Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
De federale overheidsdienst economie legt momenteel de laatste hand aan een
Nationaal Masterplan voor het stimuleren van elektrische mobiliteit in België.
Dat plan kwam tot stand in overleg met vertegenwoordigers van de gewesten,
administraties en sectororganisaties. Het plan schuift doelstellingen en acties
naar voor om een impuls te geven aan elektrische mobiliteit en om een goed
gecoördineerde strategie hierrond uit te zetten. Als de federale overheid het
plan bekrachtigt, en de regionale overheden het steunen, kan het er mee voor
zorgen dat er meer elektrische voertuigen op de baan komen.
Barrières en 13 actiedomeinen omschreven Het masterplan
beschrijft de barrières voor elektrische mobiliteit en bespreekt 13
actiedomeinen met ideeën voor verschillende maatregelen. Deze gaan van
financiële stimuli bij de aankoop van een elektrisch voertuig over scholing voor
garagisten tot nieuwe businessmodellen. Veel maatregelen zijn eerder technisch
van aard, maar illustreren wel de noodzaak aan coördinatie, bijvoorbeeld rond de
inplanting van publieke laadinfrastructuur. Voor andere maatregelen moeten
nog centen gezocht worden. Zo bevat het masterplan een lijst van voorstellen om
personen, bedrijven en (lokale) overheden te ondersteunen in de aanschaf van
elektrische wagens. Onderzoek toont aan dat de hoge aankoopprijs - naast de
beperkte actieradius en het ontbreken van aangepaste laadinfrastructuur -
vandaag een belangrijk obstakel is voor de doorbraak van elektrische
voertuigen.
Stap vooruit naar nieuw mobiliteitsconcept Bond Beter
Leefmilieu ziet de mogelijke doorbraak van de elektrische voertuigen vooral als
een opstap naar de uitbouw van nieuwe mobiliteitsconcepten. Zo kan een
elektrisch voertuig gebruikt worden voor korte ritten tot bij een knooppunt van
publiek transport. We gebruiken een elektrische wagen voor dagdagelijkse
verplaatsingen maar huren of delen een klassieke wagen voor langere ritten. De
elektrische wagens leiden er aldus toe dat we meer beroep gaan doen op
mobiliteitsdiensten en autodelen.
Milieuvriendelijker met hernieuwbare elektriciteit
Naast de kans voor nieuwe mobiliteitsconcepten, wees Bond Beter Leefmilieu
ook op milieuaspecten gerelateerd aan elektrische mobiliteit. Zo vergroot een
versnelde uitbouw van hernieuwbare energie het milieuvoordeel van elektrische
wagens. Hoewel elektrische wagens bij gebruik geen luchtvervuiling veroorzaken
en mee een oplossing kunnen zijn voor de povere luchtkwaliteit in Vlaanderen, is
hun klimaatimpact beduidend beter als ze aangedreven worden door hernieuwbare
energie.
Omgekeerd levert een elektrische wagen die rijdt op stroom van kolencentrales
nauwelijks of geen klimaatvoordeel op. Bij de huidige Belgische
elektriciteitsmix stoot een elektrische wagen minstens 40% minder CO2uit dan een
vergelijkbare conventionele auto, bij de Europese elektriciteitsmix is dat
klimaatvoordeel voorlopig nog kleiner.
Masterplan is een goed signaal voor de elektrische
mobiliteit
Via onze LinkedIn-groep liet Philippe Decrock, woordvoerder van
Federauto, weten dat men blij is dat er een masterplan aankomt: "De commissie
FEDERAUTO ELECTRIC MOBILITY binnen de beroepsorganisatie FEDERAUTO is altijd
vragende partij geweest voor een masterplan naar analogie met de buurlanden. Het
belangrijkste zal zijn dat het plan politiek gevalideerd wordt door de Federale
regering en de Gewestregeringen en dat er een permanente werkgroep actief wordt
die de uitvoering van het plan coördineert. Wij kijken daar dan ook naar uit.
Ook voor de andere milieuvriendelijke brandstoffen zoals gebruik van bio-gassen
en CNG wordt een gelijkaardig masterplan verwacht."
Test met Belgische vloot Golf Blue-e-Motion van start
Van 16 februari tot en met 31 december van dit jaar gaat in België een
intensieve vloottest van start met 10 exemplaren van de Volkswagen Golf
Blue-e-Motion. Dat is een 4,199 meter lange, 1,786 meter brede en 1,48 meter
hoge vijfdeurs elektrische wagen, die aan vijf inzittenden plaats biedt.
"Na een geslaagde vloottest met 80 voertuigen in Duitsland vorig jaar, zetten
we in 2012 ons testprogramma voort met voertuigen in Oostenrijk (15 stuks),
België (10 stuks), Frankrijk en de Verenigde Staten", verklaart dr Rudolf Krebs,
die binnen de Volkswagen-groep verantwoordelijk is voor de elektrische
aandrijving.
In 2013 volgt na de start van de e-Up! de commercialisering van de Golf
Blue-e-Motion. "De Belgische vloottest vormt een nieuwe etappe in ons
omvangrijke ontwikkelingsproces, aangezien ze ons zal toelaten om intensief
ervaring op te doen met de wagen in stedelijk verkeer", vervolgt dr
Krebs. "Precies in die omstandigheden kan de elektrisch aangedreven Golf
sterk scoren."
iPhone
Alle deelnemers streven hetzelfde doel na: zoveel mogelijk kilometers
afleggen en het gebruik van de Golf Blue-e-Motion in dagelijkse omstandigheden
zo gedetailleerd mogelijk evalueren.
Dankzij een bij elke auto meegeleverde iPhone kunnen de testpersonen met
behulp van speciaal ontwikkelde applicaties gegevens van hun voertuig opvragen
over de laadtoestand van de batterijen, de temperatuur in en buiten de wagen,
gegevens met betrekking tot de afgelegde afstand etc. Bovendien kunnen ze vanop
afstand eveneens het binnenklimaat van het voertuig sturen (verwarmen of
koelen).
Drie rijmodi
Onder de motorkap van het studiemodel schuilt een elektromotor van 85 kW (115
pk), die de wagen geruisloos aandrijft. 0-100 km/u duurt 11,8 seconden en de
topsnelheid bedraagt 135 km/u. De motor haalt zijn energie uit een lithium-ion
accu met een capaciteit van 26,5 kWh. Zoals alle elektromotoren stelt ook die
van de Golf onmiddellijk een zeer hoog maximumkoppel ter beschikking (in dit
geval 270 Nm). De wagen doet verder ook aan energierecuperatie; hij zet
kinetische energie in elektriciteit om.
Afhankelijk van de rijstijl en de gebruiksomstandigheden (bv. klimaatregeling
en verwarming al dan niet ingeschakeld) kan de autonomie van de Golf
Blue-e-Motion oplopen tot 150 km. Uitlaasgassen zijn er uiteraard niet.
De Golf Blue-e-Motion biedt de keuze uit drie rijprofielen: 'Normal',
'Comfort +' en 'Range +'. Het profiel 'Comfort +' maakt gebruik van het totale
beschikbare vermogen (85 kW) en maakt een topsnelheid van 135 km/u mogelijk. In
de modus 'Normal' wordt het vermogen begrensd op 65 kW en de topsnelheid op 115
km/u. In de modus 'Range +' stelt de motorsturing slechts 50 kW ter beschikking,
voor een topsnelheid van 105 km/u. Tegelijk wordt de klimaatregeling volledig
uitgeschakeld. Het geselecteerde profiel wordt weergegeven via het
multifunctiescherm.
In 2013 moet de wagen in verkoop gaan. ( Bron: autokanaal.be)
De exploitanten achter de netwerken Blue Corner (België), e-laad (Nederland) en ladenetz.de (Duitsland) ontwikkelen een gemeenschappelijk Europees clearing house voor de elektromobiliteit. E-clearing.net fungeert als centrale interface en maakt de uniforme autorisatie, de clearing en een rijke set aan meerwaardediensten voor elektromobiliteit mogelijk, zo heet het.
Als centrale interface voor elektromobiliteit zal e-clearing.net de activiteiten van verschillende producenten en exploitanten van laadstations en aanbieders van stroom in binnen- en buitenland bundelen. Doel is om elektromobiliteit over heel Europa gemakkelijk toegankelijk te maken.
Om deze grensoverschrijdende toegang tot openbare laadstations voor elektrische voertuigen uit te bouwen, sloten de drie initiatiefnemers - ladenetz.de, Blue Corner en e-laad - vorig jaar reeds een overeenkomst inzake landenoverschrijdende e-roaming.
Het nieuwe e-clearing net gaat evenwel nog een stap verder. Het systeem zal als een open platform worden opgezet, waarop een nieuw open protocol zal worden ontwikkeld.
Het moet de interoperabiliteit in de elektromobiliteit nog vergemakkelijken en deze duurzaam vorm geven. Naast het opslaan en beheren van de activiteiten aan de laadstations omvat het systeem een lijst van alle (financiële) overeenkomsten tussen de deelnemende actoren.
Deze overeenkomsten kunnen voor bedragen per kWh, per eenheid, vaste tarieven, gelden.
Vanuit de combinatie van deze twee functies kan een verslag over de noodzakelijke financiële compensaties onder de deelnemers van het clearing house worden opgesteld.
Naast het uitwisselen van transacties aan laadstations, biedt het e-clearing.net-platform een waaier aan meerwaardediensten, zoals de integratie van navigatiesystemen en het reserveren van laadstations door een intelligente auto.
De ontwikkeling van e-clearing.net steunt op empirische gegevens en actuele onderzoeksresultaten.
Het gebruikte platform zal zich baseren op de actuele processen en dito informatiesysteem van de partners Blue Corner, ladenetz.de en e-laad.
Dankzij een web service en het nieuwe open protocol, het Open Clearing House Protocol (OCHP), krijgen de deelnemers de mogelijkheid om hun eigen systeem aan e-clearing.net te koppelen. Daarvoor moet enkel het protocol in het eigen systeem worden geïmplementeerd.
De eerste realisatie moet in juni 2012 klaar zijn voor gebruik.
Het zal in het kader van het onderzoeksplan tijdens de eerste jaren gratis ter beschikking van de verschillende partners worden gesteld.