Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
Duurzame invoering van elektrische voertuigen PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
15-10-2011
BMW lanceert elektrisch scooterconcept ( e-concept)
In september stelde het IAA autosalon in Frankfurt de deuren open voor het grote publiek, een aantal nieuwsberichten werden de wereld in gestuurd. Daaronder zat het opmerkelijke persbericht van BMW, dat na de Concept C wederom een elektrisch scooterconcept presenteert op de autobeurs. De BMW Concept e mag gelden als smaakmaker voor de lancering van twee maxiscooters voorzien van een tweecilinder benzinemotor.
Over die twee premium maxiscooters laat het Beierse merk nog niet veel informatie vrij. Wel is zeker dat ze nog voor het jaareinde gelanceerd worden met als doel de functionaliteit van een scooter te combineren met het rijplezier van een motorfiets. Beide zullen voorzien zijn van een tweecilinder verbrandingsmotor. De lancering van deze scooters kadert in het nieuwe BMW Urban Mobility programma, waarin kwaliteitsvolle stedelijke mobiliteit centraal staat.
Omdat niet enkel mobiliteit maar ook ecologische duurzaamheid in stedelijke gebieden een belangrijke speerpunt vormen in het Urban Mobility programma werken de Duitsers ook aan elektrisch aangedreven alternatieven, waarbij de Concept e als duidelijke toekomstvisie naar voor treedt. De BMW Concept e is meer dan enkel een stijlstudie, het betreft een prototype van een toekomstig productiemodel en om dat gegeven kracht bij te zetten laat BMW meteen ook enkele technische gegevens vrij.
De Concept e, die rechtstreeks kan worden opgeladen aan elk ordinair stopcontact en in minder dan drie uur volledig opgeladen is, heeft een boordspanning van 60 volt wat zorgt voor een acceleratie die gelijke tred houdt met een conventionele maxiscooter en een realistisch rijbereik van 100 km mogelijk maakt. De precieze topsnelheid wordt niet meegedeeld, wel dat deze hoog genoeg zal zijn om - zelfs met een passagier achterop - veilige inhaalmanoeuvres uit te voeren op stedelijke ringwegen. Een 12 volt-aansluiting is tevens aanwezig om bijvoorbeeld een GPS-toestel van stroom te voorzien of onderweg een mobiele telefoon op te laden. Achteruitkijkspiegels zoek je tevergeefs op de Concept e, die voorzien is van twee cameraatjes in de lens van het achterlicht en twee LCD schermpjes in het kuipwerk vooraan. Op die manier zitten de schouders van de rijder nooit meer in de weg voor het zicht op het achterliggende verkeer.( bron: motorsite.be)
Universele oplaadpas voor elektrische auto's in Nederland
Het opladen van een elektrische auto is makkelijker geworden.
Als eerste land ter wereld introduceert Nederland een systeem waardoor een oplaadpas toegang geeft tot elke openbare laadpaal in het land. Welke gemeente of organisatie de oplaadpas ook heeft verstrekt en ongeacht wie de laadpaal heeft geplaatst: de accu van de elektrische auto kan gewoon opgeladen worden. Interoperabel heet dat.
ICT-bedrijf Logica knoopte de verschillende informatiesystemen aan elkaar met Cloud technologie. Dankzij deze techniek kan elke laadpaal de diverse laadpassen herkennen waarmee het oplaadproces gestart kan worden. Logica verwacht dat ook andere landen interesse hebben in deze techniek.
Proeftuinproject EVA-consortium(*) goedgekeurd, uitrol van laadinfrastructuur en testfase van elektrische voertuigen kan starten in Vlaanderen
(*) Electric vehicles in action
Vorig jaar besliste de Vlaamse regering middelen vrij te maken voor een proeftuin rond elektrische voertuigen. Consortia of kenniscentra die interesse hadden om mee te stappen in de Vlaamse proeftuin rond elektrische voertuigen, konden een voorstel indienen bij het Instituut voor Wetenschap en Technologie (IWT). Minister van Innovatie Ingrid Lieten keurde vandaag een aantal projecten in dit kader goed, waaronder het EVA-consortium. De kernpartners EANDIS, 4IS NV-BLUE CORNER, FEDERAUTO, TELENET en VUB lichten de doelstellingen toe en het belang voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit in Vlaanderen.
Elektromobiliteit staat op de drempel van de introductie, maar komt ondanks belangrijke inspanningen vanuit verschillende sectoren toch moeilijk op gang. De transitie in Vlaanderen naar elektrisch rijden met nieuwe types autos en tweewielers (inclusief fietsen) heeft dus een extra stimulans nodig, ook voor de vele bedrijven in de autohandel en reparatie die klaar staan met de eerste elektrische modellen.
Het is belangrijk dat een voldoende groot open ecosysteem wordt opgezet, dat vanuit de praktijk aantoont wat de reële drempels zijn, en vooral, hoe deze overwonnen kunnen worden via een specifieke aanpak, uit te testen via de verschillende projecten in het EVA-platform.
Om dit te realiseren wordt er in de komende weken en maanden een uitrol van laadinfrastructuur voorzien van 220 laadpunten op 71 laadeilanden (specifieke parkingplaatsen met twee laadpalen die elk twee elektrische voertuigen kunnen laden met faciliteiten zoals internet-WIFI) in een veertigtal steden en gemeenten en semipublieke plaatsen, gekoppeld aan een testfase (monitoring-datalogging via VUB-VITO) van een 150-tal elektrische vier- en tweewielers (personenwagens, bestelwagens, elektrische scooters en fietsen) gedurende de duurtijd van het proeftuinproject (3 jaar) in samenwerking met verschillende gekende bedrijven die investeren in elektrische voertuigen.
Hierbij zijn naast de kernpartners in het EVA-consortium ook diverse organisaties, onderzoeksinstellingen en bedrijven betrokken als partner om de testomgeving, smart grid en testpopulatie vorm te geven in de verschillende deelprojecten van het consortium (ELECTRABEL- VITO-UGENT ( iKNOW & POWER LINK) bPOST VAB TOTAL COFELY EDUCAM eNOVATES BE-CHARGED IKEA - ARTEXIS (ANTWERP & FLANDERS EXPO) COLRUYT SOWEPO MANUS VOLVO LOGISTICS - GGE GHISTELINCK INELTRA - ASBE/AVERE IBBT - FLANDERS DRIVE - FLANDERS SMART HUB ESRI - het VIM - de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen)
Het EVA-consortium wil met de verkregen subsidies via het IWT de aanzet geven om in de Vlaamse regio de sokkel of basis te leggen voor verdere uitbouw, onderzoek en gebruik van elektrische mobiliteit om toekomstgericht de nieuwe activiteiten en businessmodellen die hieruit zullen groeien ten volle kansen te geven. Ook de mogelijkheidom samen met de andere Gewesten ,Wallonië en Brussel, en de buurlanden te kunnen werken aan de inter-operationaliteit van laadinfrastructuur , standaardisering(stekkers, beheer en gebruik batterijen), smart grid en de verkoop, huur en gebruik van elektrische voertuigen wordt onderbouwd.
De kernpartners zullen op geregelde tijdstippen communiceren over de voortgang van de living lab.
"Green eMotion" moet de weg banen voor elektrische mobiliteit
De Europese Commissie lanceert een grensoverschrijdend vierjareninitiatief om elektrische mobiliteit in heel Europa te bevorderen. Elektrische mobiliteit draagt in belangrijke mate bij tot het terugschroeven van de CO2-emissies.
'Green eMotion' wil het succes van elektrische voertuigen versnellen," zegt Siim Kallas, vicevoorzitter van de Europese Commissie en Commissaris verantwoordelijk voor vervoer. Het projectvolume wordt op 42 miljoen euro geraamd, waarvan de EU 24 miljoen euro voor haar rekening neemt. Hoofddoel is de ontwikkeling van uniforme Europese processen, normen en IT-oplossingen, zodat gebruikers van elektrische voertuigen in de hele EU vlot toegang hebben tot de vereiste laadinfrastructuur en aanverwante diensten. Standaardisering is een absolute vereiste voor een snelle en rendabele invoering van elektrische mobiliteit in Europa. In Barcelona, Madrid and Malaga worden er bijna 1.000 geïnstalleerd, in Rome en Pisa een 400-tal, Berlijn krijgt er 3.600 en Straatsburg ongeveer 100. In Denemarken, waar wereldwijd het grootste aandeel van de elektriciteit uit windenergie wordt gehaald, verwachten auto-importeurs dat er dit jaar zon 2.000 elektrische autos op de baan zullen zijn en 2.000 openbare en semi-openbare laadstations zullen worden geïnstalleerd in Kopenhagen, Bornholm en Malmö. In Ierland maken zon 2.000 elektrische voertuigen en ongeveer 3.500 laadstations deel uit van de nationale invoering van elektrische mobiliteit. De cijfers geven een idee van de achterstand die minister Lieten nu in Vlaanderen wil inlopen.
Siemens leidt het onderzoeksconsortium en werkt mee aan de ontwikkeling van software- en laadinfrastructuuroplossingen en het uitwerken van industrienormen. Daarnaast zijn de partnerbedrijven Alstom, Better Place, Bosch, IBM en Siemens, de elektriciteitsmaatschappijen Danish Energy Association, EDF, Endesa, Enel, ESB, Eurelectric, Iberdrola, RWE en PPC, de autoconstructeurs BMW, Daimler, Micro-Vett, Nissan en Renault, de gemeentebesturen van Barcelona, Berlijn, Bornholm, Kopenhagen, Cork, Dublin, Malaga, Malmö en Rome, de universiteiten en onderzoeksinstellingen Cartif, Cidaut, CTL, DTU, ECN, Imperial, IREC, RSE, TCD en Tecnalia, en de technologie-instellingen DTI, fka en TÜV Nord. (bron: ezine Vraag & Aanbod)
Elektrische Volvo voor onderzoek naar draadloos laden
De eerste in België gebouwde elektrische Volvo is vandaag afgeleverd aan een eindklant: Flanders' Drive, het Vlaams competentiecentrum voor de voertuigindustrie. Flanders' Drive zal de Volvo C30 Electric gebruiken voor onderzoek naar draadloos laden. De overhandiging van het voertuig vond vandaag plaats in Brussel in aanwezigheid van Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a).
Bij "inductief laden" wordt de batterij draadloos opgeladen via een oplaadplaat die in de garage thuis of een openbare parkeerplaats kan staan. De techniek is verwant aan het opladen van een elektrische tandenborstel, aldus Renilde Craps van Flanders' Drive.
Proefproject Met de technologie zou de batterij van de Volvo, die een theoretisch bereik heeft van 150 kilometer, in minder dan anderhalf uur volledig opgeladen kunnen worden. Het proefproject loopt tot eind 2012.
De techniek kan overigens ook werken met lussen in het wegdek. Dat zou vooral mogelijkheden scheppen voor het openbaar vervoer: bussen kunnen bijvoorbeeld aan de haltes of zelfs al rijdend opgeladen worden.
Verhoogde levenskwaliteit Volgens minister Lieten kunnen elektrische wagens de levenskwaliteit in de steden fors verhogen, omdat ze geen fijn stof uitstoten, CO2-neutraal zijn en ook stil werken. Draadloos opladen kan een belangrijke rol spelen bij de doorbraak van de elektrische wagen. "De mogelijkheid om elektrische voertuigen efficiënt, snel en gebruiksvriendelijk op te laden is een van de meest kritieke succesfactoren voor hun grootschalige introductie", zo zei minister Lieten bij de overhandiging van de auto aan Flanders' Drive.
De Volvo C30 Electric wordt vanaf de zomer (deels) bij Volvo Cars in Gent geassembleerd. De productie blijft beperkt tot een 250-tal exemplaren, waarvan een 50-tal voor België. Deze eerste productie is niet bestemd voor het grote publiek. "Afhankelijk van de testresultaten zullen we binnen een tweetal jaar een beslissing nemen over een eventuele commercialisering", aldus Bart Crols, directeur van de verkooporganisatie van Volvo Cars Belgium. (belga/adha)
Siemens en BMW willen elektrische autoâs draadloos opladen
Elektrische autos kunnen hun accus in toekomst laden zonder kabels. Siemens heeft daarvoor het ontwikkelingsproject Inductief laden van elektrische voertuigen opgezet. De samen met BMW ontwikkelde contactloze technologie werkt ook tijdens korte ritpauzes. De laadstations kunnen vrijwel onzichtbaar in elke omgeving worden geïntegreerd en zijn daardoor beschermd tegen slijtage en vandalisme.
In juni 2011 zullen tijdens een proef in Berlijn, die door het Duitse ministerie voor Milieu (BMU) wordt gesubsidieerd, de prestaties met meerdere voertuigen worden getest.
Inductieve energie-overdracht Een grote uitdaging bij de uitbreiding van de elektromobiliteit is een omvangrijke en betrouwbare infrastructuur voor het laden van accus. Aangezien de accus van elektrische voertuigen vaker moeten worden geladen dan dat voertuigen met verbrandingsmotoren hun tank moeten vullen, is er vraag naar verschillende laadmogelijkheden die aan de eisen van de bestuurder en het voertuig zijn aangepast. Met de inductieve energie-overdracht van de onderzoekers van Siemens Corporate Technology zou geautomatiseerd laden in bijvoorbeeld taxiwachtrijen al mogelijk zijn.
Magneetveld onder voertuig Een volledig in de grond verzonken spoel, de primaire spoel, vormt de verbinding met het openbare elektriciteitsnet. Onder het voertuig bevindt zich een secundaire spoel. De onderlinge afstand bedraagt onder normale omstandigheden tussen acht en vijftien centimeter. Zodra de bestuurder het laadproces start, gaat er een stroom door de primaire spoel. Hierdoor ontstaat een magnetisch veld, dat in de secundaire spoel een elektrische stroom induceert waardoor de accu wordt geladen. De efficiëntie van de vermogensoverdracht uit het stroomnet via alle componenten tot in de accu bedraagt daarbij meer dan 90 procent. Het magneetveld komt uitsluitend in een exact bepaalde ruimte tussen beide spoelen tot stand. Hierdoor blijft bij dit systeem het magnetisch veld in de toegankelijke gebieden in en rondom het voertuig ruim onder de internationaal aanbevolen grenswaarde van 6,25 microtesla.
Prototype Vanaf mei zal een prototype met een laadcapaciteit van 3,6 kilowatt in een elektrisch voertuig worden getest. In een veldtest die vanaf juni in Berlijn plaatsvindt, zullen de voor integratie in serievoertuigen noodzakelijke verbeteringen onder realistische omstandigheden worden geïnventariseerd en wordt tevens feedback van klanten verzameld, zodat in toekomst klantspecifieke laadoplossingen kunnen worden aangeboden. Daarnaast is het systeem ook geschikt voor intelligent energiegebruik, waarbij bijvoorbeeld stroomoverschotten uit zonne- en windenergie kunnen worden gebruikt en de elektrische auto ook als tussenopslag voor stroom dient.(bron: happynews)
Naar aanleiding van het salon van Barcelona maakt Renault de prijzen bekend van zijn guitige Twizy die elektrisch wordt aangedreven.
Tegelijk kunnen potentiële klanten deze zonderlinge vierwieler vanaf nu via internet bestellen. Het gamma begint met de Twizy 45 die een top haalt van 45 km/u en zich vooral richt tot jongeren die zich op de Twizy veiliger zullen voelen dan op een tweewieler. Bovendien geniet de Twizy een hoger aanzien dan de typische bromautootjes waar je geen rijbewijs voor nodig hebt. De klanten huren de batterij voor een bedrag van 45 per maand. De tweede Twizy heeft een vermogen van 17 pk, haalt een top van 80 km/u en zal in de smaak vallen bij pendelaars. Van die Twizy met 17 pk bestaan er twee uitvoeringen. De Urban (zonder portieren) kost 7.690 en de Technic met portieren en een rijkere uitrusting heeft een basisprijs van 8.490. Met dergelijke prijzen kan de Twizy concurreren met driewielige scooters. Voor deze twee krachtiger uitvoeringen bedraagt de maandelijkse huurprijs voor de batterijen 49. De lithium-ion batterijen laten zich in 3,5 uur opladen via een stopcontact van 220 V. De Twizy telt twee zitplaatsen, is slechts 2,33 meter lang en heeft een hoogte van 1,91 meter. Op dit ogenblik is nog niet duidelijk van welke ecopremie er kan genoten worden in België. De lancering in België is voorzien voor tijdens het salon van Brussel, begin 2012 (Belga) (TDMS)
Nieuwe technologieën zetten de deur op een kier voor nieuwe bedrijven. Delta Motorsport, met vestiging in het Engelse Silverstone, mag daar een voorbeeld van zijn.
Het bedrijf werd pas in 2005 opgestart door de ingenieurs Simon Dowson en Nick Carpenter. In het begin werkten ze vooral als ontwikkelingsbedrijf in de autosport, maar in 2007 kozen ze er voor om daarnaast ook hun eigen elektrische sportwagen te ontwikkelen. Volgens Dowson verliezen heel wat van de huidige elektrisch aangedreven auto's potentieel omdat ze gebaseerd zijn op traditionele modellen die te zwaar zijn. Bij Delta Motorsport hebben ze hun ervaring in de racerij als bron van inspiratie gebruikt. Volgens Dowson komt het er op neer het gewicht te beperken en extra aandacht te besteden aan de stroomlijn. De Delta E-4 Coupé, die samen met de universiteit van Oxford werd ontwikkeld, is een demonstratie van hun filosofie. De basisstructuur van de Delta is uit koolstof opgebouwd waardoor het gewicht met meer dan 60% werd verminderd. De aandrijving gebeurt door twee elektromotoren van telkens 120 pk en het gewicht van elke motor blijft beperkt tot 23 kilogram. De lithium-ion batterij is laag en centraal gemonteerd waardoor het zwaartepunt laag komt te liggen en een ideale gewichtsverdeling tot stand komt. De Delta E-4 Coupé spurt vanuit stilstand naar 100 km/u in 5 seconden, maar snelheid is niet de enige troef van de lichtgewicht constructie. De actieradius bedraagt ongeveer 320 kilometer. (Belga) (TDMS)
Het is zover: de eerste elektrische wagens rijden op onze wegen. De twee volgende jaren zullen heel vruchtbaar zijn op dat vlak, met onder meer een druk programma van Renault.
Drieling
PSA (Peugeot-Citroen) en Mitsubishi werkten samen aan een volledig elektrische stadswagen. Na kennis gemaakt te hebben met de prototypes, volgen nu de definitieve modellen die je kunt kopen. De Citroen C-Zéro, Mitsubishi i-Miev en Peugeot iOn zetten een beweging in gang die de volgende jaren alleen maar zal toenemen. De elektrische auto staat wel nog in zijn kinderschoenen, zo blijkt uit de hoge prijzen, het beperkte rijbereik en de matige prestaties. Maar we moeten ergens beginnen. Ook niet te missen: de smart ed (wat staat voor electric drive), die voorlopig alleen druppelsgewijs geleverd wordt.
Merk met de ruit
Renault zet op het vlak van elektrische wagens meteen de grote middelen in en kondigt maar liefst vier modellen aan. De eerste die voet aan wal zetten, zijn de Kangoo en Fluence ZE. Eerstgenoemde profileert zich als een slimme oplossing voor stedelijke koerierdiensten. De tweede valt tussen wal en schip: een gezinswagen bestemd om lange afstanden mee af te leggen valt moeilijk te rijmen met een beperkte autonomie en topsnelheid.
Tot slot stippen we de Nissan Leaf aan, een ander product van de alliantie Renault-Nissan. Deze volledig elektrische kleine middenklasser haalde de titel van Auto van het jaar 2011 binnen.
Een opmerkelijk initiatief in Vlaanderen: het bedrijf Connect Group uit Kampenhout, gespecialiseerd in de productie van kabels en kabelbomen en de productie van halffabrikaten voor de elektronische industrie, gaat duizend oplaadpalen produceren voor elektrische wagens. Waarom opmerkelijk? Omdat de palen gratis kunnen worden geplaatst. Luc Switten, chief executive van Connect Group, zegt met de productie te willen aantonen dat Vlaanderen een belangrijke plaats inneemt in de eco-industrie. Met het initiatief wil Connect Group bijdragen aan de verkoop van elektrische autos. Door het ontbreken van laadpunten wordt de verkoop van elektrische wagens immers afgeremd. Met dit initiatief wil men die negatieve vicieuze cirkel doorbreken.
Het ligt nogal voor de hand dat voor plug-in hybrides en elektrische autos een standaard laadstekker moet komen. Net zoals tankpistolen en vulopeningen wereldwijd op elkaar aansluiten, zodat je met elke auto overal kunt tanken. Enkele grote Duitse merken hebben nu een standaard laadstekker voorgesteld, en hopen dat andere fabrikanten daarin meegaan. Maar waarom een modulaire stekker?
Geen angst voor de stekker, die moet goed beveiligd zijn volgens ISO/IEC-normen!
Uit het voorgaande blijkt eigenlijk al dat stekkers om hybride of elektrische autos te laden nog niet allemaal hetzelfde zijn. De Volkswagen-groep, BMW en Daimler willen snel naar een universele stekker, liefst wereldwijd bruikbaar.
Geschikt voor driefasen
Vanzelf moet zon stekker veilig beschut zijn en fool-proof in het gebruik. Daarnaast moet hij geschikt zijn voor snelladen, met hoger voltage dat extra veiligheden eist. Er is dus op 230 en 380 V wisselstroom gerekend. Medewerking van elektriciteitsbedrijven is nodig, die moeten aan laadpunten zon standaard stekker zetten. Zij worden blij gemaakt met een ingebouwde aansluiting voor het CAN-systeem. Nodig voor intelligent laden, waarbij het type auto en accu wordt herkend, waarnaast de autobatterij als buffer opgenomen kan worden in een intelligent stroomnet.
Standaardstekker? Nog lang niet. Hier zelfs twee verschillende voor snelladen, met dikke kabel, of langzaam laden.
Aanpassing voor gelijkstroom
En dan het modulaire. In 2013 verwacht men een uitbreidingsstuk klaar te hebben dat om de wisselstroomstekker kan. Daarmee wordt snelladen met gelijkstroom mogelijk, zoals in Japan en China nu al toepassing vindt. Handig, want je hebt geen gelijkrichter in de auto meer nodig, dat scheelt gewicht en ruimte. Er is minder verlies, het laden kan sneller dan met wisselstroom.
BMW maakt werk van de elektrische auto. Het concern steekt de komende jaren 400 miljoen euro in de uitbreiding van de BMW-fabriek in Leipzig om deze 'auto van de toekomst' te bouwen. BMW heeft de plannen voor het nieuwe project vrijdag in het bijzijn van bondskanselier Angela Merkel ontvouwd. Volgens BMW is het voor het eerst dat in Duitsland elektrische auto's in serieproductie worden gebouwd.
De elektrische Megacity Vehicle zal in 2013 debuteren. Bijzonder is de lichte bouwwijze. U las er alles over in de juli-augustus editie van AMT Vakblad.
De uitbreiding van de fabriek levert Leipzig achthonderd nieuwe banen op. In 2011 moeten de eerste elektrische autos van de band rollen. Het gaat om auto's van de bestaande BMW 1 Serie die als proef worden omgebouwd tot elektrische auto's.
In 2013 volgt in Leipzig nog een primeur. Het autoconcern lanceert dan de Megacity Vehicle (MCV). Deze elektrisch aangedreven stadsauto is volgens BMW uniek, omdat hij een "vederlichte carrosserie'' heeft. De auto zal honderden kilo's lichter zijn dan andere auto's en is daardoor nog energiezuiniger.
De MCV wordt "s werelds eerste massa-geproduceerde auto met een carrosserie van lichtgewicht carbon'', aldus BMW. Aan de auto zal wel een aardig prijskaartje hangen. De dure grondstof carbon (koolstofvezel) is normaal gesproken voorbehouden aan de Formule 1 en de ruimtevaart.
Stroomleveranciers kunnen nauwelijks wachten tot we allemaal overstappen op elektrisch rijden. Dus ook van het tankstation overstappen naar hun stopcontact of laadpaal. De mk-group uit Hamburg neemt het heft in eigen handen, en biedt de elektrische CARe 500 te koop of te huur. Niet te lang twijfelen, want alleen tot het eind van dit jaar doen ze dat ook nog voor een speciale feestprijs. Rennen, dus?
Het is maar dat u het weet, vanaf 2012 gaat het Chrysler-netwerk in de VS een officiële Fiat 500EV leveren. Puur elektrisch rijdend, op accus van SB Limotive, waarin SB staat voor de partners Samsung en Bosch. Of de elektro-500 ook naar Europa komt is onbekend. In elk geval ging het Zweedse EVadapt er niet op zitten wachten, ze maken hem zelf. Het bedrijf ontstond in 2009, als samenwerking van accufabrikant Alelion en ombouwer Autoadapt, die autos voor invaliden aanpast.
Dubbele bodem
De Hamburgse energiemaatschappij haalt zijn CARe 500 bij EVadapt, en plakt er zijn eigen handelsnaam care op. Er wordt een servicenet van 650 bedrijven beloofd. Dat blijkt te gaan om de Auto Teile Unger (ATU) keten in Duitsland en Oostenrijk. EVadapt heeft een contract met Fiat voor levering van autos. Daar gaat de gewone motor uit, een 24 kW elektromotor komt in de plaats. De accupartner van EVadapt zorgt voor lithium-ijzerfosfaat batterijpakketten. In totaal 1534 batterijtjes, met 15 kWh stroomopslag. De batterijtjes zitten in een dun pakket dat de hele 500-bodem bedekt. Van de originele Fiat-transmissie werken nog drie versnellingen vooruit. In elektro-versie haalt de auto nog 120 km/h, maar de constante snelheid moet niet boven 95 km/h komen. Het rijbereik zou 120 km zijn.
Opmerkelijke aanbiedingen
De mk-groep sloot een contract met EVadapt voor 1500 autos per jaar. In het voorjaar produceerde het Zweedse ombouwbedrijf de eerste auto, die ze zelf in Zweden hebben geleverd. Hiermee nog niet tevreden liet de mk-groep ook een Ford Ka ombouwen door een Duits tuningbedrijf. Technisch gezien hebben de Ford Ka en Fiat 500 dezelfde basis. Beide autotypen worden in een soort huurkoop geboden, voor dezelfde prijs. We spreken van 20.000 euro ex BTW aanbetaling, en vijf jaar lang 290 euro per maand. Voor dat geld zit de afgenomen stroom erbij. Bovendien wordt na vijf jaar gratis het accupakket vervangen. In totaal reken je dus 37.400 euro af.
Met of zonder accu
Een trots bedrag, nogal. Gelukkig is er een feestaanbieding op de CARe 500, voor de snelle beslisser. Klinkt 23.900 euro al beter? Nog altijd bijna dubbel zoveel als een gewone 500 op benzine kost. Deze prijs heeft bovendien meer dubbele bodems dan de auto. Om te beginnen is het exclusief BTW, maar ook exclusief accus. Daarvoor komt 150 euro per maand op de rekening, wat dan wel weer inclusief stroomverbruik is. De huur van accus zou garanderen dat je altijd over de laatste techniek beschikt, al is maar de vraag of je gratis tussentijds nieuwere en betere accus zult krijgen. Met accus erbij is de CARe 500 ook te koop. Nu in de aanbieding voor 36.990 euro. Alweer ex BTW. Normale prijs 44.900, ook ex. Ofwel liefst 53.431 euro inclusief BTW. Het energiebedrijf van mk-group holding werkt in heel Europa, en wil dit genereuze aanbod ook naar andere landen brengen. We kunnen haast niet wachten
Het valt niet te ontkennen, we hebben een accuprobleem. Als we tenminste elektrisch willen gaan rijden. Daarvoor zijn accus nog te duur en te zwak. Maar wacht, inductief laden kan onze problemen een stuk verzachten. HaloIPT laat zien dat het werkt, en wil in 2012 een proef tonen met elektrische autos. Een doorbraak, dat draadloos opladen?
HaloIPT is een jong bedrijf, pas dit jaar opgericht door een Nieuwzeelands en een Brits investeringsbureau. IPT staat voor Inductive Power Transfer. Ofwel, via inductie grote hoeveelheden elektrische energie overbrengen. Het gaat HaloIPT speciaal om opladen van accus in elektrische voertuigen. Desnoods hele grote, ze hebben in Italië een project om stadsbussen te laden.
Plaat in de straat
Het principe is best simpel. Je neemt een grote elektrische spoel, en een metalen plaat. Onderop de auto zet je ook zon metalen plaat. Parkeer de auto boven de metalen plaat. Er gaat stroom vloeien door de spoel, via magnetisme induceert dat een spanning in de metalen plaat van de auto. Met de plaat in de auto kun je nu de accu van die auto laden. Zonder snoeren aan te sluiten, helemaal automatisch. Op elke plek waar zon oplaadplaat in de straat ligt. Het ideaal van HaloIPT is dat zulke platen onder de rijbaan komen. Want ook als je er overheen rijdt laadt de accu al wat bij.
Het kost niet meer dan plug-in opladen, zegt directeur dr. Anthony Thomson. Dus geen laadpalen plaatsen, maar laadplaten in de straat leggen. Hoe meer er zijn, hoe minder elektrische autos afhankelijk worden van grote accupakketten om behoorlijke afstanden te kunnen afleggen. Helemaal als de straten geplaveid zijn met laadplaten. Dan kan de auto al rijdend opladen, wat met laadpalen niet gaat. Het werkt ook bij regen en sneeuw, de laadplaat kan onder het wegdek liggen. HaloIPT heeft nu systemen die 3 tot 7 kW kunnen overbrengen, als de straatplaat en de autoplaat niet meer dan 40 cm afstand tot elkaar hebben. Dus geen wilde fantasie, het werkt.
Ook elektronische koppeling
Het idee om inductief elektrische stroom door te geven is helemaal niets nieuws. De bijdrage van HaloIPT is om dat geschikt te maken voor elektrische autos. Er is een stroomregeling nodig in de aansluiting van de straatplaat, en tussen autoplaat en accus. Het is niet nodig erg precies boven de straatplaat te parkeren. Maar hoe de positie van de platen tegenover elkaar is maakt wel uit op de spanningsdoorgifte. Die moet gestabiliseerd worden om er een accu mee te laden. Naast de spanning wordt een elektronisch signaal doorgegeven. Dat stuurt het laadproces, uit de auto wordt afgelezen wat laadtoestand en specificaties van de accus zijn. Verder leest de straatplaat af welke auto erboven staat, zodat de stroomrekening naar de juiste abonnee kan.
Grote investering
Het laadproces zou een goed rendement hebben, van meer dan 85%. De techniek wordt al twintig jaar gebruikt, met vermogen tot 60 kW. Dus is ook de veiligheid al getest. Laadplaten in de grond hebben geen elektrische leidingen waar iemand zomaar bij kan, geen risico op elektrische schokken. Ook levert het magnetisch veld, dat alleen ontstaat tussen twee laadplaten, geen aantoonbaar gezondheidsgevaar. Meteen doen, zou je zeggen. Vooral dat dynamisch opladen, terwijl je over een lange rij laadplaten rijdt, lijkt een enorme uitkomst. Als maar overal laadplaten liggen kun je met alleen een klein, niet zo duur bufferaccuutje eindeloos elektrisch rijden.
Als nu nog even alle autobouwers onder hun auto een HaloIPT-plaat schroeven. Als alle wegbeheerders nu massas HaloIPT-platen aanschaffen, alle wegen en parkeerplaatsen even opengooien om die platen te leggen. En stroomkabels met elektronische tellers eraan, waarop alle energiemaatschappijen zich even aansluiten. Wordt toch nog lastig, deze doorbraak.
Lithiumcarbonaat voor tien miljard ev's beschikbaar op aarde
Het succes van de elektrische auto zal niet in de weg worden gestaan door de vermeende beperkte beschikbaarheid van de grondstof lithiumcarbonaat voor de lithium-ion-batterijen. Duitse onderzoekers hebben geconcludeerd dat er voldoende grondstof beschikbaar zou zijn voor tien miljard elektrische auto's.
1/1
Het Duitse Zentrum für Sonnenenergie und Wasserstoff-Forschung (ZSW) in Baden-Württemberg deed wereldwijd onderzoek naar de beschikbaarheid van lithiumcarbonaat. In de beschikbaarheidstudie hebben de wetenschappers geconcludeerd dat er voldoende lithiumbronnen bekend zijn en er ook uitbreiding van de productiecapaciteit is gepland. "Tussen de 135 miljoen en 160 miljoen ton aan lithiumcarbonaat of -equivalenten is wereldwijd bekend, genoeg voor tien miljard elektrische auto's, theoretisch dus genoeg voor tweehonderd jaar lang een productie van vijftig miljoen eenheden per jaar", aldus auteur Benjamin Schott. Ook voor alle andere toepassingen zou voldoende grondstof beschikbaar zijn.
Om de effecten van stijgende grondstofkosten op de kostprijs van de batterijen tegen te gaan en de aanlevering van grondstof te garanderen, is er nog veel research en development nodig, met name ook bij de recycling en bij de ontwikkeling van nieuwe materialen voor batterijen.
Tot dusver werd lithium vooral gebruikt voor de productie van glas en keramiek en voor de productie van batterijen voor laptops en telefoons. Als er op grote schaal gebruikgemaakt wordt van batterijen in ev's zou de vraag naar de grondstof verveelvoudigen. Er zou dus wel een tekort kunnen ontstaan vanwege te weinig productieplekken, maar niet door een gebrek aan grondstof. Het overgrote deel van de grondstof bevindt zich bovendien in politiek instabiele landen als Chili en Bolivia. ( bron: AM 2.08.2010)
Het Indiase Tata zal maart volgend jaar twee elektrische auto's op de Europese markt lanceren. In eerste instantie beperkt men zich tot verkoop in het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Denemarken.
Het publieksdebuut vindt volgend voorjaar plaats op de autosalon van Genève. Het gaat om elektrische versies van de Indica Vista en de Ace, een minimodel vrachtwagen. Volgens Tata -marketingdirecteur Ravi Pisharody is het verstandiger om de elektrische modellen eerst in Europa (Scandinavië) te introduceren omdat de elektrische (oplaad)infrastructuur hier al gerealiseerd is. Dit verklaart waarom de emissieloze modellen voorlopig niet in eigen land verkocht gaan worden. In maart is Groot-Brittannië als eerst aan de beurt en de Scandinavische landen volgen kort daarna.
Tata is ook de fabrikant van 's werelds goedkoopste personenauto, de Nano. Van dit model is ook een elektrische variant gepland, maar die is niet voor 2012 verkoopklaar. De Indica Vista EV beschikt over een 54 pk sterke elektromotor en heeft een actieradius van tweehonderd kilometer. Dat maakt het model prima geschikt voor gebruik in en om te stad. (autointernationaal.nl)
Hoe ziet de taxi van de toekomst er uit? In de Verenigde Staten heeft men deze Unicab ontwikkeld, een model die op termijn in steden als New York de Yellow Cab modellen Ford Crown Victoria en Ford Escape uit het straatbeeld moet doen verdwijnen.
Unicab: taxi van de toekomst
Uitgangspunten bij het ontwerp waren een hoog veiligheidsniveau, gebruiksvriendelijkheid, lage onderhoudskosten, een efficiënt ingericht interieur en een zo gering mogelijke belasting van het milieu. Aan dit laatste criterium werd tegemoet gekomen door de Unicab uit te rusten met een set lithium/ion batterijen en een viertal elektromotoren die zich in de wielnaven bevinden.
De Unicab barst van de slimme vondsten. Zo is het vervoer van 2 rolstoelgebruikers geen enkel probleem. Met een uitschuifbaar paneel in de wagenbodem kan namelijk het hoogteverschil tussen straat en auto worden overbrugt. Tegen de rijrichting in kan naast de bestuurder een gewone' passagier plaats nemen. En achterin bevindt zich een 3e zitrij met 2 extra zitplekken. De 3,81 meter lange Unicab heeft hierdoor meer vervoercapaciteit dan de bovengenoemde Ford modellen, terwijl zijn voetprint' juist veel kleiner is. Dat is niet onbelangrijk in steden waar de autodichtheid per definitie erg hoog is.
Het design van de Unicab is futuristisch en in het oogspringend, maar de laatste eigenschap is juist een zegen als je een taxi zoekt. De karakteristieke kleur geel helpt natuurlijk ook. Heb je een Unicab te pakken, dan bieden een transparant beeldscherm en een head-up display informatie over de route, bezienswaardigheden en de tarieven. Voor wie dit niet kan boeien is er een internetaansluiting.
De genoemde lithium/ion accu's halen hun voeding uit een brandstofcel en daarnaast leveren zonnecellen in het dank ook een stroombijdrage. Heeft de taxichauffeur even geen ritje, dan kan er op de standplaatsen even worden bijgeladen. Via de genoemde internetaansluiting kan hij geïnformeerd worden over een nieuwe klant. Een koppeling met het navigatiesysteem voorkomt dat er misverstanden ontstaan over de vraag waar de passagier staat te wachten en waar hij naar toe moet. ( Bron: AM-news)
In verband met hooggestelde doelen in CO2-reductie wil de Europese Unie heel graag elektrisch rijden bevorderen. Daarbij zouden goede, uniforme regels moeten helpen. Er ligt nu een voorstel om de veiligheid van het hoogspanningssysteem in autos te garanderen. Daarvoor is ECE-regeling R 100 bedacht. Wat hebben we daaraan?
Voor iedereen één veiligheidsstandaard zou ook mooi zijn bij de aansluiting op laadpalen. Snelladen gaat met 380 V, dat vereist voorzichtigheid en bescherming.
Omdat alles wat met elektrisch rijden te maken heeft erg in de belangstelling staat, doken links en rechts berichten op over een recent voorstel van de Europese Commissie. Het ging over de veiligheid van elektrische of hybride-autos. Ook zou overname van een UNECE-voorschrift export van elektro-autos uit Europa naar de rest van de wereld makkelijker maken.
Ingangsdatum 2011 Het gaat op dit moment nog om een voorstel, dat de Europese Commissie voorlegt aan het Europees Parlement. Die zullen deze uitbreiding op de regels voor Europese typekeuring wel als een hamerstuk snel afhandelen. Daarom bevat het voorstel een erg nabije eerste ingangsdatum, namelijk 1 januari komend jaar. Op dat moment zou de EU-typekeuring voor nieuwe types elektrische en hybride-autos verplicht uitgebreid worden met voorschrift 100 versie 00. In 1996 stelde de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties dit voorschrift voor elektrische veiligheid op. Vanaf 2012 zou elke nieuw verkochte elektro/hybride-auto aan dit R 100-voorschrift moeten voldoen. Er is sinds 2002 nog een uitbreiding op dit voorschrift, amendement 01. Hier gaat het vooral over beveiliging tijdens opladen, en het ontstaan van waterstofgas daarbij. Deze versie zou vanaf 2013 gaan gelden voor nieuwe autotypes, en vanaf 2014 voor alle nieuw verkochte autos met elektrische (hulp)motor.
In feite is het al goed gebruik hoogspanningsdraden in oranje te omhullen, en veiligheidsstekkers te gebruiken voor aansluitingen. Hier in een proefmodel van de elektrische Nissan Leaf.
Basisbescherming Nu klinkt Verenigde Naties erg gewichtig en wereldwijd. Maar het gaat hier om de afdeling Economische Commissie voor Europa, die in Genève zetelt. Ofwel een voor Europa ontwikkelde ECE-regeling, zoals we bijvoorbeeld voorheen allemaal het ECE-verbruik van autos vermeldden, bij 80 km/h, 120 km/h en gesimuleerde stadsrit. ECE-voorschrift 100 gaat bepaald niet betekenen dat autos met elektromotor binnenkort heel anders moeten worden. Het voorschrift beschrijft maatregelen die voorkomen dat inzittenden of ondeskundige omstanders en hulpverleners in aanraking kunnen komen met hoogspanningsdelen. Dus isolatie, en duidelijke markering daarvan. Een R 100-keurmerk geeft aan dat batterijsystemen met tot 300 V spanning, of motoren die op wel 700 V draaien deugdelijk afgeschermd zijn. Ook voor de monteur een geruststellende gedachte, wanneer hij onderhoud of reparatie moet doen aan het gewone mechanische of elektrische systeem van de auto.
Uniforme regelgeving Nu wil de EU dit voorschrift overnemen in de typekeuring, die vastligt in Europese wetten en niet in regels van de Verenigde Naties. Niks nieuws, want veel voertuigdelen en accessoires moeten al een E-keurmerk dragen, verwijzend naar een ECE-voorschrift dat in nationale of Europese wetten is overgenomen. Ook voor elektrische veiligheid wil de Europese Commissie één voorschrift, voordat landen zelf allerlei verschillende regels gaan ontwerpen. Ze willen verder een Europese standaard ontwerpen voor laadinstallaties, zodat je met een plug-in auto overal dezelfde stekker aantreft, en aan elk laadpunt het juiste voltage en amperage voor je auto krijgt. Uniforme regels moeten elektrisch rijden door heel Europa zo aantrekkelijk mogelijk maken.
Zo herkent u het veligheidskeurmerk. De bekende E4 wijst op een Europese keur (E) die gedaan is in Nederland (4). Daarachter 100 R, het voorschrift waarop gekeurd is. Gevolgd door een keuringsnummer, waarin de eerste twee cijfers aangeven of de originele 100-regel is gebruikt (00), of een aangevulde versie (01, d.w.z. met amendement 01).
Betere exportkansen? Bevorderen van export wordt genoemd, maar is meer een bijverschijnsel. Veel Europese autofabrikanten hebben plannen met elektrische en hybridemodellen. Om die naar China of de VS te verschepen, de grootste groeimarkten voor elektrorijden, moeten ze aan Chinese c.q. Amerikaanse eisen voldoen. Als ze alle aan één Europese standaard voldoen is er meer kans dat andere continenten deze regels erkennen. Zo zijn ook de VS en Japan lid van UNECE en erkennen dus ECE-voorschriften. Dan hoeven Europese elektro-autos niet voor export uitgebreid aangepast te worden, dat maakt deze export dan makkelijker. Het is de bedoeling een hele reeks ECE-voorschriften over te nemen in de Europese typekeuring.
Stel nu dat de aardolie in de nabije toekomst écht schaars en écht duur wordt. Ruilen we onze Golf of Mini dan in voor een elektrisch exemplaar? De samenwerkende wetenschappers en studenten van de TU München denken dat er meer nodig is. Op de IAA van 2011 presenteren zij de Mute. Is dat de elektro-auto van de toekomst?
Mute betekent stil of gedempt. De elektrisch aangedreven Mute van de TU-München weegt 400 kg (zonder batterijen) en doet in ruimte en veiligheid niet onder voor een smart.
Toegegeven, een ritje in een Tesla Roadster is beslist opwindend. Maar gaat de Tesla elektromobiliteit voor grote lagen van de bevolking mogelijk maken? Nou, nee. En de met zware batterijpakketten volgepropte, omgebouwde middenklassers? Die ook niet. Hun well-to-wheel-CO2-uitstoot is hoger dan die van een standaard serieproduct als de VW Polo BlueMotion.
Niet duurder dan een smart Hoe dan wel? De wetenschappers verbonden aan de 20 leerstoelen van het WissenschaftsZentrum Elektromobilität (WZE) van de TU München hebben daarover nagedacht. Hun antwoord heet Mute. Een serierijp prototype van die Mute staat volgend jaar op de IAA in Frankfurt. In de niet al te verre toekomst moet de Mute een traditionele smart evenaren in kilometerkosten.
Letten op de pondjes Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Mute is de batterij. In vergelijking met een benzinetank gaat daar maar bitter weinig energie in en bovendien is die batterij de grootste kostenpost. De batterij moet dus klein blijven. En voor een kleine batterij is een laag energieverbruik nodig. Kortom, lage kosten bij een redelijke actieradius zijn alleen bereikbaar met lage rol- en luchtweerstand en vooral met een extreem laag gewicht.
400 kg exclusief batterij De onderzoekers mikken daarbij op voertuigklasse L7e. Voor wie niet bekend is met de warwinkel van Europese voertuigklassen; dat is de klasse van vierwielers met een lege massa van ten hoogste 400 kg en een motorvermogen van maximaal 15 kW. Belangrijke kanttekening: net zomin als benzine bij de lege massa hoort, telt de batterij van een elektrisch aangedreven voertuig daar ook niet voor mee.
Carbon frame met crashsysteem.
Geen concessies aan veiligheid Ook dan blijft 400 kg weinig voor een stadsauto die twee personen en hun bagage moet kunnen vervoeren en bovendien voor hun veiligheid moet instaan. De Mute krijgt namelijk gewoon airbags en crashdeformatiezones. Om aan het lage gewicht te komen is de Mute opgebouwd rondom een carbon-composite buizenframe.
Elektrische range extender Een Li-Ion batterij met nieuw ontwikkelde batterijmanagement en -koeling moet voor 100 km actieradius zorgen. Is dat niet genoeg dan speelt een oplaadbare Zink-luchtbatterij voor elektrische range-extender. Het bijzondere van zon batterij is zijn open luchtelektrode. Die haalt de benodigde zuurstof van buiten. Dat geeft zon Zink-luchtbatterij een grotere energiedichtheid dan een Li-ion variant. Maar omdat die weer meer laad-ontlaadcycli doorstaat, gebruikt de Mute een combinatie van beiden.
Hard werken voor studenten en docenten. Op de IAA van 2011 moet de Mute serierijp zijn.
42 gram per km Voor een beter weggedrag drijft een differentieel met Torque Vectoring de wielen aan. Het 15 kW elektromotortje geeft de Mute een prima acceleratie en heeft niet veel energie nodig om het lichte stadsautootje voort te bewegen. Aangedreven met stroom uit het Duitse elektriciteitsnet berekenen de wetenschappers de well to wheel-CO2-uitstoot van de Mute op 42 gram per km. Maar natuurlijk laten ze niet na te benadrukken dat de Mute ook uitstekend rijdt op duurzaam opgewekte stroom.
Toekomst voor de Mute? De elektroaandrijving maakt de Mute comfortabel en stil. En met een topsnelheid van 120 km/u doen zijn prestaties niet veel onder voor een smart. Een willekeurige middenklasser met 100 kW motorvermogen biedt wel aanzienlijk meer ruimte, actieradius en snelheid. Toch zou het best kunnen dat we snel bereid zijn dat allemaal op te offeren. Alleen nog even wachten tot de olie zo schaars is dat een litertje benzine 10 euro kost.