Op de gemeenteraad van vorige maand werd het "verdwijnen" van een grafmonument op de stedelijke begraafplaats uitgebreid besproken.
Eerder was er een ware plaag van ontvreemdingen van grafsierstukken op dezelfde begraafplaats. Ook andere feiten worden om en op de begraafplaats gesignaleerd.
Op 3 april '08 kwam deze begraafplaats zelfs in het nationale nieuws naar aanleiding van ernstig vandalisme aan tientallen grafzerken, gedenkplaatjes en bloemstukken.
Al deze gebeurtenissen duiden op een fundamenteel probleem van beveiliging van de begraafplaats.
Welke maatregelen zal het schepencollege nemen om een herhaling van dit soort feiten te helpen voorkomen en de algemene veiligheid op de stedelijke begraafplaats te verbeteren ?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 4 april '08, Guy Paulis
Wie met de brandweer speelt, speelt met mensenlevens !
De laatste weken blijkt in alle lokale media dat er een intense bezorgdheid leeft bij de Herentalse brandweer, en dit zowel bij de korpsleiding als bij de vrijwilligers.
Eén en ander is geen verrassing.
Er is de problematiek van de steeds beperktere mobiliteit in en om Herentals, met negatieve gevolgen voor de aanrijtijden van de vrijwilligers en bijgevolg ook voor de uitruktijden van de interventieploegen. Niet enkel de vele huidige wegenwerken zijn de oorzaak van de steeds geringere bereikbaarheid, veel is ook structureel te wijten aan recent "heraangelegde" maar absoluut niet verbeterde Herentalse weginfrastructuur.
Daarnaast is er de organisatie van de hulpverlening in het algemeen. Het principe van de "snelst adequate hulp" zorgt voor onzekerheid. Er is federaal bepaald welk basismateriaal er minimaal ingezet moet worden naargelang het type interventie en hoeveel brandweerlui er ingeschakeld moeten worden voor een eerste uitruk.
Voldoet Herentals strict aan deze richtlijnen, en dit op elk ogenblik ?
Werd een eventueel afwijken van de uitruktijden gemeld aan de Gouverneur ?
Werden er concrete afspraken gemaakt met omliggende gemeenten n.a.v. het wijzigende kader, en welk standpunt naar de toekomst toe neemt de burgemeester in op de vergaderingen van het provinciaal comité ?
Ik vraag van de Herentalse burgemeester onmiddellijke duidelijkheid over deze levensbelangrijke problematiek.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 8 april '08, Guy Paulis
Langsheen de Bornstraat liggen al zeer geruime tijd meerdere openbare verlichtingspalen ontmanteld in de berm.
De elektrische bekabeling steekt sindsdien meerdere centimeter bovengronds, met enkel wat haastig aangebrachte tape errond.
Aangezien de Bornstraat schaars bewoond is en langs één zijde volledig onbebouwd is (bos), en bovendien sinds enige tijd de openbare verlichting na 23u sterk verminderd wordt, ontstaan hier elke nacht lange zeer donkere stukken.
Nochtans wordt de Bornstraat in elk seizoen druk gebruikt als fietsverbinding, wandelweg en is voldoende en werkende openbare verlichting aan de rand van een woonwijk geen luxe.
Vermits deze duistere toestand nu al zeer geruime tijd aanhoudt (en de palen nog altijd achteloos verder in de berm liggen te roesten), stel ik toch de vraag ivm de opvolging van dit soort problemen in Herentals.
Buurtbewoners en voorbijgangers meldden dit alles herhaaldelijk via de "defecte straatlampen"telefoonlijn en aan de Stad, sinds zeer geruime tijd ... evenwel zonder enig resultaat.
Is het schepencollege zich bewust van deze problematiek, van de duurtijd ervan, en bestaat er enig vooruitzicht op een concrete oplossing voor deze specifieke situatie en op een strictere controle in het algemeen in de toekomst ?
De nieuwe ontwerpovereenkomst met intercommunale Iveka die aan de gemeenteraad voorgelegd wordt als punt 7 van de agenda van 8/4, is geenszins een antwoord op deze vragen.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 8 april '08, Guy Paulis
Naar aanleiding van diverse vormen van overlast in het Herentalse stadspark (vandalisme, hondenpoep, graffiti, drugsgebruik/-verkoop, gauwdiefstal,...), werd door het schepencollege al meermaals aangekondigd dat het park Van Hilst meer "open" gemaakt zou worden. Bedoeld werd dan dat de beplantingen langsheen de parkrand zouden verwijderd of sterk uitgedund worden, en dat waar mogelijk ook de afsluitingen langsheen de Nieuwstraat en/of Belgiëlaan en/of het paadje "Loopken" opgefrist zouden worden.
Dit alles zou het park een meer uitnodigend karakter moeten geven naar een ruimer publiek toe, en hierdoor zeker ook de veiligheid in het park ten goede moeten komen.
Want nu zit het stadspark al jarenlang in een neerwaartse spiraal : het park wordt net door de overlastfenomenen steeds onaantrekkelijker om te bezoeken en dit gebrek aan parkbezoekers geeft dan weer meer vrij spel aan allerlei overlastfenomenen.
Overigens investeren de stedelijke uitvoeringsdiensten vandaag in het relatief kleine park een onverantwoord hoog aantal werkuren aan dagelijkse opruim- en onderhoudswerkzaamheden...
Het schepencollege gaf geruime tijd geleden te kennen deze situatie te willen veranderen, graag vraagt Lijst Dedecker - Herentals nu onmiddellijke duidelijkheid over de exacte plannen en timing.
De huidige toestand van het stadspark is voor Lijst Dedecker - Herentals echt onduldbaar.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 8 april '08, Guy Paulis
Lijst Dedecker voert actie tegen leegstand en verkrotting, en tegen de nefaste rol die de (stads)overheid daarin speelt
De laatste jaren veranderde de Herentalse Nieuwstraat van aanschijn ... en absoluut in positieve zin.
De heroïsche horecajaren van de Nieuwstraat (ooit dé uitgaansbuurt voor de hele provincie) waren al lang voorbij; wat restte waren vele leegstaande, verkrottende panden.
Ook enkele voedingswinkels sloten om uiteenlopende redenen de deuren, het oude postdepot werd dichtgespijkerd... en in de plaats kwam niets. Voor de overblijvende (horeca)zaken werd het moeilijk.
Maar sinds enkele jaren volgt het ene grote nieuwbouwproject het andere op en ook in vele particuliere woningen werd flink geïnvesteerd; de buurt leeft op.
Intussen geeft de overheid echter een zéér slecht voorbeeld in de Herentalse Nieuwstraat.
De afwerkingsplannen aan de achterzijde van het RijksAdministratiefCentrum (belastingen, vredegerecht, post) zitten al ruim 15 jaar in de koelkast. Het braakliggende terrein kan momenteel gelukkig wel als broodnodige parking gebruikt worden; maar blijft er slijkerig, vol stenen en kuilen bijliggen, al vele jaren lang. Is er eigenlijk iémand die weet of, hoe, wanneer het RAC-project verder afgewerkt wordt ?
Een andere haard van langdurige leegstand en daaruitvolgende verkrotting is Nieuwstraat 60, de hoek van de Nieuwstraat en de (korte) Vaartstraat, t.o.v. de ingang van het stadspark.
Dit pand (in Herentals vaak nog "den Helios" genoemd) werd door sociale woningmaatschappij Eigen Haard destijds weggekaapt voor de neus van privé-geïnteresseerden (via het zgn. "voorkooprecht" dat een sociale huisvestingsmaatschappij heeft).
Helaas is er nu al jaren en jaren slechts 1 resultaat : leegstand en verkrotting.
Het stadsbestuur van Herentals is ook al niet erg coöperatief, want recent werd de bouwaanvraag van Eigen Haard door het schepencollege zonder blikken of blozen naar de prullenmand verwezen.
Eindresultaat : leegstand en verkrotting krijgen meer dan ooit vrij spel. De geïnteresseerden op de (lange) wachtlijst bij Eigen Haard blijven intussen in de kou staan.
En dit terwijl in de omgeving er vele mooie, geslaagde private bouwprojecten in geen tijd uit de grond gestampt werden (en die konden dan niet eens op de "hulplijnen" van de overheid rekenen).
Lijst Dedecker klaagt de mistoestanden in de Nieuwstraat dan ook krachtig aan en eist dat de politieke machthebbers prioriteit geven aan deze problematiek.
Want vandaag geeft de overheid allesbehalve het goede voorbeeld!
Op 18 februari '08 waren er in de straat Vossenberg, ter hoogte van de aansluiting met de Markgravenstraat, plots werkzaamheden aan het trottoir.
Het kruispunt daar werd pas een maand eerder grootschalig heraangelegd en afgewerkt, het is tot vandaag niet eens volledig opengesteld.
De stoepen voor de appartementsgebouwen t.o.v. de sporthal waren zeker voor 18/2 kant en klaar, compleet en keurig aangelegd.
Groot was dan ook de verbazing van de bewoners toen een nutsmaatschappij het gloednieuwe trottoir openbrak op 18/2. Terwijl die nutsmaatschappij dat werk perfect had kunnen synchroniseren met de maandenlange wegwerkzaamheden aan Vossenberg !? Kwamen die werken ter sprake op de contactvergadering tussen de Stad Herentals en de nutsmaatschappijen op 24/1/'08 ? Kon deze ongelukkige afloop dan echt op geen enkele manier vermeden worden ?
Want ook al doet de nutsmaatschappij nog zoveel moeite om alles keurig in de oorspronkelijke toestand te herstellen (gebeurt dit altijd!?) , zal het eindresultaat toch steeds beduidend minder zijn dan de 1 maand oude nieuwe stoep ...
Om nog te zwijgen over de maatschappelijke geldverspilling en de nodeloze overlast.
Het gezond verstand is in deze toch echt erg ver zoek...
Graag een toelichting over deze feiten.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 4 maart '08, Guy Paulis
De Vlaamse Regering legde onlangs de definitieve budgettaire en juridische basis om een pact met de gemeentebesturen uit te voeren.
De Stad Herentals zal hierdoor van de Vlaamse overheid een schuldovername a rato van 100 EUR per inwoner krijgen (inwoneraantal per 26/2 : 26312 x 100 EUR = 2631200 EUR voor de Stad Herentals!). En bovendien worden er door de regering via de Eliacompensatie ook nog vette extra financiële middelen vrijgemaakt voor de gemeentebesturen, zowel in 2008, 2009 en 2010.
Daarenboven wordt een financiële compensatie voorzien voor de afschaffing van de onroerende voorheffing op bepaalde categorieën. Daarnaast zal de regering over 7 jaar gespreid ook nog 700 miljoen EUR extra besteden aan nog te leveren rioleringsinspanningen in Vlaanderen.
Zoals door Lijst Dedecker - Herentals reeds eind 2007 aangekondigd bij de bespreking van de Herentalse begroting en financiële meerjarenplanning, is het nu hoog tijd om deze gigantische financiële cadeaus van de hogere overheid om te zetten in onmiddellijke en minstens evenredige belastingverlagingen (i.p.v. de huidige verhogingen) voor de Herentalse burgers en bedrijven.
Nu het geld "gratis" vanuit Brussel toestroomt, is er geen enkel excuus om de Herentalse burgers en bedrijven nog langer buitenmatig fiscaal te overvallen.
Onmiddellijke en substantiële belastingverlagingen zijn nu meer dan ooit realistisch indien de wil er is bij de politieke machthebbers; volgens Lijst Dedecker in Herentals méér nog dan elders.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 4 maart '08, Guy Paulis
Naar aanleiding van een recent door Stedenbouw verzonden bevelschrift om aan te manen tot uitvoering van een bestaand en definitief vonnis over een welbepaald bouwmisdrijf, verscheen in Gazet van Antwerpen van 21 februari '08 een artikel met een reactie van de Burgemeester.
De inhoud van die reactie is zeker opmerkelijk te noemen.
Vandaar ook de vraag waarom niet àlle Herentalse burgers, bedrijven en verenigingen -geconfronteerd met een gelijkaardige problematiek- kunnen genieten van dit soort (alvast morele) steun van de Burgemeester ?
Meer nog... waarom werden en worden sommige Herentalse burgers, bedrijven en verenigingen bij soms het meest minieme bouwgeschil extra geviseerd via lokale instanties, vaak zelfs op aanhoudend rechtstreeks verzoek van sommige vroegere en huidige leden van het schepencollege ?
Waarom zoveel ongelijkheid, en waarom wordt die nog aangescherpt ?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 4 maart '08, Guy Paulis
De toestand van het wegdek in de Stationsstraat is er de laatste weken zo mogelijk nog op achteruit gegaan.
Ook de stoepen zijn zoals bekend in erbarmelijke toestand; nochtans worden deze trottoirs dagelijks door meer mensen bewandeld dan sommige recent heraangelegde stoepen in 1 jaar.
Door de aanwezigheid van het spoorwegstation en door de herinrichting van het centrum, krijgt deze straat meer verkeer te verwerken, nu gaat dit bijkomend gepaard met een door allerlei oorzaken extra geteisterd wegdek...
Zelfs indien er op middellange termijn daar totaalwerken aan wegdek en trottoirs gepland zijn, is een minimum aan onmiddellijke verbeteringswerken nu noodzakelijk.
De huidige toestand is werkelijk een schandalige en ronduit gevaarlijke situatie.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraad van 4 maart '08, Guy Paulis
In de gemeenteraad van 29/1/'08 verwees de Burgemeester tijdens de bespreking van een toegevoegd agendapunt i.v.m. het Herentalse spoorwegstation naar recente "gesprekken met de NMBS" omtrent de doortrekking van de Koeterstraat (richting Stationsplein-Stationsstraat).
Kan het schepencollege aan de gemeenteraad een uitgebreide toelichting geven over de actuele stand van zaken van deze "gesprekken" en de impact van het in deze "gesprekken" door het schepencollege beoogde eindresultaat op de omliggende (private) percelen ?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraad van 4 maart '08, Guy Paulis
Het KB over de nood- en interventieplannen (Staatsblad 15/3/'06) en de aanvullende omzendbrief (26/10/'06) verplichten elke Belgische gemeente om nood- en interventieplannen op te maken, te actualiseren en oefeningen te organiseren.
Daarom zal ik op de gemeenteraad van dinsdagavond 29 januari '08 duidelijkheid vragen over welke daadwerkelijke stappen i.v.m. een algemeen nood- en interventieplanbeleid het stadsbestuur reeds zette.
Ik wil vooral te weten komen of er gedetailleerde risicoanalyses en -inventarisaties over de mogelijke gevaren op het Herentalse grondgebied en binnen de gemeentelijke organisaties in het bijzonder gebeurden.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 29 januari '08, Guy Paulis
Lijst Dedecker - Herentals (LDD) verneemt dat reeds eind 2008 gestart zal worden met de heraanleg van de N153 (Poederleeseweg) , waarbij de totaal afgeleefde betonplaten door asfalt vervangen zullen worden.
LDD-gemeenteraadslid Guy Paulis is tevreden dat er eindelijk aandacht is voor de Poederleeseweg in Herentals. Om één of andere duistere reden werd de afgelopen jaren aan zowat elke weg in en om Herentals gewerkt, behalve aan de Poederleeseweg ... die nochtans duidelijk het meest acuut toe was aan een grondige aanpak en een totaal nieuw wegdek.
LDD vraagt wel dat er geen werkzaamheden uitgevoerd worden aan de Poederleeseweg zolang de "werf van de eeuw" aan PrimaLux / Aarschotseweg niet volledig beëindigd is.
LDD vindt het totaal onverantwoord dat de (voorbereidende) werken aan de Poederleeseweg ook maar enigszins zouden samenvallen met de PrimaLux-werken, zeker aangezien Herentals in dezelfde periode ook op andere plaatsen niet gespaard zal blijven van wegenwerken.
Een goede timing en een perfecte afstemming van de verschillende werven kan de onvermijdelijke overlast inperken.
LDD vraagt dan ook met aandrang dat de Vlaamse en gemeentelijke machthebbers hun gezond verstand gebruiken bij het plannen van deze wegenwerken !
Lijst Dedecker houdt zijn wafel niet. Ook niet in 2008! Ook niet in Herentals!
Lijst Dedecker (LDD) voert dit weekend actie voor meer gezond verstand en durf in de politiek.
In deze politiek woelige periode is het overduidelijk dat de traditionele partijen rond de hete brij blijven dansen, of het nu om de staatshervorming gaat, of over de financiering van de "geschenken" die de nieuwe noodregering wil uitdelen.Daarom is klare taal meer dan ooit nodig.
LDD gaat de straat op om de mensen een hart onder de riem te steken, nu hun koopkracht geteisterd wordt door alle soorten fiscale regeringstrucjes.
Het loon voortijdig belasten, belastingen te laat terugbetalen, en bovendien al maanden de stijgende accijnsopbrengsten op de brandstof meegraaien...
Het kàn anders... mét LDD.
Lijst Dedecker zal ook in 2008 zijn wafel niet houden ... en deelt de wafels liever uit aan geïnteresseerde voorbijgangers.
Op zaterdag a.s., 19 januari, zullen LDD-militanten in heel Vlaanderen duizenden lekkere wafels uitdelen.
Overigens wordt LDD exact 1 jaar, en wàt voor 'n jaar !
Er loopt iets ernstig mis met de planning, timing en uitvoering van de diverse wegenwerken in Herentals, en vooral met de communicatie en bewegwijzering errond.
De kwestie van de Ernest Claesstraat is genoegzaam bekend, maar de huidige situatie in de zijstraten van de Watervoort is zo mogelijk nog schrijnender.
Er staat op de stedelijke website trouwens geen letter vermeld over de omleidingswegen n.a.v. de werken aan de spooroverweg aan de stedelijke begraafplaats (want deze werken zijn dus de aanleiding van de omleiding via Watervoort):
economie en mobiliteit; Herentals bereiken ... niets
Zelfs niet met de nieuwste GPS-van-onder-de-kerstboom vindt vandaag een kat haar jongen terug in Herentals !
Vandaag, donderdag is er in de zijstraatjes van de Watervoort met enig kunst- en vliegwerk wat oplapwerk gebeurd, maar bestand tegen de weersomstandigheden is dit allesbehalve + het is onmogelijk om 2 gewone personenwagens te laten kruisen (wat dan met hulpdiensten, begrafeniswagens, autobussen en leveranciers van verblijfsdomein "Brink" enz ?)
Waarom wordt oa de Heistraat niet gebruikt als logische, zeer goed uitgeruste en overigens historisch steeds gebruikte omleidingsweg ?
Zijn er naast de bekende heilige huisjes ook heilige straatjes in Herentals ?
De nu gebruikte bos/omleidingspaadjes kunnen dan nog als extra weg ingezet worden, samen met bijv. het eveneens onverharde stukje Wijngaard.
Hoe meer mogelijkheden en spreiding, hoe minder overlast en risico op dikke problemen als nu ... zegt ons gezond verstand ...
En de bewegwijzering zou uiteraard de beste en breedste omleidingsweg moeten aangeven !
Actie voor het begin van de Herentalse gemeenteraad van 18 december '07. De regering spreekt van lagere belastingen, maar de lokale besturen pakken het dubbel en dik terug ... puur bedrog.
Op de politieraad van vanavond 12/12 maakte 'k 'n "punt" van punt 7 van de agenda "Bestek 060/07-Levering van Octopus accentpalen en beugels. Vaststellen lastvoorwaarden en wijze van gunnen."
De politiezone wil dus "Octopus accentpalen en -beugels" kopen.
In de teksten wordt verwezen naar de wet van 24/12/1993 (ivm overheidsopdrachten) en daarin worden de allerkleinste lettertjes opgezocht om te verantwoorden dat deze opdracht door slechts 1 welbepaalde inschrijver uitgevoerd mag en zal worden.
Mijn vraag is of deze Octopus accentpalen en -beugels nu echt zo essentieel zijn om te verantwoorden dat men zich als openbaar bestuur in allerlei bochten wringt en het gewone, normale verloop van vrije mededinging uitsluit.
Want Octopus accentpalen en -beugels zijn dus de merknaam van één welbepaald product van één welbepaalde producent ... dit werd door de Voorzitter-Burgemeester ook bevestigd tijdens de zitting.
Dit is dus alsof de politiezone een auto zou willen aankopen, dicteren dat het bijv een Volkswagen Golf TDi moet zijn, dat de leverancier gevestigd moet zijn in Herentals in straat zus en zo, en dan zou vaststellen ... tiens, nu moeten we naar garage X gaan want iets of ergens anders is niet overeenkomstig onze lastvoorwaarden... Vrije mededinging bestaat dan niet, met die palen nu ook helemaal niet, de producent is door deze werkwijze een monopolist met hoge prijszetting tot gevolg (18567,45 EUR).
OK, de wet van 24/12/1993 en de KB's van 8/1/'96 en 26/9/'96 voorzien bepaalde mogelijkheden om in zeer uitzonderlijke gevallen af te wijken van de regels op de overheidsopdrachten, maar er zijn later toch ook ondubbelzinnige Omzendbrieven van de Eerste Minister gepubliceerd die de openbare besturen uitgebreid op de stricte toepassing van de basiswetgeving wijzen en hen aanmanen om niet losjes met de basisregels om te gaan (bijv Omzendbrief van 23/6/'04, gepubliceerd in 2e editie Staatsblad 25/6/'04).
Zeker nu recentelijk in heel Vlaanderen deze thematiek enige tijd in de belangstelling stond, kan men toch in zone Neteland nu moeilijk hardmaken dat de gehanteerde werkwijze onvermijdelijk is om hoogdringend de schoolomgevingen veiliger te maken...
Daarom heb ik het politiecollege ook opgeroepen om het voorzichtigheidsprincipe in acht te nemen, en een open, vrije en eerlijke mededinging niet uit te sluiten... en volgens de normale procedures te werken.
Er was echter geen bereidheid om het dossier aan te passen of uit te stellen.
Ik stemde dan ook tegen.
Item op politieraad Neteland van 12 december '07, Guy Paulis
Eerder kondigde het schepencollege aan vragende partij te zijn voor een tijdelijke verbinding (in de vorm van een inrit en/of een uitrit?) ter hoogte van de ringlaan met de E. Claesstraat, en dit zolang de Stadspoortstraat als toegangsweg van het Herentalse centrum afgesloten wordt ten gevolge van de werken aan en om "Prima Lux"/Aarschotseweg.
Het afsluiten van de Stadspoortstraat is opnieuw een aanslag op de lokale handelaars aan die kant van het stadscentrum, zeker nu de stedelijke machthebbers halsstarrig blijven weigeren om de verdwijnpalen op de Grote Markt ten minste voor de volledige duur van de "Prima Lux"/Aarschotseweg-werken te laten verdwijnen en het dwarsen van het marktplein en dus het stadscentrum zo alvast voor enige tijd opnieuw toe te laten. Nu er ten overvloede ook aan het Lantaarnpad en straks ingrijpend aan de Kerkstraat gewerkt wordt zou een tegemoetkoming op de Markt toch geen overbodige luxe zijn!
Is er omtrent de tijdelijke verbinding ringlaan - E.Claesstraat intussen zekerheid omtrent intenties én toezeggingen ?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 2/12/'07, Guy Paulis
Op de politieraad Neteland van gisteravond 10/10 werden alle punten unaniem goedgekeurd.
Behalve puntje 13 "Bestek 056/07-Aankoop fietsverlichting.Vaststellen van lastvoorwaarden en wijze van gunnen."
Er was er 1 die NIET goedkeurde, ik.
Waar gaat het over?
Het voorstel was om voor 36300 EUR "fietsverlichtingssets" aan te kopen, die dan later aan de middelbare scholieren van de zone (in de praktijk in de scholen van Vorselaar en Herentals) uitgedeeld zullen worden.
Ik keurde dit dus NIET goed.
Ben ik dan tegen verkeersveiligheid en de veiligheid van jonge fietsers in 't bijzonder? Neen hoor. Wél tegen deze eenzijdige visie op verkeersveiligheid én op de stilaan steeds meer idiote bestedingen van de aanzwellende inkomsten uit het "boetefonds".
Niet zolang geleden kwam het al nationaal sterk in het nieuws, vele politiezones in Vlaanderen verzinnen de gekste dingen om toch maar jaarlijks de massa gelden uit het "boetefonds" (officieel Verkeersveiligheidsfonds) op te krijgen. En toevallig ook woensdag lanceerde Geels burgemeester Frans Peeters in de media een voorstel om die gelden te mogen besteden aan bijv. kruispunten en fietspaden, ipv zomaar te moeten opmaken aan allerlei overbodige zaken ... ik steun deze oproep absoluut, helaas stond ik in de Neteland-politieraad alleen bij de stemming ...
Want het is echt brainstormen geblazen in de politiegebouwen om telkens die pot geld te kunnen uitgeven, aangezien ze bijv. niet aan gewone lonen of zinvolle, duurzame uitrustingen besteed mogen worden, en het geld dus elk jaar opnieuw rijkelijk naar de zone vloeit en het elk jaar opnieuw om een pàk grotere som dan 't voorgaande jaar gaat.
Groot probleem dus "er is teveel geld" en dan komen er dergelijke ideetjes naar voor: laat ons prullaria uitdelen... (bijv. voor de 44e keer een geel veiligheidsjasje etc.)
Ik ben hiertegen gekant omdat dit soort gadgets totaal overbodig is voor het overgrote deel van de leerlingen. Een reglementair uitgeruste fiets heeft dergelijke lichtjes niet nodig! En bij fietsers-zonder-licht is 't quasi nooit 't probleem dat er geen licht aanwezig is, maar wel dat 't licht niet aangeschakeld wordt...
Als nu eenmalig bij (preventieve) fietscontroles in de scholen bijv. fietsen zonder licht gedepanneerd zouden worden met lichtjes, zou 'k zeggen "ok". Uiteraard zou geen enkele jongere omwille van kansarmoede onveilig mogen fietsen anno 2007! Toch durf 'k betwijfelen of 'n fietslichtje 'n onoverkomelijke uitgave is voor het overgrote deel van de jongeren en hun ouders.
Nu wordt er vanuit de overheid gewoon in 't wilde weg 'n zak geld tegenaan gegooid en wordt alle jongeren iets in de handen gestopt waarop ze niet zitten te wachten.
Pedagogisch, educatief?? Sinterklaaspolitiek!!
Bewijs hiervan zijn de overvloedig en herhaaldelijk uitgedeelde fietslichtjes door de Stad Herentals, ook toen werden telkens massa's lichtjes kwistig verspreid die op de gekste plaatsen belandden ... behalve op fietsen. Iedereen die bij die uitdeelacties aanwezig was én ook later objectief de fietsen bekeek, kon dit vaststellen.
De uitdeelactie zal totaal z'n doel missen, en kost de burgers alweer 36300 EUR.
Het schepencollege besliste recentelijk om geen subsidieaanvraag in het kader van de herontwikkeling van bedrijventerreinen voor het gebied "Hannekenshoek" in te dienen bij de Vlaamse overheid.
Eerder was de Stad Herentals wel overtuigd om een dergelijke aanvraag in te dienen en om zo kans te maken op een substantiële subsidiëring vanuit de Vlaamse overheid om de mogelijkheden van "Hannekenshoek" als bedrijventerrein te optimaliseren. De stedelijke dienst ruimtelijke ordening stak dan intussen ook reeds de nodige tijd en energie in het opstellen en uitwerken van een voorbereidend dossier ter zake.
Nu laat het schepencollege de ultieme aanvraagdatum verstrijken ... waarom deze ommezwaai?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 2 oktober '07, Guy Paulis
De door de Stad Herentals aangevraagde stedenbouwkundige vergunning voor de geplande werken aan "Heirenbroek" werd door de hogere overheid recentelijk geweigerd.
Welke gevolgen vloeien voort uit deze weigering?
Kan en zal de Stad het ingediende ontwerp gewijzigd heraanvragen?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 2 oktober '07, Guy Paulis