Inhoud blog
  • Eerste serieproductie van een elektro-auto in Europa
  • Lidl laat klanten elektrisch rijden tot 2015 voor 5 euro
  • UNIFORME LAADSTEKKER IN VLAANDEREN VOOR PUBLIEKE OPLAADINFRASTRUCTUUR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
  • Belgisch masterplan Elektrische Mobiliteit bijna klaar
  • Test met Belgische vloot Golf Blue-e-Motion van start
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    ELEKTRISCHE AUTO's--LICHTE BESTELWAGENS---SCOOTERS---MOTO's---FIETSEN--BEWEGINGSTOESTELLEN
    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Gecoördineerde aanpak nodig
    Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.

    Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.

    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Energy Efficient Electrical Car - E3Car Project
  • Mijn favorieten
  • elektrische wagens evolutie
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Elektrische auto
    Duurzame invoering van elektrische voertuigen
    PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
    01-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgisch masterplan Elektrische Mobiliteit bijna klaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De federale overheidsdienst economie legt momenteel de laatste hand aan een “Nationaal Masterplan voor het stimuleren van elektrische mobiliteit in België”. Dat plan kwam tot stand in overleg met vertegenwoordigers van de gewesten, administraties en sectororganisaties. Het plan schuift doelstellingen en acties naar voor om een impuls te geven aan elektrische mobiliteit en om een goed gecoördineerde strategie hierrond uit te zetten. Als de federale overheid het plan bekrachtigt, en de regionale overheden het steunen, kan het er mee voor zorgen dat er meer elektrische voertuigen op de baan komen.

    Barrières en 13 actiedomeinen omschreven
    Het masterplan beschrijft de barrières voor elektrische mobiliteit en bespreekt 13 actiedomeinen met ideeën voor verschillende maatregelen. Deze gaan van financiële stimuli bij de aankoop van een elektrisch voertuig over scholing voor garagisten tot nieuwe businessmodellen. Veel maatregelen zijn eerder technisch van aard, maar illustreren wel de noodzaak aan coördinatie, bijvoorbeeld rond de inplanting van publieke laadinfrastructuur.
    Voor andere maatregelen moeten nog centen gezocht worden. Zo bevat het masterplan een lijst van voorstellen om personen, bedrijven en (lokale) overheden te ondersteunen in de aanschaf van elektrische wagens. Onderzoek toont aan dat de hoge aankoopprijs - naast de beperkte actieradius en het ontbreken van aangepaste laadinfrastructuur - vandaag een belangrijk obstakel is voor de doorbraak van elektrische voertuigen.

    Stap vooruit naar nieuw mobiliteitsconcept
    Bond Beter Leefmilieu ziet de mogelijke doorbraak van de elektrische voertuigen vooral als een opstap naar de uitbouw van nieuwe mobiliteitsconcepten. Zo kan een elektrisch voertuig gebruikt worden voor korte ritten tot bij een knooppunt van publiek transport. We gebruiken een elektrische wagen voor dagdagelijkse verplaatsingen maar huren of delen een klassieke wagen voor langere ritten. De elektrische wagens leiden er aldus toe dat we meer beroep gaan doen op mobiliteitsdiensten en autodelen.

    Milieuvriendelijker met hernieuwbare elektriciteit

    Naast de kans voor nieuwe mobiliteitsconcepten, wees Bond Beter Leefmilieu ook op milieuaspecten gerelateerd aan elektrische mobiliteit. Zo vergroot een versnelde uitbouw van hernieuwbare energie het milieuvoordeel van elektrische wagens. Hoewel elektrische wagens bij gebruik geen luchtvervuiling veroorzaken en mee een oplossing kunnen zijn voor de povere luchtkwaliteit in Vlaanderen, is hun klimaatimpact beduidend beter als ze aangedreven worden door hernieuwbare energie.

    Omgekeerd levert een elektrische wagen die rijdt op stroom van kolencentrales nauwelijks of geen klimaatvoordeel op. Bij de huidige Belgische elektriciteitsmix stoot een elektrische wagen minstens 40% minder CO2uit dan een vergelijkbare conventionele auto, bij de Europese elektriciteitsmix is dat klimaatvoordeel voorlopig nog kleiner.

    Masterplan is een goed signaal voor de elektrische mobiliteit

    Via onze LinkedIn-groep liet Philippe Decrock, woordvoerder van Federauto, weten dat men blij is dat er een masterplan aankomt: "De commissie FEDERAUTO ELECTRIC MOBILITY binnen de beroepsorganisatie FEDERAUTO is altijd vragende partij geweest voor een masterplan naar analogie met de buurlanden. Het belangrijkste zal zijn dat het plan politiek gevalideerd wordt door de Federale regering en de Gewestregeringen en dat er een permanente werkgroep actief wordt die de uitvoering van het plan coördineert. Wij kijken daar dan ook naar uit. Ook voor de andere milieuvriendelijke brandstoffen zoals gebruik van bio-gassen en CNG wordt een gelijkaardig masterplan verwacht."

    (Bron: Bond Beter Leefmilieu, Federauto)

    01-03-2012 om 14:46 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Test met Belgische vloot Golf Blue-e-Motion van start
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Van 16 februari tot en met 31 december van dit jaar gaat in België een intensieve vloottest van start met 10 exemplaren van de Volkswagen Golf Blue-e-Motion. Dat is een 4,199 meter lange, 1,786 meter brede en 1,48 meter hoge vijfdeurs elektrische wagen, die aan vijf inzittenden plaats biedt.


    "Na een geslaagde vloottest met 80 voertuigen in Duitsland vorig jaar, zetten we in 2012 ons testprogramma voort met voertuigen in Oostenrijk (15 stuks), België (10 stuks), Frankrijk en de Verenigde Staten", verklaart dr Rudolf Krebs, die binnen de Volkswagen-groep verantwoordelijk is voor de elektrische aandrijving.

    In 2013 volgt na de start van de e-Up! de commercialisering van de Golf Blue-e-Motion. "De Belgische vloottest vormt een nieuwe etappe in ons omvangrijke ontwikkelingsproces, aangezien ze ons zal toelaten om intensief ervaring op te doen met de wagen in stedelijk verkeer", vervolgt dr Krebs.
    "Precies in die omstandigheden kan de elektrisch aangedreven Golf sterk scoren."

    iPhone

    Alle deelnemers streven hetzelfde doel na: zoveel mogelijk kilometers afleggen en het gebruik van de Golf Blue-e-Motion in dagelijkse omstandigheden zo gedetailleerd mogelijk evalueren.

    Dankzij een bij elke auto meegeleverde iPhone kunnen de testpersonen met behulp van speciaal ontwikkelde applicaties gegevens van hun voertuig opvragen over de laadtoestand van de batterijen, de temperatuur in en buiten de wagen, gegevens met betrekking tot de afgelegde afstand etc. Bovendien kunnen ze vanop afstand eveneens het binnenklimaat van het voertuig sturen (verwarmen of koelen).

    Drie rijmodi

    Onder de motorkap van het studiemodel schuilt een elektromotor van 85 kW (115 pk), die de wagen geruisloos aandrijft. 0-100 km/u duurt 11,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 135 km/u. De motor haalt zijn energie uit een lithium-ion accu met een capaciteit van 26,5 kWh. Zoals alle elektromotoren stelt ook die van de Golf onmiddellijk een zeer hoog maximumkoppel ter beschikking (in dit geval 270 Nm). De wagen doet verder ook aan energierecuperatie; hij zet kinetische energie in elektriciteit om.

    Afhankelijk van de rijstijl en de gebruiksomstandigheden (bv. klimaatregeling en verwarming al dan niet ingeschakeld) kan de autonomie van de Golf Blue-e-Motion oplopen tot 150 km. Uitlaasgassen zijn er uiteraard niet.

    De Golf Blue-e-Motion biedt de keuze uit drie rijprofielen: 'Normal', 'Comfort +' en 'Range +'. Het profiel 'Comfort +' maakt gebruik van het totale beschikbare vermogen (85 kW) en maakt een topsnelheid van 135 km/u mogelijk. In de modus 'Normal' wordt het vermogen begrensd op 65 kW en de topsnelheid op 115 km/u. In de modus 'Range +' stelt de motorsturing slechts 50 kW ter beschikking, voor een topsnelheid van 105 km/u. Tegelijk wordt de klimaatregeling volledig uitgeschakeld. Het geselecteerde profiel wordt weergegeven via het multifunctiescherm.

    In 2013 moet de wagen in verkoop gaan.
    ( Bron: autokanaal.be)

    01-03-2012 om 14:24 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grensoverschrijdend e-clearing.net
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De exploitanten achter de netwerken Blue Corner (België), e-laad (Nederland) en ladenetz.de (Duitsland) ontwikkelen een gemeenschappelijk Europees clearing house voor de elektromobiliteit. E-clearing.net fungeert als centrale interface en maakt de uniforme autorisatie, de clearing en een rijke set aan meerwaardediensten voor elektromobiliteit mogelijk, zo heet het.

    Als centrale interface voor elektromobiliteit zal e-clearing.net de activiteiten van verschillende producenten en exploitanten van laadstations en aanbieders van stroom in binnen- en buitenland bundelen. Doel is om elektromobiliteit over heel Europa gemakkelijk toegankelijk te maken.

    Om deze grensoverschrijdende toegang tot openbare laadstations voor elektrische voertuigen uit te bouwen, sloten de drie initiatiefnemers - ladenetz.de, Blue Corner en e-laad - vorig jaar reeds een overeenkomst inzake landenoverschrijdende e-roaming.

    Het nieuwe e-clearing net gaat evenwel nog een stap verder. Het systeem zal als een open platform worden opgezet, waarop een nieuw open protocol zal worden ontwikkeld.

    Het moet de interoperabiliteit in de elektromobiliteit nog vergemakkelijken en deze duurzaam vorm geven.

    Naast het opslaan en beheren van de activiteiten aan de laadstations omvat het systeem een lijst van alle (financiële) overeenkomsten tussen de deelnemende actoren.

    Deze overeenkomsten kunnen voor bedragen per kWh, per eenheid, vaste tarieven, … gelden.

    Vanuit de combinatie van deze twee functies kan een verslag over de noodzakelijke financiële compensaties onder de deelnemers van het clearing house worden opgesteld.

    Naast het uitwisselen van transacties aan laadstations, biedt het e-clearing.net-platform een waaier aan meerwaardediensten, zoals de integratie van navigatiesystemen en het reserveren van laadstations door een intelligente auto.

    De ontwikkeling van e-clearing.net steunt op empirische gegevens en actuele onderzoeksresultaten.

    Het gebruikte platform zal zich baseren op de actuele processen en dito informatiesysteem van de partners Blue Corner, ladenetz.de en e-laad.

    Dankzij een web service en het nieuwe open protocol, het Open Clearing House Protocol (OCHP), krijgen de deelnemers de mogelijkheid om hun eigen systeem aan e-clearing.net te koppelen. Daarvoor moet enkel het protocol in het eigen systeem worden geïmplementeerd.

    De eerste realisatie moet in juni 2012 klaar zijn voor gebruik.

    Het zal in het kader van het onderzoeksplan tijdens de eerste jaren gratis ter beschikking van de verschillende partners worden gesteld.

    Bron: I-Tel

    01-03-2012 om 14:20 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 26/10-01/11 2009
  • 05/10-11/10 2009

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Foto

    ELECTRIC MOBILITY LINKS
  • EVworld
  • Nederland
  • wat is een elektrisch voertuig
  • Frankrijk
  • Frankrijk(2)
  • Belgique
  • Duitsland
  • Duitsland (2)
  • Overzicht elektrische modellen
  • Bedrijfswagens ( NEWTEON)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs