Inhoud blog
  • Reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart 2010
  • woensdag 17 maart 2010
  • dinsdag 16 maart 2010
  • maandag 15 maart 2010
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Keuzemodule 3BALO
    Muzische vorming
    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaalopstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-02-2010 om 19:04 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.personages
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-02-2010 om 19:03 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 3 februari 2010
    Vandaag was weer een drukke dag! Deze morgen keken we met meneer K. Crul naar een introductiefilmpje van 'Het Paleis' om het begrip 'theatervoorstelling' wat te verduidelijken. Het was een zeer interessant filmpje, maar toen besefte ik ook dat er enorm veel komt kijken bij een theatervoorstelling! Je hebt heel veel mensen die er mee bezig zijn, en iedereen krijgt zijn functie in de voorstelling; schrijver, acteur, regisseur, productieleider, toneelmeester,... en zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen! Toen dacht ik "Ai! Wij zijn slechts met 5 om een theatervoorstelling te maken!"
    Ook leerden we kennis maken met de verschillende soorten theater; teksttheater, multimediaal theater, beeldend theater, poppentheater, musical, locatietheater, muziektheater en objectentheater, ik was toen al mijn ogen aan het uitkijken toen er blijkbaar ook nog zoiets bestond als cabaret en dansvoorstellingen! Voor sommige mensen is dat allemaal zeer evident, maar voor een leek als mij stond ik toch even versteld! Dit gaf me wel een boost, want blijkbaar kunnen we zeer veel kanten uit! En is er dus vrij veel ruimte voor verschillende invalshoeken, (wat dus goed uitkomt aangezien onze bouwsteen 'ruimte' is ).

    Eerlijk gezegd zat ik met heel veel vragen! 'Wat wordt er verwacht? Hoe moet ik hier aan beginnen? ...' Gelukkig stond onze docent ons bij en maakte hij ons duidelijk dat wanneer je aan een voorstelling begint je keuzes moet maken;
    - wat gaan we doen?
    - en hoe gaan we het doen?
    => 2 grote en moeilijke vragen!

    Vervolgens gingen we in onze 2 groepen aan de slag.
    Eerst vertelden we wat we de dag ervoor hadden gevonden aan informatie en probeerden onze geest zo open mogelijk te stellen, om zoveel mogelijk bruikbare ideeën te ronselen. We kwamen tot het besluit dat er 3 belangrijke zaken nodig zijn voor een verhaallijn uit te zetten:
    - personage(s)
    - locatie
    - basisprobleem 
    Ook kwamen we overeen dat we een theatervoorstelling willen maken waar veel variatie in zit, zodat het voor de kinderen boeiend is om naar te kijken en waar je achteraf ook veel kanten mee uit kan! Een voorstelling waar zowel, muziek als dans als drama als literatuur... in zit. We zouden ook heel graag de ruimte waarin we onze voorstelling zullen geven optimaal benutten. We zouden graag eens anders te werk gaan dan normaal, we zouden de kinderen in het midden van de zaal plaatsen en rondom hen onze voorstelling geven, (de wanden en de hoeken van de zaal dus gebruiken).
    We waren allemaal vrij enthousiast, juist 1 probleempje... welk verhaal? Welk personage? Welke locatie en welk basisprobleem?
    Jammer genoeg zaten we het ene moment zonder inspiratie en het andere moment liepen we over van ideeën... wat dus eigenlijk vrij frustrerend was! We wilden afwijken van het cliché en een eigen tof idee/verhaal uitwerken. Daarom probeerden we enkele zaken uit:
    - We brainstormden eerst en lieten onze ideeën en fantasieën de vrije loop => MISLUKT !
    - We namen elk 9 papiertjes, schreven er elk 3 personen op, 3 locaties en 3 basisproblemen, vervolgens namen we van elke
       stapel 1kaartje en probeerden zo tot een origineel verhaal te komen => MISLUKT !
    - We lieten alles even bezinken, gingen eten en dachten dat we dan misschien een leuke ingeving gingen hebben 
       => MISLUKT !
    - We zochten ieder voor zich op internet en kwamen dan opnieuw samen om onze ideeën uit te wisselen, in de hoop om zo
       aan iets origineels te komen. => MISLUKT !
    - We hadden nu al een aantal ideeën en Alexander stelde voor om ieder een zeer korte verhaallijn uit te zetten rond het
       onderwerp dat jou interesseerde, zo kwamen we tot 3 verhaallijnen waarmee we wel een kant uit kunnen en die
       volgens ons ook wel haalbaar zijn.     
       Morgenochtend komen we opnieuw samen en werken we verder aan één van de 3 verhaallijnen. => hopelijk lukt deze wel!

    Nu laat ik alles nog eens bezinken, overloop ik de mogelijkheden van de 3 verhaallijnen en kom ik morgen terug naar school (hopelijk met nog wat concretere ideeën).

    03-02-2010 om 15:18 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 2 februari 2010
    Vandaag was onze eerste kennismaking met de keuzemodule "Muzische vorming". Na een interessante 'pecha kucha' voorstelling van één van onze begeleidende docenten meneer K. Crul over wat ons te wachten staat de komende weken, werden we in een sneltempo ondergedompeld in de 'muzische wereld'. Wat blijkbaar zeer ruim is! Aan de hand van een spel maakten we kennis met de verschillende onderdelen van het muzische, wat ook wel de bouwstenen worden genoemd: vorm, ruimte, kracht & intensiteit, ritme & tijd, lijn, kleur & licht, textuur, rol en als laatste compositie & structuur.

    Vervolgens werden we in groepen gedeeld; de ene groep werkt rond de bouwsteen 'lijn' en de andere groep (waarvan ik deel uit maak, samen met Alexander, Hanne, Steffi en Ruth) zal werken rond de bouwsteen 'ruimte'.
    Ruimte? 'Hoe moet ik hier nu in godsnaam aan beginnen?', was één van mijn eerste gedachten (en ik denk dat ik niet de enige was). 
    Daarom gingen we 's middags per groep aan de slag om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het begrip 'ruimte'. Dan hebben we het niet over de ruimte en het heelal, maar over het begrip ruimte in beeldende kunsten, in fotografie, in literatuur, in dans, in muziek en in toneel.
    We stelden voor om elk afzonderlijk informatie op te zoeken, ik heb me bezig gehouden met 'ruimte in/en/rond/over... beeldende kunsten'.
    Met volle moed begon ik aan een heuse zoektocht door de bibliotheek en op het 'World Wide Web', maar... na 2 uur zoeken begon ik mijn moed wat te verliezen. Eigenlijk was het niet zo evident om veel informatie omtrent dit thema te vinden, want het woord 'ruimte' bracht me vaak naar de sterren en planeten. Uiteindelijk heb ik toch een aantal zeer interessante dingen gevonden en deze verzameld in een mapje, dat hopelijk zal uitgroeien tot een MAP.

    Vandaag hebben we (voor onze eerste dag) volgens mij toch al redelijk wat werk verzet, dit kan ook niet anders want - en ik citeer met de woorden van onze docenten - 'deze keuzemodule' wordt een marathon!'

    02-02-2010 om 16:42 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto


    We zijn de 22de week van 2025

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Joke Dumarey
  • Steffi Herpoel
  • Alexander Metselaar
  • Hanne Vereecke


  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs