Guy PAULIS
Let's talk about ... FREEDOM !
Bezoek ook www.guypaulis.be
26-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandstraat
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Klopt het vermoeden dat de volledige afwerking van de heraanleg van de Zandstraat en omgeving Zandpoort pas plaatsvindt in de loop van de maand augustus ?
 
De laatste maanden werd door afgevaardigden én bestuurders van de Stad herhaaldelijk en overtuigd bevestigd dat op dinsdagavond 26 juni alles 100% kant en klaar zou zijn...
Sindsdien vernam ik niets over foute leveringen van materiaal of dergelijke, en gedurende de hele fase Zandstraat was er geen sprake van slechte weersomstandigheden (wel integendeel, de traditionele vries/verletdagen bleven uit).
Er werd ook steeds verzekerd dat de onderzoeks- en omgevingswerken rondom de Zandpoort geenszins extra werkdagen tot gevolg zouden hebben, dat alles op schema zat.
De stedelijke website voorziet trouwens het einde van de werken nog steeds 6 weken na aanvang van de 2e fase Zandstraat, nu dus.
 
De braderij zou op woensdagmiddag 27 juni feestelijk geopend kunnen worden, dat stond vast. Het zou een symboolmoment worden, om de buitenwereld te tonen dat het ergste heraanleg-leed nu in Herentals-centrum geleden is.
Een nieuwe, hoopgevende start na enkele moeilijke jaren. Geen dag te vroeg.
 
Maar : op het moment dat ik dit item toevoeg aan de gemeenteraadsagenda van volgende week dinsdag 20u, stel ik "op het terrein" vast dat de timing in de verste verte niet gehaald kan en zal worden !
Bovendien tasten omwonenden en middenstanders totaal in het duister omtrent de verdere voortgang van de werken en vooral over de timing daarvan.
Ook de bewoners en winkeliers uit de Magdalenastraat, Vaartstraat, Schoolstraat en Lierseweg zitten met véél vragen.
De ruime omgeving van de Zandpoort heeft helaas al maanden veel meer weg van een slordige, stoffige en soms modderige opslagplaats van allerlei bouwmateriaal en -materieel, dan van een aantrekkelijke winkelzone.
 
Valt voor de handelaars enkel de braderij in het water (dit staat nu vast), of kunnen de winkeliers van het getroffen stuk Zandstraat meteen de hele soldenperiode juli op hun buik schrijven ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 26 juni '07, Guy Paulis







Reacties (0)
13-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snelheidscontroles aankondigen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De federale politie kondigt sinds lang dagelijks een aantal snelheidscontroles via diverse media aan, onder het motto "sensibiliseren door informeren".
Vele Belgische lokale politiezones volgen dit voorbeeld; sommige kondigen zelfs regelmatig bijv. (brom)fiets-, lading- of alcoholcontroles aan.
Van politiezone Neteland merk ik nooit aankondigingen van snelheidscontroles. Niet via krant, radio, website,...
 
Het op voorhand openbaar maken van snelheidscontroles draagt nochtans bij tot bewustwording bij de weggebruiker om te letten op snelheid.
Aan elke repressieve actie zou ook een preventief luik gekoppeld moeten worden. Ook bij snelheidscontroles.
Door middel van repressieve actie (flitsen en PV's opmaken) wordt de objectieve pakkans verhoogd. Preventief kan hieraan een duidelijke aankondiging van de controle gelinkt worden.
 
Ik betreur dat sinds de invoering van het Verkeersboetefonds de neiging om te focussen op gemakkelijk en goedkoop vast te stellen verkeersovertredingen (zoals te hoge snelheid) eenzijdig door de overheid beloond wordt.
Het aankondigen van snelheidscontroles kan het bewijs leveren dat het echt gaat om het bevorderen van correct rijgedrag en verkeersveiligheid, en minder of niet om het vullen van de kas.
Een goede mix van repressieve én preventieve acties zal zeker sterk bijdragen aan de doelstelling om het aantal ongevallen in zone Neteland te doen dalen.

Toegevoegd punt aan de agenda van de politieraad Neteland van 13/6/'07, Guy Paulis


 



Reacties (0)
14-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Levens redden
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Meer dan 50% van de mensen die sterven aan een plotse hartstilstand, hadden nooit eerder last van symptomen die duidden op een hartziekte.
In België worden jaarlijks ruim 10000 mensen plotseling getroffen door hartstilstand en ernstige -ritmestoornissen.
 
Cijfers die doen nadenken. Want bij zo'n plotse hartcrisis kan alleen onmiddellijk ingrijpen een overlijden of levenslange schade voorkomen. Maar zelfs in een regio als Herentals met MUG en ambulanceservice bedraagt de interventietijd snel meer dan 10 minuten. Net die minuten zijn cruciaal, beslissen over leven of dood. Snelle reanimatie en het gebruik van een defibrillator vergroot het overlevingspercentage tot 50%.
Daarom stel ik voor om zonder uitstel defibrillatoren aan te kopen voor alle patrouillewagens van de politie van zone Neteland. Deze eerstelijnsinterventievoertuigen zijn vaak sneller ter plaatse dan ziekenwagens, zijn ook paraat bij allerlei evenementen en zijn dagdagelijks sowieso op ronde. Politiemensen kunnen door deze tijdswinst levens redden. Ze zijn overigens gewend om koelbloedig te reageren in crisissituaties.
Het unieke van zo'n defibrillator is dat wettelijk elke leek het toestel kan en mag bedienen; om schroom en angst te overwinnen is een korte training uiteraard aangewezen.
 
Op termijn worden defibrillatoren ongetwijfeld geïnstalleerd op allerlei openbare plaatsen, bij evenementen enz. Ze zullen even vanzelfsprekend worden als vandaag een brandblustoestel aan de muur. Maar een onmiddellijke aankoop door politiezone Neteland is zeker een efficiënte introductie van het toestel, kan sensibiliserend werken en zou snel leiden tot het onweerlegbare bewijs dat het apparaat mensenlevens redt.
Een defibrillator kost rond de 2000 EUR per stuk.
 
 
PS: Hoe werkt een defibrillator? Het volstaat om de 2 zelfklevende elektroden op de ontblote borst van het slachtoffer te bevestigen, waarna het toestel autonoom het hartritme analyseert. Sommige apparaten geven na die analyse Nederlandstalig gesproken instructies indien het noodzakelijk is om via een knop (een) stroomstoot/-stoten toe te dienen, andere toestellen doen dit zelfs volledig volautomatisch. De elektroden geven stroom af aan het hart, waarna het de kans krijgt om zelf weer de normale circulatie op te bouwen. Hart en hersenen lopen zo minder kans op definitieve beschadiging, levens worden gered.


Toegevoegd punt aan de politieraad Neteland van 14 maart '07, Guy Paulis








Reacties (0)
06-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weg met de zegelneverij
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Op 1 januari '07 is het "Wetboek der Zegelrechten" in België afgeschaft : hiermee kwamen de federale fiscale zegels aan hun eind.
 
Eindelijk, het systeem was immers nog door Napoleon ingesteld (op 3/11/1798!) en anno 2007 was het een sprekend voorbeeld van een "pestbelasting".
Want deze zegeltjes waren pure belastingen, die je als burger betaalde op akten, geschriften, attesten en documenten allerhande (bijv. uittreksels uit de burgerlijke stand, bouwvergunning, milieuvergunning, etc.)
Maar : met de federale afschaffing is slechts een eerste stap gezet. Want ook een gemeentebestuur als Herentals gebruikt het afleveren van administratieve stukken als voorwendsel om de inwoners extra te belasten, via de verplichte aankoop van gemeentezegels.
Daarom roep ik het Herentalse bestuur op om snel komaf te maken met deze archaïsche pestbelasting : schaf de gemeentelijke fiscale zegeltjes, die hele rompslomp definitief af.
 
Overigens zal de afschaffing mijns inziens uiteindelijk de stadskas meer opbrengen dan kosten, want de hele poespas is een enorme werkbelasting voor de gemeenteambtenaren (controleren of zegel nodig en aanwezig is, 's avonds kassa en inventaris maken enz. enz.). Dit afschaffen is administratieve vereenvoudiging, een win-winsituatie voor iedereen.
 
Op termijn durf ik persoonlijk dromen dat alle overheidsattesten, -akten en -documenten (bijv. rijbewijs, identiteitskaart, reispas, etc.) totaal kosteloos worden voor de burger; al die verplichtingen en over en weer geloop zijn voor de mensen al "belastend" genoeg.
Maar intussen zou de afschaffing van de gemeentelijke zegels al een mooie start zijn.

Toegevoegd punt
aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 6 maart '07, Guy Paulis




Reacties (0)
06-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parkeerkaart voor dringende hulpverlening
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Gemeentebesturen kunnen vanaf 1 februari '07 zelf kiezen aan welke doelgroepen zij een gemeentelijke parkeerkaart uitreiken (cf. bewonerskaarten).
(De bestaande regeling i.v.m. gehandicaptenparkeerkaarten blijft uiteraard ongewijzigd.)
Via het nieuwe koninklijk besluit en ministerieel besluit van de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (sp.a), kan dus ook de Stad Herentals werk maken om zo'n parkeerkaart uit te reiken aan huisartsen en andere medische hulpverleners.
De houders van zo'n parkeerkaart zijn dan vrijgesteld van betalend parkeren in de betalende zones én van het plaatsen van de parkeerschijf.
(Het oorspronkelijke idee om dokters toe te laten om bij dringende huisbezoeken te parkeren op een plaats waar het eigenlijk niet hoort, op voorwaarde dat ze niemand hinderen, werd afgewezen.)
 
In afwachting van krachtige oplossingen voor het nijpende parkeerprobleem in Herentals (elk voorstel om het acute parkingtekort positief aan te pakken, kan de komende zes jaar op m'n 100% steun rekenen!) moet deze nieuwe wettelijke oplossing dankbaar aangegrepen worden. Immers, eerstelijnswerkers in de gezondheidszorg kunnen bij dringend huisbezoek in een betalende- of schijfparkeerzone niet altijd inschatten hoe lang hun interventie zal duren, noch kunnen zij kostbare tijd verloren laten gaan door onrealistisch ver een vrij parkeerplekje te gaan zoeken...
Overigens wordt het gebied waarin zo'n parkeerkaart geldig is, in de toekomst best verruimd en gecoördineerd binnen politiezone Neteland; goede afspraken met de 5 gemeenten kunnen een uniforme regeling invoeren.
 
Ik stel voor om - als appreciatie voor de mensen die dagelijks hulp verlenen aan thuisblijvende, vaak hoogdringend en zwaar zorgbehoevende patiënten - onmiddellijk zo'n parkeerkaart te overhandigen.
Huisartsen, kinisetherapeuten, thuisverpleegkundigen lijken de logische doelgroep.
Uiteraard moet deze kaart kosteloos zijn; het kan toch niet de bedoeling zijn dat zorgverleners voor hun belangrijke maatschappelijke en medische dienstverlening financieel beboet worden!?
 
Vanzelfsprekend mag zo'n parkeerkaart geen vrijgeleide zijn om allerlei verkeersregels aan de laars te lappen en is ze strict verbonden met de beroepsuitoefening van de gebruiker (dus neen, niet voor de spreekwoordelijke shoppende doktersvrouw, niet voor zonen of dochters op stap) ... maar ik heb alle vertrouwen in de ernst en oprechtheid van het Herentalse medische korps én de correcte inschatting van de politieagenten.

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 6 februari '07, Guy Paulis





Reacties (0)
30-11--0001
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
KLM verlegt grenzen. De luchtvaartmaatschappij stapt in het project van de eveneens Nederlandse firma Space Experience Curacao (SXC), opgericht door Harry van Hulten uit Breda en zijn compagnon Ben Droste, beiden oud-luchtmachtofficieren. Die willen vanop Curaçao binnen 4 jaar ruimtereizen aanbieden met een Lynx-ruimtevaartuig, dat momenteel in de VS wordt gebouwd. KLM heeft ingeschreven op de eerste vijf vluchten en neemt ook onder meer de promotie en ticketverkoop op zich. De eerste testvlucht van SXC staat in mei volgend jaar gepland.




Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
KLM verlegt grenzen. De luchtvaartmaatschappij stapt in het project van de eveneens Nederlandse firma Space Experience Curacao (SXC), opgericht door Harry van Hulten uit Breda en zijn compagnon Ben Droste, beiden oud-luchtmachtofficieren. Die willen vanop Curaçao binnen 4 jaar ruimtereizen aanbieden met een Lynx-ruimtevaartuig, dat momenteel in de VS wordt gebouwd. KLM heeft ingeschreven op de eerste vijf vluchten en neemt ook onder meer de promotie en ticketverkoop op zich. De eerste testvlucht van SXC staat in mei volgend jaar gepland.




Reacties (0)
E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per maand
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 11--0001

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs