Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
Duurzame invoering van elektrische voertuigen PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
16-09-2011
Universele oplaadpas voor elektrische auto's in Nederland
Het opladen van een elektrische auto is makkelijker geworden.
Als eerste land ter wereld introduceert Nederland een systeem waardoor een oplaadpas toegang geeft tot elke openbare laadpaal in het land. Welke gemeente of organisatie de oplaadpas ook heeft verstrekt en ongeacht wie de laadpaal heeft geplaatst: de accu van de elektrische auto kan gewoon opgeladen worden. Interoperabel heet dat.
ICT-bedrijf Logica knoopte de verschillende informatiesystemen aan elkaar met Cloud technologie. Dankzij deze techniek kan elke laadpaal de diverse laadpassen herkennen waarmee het oplaadproces gestart kan worden. Logica verwacht dat ook andere landen interesse hebben in deze techniek.
Proeftuinproject EVA-consortium(*) goedgekeurd, uitrol van laadinfrastructuur en testfase van elektrische voertuigen kan starten in Vlaanderen
(*) Electric vehicles in action
Vorig jaar besliste de Vlaamse regering middelen vrij te maken voor een proeftuin rond elektrische voertuigen. Consortia of kenniscentra die interesse hadden om mee te stappen in de Vlaamse proeftuin rond elektrische voertuigen, konden een voorstel indienen bij het Instituut voor Wetenschap en Technologie (IWT). Minister van Innovatie Ingrid Lieten keurde vandaag een aantal projecten in dit kader goed, waaronder het EVA-consortium. De kernpartners EANDIS, 4IS NV-BLUE CORNER, FEDERAUTO, TELENET en VUB lichten de doelstellingen toe en het belang voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit in Vlaanderen.
Elektromobiliteit staat op de drempel van de introductie, maar komt ondanks belangrijke inspanningen vanuit verschillende sectoren toch moeilijk op gang. De transitie in Vlaanderen naar elektrisch rijden met nieuwe types autos en tweewielers (inclusief fietsen) heeft dus een extra stimulans nodig, ook voor de vele bedrijven in de autohandel en reparatie die klaar staan met de eerste elektrische modellen.
Het is belangrijk dat een voldoende groot open ecosysteem wordt opgezet, dat vanuit de praktijk aantoont wat de reële drempels zijn, en vooral, hoe deze overwonnen kunnen worden via een specifieke aanpak, uit te testen via de verschillende projecten in het EVA-platform.
Om dit te realiseren wordt er in de komende weken en maanden een uitrol van laadinfrastructuur voorzien van 220 laadpunten op 71 laadeilanden (specifieke parkingplaatsen met twee laadpalen die elk twee elektrische voertuigen kunnen laden met faciliteiten zoals internet-WIFI) in een veertigtal steden en gemeenten en semipublieke plaatsen, gekoppeld aan een testfase (monitoring-datalogging via VUB-VITO) van een 150-tal elektrische vier- en tweewielers (personenwagens, bestelwagens, elektrische scooters en fietsen) gedurende de duurtijd van het proeftuinproject (3 jaar) in samenwerking met verschillende gekende bedrijven die investeren in elektrische voertuigen.
Hierbij zijn naast de kernpartners in het EVA-consortium ook diverse organisaties, onderzoeksinstellingen en bedrijven betrokken als partner om de testomgeving, smart grid en testpopulatie vorm te geven in de verschillende deelprojecten van het consortium (ELECTRABEL- VITO-UGENT ( iKNOW & POWER LINK) bPOST VAB TOTAL COFELY EDUCAM eNOVATES BE-CHARGED IKEA - ARTEXIS (ANTWERP & FLANDERS EXPO) COLRUYT SOWEPO MANUS VOLVO LOGISTICS - GGE GHISTELINCK INELTRA - ASBE/AVERE IBBT - FLANDERS DRIVE - FLANDERS SMART HUB ESRI - het VIM - de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen)
Het EVA-consortium wil met de verkregen subsidies via het IWT de aanzet geven om in de Vlaamse regio de sokkel of basis te leggen voor verdere uitbouw, onderzoek en gebruik van elektrische mobiliteit om toekomstgericht de nieuwe activiteiten en businessmodellen die hieruit zullen groeien ten volle kansen te geven. Ook de mogelijkheidom samen met de andere Gewesten ,Wallonië en Brussel, en de buurlanden te kunnen werken aan de inter-operationaliteit van laadinfrastructuur , standaardisering(stekkers, beheer en gebruik batterijen), smart grid en de verkoop, huur en gebruik van elektrische voertuigen wordt onderbouwd.
De kernpartners zullen op geregelde tijdstippen communiceren over de voortgang van de living lab.