Guy PAULIS
Let's talk about ... FREEDOM !
Bezoek ook www.guypaulis.be
08-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubai skyline
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Prachtige blik op Dubai skyline

Foto niet genomen vanuit vliegtuig ...
maar gewoon vanuit een gebouw ...
vanuit het hoogste gebouw ter wereld : de Burj Dubai op 801 meter hoogte (2,620 ft)

Toch mooi dat ze onze dollars of eurootjes van aan de pomp zinvol investeren ...



Reacties (0)
07-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woninginbraakgolf teistert Herentals
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Terwijl in 2006 en '07 het aantal woninginbraken in Herentals respectievelijk 42 en 46 bedroeg, geven de voorlopige politiecijfers voor dit jaar tot september reeds 80 woninginbraken aan. Hiermee valt de stad Herentals zelfs binnen de inbraakgevoelige politiezone Neteland negatief uit de toon. En met de donkere dagen van 2008 nog op komst, valt te vrezen dat dit jaar de grens van 100 woninginbraken ruim overschreden wordt. De politieactie tegen gauwdiefstallen en appartementsinbraken die vandaag tussen 13u00 en 16u00 doorging, juich ik toe ... maar biedt géén antwoord op de golf van woninginbraken die op totaal andere tijdstippen gebeuren !
 
Er is dus duidelijk behoefte aan onmiddellijk meer en verscherpte anti-inbraakpatrouilles op avondlijke en nachtelijke uren. In plaats van ontzettend veel politie-uren en -middelen in te zetten om steeds meer en steeds weer automobilisten te betrappen op futiele snelheidsovertredingen of 2 minuten foutparkeren aan de bakker, zou de politie nu meteen extra manschappen moeten inzetten voor doelgerichte anti-inbraakpatrouilles in Herentals, op permanente basis in de wintermaanden ! Overigens kan de politiezone zo nodig bijstand vragen van de federale politie om de huidige woninginbrakengolf te helpen keren... als er in de zomer bijvoorbeeld vaak politie-te-paard rondrijdt moet dit en andere versterkingen nu zeker ook kunnen in inbraakgevoelige Herentalse wijken.
 
Alles moet op alles gezet worden om het alarmerend hoog aantal woninginbraken in Herentals hier en nu te stoppen.
Burgers hebben nu echt geen behoefte aan gladde praatjes en kleurrijke foldertjes over zogenaamde preventie van Stad en politiezone, de inbrekers van de baan plukken ... dàt is de opdracht.
 
 



Reacties (0)
06-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oekraïne
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mag Oekraïne lid worden van de NAVO ?


JA !


Reacties (0)
05-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paal
Klik op de afbeelding om de link te volgen De natte droom van sp.a-CD&V-Groen! in Herentals ???

Niet 1 , 2 ... maar 3 verdwijnpalen op een rij ...


Reacties (0)
04-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Impact financiële crisis
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Naast het toegevoegd punt ivm het woonwagenpark (zie eerder) heb ik vanavond aan de Herentalse gemeenteraadsagenda ook een puntje toegevoegd ivm de gevolgen van de financiële crisis op de Stadskas ... en dus uiteindelijk op onze portefeuille ... want 1 ding is duidelijk ... politiek (wan)bestuurde banken en verzekeringsgroepen als Dexia en Ethias hebben de burgers al veel geld gekost en zullen iedereen nog 'n pak extra kosten de komende jaren !



De financiële sector staat wereldwijd al wekenlang in rep en roer.
 
Graag kreeg ik dan ook een antwoord op volgende vragen:
* Eén van de banken die recent in zeer zware problemen terechtkwamen, is Dexia. Vooral wat Dexia betreft, hebben de burgers het recht om tot in detail te weten waar ze aan toe zijn. De gewesten en de gemeentebesturen hebben immers belangen in deze bank. Hoe groot is de participatie van de Stad Herentals in de Gemeentelijke Holding en via deze in Dexia ? Heeft de Stad (ev via een andere instantie) aandelen of andere deelname-vormen in Dexia, en zo ja, hoeveel ? Hoeveel inkomsten werden er in de huidige begroting(swijziging) ingeschreven als (rechtstreekse of onrechtstreekse) dividenden van Dexia ? Hoeveel inkomsten uit dividenden van Dexia worden er eventueel verwacht in andere instanties, bijvoorbeeld intercommunales, waarin de Stad een aandeel aanhoudt ? 
  Heeft de problematiek rond Ethias gevolgen voor de Stad ?
* Is er zicht op de gevolgen die de huidige crisis kan hebben voor de rekening 2008 en de begroting 2009 ?
* Welke maatregelen zal het college ev nemen om de gevolgen van de huidige crisis voor de gemeentelijke financiën op te vangen ?
* In welke mate hebben de problemen bij andere banken dan Dexia een impact op de financiële situatie van de Stad ?
* Is er zicht op ev actuele minder gunstige voorwaarden voor (nieuwe) leningen door de Stad, aanverwante structuren of instanties waarvoor borg gestaan wordt ?
 
 



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.USA
Klik op de afbeelding om de link te volgen Twijfelen tussen Obama en McCain ???

http://www.ronpaul.org/


Reacties (0)
03-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bootje
Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/473944/2008/11/02/Irak-biedt-jacht-van-Saddam-Hoessein-te-koop-aan.dhtml

Iemand interesse ?
Misschien de nieuwe president van de USA !?


Reacties (0)
02-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandalisme
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Twee nachten op rij werd de Herentalse wijk Kleerroos geteisterd door vandalisme. Alweer. Stemt tot nadenken...
 



Reacties (0)
01-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flits
De federale politie heeft nieuwe "speeltjes" ... flitscamera's vermomd in containers.
Van veraf lijken ze sterk op een doorsnee afvalbak of een signalisatieblok.
Hoe dit kadert in sensibiliseringsacties en snelheidspreventie, zullen wel alleen de liefhebbers van verborgen flitscamera's en andere heimelijke Big Brother-toestanden begrijpen.

Een gewaarschuwd automobilist...









Reacties (0)
30-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbewoond woonwagenpark baadt in licht
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De Stad Herentals investeerde reeds fors in een totaal nieuw woonwagenpark aan Heirenbroek.
De gloednieuwe weginfrastructuur is al sinds vele maanden kant-en-klaar. De openbare verlichting is ook al maanden geïnstalleerd en aangesloten op het net. En of ze werkt !
 
Al maanden en maanden brandt op het woonwagenpark elke straatlamp elke nacht, de hele nacht lang.
Bizar, want op en om het toekomstige woonwagenterrein is er geen enkele activiteit. Geen enkele bewoning, geen enkele passage. Zelfs geen kat.
En nog vreemder, in heel Herentals worden na 23u 's avonds een flink aantal straatlampen gedoofd, tot 6u 's morgens.
Omwille van besparingsredenen (zelfs op plaatsen waar een goede en permanente verlichting de veiligheid toch ten goede zou komen...).
Maar op een plaats waar niets of niemand iets heeft aan openbare verlichting, branden alle lampen volop, de hele nacht door. Nu al vele maanden lang.
 
Bewoners van de woonwijk iets verderop klagen al langer over inbraken in woningen en auto's ... zij vroegen herhaaldelijk om alle straatlampen in hun straten de hele nacht te laten branden ... tevergeefs.
Het gezond verstand is in Herentals ver zoek...
Op de volgende gemeenteraad vraag ik meer uitleg ivm deze kwestie.

Item van 30 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
17-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Faillissement onderaannemer mag geen domino-effect hebben
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Lijst Dedecker - Herentals stelt zich grote vragen ivm het meest recente nieuws over de werf Aarschotseweg / PrimaLux.
Het faillissement van onderaannemer Moens is een onverwacht en zeer spijtig voorval.
Maar het gaat hier slechts om een onderaannemer ... de eindverantwoordelijkheid voor een vlotte afwerking én voor de naleving van de fasering en timing berust toch bij de hoofdaannemer , en bij de administratieve en politieke opdrachtgevers !?
Er kan zeker begrip opgebracht worden voor kleine aanpassingen in timing ed, maar één en ander verschuiven naar 2009 (onvermijdelijk ten vroegste na de winter dan...) is onaanvaardbaar.
De hoofdaannemer moét het werk (laten) verrichten binnen de afgesproken fasering & timing; als het contract hieromtrent niet klaar en duidelijk zou zijn, hebben de administratieve en politieke opdrachtgevers ernstig tekortgeschoten.
 
LDD-Herentals noemt de huidige situatie eens te meer rampzalig voor de lokale handel in en om Herentals, en voor de reeds zwaar getroffen winkeliers langsheen de Aarschotseweg in het bijzonder.
Het kan toch niet dat het faillissement van een onderaannemer straks tot faillissementen van Herentalse handelaars zou leiden !?
LDD-Herentals roept àlle betrokken partijen (en dat betekent absoluut ook de Herentalse politici!) op om meteen àlles in het werk te stellen om de werken aan Aarschotseweg / PrimaLux alsnog binnen de afgesproken timing en volgens de aangekondigde fasering af te ronden, en hieromtrent glashelder te communiceren.

Item van 17 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
15-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouwlustige particulieren alweer extra op kosten gejaagd
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De Vlaamse Regering wil in de komende tien jaar zowat 45.000 bijkomende sociale woningen op de markt brengen. Een mooie doelstelling...  

Maar : om dat doel te bereiken wordt de private bouwsector "op bevel" ingeschakeld. Elke verkavelaar of projectontwikkelaar wordt verplicht minstens 20% van zijn grond in een nieuwe verkaveling voor te behouden voor sociale woningen. De plaatselijke huisvestingsmaatschappijen kunnen die grond dan kopen tegen een niet-marktconforme, geplafonneerde prijs, die de Vlaamse Regering vastlegt.

Voor Guy Paulis, voorzitter van Lijst Dedecker - regio Kempen, is dit een zuiver collectivistische ingreep. Als de privé-ontwikkelaars 20% van de grond in een verkaveling tegen een abnormaal lage prijs moeten afstaan aan de openbare huisvestingsmaatschappijen, worden ze verplicht dat verschil met de normale marktprijs te recupereren via de verkopen van de overige loten op de vrije markt. Dit betekent dat de Vlaamse Regering onder het mom van het wonen betaalbaar te maken, de private sector voor de kosten laat opdraaien, en een private doorsnee-woning in een nieuwe verkaveling gemiddeld zowat 15.000 euro duurder wordt.   Sociaal ?

Jonge tweeverdieners draaien op voor de meerkost

Volgens Kempens Lijst Dedecker-voorzitter Guy Paulis is dit niet alleen negatief voor de bestedingen in de bouwsector (minder mensen zullen kunnen bouwen...), maar heeft dit ook een rechtstreekse weerslag op de toekomstige werkgelegenheid in de bouwsector. De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) vreest ter zake dat op korte termijn 4000 jobs zullen sneuvelen door de regeringsplannen.

Het zijn opnieuw de hardwerkende tweeverdieners, die niet in aanmerking komen voor een sociale woning en dus zelf moeten bouwen, die dreigen de dupe te worden van de ultralinkse politiek van de Vlaamse Regering. De Kempen, waar de traditionele baksteen nog stevig in de maag zit en de bouwsector een grote werkgever is, wordt extra zwaar getroffen.

Keer op keer zorgen CD&V-sp.a-OpenVLD er met hun regeltjes voor dat de prijzen voor de gewone man drastisch verhogen. Ze lachen de mensen, met de koopkrachtproblematiek volop in de actualiteit, vierkant uit. Jonge tweeverdieners die het nu al bijzonder moeilijk hebben om een eigen woning te bouwen, zullen nu nog opdraaien voor een deel van de bouwkosten van de sociale woning van hun buurman. Naast de talloze steeds hogere belastingen die ze al moeten betalen...   Sociaal ?

Item van 15 oktober '08, Guy Paulis




Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onthaalruimte politie Molenvest
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Op de vorige politieraad van zone Neteland (op 11 juni '08) werd nogmaals uitvoerig gediscussieerd over de herinrichting van de onthaalruimte van het hoofdcommissariaat aan de Molenvest in Herentals.
De toen massaal aanwezige agenten in het publiek toonden aan dat dit hét item is dat hen sterk bezighoudt; het gaat over hun dagdagelijkse persoonlijke veiligheid en over hun directe werkomstandigheden, en zeker ook over de gevolgen die de inrichting heeft op hun omgang met burgers in het onthaal.
Het dossier circuleert al zeer geruime tijd, omdat er een duidelijk verschil in visie is tussen de plannen van het politiecollege (de 5 burgemeesters en de korpsleiding) en de verwachtingen van het personeel aan de basis. Dit leidde tot spanningen, oa geuit in een gezamenlijk schrijven van de 4 politievakbonden.
 
Op de politieraad van vanavond 15 oktober is er een nieuwe, en positieve, evolutie. Een begrotingswijziging 2008 is geagendeerd en ook de begroting 2009 staat op de dagorde.
Concreet ivm de ombouw van de onthaalbalie Molenvest betekent dit dat het ereloon voor het studie- en architectenbureau en de veiligheidscoördinatie meteen via een begrotingswijziging 2008 voorzien wordt, en toegewezen wordt aan hetzelfde bureau dat de originele verbouwingen in het oude Belgacom-gebouw begeleidde.
In de begroting 2009 wordt de eigenlijke som (onder de vorm van een lening) voorzien om de werken effectief in de loop van volgend jaar uit te voeren.
 
Intussen blijft onduidelijk of en in welke mate het politiecollege bij het tekenen van de plannen en het daadwerkelijk uitvoeren ervan tegemoet wil komen aan de mijns inziens terechte verzuchtingen van het politiepersoneel. Een onthaalruimte die 365 op 365, 7 op 7, 24 op 24 geopend is en waar zich soms onverwachte en levensgevaarlijke situaties kunnen voordoen, is nu eenmaal totaal onvergelijkbaar met een wachtzaaltje of loket in bijv een gemeentehuis.
Op de politieraad van 11/6 werd door de voorzitter-burgemeester verder en nader overleg voorgespiegeld, maar de agenten op de werkvloer die ik aansprak, vernamen tot op heden niets concreets meer ivm de evolutie van het dossier. Het is nochtans uiterst belangrijk dat bij overleg en inspraak élke agent betrokken wordt, zodat de uiteindelijke realisatie werkbaar is en gedragen wordt door alle politiemensen op de werkvloer.
Afwachten dus wat het studie- en architectenbureau op vraag van het politiecollege uitwerkt. Ik volg het dossier alvast verder op...

Item van 15 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
07-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toerismekantoor
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Het schepencollege hoopte dat Toerisme Vlaanderen de inrichting en uitrusting van het nieuwe infokantoor van de dienst toerisme op de Grote Markt voor 60% zou subsidiëren.
Intussen liet Toerisme Vlaanderen echter aan de Stad schriftelijk weten ... 0% te subsidiëren.
Toerisme Vlaanderen stelt bovendien duidelijk dat, wanneer Herentals zijn centrumfunctie in de cluster "Het Groene Neteland" wil waarmaken, een globalere aanpak genomen dient te worden van de toegankelijke inrichting van het toeristisch kantoor. (Het Groene Neteland is de toeristische samenwerking tussen Herentals en de gemeenten Herenthout, Olen, Grobbendonk, Kasterlee, Vorselaar)       De huidige inrichting is volgens Toerisme Vlaanderen niet functioneel, en het huidige meubilair is onvoldoende aangepast aan de behoefte van de toerist/bezoeker. Het kantoor is zelfs moeilijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers en gezinnen met buggy's, zo vormen de lage etalagekasten een obstakel in de ruimte en hebben ze veeleer een museale functie, schrijft Toerisme Vlaanderen. Bovendien kadert het project niet in het toekomstig toeristisch onthaalactieplan Antwerpse Kempen, aldus Toerisme Vlaanderen, en net onze regio werd uitgekozen als pilootregio voor de implementatie van de nieuwe visie "toeristisch onthaal".
Blijkbaar beaamt het schepencollege deze beoordeling van Toerisme Vlaanderen, want het liet de periode verstrijken waarin beroep tegen de beslissing aangetekend kon worden bij de Vlaamse minister van Toerisme.
 
Hoe reageren de schepenen van Toerisme en Sociale Zaken op dit alles ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veldhoven
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Voor de zomer werd toegezegd dat er een studie gemaakt zou worden ivm de verkeerssituatie in en aanleg van Veldhoven, en het kruispunt met de Herenthoutseweg.
Als streefdatum voor meer nieuws werd toen 1 september '08 gesteld.
Tot vandaag kon ik echter niets vernemen.
 
Kan de schepen van Mobiliteit intussen een standpunt of plan toelichten ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Addernesten
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Graag een toelichting van de bevoegde schepen(en) over de actuele stand van zaken van het dossier ivm het gemeentelijk domein "Addernesten" .

Ter info: Addernesten is een gemeentelijk domein aan het einde van de Wuytsbergen waar de uitvoeringsdiensten opslagruimte ed ter beschikking zou krijgen; dit project wordt al geruime tijd aangekondigd.

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100€ elektriciteit betalen, voor 45€ levering
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Lijst Dedecker - regio Kempen zal dit najaar actie voeren rond uw elektriciteitsfactuur.
 
Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis vindt het onbegrijpelijk dat het BTW-tarief op elektriciteit (en ook gas of stookolie) in ons land nog steeds 21% bedraagt, in tegenstelling tot beduidend lagere percentages in vele andere Europese landen. De LDD-parlementsleden dienden al in januari '08 in de Kamer een voorstel van resolutie in om het vandaag geldende BTW-tarief te verlagen tot 6%.
Energie is immers een noodzakelijke basisbehoefte om menswaardig te leven, en is toch geen luxe die onderhevig dient te zijn aan een BTW-tarief voor luxeproducten.
Alleen de staatskas wordt nu beter van dat hoge tarief, ten koste van de reeds fel aangetaste koopkracht van de burger.
Een aandachtige blik op de componenten van een elektriciteitsfactuur leert dat niet enkel de federale overheid (die de BTW-inkomsten à 21% int) rijker wordt van uw energiegebruik. Op de factuur van een gewone klant met een doorsneeverbruik werd in 2007 ongeveer 30% aangerekend voor het aandeel in distributie van elektriciteit. De organisatie die ervoor zorgt dat elektriciteit tot bij de klant gebracht wordt via het midden- en laagspanningsnet, is Eandis. Een volledig gepolitiseerde verkwistingsmachine, waarvan de gemeenten via enkele intercommunales de ultieme aandeelhouders zijn. Het is duidelijk dat zij baat hebben bij distributietarieven die hoger liggen dan de werkelijke kost van distributie. Zo kunnen de gemeenten hun kas in het geniep spijzen...
Als we er rekening mee houden dat nog eens 4% van uw elektriciteitsfactuur naar transportkosten gaat (bovenop de distributietarieven), stellen we vast dat slechts 45% van wat u betaalt voor elektriciteit naar eigenlijke elektriciteitslevering gaat.
 
M.a.w. : voor elke 100 € die u als gewone burger aan elektriciteitsfacturen betaalt ... krijgt u voor slechts 45 € elektriciteit geleverd.
 
Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis wil dat deze gang van zaken stopt en wil als eerste stap volledige transparantie in de energiesector, en vooral omtrent de rol van alle overheden hierin.

Item van 7 oktober '08.



Reacties (0)
02-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Investeren in verkeersinfrastructuur redt mensenlevens
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lijst Dedecker - regio Kempen is tevreden dat Vlaams minister van Openbare Werken Crevits, in tegenstelling tot haar collega-minister Van Brempt, zuiniger wil zijn met flitspalen.

Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis : “De regering ging er tot nu toe steeds vanuit dat het aantal verkeersdoden daalde als je meer flitspalen plaatste. Maar er is helemaal geen rechtstreeks verband tussen beiden.” Zo staan er in Nederland op dit ogenblik 1478 flitspalen. Dat is 90,81 flitspalen per miljoen inwoners. In Vlaanderen staan er straks 1660, wat 217,7 flitspalen per miljoen inwoners is. Ongeveer drie keer zoveel flitspalen dus. Terwijl in Nederland het aantal verkeersslachtoffers echter beduidend lager ligt."

Paulis : “Het is de verkeersinfrastructuur die het aantal verkeersdoden doet dalen. Niet het aantal flitspalen. En net daar heeft de Vlaamse regering de afgelopen jaren gefaald. Ze heeft het verkeersnetwerk, in tegenstelling tot het openbare vervoer, stiefmoederlijk behandeld. Ze dacht dat door alleen te investeren in openbaar vervoer, ze alle verkeersellende kon oplossen.”

Het gevolg is nu dat Vlaanderen helemaal onderaan internationale lijstjes bengelt als het op investeringen in verkeersinfrastructuur aankomt. En dat terwijl Vlaanderen zijn positie van logistieke draaischijf van Europa wil behouden. Zonder meer investeringen in het wegennet zal dat echter niet lukken.

Guy Paulis : “De Vlaamse regering moet volop investeren in het verkeersnetwerk. Niet in flitspalen ! Hoeft het te verbazen dat daar echter helemaal niets van terug te vinden is in de beleidsverklaring van de Vlaamse regering vorige week !?”

Item van 2 oktober '08.




Reacties (0)
26-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Demeester&Vanvelthoven, CD&V-sp.a zelfbedieningsshow
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Het bezoek van Wivina Demeester (CD&V) en Louis Vanvelthoven (sp.a) aan een aantal Kempische schepencolleges ivm het Ijzeren Rijn-dossier, is een sterk staaltje volksverlakkerij.
 
Het door de federale regering aangestelde duo "bemiddelaars" bezocht bijvoorbeeld zopas het Herentalse schepencollege, met lege handen. En het uit dezelfde partijen samengestelde Herentalse schepencollege heeft ook geen enkel concreet plan om de effecten van de uitbouw van de Ijzeren Rijn voor de regio te milderen.
Dat de realisatie van de Ijzeren Rijn, een sterker ontwikkelde spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrindustriegebied, levensnoodzakelijk is om de met vrachtwagens dichtslibbende E313 te redden van het totale verkeersinfarct, is een vaststaand feit. Nu de Vlaamse regering recent het belangrijke dossier van de noord-zuidverbinding door de Kempen in een hogere versnelling zette, is een vlottere (vracht)verkeersdoorstroming in west-oostelijke richting een logische volgende stap.
Er moet echter voldoende aandacht zijn voor de lasten, die de Kempen gegarandeerd zullen dragen door de Ijzeren Rijn. Extra vertragingen voor het wegverkeer aan de spooroverwegen zullen een zware tol leggen op de leefbaarheid van de verschillende gemeenten langs de spoorlijn. Indien de regering compensatiegeld op tafel zou leggen om bijkomende bruggen en tunnels te bouwen op bepaalde plaatsen, zullen ook deze werken op hun beurt een jarenlange overlast veroorzaken. Op korte en zelfs middellange termijn zal de Ijzeren Rijn dus voor de hele Kempische regio eerder een grote last dan een lust zijn; daardoor zijn spijkerharde flankerende en compenserende maatregelen voor de streek cruciaal.
 
Helaas is het resultaat van de bemiddelingsopdracht van Demeester&Vanvelthoven op dit ogenblik gelijk aan 0. Althans voor de Kempen. Want Wivina Demeester heeft haar trofee al binnen, de plannen voor een Grote Ring rond Antwerpen (die haar thuisgebied regio Zoersel bedreigen) zitten intussen in de diepste lade. En Louis Vanvelthoven heeft de vaste regeringsbelofte op zak voor een nieuw logistiek centrum, met een pak extra tewerkstelling, in zijn eigen Lommel.
Politieke zelfbediening op z'n smalst !

Item van 26 september '08.



Reacties (0)
24-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Molenvest / Gildenlaan
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Nav een aantal persartikels vandaag , wil ik alvast namens LDD-Herentals 3 fundamentele problemen in het voorliggende ontwerp voor Molenvest-Gildenlaan aankaarten :
 
 
 1) de autobussen van De Lijn die nu langs de St-Jansstraat rijden, zouden in de toekomst via de Molenvest rijden
        dit is onaanvaardbaar, omdat het wegdek van de Molenvest bestaat uit kassei, ook na de heraanleg blijft het een kasseirijbaan ...
        daarover de zware autobussen van De Lijn op bepaalde momenten frequent laten passeren, zal zonder twijfel trillings- en geluidsoverlast veroorzaken
 
 2) er zou een groot aantal parkeerplaatsen op de Molenvest verdwijnen
        ipv uit te gaan van het effectief aantal geparkeerde auto's op een doordeweekse dag (Molenvest staat quasi altijd vol, ook 's avonds) , vertrekt het schepencollege van een lagere (puur theoretische)              telling van het aantal parkeerplaatsen... en zelfs met die truc komen ze uit op een lager aantal beschikbare parkings na de heraanleg
        de realiteit na deze heraanleg zal zijn opnieuw een voelbare daling van de parkeerfaciliteiten in het Herentalse centrum
 
 3) de kostprijs van het hele project is buitensporig
        bepaalde materiaalkeuzes, opties qua straatmeubilair, fontein of monument enz drijven de prijs hoog op... en leggen de kiem voor toekomstige permanent hoge (onderhouds)kosten
        we mogen hier dan ook spreken van een schoolvoorbeeld van een prestigeproject
 
 
 Ik roep het schepencollege dan ook op om een minder duur plan uit te werken, zonder autobussen en zonder verlies aan parkeerplaatsen.

Item van 24 september '08, Guy Paulis



Reacties (0)
E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per maand
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 11--0001

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs