Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Laatste commentaren
Een interessant adres?
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Griekse Wijsheid
Herakleitos -
Het kwaad heeft een functie, het gromt tegen de onverschillige wereld, die daardoor het Goede moet formuleren en zich moet aangorden tot de strijd, de vader van alle dingen.
Freelance.nl deze blog is de marktplaats van Nederland! Met meer dan 235.000 gebruikers en 17.000 (en groeiend aantal) bezoeken per dag de grootste website voor zelfstandige ZZP-ers/ondernemers en werkzoekenden.. Plaats Uw Profiel /bedrijf>>
RSS Freelancemarkt Service
RSS Feeds
RSS (Really Simple Syndication) biedt een gemakkelijke manier om snel en gericht op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, ontwikkelingen en/of nieuwe opdrachten wanneer deze beschikbaar komt.
Freelancemarkt biedt RSS-feeds aan van een groot aantal onderdelen van de website. Er zijn feeds van het laatste ZZP nieuws, ZZP opdrachten etc.
Wanneer u zich voor een RSS Feed aanmeldt, krijgt u automatisch de samenvattingen van de berichten over onderwerpen die u interesseren.
Hoe gebruikt u RSS Feeds
RSS Feeds kunt u heel eenvoudig activeren door te klikken op het RSS-icoontje. Zijn er wijzigingen op de pagina waarvan u de RSS Feed hebt geactiveerd, dan ontvangt u automatisch via een RSS Feed daarvan bericht.
Handig!
Met RSS Feeds kunt u dus direct en zonder uw email adres op te geven, zien of er nieuwe informatie op deze blog of bjj de RSS- dienst van Uw keuze zijn verschenen!
Is er een verband tussen Wilders' woorden en de retorica van het Derde Rijk?
Geert Wilders Boeken Nieuws
Geert Wilders in debat over de framing en reframing van een politieke boodschap
Geert Wilders domineert nu al een aantal jaren het politieke debat. Zijn tegenstanders uit het midden lijken nauwelijks vat op hem te krijgen. In dit essay analyseert Hans de Bruijn de wijze waarop Wilders het debat voert. Hij bespreekt de frames die Geert Wilders hanteert en laat zien wat de intelligentie van deze frames is. Opponenten die zich in Wilders frames laten lokken, staan eigenlijk al bij voorbaat op achterstand.
De woorden van Wilders en hoe ze werken Een succesvol politicus is een succesvol taalgebruiker. Hoe zit dat met de taal van Geert Wilders, die de PVV in een paar jaar tijd tot (virtueel) de grootste partij van Nederland praatte? Wat is zijn geheim? In De woorden van Wilders & hoe ze werken ontmoet de scherpste chroniqueur van ons Nederlands, Jan Kuitenbrouwer, de slimste taal-gebruiker van het Binnenhof. Kuitenbrouwer legt Wilders' taalgebruik onder de loep en komt tot frappante conclusies.
Over 'haathutten', 'islamisering', 'Rabat aan de Rijn', 'Anatolisch korfballen' en het 'Kalifaat van de Multicul'.
Waarom was de 'kopvoddentaks' toch niet zo'n goed idee?
Is er een verband tussen Wilders' woorden en de retorica van het Derde Rijk?
Is Wilders de Nederlandse Obama? En Saartje uit Swiebertje, wat heeft die ermee te maken?
Op al die vragen geeft Jan Kuitenbrouwer in dit boek een even verhelderend als humoristisch antwoord. Recensie(s) NBD|Biblion recensie De uitingen van PVV-leider Geert Wilders (geboren in 1963) blijven voorwerp van studie. Na de publikatie 'Dossier Wilders' (2010)* waarin uitspraken van deze politicus verzameld zijn, staat in deze uitgave zijn taalgebruik centraal.
Jan Kuitenbrouwer, die vanaf het begin van de jaren tachtig over taal schrijft en grote bekendheid kreeg met de megaseller 'Turbo-taal' (1987), verrichtte onderzoek hierna. Sinds Wilders in 2004 de VVD verliet, ontwikkelde hij als leider van de PVV een eigen taalgebruik waarin hij zich van andere politici onderscheidt. Aspecten zoals toon, stijl en het inspelen op emoties krijgen veel aandacht.
Ook de moderne techniek van 'framing the debate', door een bepaalde woordkeus een debat naar je hand zetten, wordt uitvoerig besproken. Als laatste volgt een alfabetisch gerangschikt lexicon van woorden en begrippen waarvan Wilders zich bedient.
De lezer krijgt niet alleen indrukken van de visie van de PVV-leider op de huidige problematiek van Nederland, maar hij kan met dit boek ook zijn inzicht in taalkundige verschijnselen zoals metaforen, anaforen en parallellismen, vergroten aan de hand van het taalgebruik van Wilders. Voor politiek en taalkundig geinteresseerde lezers biedt dit zeer leesbare boek waarin de humor ook niet ontbreekt, veel informatie.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Geert Wilders Nieuws Tags:Is er een verband tussen Wilders' woorden en de retorica van het Derde Rijk?
L'Alliance FFL * 2011 année internationale de la vérité sur l?islam Sat, 01 Jan 2011 13:43:24 +0000 A * L?Alliance dit stop à la charia Mon, 14 Jun 2010 12:55:10 +0000 A
May I ask you to be silent for ten seconds? Just be silent and listen. Ten seconds. And listen... What we hear are the sounds of life in the greatest city on earth. No place in the world, no place in human history, is as richly varied and vibrant and dynamic as New York City. You hear the cars, you hear the people, you hear them rushing to their various destinations, you hear the sounds of business and of pleasure, you hear the cheers, you hear the cries, the buzzing sounds of human activity. And that is how it should be. Always.
Now close your eyes - I know it's a beautiful day, but close your eyes. I have been told that this day nine years ago was just such a beautiful day -- and remember, or try to remember, or try to imagine the sounds which were heard here on this spot under this same blue sky exactly nine years ago. The sound of shock, the sound of destruction, the sound of panic, the sound of pain, the sound of terror.
Did New York deserve this? Did America deserve this? Did the West deserve this? What, my friends, would you say to people who argue that New York, that America, that the West had itself to blame for those horrible sounds? There are people in this city who argue this. And they are angry because we are gathered here today to commemorate, to make a stand, to draw the line.
My friends, I have come from the other side of the Atlantic to share your grief for those who died here nine years ago.I have not forgotten how I felt that day. The scenes are imprinted on my soul, as they are on yours. But our hearts were not broken in the same way as the hearts of the relatives and friends of those who lost their lives here. Many relatives of the victims are here in our midst today. I wish to take this opportunity to express my deepest and most heartfelt condolences to them and to all of the people of New York and America.
Have you forgotten how it felt that day? To see your homeland under fire And her people blown away Have you forgotten when those towers fell? We had neighbors still inside going thru a living hell
Worley's response is our response: No, we will NEVER forget. We are here today because we have not forgotten all the loved ones that were lost and those left to carry on. And neither has the world. When the forces of Jihad attacked New York, they attacked the world.
Among those lost were people from 55 nations, people of every religion and every persuasion. No place on earth had a more multi-ethnic, multi-racial, and multi-lingual workforce than New York's proud towers. That is exactly why they were targeted. They constituted an insult to those who hold that there can be no peaceful cooperation among people and nations without submission to Sharia; to those who wish to impose the legal system of Islam on the rest of us. But New York and Sharia are incompatible.
New York stands for freedom, openness and tolerance. New York's Mayor recently said that New York is "rooted in Dutch tolerance". Those are true words. New York is not intolerant. How can it be? New York is open to the world. Suppose New York were intolerant. Suppose it only allowed people of one persuasion within its walls. Then it would be like Mecca, a city without freedom. Whatever your religion, persuasion or gender is, in New York you will find a home. In Mecca, if your religion isn't Islam, you are not welcome.
Imam Feisal Abdul Rauf claims the right to build a mosque, a house of Sharia here - on this hallowed ground. But, friends, I have not forgotten and neither have you. That is why we are here today. To draw the line. Here, on this sacred spot. We are here in the spirit of America's founding fathers. We are here in the spirit of freedom. We are here in the spirit of Abraham Lincoln, the President who freed the slaves. President Lincoln said: "Those who deny freedom to others, deserve it not for themselves." These words are the key to our survival. The tolerance that is crucial to our freedom requires a line of defense.
Mayor Bloomberg uses tolerance as an argument to allow Imam Rauf and his sponsors to build their so-called Cordoba Mosque. Mayor Bloomberg forgets, however, that openness cannot be open-ended. A tolerant society is not a suicidal society. It must defend itself against the powers of darkness, the force of hatred and the blight of ignorance. It cannot tolerate the intolerant - and survive. This means that we must not give a free hand to those who want to subjugate us. An overwhelming majority of Americans is opposed to building this mosque. So is an overwhelming majority everywhere in the non-Islamic world. Because we all realize what is at stake here. We know what this so-called Cordoba mosque really means.
Imam Rauf maintains that American secular law and Sharia law are based on the same principles. He refuses to condemn terrorists because he says terrorism is "a very complex question". He says America is "an accessory to the crime that happened on 9/11." "In fact," he literally said, "in the most direct sense, Osama bin Laden is made in the USA."He also says that "terrorism will only end when the West acknowledges the harm it has done to Muslims."
That is why this man should not play the game he has in mind here in Manhattan. His "Blame the West, Blame America"-message is an insult. Americans - and by extension, all of us whose civilization was also attacked on 9/11/2001 - are not to blame for what happened here nine years ago today.
Osama bin Laden is not made in the USA. The West never "harmed" Islam before it harmed us. Most Americans do not want this so-called Cordoba Mosque to be built here. They understand that it is both a provocation and a humiliation. They understand the triumphant narrative of a mosque named after the Great Mosque of Cordoba which was constructed where a Christian cathedral stood before the land was conquered by Islam.
An overwhelming majority of Americans is opposed to building an Islamic cultural center close to Ground Zero. There is no lack of mosques in New York. There are dozens of buildings in which Muslims can pray. It isn't about a lack of space for prayers. It's about the symbolic meaning.
We who have come to speak today, object to this mosque project because its promoter and his wealthy sponsors have never suggested building a center to promote tolerance and interfaith understanding where it is really needed: In Mecca - a town where non-Muslims are not even allowed to enter, let alone build churches, synagogues, temples or community centers. So why should we do that?
Ordinary Americans object to the mosque project because currently no fewer than ten major multi-million dollar mosque projects are being planned in the United States as well as dozens in Europe, while not a single church is allowed in the kingdom of Saudi Arabia,while Jews are not even allowed to move their lips in prayer on the Temple Mount in Jerusalem,while the oldest Christians in the world, the Copts, are not free to renovate their churches, let alone to build one in Egypt.
My friends, that is why we are here today. What happens in New York must be seen in the perspective of the world. The events nine years ago made an enormous impact everywhere. Most people shared your pain, but, unfortunately, some did not. Nine years ago, when the news of the terrible atrocity in New York reached Europe, Muslim youths danced in the streets.
In a poll, two thirds of the Muslim immigrants in the Netherlands expressed partial or full understanding for the 9/11 terrorists.If a mosque were built here on Ground Zero such people would feel triumphant. But we, we will not betray those who died on 9/11. For their sakes we cannot tolerate a mosque on or near Ground Zero. For their sakes loud and clear we say: No mosque here! For their sakes, we must draw the line. So that New York, rooted in Dutch tolerance, will never become New Mecca.
But, let us also express our gratitude for the heroes of 9/11, those who went down in that Pennsylvania field, those who were standing freedom's watch at the Pentagon, and those who were here in New York nine years ago to risk and lose their lives for the victims. Friends, in honor of these victims, these heroes and their families, I believe that the words of Ronald Reagan, spoken in Normandy on the 40th anniversary of D-Day, resonate with new purpose on this hallowed spot.
President Reagan said: "We will always remember. We will always be proud. We will always be prepared, so we may always be free." And, we, too, will always remember the victims of 9/11 and their loved ones who were left behind;We, too, will always be proud of the heroes;We will always defend liberty, democracy and human dignity;In the name of freedom: No mosque here!
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Geert Wilders toespraak in New York 11-09 Tags:Geert Wilders toespraak in New York 11-09
Dominee Gremdaat? :: Beledigen Zijn die mensen die zo gauw beledigd zijn wel zo zuiver op de graat, of is er misschien een steekje los. Deugen ze eigenlijk wel?
Centrale vraag: "Zijn die mensen die zo gauw beledigd zijn wel zo zuiver op de graat, of is er misschien een steekje los. Deugen ze eigenlijk wel?" Bron: Geen Stijl
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Dominee Gremdaat? Tags:Zijn die mensen die zo gauw beledigd zijn wel zo zuiver op de graat, of is er misschien een steekje los. Deugen ze eigenlijk wel?
Het s niet juist dat politici en journalisten de term "Marokkaanse Jongeren" gebruikt alsof alle Marokkaanse jongeren lastig zijn en voor problemen zorgen... , maar niet ontkend mag worden dat er wel degelijk problemen in wijken en steden zijn maar alweer word een bevolkingsgroep en wel de Marokkaanse Gemeenschap over een kam gescheerd en dat is nu precies wat we niet moeten doen want dat is discriminatie, want het gaat om een relatief kleine groep jongeren. Laten we in plaats van een bevolkingsgroep te discrimineren liever kijken naar oplossingen zoals een betere begeleiding en inburgering, scholing en het scheppen van werkgelegenheid voor de mensen die vaak kansloos aan de kant staan, maar ook een betere wetshandhaving waarbij iedereen ongeacht zijn huidskleur, status of afkomst in het geval van geweldpleging en of andere delicten, harder word aangepakt dan met een lichte taakstraf of vermaning, om de kans op herhaling zo goed als het kan te beperken en de leefbaarheid in de wijken dmv een rechtvaardige wetshandhaving te waarborgen. Nederland heeft geen behoefte en geen boodschap aan salon socialisten en nep democraten die de ogen sluiten voor de zorgen en noden van de burgers zoals de heren politici van de voormalige regering Balkenende en die van Wim Kok,want deze politici en zakkenvullers hebben de problemen alleen maar verergerd door niets te ondernemen en alles klakkeloos toe te laten en de grote zorgen van de mensen te verdoezelen en te ontkennen. Daarom is het belangrijk dat Politici de zorgen van de burgers mbt leefbaarheid en veiligheid eerlijk benoemen en met een effectief beleid komen waarmee alle landgenoten,van welke nationaliteit, status , sexe of afkomst dan ook, zonder te discrimineren recht word gedaan.
Anti-racism day() Mon, 21 Mar 2011 00:00:00 GMT The UN human rights chief calls for solidarity with people of African descent and for long-overdue remedies to address their plight and aspirations, their rights to a life in dignity and prosperity.
A roadmap for full equality() Mon, 21 Mar 2011 00:00:00 GMT Recognition, Justice and Development: statement by a group of UN independent experts to mark the International Day for the Elimination of Racial Discrimination.
Alarm on East Jerusalem() Mon, 21 Mar 2011 00:00:00 GMT Special Rapporteur on the occupied Palestinian territories Richard Falk sounds the alarm on ?the intensifying deterioration of human rights in occupied East Jerusalem.?
Crackdown in Yemen() Fri, 18 Mar 2011 00:00:00 GMT Three UN independent human rights experts urge the Yemeni Government to stop the excessive use of force as a means to end ongoing protests.
M�xico / Desapariciones() Mon, 21 Mar 2011 00:00:00 GMT Grupo de expertos de las Naciones Unidas estudia m�s de 200 casos de desapariciones forzadas durante su sesi�n e inicia misi�n oficial a M�xico.
Anti-racism day() Mon, 21 Mar 2011 00:00:00 GMT The UN human rights chief calls for solidarity with people of African descent and for long-overdue remedies to address their plight and aspirations, their rights to a life in dignity and prosperity.
A roadmap for full equality() Mon, 21 Mar 2011 00:00:00 GMT Recognition, Justice and Development: statement by a group of UN independent experts to mark the International Day for the Elimination of Racial Discrimination.
Alarm on East Jerusalem() Mon, 21 Mar 2011 00:00:00 GMT Special Rapporteur on the occupied Palestinian territories Richard Falk sounds the alarm on “the intensifying deterioration of human rights in occupied East Jerusalem.”
Crackdown in Yemen() Fri, 18 Mar 2011 00:00:00 GMT Three UN independent human rights experts urge the Yemeni Government to stop the excessive use of force as a means to end ongoing protests.
Enforced Disappearances() Mon, 21 Mar 2011 00:00:00 GMT UN Working Group on Enforced or Involuntary Disappearances studied over 200 new cases during a session in Mexico, 11 of them under its urgent action procedure.
De universele verklaring van de rechten van de mens
De universele verklaring van de rechten van de mens
United Nations Department of Public Information, NY
DE UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS
Preambule
Overwegende, dat erkenning van de inherente waardigheid en van de gelijke en onvervreemdbare rechten van alle leden van de mensengemeenschap grondslag is voor de vrijheid, gerechtigheid en vrede in de wereld;
Overwegende, dat terzijdestelling van en minachting voor de rechten van de mens geleid hebben tot barbaarse handelingen, die het geweten van de mensheid geweld hebben aangedaan en dat de komst van een wereld, waarin de mensen vrijheid van meningsuiting en geloof zullen genieten, en vrij zullen zijn van vrees en gebrek, is verkondigd als het hoogste ideaal van iedere mens;
Overwegende, dat het van het grootste belang is, dat de rechten van de mens beschermd worden door de suprematie van het recht, opdat de mens niet gedwongen worde om in laatste instantie zijn toevlucht te nemen tot opstand tegen tyrannie en onderdrukking;
Overwegende, dat het van het grootste belang is om de ontwikkeling van vriendschappelijke betrekkingen tussen de naties te bevorderen;
Overwegende, dat de volkeren van de Verenigde Naties in het Handvest hun vertrouwen in de fundamentele rechten van de mens, in de waardigheid en de waarde van de mens en in de gelijke rechten van mannen en vrouwen opnieuw hebben bevestigd, en besloten hebben om sociale vooruitgang en een hogere levensstandaard in groter vrijheid te bevorderen;
Overwegende, dat de Staten, welke Lid zijn van de Verenigde Naties, zich plechtig verbonden hebben om, in samenwerking met de Organisatie van de Verenigde Naties, overal de eerbied voor en inachtneming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden te bevorderen;
Overwegende, dat het van het grootste belang is voor de volledige nakoming van deze verbintenis, dat een ieder begrip hebbe voor deze rechten en vrijheden;
Op grond daarvan proclameert de Algemene Vergadering deze Universele Verklaring van de Rechten van de Mens als het gemeenschappelijk door alle volkeren en alle naties te bereiken ideaal, opdat ieder individu en elk orgaan van de gemeenschap, met deze verklaring voortdurend voor ogen, er naar zal streven door onderwijs en opvoeding de eerbied voor deze rechten en vrijheden te bevorderen, en door vooruitstrevende maatregelen, op nationaal en internationaal terrein, deze rechten algemeen en daadwerkelijk te doen erkennen en toepassen, zowel onder de volkeren van Staten die Lid van de Verenigde Naties zijn, zelf, als onder de volkeren van gebieden, die onder hun jurisdictie staan: Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Artikel 2
Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status.
Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, dan wel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat. Artikel 3
Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon. Artikel 4
Niemand zal in slavernij of horigheid gehouden worden. Slavernij en slavenhandel in iedere vorm zijn verboden. Artikel 5
Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan een wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing. Artikel 6
Een ieder heeft, waar hij zich ook bevindt, het recht als persoon erkend te worden voor de wet. Artikel 7
Allen zijn gelijk voor de wet en hebben zonder onderscheid aanspraak op gelijke bescherming door de wet. Allen hebben aanspraak op gelijke bescherming tegen iedere achterstelling in strijd met deze Verklaring en tegen iedere ophitsing tot een dergelijke achterstelling. Artikel 8
Een ieder heeft recht op daadwerkelijke rechtshulp van bevoegde nationale rechterlijke instanties tegen handelingen, welke in strijd zijn met de grondrechten hem toegekend bij Grondwet of wet. Artikel 9
Niemand zal onderworpen worden aan willekeurige arrestatie, detentie of verbanning. Artikel 10
Een ieder heeft, in volle gelijkheid, recht op een eerlijke en openbare behandeling van zijn zaak door een onafhankelijke en onpartijdige rechterlijke instantie bij het vaststellen van zijn rechten en verplichtingen en bij het bepalen van de gegrondheid van een tegen hem ingestelde strafvervolging. Artikel 11
1. Een ieder, die wegens een strafbaar feit wordt vervolgd, heeft er recht op voor onschuldig gehouden te worden, totdat zijn schuld krachtens de wet bewezen wordt in een openbare rechtszitting, waarbij hem alle waarborgen, nodig voor zijn verdediging, zijn toegekend. 2. Niemand zal voor schuldig gehouden worden aan enig strafrechtelijk vergrijp op grond van enige handeling of enig verzuim, welke naar nationaal of internationaal recht geen strafrechtelijk vergrijp betekenden op het tijdstip, waarop de handeling of het verzuim begaan werd. Evenmin zal een zwaardere straf worden opgelegd dan die, welke ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was.
Artikel 12
Niemand zal onderworpen worden aan willekeurige inmenging in zijn persoonlijke aangelegenheden, in zijn gezin, zijn tehuis of zijn briefwisseling, noch aan enige aantasting van zijn eer of goede naam. Tegen een dergelijke inmenging of aantasting heeft een ieder recht op bescherming door de wet. Artikel 13
1. Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat. 2. Een ieder heeft het recht welk land ook, met inbegrip van het zijne, te verlaten en naar zijn land terug te keren.
Artikel 14
1. Een ieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging. 2. Op dit recht kan geen beroep worden gedaan ingeval van strafvervolgingen wegens misdrijven van niet-politieke aard of handelingen in strijd met de doeleinden en beginselen van de Verenigde Naties.
Artikel 15
1. Een ieder heeft het recht op een nationaliteit. 2. Aan niemand mag willekeurig zijn nationaliteit worden ontnomen, noch het recht worden ontzegd om van nationaliteit te veranderen.
Artikel 16
1. Zonder enige beperking op grond van ras, nationaliteit of godsdienst, hebben mannen en vrouwen van huwbare leeftijd het recht om te huwen en een gezin te stichten. Zij hebben gelijke rechten wat het huwelijk betreft, tijdens het huwelijk en bij de ontbinding ervan. 2. Een huwelijk kan slechts worden gesloten met de vrije en volledige toestemming van de aanstaande echtgenoten. 3. Het gezin is de natuurlijke en fundamentele groepseenheid van de maatschappij en heeft recht op bescherming door de maatschappij en de Staat.
Artikel 17
1. Een ieder heeft recht op eigendom, hetzij alleen, hetzij tezamen met anderen. 2. Niemand mag willekeurig van zijn eigendom worden beroofd.
Artikel 18
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften. Artikel 19
Een ieder heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid om zonder inmenging een mening te koesteren en om door alle middelen en ongeacht grenzen inlichtingen en denkbeelden op te sporen, te ontvangen en door te geven. Artikel 20
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vereniging en vergadering. 2. Niemand mag worden gedwongen om tot een vereniging te behoren.
Artikel 21
1. Een ieder heeft het recht om deel te nemen aan het bestuur van zijn land, rechtstreeks of door middel van vrij gekozen vertegenwoordigers. 2. Een ieder heeft het recht om op voet van gelijkheid te worden toegelaten tot de overheidsdiensten van zijn land. 3. De wil van het volk zal de grondslag zijn van het gezag van de Regering; deze wil zal tot uiting komen in periodieke en eerlijke verkiezingen, die gehouden zullen worden krachtens algemeen en gelijkwaardig kiesrecht en bij geheime stemmingen of volgens een procedure, die evenzeer de vrijheid van de stemmen verzekert.
Artikel 22
Een ieder heeft als lid van de gemeenschap recht op maatschappelijke zekerheid en heeft er aanspraak op, dat door middel van nationale inspanning en internationale samenwerking, en overeenkomstig de organisatie en de hulpbronnen van de betreffende Staat, de economische, sociale en culturele rechten, die onmisbaar zijn voor zijn waardigheid en voor de vrije ontplooiing van zijn persoonlijkheid, verwezenlijkt worden. Artikel 23
1. Een ieder heeft recht op arbeid, op vrije keuze van beroep, op rechtmatige en gunstige arbeidsvoorwaarden en op bescherming tegen werkloosheid. 2. Een ieder, zonder enige achterstelling, heeft recht op gelijk loon voor gelijke arbeid. 3. Een ieder, die arbeid verricht, heeft recht op een rechtvaardige en gunstige beloning, welke hem en zijn gezin een menswaardig bestaan verzekert, welke beloning zo nodig met andere middelen van sociale bescherming zal worden aangevuld. 4. Een ieder heeft het recht om vakverenigingen op te richten en zich daarbij aan te sluiten ter bescherming van zijn belangen.
Artikel 24
Een ieder heeft recht op rust en op eigen vrije tijd, met inbegrip van een redelijke beperking van de arbeidstijd, en op periodieke vakanties met behoud van loon. Artikel 25
1. Een ieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil. 2. Moeder en kind hebben recht op bijzondere zorg en bijstand. Alle kinderen, al dan niet wettig, zullen dezelfde sociale bescherming genieten.
Artikel 26
1. Een ieder heeft recht op onderwijs; het onderwijs zal kosteloos zijn, althans wat het lager en basisonderwijs betreft. Het lager onderwijs zal verplicht zijn. Ambachtsonderwijs en beroepsopleiding zullen algemeen beschikbaar worden gesteld. Hoger onderwijs zal openstaan voor een ieder, die daartoe de begaafdheid bezit. 2. Het onderwijs zal gericht zijn op de volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid en op de versterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het zal het begrip, de verdraagzaamheid en de vriendschap onder alle naties, rassen of godsdienstige groepen bevorderen en het zal de werkzaamheden van de Verenigde Naties voor de handhaving van de vrede steunen. 3. Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen, welke aan hun kinderen zal worden gegeven.
Artikel 27
1. Een ieder heeft het recht om vrijelijk deel te nemen aan het culturele leven van de gemeenschap, om te genieten van kunst en om deel te hebben aan wetenschappelijke vooruitgang en de vruchten daarvan. 2. Een ieder heeft het recht op de bescherming van de geestelijke en materiële belangen, voortspruitende uit een wetenschappelijk, letterkundig of artistiek werk, dat hij heeft voortgebracht.
Artikel 28
Een ieder heeft recht op het bestaan van een zodanige maatschappelijke en internationale orde, dat de rechten en vrijheden, in deze Verklaring genoemd, daarin ten volle kunnen worden verwezenlijkt. Artikel 29
1. Een ieder heeft plichten jegens de gemeenschap, zonder welke de vrije en volledige ontplooiing van zijn persoonlijkheid niet mogelijk is. 2. In de uitoefening van zijn rechten en vrijheden zal een ieder slechts onderworpen zijn aan die beperkingen, welke bij de wet zijn vastgesteld en wel uitsluitend ter verzekering van de onmisbare erkenning en eerbiediging van de rechten en vrijheden van anderen en om te voldoen aan de gerechtvaardigde eisen van de moraliteit, de openbare orde en het algemeen welzijn in een democratische gemeenschap. 3. Deze rechten en vrijheden mogen in geen geval worden uitgeoefend in strijd met de doeleinden en beginselen van de Verenigde Naties.
Artikel 30
Geen bepaling in deze Verklaring zal zodanig mogen worden uitgelegd, dat welke Staat, groep of persoon dan ook, daaraan enig recht kan ontlenen om iets te ondernemen of handelingen van welke aard ook te verrichten, die vernietiging van een van de rechten en vrijheden, in deze Verklaring genoemd, ten doel hebben.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:De universele verklaring van de rechten van de mens Tags:De universele verklaring van de rechten van de mens