Inhoud blog
  • Reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart 2010
  • woensdag 17 maart 2010
  • dinsdag 16 maart 2010
  • maandag 15 maart 2010
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Keuzemodule 3BALO
    Muzische vorming
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 28 februari 2010
    Deze morgen ben ik opgestaan en heb ik mijn jeansbroek verder afgewerkt, ik ben wel tevreden over het resultaat! Ik heb er een rode riem opgeschilderd en achteraan 2 zakken getekend met daarin materiaal die een echte technicus wel gebruikt. Ik wilde er een foto van nemen, toen ik merkte dat mijn baterij plat is... foto's volgen nog.

    Daarna heb ik de das nog een tweede laag rode verf gegeven, want anders was het een roze das... dit is nu ook inorde.

    En dan werkte ik ook nog de sokjes af...pfff nu nog even douchen, want ik zit onder de verf...

    28-02-2010 om 15:20 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 26 februari 2010
    Deze morgen kwamen we samen in de bibliotheek om eens te bespreken hoe we onze voorstelling zouden voorstellen aan de stageschool. We kwamen overeen dat we een korte powerpoint zouden maken met daarin de uitleg van onze opdracht, filmpje (teaser) en wat we zullen doen in de workshops en ateliers.

    In de namiddag hadden we les van meneer Dewitte die ons allerlei interessante websites toonde in verband met muziek componeren etc... Het was enorm boeiend en ik zal deze websites zeker in mijn achterhoofd houden voor later...

    Om 16uur gingen we naar onze stageschool om onszelf en de voorstelling voor te stellen, alles verliep vrij vlot, we konden onze vragen stellen en kregen ook een korte rondleiding. Ik zag in welk lokaal ik mijn workshops en ateliers mocht geven, een ruim lokaal, maar wel een koud lokaal... De zaal waar de voorstelling zal plaatsvinden ziet er zeer goed uit! We kunnen ook gebruik maken van het 'materiaalkot' die we dan omtoveren tot coulissen .

    's Avonds schilderde ik mijn vogel nog in het zwart. Nu twijfel ik nog of ik hem gewoon zwart zal laten omdat dit misschien wel een speciaal effect zal geven tegenover de witte luchtballon, of ik hem wat meer realistischer schilder...

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 25 februari 2010
    Deze morgen werkten we elk afzonderlijk aan onze workshop/atelier. Bij mij ging het vrij vlot dus kreeg ik snel wat op papier. Daarna heb ik Joke nog wat geholpen, want eerlijk gezegd rond muziek-ruimte vind je niet zoveel om te doen op de basisschool...

    Keuzemodule muzische: 8 & 9 maart, 15 & 16 maart 2010

    Workshop 8 en 15 maart 2010

    Benodigdheden:
    klei
    ijzerdraadje
    bescherming voor banken
    banken

    Organisatie
    :
    Een workshop duurt telkens een halfuur.
    De banken zijn opgesteld in een kring.
    De banken worden beschermd met vuilniszakken (tegen de klei).

    Verloop:
    De lkr vertelt dat we zullen werken rond het begrip ‘ruimte’.
    ‘Waaraan denken de kinderen als ze het begrip ruimte horen?’
    Lkr vertelt hen dat we vandaag plastisch zullen werken, en zo elementen in de ruimte zullen plaatsen, maar ook voortdurend de vorm van een element in de ruimte zullen veranderen.

    De lln krijgen elk een klompje klei, ze mogen telkens 2 minuten boetseren aan het klompje klei en op het teken, geven ze het klompje klei door aan hun linker buur. Deze werkt dan verder aan het klompje klei
    Wat moeten ze nu boetseren? Het onderwerp is ‘de zetel’.
    Uiteraard zal niet elk kind dezelfde zetel voor ogen hebben, de ene zal denken aan een designzetel, de andere aan een luie zetel…
    Op het einde krijgen ze hun ‘zetel’ terug en plaatsen die op een aparte tafel in de ruimte.

    De lln beschouwen samen met de lkr de werkjes.

    -          Herken je je zetel nog?

    -          Wat straalt je zetel uit?

    -          Welke plaats neemt hij in in de ruimte?

    -          Waar zou je hem plaatsen in je living?

    -          …

    Lkr zegt dat beeld zeer ruim is, en dat het dus niet zeker is als we morgen ook met klei zullen werken… (Het is belangrijk dat dit wordt gezegd, want diegene die graag met klei werken, zullen misschien teleurgesteld zijn als we de dag erna niet met klei werken en voor diegene die niet graag met klei werken, is het misschien een stimulans om dan de volgende dag toch rond beeld te werken…)

     


    Atelier 9 en 16 maart 2010

    Benodigdheden:

    grijze potloden
    kleurpotloden
    verf
    penselen
    mengpotten
    bokalen voor water
    vodden
    bescherming voor banken
    banken
    kledingstukken
    wadraad
    wasknijpers
    A3-papier (hard)

    Organisatie
    :
    Het atelier duurt ongeveer 3uur en een kwartier.
    De banken zijn opgesteld in een U-vorm.
    De demonstratietafel staat in het midden.
    Een hoop kleren ligt ook in het midden.
    De banken worden beschermd met vuilniszakken (tegen de verf).

    Verloop:
    Instap
    De lkr vertelt hen dat ze gisteren met klei hebben gewerkt, maar ‘hoe kunnen we nog op andere manieren beeldend werken rond het begrip ruimte?’
    Lkr zegt hen dat we vandaag zullen proberen ruimte te creëren op een gewoon blad papier…
    Hoe zouden we dat kunnen doen?

    ð  van detail naar grof/wazig

    ð  van licht naar donker

    ð  van groot naar klein

    ð  via overlapping

    ð  via afsnijding

    ð  door schaduwen

    ð  door 3-dimensioneel te werken

     

    De lkr oefent enkele van die technieken uit (met de derde graad kun je alles voortonen en eens oefenen, met de eerste graad niet…) dit doet de lkr de ene keer met kleurpotloden, de andere keer met verf, de andere keer met grijze potloden.

     

    Midden

    De lkr legt de link met de voorstelling van de dag erna ‘wasmachine – kleren’.
    De lkr legt een hoop kleren in het midden van de U-vorm.

    ð  We zullen kledij tekenen op het blad (eerst eens oefenen op een klein blaadje) en zullen proberen ruimte in ons blad te creëren door de kledij in het middelpunt te plaatsen. Via de technieken die we zonet hebben gezien.

    Lln gaan aan de slag en de lkr begeleidt en helpt waar nodig.

    Slot

    De lln beschouwen de werkjes van zichzelf en van elkaar samen met de lkr.

    -          Waar kun je heel goed de ruimte in het blad zien?

    -          Wie werkte er met schaduwen?

    -          Wie werkte er van licht naar donker?

    -          Wie werkte er met overlapping?

    -          Wie werkte er met afsnijding

    -          …

    De werkjes hangen we op aan een waslijn die door de zaal hangt. Zo benutten we ook de ruimte en hangen de getekende kledingstukken ook aan een waslijn.
    Zo kunnen de andere lln tijdens het toonmoment de werkjes goed zien.

    Toonmoment, de werkjes worden geshowd aan de andere kinderen en leerkrachten.


     Deze middag werkten we samen met meneer Crul rond fluotheater. Voor mij was het niet de eerste keer dat ik met dit kennis maakte, want ik zag reeds zo'n voorstelling in Spanje. Toen was ik al zo gefascineerd en begreep ik maar niet hoe ze het klaar speelden. Nu bleek dat het eigenlijk niet zo moeilijk was... het was een leuke en interessante namiddag!

    25-02-2010 om 18:35 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 24 februari 2010
    Deze morgen werkten Joke en ik verder aan onze Pecha Kucha voorstelling. We zijn goed opgeschoten, onze tekst staat zowat op punt en onze powerpointpresentatie is al voor de helft klaar.

    Deze middag oefenden we onze voorstelling enkele keren in, tekst, muziek, dans etc... we vonden ook nog een dansje op het tussenlied 'samen op zoek naar knuffel!'. We timeden ook eens onze voorstelling en kwamen op een 25tal minuten, ons ritmisch stuk en het deeltje van de sok 'literatuur' moet er ook nog in, dus we schatten dat het ongeveer iets van 40 minuten zal duren...

    Vanavond heb ik verder gewerkt aan mijn vogel (papier machée). Nu heeft hij een mooiere vorm en is momenteel aan het drogen... hopelijk kan ik hem dan morgen schilderen.

    Morgenochtend zullen we samen zitten om eens na te denken wat we allemaal kunnen doen tijdens onze workshops en ateliers.

    24-02-2010 om 19:15 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 23 februari 2010
    Deze morgen hebben we in het beeldatelier verder gewerkt aan onze kijkkast. Vol enthousiasme begon ik aan de opbouw in kippenhaas van mijn vrij grote vogel. Toen ik hem in mijn luchtballon wilde plaatsen om eens te proberen, zei onze docente dat ik dit beter niet zou doen. Het effect zou verloren gaan... Omdat ik echt wel iets wilde doen met de vogel én de luchtballon, zette ik even het idee van de vogel in de luchtballon opzij...en werkte ik lustig verder aan mijn vogel. Nu heb ik het idee om een vrij ruime kijkkast te creëren aan de hand van stevig touw of stalen draden die ik ergens kan aan bevestigen. Zo kan ik ook de luchtballon en de vogel aan een touw vast hechten.

    Tussen de middag maakten Steffi en ik een dansje op 'pak hem dan!' die we vervolgens aanleerden aan de rest. We oefenden ook nog enkele keren ons dansje op 'Pirates of the Carabian'.

    Toen ik thuis kwam heb ik de jeansbroek die al een volledige dag aan het drogen was beschilderd (zakken en riem erop geschilderd) en heb ik ook de das geschilderd die dan rood wordt.


     

    24-02-2010 om 19:10 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 22 februari 2010

    Deze morgen kwamen we met ons groepje samen. We namen het tussenliedje op en dat verliep vrij vlug. Terwijl Steffi en Hanne hun liedje inzongen, gingen Joke en ik       richting Delhaize en Ava om kleuringen voor in de wasmachine om onze kostuums te kleuren (behoorlijk kostelijk vind ik!). Daarna gingen de meiden naar lokaal D3 en daar leerde Steffi ons de choreografie aan voor het dansje op Pirates of the Carabian. Voor mij was het met vallen en opstaan (letterlijk!), maar uiteindelijk vond ik het nog geslaagd  . Terwijl monteerde Alexander de liedjes, ik vind de liedjes echt pareltjes, ik vind dat Alexander een groot applaus verdient (dat heeft hij van ons ook wel gekregen + knuffel ).
    We keken ook nog eens naar onze kostuums en pasten die even en toen bleek dat we de verkeerde maten hadden genomen voor Hanne haar kostuum, en omdat het niet echt mogelijk is om er nog in te knippen of te stikken, waren we genoodzaakt om te wisselen van personages… Daarom ben ik nu de jeans en Hanne de sok…

    Deze middag brainstormden we met meneer Dewitte wat we nu precies met de   kinderen gaan doen na de voorstelling. Vervolgens zaten we in onze groepjes samen en kwamen we tot het besluit dat we de eerste dag in workshops zouden werken en de tweede dag in ateliers. We zouden 4 domeinen van het muzische willen betrekken; beeld, muziek, drama en dans. Joke zou muziek voor haar rekening nemen, Steffi dans, Alexander drama en ikzelf beeld. Hanne is zo'n beetje de vlinder die van het ene naar het andere springt, die coördineert, alles zowat in goede banen zal leiden (zowel voor ons als voor de kinderen) en ons helpt wanneer we het moeilijk hebben.

    Ik zelf heb al een vaag idee wat ik met de kinderen zou willen doen rond beeld-ruimte. Ik zou tijdens de workshop kort uitleggen wat men bedoelt met ruimte en beeld en kort           met klei even aan de slag gaan (de workshop zelf duurt maar een halfuurtje, want de kinderen schuiven voortdurend door). En dan tijdens het atelier zou ik wat grondiger        willen uitleggen hoe we ruimte in beeld kunnen creëren. Dit kan ik doen door;

    -          te werken van detail naar grof/wazig

    -          van licht naar donker

    -          van groot naar klein

    -          met overlapping

    -          met afsnijding

    -          via schaduwen

    -          …


    Ik had gedacht om tijdens het atelier de technieken te tonen en dan enkele oefeningen daar rond te maken. En het uiteindelijk zou ik de leerlingen een A3 blad geven Waarop ze tekeningen van kleren maken (ze kunnen eerst beschouwen door naar de kledingstukken te kijken die ik zal meebrengen) en zo met diepte werken en rond ruimte. Waarom kleren? Welja zo blijft er een samenhang met de voorstelling die wij maakten en ik vind het ook wel een leuk thema omdat het niet zo alledaags is. Bovendien kun je vele details maken in kleren en is het ook haalbaar van het eerste leerjaar tot aan het zesde leerjaar.

     

    Bij het toonmoment zou ik dan de werkjes aan een waslijn hangen met wasknijpers en zou ik die spannen doorheen de ruimte, om zo ook het aspect ruimte in beeld te brengen.

    Vanavond zal ik nog de ‘jeansbroek’ kleuren in jeanskleur en mijn luchtballon wat steviger maken, zodat ik hem morgen naar school kan meenemen.

    22-02-2010 om 18:22 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto


    We zijn de 19de week van 2025

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Joke Dumarey
  • Steffi Herpoel
  • Alexander Metselaar
  • Hanne Vereecke


  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs