Inhoud blog
  • Reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart 2010
  • woensdag 17 maart 2010
  • dinsdag 16 maart 2010
  • maandag 15 maart 2010
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Keuzemodule 3BALO
    Muzische vorming
    13-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 13 februari 2010

    Vandaag ben ik begonnen aan mijn constructie van de kijkkast... Hier enkele beelden.





    13-02-2010 om 21:06 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 12 februari 2010
    Deze morgen spraken Alexander en ik af op school en gingen we op zoek naar grote stukken karton voor een decor in elkaar te steken. Jammer genoeg leverde een bezoek aan de container van de 'Hubo' weinig op. Dan keerden we maar terug naar school om ons hoofd te breken aan het finalenummer, ook hier liep het wat spaak, want de inspiratie kwam er niet... Vervolgens besloten we om in ons eentje verder te werken en nu zag ik op Alexander's blog dat bij hem de inspiratie wel degelijk is gekomen, want het finalenummer vind ik zeer leuk van tekst! Ik zelf kreeg ook deze nacht een ingeving, ik moest namelijk werken in het Entrepot, en ik moest daar de vestiaire verzorgen. Daar hadden ze grote rekken om de jassen aan te hangen, en die rekken hadden de vorm van een rechthoek/vierkant en kon je verschuiven (4 wieltjes onderaan). Toen dacht ik dat dit wel ideaal zou zijn om daar onze grote wasmachine van te maken, ik zal een e-mail sturen naar het Entrepot met de - ietwat vreemde - vraag of we één zo'n rek eventueel niet zouden mogen lenen... Ondertussen kreeg ik ook de tip van mijn vriend dat ze in Delhaize ook veel karton hebben... Daar kunnen we volgende week dan ook eens naar toe gaan.

    13-02-2010 om 21:04 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 11 februari 2010

    Deze morgen spraken we al vroeg af in de bibliotheek met ons groepje. Steffi had al een ‘to-do-list’ opgemaakt wat voor ons wel handig was, want zo konden we goed zien wat we nog allemaal moesten doen… behoorlijk wat! J Gelukkig hebben we nog een extra vakantieweek om er ons volledig in te smijten!

     

    We gingen in een ‘groepswerk-lokaal’ zitten (of hoe het ook heet). Omdat we zo de andere mensen van de bibliotheek niet zouden lastig vallen.

    Daar zaten we allemaal rond een tafel en alles ging wat door elkaar, tot Hanne het lumineuze idee kreeg om ons wat op te delen, zodat er wat meer vaart zou inzitten.

    -        Hanne en Steffi hielden zich bezig met het scenario wat meer uit te typen.

    -        Alexander en Joke ‘het muzikale duo van ons groepje’ zochten naar bruikbare muziek voor in de voorstelling.

    -        En ik tekende de patronen voor de kostumering verder en preciezer uit (zie foto’s)

     

    ’s Middags ging Alexander achter zijn ‘mixtafel’ staan en probeerde een mooi muziekstukje te componeren. (Ik ben benieuwd naar het resultaat!)

    De ladies vonden een schitterend muziekstukje voor het finalenummer;  wat het is zal ik nog niet verklappen, maar daarop moeten we wel nog een passende tekst vinden. Daarenboven werkten we het scenario af. De verhaallijn zit nu eigenlijk wel goed in elkaar.

    ð  We spraken ook al de taken af voor in de vakantie:

    -          Joke en Alexander kijken vooral voor muziek (maar helpen ook bij de kostumering en decor, als dit nodig is)

    -          Emmie en Steffi kijken vooral voor de kostumering en decor

    -          Hanne kijkt voor het draaiboek/scenario

    -          Samen zoeken we naar originele dansjes, waar vooral Steffi ons zal coachen.











    11-02-2010 om 16:52 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 9 februari 2010

    Deze morgen hadden we beeldatelier met onze docente mevrouw Vanhaelwyn.
    We kregen een interessante uitleg over de opdracht in verband met de kijkkast. We zagen enorm veel voorbeelden, waardoor we een goede basis hadden en waaruit we enkele ideeën kunnen gebruiken.
    Eerst en vooral vertelde ze ons dat een kijkkast 3 betekenissen heeft:

    ·         Een televisietoestel

    ·         Een kijkdoos (bv. Kartonnendoos met een gat erin)

    ·         Een kijkkast uit bijvoorbeeld glas.

     

    Eerst had ik eigenlijk enorm veel vragen; Hoe moet ik dit doen?, Met welk materiaal?, Moet het met glas?, Mag het gewoon een schoendoos zijn?, Mag je je eigen kijkkast maken?... Maar ik was alweer te vlug aan het panikeren, want meteen erna vertelde mevrouw Vanhaelewyn welke materialen we allemaal kunnen gebruiken; een glazen kast, een oude kast, een koffer, een vogelkooi… En geleidelijk aan begon er in mijn hoofd een idee te groeien. Vertrekkende van een vogelkooi, kwam ik op het idee om een soort luchtballon te maken uit ijzerdraad en gips of papier machée. ‘Een luchtballon?’ Vraag je je misschien af… Wel voor mij beeldt een luchtballon/vliegen/lucht echt ‘ruimte’ uit. De bouwsteen waarrond ik zal werken. Ik zou er dan ook graag een vogel in plaatsen, die uit de luchtballon wil vliegen, maar dit is niet mogelijk… De vogel wil eigenlijk weg vliegen, uit deze beknopte ‘ruimte’, die eigenlijk op zich al zoveel ‘ruimte’ uitstraalt.
    Meer zal ik er nog niet over vertellen, want ik wil nog niet alles prijs geven, maar hier zie je al een schets van mijn idee… Bij mij begint het alleszins al te kriebelen om zelf aan de slag te gaan!

    Mevrouw Vanhaelewyn gaf ons ook enkele tips hoe we nu rond (‘lijn’ en )‘ruimte’ kunnen werken in onze kijkkast. Waarmee ik zelf zeker wil rekening houden zijn de volgende aspecten;

    ·         3 dimensioneel werken “ruimtelijk”

    ·         Groot – klein, hoog – laag, …

    ·         Ruimte doorbreken

    ·         Van op welk standpunt zal de toeschouwer het werk bekijken?

    ·         Hoe plaats je je werk in de ruimte?

    ð  Een interessant kunstenaar die veel met ruimte werkt is Antony Gormley,
    www.antonygormley.com

     

    Vervolgens gingen we in onze 2 groepen zelf even kort aan de slag met kleine voorwerpen om rond het begrip ruimte te werken.

    Eerst maakten we met kroonkurken en paperclips een wasmachine, maar onze docente zei ons dat het te duidelijk is en je er eigenlijk veel meer mee kan doen, het wat abstracter maken en – ik die normaal gezien eigenlijk niet echt van ‘het abstracte’ hou – vond het tweede resultaat veel beter! Onze tweede resultaat zag er veel speelser uit, we maakten met kroonkurken en duimspijkers cirkeltjes die de zeepbellen voorstelden, maar eigenlijk ook de ronde van het glas van de wasmachine. Het gaf meteen een totaal ander beeld, en de fantasie die je hierbij kunt opwekken is ook een stuk groter dan ons eerste werkje, waar het vrij duidelijk was dat het een wasmachine was en niets anders…

     

     

    Na de les van mevrouw Vanhaelewyn, maakten we bij meneer Crul kennis met het begrip ‘improvisatie’. Iedereen denkt wellicht ‘makkie’, maar dit was toch niet altijd even gemakkelijk vond ik. Want je moet alle ideeën een kans geven en daar heb ik het soms moeilijk mee, al vind ik van mezelf dat ik wel een vrij open houding had J.

    Het was de bedoeling dat we gingen improviseren, brainstormen en eerlijk gezegd, lukte dit nog vrij goed. Onze verhaallijn hebben we wat dieper uitgewerkt en we hebben ook eens de personages verdeelt.

    ð  Het hoofdpersonage : Joke

    ð  De zwarte das           : Alexander

    ð  Het gele T-shirt         : Steffi

    ð  De jeansbroek           : Hanne

    ð  De sok                       : Emmie (ikzelf)


    We zetten de scènes even op papier en kwamen tot dit resultaat:

    Scène 1:

    -          Joke zit voor een wasmachine te wachten tot haar knuffelbeest eruit mag.

    -          Na een tijdje valt ze in slaap.

    -          Op mysterieuze wijze komt ze terecht in een grote wasmachine.

    -          Daar komt ze een rode draad tegen…. (toch zeker niet van het rode strikje die aan haar knuffelbeest hangt?)

    -          Plots duikt daar de mecanicien ‘jeansbroek’ op, de wasmachine is wel niet stuk zeker?

    -          Joke en Hanne vermaken de wasmachine door middel van een soort percussiestukje met de buizen van de wasmachine

    ð  Ze gaan samen op zoek naar haar knuffelbeest en volgen de rode draad.

     

    Scène 2:

    -          Joke en Hanne komen aan bij de sok.

    -          Emmie is heel gejaagd aan het zoeken in een hoop met kleren, ze zoekt namelijk haar tweelingbroer (de andere sok), want die is ze kwijtgeraakt.

    -          Joke en Hanne helpen mee zoeken.

    -          Van op een afstand staat de zwarte das (Alexander), te grinniken.

    -          Door middel van een raadseltje in rijmvorm verteld hij hoe ze de sok kunnen terugkrijgen.

    -          Emmie, Joke, Hanne en de kinderen in de zaal helpen de sok terug te halen door een bepaald zinnetje (in rijmvorm) steeds te herhalen.

    -          De tweelingbroer sok komt te voorschijn via een draad aan de andere kant van de zaal. Hij vliegt als het ware door de lucht (ruimte!)

    ð  Nu kan ook de sok mee helpen zoeken naar haar knuffelbeest en volgen ze opnieuw de rode draad.

     

    Scène 3:

    -          Joke, Hanne en Emmie komen aan bij het gele T-shirt.

    -          Het gele T-shirt is aan het huilen, want het zit volledig in de knoop met zichzelf.

    -          Hoe kunnen ze dit nu oplossen? Joke kent een spelletje ‘dokter knobbel’, door middel van een dans (met doeken eventueel, die het water voorstellen) geraakt het T-shirt uit de knoop.

    ð  Nu kan ook het gele T-shirt mee helpen zoeken naar haar knuffelbeest en volgen ze opnieuw de rode draad.

     

     

    Scène 4:

    ð  Deze hebben we nog niet echt besproken, alleszins zouden we de zwarte das op één of andere manier willen straffen omdat die telkens roet in het eten komt gooien, door wie denk je anders dat de wasmachine kapot was? Wie heeft de andere sok verstopt? Wie zorgde ervoor dat het T-shirt in de knoop zat? En vooral; Wie denk je dat joke haar knuffelbeest heeft genomen?

    ð  Als slot zouden we het ook leuk vinden mocht het hoofdpersonage weer wakker worden en de kleren zou aan hebben die in de voorstelling voorkwamen; een geel t-shirt, een jeansbroek, een zwarte das en de sokken en vervolgens haar knuffelbeest uit de wasmachine haalt… maar dan zonder rood strikje eraan? Was het dan toch niet een droom? Zo laten we de lln ook nog wat met vragen…

     





    09-02-2010 om 17:20 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 8 februari 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze middag waren Joke en ik op school en hebben we nog kort wat op papier gezet.
    => nog iets verder de verhaallijn uitgediept.
    (Je ziet het document in de bijlage)

    08-02-2010 om 18:22 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto


    We zijn de 18de week van 2025

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Joke Dumarey
  • Steffi Herpoel
  • Alexander Metselaar
  • Hanne Vereecke


  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs