Guy PAULIS
Let's talk about ... FREEDOM !
Bezoek ook www.guypaulis.be
18-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stop het belastingbedrog
Klik op de afbeelding om de link te volgen Actie voor het begin van de Herentalse gemeenteraad van 18 december '07.
De regering spreekt van lagere belastingen, maar de lokale besturen pakken het dubbel en dik terug ... puur bedrog.
 



Reacties (0)
12-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Octopus accentpalen en -beugels
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Op de politieraad van vanavond 12/12 maakte 'k 'n "punt" van punt 7 van de agenda "Bestek 060/07-Levering van Octopus accentpalen en beugels. Vaststellen lastvoorwaarden en wijze van gunnen."
 
De politiezone wil dus "Octopus accentpalen en -beugels" kopen.
In de teksten wordt verwezen naar de wet van 24/12/1993 (ivm overheidsopdrachten) en daarin worden de allerkleinste lettertjes opgezocht om te verantwoorden dat deze opdracht door slechts 1 welbepaalde inschrijver uitgevoerd mag en zal worden.
Mijn vraag is of deze Octopus accentpalen en -beugels nu echt zo essentieel zijn om te verantwoorden dat men zich als openbaar bestuur in allerlei bochten wringt en het gewone, normale verloop van vrije mededinging uitsluit.
Want Octopus accentpalen en -beugels zijn dus de merknaam van één welbepaald product van één welbepaalde producent ... dit werd door de Voorzitter-Burgemeester ook bevestigd tijdens de zitting.
 
Dit is dus alsof de politiezone een auto zou willen aankopen, dicteren dat het bijv een Volkswagen Golf TDi moet zijn, dat de leverancier gevestigd moet zijn in Herentals in straat zus en zo, en dan zou vaststellen ... tiens, nu moeten we naar garage X gaan want iets of ergens anders is niet overeenkomstig onze lastvoorwaarden... Vrije mededinging bestaat dan niet, met die palen nu ook helemaal niet, de producent is door deze werkwijze een monopolist met hoge prijszetting tot gevolg (18567,45 EUR).
OK, de wet van 24/12/1993 en de KB's van 8/1/'96 en 26/9/'96 voorzien bepaalde mogelijkheden om in zeer uitzonderlijke gevallen af te wijken van de regels op de overheidsopdrachten, maar er zijn later toch ook ondubbelzinnige Omzendbrieven van de Eerste Minister gepubliceerd die de openbare besturen uitgebreid op de stricte toepassing van de basiswetgeving wijzen en hen aanmanen om niet losjes met de basisregels om te gaan (bijv Omzendbrief van 23/6/'04, gepubliceerd in 2e editie Staatsblad 25/6/'04).
Zeker nu recentelijk in heel Vlaanderen deze thematiek enige tijd in de belangstelling stond, kan men toch in zone Neteland nu moeilijk hardmaken dat de gehanteerde werkwijze onvermijdelijk is om hoogdringend de schoolomgevingen veiliger te maken...
Daarom heb ik het politiecollege ook opgeroepen om het voorzichtigheidsprincipe in acht te nemen, en een open, vrije en eerlijke mededinging niet uit te sluiten... en volgens de normale procedures te werken.
Er was echter geen bereidheid om het dossier aan te passen of uit te stellen.
Ik stemde dan ook tegen.

Item op politieraad Neteland van 12 december '07, Guy Paulis






Reacties (0)
02-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E Claesstraat
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Eerder kondigde het schepencollege aan vragende partij te zijn voor een tijdelijke verbinding (in de vorm van een inrit en/of een uitrit?) ter hoogte van de ringlaan met de E. Claesstraat, en dit zolang de Stadspoortstraat als toegangsweg van het Herentalse centrum afgesloten wordt ten gevolge van de werken aan en om "Prima Lux"/Aarschotseweg.
Het afsluiten van de Stadspoortstraat is opnieuw een aanslag op de lokale handelaars aan die kant van het stadscentrum, zeker nu de stedelijke machthebbers halsstarrig blijven weigeren om de verdwijnpalen op de Grote Markt ten minste voor de volledige duur van de "Prima Lux"/Aarschotseweg-werken te laten verdwijnen en het dwarsen van het marktplein en dus het stadscentrum zo alvast voor enige tijd opnieuw toe te laten. Nu er ten overvloede ook aan het Lantaarnpad en straks ingrijpend aan de Kerkstraat gewerkt wordt zou een tegemoetkoming op de Markt toch geen overbodige luxe zijn!
Is er omtrent de tijdelijke verbinding ringlaan - E.Claesstraat intussen zekerheid omtrent intenties én toezeggingen ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 2/12/'07, Guy Paulis





Reacties (0)
11-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietslichtjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Op de politieraad Neteland van gisteravond 10/10 werden alle punten unaniem goedgekeurd.
Behalve puntje 13 "Bestek 056/07-Aankoop fietsverlichting.Vaststellen van lastvoorwaarden en wijze van gunnen."
Er was er 1 die NIET goedkeurde, ik.
 
Waar gaat het over?
Het voorstel was om voor 36300 EUR "fietsverlichtingssets" aan te kopen, die dan later aan de middelbare scholieren van de zone (in de praktijk in de scholen van Vorselaar en Herentals) uitgedeeld zullen worden.
Ik keurde dit dus NIET goed.
 
Ben ik dan tegen verkeersveiligheid en de veiligheid van jonge fietsers in 't bijzonder? Neen hoor. Wél tegen deze eenzijdige visie op verkeersveiligheid én op de stilaan steeds meer idiote bestedingen van de aanzwellende inkomsten uit het "boetefonds".
Niet zolang geleden kwam het al nationaal sterk in het nieuws, vele politiezones in Vlaanderen verzinnen de gekste dingen om toch maar jaarlijks de massa gelden uit het "boetefonds" (officieel Verkeersveiligheidsfonds) op te krijgen. En toevallig ook woensdag lanceerde Geels burgemeester Frans Peeters in de media een voorstel om die gelden te mogen besteden aan bijv. kruispunten en fietspaden, ipv zomaar te moeten opmaken aan allerlei overbodige zaken ... ik steun deze oproep absoluut, helaas stond ik in de Neteland-politieraad alleen bij de stemming ...
 
Want het is echt brainstormen geblazen in de politiegebouwen om telkens die pot geld te kunnen uitgeven, aangezien ze bijv. niet aan gewone lonen of zinvolle, duurzame uitrustingen besteed mogen worden, en het geld dus elk jaar opnieuw rijkelijk naar de zone vloeit en het elk jaar opnieuw om een pàk grotere som dan 't voorgaande jaar gaat.
Groot probleem dus "er is teveel geld" en dan komen er dergelijke ideetjes naar voor: laat ons prullaria uitdelen... (bijv. voor de 44e keer een geel veiligheidsjasje etc.)
Ik ben hiertegen gekant omdat dit soort gadgets totaal overbodig is voor het overgrote deel van de leerlingen. Een reglementair uitgeruste fiets heeft dergelijke lichtjes niet nodig! En bij fietsers-zonder-licht is 't quasi nooit 't probleem dat er geen licht aanwezig is, maar wel dat 't licht niet aangeschakeld wordt...
Als nu eenmalig bij (preventieve) fietscontroles in de scholen bijv. fietsen zonder licht gedepanneerd zouden worden met lichtjes, zou 'k zeggen "ok". Uiteraard zou geen enkele jongere omwille van kansarmoede onveilig mogen fietsen anno 2007!  Toch durf 'k betwijfelen of 'n fietslichtje 'n onoverkomelijke uitgave is voor het overgrote deel van de jongeren en hun ouders.
Nu wordt er vanuit de overheid gewoon in 't wilde weg 'n zak geld tegenaan gegooid en wordt alle jongeren iets in de handen gestopt waarop ze niet zitten te wachten.
Pedagogisch, educatief?? Sinterklaaspolitiek!!
Bewijs hiervan zijn de overvloedig en herhaaldelijk uitgedeelde fietslichtjes door de Stad Herentals, ook toen werden telkens massa's lichtjes kwistig verspreid die op de gekste plaatsen belandden ... behalve op fietsen. Iedereen die bij die uitdeelacties aanwezig was én ook later objectief de fietsen bekeek, kon dit vaststellen.
 
De uitdeelactie zal totaal z'n doel missen, en kost de burgers alweer 36300 EUR.

Guy Paulis





Reacties (0)
02-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hannekenshoek
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Het schepencollege besliste recentelijk om geen subsidieaanvraag in het kader van de herontwikkeling van bedrijventerreinen voor het gebied "Hannekenshoek" in te dienen bij de Vlaamse overheid.
Eerder was de Stad Herentals wel overtuigd om een dergelijke aanvraag in te dienen en om zo kans te maken op een substantiële subsidiëring vanuit de Vlaamse overheid om de mogelijkheden van "Hannekenshoek" als bedrijventerrein te optimaliseren. De stedelijke dienst ruimtelijke ordening stak dan intussen ook reeds de nodige tijd en energie in het opstellen en uitwerken van een voorbereidend dossier ter zake.
Nu laat het schepencollege de ultieme aanvraagdatum verstrijken ... waarom deze ommezwaai?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 2 oktober '07, Guy Paulis

 
 



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heirenbroek
Klik op de afbeelding om de link te volgen
 
De door de Stad Herentals aangevraagde stedenbouwkundige vergunning voor de geplande werken aan "Heirenbroek" werd door de hogere overheid recentelijk geweigerd.
Welke gevolgen vloeien voort uit deze weigering?
Kan en zal de Stad het ingediende ontwerp gewijzigd heraanvragen?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 2 oktober '07, Guy Paulis






Reacties (0)
30-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ziekenhuis Herentals
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Met verbazing over timing en stijl neem ik zopas bij toeval kennis van de mededeling die vanuit het OCMW-Herentals vandaag verstuurd wordt.
Ik vind 't een bizarre communicatiekeuze.
Op de meest recente zittingen van gemeenteraad (eergisteren), OCMW (gisteren), Vast Bureau OCMW (eergisteren) of beheerscomité ziekenhuis (14 dagen geleden) werd over dit onderwerp met géén woord gerept, niet door politieke meerderheid, niet door aanwezige ambtelijke top.
 
En nu plots word ik door journalist om reactie gevraagd, blijkbaar na communiqué van OCMW !
Toch een vreemde timing & stijl... van bestuursmeerderheid en directie.
Het zal niet de oppositie zijn, maar de timing & stijl van de machthebbers zélf die onrust en frustratie zaaien bij het personeel.

Reactie op persbericht OCMW-Herentals van 30 augustus '07, Guy Paulis







Reacties (0)
28-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overlast en onveiligheid in zwembad Netepark
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Vanuit het stadsbestuur was er einde juli plots een grote openheid in de communicatie omtrent de aanhoudende overlast en onveiligheid in en om het Netepark.
Aangezien de problematiek in het recreatiedomein duidelijk van openbare orde was en is, past een overzicht van de maatregelen en vooral de resultaten hiervan zeker tijdens de gemeenteraadszitting.
Graag ook een toelichting over de motivatie van deze beleidsaanpak en de communicatie ervan

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda  van 28 augustus '07, Guy Paulis





Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achterinrit brandweerkazerne
Klik op de afbeelding om de link te volgen
 
De achterinrit van de brandweerkazerne werd een tijdje geleden volledig met de beruchte rood-witte plastic waterbakken versperd en afgesloten.
Deze enkel voor brandweermensen bestemde toegang (bereikbaar vanuit Drijveldenstraat) was nochtans essentieel voor de vele vrijwillige pompiers, die langs deze weg de bijna permanente file aan de "worst" op de ringlaan handig konden vermijden bij dringende oproepen.
Niet toevallig vestigden vele geëngageerde brandweermannen zich in de omliggende wijken. Hun aanrijtijd richting kazerne stijgt nu dramatisch, met als onvermijdelijk én nefast gevolg dat de uitruktijden van het Herentalse korps nog zullen toenemen.
Kan deze blokkade onmiddellijk opgeheven worden?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 28 augustus '07, Guy Paulis





Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitwijzingsbeleid van volledig uitgeprocedeerde asielzoekers
Klik op de afbeelding om de link te volgen  
De door de federale wetgever opgelegde procedure legt in het uitwijzingsbeleid van volledig uitgeprocedeerde asielzoekers een rol bij het gemeentebestuur en de burgemeester in persoon.
 
In welke mate laat de burgemeester sinds zijn aanstelling tot heden de uitwijzingsbevelen onmiddellijk ondertekend betekenen en ziet hij toe / laat hij toezien op de opvolging van de individuele situaties, het al dan niet illegaal verder verblijven op het betrokken adres in het bijzonder ?

Toegevoegd punt aan de gemeenteraadsagenda Herentals van 28 augustus '07, Guy Paulis







Reacties (0)
14-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iedereen is gelijk voor de wet, maar ...
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Iedereen is gelijk voor de wet, maar het stadsbestuur mag toch lekker méér !?
 
Gister, maandag 13/8/'07,  rond 16u45 merkte ik toevallig een vreemde toestand op aan de Belgiëlaan in Herentals.
Zonder enige signalisatie lag een berg afval (steenpuin zou te mooi omschreven zijn) op de parkeerstrook ter hoogte van het stadspark en de ingang van 't Loopke.
Blijkbaar was deze situatie al de hele dag aan de gang.
Het voetpad en fietspad lagen bomvol stenen, roestige metaalstukjes en plasticresten enz, opnieuw zonder enige waarschuwing voor wandelaar of fietser.
De uitgevoerde werken houden -zo kwam ik na enig aandringen te weten- verband met de werken aan 't Schaliken.
Bizar genoeg wordt massa's "opvulmateriaal" voor het terrein achter de cultuurtempel-in-opbouw met een kleine bulldozer (of noem het grote bobcat) dus via 't Loopke aangevoerd.
Vele honderden meter door het smalle en bochtige paadje, ze doen maar.
Straffer is dat 't Loopke zelf eerst opgehoogd werd met hetzelfde afvalmateriaal. Nu is de triestige toestand van dit authentieke verbindingswegje velen al langer een doorn in het oog  : putten, losliggende stenen en vooral chronische wateroverlast die soms dagenlang het paadje in een bijna-beekje verandert. Prachtig dat de Stad dit eindelijk opnieuw laat ophogen en verharden, maar met dit materiaal, op die wijze???
 
Dat stoort me dus. Voor mij moet alles niet perfect zijn, hoor.
Maar politici en ambtenaren die zich geroepen voelen om dag in dag uit in particuliere achtertuinen te moeien, de meest absurde reglementen produceren en uitvoeren om de gewone burger of kleine zelfstandige te ambeteren en te controleren, de meest elementaire vrijheid steeds strakker en stricter in te perken ... DIE mensen zouden zelf hun openbare zaakjes wat beter op orde mogen houden.
Ongesignaliseerd een mengeling van bakstenen, tegels, glas, plastic, autoband, blik, ijzer enz etc storten...
Als een privé-persoon of bedrijfje dit soort materiaal gebruikt om op te hogen of te verharden, duurt het geen 10 minuten of een bus(je)lading ambtenaren van allerlei pluimage, al of niet geüniformeerd, stort zich gretig als gieren neer om dikke pv's op te stellen, opgehitst door politieke opdrachtgevers.
En hier doet de Stad dit ongegeneerd, in het midden van het centrum, in een historisch wegje en achter het cultureel pronkstuk-in-opbouw.
 
Een keuze lijkt me logisch : ofwel beetje toleranter worden tov de burgers, ofwel dit soort dingen vermijden !!!
 
 
PS: Ik gaf m'n opmerkingen gister (tijdens de avondopening om 17u) meteen persoonlijk door aan een vriendelijke medewerkster van de technische dienst van de Stad, ik wil dit soort wantoestand met open vizier bestrijden. En zéker niet met stenen gooien naar de uitvoerende personeelsleden!!
       Blijkbaar is men op dit ogenblik (dinsdagmiddag) de toestand aan 't toedekken (figuurlijk en letterlijk) met zwarte grond...

Guy Paulis








Reacties (0)
26-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandstraat
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Klopt het vermoeden dat de volledige afwerking van de heraanleg van de Zandstraat en omgeving Zandpoort pas plaatsvindt in de loop van de maand augustus ?
 
De laatste maanden werd door afgevaardigden én bestuurders van de Stad herhaaldelijk en overtuigd bevestigd dat op dinsdagavond 26 juni alles 100% kant en klaar zou zijn...
Sindsdien vernam ik niets over foute leveringen van materiaal of dergelijke, en gedurende de hele fase Zandstraat was er geen sprake van slechte weersomstandigheden (wel integendeel, de traditionele vries/verletdagen bleven uit).
Er werd ook steeds verzekerd dat de onderzoeks- en omgevingswerken rondom de Zandpoort geenszins extra werkdagen tot gevolg zouden hebben, dat alles op schema zat.
De stedelijke website voorziet trouwens het einde van de werken nog steeds 6 weken na aanvang van de 2e fase Zandstraat, nu dus.
 
De braderij zou op woensdagmiddag 27 juni feestelijk geopend kunnen worden, dat stond vast. Het zou een symboolmoment worden, om de buitenwereld te tonen dat het ergste heraanleg-leed nu in Herentals-centrum geleden is.
Een nieuwe, hoopgevende start na enkele moeilijke jaren. Geen dag te vroeg.
 
Maar : op het moment dat ik dit item toevoeg aan de gemeenteraadsagenda van volgende week dinsdag 20u, stel ik "op het terrein" vast dat de timing in de verste verte niet gehaald kan en zal worden !
Bovendien tasten omwonenden en middenstanders totaal in het duister omtrent de verdere voortgang van de werken en vooral over de timing daarvan.
Ook de bewoners en winkeliers uit de Magdalenastraat, Vaartstraat, Schoolstraat en Lierseweg zitten met véél vragen.
De ruime omgeving van de Zandpoort heeft helaas al maanden veel meer weg van een slordige, stoffige en soms modderige opslagplaats van allerlei bouwmateriaal en -materieel, dan van een aantrekkelijke winkelzone.
 
Valt voor de handelaars enkel de braderij in het water (dit staat nu vast), of kunnen de winkeliers van het getroffen stuk Zandstraat meteen de hele soldenperiode juli op hun buik schrijven ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 26 juni '07, Guy Paulis







Reacties (0)
13-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snelheidscontroles aankondigen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De federale politie kondigt sinds lang dagelijks een aantal snelheidscontroles via diverse media aan, onder het motto "sensibiliseren door informeren".
Vele Belgische lokale politiezones volgen dit voorbeeld; sommige kondigen zelfs regelmatig bijv. (brom)fiets-, lading- of alcoholcontroles aan.
Van politiezone Neteland merk ik nooit aankondigingen van snelheidscontroles. Niet via krant, radio, website,...
 
Het op voorhand openbaar maken van snelheidscontroles draagt nochtans bij tot bewustwording bij de weggebruiker om te letten op snelheid.
Aan elke repressieve actie zou ook een preventief luik gekoppeld moeten worden. Ook bij snelheidscontroles.
Door middel van repressieve actie (flitsen en PV's opmaken) wordt de objectieve pakkans verhoogd. Preventief kan hieraan een duidelijke aankondiging van de controle gelinkt worden.
 
Ik betreur dat sinds de invoering van het Verkeersboetefonds de neiging om te focussen op gemakkelijk en goedkoop vast te stellen verkeersovertredingen (zoals te hoge snelheid) eenzijdig door de overheid beloond wordt.
Het aankondigen van snelheidscontroles kan het bewijs leveren dat het echt gaat om het bevorderen van correct rijgedrag en verkeersveiligheid, en minder of niet om het vullen van de kas.
Een goede mix van repressieve én preventieve acties zal zeker sterk bijdragen aan de doelstelling om het aantal ongevallen in zone Neteland te doen dalen.

Toegevoegd punt aan de agenda van de politieraad Neteland van 13/6/'07, Guy Paulis


 



Reacties (0)
14-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Levens redden
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Meer dan 50% van de mensen die sterven aan een plotse hartstilstand, hadden nooit eerder last van symptomen die duidden op een hartziekte.
In België worden jaarlijks ruim 10000 mensen plotseling getroffen door hartstilstand en ernstige -ritmestoornissen.
 
Cijfers die doen nadenken. Want bij zo'n plotse hartcrisis kan alleen onmiddellijk ingrijpen een overlijden of levenslange schade voorkomen. Maar zelfs in een regio als Herentals met MUG en ambulanceservice bedraagt de interventietijd snel meer dan 10 minuten. Net die minuten zijn cruciaal, beslissen over leven of dood. Snelle reanimatie en het gebruik van een defibrillator vergroot het overlevingspercentage tot 50%.
Daarom stel ik voor om zonder uitstel defibrillatoren aan te kopen voor alle patrouillewagens van de politie van zone Neteland. Deze eerstelijnsinterventievoertuigen zijn vaak sneller ter plaatse dan ziekenwagens, zijn ook paraat bij allerlei evenementen en zijn dagdagelijks sowieso op ronde. Politiemensen kunnen door deze tijdswinst levens redden. Ze zijn overigens gewend om koelbloedig te reageren in crisissituaties.
Het unieke van zo'n defibrillator is dat wettelijk elke leek het toestel kan en mag bedienen; om schroom en angst te overwinnen is een korte training uiteraard aangewezen.
 
Op termijn worden defibrillatoren ongetwijfeld geïnstalleerd op allerlei openbare plaatsen, bij evenementen enz. Ze zullen even vanzelfsprekend worden als vandaag een brandblustoestel aan de muur. Maar een onmiddellijke aankoop door politiezone Neteland is zeker een efficiënte introductie van het toestel, kan sensibiliserend werken en zou snel leiden tot het onweerlegbare bewijs dat het apparaat mensenlevens redt.
Een defibrillator kost rond de 2000 EUR per stuk.
 
 
PS: Hoe werkt een defibrillator? Het volstaat om de 2 zelfklevende elektroden op de ontblote borst van het slachtoffer te bevestigen, waarna het toestel autonoom het hartritme analyseert. Sommige apparaten geven na die analyse Nederlandstalig gesproken instructies indien het noodzakelijk is om via een knop (een) stroomstoot/-stoten toe te dienen, andere toestellen doen dit zelfs volledig volautomatisch. De elektroden geven stroom af aan het hart, waarna het de kans krijgt om zelf weer de normale circulatie op te bouwen. Hart en hersenen lopen zo minder kans op definitieve beschadiging, levens worden gered.


Toegevoegd punt aan de politieraad Neteland van 14 maart '07, Guy Paulis








Reacties (0)
06-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weg met de zegelneverij
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Op 1 januari '07 is het "Wetboek der Zegelrechten" in België afgeschaft : hiermee kwamen de federale fiscale zegels aan hun eind.
 
Eindelijk, het systeem was immers nog door Napoleon ingesteld (op 3/11/1798!) en anno 2007 was het een sprekend voorbeeld van een "pestbelasting".
Want deze zegeltjes waren pure belastingen, die je als burger betaalde op akten, geschriften, attesten en documenten allerhande (bijv. uittreksels uit de burgerlijke stand, bouwvergunning, milieuvergunning, etc.)
Maar : met de federale afschaffing is slechts een eerste stap gezet. Want ook een gemeentebestuur als Herentals gebruikt het afleveren van administratieve stukken als voorwendsel om de inwoners extra te belasten, via de verplichte aankoop van gemeentezegels.
Daarom roep ik het Herentalse bestuur op om snel komaf te maken met deze archaïsche pestbelasting : schaf de gemeentelijke fiscale zegeltjes, die hele rompslomp definitief af.
 
Overigens zal de afschaffing mijns inziens uiteindelijk de stadskas meer opbrengen dan kosten, want de hele poespas is een enorme werkbelasting voor de gemeenteambtenaren (controleren of zegel nodig en aanwezig is, 's avonds kassa en inventaris maken enz. enz.). Dit afschaffen is administratieve vereenvoudiging, een win-winsituatie voor iedereen.
 
Op termijn durf ik persoonlijk dromen dat alle overheidsattesten, -akten en -documenten (bijv. rijbewijs, identiteitskaart, reispas, etc.) totaal kosteloos worden voor de burger; al die verplichtingen en over en weer geloop zijn voor de mensen al "belastend" genoeg.
Maar intussen zou de afschaffing van de gemeentelijke zegels al een mooie start zijn.

Toegevoegd punt
aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 6 maart '07, Guy Paulis




Reacties (0)
06-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parkeerkaart voor dringende hulpverlening
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Gemeentebesturen kunnen vanaf 1 februari '07 zelf kiezen aan welke doelgroepen zij een gemeentelijke parkeerkaart uitreiken (cf. bewonerskaarten).
(De bestaande regeling i.v.m. gehandicaptenparkeerkaarten blijft uiteraard ongewijzigd.)
Via het nieuwe koninklijk besluit en ministerieel besluit van de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (sp.a), kan dus ook de Stad Herentals werk maken om zo'n parkeerkaart uit te reiken aan huisartsen en andere medische hulpverleners.
De houders van zo'n parkeerkaart zijn dan vrijgesteld van betalend parkeren in de betalende zones én van het plaatsen van de parkeerschijf.
(Het oorspronkelijke idee om dokters toe te laten om bij dringende huisbezoeken te parkeren op een plaats waar het eigenlijk niet hoort, op voorwaarde dat ze niemand hinderen, werd afgewezen.)
 
In afwachting van krachtige oplossingen voor het nijpende parkeerprobleem in Herentals (elk voorstel om het acute parkingtekort positief aan te pakken, kan de komende zes jaar op m'n 100% steun rekenen!) moet deze nieuwe wettelijke oplossing dankbaar aangegrepen worden. Immers, eerstelijnswerkers in de gezondheidszorg kunnen bij dringend huisbezoek in een betalende- of schijfparkeerzone niet altijd inschatten hoe lang hun interventie zal duren, noch kunnen zij kostbare tijd verloren laten gaan door onrealistisch ver een vrij parkeerplekje te gaan zoeken...
Overigens wordt het gebied waarin zo'n parkeerkaart geldig is, in de toekomst best verruimd en gecoördineerd binnen politiezone Neteland; goede afspraken met de 5 gemeenten kunnen een uniforme regeling invoeren.
 
Ik stel voor om - als appreciatie voor de mensen die dagelijks hulp verlenen aan thuisblijvende, vaak hoogdringend en zwaar zorgbehoevende patiënten - onmiddellijk zo'n parkeerkaart te overhandigen.
Huisartsen, kinisetherapeuten, thuisverpleegkundigen lijken de logische doelgroep.
Uiteraard moet deze kaart kosteloos zijn; het kan toch niet de bedoeling zijn dat zorgverleners voor hun belangrijke maatschappelijke en medische dienstverlening financieel beboet worden!?
 
Vanzelfsprekend mag zo'n parkeerkaart geen vrijgeleide zijn om allerlei verkeersregels aan de laars te lappen en is ze strict verbonden met de beroepsuitoefening van de gebruiker (dus neen, niet voor de spreekwoordelijke shoppende doktersvrouw, niet voor zonen of dochters op stap) ... maar ik heb alle vertrouwen in de ernst en oprechtheid van het Herentalse medische korps én de correcte inschatting van de politieagenten.

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 6 februari '07, Guy Paulis





Reacties (0)
30-11--0001
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
KLM verlegt grenzen. De luchtvaartmaatschappij stapt in het project van de eveneens Nederlandse firma Space Experience Curacao (SXC), opgericht door Harry van Hulten uit Breda en zijn compagnon Ben Droste, beiden oud-luchtmachtofficieren. Die willen vanop Curaçao binnen 4 jaar ruimtereizen aanbieden met een Lynx-ruimtevaartuig, dat momenteel in de VS wordt gebouwd. KLM heeft ingeschreven op de eerste vijf vluchten en neemt ook onder meer de promotie en ticketverkoop op zich. De eerste testvlucht van SXC staat in mei volgend jaar gepland.




Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
KLM verlegt grenzen. De luchtvaartmaatschappij stapt in het project van de eveneens Nederlandse firma Space Experience Curacao (SXC), opgericht door Harry van Hulten uit Breda en zijn compagnon Ben Droste, beiden oud-luchtmachtofficieren. Die willen vanop Curaçao binnen 4 jaar ruimtereizen aanbieden met een Lynx-ruimtevaartuig, dat momenteel in de VS wordt gebouwd. KLM heeft ingeschreven op de eerste vijf vluchten en neemt ook onder meer de promotie en ticketverkoop op zich. De eerste testvlucht van SXC staat in mei volgend jaar gepland.




Reacties (0)
E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per maand
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 11--0001

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs