Inhoud blog
  • Reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart 2010
  • woensdag 17 maart 2010
  • dinsdag 16 maart 2010
  • maandag 15 maart 2010
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Keuzemodule 3BALO
    Muzische vorming
    18-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 18 maart 2010
    Deze morgen werkte ik verder aan de pecha kucha voorstelling. Deze is nu af, vervolgens verdeelden Joke en ik de tekst en de dia's. Nu wordt het flink oefenen!

    In de namiddag verzamelde ik alle bestanden die op cd-rom gezet moesten worden. Wat toch wel wat tijd in beslag nam... Zeker het op cd-rom zetten, was voor mij nieuw ... Dat ging gepaard met heel wat gesukkel...

    's Avonds maakte ik mijn reflectie van de voorbije keuzemodule, oefende ik mijn pecha kucha in en verzamelde ik al mijn materiaal voor mijn kijkkast. Hopelijk wordt het morgen een geslaagde evaluatiedag...

    18-03-2010 om 18:44 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 17 maart 2010
    Deze middag werkten Joke en ik lustig verder aan onze 'pecha kucha'. We zochten bruikbare en passende foto's, want we waren eigenlijk wat verkeerd te werk gegaan. We hadden vooral tekst in onze powerpointpresentatie en dat was niet de bedoeling van een pecha kucha.
    Hij is zo goed als af, morgen zal ik me storten op het afwerken van de presentatie en uitzoeken hoe ik ervoor zorg dat elke dia 20 seconden blijft staan, want vandaag had ik blijkbaar iets verkeerd gedaan, wat er voor zorgde dat onze powerpoint in 5 seconden volledig was afgespeeld... en dit zou maar een zeer korte presentatie zijn anders...

    17-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 16 maart 2010
    Vandaag was een zeer leuke dag! Ik had een hele toffe groep om mee te werken. De leerlingen waren zeer enthousiast en erg geïnteresseerd in de verschillende technieken die er bestaan om ruimte op je blad papier te creëren. Ik ging met hen op zoek in prentenboeken naar ruimte in tekeningen.
    We vonden een 7-tal verschillende technieken (enkele meer dan voor het 1ste, 2de en 3de leerjaar)
    - van licht naar donker
    - van groot naar klein
    - van detail naar grof
    - schaduwen
    - 3D
    - overlapping
    - afsnijding
    Ik leerde hen dat je ook met kleurpotloden mooie effecten kan maken door te mengen, overgangen te maken, met licht en donker te werken...
    Dit mochten ze uitproberen op een blad papier. Voor mij was het gelijk wat ze tekenden, maar ze moesten de verschillende technieken gebruiken die ze leerden. Ik moest duidelijk zien dat er ruimte in de tekeningen zat.

     

      


    Vervolgens kregen ze van mij de opdracht voor het toonmoment; kledij tekenen op een originele manier. Én er voor zorgen dat er ruimte, speling in de kledij zat. De gemaakte werkjes presenteerden we aan een waslijn...

     

     
     
                                           





    16-03-2010 om 18:24 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 15 maart 2010
    Deze morgen had ik wat schrik dat de leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar onze voorstelling wat te kinderachtig zouden vinden, maar dat was voor niets nodig. Integendeel! De leerlingen waren zelf nóg enthousiaster dan vorige week!
    De voorstelling was alleszins een succes! We kregen zeer veel complimentjes van leerlingen, leerkrachten en andere stagiaires. Dat doet deugd!

    De workshops verliepen ook heel goed! Enkele sfeerbeelden...

      

                          

                          

                           

    15-03-2010 om 18:46 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 maart 2010
    Deze middag gingen we naar het provinciedomein 'Boverbos', waar we uitleg kregen over de muzische koffers die ter beschikking waren. Eerlijk gezegd wist ik niet dat er muzische koffers bestonden (op de fluokoffer na), ik wist wel dat er werokoffers waren bij de provincie. Dus voor mij was het zeker interessant, we kregen ook een boekje met daarin de verschillende muzische koffers. Dit boekje houd ik zeker bij naar later toe, je weet nooit dat ik eens een thema of project heb, waar ik één van de muzische koffers kan gebruiken, of als ik zelf eens een project wil opstarten rond een muzische koffer...

    Na de uitleg over de muzische koffers haastten wij ons naar het station, want daar moesten wij onze trein halen richting Gent. In Gent aangekomen zochten we nog snel een frituur om toch iets binnen te hebben voor we het theater binnen gingen.
    Het was een nieuwe ervaring voor mij om deze hedendaagse muziek, dans... te interpreteren voor mij. Eerlijk gezegd ik begrijp er nog steeds niet zo heel erg veel van, maar ik moet eerlijk zijn; ik ben vrij blij dat we deze kans kregen om naar deze 'speciale' voorstelling te gaan kijken, want uit mezelf zou ik hier nooit naar toe gaan.
    Het was een leuke avond!

    10-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 9 maart 2010
    Deze morgen spraken we om kwart voor 8 af aan De boomhut. Eerst ging ik naar mijn 'kliederkot' en zette ik mijn materiaal klaar die ik die dag nodig had. Om 20 voor 9 kwamen de eerste kinderen naar de grote zaal, waar we hen in groepen indeelden.

    Eerst deed ik met mijn leerlingen (17 kinderen) een kennismakingsronde, want ik moest er tenslotte toch een gehele dag mee werken, en dan ken ik hen liefst bij naam.
    Ik vroeg hen waarrond we gisteren werkte en waarrond we vandaag ook opnieuw zouden rond werken. Ik vertelde hen wat er vandaag van hen werd verwacht en overliep snel eens de dag.

    Vervolgens verzamelden we ons rond de instructietafel, waar we in prentenboeken keken en ik hen liet aanduiden hoe de tekenaar ruimte op zijn blad probeerde te creëren. Ik liet zoveel mogelijk uit de kinderen zelf komen, want zo onthouden ze het het best. Dan toonde ik hen met één enkel potlood de verschillende technieken om ruimte op je blad papier te creëren. Voor de eerste graad en het derde leerjaar, beperkte ik me tot een 4-tal technieken;
    - schaduwen
    - van detail naar grof/wazig
    - van groot naar klein
    - van licht naar donker
    Ik liet hen op een blad papier allerlei dingen tekenen, door elkaar, ze moesten slechts met 1 ding rekening houden en dat was er op te letten dat er ruimte zichtbaar was op hun blad.
    Ik merkte dat het voor sommigen wel moeilijk was, er waren 1 jongentje van het eerste leerjaar, die het totaal niet onder de knie had. Maar ikzelf vond hem ook wel erg klein voor een eerste leerjaar. Dus het had best gekund dat hij een jaar had overgeslagen, maar dus in zijn motoriek nog neit helemaal mee was... Maar bij andere leerlingen was ik dan weer erg verrast. Er waren zeer mooie resultaten. Er waren er zelf 2 (wel van het derde leerjaar) die reeds met afsnijding en overlapping werkten. Ik had daar bewust nog niet teveel over verteld, omdat dit vrij moeilijk is, daarom was ik wel erg geschrokken en dus aangenaam verrast!

    Na de speeltijd legde ik hen de opdracht uit en konden de leerlingen aan de slag. De meeste leerlingen waren voor de middag nog niet klaar met hun werk en kregen na de middag nog even de tijd om verder te werken. De leerlingen die reeds klaar waren, hielpen mij om de werkjes en enkele kledingstukken aan de waslijn te hangen (die gespannen was door de ruimte).
    Op het einde van mijn atelier besprak ik met de leerlingen de werkjes en vroeg ik hen wie tijdens het toonmoment iets wilde vertellen wat wij die dag hadden gedaan. Er waren 3 leerlingen die iets wilden vertellen.

    Tijdens het toonmoment konden we genieten van de verschillende ateliers en ik merkte dat de leerlingen het leuk vonden en er duidelijk iets van hadden opgestoken!

    09-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 8 maart 2010
    Vandaag een spannende dag!

    We spraken reeds om 7.30uur af aan het KHBO, waar we aan een avontuur begonnen wanneer we met de reuze wasmachine van het KHBOgebouw richting De boomhut wandelden. We kregen zeer veel bekijks van de andere weggebruikers! Toen we daar aan kwamen zetten we alles klaar voor onze workshops, en voor de voorstelling. Ik ging op zoek naar klei en die vond ik wel vrij snel in het eerste leerjaar. Ik zette alles klaar in mijn 'kliederkot'. Ik stelde een U-vorm op voor de banken en had ook nog ruimte om in een kring te praten met kinderen (een andere ruimte waar er stoelen in een kring stonden.
    Terwijl ik mijn lokaal klaarzette, keken de anderen voor de muziekinstallatie. Er was toch even paniek wanneer bleek dat de muziek niet echt luid kon staan. Gelukkig kwam er een redder in nood op het laatste moment en bleek er slechts 1 knopje verkeerd te staan.

    Toen kwam het langverwachte moment... onze voorstelling spelen! Man, was ik even zenuwachtig!
    We speelden de voorstelling (we zongen niet live, omdat het niet op alle liedjes haalbaar was, bijvoorbeeld Jokes introliedje, was veel te hoog om zo luid te kunnen zingen en Alexanders 'Pak hem dan' liedje was dan weer te laag om te luid te zingen'. Daarom verkozen we om gewoon extra luid mee te zingen met de muziek die speelde door de boxen. En eigenlijk was het een geslaagde voorstelling vond ik, de kinderen waren alleszins laaiend enthousiast!

    Na onze voorstelling werden de leerlingen ingedeeld in groepen (Hanne had de groepen ingedeeld op voorhand; klasdoorbrekend). En gingen de leerlingen mee met hun aangestelde persoon (ofwel Alexander, ofwel Joke, ofwel Steffi, ofwel ikzelf). Ik ging met mijn leerlingen naar het 'kliederkot' waar ik aan mijn workshop begon. Het verliep eigenlijk zeer vlot, de leerlingen vonden het leuk om met klei te werken en ze begrepen ook goed hoe ik de bouwsteen 'ruimte' ter sprake wilde brengen. Dit deed ik door hen zeer specifiek te laten verwoorden waar hun -uit klei geboetseerd- kledingstuk lag in de wasmachine.
    Na de eerste workshop, bracht ik de leerlingen naar hun klas terug, want het was reeds tijd om te eten.

    Tijdens de middagpauze, ruimde ik het lokaal wat op en zorgde ik dat alles klaar lag voor de volgende workshops.

    Na de middag was het tijd voor de tweede workshop, na de tweede workshop brachten we de kinderen terug naar de grote zaal waar we dan de volgende groep kinderen meenamen. Eigenlijk was dit wel vrij goed georganiseerd, want we konden de leerlingen moeilijk alleen laten doorschuiven. In de namiddag ging alles vrij snel en de leerlingen vonden het wel vrij tof geloof ik!

    Na de workshops gingen de leerlingen opnieuw per klas zitten, 1 klas ging bij Steffi zitten, 1 bij Alexander en 1 bij Hanne, daar moesten de leerlingen hun top -3 op een blaadje zetten (ofwel beeld, muziek, drama of dans). Terwijl gingen Joke en ikzelf ons lokaal opruimen en materiaal zoeken voor de ateliers de volgende dag. Joke ging op zoek naar muziekinstrumenten, ik naar kleurpotloden en verf.

    's Avonds verdeelden we de leerlingen in 4 groepen, we probeerden zoveel mogelijk rekening te houden met de keuzes van de kinderen, maar uiteraard was het niet mogelijk om iedereen zijn eerste keuze te geven. Het was wel mogelijk om iedereen zijn eerste of tweede keuze te geven.

    Het was een leuke dag!

      

      

      

      

      

     

    Meneer Crul nam foto's tijdens onze voorstelling, en Hanne tijdens de workshops, jammer genoeg was mijn batterij leeg, en konden er dus geen foto's meer worden gemaakt van mijn workshop...volgende week komt het inorde

    08-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 7 maart 2010
    Deze morgen werkte ik mijn vogel nog af met een extra laagje vernis.

    In de namiddag kwam ik op het lumineuze idee om een kleine wasmachine te maken om tijdens de workshops de gemaakte kledingstukken uit klei erin te plaatsen. Zo kunnen de leerlingen ook verwoorden hoe de kleren ten op zichte van elkaar in de wasmachine voorkomen (bovenaan, onderaan, links, rechts, achteraan, vooraan...). Ze omschrijven welke plaats ze innemen in de ruimte.

    Ik zocht ook in mijn bibliotheekje thuis naar prentenboeken waar duidelijk ruimte in voor komt. (Eerlijk gezegd niet zo moeilijk want in praktisch elk prentenboek proberen ze ruimte te creëren op hun blad.)

    Ik overliep nog eens mijn workshop en herhaalde nog enkele keren de voorstelling door mijn hoofd... en besloot dat ik voor vandaag niks meer kon doen...

    07-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 5 maart 2010
    Deze middag spraken we af om onze voorstelling nog eens te repeteren vooraleer onze docenten en enkele medestudenten kwamen kijken. We maakten ook onze reuze wasmachine af met spanbandjes en sneden er ook de overbodige stukken karton af. Het ziet er al een stuk properder uit nu. Joke en ik oefenden ook nog eens ons ritmisch stukje met de moersleutels, zo konden we eens zien of het nu een ander effect heeft.

    Eerst keken we met z'n allen naar de voorstelling van de groep die rond lijn werkt. Daar was zeer duidelijk de bouwsteen 'lijn' aanwezig. Er zaten hele toffe dingen in, waar ikzelf nooit aan zou gedacht hebben.Vervolgens was onze groep (ruimte) aan de beurt, ik was stiekem wel wat zenuwachtig, maar eenmaal ik bezig was, was ik verdiept in mijn rol, en ging alles vrij vlotjes... Ook de commentaren van de docentenen medestudenten waren vrij positief. Hopelijk zal dat maandag ook het geval zijn.

    05-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 4 maart 2010
    Deze middag kwamen we opnieuw samen in D3, daar deden we een generale repetitie voor onze docent meneer Dewitte. Dit was wel handig, zo wisten we waar we nog meer moesten op letten. Ik moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat ik niet te snel praat en meer met gebaren werk. Ook bij het dansje 'Pak hem dan' mogen we niet te sensueel dansen . We merkten ook zo dat we nog een aantal dingen vergeten zijn; schriftje, rood lint, moersleutels...

    's Avonds ging ik nog op zoek naar moersleutels, rode riem,... en verstevigde ik mijn kostuum nog eens, wat de jeansbroek had het weer wat laten afweten tijdens de voorstelling. Normaal gezien zou hij nu niet meer mogen scheuren.

    's Avonds verniste ik mijn vogel voor de kijkkast ook nog eens.

    04-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 3 maart 2010
    Deze morgen hadden we les van meneer Crul, daarin leerden we het belang van cultuureducatie op de lagere school. Ik zelf kreeg meer inzicht tussen het verschil muzische vorming - kunsteducatie - cultuureducatie. Ik zag hoe je te werk kan gaan op de basisschool en vond het opnieuw een verrijking.

    Na de les wachtten we de vader van Alexander op die met de auto naar de KHBO kwam, met daarin de buizen voor de constructie van onze wasmachine en het fameuze apenpak. Vervolgens gingen Steffi en ik op zoek naar een witte doos voor de kleine wasmachine. Die vonden we gelukkig!
    We gingen meteen aan de slag; Steffi, Joke en Alexander staken de constructie van de wasmacine in elkaar (wat gepuzzel, maar gelukkig had Alexander zijn plannetje bij ). Terwijl zorgde ik dat de witte doos werd omgetoverd tot een kleine wasmachine.

       

     

       

     

    In de namiddag spraken we opnieuw af en repeteerden we onze voorstelling nog eens helemaal. Zo kwamen we ook tot het besluit dat we nog enkele zaken vergeten waren van materiaal; bijvoorbeeld veel kledij die weg mag, gereedschap, rood lint, bellenblazer, geel T-shirt...

    's Avonds ben ik nog naar de winkel gegaan om een bellenblazer te kopen en heb ik mijn kast opgeruimd, dat leverde mij een volledige zak kleren op die weg mogen. Ook vond ik nog een geel T-shirt die Joke kan aandoen op de voorstelling.









    03-03-2010 om 20:21 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 2 maart 2010

    Deze morgen hadden we atelier beeld. Ik had thuis foto's genomen van mijn vogel, zodat ik die niet hoefde mee te nemen naar school, want ik moet hem enkel nog vernissen. Ik had wel witte verf mee om het mandje van mijn luchtballon een wit laagje te geven.

    Verder kon ik niet zoveel doen, daarom tekende ik mijn plan uit van hoe ik mijn kijkkast er wil laten uitzien. Dit besprak ik met onze docente, mevrouw Vanhaelewyn. Ik mocht ook nog een zeer interessant boek inkijken, waar ik heel erg mooie dingen zag, maar die me niet echt toepasbaar leken op mijn kijkkast.

        

     

    In de namiddag zagen we bij meneer Crul interessante websites, boeken, handleidingen... Ik heb heel toffe dingen gezien in de boeken van 'Max', dit zijn zeker boeken die ik later ook wel zou gebruiken voor mijn beeldlessen! Ook heb ik de handleiding van Mikado bekeken en zag dat daar heel leuke lessen in stonden!

     









    02-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 1 maart 2010
    Deze middag kwamen we samen met onze kostuums en oefenden we onze voorstelling nog eens, we oefenden de dansjes nog eens enkele keren en het lukt al aardig!

    Ook keken we eens voor het ritmisch stukje, bij Joke lukt dit al aardig, bij mij daarentegen lukt het wat moeizaam, maar ik blijf oefenen! Hopelijk komt het dan goed .

    En dan hier, de beloofde foto's!

















    01-03-2010 om 21:27 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 28 februari 2010
    Deze morgen ben ik opgestaan en heb ik mijn jeansbroek verder afgewerkt, ik ben wel tevreden over het resultaat! Ik heb er een rode riem opgeschilderd en achteraan 2 zakken getekend met daarin materiaal die een echte technicus wel gebruikt. Ik wilde er een foto van nemen, toen ik merkte dat mijn baterij plat is... foto's volgen nog.

    Daarna heb ik de das nog een tweede laag rode verf gegeven, want anders was het een roze das... dit is nu ook inorde.

    En dan werkte ik ook nog de sokjes af...pfff nu nog even douchen, want ik zit onder de verf...

    28-02-2010 om 15:20 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 26 februari 2010
    Deze morgen kwamen we samen in de bibliotheek om eens te bespreken hoe we onze voorstelling zouden voorstellen aan de stageschool. We kwamen overeen dat we een korte powerpoint zouden maken met daarin de uitleg van onze opdracht, filmpje (teaser) en wat we zullen doen in de workshops en ateliers.

    In de namiddag hadden we les van meneer Dewitte die ons allerlei interessante websites toonde in verband met muziek componeren etc... Het was enorm boeiend en ik zal deze websites zeker in mijn achterhoofd houden voor later...

    Om 16uur gingen we naar onze stageschool om onszelf en de voorstelling voor te stellen, alles verliep vrij vlot, we konden onze vragen stellen en kregen ook een korte rondleiding. Ik zag in welk lokaal ik mijn workshops en ateliers mocht geven, een ruim lokaal, maar wel een koud lokaal... De zaal waar de voorstelling zal plaatsvinden ziet er zeer goed uit! We kunnen ook gebruik maken van het 'materiaalkot' die we dan omtoveren tot coulissen .

    's Avonds schilderde ik mijn vogel nog in het zwart. Nu twijfel ik nog of ik hem gewoon zwart zal laten omdat dit misschien wel een speciaal effect zal geven tegenover de witte luchtballon, of ik hem wat meer realistischer schilder...

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 25 februari 2010
    Deze morgen werkten we elk afzonderlijk aan onze workshop/atelier. Bij mij ging het vrij vlot dus kreeg ik snel wat op papier. Daarna heb ik Joke nog wat geholpen, want eerlijk gezegd rond muziek-ruimte vind je niet zoveel om te doen op de basisschool...

    Keuzemodule muzische: 8 & 9 maart, 15 & 16 maart 2010

    Workshop 8 en 15 maart 2010

    Benodigdheden:
    klei
    ijzerdraadje
    bescherming voor banken
    banken

    Organisatie
    :
    Een workshop duurt telkens een halfuur.
    De banken zijn opgesteld in een kring.
    De banken worden beschermd met vuilniszakken (tegen de klei).

    Verloop:
    De lkr vertelt dat we zullen werken rond het begrip ‘ruimte’.
    ‘Waaraan denken de kinderen als ze het begrip ruimte horen?’
    Lkr vertelt hen dat we vandaag plastisch zullen werken, en zo elementen in de ruimte zullen plaatsen, maar ook voortdurend de vorm van een element in de ruimte zullen veranderen.

    De lln krijgen elk een klompje klei, ze mogen telkens 2 minuten boetseren aan het klompje klei en op het teken, geven ze het klompje klei door aan hun linker buur. Deze werkt dan verder aan het klompje klei
    Wat moeten ze nu boetseren? Het onderwerp is ‘de zetel’.
    Uiteraard zal niet elk kind dezelfde zetel voor ogen hebben, de ene zal denken aan een designzetel, de andere aan een luie zetel…
    Op het einde krijgen ze hun ‘zetel’ terug en plaatsen die op een aparte tafel in de ruimte.

    De lln beschouwen samen met de lkr de werkjes.

    -          Herken je je zetel nog?

    -          Wat straalt je zetel uit?

    -          Welke plaats neemt hij in in de ruimte?

    -          Waar zou je hem plaatsen in je living?

    -          …

    Lkr zegt dat beeld zeer ruim is, en dat het dus niet zeker is als we morgen ook met klei zullen werken… (Het is belangrijk dat dit wordt gezegd, want diegene die graag met klei werken, zullen misschien teleurgesteld zijn als we de dag erna niet met klei werken en voor diegene die niet graag met klei werken, is het misschien een stimulans om dan de volgende dag toch rond beeld te werken…)

     


    Atelier 9 en 16 maart 2010

    Benodigdheden:

    grijze potloden
    kleurpotloden
    verf
    penselen
    mengpotten
    bokalen voor water
    vodden
    bescherming voor banken
    banken
    kledingstukken
    wadraad
    wasknijpers
    A3-papier (hard)

    Organisatie
    :
    Het atelier duurt ongeveer 3uur en een kwartier.
    De banken zijn opgesteld in een U-vorm.
    De demonstratietafel staat in het midden.
    Een hoop kleren ligt ook in het midden.
    De banken worden beschermd met vuilniszakken (tegen de verf).

    Verloop:
    Instap
    De lkr vertelt hen dat ze gisteren met klei hebben gewerkt, maar ‘hoe kunnen we nog op andere manieren beeldend werken rond het begrip ruimte?’
    Lkr zegt hen dat we vandaag zullen proberen ruimte te creëren op een gewoon blad papier…
    Hoe zouden we dat kunnen doen?

    ð  van detail naar grof/wazig

    ð  van licht naar donker

    ð  van groot naar klein

    ð  via overlapping

    ð  via afsnijding

    ð  door schaduwen

    ð  door 3-dimensioneel te werken

     

    De lkr oefent enkele van die technieken uit (met de derde graad kun je alles voortonen en eens oefenen, met de eerste graad niet…) dit doet de lkr de ene keer met kleurpotloden, de andere keer met verf, de andere keer met grijze potloden.

     

    Midden

    De lkr legt de link met de voorstelling van de dag erna ‘wasmachine – kleren’.
    De lkr legt een hoop kleren in het midden van de U-vorm.

    ð  We zullen kledij tekenen op het blad (eerst eens oefenen op een klein blaadje) en zullen proberen ruimte in ons blad te creëren door de kledij in het middelpunt te plaatsen. Via de technieken die we zonet hebben gezien.

    Lln gaan aan de slag en de lkr begeleidt en helpt waar nodig.

    Slot

    De lln beschouwen de werkjes van zichzelf en van elkaar samen met de lkr.

    -          Waar kun je heel goed de ruimte in het blad zien?

    -          Wie werkte er met schaduwen?

    -          Wie werkte er van licht naar donker?

    -          Wie werkte er met overlapping?

    -          Wie werkte er met afsnijding

    -          …

    De werkjes hangen we op aan een waslijn die door de zaal hangt. Zo benutten we ook de ruimte en hangen de getekende kledingstukken ook aan een waslijn.
    Zo kunnen de andere lln tijdens het toonmoment de werkjes goed zien.

    Toonmoment, de werkjes worden geshowd aan de andere kinderen en leerkrachten.


     Deze middag werkten we samen met meneer Crul rond fluotheater. Voor mij was het niet de eerste keer dat ik met dit kennis maakte, want ik zag reeds zo'n voorstelling in Spanje. Toen was ik al zo gefascineerd en begreep ik maar niet hoe ze het klaar speelden. Nu bleek dat het eigenlijk niet zo moeilijk was... het was een leuke en interessante namiddag!

    25-02-2010 om 18:35 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 24 februari 2010
    Deze morgen werkten Joke en ik verder aan onze Pecha Kucha voorstelling. We zijn goed opgeschoten, onze tekst staat zowat op punt en onze powerpointpresentatie is al voor de helft klaar.

    Deze middag oefenden we onze voorstelling enkele keren in, tekst, muziek, dans etc... we vonden ook nog een dansje op het tussenlied 'samen op zoek naar knuffel!'. We timeden ook eens onze voorstelling en kwamen op een 25tal minuten, ons ritmisch stuk en het deeltje van de sok 'literatuur' moet er ook nog in, dus we schatten dat het ongeveer iets van 40 minuten zal duren...

    Vanavond heb ik verder gewerkt aan mijn vogel (papier machée). Nu heeft hij een mooiere vorm en is momenteel aan het drogen... hopelijk kan ik hem dan morgen schilderen.

    Morgenochtend zullen we samen zitten om eens na te denken wat we allemaal kunnen doen tijdens onze workshops en ateliers.

    24-02-2010 om 19:15 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 23 februari 2010
    Deze morgen hebben we in het beeldatelier verder gewerkt aan onze kijkkast. Vol enthousiasme begon ik aan de opbouw in kippenhaas van mijn vrij grote vogel. Toen ik hem in mijn luchtballon wilde plaatsen om eens te proberen, zei onze docente dat ik dit beter niet zou doen. Het effect zou verloren gaan... Omdat ik echt wel iets wilde doen met de vogel én de luchtballon, zette ik even het idee van de vogel in de luchtballon opzij...en werkte ik lustig verder aan mijn vogel. Nu heb ik het idee om een vrij ruime kijkkast te creëren aan de hand van stevig touw of stalen draden die ik ergens kan aan bevestigen. Zo kan ik ook de luchtballon en de vogel aan een touw vast hechten.

    Tussen de middag maakten Steffi en ik een dansje op 'pak hem dan!' die we vervolgens aanleerden aan de rest. We oefenden ook nog enkele keren ons dansje op 'Pirates of the Carabian'.

    Toen ik thuis kwam heb ik de jeansbroek die al een volledige dag aan het drogen was beschilderd (zakken en riem erop geschilderd) en heb ik ook de das geschilderd die dan rood wordt.


     

    24-02-2010 om 19:10 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 22 februari 2010

    Deze morgen kwamen we met ons groepje samen. We namen het tussenliedje op en dat verliep vrij vlug. Terwijl Steffi en Hanne hun liedje inzongen, gingen Joke en ik       richting Delhaize en Ava om kleuringen voor in de wasmachine om onze kostuums te kleuren (behoorlijk kostelijk vind ik!). Daarna gingen de meiden naar lokaal D3 en daar leerde Steffi ons de choreografie aan voor het dansje op Pirates of the Carabian. Voor mij was het met vallen en opstaan (letterlijk!), maar uiteindelijk vond ik het nog geslaagd  . Terwijl monteerde Alexander de liedjes, ik vind de liedjes echt pareltjes, ik vind dat Alexander een groot applaus verdient (dat heeft hij van ons ook wel gekregen + knuffel ).
    We keken ook nog eens naar onze kostuums en pasten die even en toen bleek dat we de verkeerde maten hadden genomen voor Hanne haar kostuum, en omdat het niet echt mogelijk is om er nog in te knippen of te stikken, waren we genoodzaakt om te wisselen van personages… Daarom ben ik nu de jeans en Hanne de sok…

    Deze middag brainstormden we met meneer Dewitte wat we nu precies met de   kinderen gaan doen na de voorstelling. Vervolgens zaten we in onze groepjes samen en kwamen we tot het besluit dat we de eerste dag in workshops zouden werken en de tweede dag in ateliers. We zouden 4 domeinen van het muzische willen betrekken; beeld, muziek, drama en dans. Joke zou muziek voor haar rekening nemen, Steffi dans, Alexander drama en ikzelf beeld. Hanne is zo'n beetje de vlinder die van het ene naar het andere springt, die coördineert, alles zowat in goede banen zal leiden (zowel voor ons als voor de kinderen) en ons helpt wanneer we het moeilijk hebben.

    Ik zelf heb al een vaag idee wat ik met de kinderen zou willen doen rond beeld-ruimte. Ik zou tijdens de workshop kort uitleggen wat men bedoelt met ruimte en beeld en kort           met klei even aan de slag gaan (de workshop zelf duurt maar een halfuurtje, want de kinderen schuiven voortdurend door). En dan tijdens het atelier zou ik wat grondiger        willen uitleggen hoe we ruimte in beeld kunnen creëren. Dit kan ik doen door;

    -          te werken van detail naar grof/wazig

    -          van licht naar donker

    -          van groot naar klein

    -          met overlapping

    -          met afsnijding

    -          via schaduwen

    -          …


    Ik had gedacht om tijdens het atelier de technieken te tonen en dan enkele oefeningen daar rond te maken. En het uiteindelijk zou ik de leerlingen een A3 blad geven Waarop ze tekeningen van kleren maken (ze kunnen eerst beschouwen door naar de kledingstukken te kijken die ik zal meebrengen) en zo met diepte werken en rond ruimte. Waarom kleren? Welja zo blijft er een samenhang met de voorstelling die wij maakten en ik vind het ook wel een leuk thema omdat het niet zo alledaags is. Bovendien kun je vele details maken in kleren en is het ook haalbaar van het eerste leerjaar tot aan het zesde leerjaar.

     

    Bij het toonmoment zou ik dan de werkjes aan een waslijn hangen met wasknijpers en zou ik die spannen doorheen de ruimte, om zo ook het aspect ruimte in beeld te brengen.

    Vanavond zal ik nog de ‘jeansbroek’ kleuren in jeanskleur en mijn luchtballon wat steviger maken, zodat ik hem morgen naar school kan meenemen.

    22-02-2010 om 18:22 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 20 februari 2010
    Deze middag hadden Steffi en ik afgesproken bij haar thuis om daar verder aan de kostuums te werken. Na ettelijke keren met de naainaald in mijn vinger te zitten is dat ene kleine lapje stof toch op de sok geraakt, ondertussen naaide Steffi lustig verder en zo geraakten bijna alle kledingstukken af. Nu moeten we ze nog kleuren en netjes afwerken met kleine details die we er kunnen op schilderen.

    21-02-2010 om 09:41 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto


    We zijn de 22de week van 2025

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Joke Dumarey
  • Steffi Herpoel
  • Alexander Metselaar
  • Hanne Vereecke


  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs