Inhoud blog
  • Eerste serieproductie van een elektro-auto in Europa
  • Lidl laat klanten elektrisch rijden tot 2015 voor 5 euro
  • UNIFORME LAADSTEKKER IN VLAANDEREN VOOR PUBLIEKE OPLAADINFRASTRUCTUUR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
  • Belgisch masterplan Elektrische Mobiliteit bijna klaar
  • Test met Belgische vloot Golf Blue-e-Motion van start
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    ELEKTRISCHE AUTO's--LICHTE BESTELWAGENS---SCOOTERS---MOTO's---FIETSEN--BEWEGINGSTOESTELLEN
    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Gecoördineerde aanpak nodig
    Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.

    Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.

    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Energy Efficient Electrical Car - E3Car Project
  • Mijn favorieten
  • elektrische wagens evolutie
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Elektrische auto
    Duurzame invoering van elektrische voertuigen
    PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
    11-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ELEKTRISCH RIJDEN WORDT ONONTKOOMBAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We maken ons terecht zorgen om de toekomst van ons  milieu. Niet alleen willen we het milieu sparen, maar onze afhankelijkheid van olie als brandstof en grondstof is beangstigend. Jeffrey Sachs directeur van het Earth Institute aan de universiteit van Columbia en speciaal adviseur van VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon, zei onlangs naar aanleiding van de komende Klimaatconventie in Kopenhagen dat we enkel zullen slagen als onze regeringen propere technologieën zullen ontwikkelen. Hij voegt eraan toe : "Iedereen roept hoera als we erin slagen honderd auto's op elektriciteit te laten rijden. Ik begrijp dat niet goed: we moeten geen honderd elektriche auto's op de markt brengen, maar honderd miljoen."
     Inspelend op deze trend zijn constructeurs ( auto’s, bedrijfswagens, moto’s, scooters, fietsen, bewegingstoestellen) volop bezig alternatieve aandrijvingmethoden te ontwikkelen. Prototypes rijden al op gas, waterstof en elektriciteit. In dit laatste segment is grote vooruitgang gemaakt, maar betekent dit dat we binnenkort allemaal elektrisch rijden?

    We worden beladen met elektrische concepten en ons verzetten heeft geen zin meer, want elektrisch rijden wordt onze toekomst. In deze blog komen wij geregeld met de belangrijkste evolutie op het vlak van elektrische voertuigen, tweewielers ( inclusief fietsen) en elektrische voortbewegingstoestellen. Ook de initiatieven van de publieke overheid en privé om de introductie van elektrische voertuigen te bevorderen of te vergemakkelijken zullen belicht worden.

    Onze overhe(i)den loopt/lopen nog niet stapel zoals in de buurlanden en zullen een duwtje in de rug moeten krijgen, maar veel consumenten  staan niet negatief tegenover elektrisch rijden. De techniek staat niet stil en er worden continu vorderingen geboekt, maar het grootste nadeel van elektrisch rijden is nog altijd de beperkte actieradius.

    Over iets meer dan 10 jaar is 25% van de verkochte auto’s in West-Europa, Noord-Amerika, Japan en China hybride of elektrisch. Dit schrijft de Boston Consultancy Group in het rapport ‘’ The come-back of the electric carDeze cijfers zijn gebaseerd op een gematigd groeiscenario voor deze modellen; In totaal gaat het om 11 miljoen hybride auto’s, 1,5 miljoen puur elektrische voertuigen en 1,5 miljoen elektrisch rijdende auto’s met een range extender ( aggregaat).

    Bij zeer hoge olieprijzen en een snelle ontwikkeling van de elektrische aandrijftechniek voorspelt de BCG een marktaandeel van 45% voor de hybride en elektrische auto’s in 2020.

    Het grote voordeel van een elektrische wagen is uiteraard de uitstoot. Beter nog, het gebrek eraan. De motor veroorzaakt veel minder overlast omdat het veel minder lawaai maakt en geen uitstoot geeft. Het vermogen is ook meteen aanspreekbaar.  Al deze voordelen doen ons dromen van een wagen die we ’s avonds in het stopcontact steken, een dagje mee rondrijden en nooit meer langs de pomp moeten gaan.

    Er zijn natuurlijk nog enkele nadelen verbonden aan het gebruik van elektriciteit als aandrijving. De elektriciteit wordt volledig omgezet in beweging van de motoren. Slechts een marginale hoeveelheid energie gaat verloren door wrijving. Een verbrandingsmotor zet met moeite 30% van de energie om in beweging, het overige in warmte, dat afgevoerd wordt. Een fractie daarvan kan gebruikt worden om de passagiers te verwarmen. Als we dit in een elektrische wagen willen, moet hiervoor vermogen voorzien worden.

    Batterijen 

    De capaciteit van de huidige batterijen is nog niet voldoende om een autonomie van een verbrandingsmotor te benaderen. De betere modellen rijden al 600km met volle batterijen, maar moeten minstens 12u opgeladen worden. Om deze 12u te bekomen moet het vermogen voldoende hoog zijn, en onze huishoud 220V is hiervoor niet geschikt. Om praktisch te kunnen werken heeft je elektrische wagen ook een industriële voeding nodig, hetgeen de kostprijs doet stijgen. De evolutie van de ontwikkeling van batterijen zal bepalend zijn voor de snelheid van de introductie van elektrische voertuigen.

    Oplaadstations en -systemen

     Duitse ingenieurs hebben onlangs een patent aangevraagd voor een nieuw oplaadconcept dat veelbelovend kan zijn. Het systeem van het Duitser Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr (IAV) laadt de accu’s van je elektrische auto op via speciale strips in de weg. Door middel van elektromagnetische inductie wordt de energie dan draadloos overgedragen. De Koreanen werken ook aan een draadloos oplaadsysteem. Echter met het systeem van de Duitsers, gebeurt het opladen tijdens het rijden en het systeem van de Koreanen gaat vooralsnog uit van vaste oplaadpunten. De Duitsers denken nog 3 jaar nodig te hebben om het systeem productierijp te maken. Er moet namelijk nog wel een belangrijk euvel genomen worden. Voor de draadloze overdracht, mag de afstand tussen de auto en de weg niet te groot zijn omdat anders het rendement terugloopt. 
     Laadstations kennen een continue ontwikkeling en ook over de tankstations van de toekomst zullen wij berichten. ( zal worden vervolgd)

      FISCALE STIMULI

     Belastingvermindering bij de aankoop van een elektrisch voertuig

    Wanneer heb ik recht op een belastingvermindering voor een elektrisch voertuig ?

    • U bent een natuurlijke persoon (dus geen vennootschap of rechtspersoon)
    • U dient in België een belastingaangifte in
    • U wil een elektrisch voertuig kopen, d.w.z. een motorfiets, een driewieler, een vierwieler, een personenwagen, een wagen voor dubbel gebruik of een minibus
    • Het voertuig is "in nieuwe staat" : het wordt bij de DIV (Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen) ingeschreven en dat gebeurde nog niet eerder (in België of in het buitenland) dan de datum die voorkomt op de factuur.
       

    Hoeveel korting krijg ik ?

    • U koopt een motorfiets, een driewieler of een vierwieler die uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven en waarmee minstens twee personen kunnen worden vervoerd. Om het voertuig te mogen besturen, is een Belgisch (categorie A en B), Europees of buitenlands rijbewijs vereist.
      • U geniet een belastingvermindering van 15 % op de aankoopwaarde.
      • De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 4 540 euro (in het geval van een vierwieler) of de 2 770 euro (in het geval van een motorfiets of een driewieler).
    • U koopt een personenwagen, een wagen voor dubbel gebruik of een minibus die uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven
      • U geniet een belastingvermindering van 30 % op de aankoopwaarde.
      • De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 9 000 euro.
         
    • U investeert in een elektrische laadpaal aan de buitenkant van uw woning.
      • U geniet een belastingvermindering van 40 % op de investering.
      • De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 250 euro.
         

    Hoe kan ik de belastingvermindering krijgen ?

    U vult in het daartoe bestemde vak van uw belastingaangifte het juiste bedrag in.

    Ik heb bij de aankoop van mijn voertuig al een financiële tussenkomst gekregen via het eco-bonus-malussysteem van het Waalse Gewest. Heb ik dan nog recht op de belastingvermindering ?

    U kunt beide voordelen zonder probleem cumuleren.

    11-10-2009 om 00:00 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Tags:elektrisch rijden duurzame mobiliteit laadstations elektrische auto's


    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 26/10-01/11 2009
  • 05/10-11/10 2009

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Foto

    ELECTRIC MOBILITY LINKS
  • EVworld
  • Nederland
  • wat is een elektrisch voertuig
  • Frankrijk
  • Frankrijk(2)
  • Belgique
  • Duitsland
  • Duitsland (2)
  • Overzicht elektrische modellen
  • Bedrijfswagens ( NEWTEON)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs