Eindelijk! Vandaag zijn we echt een stuk verder geraakt! Deze morgen hadden we met ons groepje afgesproken in de bibliotheek, waar we vervolgens de (slaperige)koppen bijeen staken. Alexander zei dat we eens naar zijn blog moesten kijken en lezen/kijken wat hij had gepost. Hij had zijn verhaallijn wat verder uitgediept en had zijn inspiratie gehaald uit een prentenboek voor kinderen. Op de naam van het boek kan ik even niet komen, maar het gaat over een jongen die in een grote wasmachine terecht komt. Unaniem waren we het erover eens dat we hier echt iets mee konden doen! Uit het niets kwamen alle ideeën eruit! Eerst dachten we de verhaallijn kort uit: een meisje wacht voor de wasmachine tot ze haar knuffelbeer er mag uithalen, ze valt echter in slaap en komt op mysterieuze wijze terecht in de wasmachine. Daar vindt ze een rode draad (van het verhaal? neen hoor!), ze gaat even denken en beseft dat dit dezelfde kleur is als het strikje van haar allerliefste knuffelbeer. Ze gaat op zoek naar haar knuffelbeer via de rode draad en komt allerlei kledingstukken tegen; een T-shirt, een jeansbroek, een sok en een slechte das! Die haar helpen zoeken naar haar knuffelbeer... - 'We kunnen een soort dans doen met blauw/witte doeken die het water van de wasmachine voorstelt.' - 'We kunnen met luchtbellen of ballonnen werken die de zeepbellen voorstellen.' - 'We kunnen met verschillende kleuren werken in de kledij van de was.' - 'We kunnen een ritmisch stukje maken met buizen of materiaal die zogezegd afkomstig zijn uit de wasmachine. - ... Zo gingen we nog een eindje door. Omdat ik graag dingen op papier zet vond ik het interessant om de zaal opstelling en personages op papier uit te tekenen. Omdat ik voor mezelf dan al een visueel beeld heb van hoe het er kan uit zien.
Zaalopstelling; Hier zouden we dus de kinderen in het midden van de zaal plaatsen, zodat we rondom de kinderen kunnen spelen en zo de ruimte benutten. We zouden ook graag de hoeken van de zaal gebruiken als speelruimte en ook nog één van de muren (smallere) van de zaal gebruiken (waar er bijvoorbeeld een podium of coulissen zijn.) In de hoeken zouden we 'postjes' maken waar het hoofdpersonage langs komt en de andere personages tegen komt; T-shirt, jeansbroek, sok en das. Aan één van de muren die we ook als speelruimte gebruiken zouden we graag een enorm grote wasmachine maken uit karton (verstevigd met dunnen houten latjes) of uit een andere materie. Een wasmachine waar het hoofdpersonage in kan stappen. Bij de grote wasmachine begint het verhaal en eindigt het ook, zo maakt het hoofdpersonage een volledige toer door de zaal, en dus eigenlijk ook door de wasmachine. Aan de muren hangen allerlei oude kledingstukken, om nog meer het effect te creëren op een wasmachine vol was. We zouden er echter wel op letten dat de kledij van de personages en die aan de muren hangt niet rood is, zodat de nadruk op de rode draad heel duidelijk is en dus mooi tot zijn recht komt.
Personages; Aangezien we met 5 mensen zijn, zouden we dus ook sowieso 5 personages hebben - hoofdpersonage: meisje in pyjama - het gele T-shirt - de jeansbroek - de kleurrijke sok - de slechte das (volledig in het zwart) - knuffelbeer
Vandaag was weer een drukke dag! Deze morgen keken we met meneer K. Crul naar een introductiefilmpje van 'Het Paleis' om het begrip 'theatervoorstelling' wat te verduidelijken. Het was een zeer interessant filmpje, maar toen besefte ik ook dat er enorm veel komt kijken bij een theatervoorstelling! Je hebt heel veel mensen die er mee bezig zijn, en iedereen krijgt zijn functie in de voorstelling; schrijver, acteur, regisseur, productieleider, toneelmeester,... en zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen! Toen dacht ik "Ai! Wij zijn slechts met 5 om een theatervoorstelling te maken!" Ook leerden we kennis maken met de verschillende soorten theater; teksttheater, multimediaal theater, beeldend theater, poppentheater, musical, locatietheater, muziektheater en objectentheater, ik was toen al mijn ogen aan het uitkijken toen er blijkbaar ook nog zoiets bestond als cabaret en dansvoorstellingen! Voor sommige mensen is dat allemaal zeer evident, maar voor een leek als mij stond ik toch even versteld! Dit gaf me wel een boost, want blijkbaar kunnen we zeer veel kanten uit! En is er dus vrij veel ruimte voor verschillende invalshoeken, (wat dus goed uitkomt aangezien onze bouwsteen 'ruimte' is ).
Eerlijk gezegd zat ik met heel veel vragen! 'Wat wordt er verwacht? Hoe moet ik hier aan beginnen? ...' Gelukkig stond onze docent ons bij en maakte hij ons duidelijk dat wanneer je aan een voorstelling begint je keuzes moet maken; - wat gaan we doen? - en hoe gaan we het doen? => 2 grote en moeilijke vragen!
Vervolgens gingen we in onze 2 groepen aan de slag. Eerst vertelden we wat we de dag ervoor hadden gevonden aan informatie en probeerden onze geest zo open mogelijk te stellen, om zoveel mogelijk bruikbare ideeën te ronselen. We kwamen tot het besluit dat er 3 belangrijke zaken nodig zijn voor een verhaallijn uit te zetten: - personage(s) - locatie - basisprobleem Ook kwamen we overeen dat we een theatervoorstelling willen maken waar veel variatie in zit, zodat het voor de kinderen boeiend is om naar te kijken en waar je achteraf ook veel kanten mee uit kan! Een voorstelling waar zowel, muziek als dans als drama als literatuur... in zit. We zouden ook heel graag de ruimte waarin we onze voorstelling zullen geven optimaal benutten. We zouden graag eens anders te werk gaan dan normaal, we zouden de kinderen in het midden van de zaal plaatsen en rondom hen onze voorstelling geven, (de wanden en de hoeken van de zaal dus gebruiken). We waren allemaal vrij enthousiast, juist 1 probleempje... welk verhaal? Welk personage? Welke locatie en welk basisprobleem? Jammer genoeg zaten we het ene moment zonder inspiratie en het andere moment liepen we over van ideeën... wat dus eigenlijk vrij frustrerend was! We wilden afwijken van het cliché en een eigen tof idee/verhaal uitwerken. Daarom probeerden we enkele zaken uit: - We brainstormden eerst en lieten onze ideeën en fantasieën de vrije loop => MISLUKT ! - We namen elk 9 papiertjes, schreven er elk 3 personen op, 3 locaties en 3 basisproblemen, vervolgens namen we van elke stapel 1kaartje en probeerden zo tot een origineel verhaal te komen => MISLUKT ! - We lieten alles even bezinken, gingen eten en dachten dat we dan misschien een leuke ingeving gingen hebben => MISLUKT ! - We zochten ieder voor zich op internet en kwamen dan opnieuw samen om onze ideeën uit te wisselen, in de hoop om zo aan iets origineels te komen. => MISLUKT ! - We hadden nu al een aantal ideeën en Alexander stelde voor om ieder een zeer korte verhaallijn uit te zetten rond het onderwerp dat jou interesseerde, zo kwamen we tot 3 verhaallijnen waarmee we wel een kant uit kunnen en die volgens ons ook wel haalbaar zijn. Morgenochtend komen we opnieuw samen en werken we verder aan één van de 3 verhaallijnen. => hopelijk lukt deze wel!
Nu laat ik alles nog eens bezinken, overloop ik de mogelijkheden van de 3 verhaallijnen en kom ik morgen terug naar school (hopelijk met nog wat concretere ideeën).
Vandaag was onze eerste kennismaking met de keuzemodule "Muzische vorming". Na een interessante 'pecha kucha' voorstelling van één van onze begeleidende docenten meneer K. Crul over wat ons te wachten staat de komende weken, werden we in een sneltempo ondergedompeld in de 'muzische wereld'. Wat blijkbaar zeer ruim is! Aan de hand van een spel maakten we kennis met de verschillende onderdelen van het muzische, wat ook wel de bouwstenen worden genoemd: vorm, ruimte, kracht & intensiteit, ritme & tijd, lijn, kleur & licht, textuur, rol en als laatste compositie & structuur.
Vervolgens werden we in groepen gedeeld; de ene groep werkt rond de bouwsteen 'lijn' en de andere groep (waarvan ik deel uit maak, samen met Alexander, Hanne, Steffi en Ruth) zal werken rond de bouwsteen 'ruimte'. Ruimte? 'Hoe moet ik hier nu in godsnaam aan beginnen?', was één van mijn eerste gedachten (en ik denk dat ik niet de enige was). Daarom gingen we 's middags per groep aan de slag om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het begrip 'ruimte'. Dan hebben we het niet over de ruimte en het heelal, maar over het begrip ruimte in beeldende kunsten, in fotografie, in literatuur, in dans, in muziek en in toneel. We stelden voor om elk afzonderlijk informatie op te zoeken, ik heb me bezig gehouden met 'ruimte in/en/rond/over... beeldende kunsten'. Met volle moed begon ik aan een heuse zoektocht door de bibliotheek en op het 'World Wide Web', maar... na 2 uur zoeken begon ik mijn moed wat te verliezen. Eigenlijk was het niet zo evident om veel informatie omtrent dit thema te vinden, want het woord 'ruimte' bracht me vaak naar de sterren en planeten. Uiteindelijk heb ik toch een aantal zeer interessante dingen gevonden en deze verzameld in een mapje, dat hopelijk zal uitgroeien tot een MAP.
Vandaag hebben we (voor onze eerste dag) volgens mij toch al redelijk wat werk verzet, dit kan ook niet anders want - en ik citeer met de woorden van onze docenten - 'deze keuzemodule' wordt een marathon!'