Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
Duurzame invoering van elektrische voertuigen PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
16-08-2010
Nederland :Checklist TNO voor ombouw naar elektrische auto
TNO, KEMA en de RDW hebben een checklist ontwikkeld die aangeeft waar op te letten bij de ombouw van een benzine- of dieselauto naar een elektrische variant.
De transformatie van benzine c.q. diesel naar elektrisch komt steeds vaker voor. In het voertuig maakt de gewone motor dan plaats voor een elektromotor. Het gaat om precisiewerk, dat niet altijd optimaal gebeurt - vandaar de komst van een checklist.
Het overzicht dient ook als opstapje voor te formuleren richtlijnen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
TNO en de betrokken partijen deden onderzoek naar veiligheidsaspecten bij het ombouwen van gewone naar elektrische auto's. Gekeken werd naar de risico's in het dagelijkse gebruik, de elektrische veiligheid en de botsveiligheid van omgebouwde auto's ten opzichte van conventionele auto's. Daarbij kwamen drie opvallende zaken naar voren, vertelt Mark Bolech, specialist elektrisch vervoer bij TNO":
- door de ombouw en het extra gewicht (in de kofferbak) verandert de bestuurbaarheid;
- bij met name kleine auto's neemt de (bots)veiligheid af, simpelweg omdat de batterij relatief zwaar is. Daar moet volgens volgens Bolech extra rekening mee worden gehouden bij het ombouwen;
- het blijkt te schorten aan kennis en ervaring met batterijpakketten.
Volgens TNO zullen elektrische auto's af fabriek minstens zo veilig zijn als conventionele auto's, omdat ze ervoor ontworpen zijn. Het rapport is op te vragen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat (Gert-Jan.Prummel@minvenw.nl).
De Europese Commissie gaat sterker inzetten op de elektrische auto. Ze doet dat omdat ze de strijd tegen de uitstoot van CO2 door het verkeer enkele versnellingen wil verhogen. Eerder voerde Europa al scherpere CO2-normen in voor personenwagens, nu komen er ook strengere limieten voor motoren en vrachtverkeer. De plannen werden op 28 april 2010 bekendgemaakt door Europees commissaris voor industrie Antonio Tajani.Om het overstappen naar elektrische auto's te bevorderen lanceert hij ook enkele praktische voorstellen. Er wordt geld vrijgemaakt voor onderzoek naar efficiëntere accu's. De Commissie wil ook dat er één oplader voor elektrische auto's in de hele EU komt en dat er een Europees netwerk van oplaadpunten in het leven geroepen wordt.
General Motors, Ford, Nissan en andere grote merken presenteerden begin april hun eerste elektrische automodellen op de New York Auto Show. Verschillende modellen zullen eind dit jaar al op de markt komen.
De elektrische auto zit duidelijk in de lift. Op het New Yorkse auto-evenement bleek dat zowat alle grote automerken een elektrisch model in de steigers hebben staan. Zelfs General Motors, een bedrijf dat vorig jaar nog op de rand van het bankroet stond, brengt met de Chevy Volt eind dit jaar een elektronische hybride uit.
Concurrentie voor de Prius
Hierdoor zal de Toyota Prius, een hybride auto die sinds 2000 al wereldwijd wordt verdeeld en waarvan er al meer dan twee miljoen exemplaren zijn verkocht, eindelijk grote concurrentie krijgen.
Enerzijds door andere hybrides, zoals de Volt, die als aandrijving zowel een verbrandings- als een elektromotor gebruikt. Anderzijds door honderd procent elektrische autos, zoals de Nissan Leaf, die met een volledig opgeladen batterij bijna 160 kilometer ver zal kunnen rijden. Het succes van de Prius toont aan dat er wel degelijk een markt is voor groene autos. General Motors maakt zich dan ook sterk dat de vraag aanvankelijk het aanbod zal overtreffen.
Naast de grote spelers staan ook verschillende nieuwe, kleinere autobedrijven op het punt om toe te treden tot de markt van de elektrische wagen. Die kleinere bedrijven focussen op het ombouwen van bestaande wagens naar elektrische, of het aanbieden van elektrische wagens met een veel meer futuristisch ontwerp dan die van de bestaande autobedrijven.
Een voorbeeld daarvan is de Aptera van Aptera Motors, die met zijn gewaagde driewielige ontwerp het voordeel heeft een stuk aerodynamischer en dus ook energiezuiniger te zijn.
Hoog prijskaartje
Momenteel lijkt de grootste hinderpaal voor deze nieuwe generatie autos het prijskaartje. De Volt zal zo bijvoorbeeld, net zoals de Prius, meer dan 25.000 euro gaan kosten. Ook andere modellen zoals de Nissan Leaf zullen zich aanvankelijk in die prijsklasse bevinden, wat de autos een stuk minder aantrekkelijk maakt voor de gemiddelde gebruiker.
In een interview met de BBC stelde GM-vicevoorzitter Bob Lutz echter dat hiermee wordt ingezet op de toekomst. Wijdverbreid gebruik van deze technologie kan nog verschillende decennia duren omdat ze nu nog vrij duur is, maar we moeten ergens beginnen.
Mocht de elektrische auto een succes worden, dan kan ook het elektriciteitsverbruik in huizen verdubbelen. Op de autoshow maakten Ford en Microsoft daarom bekend dat ze met 'Microsoft Hohm' gaan samenwerken aan de ontwikkeling van een computernetwerk tussen huizen, elektrische autos en energieleveranciers.
Dit netwerk moet gebruikers toelaten om in de toekomst efficiënter hun energieverbruik te kunnen regelen en zo te besparen op elektriciteit.
Straks kan iedereen in Nederland met één soort stekker een elektrische auto laden. Dat hebben marktpartijen voor het elektrisch rijden onder voorzitterschap van het Formule E-team deze week besloten. Een standaard stekker is één van de belangrijke stappen die nodig zijn om in Nederland elektrisch rijden een succes te maken. Minister Van der Hoeven pleitte eerder al voor standaardisatie van laad- en betaalinfrastructuur.
Nederland wil dé proeftuin voor elektrisch rijden worden. Een belangrijk onderdeel daarvan is het organiseren van een geschikte laadinfrastructuur. Om te voorkomen dat verschillende partijen ieder een eigen stekker ontwikkelen, hebben de ministeries Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat TNO-KEMA gevraagd een onderzoek naar stekkers voor het opladen van elektrische auto's uit te voeren. Het doel hiervan was om te bepalen of Nederlandse marktpartijen een standaard stekker voor het laden van elektrische auto's kunnen gebruiken. Op basis hiervan hebben het Formule E-team en de marktpartijen Eneco, Essent, Nuon, Enexis, Stichting E-laad, Better Place, 365 Energy Group, Mistergreen en UNETO VNI unaniem gekozen voor de zogenoemde Mennekes stekker. Dit is een Duitse stekker die ook in België en Denemarken wordt gebruikt.
Maurits van Oranje
Het Formule E-team, met Maurits van Oranje als voorzitter, is onderdeel van de initiatieven van de Nederlandse overheid om de introductie van elektrisch vervoer in Nederland een succes te maken. Het team fungeert als een spin in het web van (internationale) organisaties en bedrijven die zijn betrokken bij elektrisch rijden. Daardoor kan hij kansen en belemmeringen snel signaleren en direct oppakken. Standaardisering van laad- en betaalinfrastructuur is hier een belangrijk onderdeel van. Het kabinet trekt voor het stimuleren van elektrisch rijden 65 miljoen euro uit.
Avis Europe neemt in 2011 elektrische autos van Renault-Nissan op in haar verhuurvloot. Hiertoe hebben Avis Europe en Renault-Nissan een intentieverklaring getekend.
Vanaf 2011 introduceert Renault vier elektrische modellen: de Fluence ZE, de Renault Kangoo Express ZE, en afgeleiden van de huidige conceptautos Twizy ZE en Zoe ZE. De partijen spelen hiermee vooral in op de huidige trend naar een groener wagenpark: er is nog geen afspraak gemaakt over de hoeveelheid autos die wordt afgenomen.
Toch is er geen sprake van symboolpolitiek, zegt Marcel van Os, fleetmanager van Avis Nederland. De intentie is om een voldoende groot aanbod te creëren voor de zakelijke en particuliere markt, binnen de financiële mogelijkheden. We weten nu bijvoorbeeld nog niet wat de prijzen voor verhuur zullen zijn. We verwachten dat de autos, vanwege hun nog beperkte actieradius, vooral voor daghuur in en rond steden zullen worden gebruikt. Maar Renault is al bezig met een infrastructuur van oplaadpunten en wisselstations. Het moet mogelijk zijn om een accu in drie minuten te wisselen.
Total Belgium gaat elektrische auto's bedienen in tiental tankstations
Total Belgium gaat in het eerste half jaar van 2010 in een tiental tankstations snelle oplaadpunten installeren om de eerste elektrische voertuigen en hun bestuurders te bedienen. Dat kondigde het bedrijf donderdag aan in een persbericht. De terminals zullen geplaatst worden in tankstations gevestigd in de stadszones Brussel, Antwerpen en Namen. Hier zouden volgens Total Belgium het eerst een groot aantal elektrische wagens moeten verschijnen.
"Met deze demonstratie wensen we service te bieden aan de consument enerzijds en de autoconstructeurs anderzijds. Met deze laatsten dienen wij te zorgen voor een aangepaste uitrusting van de voertuigen en van onze service-stations", verklaarde Patrice Brès, algemeen bestuurder van Total Belgium.
Een oplaadbeurt zal ongeveer 30 minuten duren.
Total Belgium stelt een systeem van voorafbetaalde kaarten voor die verkrijgbaar en oplaadbaar zijn in de shops. Dit zal geïntegreerd zijn in het snelle oplaadpunt. De ingebruikname van de oplaadpunten is voorzien voor het tweede half jaar van 2010.
Carport met zonnepanelen als oplaadstation elektrische auto
Duurzamer kan het bijna niet: de Japanse autofabrikant Toyota ontwikkelt een oplaadstation met zonnecellen voor elektrische en plug-in hybride autos. Helemaal nieuw is het idee niet. Het Amerikaanse Phat Energy heeft al eerder een carport met zonnepanelen ontworpen voor het thuis gemakkelijk opladen van elektrische voertuigen. Maar het Japanse bedrijf laat het niet bij een ontwerp: de eerste 21 stations worden voor april a.s. geplaatst op 11 verschillende locaties nabij overheidsinstanties in verschillende delen van de stad Tokyo. De maximale capaciteit van een dak met panelen is 1.900 Wp. Omdat de zonnecellen bij slechte weersomstandigheden minder stroom leveren, zijn de stations uitgerust met 8,2 kWh batterijen die opgewekte maar ongebruikte elektriciteit opslaan. Als het concept werkt en ook nog aanslaat zal Toyota waarschijnlijk verdere stappen zetten op het terrein van duurzame energievoorziening. ( bron: duurzame economie thuis)
Op het salon van Brussel wordt de Tazzari Zero voorgesteld, een elektrische kleine stadsauto met twee plaatsen. Zijn rijbereik van 140 kilometer maakt hem geschikt voor dagelijks verbruik en na het salon zal hij in België verkrijgbaar zijn.
De Tazzari Zero is een kleine stadsauto voor dagelijkse verplaatsingen in en om de stad. Deze auto met een lengte van 2.884 millimeter beschikt over een centraal opgestelde elektromotor van 15 kW en 15 Nm die de achterwielen aandrijft. De lithium-ionbatterij opladen neemt negen uur in beslag aan een gewoon stopcontact, of zes uur met de optie Multifast. Met driefasenstroom (optie) duurt het slechts 50 minuten om op te laden tot 80 procent van de batterijcapaciteit. In Eco-modus heeft deze auto een rijbereik van 140 kilometer. Er zijn echter nog andere modi, namelijk 'Race', 'Standard' en 'Rain'. Optrekken van 0 tot 50 km/h duurt minstens 5 seconden, terwijl de topsnelheid 90 km/h bedraagt.
De kleine elektrische Italiaan, die na zijn onthulling in Bologna vorige week te zien zal zijn op het salon van Brussel van 14 tot 24 januari, beschikt over twee kleine bagageruimtes (één voor- en één achteraan). Bovendien biedt hij ook personaliseringsmogelijkheden. Zo is hij verkrijgbaar in tien koetswerkkleuren, maar ook met zittingen in 'eco'-leder en zelfs met lederen sportstoelen. Verder zijn een airco, parkeersensoren, een radio en een open dak verkrijgbaar. De prijs zal minder dan 20.000 euro bedragen, de premies en fiscale kortingen die zijn beloofd voor elektrische auto's vanaf 2010, niet meegerekend.
Mechelen opent eerste oplaadpunt voor elektrische auto's in parkeergarage
Vanaf 15 januari kunnen elektrische auto's gratis worden opgeladen in de parkeergarage onder de Grote Markt van Mechelen. Het stadsbestuur bereikte daarover een akkoord met parkeerbeheerder Vinci Park. Het gaat om een primeur voor Vlaanderen. De Vlaamse minister van Innovatie, Ingrid Lieten (sp.a), realiseerde eerder al proefprojecten. Mechelen wil door de realisatie van een bijkomend oplaadpunt verder promotie maken voor de elektrische wagen.
"Verheugd" "Hoe kunnen er nu elektrische wagens komen, als er geen enkel oplaadpunt aanwezig is? We hebben dat aangekaart bij onze parkeeruitbater, en zijn dan ook bijzonder verheugd dat hij op onze vraag is willen ingaan", zeggen de schepen van Energie, Caroline Gennez (sp.a), en de schepen van Mobiliteit, Karel Geys (sp.a).
"Doorbraak elektrische auto" Ze geloven dat 2010 het jaar wordt van de doorbraak van de elektrische auto. "Op dit ogenblik rijden er nog maar een goede 1.000 in ons land, maar dat aantal zou heel sterk moeten groeien, zeker nu een aantal grote autoconstructeurs eerstdaags voor het eerst op grote schaal de markt opgaat met elektrische auto's." Na Mechelen zullen dit jaar ook in Antwerpen en Oostende oplaadpunten in ondergrondse parkings worden voorzien. (belga/dea)
Epyon maakt apparaten waarmee accu's ongekend snel zijn op te laden. In luttele minuten laden de apparaten van Epyon een accu voor bijvoorbeeld een elektrische auto. De apparaten van andere bedrijven doen daar al snel twee tot acht uur over. Crijn Bouman, een van de oprichters van Epyon, vertelt dat het bedrijf twee dingen weet te combineren: snelheid en behoud van de levensduur van de accu. "Het unieke zit 'm in de software. Onze laders houden rekening met de levensduur van de accu. De meeste laders (lees van de concurrentie) zijn domme laders."
Bouman voorziet een sterke groei voor zijn bedrijf. Het gaat immers om een product dat ons minder afhankelijk maakt van olie en ook nog eens een milieuvriendelijke oplossing biedt. De afnemers van zijn computergestuurde opladers zijn vooral te vinden in de hoek van de elektrische auto's en bussen en in de vorkheftruckindustrie. Ook slaat zijn product aan bij de afnemers van elektrische karretjes zoals bijvoorbeeld op Schiphol.
Interessant Het idee voor de supersnelle oplader kwam een paar jaar geleden van een onderzoeker op de TU Delft, waar Bouman studeerde. Vervolgens besloot het met het idee aan de slag te gaan. "Die onderzoeker deed er verder niets mee en ik dacht, dat is wel interessant."
Epyon werd eind 2004 opgericht. Het bedrijf is inmiddels uit de opstartfase. Er werken 30 mensen en de omzet - nu nog onder de miljoen euro - zal volgens Bouman over vier jaar uitkomen op zo'n 70 miljoen euro. Is dat een niet te optimistische schatting? "We hebben drie jaar gewerkt aan prototypes. Wat we tot nu toe hebben afgeleverd zijn allemaal eenmalige orders en pilot projecten. Maar vanaf volgend jaar gaan we series maken De eerste vervolgorders zijn inmiddels getekend", zegt de oprichter van Epyon om de groeiverwachting te onderbouwen.
Orders Het bedrijf uit Rijswijk heeft een contract lopen met een van de grootste vorkheftrucksbedrijven van de wereld. Verder hebben Schiphol, een taxicentrale uit Friesland, lokale overheden, TNT Post en energiebedrijven interesse of al een oplader van Epyon afgenomen. Interesse is er vanuit tal van landen in Europa, zoals Duitsland, Italië en Groot-Brittannië. En ook in de VS is Epyon bezig met een grote order in de wacht te slepen.
Maar de verdere ontwikkeling van het product en het aanboren van nieuwe markten kost geld, veel geld. Vandaar dat Epyon op zoek is naar investeerders. Volgens Bouman is er flink wat animo. Er zijn zo'n 17 investeringsmaatschappijen die zich bij Epyon hebben gemeld. "Ze zien dat we een product hebben dat potentie heeft. Een van de belangrijkste problemen lossen wij op."
Bang voor concurrentie is Bouman niet. "We liggen drie jaar voor op de concurrentie en we blijven continue innoveren." Het bedrijf uit Rijswijk besteedt de productie uit. Epyon maakt alleen de prototypes. Bouman vertelt dat zijn bedrijf door deze werkwijze snel grote orders kan onderbrengen. De productie vindt plaats bij Nederlandse bedrijven. Maar Epyon kijkt ook naar mogelijkheden elders in Europa om een deel van de productie te gaan plaatsen.
Betekenis De letterlijke betekenis van Epyon in het Grieks is een betere toekomst. De snelle opladers van Epyon bieden een duurzame oplossing voor een deel van het energieverbruik. Daarmee draagt het bedrijf een beetje bij aan de toekomst van onze planeet. En de toekomst voor zichzelf ziet Epyon zonnig in. Geldschieters weten het bedrijf te vinden. Maar investeerders blijven welkom! (bron: rnw-nl)
Belgische wetenschapper forceert doorbraak voor lithium-ion batterij
Gerbrand Ceder, professor aan de Universiteit Antwerpen, heeft met zijn onderzoeksteam van het Massachusetts Institute for Technology (MIT) een techniek ontwikkeld die ervoor zorgt dat de lithium-ion batterijen in enkele seconden kunnen worden opgeladen. Dit is heel goed nieuws voor gsm en laptopgebruikers, maar ook voor de makers van elektrische auto's omdat kleinere, lichtere en dus goedkopere batterijen zullen en kunnen worden ingezet.
"Gedaan met het urenlang opladen van lithium-ion batterijen" aldus Gerbrand Ceder.
Eerst werd gedacht dat de lithium-ionen te traag waren om een performante batterij te verkrijgen, maar Gerbrand Ceder ontdekte dat de grootste moeilijkheid erin bestond door de nanotunnels van het batterijmateriaal hun bestemming te bereiken. De oplossing zit in de elektrodes te voorzien van een coating met lithiumijzerfosfaat. Deze coating geleidt de ionen naar hun bestemming waardoor ze veel grotere stroomsterkten kunnen verdragen.
Bijkomend voordeel is dat de batterijen ook niet snel verouderen. De huidige lithium-ion batterijen gaan vanaf de dag van hun productie achteruit, ongeacht het aantal ladingscycli. Het enige dat men kan doen om hun levensduur te verlengen is ze koel te houden, maar gemiddeld gaan zij slechts 3 jaar mee. Twee bedrijven kochten reeds een licentie zodat verwacht kan worden dat de nieuwe lithium-ion batterijen over ongeveer 2 tot 3 jaar in de handel beschikbaar zullen zijn. ( bron: Roderick van den Berg)