken Alexander en ik af op school en gingen we op zoek naar grote stukken karton voor een decor in elkaar te steken. Jammer genoeg leverde een bezoek aan de container van de 'Hubo' weinig op. Dan keerden we maar terug naar school om ons hoofd te breken aan het finalenummer, ook hier liep het wat spaak, want de inspiratie kwam er niet... Vervolgens besloten we om in ons eentje verder te werken en nu zag ik op Alexander's blog dat bij hem de inspiratie wel degelijk is gekomen, want het finalenummer vind ik zeer leuk van tekst! Ik zelf kreeg ook deze nacht een ingeving, ik moest namelijk werken in het Entrepot, en ik moest daar de vestiaire verzorgen. Daar hadden ze grote rekken om de jassen aan te hangen, en die rekken hadden de vorm van een rechthoek/vierkant en kon je verschuiven (4 wieltjes onderaan). Toen dacht ik dat dit wel ideaal zou zijn om daar onze grote wasmachine van te maken, ik zal een e-mail sturen naar het Entrepot met de - ietwat vreemde - vraag of we één zo'n rek eventueel niet zouden mogen lenen... Ondertussen kreeg ik ook de tip van mijn vriend dat ze in Delhaize ook veel karton hebben... Daar kunnen we volgende week dan ook eens naar toe gaan.
Deze morgen spraken we al vroeg af in de bibliotheek met ons groepje. Steffi had al een to-do-list opgemaakt wat voor ons wel handig was, want zo konden we goed zien wat we nog allemaal moesten doen behoorlijk wat! J Gelukkig hebben we nog een extra vakantieweek om er ons volledig in te smijten!
We gingen in een groepswerk-lokaal zitten (of hoe het ook heet). Omdat we zo de andere mensen van de bibliotheek niet zouden lastig vallen.
Daar zaten we allemaal rond een tafel en alles ging wat door elkaar, tot Hanne het lumineuze idee kreeg om ons wat op te delen, zodat er wat meer vaart zou inzitten.
-Hanne en Steffi hielden zich bezig met het scenario wat meer uit te typen.
-Alexander en Joke het muzikale duo van ons groepje zochten naar bruikbare muziek voor in de voorstelling.
-En ik tekende de patronen voor de kostumering verder en preciezer uit (zie fotos)
s Middags ging Alexander achter zijn mixtafel staan en probeerde een mooi muziekstukje te componeren. (Ik ben benieuwd naar het resultaat!)
De ladies vonden een schitterend muziekstukje voor het finalenummer; wat het is zal ik nog niet verklappen, maar daarop moeten we wel nog een passende tekst vinden. Daarenboven werkten we het scenario af. De verhaallijn zit nu eigenlijk wel goed in elkaar.
ðWe spraken ook al de taken af voor in de vakantie:
-Joke en Alexander kijken vooral voor muziek (maar helpen ook bij de kostumering en decor, als dit nodig is)
-Emmie en Steffi kijken vooral voor de kostumering en decor
-Hanne kijkt voor het draaiboek/scenario
-Samen zoeken we naar originele dansjes, waar vooral Steffi ons zal coachen.
Deze morgen hadden we beeldatelier met onze docente mevrouw Vanhaelwyn. We kregen een interessante uitleg over de opdracht in verband met de kijkkast. We zagen enorm veel voorbeelden, waardoor we een goede basis hadden en waaruit we enkele ideeën kunnen gebruiken. Eerst en vooral vertelde ze ons dat een kijkkast 3 betekenissen heeft:
·Een televisietoestel
·Een kijkdoos (bv. Kartonnendoos met een gat erin)
·Een kijkkast uit bijvoorbeeld glas.
Eerst had ik eigenlijk enorm veel vragen; Hoe moet ik dit doen?, Met welk materiaal?, Moet het met glas?, Mag het gewoon een schoendoos zijn?, Mag je je eigen kijkkast maken?... Maar ik was alweer te vlug aan het panikeren, want meteen erna vertelde mevrouw Vanhaelewyn welke materialen we allemaal kunnen gebruiken; een glazen kast, een oude kast, een koffer, een vogelkooi En geleidelijk aan begon er in mijn hoofd een idee te groeien. Vertrekkende van een vogelkooi, kwam ik op het idee om een soort luchtballon te maken uit ijzerdraad en gips of papier machée. Een luchtballon? Vraag je je misschien af Wel voor mij beeldt een luchtballon/vliegen/lucht echt ruimte uit. De bouwsteen waarrond ik zal werken. Ik zou er dan ook graag een vogel in plaatsen, die uit de luchtballon wil vliegen, maar dit is niet mogelijk De vogel wil eigenlijk weg vliegen, uit deze beknopte ruimte, die eigenlijk op zich al zoveel ruimte uitstraalt. Meer zal ik er nog niet over vertellen, want ik wil nog niet alles prijs geven, maar hier zie je al een schets van mijn idee Bij mij begint het alleszins al te kriebelen om zelf aan de slag te gaan!
Mevrouw Vanhaelewyn gaf ons ook enkele tips hoe we nu rond (lijn en )ruimte kunnen werken in onze kijkkast. Waarmee ik zelf zeker wil rekening houden zijn de volgende aspecten;
·3 dimensioneel werken ruimtelijk
·Groot klein, hoog laag,
·Ruimte doorbreken
·Van op welk standpunt zal de toeschouwer het werk bekijken?
·Hoe plaats je je werk in de ruimte?
ðEen interessant kunstenaar die veel met ruimte werkt is Antony Gormley, www.antonygormley.com
Vervolgens gingen we in onze 2 groepen zelf even kort aan de slag met kleine voorwerpen om rond het begrip ruimte te werken.
Eerst maakten we met kroonkurken en paperclips een wasmachine, maar onze docente zei ons dat het te duidelijk is en je er eigenlijk veel meer mee kan doen, het wat abstracter maken en ik die normaal gezien eigenlijk niet echt van het abstracte hou vond het tweede resultaat veel beter! Onze tweede resultaat zag er veel speelser uit, we maakten met kroonkurken en duimspijkers cirkeltjes die de zeepbellen voorstelden, maar eigenlijk ook de ronde van het glas van de wasmachine. Het gaf meteen een totaal ander beeld, en de fantasie die je hierbij kunt opwekken is ook een stuk groter dan ons eerste werkje, waar het vrij duidelijk was dat het een wasmachine was en niets anders
Na de les van mevrouw Vanhaelewyn, maakten we bij meneer Crul kennis met het begrip improvisatie. Iedereen denkt wellicht makkie, maar dit was toch niet altijd even gemakkelijk vond ik. Want je moet alle ideeën een kans geven en daar heb ik het soms moeilijk mee, al vind ik van mezelf dat ik wel een vrij open houding had J.
Het was de bedoeling dat we gingen improviseren, brainstormen en eerlijk gezegd, lukte dit nog vrij goed. Onze verhaallijn hebben we wat dieper uitgewerkt en we hebben ook eens de personages verdeelt.
ðHet hoofdpersonage : Joke
ðDe zwarte das: Alexander
ðHet gele T-shirt: Steffi
ðDe jeansbroek : Hanne
ðDe sok: Emmie (ikzelf)
We zetten de scènes even op papier en kwamen tot dit resultaat:
Scène 1:
-Joke zit voor een wasmachine te wachten tot haar knuffelbeest eruit mag.
-Na een tijdje valt ze in slaap.
-Op mysterieuze wijze komt ze terecht in een grote wasmachine.
-Daar komt ze een rode draad tegen . (toch zeker niet van het rode strikje die aan haar knuffelbeest hangt?)
-Plots duikt daar de mecanicien jeansbroek op, de wasmachine is wel niet stuk zeker?
-Joke en Hanne vermaken de wasmachine door middel van een soort percussiestukje met de buizen van de wasmachine
ðZe gaan samen op zoek naar haar knuffelbeest en volgen de rode draad.
Scène 2:
-Joke en Hanne komen aan bij de sok.
-Emmie is heel gejaagd aan het zoeken in een hoop met kleren, ze zoekt namelijk haar tweelingbroer (de andere sok), want die is ze kwijtgeraakt.
-Joke en Hanne helpen mee zoeken.
-Van op een afstand staat de zwarte das (Alexander), te grinniken.
-Door middel van een raadseltje in rijmvorm verteld hij hoe ze de sok kunnen terugkrijgen.
-Emmie, Joke, Hanne en de kinderen in de zaal helpen de sok terug te halen door een bepaald zinnetje (in rijmvorm) steeds te herhalen.
-De tweelingbroer sok komt te voorschijn via een draad aan de andere kant van de zaal. Hij vliegt als het ware door de lucht (ruimte!)
ðNu kan ook de sok mee helpen zoeken naar haar knuffelbeest en volgen ze opnieuw de rode draad.
Scène 3:
-Joke, Hanne en Emmie komen aan bij het gele T-shirt.
-Het gele T-shirt is aan het huilen, want het zit volledig in de knoop met zichzelf.
-Hoe kunnen ze dit nu oplossen? Joke kent een spelletje dokter knobbel, door middel van een dans (met doeken eventueel, die het water voorstellen) geraakt het T-shirt uit de knoop.
ðNu kan ook het gele T-shirt mee helpen zoeken naar haar knuffelbeest en volgen ze opnieuw de rode draad.
Scène 4:
ðDeze hebben we nog niet echt besproken, alleszins zouden we de zwarte das op één of andere manier willen straffen omdat die telkens roet in het eten komt gooien, door wie denk je anders dat de wasmachine kapot was? Wie heeft de andere sok verstopt? Wie zorgde ervoor dat het T-shirt in de knoop zat? En vooral; Wie denk je dat joke haar knuffelbeest heeft genomen?
ðAls slot zouden we het ook leuk vinden mocht het hoofdpersonage weer wakker worden en de kleren zou aan hebben die in de voorstelling voorkwamen; een geel t-shirt, een jeansbroek, een zwarte das en de sokken en vervolgens haar knuffelbeest uit de wasmachine haalt maar dan zonder rood strikje eraan? Was het dan toch niet een droom? Zo laten we de lln ook nog wat met vragen
Deze middag waren Joke en ik op school en hebben we nog kort wat op papier gezet. => nog iets verder de verhaallijn uitgediept. (Je ziet het document in de bijlage)
Deze morgen spraken we met zn allen af aan het station in Brugge om vervolgens de trein richting Gent te nemen, waar we een bezoek zouden brengen aan het S.M.A.K. (Stedelijk Museum voor Actuele Kunsten).
Toen we na een avontuurlijke tocht door het Citadelpark bij het museum aankwamen stond onze docente mevrouw Vanhaelewyn al helemaal klaar om ons een rondleiding te geven.
Eerst maakte ze ons duidelijk waaruit een kijkwijzer bestaat, (3stappen). Kijkwijzers zijn hulpmiddelen om kinderen essentieel te leren kijken bij een museumbezoek.
Stap 1, is een algemene stap; Wat zie je?, Wat voel je?, Welke indrukken heb je?, Wat ken je wel/niet? Men begint met de eerste reacties op te vragen.
Stap 2 , Vervolgens komt er dan een zorgvuldige beschouwing van de voorstelling en hoe het geschilderd of gemaakt is. Hierbij wordt uitvoerig ingegaan op drie zaken: het onderwerp, de beeldende aspecten (kleur, licht, vorm, ruimte, compositie, textuur) en het materiaalgebruik of de techniek. Er worden ook veel vragen gesteld zoals; wat bedoelt de kunstenaar hier mee? ðMevrouw Vanhaelewyn maakte ons ook zeer duidelijk dat het belangrijk is dat je niet teveel vooroordelen hebt, dat je eigenlijk met een open houding naar kunstwerken moet kijken en dat je dit ook goed moet duidelijk maken aan kinderen.
·Stap 3, Tot slot komt de persoonlijke expressie van de kunstenaar aan bod en het formuleren van een eigen mening.
In de bundel op toledo staan ook een heleboel voorbeeldvragen, die naar later toe wel zeer handig zijn!
Het doel van de kijkwijzer is om betekenisvol naar kunst te kijken. De beschouwer moet in dialoog treden met het kunstwerk. Iedere toeschouwer moet de vrijheid krijgen om zijn eigen interpretatie te maken van het kunstwerk.
We zagen ook welke andere leuke activiteiten we met kinderen kunnen doen in een museum. We hadden het geluk dat er net die dag ook een groep kinderen een bezoek bracht aan het S.M.A.K., zo konden we af en toe eens meeluisteren en kijken hoe zij te werk gaan.
·Tekenen
Voorbeeld: maak een schets van een kunstwerk, met de bedoeling om zeer intens te kijken en een onderzoekende houding aan te nemen.
·Schrijven
Voorbeeld: maak van één kunstwerk een elfje. Een elfje is een gedicht van 11 verschillende woorden in een bepaalde volgorde.
·Opzoeken
Het zal een verrijking zijn om nadien enig speurwerk te verrichten omtrent één of meerdere kunstwerken.
ðIn de bundel op toledo staan nog veel meer uitgewerkte voorbeelden die je met de kinderen kunt doen, ook staat er in wat je als voorbereiding op een museumbezoek kunt doen in de klas. Kortom een zeer interessante bundel die ik later zeker nog eens zal lezen mocht ik zelf de kans krijgen om met kinderen een museumbezoek te doen!
Toen we de eerste zalen van het museum binnenwandelden, keek ik met grote ogen naar de tentoonstelling Seeing Ones Own Eyesvan Madeln. Toen we bij het eerste kunstwerk kwamen had ik direct het beeld van oorlog in gedachten, maar toen ik verder wandelde werd het precies vrolijker, kleurrijker, kinderlijker, dus zag ik niet direct het verband.
Ik vond de kunstwerken wel mooi gemaakt, maar zag er de essentie niet van in. Toen ik achteraf hoorde dat het over de situatie gaat in het Midden Oosten, begon ik de linken in de werken te zien.
En ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was! Een belangrijke vraag is hier; Kan je het meer waarderen, wanneer je weet waarover het gaat? En bij mij is dit wel degelijk het geval. Ik heb vaak als ik bij een kunstwerk kom dat ik zoiets heb van Makkie, dat kan ik ook, of noem je dit kunst?, maar als je dan de gedachte erachter hoort, vind ik het soms zeer fascinerend hoe kunstenaars zo hun visie kunnen uitdrukken.
Toen ik enkele aantekeningen aan het maken was, was ik zo druk in de weer dat ik mijn balpen liet vallen op zicht geen probleem, wel een probleem wanneer die balpen in een kunstwerk terecht komt Aii Uiteindelijk leverde het wel nog een grappig beeld op.
In de derde zaal kwam vooral het aspect lijn tot zijn recht, wat voor de andere groep wel zeer boeiend was.
Wat ik heel interessant vond tijdens het bezoek, was dat we geregeld eens gedachten wisselden met andere studenten. Wat vind jij hier van? Wat roept het bij je op? Waarover zou het kunnen gaan? Ik vond het leuk om te weten dat een kunstwerk bij de ene totaal andere dingen oproept dan bij de andere.
Wanneer we verder gingen, zagen we dat er overal in de zalen en gangen precies een boek tevoorschijn kwam op de muren. Onze docente vertelde ons toendat GAGARIN een internationaal kunstenaarsmagazine is dat integraal gewijd is aan de publicatie van speciaal geschreven en ongepubliceerde teksten van kunstenaars die vandaag, waar ook ter wereld, werken.
De volledige GAGARIN catalogus wordt nu in het S.M.A.K. blad voor blad, woord voor woord verenigd met een selectie werken van diezelfde kunstenaars.
In de zalen van de tentoonstelling van GAGARIN, the Artists in their Own Words. Waren veel verschillende werken te zien, ik vond het soms erg moeilijk om de kunstenaars te begrijpen, omdat je enkel een losstaand werk ziet van hen, niet in een thema. Zo roept het nog meer vragen bij je op! Één van de kunstwerken daar vond ik wel interessant, eigenlijk was het een kunstwerk die niet meteen opvalt, maar ik vond het wel fascinerend. Het was een kunstwerk van Guillaume Bijl, de naam van het werk ontsnapt me. Het was een zeer realistisch vogelnestje, maar dan lagen er in plaats van eieren, 3 zeer kleurrijke biljartballen in. Bij veel mensen roept dit vragen op en is er verwondering. Mevrouw Vanhaelewyn, gaf ons op het einde van het museumboek een kaartje met daarop een woord, en dat woord moest je linken aan een kunstwerk die je die dag had gezien. Op mijn kaartje stond het woord ik, toen moest ik meteen aan dit kunstwerk denken, omdat het zeer realistisch echt is, maar toch zit er ook een hoop fantasie en verwondering in, het is raadselachtig en humoristisch en eerlijk gezegd vond ik wel dat dit bij mij paste.
Als laatste stop gingen we naar boven, waar de tentoonstelling van Koen van den Broek te bezichtigen was Curbs & Cracks.
Koen van den Broek zoekt als schilder inspiratie in het onderweg zijn. Talloze roadtrips voeden zijn werk. Met eigenhandig gefotografeerde snapshots legt de kunstenaar zeer sec en functioneel de basis voor zijn schilderkunst. De fotos functioneren slechts als een geheugensteun, ze registreren interessante lijnen, structuren en kronkels in het waargenomen landschap. Het zijn niet meer dan herinneringen aan waargenomen atmosferen, ze hebben weinig of geen emotionele waarde.
Wat hem boeit zijn de kleine segmenten van de realiteit die door de meesten onder ons quasi onopgemerkt blijven: een banale stoeprand, een schaduwpartij op de weg die de aanwezigheid van een truck suggereert, een autoweg die een curve door het landschap beschrijft of craquelures in het asfalt waar geen mens oog voor heeft
Het allereerste wat me opviel toen ik de zaal binnenkwam, was de enorme ruimte! Zowel de zaal als de werken liepen over van ruimte en ruimte creëren. Zowel door de vorm, de compositie, maar zeker ook door de kleuren, lichtinval.
Bij deze tentoonstelling, hebben we een zeer leuke opdracht gedaan die vast en zeker ook haalbaar is met kinderen van de tweede en derde graad. De opdracht gaat als volgt.
Partnerwerk: beschrijven en tekenen
De kijker en de blinde: ga per 2 staan (of zitten). Per koppel sluit één van beide de ogen (de blinde). De tweede persoon (de kijker) kiest een kunstwerk van Koen van den Broek uit. Ga rug aan rug bij het kunstwerk zitten. Opgelet: zorg ervoor dat de blinde met zijn rug naar het kunstwerk zit. De kijker beschrijft het kunstwerk en de blinde tekent het op basis van de beschrijving. Vergelijk nadien de tekening met het kunstwerk.
Toen we in het museum rondliepen, was het ook de bedoeling dat we eens op zoek gingen naar onze bouwsteen die we dinsdag kregen, in mijn geval; ruimte. Deze kwam ik tegen in verschillende werken (en ook van verschillende kunstenaars). Ik toon enkele fotos waar de bouwsteen ruimte duidelijk in terug te vinden is.
Als ik nu mijn favoriete kunstwerk uit het gehele museum zou moeten geven
Dan zou ik het werk van Madeln nemen uit de tentoonstelling Seeing Ones Own Eyes. Jammer genoeg ben ik de titel en het jaartal van het werk vergeten te noteren. Gelukkig heb ik wel een foto genomen van de zandbak in mijn ogen.
Want dat was eigenlijk het eerste wat in mij op kwam, een zandbak voor kinderen, het speelterrein van kinderen, waar volwassenen ook hun spel spelen, met harde ballen, wapens. En eigenlijk zat mijn gedachte nog niet zo fout ook, want het gaat over de bombardementen in het Midden Oosten, het wordt eigenlijk een beetje gezien als een speelterrein voor Amerikanen en mensen die daar wonen, het is er niet meer veilig, want de volwassenen spelen hun spel té hard! Dat vindt ik net zo boeiend aan dit kunstwerk, ik kan er blijven verhalen rond verzinnen en uiteindelijk zal het toch altijd te maken hebben met het eigenlijke thema van dit kunstwerk. En volgens mij was dat ook de bedoeling van de kunstenaar.
Wat ik ook heel erg leuk vind is hoe de kunstenaar met de ruimte speelt, hij heeft een eigen ruimte gecreëerd, door er vorm in te steken en diepte.
Dit werk geeft me echt een gevoel van verwondering, ik vind het zo prettig om er naar te kijken, ik zou er eindeloos naar toe kunnen kijken, en ondanks de fleurige kleuren van de biljartballen, kan ik er maar één kleur op plakken, en dat is zwart. Alles wat ooit zo mooi was in het Midden Oosten wordt verwoest door het gruwelijke spel die er nu wordt gespeeld.
Ik deed wat opzoekingswerk over dit kunstwerk;
De verzameling collage-wandtapijten met slogans en bombastische beeldtaal rond een gigantische biljarttafel met een zanderig landschap verwijst naar de politieke, economische en militaire spelletjes die al jaren in en rond deze regio gespeeld worden. Je verwacht rond deze 'speeltafel' elk moment een stem te horen die zegt: "Rien ne va plus!".
Ook hier kan kunst de wereld wellicht niet redden, maar ze is wel in staat om ons tot nadenken aan te zetten zodat we de zaken 'met onze eigen ogen bekijken'.
ðJammer genoeg leverde mijn opzoekwerk niet zo veel op, want over dit kunstwerk (en zeker als ik de naam niet weet), staat er weinig- tot niets op het internet.
Eindelijk! Vandaag zijn we echt een stuk verder geraakt! Deze morgen hadden we met ons groepje afgesproken in de bibliotheek, waar we vervolgens de (slaperige)koppen bijeen staken. Alexander zei dat we eens naar zijn blog moesten kijken en lezen/kijken wat hij had gepost. Hij had zijn verhaallijn wat verder uitgediept en had zijn inspiratie gehaald uit een prentenboek voor kinderen. Op de naam van het boek kan ik even niet komen, maar het gaat over een jongen die in een grote wasmachine terecht komt. Unaniem waren we het erover eens dat we hier echt iets mee konden doen! Uit het niets kwamen alle ideeën eruit! Eerst dachten we de verhaallijn kort uit: een meisje wacht voor de wasmachine tot ze haar knuffelbeer er mag uithalen, ze valt echter in slaap en komt op mysterieuze wijze terecht in de wasmachine. Daar vindt ze een rode draad (van het verhaal? neen hoor!), ze gaat even denken en beseft dat dit dezelfde kleur is als het strikje van haar allerliefste knuffelbeer. Ze gaat op zoek naar haar knuffelbeer via de rode draad en komt allerlei kledingstukken tegen; een T-shirt, een jeansbroek, een sok en een slechte das! Die haar helpen zoeken naar haar knuffelbeer... - 'We kunnen een soort dans doen met blauw/witte doeken die het water van de wasmachine voorstelt.' - 'We kunnen met luchtbellen of ballonnen werken die de zeepbellen voorstellen.' - 'We kunnen met verschillende kleuren werken in de kledij van de was.' - 'We kunnen een ritmisch stukje maken met buizen of materiaal die zogezegd afkomstig zijn uit de wasmachine. - ... Zo gingen we nog een eindje door. Omdat ik graag dingen op papier zet vond ik het interessant om de zaal opstelling en personages op papier uit te tekenen. Omdat ik voor mezelf dan al een visueel beeld heb van hoe het er kan uit zien.
Zaalopstelling; Hier zouden we dus de kinderen in het midden van de zaal plaatsen, zodat we rondom de kinderen kunnen spelen en zo de ruimte benutten. We zouden ook graag de hoeken van de zaal gebruiken als speelruimte en ook nog één van de muren (smallere) van de zaal gebruiken (waar er bijvoorbeeld een podium of coulissen zijn.) In de hoeken zouden we 'postjes' maken waar het hoofdpersonage langs komt en de andere personages tegen komt; T-shirt, jeansbroek, sok en das. Aan één van de muren die we ook als speelruimte gebruiken zouden we graag een enorm grote wasmachine maken uit karton (verstevigd met dunnen houten latjes) of uit een andere materie. Een wasmachine waar het hoofdpersonage in kan stappen. Bij de grote wasmachine begint het verhaal en eindigt het ook, zo maakt het hoofdpersonage een volledige toer door de zaal, en dus eigenlijk ook door de wasmachine. Aan de muren hangen allerlei oude kledingstukken, om nog meer het effect te creëren op een wasmachine vol was. We zouden er echter wel op letten dat de kledij van de personages en die aan de muren hangt niet rood is, zodat de nadruk op de rode draad heel duidelijk is en dus mooi tot zijn recht komt.
Personages; Aangezien we met 5 mensen zijn, zouden we dus ook sowieso 5 personages hebben - hoofdpersonage: meisje in pyjama - het gele T-shirt - de jeansbroek - de kleurrijke sok - de slechte das (volledig in het zwart) - knuffelbeer