Inhoud blog
  • 919 Foto's erfgoedmeise
  • 918 Gids van Vlaanderen
  • 916 Verzamelingen
  • 920 Pers. archief Meise na 1945
  • 087 Roothuisje Plantentuin
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    erfgoedmeise
    Sib
    28-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.524 Het werk van Jan Wellens

    524 Het werk van Jan Wellens

    Logo oude beiaard

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.523 Schilderijen Jan Beekman

    523 Schilderijen van Jan Beekman

    403

    Chiroheem Meise : "God is liefde"

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.522 Het werk van Edwin Ganz

    522 Het werk van Edwin Ganz

    404

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.521 Haiku's

    521 Haiku’s

    Kinderbeiaardiers
    spelen op zwaar klavier
    van grote mensen

    De wekkering zet
    beiaarden in kleur en klank
    holle slagen luid

    De oude beiaard
    als monument speelt niet meer
    ondanks instructies

    Zevenenveertig
    klokken waren er reeds toen
    nu acht verdwenen

    Beiaardcomité
    samen op het podium
    Cultuurlaureaat

    De beiaardvrienden
    zorgen voor oude beiaard
    en meer concerten

    Wie stal 8 klokken ?
    Wekkering en het klavier ?
    Wanneer speelt hij weer ?

    Klokken van de dood
    beieren over het dorp
    uitgeademd leed

    Acht torenklokken
    luiden luid in harmonie
    om vliegtuiglawaai

    Klokken klankenspel
    Van boven uit de toren
    Diamantenworp

    Oude wekkering
    metalen stukjes leiden
    klanken tot patroon

    Vuisten kloppen hard
    de beiaardier tovert klank
    voeten stampen wild

    De regen druppelt
    parels van hemelse klank
    uit onze beiaard

    De oude toren
    blijft mij lokken met zangen
    van bronzen klokken

    De beiaardier speelt.
    Klokkenklanken dalen neer.
    De klokken zingen.

    De stoeiende vlucht
    van tuimelende klanken
    gestrooid over ’t dorp.

    Plots speelt de beiaard
    om nog één keer voor velen
    mijn jeugd te delen.

    Langs het open raam
    kruipen de beiaardklanken
    in mijn huiskamer.

    De beiaardklanken
    dansen van alle daken
    lichte kunst voorbij.

    Via toetsaanslag
    tovert hij klankenregen
    van klokken neder.    

    Als klokken luiden
    krijgen alle engelen
    hun ranke vleugels

    Jef De Cuyper

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.520 Beiaardgedichten

    520 Beiaardgedichten

    Lettens Jef

    en Polinus, gij die klok klepel
    deed rammelen om het meest.
    Hier is ‘t vandaag met vork en lepel,
    ter uwer ere feest.

    Polinus (Leemans ) was de klokkenluider van Meise

    Rottiers Jef

    Voor arm en rijk, voor jong en oud,
    Voor allen die bestaan;
    Van ‘s morgens vroeg, doorheen de nacht,
    Zijn wij het uur,                     En slaan

    Ter kerke roepen wij de schaar,
    Godvruchtig door en door;
    En over straten, pleinen, velden,
    Is ‘t luiden dan,                      Sonoor

    Verliezen wij een ware vriend,
    - zo zeldzaam hier beneen –
    Wiens heengaan diep ons harte grieft,
    Dan treuren wij                      Meteen

    Nu naakt de zon de westerkim
    En gaat het al ter rust;
    Het woud verstomt, de avond valt ...
    Dan zingen wij                       Vol lust

    Vertaling van Bell moods van Kamiel Lefèvre, de Vlaamse beiaardier in New-York

    Herman Boon pr.

    Hij slaat zijn vaste vuisten warm
    en spant van elke toon de worp.
    Hij weet zich diep aan handen arm
    in d’ hoogste kamer van ons dorp.

    Maar als zijn lied naar d’ aarde sneeuwt
    en smelt in ‘t zoelen van de wind,
    en menig heimwee opengeeuwt
    zoals een vers ontwakend kind...

    Ik lag met open ogen in het gras
    en heb mijn moeheid met zijn rust omzoomd.
    Tussen mijn hart en het gebroken glas
    der klokken heb ik blij van God gedroomd.

    Bert Peleman

    Een koele dreef vol donk’re banken !
    En altijd weer kristallen klanken
    die als een zilv’ren duivenvlucht
    wegruisen in de ijle lucht.

    O Bruegeldorp in Brabant’s bloeien :
    leer met uw lied dit volk vergroeien !
    Zet hart en ziel vol feestmuziek !
    Maak gans dit dorp tot Godskantiek !

    Wil Meise met uw gloed omweven
    en leer ons allen, ‘t hoofd geheven,
    te staren naar uw trotse toren
    omstraald door goudste morgengloren !

    Marie Bodart

    Wat pret al dat leven,
    die stoeiende vlucht
    van tuimelende klanken
    gestrooid over straat,
    langs daken en gevels
    uit zonnige lucht !

    Bart Govaerts (Antwerpen)

    Te Meise in de meienacht
    heb ik geluisterd en getracht
    na te zeggen in simpel woorden
    de boodschap van uw klankakkoorden
    die diep in hart en ziele dringen.

    Warlop Albert

    De klokken van Meise

    Met zevenenveertig hangen ze in de toren;
    Aan balk en ankers stevig vastgeklemd.
    Elk laat haar eigen toontje horen,
    Scherp door de klokkengieter afgestemd.
    Geen dag kan aan hun waakzaamheid ontsnappen;
    Geen uur zal hun vernuftig raderwerk ontgaan.
    De wijzer die naar zes of twaalf durft stappen,
    Doet fluks een rilling door de klepels gaan.
    Ze klinken welkom op elk pasgeboren leven;
    Bejubelen een versbeloofde huwelijkstrouw.
    Ze treuren mee als weer een mens moet sneven;
    Schallende herauten bij elke vreugde of rouw.
    Galm dag en nacht dan over onze daken!
    Wek stout ons oor met tingeling of gebons!
    Blijf onverlet in onze toren waken!
    Klokken van Meise, gij zijt een stuk van ons.

    Guido De Henau

    De Beiaardvrienden

    Van laag naar hoog                soms breed en fel
    weerklinkt ons klokkenspel    van traag naar snel
    een gong een bel                    ons aller beiaardspel.

    Martinus deelt                        de beiaard speelt
    eenieder zingt het lied            van ‘t warme hart
    in brons gevat                         en mooier kan het niet

    Het pleintje danst                   rond Jan en Mie
    de reuzen vieren feest            en op het dorp
    drumt groot en klein               nu voor de klokkenworp

    Van oud naar nieuw               soms breed en fel
    weerklinkt ons kokkenspel     soms traag soms snel
    een gong een bel                    ons vrolijk beiaardspel

    Jef De Cuyper

    Voor het beiaardtrio Jan, Jules en Theo

    Klok en klepel , hamer brons
    klinken kleurend klanken rond
    trappend, stampend, bonkend
    klingelend en beierend
    tokkelend en slaand zo bont
    dreunen klanken nu ter ere
    van de trotse beiaardheren

    Jan Van Gysel, Jules Van Campenhout en Theo Brams
    schenker           burgemeester                      pastoor

    Aan de beiaardier

    Klok en klepel klinken
    klingelend klankenkleur
    bruisend brons briest bronstig.
    Beierend en bonkend
    stampend en tokkelend
    tovert zo de tonen
    van de beiaard boven
    uit de trotse toren.     

    Gepubliceerd in Muziek van een helblauw blad Marleen Brutijn Zorro Uitgeverij 2014

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.519 Poppenspel

    524 Poppenspel

    De duivelschuur van Amelgem
    Poppenspel in 4 bedrijven
    Figuren : Boer, Boerin, Duivel

    I Gesprek aan tafel op zondagmiddag over de oogst

    B Vrouw, ik ga eens naar ons veld kijken, want morgen moeten wij oogsten.
    Bi Ja, man, kom op tijd terug voor de koffie.

    II

    B Wat een miserie!  Mijn graan staat, overrijp en mijn schuurtje is te klein om alles in op te slaan.  Wat moet ik nu beginnen ?
    D Boertje, je kijkt zo somber.  Je moest toch blij zijn met zo een prachtige oogst.
    B Ah, dag meneer.  Ik had u niet gezien.  Ik was mijn tarwe aan het keuren.
    D Waarom kijk je toch zo somber?  Uw graan is toch geweldig gelukt dit jaar.  Je zult een overvolle schuur graan oogsten.
    B Ja, maar mijn schuur is veel te klein.  Ik krijg dat er allemaal niet in.  En morgen moet ik oogsten, of de korrels vallen uit de aren op de grond.
    D Misschien kan ik je helpen boer.  Als ik nu voor u een nieuwe schuur bouw tegen morgenvroeg.  Wat denk je daarvan ?
    B Dat is onmogelijk.  Of toch ? Maar wat moet dat kosten ?
    D Ja boer, je kunt niet iets voor niets krijgen.  Ik wil enkel je ziel in de plaats, als je sterft.  Ondertussen kun je nog jaren genieten.
    B Mijn ziel ?  Die kan ik je niet afstaan.  Want dan brandt ik eeuwig in de hel.
    D Kom, kom.  Zo erg is dat toch niet.  Je krijgt nog vele jaren met rijke oogsten.  Je zult schatrijk worden.  Dat is toch wel iets waard.
    B Ja, dat klinkt allemaal wel goed.  Maar ik weet het toch niet zo zeker.
    D Weet je wat.  Als je schuur niet af is voor de haan kraait, krijg je je schuur gratis, voor niets.
    B Dat lijkt me fair.  Ik ga akkoord.
    D Wel, ik heb hier een stuk papier.  Teken dat contract hier met je bloed.

    III

    Bi Boer, we gaan slapen.  Het is al laat.
    B  Ja, vrouw, want morgen is het vroeg dag.  Er is veel werk aan de winkel.
    Bi Wat scheelt er boer?  Je ligt maar te woelen.  Slaap nu toch.  Het is al drie uur.
    B Vrouw, ik moet je wat bekennen.  Ik heb mijn ziel verkocht aan een vriendelijke meneer in een zwart kostuum.  Ik ontmoette hem op ons veld.  Hij is voor ons een schuur aan het bouwen.  Maar als ze af is voor dat de haan kraait, ben ik mijn ziel kwijt.  En dan zal ik voor eeuwig branden in de hel.  Mar, misschien lukt het hem niet.

    Bi Maar boer, wat ben je toch een stommerik.  Dat was zeker de duivel.  Het is daarom dat ik toen je gisteren terug kwam, een solfergeur rook.  Ik dacht dat je stiekem in de herberg geweest waard.  Wat gaan we nu beginnen ?  Ik ga eens loeren hoever ze al opgeschoten zijn.
    B  Is er iets te zien ?
    Bi Ja, boer, wat een gevaarte staat daar op de heuvel?  De schuur is bijna klaar.  Overal zwermen lichtjes over het gebouw.  Dat zijn zeker de duivels die nog aan het werk zijn.  Die slimmerik heeft alle duivels uit de hel opgetrommeld om hem te helpen.  Zo is het gemakkelijk.
    B  Oei, oei, wat nu begonnen.  Ik ben eraan.  Ik zal eeuwig branden in de verdoemenis.
    Bi  Wacht.  Ik heb een idee.  Ik ga met de kaars in ons kippenhok.  Als de haan wakker schiet zal hij luid kraaien.  Misschien is het nog niet te laat.
    B  Vlug, vrouw, haast u.

    Hanengekraai.  Bulderend geluid.  Bengaals vuur.

    IV

    Bi Toen de haan begon te kraaien stoven alle duivels door elkaar met hels lawaai weg.
    B Ik zie een groot gat in de zijgevel van de schuur.  De schuur is niet klaar.  Ik ben gered.  Kom hier, vrouw, dat ik je bedank.  Je hebt mijn ziel gered.
    Bi Weet je wat.  Wij maken dat gat zelf dicht en dan blijft de oogst toch droog.

    V

     Zo gezegd, zo gedaan.  Maar telkens ze het gat dicht metsen, was het ’s anderendaags toch opnieuw open. De boer biechtte zijn zware zonde bij pastoor Van Doorslaer in Oppem.  Die stuurde hem op bedevaart, te voet naar Scherpenheuvel.  Die van Merchtem doen dat nog elk jaar.  De priester in de basiliek van Scherpenheuvel raadde de boer aan van een Mariakapelletje in de opening te metsen.  De boer kocht een Lieve Vrouwbeeldje, liet het wijden, en toen dat in het gat van de muur ….

    Jef De Cuyper

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.516 Grimbergse orlog

    516 Grimbergse oorlog

    12000 verzen van een onbekende dichter
    Uitgeverij G. P. Serrure en P. Blommaert

    Uitgeverij De Maatschappij der Vlaamse Bibliofielen 1852 – 4
    Brabantse feesten Jan Van Boendaele (XIV de eeuw)

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.515 De Beelden in de Plantentuin

    515 De beelden in de Plantentuin

                                                                          

    Kunstenaar                             naam                          Jaar plaatsing of fabricage   

    Charles Van der Stappen      De Tijd                        (1896)                                     S

    Josuë Dupon                          De Roos                     (1896)                                     S

    Egide Rombaut                      De Nacht                    (1896)                                     S

    Louis Mast                              De Wilde Wingerd      (1896)                                     S

    Louis-Henry Devillez              De Dag                       (1896)                                     PP-lentekas

    Alphonse De Tombay            Het Ganzenhoedstertje          (1891)                                     S

    Bolz                                        Bekken                       ?                                              S

    Henry Lenaerts                       Vruchtbaarheid           1955 (1953)                            Ingang Mei.

    Henry Lenaerts                       De Menselijke Bestemming   2003 (?)                                  S

    Henry Lenaerts                       De Vorser                               2003 (?)                                 S

    Bea Van Dorpe                      Kleimannen                            KiG 03-05

    Bea Van Dorpe                      Freethinking                           KiG 04-05                   Tuinwinkel

    Bea Van Dorpe                      Kleiman                                  KiG 03-05                   Vlaamse h.

    Maria Moroz                           Never Ending Letter               2005 (1998)

    Agata Kaszuba                       Minerve                                  KiG 2005                    weg in 2014

    Hilde Van Summere              Lotus1 – Lotus 2 – Lotus 3    1995

    Roger Berckmoes                  (6 beelden)                             1995 (?)                      Tuin gekr.pl.

    Peter Jacquemyn                  Hout                                        1995                           Herbarium

    ?                                             Daniël van Bouchout  (2)        1830 + 1980               Kasteel

                                                   Voelvorm kasteel                   2014

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.514 Beelden van Henri Lenaerts

    514 Beelden van Henri Lenaerts

    Vruchtbaarheid
    De vorser
    De ultieme bestemming

    De moeder van Meise

    Eenzaamheid
    Levensvreugde
    De vlucht van Icarus
    De geboorte van Venus

    Beelden in het Administratief Centrum

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.202 Verslag St.-Annaprocessie

    202 Verslag St.-Annaprocessie

    (14- (261) Verslag St.-Annaprocessie 24.7.2011
    Op zondag 24 juli 2011 werden de beelden van de H. Anna gewijd. De mis werd opgeluisterd door
    een groep Afrikaanse zusters uit Kikwit. Ulakose Chane (veel dank in het Kirundi).
    De homilie van onze pastoor Jan Lagae was origineel. Hij sneed het thema aan van “oma H. Anna”, want zij was de oma van Jezus. In feite kunnen wij haar adopteren als patrones van de oma’s en de H.Joaquim van de opa’s.
    Na de mis vertrok de processie : 120 gelovigen gingen mee langs het historisch traject, door de Plantentuin. Dat aantal was o.a. te danken aan de inzet van Monica Van den Brande op de dienst Cultuur van de gemeente.  Voor de veiligheid zorgde mijn goede vriend, manusje van alles, Julien De Roover. Voor de gelegenheid werden de beelden van Henri Lenaerts, waar we voorbij trokken gelabeld : de Moeder van Meise (Mariakapel versierd met bloemen en twee lantaarntjes), Zittende moeder of Vruchtbaarheid, De Vorser en Onze bestemming).
    Vooraan liep een wachter van de Plantentuin in livrei, gevolgd door pastoor Jan Lagae met de monstrans, geflankeerd door Raf Meyskens en Flor Teck, met voor de gelegenheid gemaakte flambies. Vrijwilligers droegen de vaandeltjes met het verhaal van Maria. Deze werden ons ter beschikking gesteld door Jef Van de Brande van de parochieploeg van Wolvertem.
    De beelden van St.-Anna werden gedragen door Anne Verbelen met kleinkind, Anne Marie De Smedt (voorzitter van de Ouderenadviesraad) met Hannah Lamberts (mijn kleindochterje) en Jeanine Biesemans (in naam van de KVL. – vroeger St.-Annabond). Linda Van Keymolen, Anna-Marie De Smedt, Laura en Adriaan De Keersmaeker, Jef De Cuyper en Paul Borremans hadden ’s zaterdags reeds twee prachtige bloementapijtjes gemaakt en de kapel opgesmukt.
    De bloemen werden gratis geleverd door twee broers en hun zus Van der Perre uit Oppem
    (aan de Oppemse hoeve).
    Grecy Malfliet had haar best gedaan met een altaartje voor de Oranjerie met het gevelbeeldje van het heilig Mariajaar. Door het bosje ging het naar de kapel, waar Guido De Smedt, die op zijn vrije dag vrijwillig kwam werken, de beelden in hun nis zette. De medewerkers van de dienst openbare werken van de gemeente verdienen een pluim, voor de prachtige restauratie, die de bewondering van velen opwekte.  Aan de kapel werd er gerust en gebeden en iedereen kreeg het gelegenheidsbidprentje.  Er waren er 100, maar helaas te weinig.  We maken er bij!
    De processie eindigde aan de pastorij St.-Martinus (Cultuurhuis), waar een receptie aangeboden werd door de gemeente. Ontkurken, opdienen en bijvullen werd door mijn kinderen en hun gezin, en enkele vrijwilligers gedaan.  Veronique Deforche zette zich opvallend in.   Ik sprak nog een dankwoord uit naar de vrijwilligers, de gemeente (schepen Jos Emmerechts en Marie Jeanne Thaelemans waren aanwezig) en de Plantentuin.
    Opvallend was dat het hier om een bonte mengeling van gelovigen ging. Heel wat vrienden en kennissen daagden op. De voorzitter van de kerkfabriek en zijn echtgenote waren ook op het appel.  Aan de St.-Annakapel waren ook nog veel nieuwsgierigen opgedaagd die devoot meebaden en deelnamen aan deze plechtigheid. Dank aan allen die zich hiervoor gratis en zomaar belangeloos hebben ingezet. Een gelukkige Jef de Cuyper.
    Dit verslag kwam tot stand na e-mail briefing, waarbij iedereen kwaliteitsverbetering kon aanbrengen.  Onvermijdelijk zijn we nog enkele mensen vergeten te bedanken.  Dat doen we bij deze : Ulakose Chane!

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.219 Muurschilderingen St.-Martinuskerk

    219 Muurschilderingen St.-Martinuskerk Meise


    (176-)  A.Berghmans hield op 12 september 1993 als inspecteur monumentenzorg en betrokken bij de restaurering, een toespraak bij de plechtige voorstelling van het resultaat van maanden intensief werk :
    Toen ik in 1975 als kersverse inspectrice in dienst kwam van monumenten en Landschappen, was mijn allereerste opdracht het restauratiedossier van de muurschilderingen in de St.-Martinuskerk te Meise.  Hieruit moet u niet afleiden dat het dossier 18 jaar lang op mijn bureau gelegen heeft.  Het probleem was complex, voorstudie was noodzakelijk, en het werk vereiste gekwalificeerde restaurateurs.  De administratieve weg was lang en met veel hindernissen.  Uiteindelijk zijn we dank zij een goed samenwerkingsverband toch tot het resultaat gekomen dat u vandaag kan bewonderen.
    Het was de kerkfabriek die in 1975 bij mijn bestuur het initiatief nam tot de restauratie.  Zij stelde ons toen namelijk de vraag of de overschildering van de muurschilderingen weer weggenomen konden worden en of dit werk dan ook gesubsidiëerd kon worden.  Amper 13 jaar te voren waren zij  bedekt met een latexlaag. Dit had luid protest uitgelokt bij monumentenzorgers, maar het kwaad was geschied.  De omstandigheden waarin de overschildering gebeurde zijn bekend : de muurschilderingen waren in zeer slechte staat en men wanhoopte voor de restauratie.  Maar dit vergoelijkte de zo radicale ingreep niet, die zoals thans bevestigd is, heel wat schade en verlies op de schilderijen zou teweeg brengen. Het was daarom niet onmiddellijk evident dat ook nog een belangrijke som gemeenschapsgeld moest besteed worden aan de vrijlegging.  Maar de kerkfabriek liet niet af.  Vooral de toewijding en de vastberadenheid van de heer Noppen, schatbewaarder, wil ik hier in het bijzonder gedenken.  Zo ontstond langzaam de goodwill binnen de betrokken administraties om het werk tot een goed einde te brengen.
    II (177) Nadat er meerdere vooronderzoeken gebeurd waren stond vast dat de latexoverschildering kon verwijderd worden en dat de toestand van de onderliggende schildering op de geteste plaatsen bevredigend was.  De schilderingen waren met andere woorden nog restaureerbaar.  Dit was niet zo evident, want zij hadden al een bewogen geschiedenis achter de rug.
    Toen het interieur van de kerk in de vorige eeuw gerestaureerd werd waren er geen schilderingen zichtbaar.  Pas in 1861 kwamen er kleuren aan het licht doorheen de afbladderende kalklagen die eroverheen gezet werden.  In heel de kerk ontdekte men op de gewelven geschilderd rankwerk met bloemen, en ook de sluitstenen en de gewelfribben waren oorspronkelijk versierd.  Op de kolommen van het schip vond men Christus en de twaalf apostelen.  Petrus op de paal vooraan recht achter de noveenkaarsen was het langst zichtbaar, maar werd bij de restaurering vergeten?! Naast het zijaltaar links in het noordertransept waren delen zichtbaar van een familieportret, zoals in de documenten beschreven staat.  Het was de periode dat er grote belangstelling voor muurschilderingen ontstond.  Zij werden meestal gedocumenteerd enzo mogelijk gerestaureerd.
    De Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen kwam ter plaatse en zorgde ervoor dat de gewelfschilderingen van het koor in 1864 gerestaureerd werden door Meerts.  Een proefrestauratie van een apostelfiguur door Dauge werd negatief beoordeeld, en daar bleef het ook bij.  In 1868 werd  opnieuw gekalkt en de schilderingen verdwenen weer uit het zicht. Pas toen in 1895 de zijaltaren in het transept afgebroken werden om door de huidige neogotische te worden vervangen, werd de aard en de omvang van de oude muurschilderingen duidelijk.  Slechts drie taferelen waren herkenbaar : aan de Noorderkant “de Dood van Maria” en “de Annunciatie”; aan de Zuidkant “Het laatste oordeel”;  Zij werden gedateerd rond 1600. 

    III (178) Volgens het rapport van de commissieleden Devriendt en Van Ysendijck waren de schilderingen in slechte toestand.  Ik citeer : “Elles ont beaucoup souffert, plusieurs parties sont indéchiffrables, mais l’ensemble est interessant.  A notre avis, elles méritent une restauration sérieuse.”  En zo geschiedde.  François Meerts die de gewelfschilderingen van het koor gerestaureerd had was ondertussen overleden.  Daarom werd er beroep gedaan op diens leerling Middeleer om het geheel te restaureren en te vervolledigen.  Middeleer legde de oude schilderingen vrij.  Hij schilderde een volledig nieuw tafereel aan de Noordkant namelijk “De geboorte van Christus” en aan de Zuidzijde “St.-Martinus met het paard”.  Ook op het tafereel van “Het laatste oordeel” moesten grote partijen vernieuwd worden.  Hij restaureerde de oude restanten naar best vermogen.  Dit betekent dat hij grote partijen overschilderde, zoals toen gebruikelijk was.  Over het resultaat was men in ieder geval tevreden.  De Noordzijde was volledig aan Maria gewijd, die daar ook vereerd werd.  Aan de Zuidzijde domineerde zoals vanouds “Het Laatste Oordeel”, dat de gelovige iedere dag aan zijn sterfelijkheid moest herinneren.  Het geheel werd aan weerszijden nog vervolledigd met een neogotische textielimitatie die de oude schilderijen inkleedde, en de achtergrond vormde voor een nieuwe bemeubeling en de heiligenbeelden.

    IV (179) Het is begrijpelijk dat de muurschilderingen, nadat ze in 1962 opnieuw overschilderd waren, een kwetsbaar gegeven vormden waarvoor gespecialiseerde restaurateurshanden noodzakelijk waren.  Wat het resultaat is van een gelukkig kleine ingreep voor ongeschoolden, zal u rechts op het tafereel van Sint – Hubertus altijd blijven zien : op één strook is alle verf verdwenen en is nog slechts de ondertekening bewaard.  Hier werd een te sterk middel beproefd om de schildering vrij te leggen.
    De firma Support Surface, onder de leiding van Bernard Delmotte en Jan Verbeke, die het nu voltooide werk kreeg toegewezen, heeft de restauratie uitgevoerd volgens de regels van de kunst, met grote zorg en inspanningen en zeer gewetensvol.  Toen buiten alle verwachtingen bleek dat het linker tafereel voor de overschildering ook nog eens over het grootste gedeelte geëffend was door een plamuurlaag, hebben zij deze hindernis met goed gevolg en met lange dagen extra werk genomen.  Zij verdienen voor hun prestatie onze welgemeende gelukwensen.

    V (180) Het gemeentebestuur, dat uiteindelijk de bouwheerschap van de werken op zich genomen heeft en de kerkfabriek, verdienen alle lof voor hun initiatief.  De Sint – Martinuskerk van Meise heeft haar muurschilderingen terug dank zij de inspanningen van vele mensen.  In het bijzonder wil ik de heer Goedleven en mevrouw Buyle van mijn bestuur vermelden, die de werken vanop iets verdere afstand daadwerkelijk behartigd hebben, en ook het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, in de persoon van mevrouw Masschelein en de heer Schudel, die ons met gespecialiseerde adviezen hebben bijgestaan.
    Het Bestuur Monumenten en Landschappen heeft de vrijlegging van de muurschilderingen steeds aangemoedigd.  Kerkgebouwen waren van in de Middeleeuwen tot diep in de 19de eeuw immers steeds beschilderd : in het wit of met kleuren, met figuratieve of met decoratieve motieven, maar nooit was het blote parement in zicht.  Dat was de staat van de ruwbouw.  Omdat de beschildering van de kerkgebouwen lange tijd ondergewaardeerd is geweest, ook door kunsthistorici en door architecten – restaurateurs, zijn er tijdens restauratiewereken vanaf het midden van de 19de eeuw heel veel schilderingen verloren gegaan.  In deze kerk waren bijvoorbeeld – zoals reeds vermeld – ook de gewelven en de zuilen van decoratieve en figuratieve schilderingen voorzien.  In een periode waarin men liever blote natuursteen en baksteen zag heeft men genadeloos al het pleisterwerk, inclusief de beschildering weggekapt.
    Daarom is het belangrijk dat deze muurschilderingen weer vrijgelegd zijn, namelijk als één van de schaarse resten die ons nog een beperkte, maar toch oorspronkelijke kijk geven op het verleden.  De schilderingen kunnen nu ook bestudeerd worden en zullen ons wellicht nog veel leren.                                                                             A.Bergmans, Meise 12 september 1993.

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.204.2 Nieuwe beiaard

    204.2 Hoe Meise aan zijn nieuwe beiaard kwam. 

    I

    (16 (170-) Het was mij al lang een doorn in het oog, dat Grimbergen ons voorbijstak, in de top tien van de beiaarden van Vlaanderen.  Ik situeerde ons vroeger op de 4de plaats met onze 47 klokken.
    Wat is de oorsprong van deze frustratie ?  Tot 1132 was Meise moederparochie van Amelgem, Oppem, Oksdonk, Limbos, Eversem, Grimbergen en Strombeek. (A.Wauters, Environs de Bruxelles II bl.300, Jan Verbesselt Par.II bl.56).  De Berthouts droegen het patronaat of begevensrecht over aan de abdij van Grimbergen.
    Daarom eiste ik regelmatig in de vergaderingen het innemen van onze rechtmatige plaats op en kloeg ik het feit aan dat de zware bes – klok (si-bemol) ontbrak.
    Een van de oudste verenigingen van Meise, de Koninklijke Maatschappij Gewezen Soldaten van het Belgisch Leger, gesticht in 1903 beschikte over een spaarpot van meer dan 100.000 BF (€ 2500).  Zoals in alle goede huishoudens was er ruzie in het bestuur.  Bij gebrek aan autochtone kandidaten was Antoine Mollemans voorzitter geworden.  Die kwam op het lumineuze idee met de kas de ontbrekende si-bemol in onze oude beiaard aan te kopen en te schenken aan de parochie.  Zo zouden we toch een volledige beiaard hebben.  Dit voorstel werd door mij ingediend en verdedigd op het beiaardcomité, waar de vrienden van de beiaard regelmatig het wel en wee van ons instrument behartigen. Antoine werd opgenomen in het Beiaardcomité en de spaarpot werd verplaatst naar het Beiaardfonds.
    Eddy Mariën, onze beiaardier, deed prompt een tegenvoorstel. Waarom geen nieuwe beiaard ?  Want de klank van de nochtans unieke Michiels-beiaard was niet optimaal.  Er werd in die zin besloten.  Nog ettelijke vergaderingen werd hierover gediscussieerd.  Struikelsteen was het geld vinden om de nieuwe beiaard te financieren.  Er was dan wel al nagenoeg 100.000 BF ( € 2500) beschikbaar gesteld door de KMGSBL 1903, maar dat bleek zelfs niet genoeg voor de ontbrekende si-bemol.  Eddy bracht een doorslaggevend argument in, door te stellen dat de kostprijs van de klokken bepaald wordt door de prijs van het brons.  Deze prijs stond op een historisch dieptepunt.  Dus : nu of nooit !
    II (171) Het aantreden van een nieuw gemeentebestuur in 1992 zou alles in een stroomversnelling brengen.  Ondertussen overhaalde Piet De Cuyper zijn collega in de gemeenteraad Stef De Ridder, om toe te treden tot het beiaardcomité.  Hij zou, rekening houdend met zijn stevige relaties bij meer vermogenden in het wereldje van de aannemers, de sponsoring op zich nemen.  Doelstelling werd : 5.000.000 BF (€ 125.000) bijeen brengen, want een prijsaanvraag leerde ons dat er minstens vier en een half miljoen moest op tafel liggen.
    Er werd besloten een VZW Nieuwe Beiaard op te richten, niettegenstaande de oude V.Z.W. De Vrienden van de Beiaard nog bestond met een overlevende : Irma Claes (+).  Er werd nagelaten haar in te lichten.
    Er werd ook besloten de oude klokken te schenken aan de sponsors die minimum 25.000 BF inbrachten.  Er werd verwaarloosd te onderzoeken of dit wel zou mogen.  Een ander voorstel om de oude beiaard te installeren als rijdende beiaard of als monument werd prompt verworpen.  Er werden ook 1000 beiaardpenningen aangeschaft (een verliespost zou blijken).  De bestaande penning, ontworpen door Jan Wellens, zou met veel minder kosten meer opgebracht hebben.
    III (172) De sponsoring werd gestart op de beiaardfeesten van 1997.  Vrij snel brachten wij 2.000.000 samen.  Maar wij bleven steken op de helft van het vooropgestelde bedrag.  De eerste nacht van de beiaard werd wegens overdadige programmering van vedetten een financiële strop.  We raakten net uit de rode cijfers.
    Stef De Ridder bracht eens te meer redding.  Hij klampte Jean-Pol Van Gijsel aan.  Dit is de zoon van Jan Van Gijsel, de milde schenker van de oude beiaard.  Enkele maanden later overhandigde hij een cheque van 2.500.000 BF en de eindstand van de sponsoring bracht een saldo van 5.282.613 BF bij het aantreden van Frans De Koker als nieuwe penningmeester.
    Maar daarna kwam de kat op de koord.  Een illustere onbekende legde klacht neer, omdat er slechts bij 1 beiaardmaker prijs zou gevraagd zijn.  Monumenten en Landschappen verbood de oude beiaard weg te doen.  Daar bovenop viel onze haan met het kruis van de toren en de kerk en toren werden ontoegankelijk verklaard wegens gevaar voor instorten.  De gebreken aan kerk en toren kwamen, dank zij het onderzoek van de stabiliteit, met het oog op het plaatsen van een nieuwe beiaard, aan het licht.
    Stef beet door en wachtte niet op de afwikkeling van de bureaucratische rompslomp.  De VZW bestelde de nieuwe beiaard bij de Koninklijke Eysbouts (Asten) in Nederland.  De oude beiaard werd uit de toren gehaald om het gewicht van de toren te ontlasten van zijn 4.202 kg en opgeborgen in de gemeentelijke hangars.  Later werden plots, onverwachts en onvoorbereid, 10 grote klokken in de kerk gedeponeerd en de andere in de open werf van de nieuwe bibliotheek. Bij nazicht op 19.9.2001 ontbraken er 8 klokken.  Die zijn sedertdien spoorloos.  Hoe dit probleem zal opgelost worden zal blijken.

    IV (173) De levering van de nieuwe beiaard gebeurde voor de beiaardfeesten van 2001 en de klokken werden onmiddellijk in de toren gezet, want de dringende instandhoudingswerken waren voltooid.
    Maar nu rezen er zoals verwacht 3 problemen :
    1. Clock-o-matic betwist op 29.1.1999 de gunning van de nieuwe beiaard bij de gemeente (documenten overgemaakt aan de kerkfabriek, die het op haar beurt overmaakte aan de V.Z.W.Nieuwe Beiaard)
    2. ongunstig advies van de federale overheid i.v.m. wat zij noemen “restauratiewerken aan de oude beiaard”omdat het voorstel inhoudelijk niet uitgaat van de respectvolle restauratie
    3. de federale overheid wenst op 15.6.2001 de Michiels beiaard te behouden en monumentenzorg stelt voor er afstand van te doen om hem op een andere plaats onder te brengen.
    In verband met het derde probleem besliste het Beiaardcomité dat er geen sprake kon van zijn dat de oude beiaard Meise zou verlaten.
    Op 28.6.2002 kwam het akkoord voor de plaatsing van de nieuwe beiaard in de toren, op voorwaarde dat :

    1.      de oude geplaatst wordt op een klokkenstoel en

    2.      dat hij later bespeelbaar gemaakt wordt en eigendom blijft van de kerkfabriek zodat een functionele en zo integraal mogelijke bewaring van de Michielsbeiaard (onze oude beiaard) gerealiseerd wordt

    En plots, tijdens het Paasfeest van de senioren, hoorde ik heldere beiaardklanken.  Ik dacht dat ik droomde, maar ging tussen twee schotels in toch eens kijken.  Het was toen volop mond en klauwzeercrisis.  Er waren enkele Hollanders op de toren de beiaard aan het installeren.  Ik vroeg hun of ze hun schoenen afgewassen hadden bij het overschrijden van onze grens.  De onthutste noorderburen zegden prompt ja, waarop ik hen verzekerde dat zij zeker met duivenshit aan de schoenen zouden terug gaan.  Want onze toren was in erbarmelijke staat.  Het stonk er tien uren in de wind.  Overal lag uitwerpselen van duiven, dode duiven en niet uitgebroede eieren in nesten.  De gemeente beval schoonmaak, maar het werd een kattenwasje.  Alles werd wel grondig dichtgemaakt, zodat de duiven niet meer binnen konden.  Anders kregen de kerkuilen weer de schuld.  Een grondige schoonmaak moest dringend gebeuren!
    V (174) Op 6.6.2001 kon onze beiaardier Eddy Mariën voor de eerste keer het instrument testen.  En tijdens de beiaardfeesten van 2002 op 12.5.2002 werd het eerste officiële beiaardconcert gespeeld op de nieuwe beiaard. Hij weerklonk over ons dorpje op 12 mei tijdens de beiaardfeesten met Preludium 3, voor beiaard van Mathias Vanden Gheyn.  Mijn goede vriend Jan Van de Broeck en ik, stonden erbij en Jan heeft dit historisch moment digitaal vastgelegd voor het nageslacht.
    De sponsors werd gevraagd of ze tevreden zouden zijn met een nieuw herdenkingsklokje.  Regelmatig hoorden wij liedjes rammelen vanuit de toren.  Maar dat kwam van het computergestuurd speelwerk.  Het zou duren tot 14.2.2002 wanneer Eddy Mariën voor het eerst het klavier kon bepotelen.  Maar o wee.  De zoldering werd verlaagd.  Een iets grotere beiaardier kan er niet onder. Dit wordt een variante van een verhaal uit de bijbel over “door het oog van de naald”.  De naald was een te laag poortje in het oude Jeruzalem.  De kooplieden moesten de lasten van de ezels nemen om er onderdoor te kunnen.

    VI (175) Op 28 september kwam de koningin onze nieuwe beiaard inhuldigen en werd de oude beiaard herplaatst op de binnentuin van de bibliotheek.  Wij hoopten dat dan

    1.het kruis en de haan op de toren zouden staan,      Resultaat 28.9 :                      niet
    2.het torenuurwerk zou werken,                                                                               niet
    3.de toren waterdicht en grondig gekuist zou zijn,                                                   half werk
    4.galmgaten hersteld,                                                                                               half werk
    5.monument met plaats voor 47 klokken,                                                                o.k.
    6. klavier en trommel van de oude beiaard geplaatst,                                              niet
    7.oude beiaard weer zou spelen                                                                                niet

    Dat is dus 5 op 10 als we het monument voor 4 punten tellen.
    Als uiteindelijk alles afgewerkt zal zijn, zullen wij opnieuw met opgeheven hoofd kunnen luisteren naar het Meiselied van wijlen Jef Rottiers en de Europese hymne van Beethoven waarin de vrede en de vriendschap luid bezongen wordt.
    En zo komt het dat wij twee speelklare beiaarden zullen hebben : een in openlucht en een onder onze geliefde Sint-Martinustoren.  Ik citeer : “”En binnenkort hebben we in Meise zelfs twee beiaarden!  De oude wordt namelijk een monument dat in de binnentuin van de bibliotheek een plaats zal krijgen.  Een monument waar muziek uitkomt, want het is de bedoeling om de oude beiaard ook opnieuw bespeelbaar te maken.” (Stef De Ridder, voorzitter V.Z.W. Nieuwe Beiaard in “Meise Beiaardconcerten 2002”).: “
    Meer hierover in : Meise en zijn beiaard, boek Piet De Cuyper en C.D.-Rom Jef De Cuyper

    Jef De Cuyper
    Stichter Si bemol
    Lid Vrienden van de oude beiaard,
    Lid van het Beiaardcomité,
    Coördinator van de concerten tot 2006
    Beheerder VZW Nieuwe Beiaard
    Oud-penningmeester tot  23.3.2000

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.204.1 Beiaard 10.6.1951

    204.1 Meise 10.6.1951

    (163) Dit boekje, met een illustratie van de St.-Martinuskerk vanuit het Noorden, van Willem Rosiers op de kaft, is aan een update toe.
    We hernemen de teksten uit dit boekje :
    Inhoud
    In de rij van de oude steden                                                              blz. 3
    Beiaardier Staf Nees                                                                         blz. 6
                      Jef Rottiers, Eddy Mariën en gastbeiaardiers
    Hoe Meise aan zijn beiaard kwam door J. Van Gijsel                      blz. 9
    Hoe Meise aan zijn nieuwe beiaard kwam door Jef L. DC
    Sint – Martinuskerk van Meise door D.V.Delestré O. Praem          blz. 17
    Meisenaars en Meysseniers door E.V.C.                                          blz. 22
    Meise als toeristisch milieu door R. Martens                                   blz. 25
    Twee eeuwenoude schuttersgilden door J. Cl.                                  blz. 38
    En dan … Dan zal de beiaard spelen door J. Feyen O. Praem         blz. 40

    Lijst der foto’s :

    Kasteel van Meise                              blz.4
    Hoeve Drijtoren                                 blz. 8
    Sint – Martinuskerk                           blz. 16
    Hoeve van molen Dewaet                 blz. 24
    Pastorij van Meise                              blz. 30
    Kerk van St. – Brixius – Rode          blz. 34
    Tekening van het kasteel uit 1670     blz. 41

    Een opmerkelijk Beiaardcentrum, vol landelijk schoon en kunst, dat is MEISE in Brabant
    oud gemeenteschild van Edwin Ganz
    Dit boekje werd uitgegeven bij de inwijding van de beiaard te Meise, op 10 juni 1951.  Moge het bijdragen om de roem van onze Brabantse gemeente te verspreiden, om waardering te wekken voor het beiaardspel, en om onze bevolking meer zin te geven voor eigen schoonheid en kunst.
    Meise – Mansio, tam sacris quam profanis titulis celebratus pagus.
    Meise, zowel op geestelijk als op wereldlijk gebied, een beroemde gemeente.
    J.B. Gramaye, Antiquitates Belgicae, 16de eeuw

    II (164) De beiaard speelt zo schoon hij kan, de vreugde heerst alom!
    In de rij van onze Oude Steden …
    België, en vooral Vlaanderen, is het land der beiaarden bij uitstek.  Al onze oude steden, al onze torens, uit de Middeleeuwen, bezitten hun klokkenspel.  Naast onze schilders en dichters, naast onze kathedralen en belforten, hebben de klokken onze roem over de hele wereld verkondigd.
    De belangrijkste beiaard is ongetwijfeld die van Mechelen, waar 49 klokken hangen met een gezamenlijk gewicht van 39.000 kg.  Gent, met 52 klokke(164) n, spant de kroon wat het aantal betreft.  Dan volgen Brugge, Antwerpen, Meise, Leuven, Mons en Charleroi met 47 klokken.  Verder komen Aalst, Dendermonde, Diest, Tienen, Luik, Tongeren, Lier, Postel, Sint – Niklaas, Ieper, Turnhout en andere steden met beiaarden, die van 35 tot 45 klokken tellen.
    In de rij van de eerbiedwaardige oude steden neemt de kleine gemeente Meise, met haar 2800 inwoners, nu een plaats in.  Het is een eer waarop vele andere trots zouden gaan.
    De beiaard van Meise komt met zijn 47 klokken in de rang der grootste en meest volledige beiaarden van het land.  Het is omwille van de beperkte mogelijkheden die de toren biedt, een beiaard die niet tot de zwaargewichten kan gerekend worden. De grootste klok, Martinus, naar de patroonheilige der parochie, weegt 750 kg.  De tweede klok, Maria genaamd, weegt 538 kg.  De derde klok, 368 kg, en de vierde klok, 300 kg, werden respectievelijk Joannes en Joanna gedoopt, naar de naam van de schenkers, dhr. en Mevr. Van Gysel – Deheu.
    Het kleinste klokje weegt nog 10 kg en het totaal gewicht van geheel de beiaard bedraagt 4.202 kg.
    Het is van buitengewoon groot belang dat deze beiaard een volledig homogeen geheel vormt, daar al de klokken tegelijk, onder de bevoegde leiding van Staf Nees, werden vervaardigd door de befaamde klokkengieterij : Michiels te Doornik.
    Niettegenstaande het lichte klavier van dit spel, karakter dat weer zijn eigen schoonheden en kwaliteiten bezit, biedt deze beiaard alle mogelijkheden.  Gans het beiaardrepertorium kan erop gespeeld worden, zonder wijziging of omwerking.  Natuurlijk zullen de zware bastonen ontbreken, doch die worden vergoed door de kristallijn – heldere klank van de serie kleine klokjes, die volgens het oordeel van bevoegde kenners, uitmunten door hun zuiverheid van toon en hun degelijke klankenrijkheid, aldus een geheel vormend van zeldzame evenwichtigheid en schoonheid.
    Deze inrichting heeft wat voorbereidend werk gevergd.  Aan 47 klokken, met bijkomend spelklavier, een goede plaats geven, en daarbij nog een volledig mechanische inrichting (wekkering) installeren voor het spelen der wijsjes die ieder uur en half uur moeten aankondigen, was geen eenvoudige opgave.  Het geheel is nochtans uitgegroeid tot een voorbeeld van beiaardinrichting, prachtige klokken en perfecte opstelling der speelapparaten, een echt juweel in zijn genre.
    Onder de handen onzer meest bekwame beiaardiers zal deze beiaard de roem worden van Meise en zijn milde schenker.

    III (165) Even voorstellen …Beiaardier Staf Nees.
    De grote beiaardier van St.-Rombouts te Mechelen, meester Staf Nees, heeft ook de beiaard van Meise onder zijn bescherming genomen.  Om die eer zijn wij hem dankbaar.  Hij trad op als expert bij het gieten der klokken, hij verzorgde de inwijding op 10 juni 1951 en ook de latere concerten worden door hem en door zijn leerlingen gegeven.
    Staf Nees werd geboren te Mechelen op 2 december 1901.  Aan het conservatorium van zijn geboortestad, waar hij notenleer, klavier en alleenzang studeerde, behaalde hij de eerste prijs met grote onderscheiding.  Het Lemmensinstituut schonk hem in 1922, eveneens met grote onderscheiding, de prijs “Lemmens – Tinel”.  Aan de Mechelse beiaardschool, die hij volgde onder leiding van Jef Denijn, kreeg hij het uitgangsdiploma in 1924, nogmaals met grote onderscheiding.  Op twintigjarige leeftijd werd hij benoemd tot orgelist der Onze Lieve Vrouw van Hanswijk-kerk te Mechelen.  Meester Denijn had de buitengewone begaafdheid van zijn leerling spoedig opgemerkt.  Vanaf 1920, amper 19 jaar oud, mocht hij als hulpbeiaardier reeds de zware klokken van Sint – Rombouts aan het trillen brengen; toen hij zijn diploma van beiaardier had behaald in 1924, werd hij onmiddellijk leraar aan de beiaardschool en aan het Lemmensinstituut, en in 1932 volgde hij zijn grote meester op als stadsbeiaardier van Mechelen.
    Staf Nees speelde ook een vooraanstaande rol in de vorming van de meeste hedendaagse beiaardiers over heel de wereld.  Haast allen hebben de Beiaardschool in Mechelen gevolgd, waarvan hij sedert 1944 directeur is.
    Zijn naam is tot ver over de grenzen beroemd, want hij gaf menigvuldige beiaardconcerten in Engeland, Frankrijk en Nederland, evenals op de meeste torens van onze Belgische steden en belforten.  Daarenboven leidt hij de orkest- en kooruitvoeringen van de befaamde Mechelse kunstkring “Edgard Tinel”.
    Niet enkel als beiaardier, orgelist en dirigent, ook als toondichter heeft Staf Nees zich voor de muziek verdienstelijk gemaakt.  Hij schreef talrijke orgelwerken, liederen, koorzangen, motetten, missen, cantates, oratoria en natuurlijk vele beiaardstukken.  Zijn zangwerken zijn gekenmerkt door hun rijke melodie en hun schilderachtigheid.  Zijn liederen kan men onderverdelen in kinder-, volks- en kunstliederen, waaronder sommige van geestelijke aard.  Van de grote koorwerken beleefde “Magnificat” en “Ridderrit” veruit de meeste uitvoeringen.
    Het is niet te verwonderen dat beiaardier Staf Nees getroffen werd door het tekort aan een degelijk beiaardrepertorium en dat dan ook een groot deel van zijn productiviteit erop gericht was die leemte aan te vullen en dit volksinstrument onzer lage landen te verrijken met een schat  van eigen muziekliteratuur.
    Staf Nees is op onze dagen, inzake beiaardkunst de grootste bevoegdheid van heel de wereld.  Indien hij de beiaard van Meise onder zijn bescherming neemt en toezicht uitoefent op de concerten dan mogen wij ons aan uitgelezen programma’s en heerlijke muziek verwachten.  En dan zal de beiaard vele toeristen lokken naar het vredige Meise.

    IV (17 (166) Hoe Meise aan zijn (oude) beiaard kwam door Jan Van Gijsel

    De geschiedenis der klokken.
    Een schilderachtig dorpje, met schone, geheuvelde landschappen die door geen fabrieksschouwen worden gestoord, met een rustige en minzame bevolking, met parken en hovingen waar kunstenaars, denkers en mensen van adel zich thuis voelen, dat is Meise in Brabant.
    Naar de mening van Staf Nees, de grote beiaardier van Sint – Rombouts in Mechelen, is de kerktoren van zulke stemmige gemeente de uitverkoren plaats voor een klokkenspel en zullen de klanken van een beiaard daar zuiver en hel tot hun recht komen.
    De beiaard, hoe eigenaardig dit ook moge schijnen, is een volksspeeltuig bij uitmuntendheid, dat de kunstzin van ons volk ten zeerste helpt ontwikkelen.  Het lied en de beiaard zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden : voor het vertolken van volksliederen is het een bijzonder geschikt instrument.

    Betekenis van het woord “beiaard”.

    De befaamde oudheidkundige Dr. G. Van Doorslaer, geeft volgende uitleg : “beiaarden” vindt zijn oorsprong in het woord “beieren” dat zelf werd afgeleid van het oude Vlaamse werkwoord “baren” of “beren”, hetgeen betekent klank geven.  Op twee verschillende manieren kan men de klok een klank ontlokken, namelijk door er van buiten met een hamer op te slaan, of door van binnen de klepel in beweging te brengen.  De eerste wijze van doen noemt men “beiaarden”, de tweede “luiden”.
    Bij feestelijke aangelegenheden, huwelijk, ommegang, kermis, blijde intrede van prinsen en vorsten, werd vroeger gebeierd.  Om godsdienstige ceremonieën of begrafenissen aan te kondigen en de bevolking te verwittigen bij brand of andere rampen werd er geluid.  Dat is zo gebleven op onze dagen.
    De beiaard is doorgedrongen in verschillende landen van de wereld o.a. in Frankrijk? Nederland, Italië, Duitsland, Polen en zelfs Amerika.  Maar de beste klokkenspelen vindt men in ons land en aan de spits voorzeker de Mechelse beiaard met zijn 49 klokken, waartussen de grote Salvator, die zo maar eventjes 8884 kg weegt.
    Deskundigen beweren dat de eerste beiaard werd opgesteld te Audenaerde in het jaar 1504.
    De herleving van het beiaardspel is te danken aan de grootmeester Jef Denijn.  Hij heeft in zijn school te Mechelen talrijke beiaardiers gevormd, waaronder twee knappe meesters Staf Nees en Kamiel Lefevere.  België mag er fier op gaan de beste beiaardiers ter wereld te bezitten en Mechelen, dank zij meester Jef Denijn, is heden ten dage de bakermat der beiaardkunst.

    V (167) Voor een begrafenis eerste klas!...

    Zoals in vele parochies, werden tijdens , de oorlog 1940-45 ook te Meise door de bezetter de klokken weggehaald.
    Pastoor Brams de herder van de St.-Martinuskerk te Meise, verwachtte niet heel veel staatstoelagen en daarom zocht hij op eigen hand naar de middelen om zijn parochie van nieuwe klokken te voorzien.  Bij Michiels te Doornik werden twee klokken besteld, maar voor de levering moest men oneindig veel geduld hebben.  De klokkengieter beweerde dat hij aan de klokken van Meise zij n bijzondere zorg besteedde en dat de kwaliteit des te beter zou zijn naarmate de afwerking langer duurde.  De echte reden was dat hij met overlast zat wegens de bestellingen uit vele andere parochies.
    Maar pastoor Brams, die slim is als een vos, liet het uitblijven der klokken niet aan zijn hart komen, want in zijn hoofd stak nog een ander plan…
    Ik heb sinds mijn prille jeugd van klokkenspel gehouden.  Een tijd lang ben ik van plan  geweest te Meise een grote villa te bouwen en daarin zou ik een klein klokkenspel hebben aangebracht.  De oorlog heeft de uitwerking van dit plan verhinderd.  Dat wist pastoor Brams en bij gelegenheid van een bezoek, toen hij mij een goede reis naar Congo kwam wensen, pakte hij voorzichtig uit met zijn voorstel.
    “Mijnheer Van Gijsel”, zegde hij, “de parochianen hebben mij geldmiddelen verschaft om twee klokken te kopen, maar voor een historisch dorp als Meise en voor Sint-Martinusdie zo vrijgevig was, is dit toch niet voldoende.  Zou u mij niet kunnen helpen om nog twee klokken bij te bestellen?”
    Ik vond dat er eens kon over gepraat worden en het pleidooi begon.
    “Ziet u”, zei mijnheer pastoor, “met vier klokken kunnen wij de grote plechtigheden meer luister bijzetten en het is meer indrukwekkend bij een begrafenis van eerste klas!”
    Er werden dus nog twee klokken bij besteld.
    De ene week verliep na de andere en de klokkengieter  paaide ons  steeds met beloften. Onze wantrouwige pastoor begon er zijn geduld bij te verliezen.  Hij dacht ineens aan Sint-Thomas, die niet geloofde zonder gezien te hebben en trok op zekere dag naar Doornik.
    Welke ontgoocheling!  Er was nog niets gedaan voor Meise, maar de smeltoven stond gloeiend en het bronzen metaal zou er ingegoten worden.  Nogmaals gepaaid met beloften, keerde onze pastoor terug naar Meise en onderweg zinderde in zijn oren de weergalm van de klokken die in de gieterij gereed stonden voor andere parochies.
    Zijn  poëtisch verhaal ontroerde mij en zeer vernuftig polste de pastoor :
    “Mijnheer Van Gijsel, indien u het plan hebt laten varen om een klokkenspel aan te schaffen voor uw tuin, zou u er dan niets voor voelen om het aan te brengen in de kerktoren?
    Eens flink nagedacht, en dan, allemaal goed, een klein klokkenspel zou in de kerktoren komen : er werden dus zeven klokjes besteld.

    VI (168) Van zeven klokken tot zevenenveertig.

    De overheden van de gemeente kwamen bij mij in vergadering bijeen : pastoor Brams, volksvertegenwoordiger Van den Eynde en burgemeester Van Campenhout.  De herstellingswerken aan onze geklasseerde kerk waren reeds goedgekeurd en de toren zou van galmgaten voorzien worden om de klank der klokken verder te laten uitdeinen.
    De oorspronkelijke beiaard zou dus zeven klokken omvatten.  Een afgevaardigde van de gieterij merkte  toen terecht op : “Wat gaat ge aanvangen met 7 klokken?  Daar zal nooit een kunstwerk op gespeeld worden!”  Die man had gelijk en wij bestelden derhalve nog 7 klokken bij.  Het waren er al dus 14.
    Maar wie zou de bevoegde persoon zijn om de kwaliteit der klokken na te gaan en om de klank te beoordelen?  De pastoor had voor deze vraag een oplossing : wie zou meer bevoegd als expert kunnen optreden dan de bestuurder zelf van de beiaardschool, meester Staf Nees.  Dit voorstel werd eenparig aangenomen.
    Op de eerste bijeenkomst luisterde meester Staf Nees aandachtig naar onze uiteenzetting enmet een veelbetekenende glimlach scheen hij onze uitgebreide (?) kennis over beiaardkunst te waarderen.  Hij was als een professor, die met veel inschikkelijkheid examen afneemt van zijn minst bekwame leerlingen! Geduldig en vol wijsheid had Staf Nees toegehoord  en zijn besluit luidde : “Met 14 klokken kunt ge geen beiaard opstellen.  Ik raad u aan die kosten te sparen.”
    “Ah, wat dan gedaan, meester Nees ?”.
    De grote beiaardier voerde zijn vrienden uit Meise rond in  het Vlaamse land.  Hij leidde hen naar Postel, waar in de abdij een uitstekende beiaard hangt.
    “Indien ge een goede beiaard wenst, moet ge 47 klokken aankopen.  Dan moet ge een trommel plaatsen, waarop ieder uur een vrolijk deuntje kan gedraaid worden. (Het werd uiteindelijk een uniek wekkering die om het half uur de beiaard aan het spelen zet). Dan moet ge zorgen voor een klavier, waarop de beiaardiers concerten kunnen geven.  In een bevallig dorpje als Meise, dicht bij Brussel, zou dat onetwijfeld bijval oogsten.”
    wij konden niet anders dan de redenering bijtreden.  Wanneer goede gedachten opwellen moet men onmiddellijk een beslissing kunnen nemen en wat vandaag kan gedaan worden, mag men niet uitstellen tot morgen.  Dus, zo gezegd, zo gedaan.
    Er wordt een bestek gemaakt en ik aanvaard het zonder discussie.
    Nu de handen uit de mouwen en aan het werk. Staf Nees neemt de technische leiding op zich.  Wij rijden naar Doornik om de bestelling met datum van aflevering aan de klokkengieter over te maken.  Dat alles gebeurde in 1947.
    Maanden verliepen sindsdien : ik schreef dreigbrieven naar de klokkengieter.  Staf Nees drong bij hem  op spoed aan en uiteindelijk in het najaar van 1950 kwamen de klokken in de toren terecht.
    De technische installatie nam nog een hele tijd in beslag, maar alles is toch in orde geraakt!  En nu, nu kan de beiaard spelen.

    VII Boodschap aan onze jeugd

    Sommige mensen hebben voorzeker reeds de bedenking gemaakt : “Welk zonderling idee een beiaard te schenken …”.  Een paar woorden uitleg mogen volstaan.  Ik spreek niet gaarne over mezelf, indachtig een oud Vlaams spreekwoord dat weinig goeds vertelt : “ Eigen lof …”.
    Toch wens ik van deze gelegenheid gebruik te maken om mijn levenservaring mee te delen aan onze jeugd, die de toekomst van morgen in handen draagt en die zich de ondervinding van een man op jaren wellicht kan ten nutte maken.
    Mijn doel bestaat erin de kunst te bevorderen, vreugde en levenslust onder de mensen te brengen en hun zin voor het hogere te ontwikkelen.  Ik wil iets achter laten voor het nageslacht en tevens onze beiaardiers steunen in hun edele kunst.
    Steeds heb ik in de klank der klokken ge not gevonden.  Toen ik als jonge kerel van vijftien jaar, dagelijks op het speelplein van het Sint – Romboutscollege of op de grote markt te Mechelen, luisterde naar de beiaardliederen, dan voelde ik mij bewogen en gelukkig.
    Van mijn prille jeugd af groeide in mij de wil om iets groots te verwezenlijken, om het verder te brengen dan sommigen die het geluk hadden langer te studeren.  Nooit heb ik mijn tijd verknoeid aan onnozel vermaak.  Ik trachtte vooruit te komen door vlijtig werk en nuttige lezingen.  Mijn streven was erop gericht ook voor mijn medemensen en voor de noodlijdenden iets te voelen en te doen en niet te leven als een geldmens.
    Ik heb gedroomd, na fotuin te hebben gemaakt, een grote boerderij te besturen, want om gelukkig te zijn moet men van Gods wijde natuur kunnen genieten.  Het was mijn droom iets groots te doen en ik heb geleefd om mijn dromen te verweznlijken.
    En nu, nu ik een oude man geworden ben, voel ik mij nog sterk genoeg om nieuwe dromen uit te werken en dat doe ik in Congo, onze kolonie.
    Wilt u nu weten wat mijn grootste genoegen is ?  Te kunnen verwezenlijken in mijn rijpe jaren wat ik in mijn jonkheid heb gedroomd.  Om in het leven iets te geraken moet men een plan hebben, een plan dat men ter harte neemt en waaraan altijd, onverpoosd gearbeid wordt.  Daarbij is onontbeerlijk : gezondheid, rechtvaardigheid, eerlijkheid.
    Onze Vlaamse jeugd mag de oude spreuk der rederijkers niet vergeten : “ole com bove”!  Olie komt boven!  De tijd staat de rechtvaardige man ten dienste.

    Jan Van Gijsel 

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.115 Meise officiële gegevens

    115 Meise officiële gegevens

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.109 Sport en Recreatie


    109 Sport en Recreatie

    Bij de opening van het Willy Van den Berghecentrum werd deze V.Z.W. opgericht, om het beheer van de sportinfrastructuur flexibel te houden.
    De eerste voorzitter werd Willy Van den Berghe, naar wie het sportcentrum na zijn dood genoemd werd.
    In 2014 werd de V.Z.W. opgedoekt en kwamen de diensten in de gemeentelijke administratie terecht.

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.108 C.O.O. nu O.C.M.W.

    108 C.O.O. nu O.C.M.W.
    1963 Paul Van der Veken
    Constant De Vogelaere

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.106 Sportraad

    105 Sportraad

    Op 29.5.1972 startte de Sportraad uit de Jeugdraad met Flor Pepermans als voorzitter
    Jaak Santermans

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.107 Cultuurraad

    107 Cultuurraad

    Op 9.12.1969 werd via de jeugdraad in Meise de Cultuurraad opgericht met Bob Van Praet als voorzitter en Ben Brinkman

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.105 Jeugdraad

    105 Jeugdraad

    Op 6.9.1965 werd de Jeugdraad opgericht met als eerste voorzitter Guido Erard.
    1966 – 1974 Jef De Cuyper
    Jeugdraad 50 Sib 2015 Jef De Cuyper

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.114 Gehuchten

    114 Gehuchten :
    Molenkouter, Singhinghem, Lintbos (Limbos), Dorp, Hasselt, Fischerkwartier, Kleine Landeigendom, Mankevos, Providentia

    Indeling

    In volgorde van ontstaan :
    Centrum
    Hasselt
    Kaarlijk
    Mankevos
    Roost
    Nieuw kwartier
    Kasteelveld
    Hazenbos
    Rerum Novarumwijk
    Nekker
    Oudenbos

    28-10-2022 om 00:00 geschreven door Jef L. DC


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 28/08-03/09 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs